Terve, mieltäni on askarrattanut veneeni kylkien naarmuuntuminen laituriin aisojen väliin mennessä (Suomenojalla). Se on hieman ahtaanpuoleinen mutta kumminkin sopiva. lepuuttajat hyppäävät aisan päälle varsinkin sivutuulen painaessa sisään ajaettaessa. Joten mitä laittaisin aisojen reunoihin, muovisen liimattavan kulmalistan parin metrin matkalle (jos on luvallista,)kiertäisin köyttä...
Aisojen pinnoitus materiaali?
14
1120
Vastaukset
- mattopuukolla halki
ja nippusiteillä kiinni.
Mikäli valittaa laiturin omistaja niin jo on kumma.- kokeillut
flatfendareita?
- kalliita fendareita.
kokeillut kirjoitti:
flatfendareita?
En edes harkinnut mitään siihen pahemmin investoida.
Kumiletkutkin 4 tuumaiset sain romuna aikanaan.
Ne halkaisin ja kiinnitin.
Hyvin ovat kestäneet jo vuosia.
Nippusiteetkin alkoivat pysyä kun vaihdettiin uv-kestäviin.
Lisäksi halhaistu putki pysyi paikallaan ilman nippusiteitäkin.
Mutta saahan sen homman tehdä tai teettää vaikka veneliikkeellä jos haluaa.
Toisilla on tuota rahanpotaskaa heitellä vaikka kaivoon. - fendareita muualla?
kalliita fendareita. kirjoitti:
En edes harkinnut mitään siihen pahemmin investoida.
Kumiletkutkin 4 tuumaiset sain romuna aikanaan.
Ne halkaisin ja kiinnitin.
Hyvin ovat kestäneet jo vuosia.
Nippusiteetkin alkoivat pysyä kun vaihdettiin uv-kestäviin.
Lisäksi halhaistu putki pysyi paikallaan ilman nippusiteitäkin.
Mutta saahan sen homman tehdä tai teettää vaikka veneliikkeellä jos haluaa.
Toisilla on tuota rahanpotaskaa heitellä vaikka kaivoon.Kiinnitytkö aina vain kotisatamassa?
- mutta se koskee
myös vierassatamien laitureita. Aisapaikat ovat yleistyneet kaikkialla ja pikkunaarmuja on vaikea välttää, vaikka omaan laituripaikkaan asentaakin pehmusteita.
Itse sidoin kotisataman aisaan muutaman pikkufendarin vaakasuoraan. Se helpotti landausta ja lähtemistä..- Kokeiltu on
Itse ratkaisin ongelman ostamalla teollisuus Etolasta harmaata solumuoviputkieristettä. Se on putkimaista, sitten vain saksilla halki ja nippusiteillä aisan ympäri. Lopputulos on erittäin siisti harmaan värin vuoksi. Eriste pysyy hyvin paikalla ja kestää hyvin ne pienet hankaukset joita vene voi tehdä. Materiaali on siis samanlaista kuin retkeilyssä käytettävässä makuualustassa. Laiton myös samasta aineesta pehmikkeet aisojen päihin. Myös ns. sanotut pappa köydet ovat hyvä ratkaisu jos tilaa on.
Mukavaa kesää.... - 12x3.5 m veneelle muu ratka...
Kokeiltu on kirjoitti:
Itse ratkaisin ongelman ostamalla teollisuus Etolasta harmaata solumuoviputkieristettä. Se on putkimaista, sitten vain saksilla halki ja nippusiteillä aisan ympäri. Lopputulos on erittäin siisti harmaan värin vuoksi. Eriste pysyy hyvin paikalla ja kestää hyvin ne pienet hankaukset joita vene voi tehdä. Materiaali on siis samanlaista kuin retkeilyssä käytettävässä makuualustassa. Laiton myös samasta aineesta pehmikkeet aisojen päihin. Myös ns. sanotut pappa köydet ovat hyvä ratkaisu jos tilaa on.
Mukavaa kesää....Aisojahan on kovin eri kokoisia. Ehkä pieneen metalliaisaan tosiaan saa nippusiteillä jotain kiinni, isoon ei.
Mikä on pappaköysi?
Olen 11 tn painavan paatin pappa, mutta en ole koskaan kuullutkaan pappaköysistä. - Eri kokoiset aisat
12x3.5 m veneelle muu ratka... kirjoitti:
Aisojahan on kovin eri kokoisia. Ehkä pieneen metalliaisaan tosiaan saa nippusiteillä jotain kiinni, isoon ei.
Mikä on pappaköysi?
Olen 11 tn painavan paatin pappa, mutta en ole koskaan kuullutkaan pappaköysistä.Aisoja on eri kokoisia ja niin on putkiakin, varmasti löytyy kokoja. Samoin nippusiteitä löytyy samasta paikasta vaikka puolimetriä pitkiä.
Pappa köysi on viritys jossa köysi vedetään kummankin aisan päästä laiturille veneen keulankohdalle. Näin köydet muodostavat V-kuvion joka ohjaa mukavasti veneen aisojen väliin ilman että se pääsee kolhiintumaan sivuistaan aisoihin. Jos Papan paatti painaa 11 t niin älä laita ihan pyykkinarua ko. kohteeseen. - pappaköysistä?
