Mulla on taas alkanut pyöriä asiat päässä abortti-asian tiimoilta. Ennen ajattelin (n.vuosi sitten) että tekisin ilman muuta abortin jos tulisin raskaaksi. Syynä, sen lisäksi etten halua lapsia, oli terveydelliset seikat. Minulla on diagnosoitu mm. skitsofrenia, masennus, monia vakavia allergioita, astma, hypomania etc. olen ollut sairaseläkkeellä vuosia ja nyt viimein koulussa. Ikää 24v. Nyt sitten vuosi sitten sain erittäin "vakavan" vauvakuumeen, joka onneksi meni ohi. Nyt asiat pyörii taas mielessä. Olen tullut siihen lopputulokseen että en tekisi aborttia jos tulisin raskaaksi, vaan pitäisin lapsen. Silti mielessä myllertää että olisiko sekään oikea ratkaisu, kaikkien sairauksien, lääkitysten ja elämäntilanteen vuoksi. Olisiko "pienempi" paha tapattaa oma lapsi, kuin saattaa se tilanteeseen josta en kovin hyvin selviäisi? En kykene edes itse hoitamaan raha-asioitani (vaikka viisi vuotta olen asunut omillani), miten sitten sitä pientä nyyttiä? Tiedän etten kykenisi luopumaan vauvastani, jos päättäisin jatkaa raskauden loppuun saakka. En vastusta aborttia mutta en usko että se minun kohdallani olisi varteen otettava vaihtoehto. En kyllä myöskään ihan kaikkia abortteja ymmärrä, mutta uskon siihen että jokainen saa itse päättää. Minulla ei pitäisi olla hätää, on kierukka ehkäisynä, mutta 100 varma se ei ole. Kumpi siis teistä on itsekkäämpää, pitää vauva aika mahdottomassa tilanteessa vai tehdä abortti? Toivottavasti en joudu tilanteeseen jossa minun ihan oikeasti pitäisi valita. En sinänsä välitä muiden mielipiteistä, mutta olen kiinnostunut kuulemaan miten ihmiset ovat selvinneet näiden ajatusten kanssa ja onko jollain kokemusta raskaaksi tulemisesta vastaavanlaisessa tilanteessa.
asiat pyörii päässä
16
614
Vastaukset
- Jungle Drum
Minä olen sitä mieltä, että raskauden keskeytys/lapsen pitäminen ovat jokaisen OMIA asioita ja OMIA päätöksiä. Niin kuin ne loppupeleissä ovatkin, oli se sitten oikein tai väärin.
En toki tunne sinua, mutta