Eri kokoiset aisat kirjoitti:
Aisoja on eri kokoisia ja niin on putkiakin, varmasti löytyy kokoja. Samoin nippusiteitä löytyy samasta paikasta vaikka puolimetriä pitkiä.
Pappa köysi on viritys jossa köysi vedetään kummankin aisan päästä laiturille veneen keulankohdalle. Näin köydet muodostavat V-kuvion joka ohjaa mukavasti veneen aisojen väliin ilman että se pääsee kolhiintumaan sivuistaan aisoihin. Jos Papan paatti painaa 11 t niin älä laita ihan pyykkinarua ko. kohteeseen.köysien mekaaninen hankaaminen laitoihin sivutuulilla ja siitä johtuvat ongelmat pidemmällä aikavälillä?
- Valitse materiaali oikein
pappaköysistä? kirjoitti:
köysien mekaaninen hankaaminen laitoihin sivutuulilla ja siitä johtuvat ongelmat pidemmällä aikavälillä?
1. Köyden materiaali tulee olla "pehmeää" ei siis mitään muoviköyttä. Itse olen käyttänyt tuollaista Bilteman 12-14 mm vaaleaa köyttä.
2. Aina on olemassa riski pieniin hankaumiin, tässä pitää olla silmää. Millainen veneesi paikka on ahdas vai väljä? Onko kyseessä millainen pinta veneen kyljessä jne.
3. Mulla ei ole tullut mitään hankatumia koska vene on kiinnitetty siten että sivuttaisliiketta ei pääse paljoa syntymään.
4. Tarkoitus ei ole että ko. pappaköydet toimisivat fendareina ja että vene jatkuvasti nojaisi niihin.
5. Köysien tarkoitus on ainoastaan ohjata vene nätisti paikoilleen. - tarkentava
Valitse materiaali oikein kirjoitti:
1. Köyden materiaali tulee olla "pehmeää" ei siis mitään muoviköyttä. Itse olen käyttänyt tuollaista Bilteman 12-14 mm vaaleaa köyttä.
2. Aina on olemassa riski pieniin hankaumiin, tässä pitää olla silmää. Millainen veneesi paikka on ahdas vai väljä? Onko kyseessä millainen pinta veneen kyljessä jne.
3. Mulla ei ole tullut mitään hankatumia koska vene on kiinnitetty siten että sivuttaisliiketta ei pääse paljoa syntymään.
4. Tarkoitus ei ole että ko. pappaköydet toimisivat fendareina ja että vene jatkuvasti nojaisi niihin.
5. Köysien tarkoitus on ainoastaan ohjata vene nätisti paikoilleen.selvitys.
täytyy harkita.
"pappa" - Montte Karlo
tarkentava kirjoitti:
selvitys.
täytyy harkita.
"pappa"tuota "pappaköyttä" ja sen toimivuutta noinkin painavan veneen kanssa.
Käytössä olen niitä nähnyt ja sisävesillä varsinkin. Ovat yleensä ht-veneiden kokoluokassa tai pienemmissä. Meinaan vaan, että saako köyden kyllin kireälle jotta se ohjaisi 11t painavan paatin "koloonsa." - tämä pappa
Montte Karlo kirjoitti:
tuota "pappaköyttä" ja sen toimivuutta noinkin painavan veneen kanssa.
Käytössä olen niitä nähnyt ja sisävesillä varsinkin. Ovat yleensä ht-veneiden kokoluokassa tai pienemmissä. Meinaan vaan, että saako köyden kyllin kireälle jotta se ohjaisi 11t painavan paatin "koloonsa."nyt tuli sekaannusta... toisella papalla on se iso vene
minulla on n 1000kg perusvene ja voisin kyllä kuvitella noiden köysien toimivan apuna sivutuulella - ja pikkuveneiden kikka!
tämä pappa kirjoitti:
nyt tuli sekaannusta... toisella papalla on se iso vene
minulla on n 1000kg perusvene ja voisin kyllä kuvitella noiden köysien toimivan apuna sivutuulellaVähänkin isommissa aisapaikoissa ja laitureissa on tavallisesti vain yksi aisa venettä kohti. Aisojen välissä on siis kaksi venettä.
Nippuside ei käy kaikkiin aisoihin. Omassa aisapaikassani tarvittaisiin varmaankin parimetrisiä nippusiteitä, koska aisaponttoonin kohdalla ei ole mitään rakoja. Sittenkin on helpompi köyttää kunnon fendari aisaan eikä laittaa pappanarua ollenkaan, jos vene on suht painava ja aisoja yksi/vene..
Kiitos vaan uuden termin selittämisestä. Luulin, että pappanaru olisi se, jota käytetään suojaamaan veneen kylkeä tolppapaikoissa (se pappanaru kiinnitetään veneen kylkeen, keulasta perään).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään
Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää1413908Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa
Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri3533027Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla
Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt131937Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."
Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa101665Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?
Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja41109- 71964
Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan
Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar38874Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan
Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat23821- 69793
- 44784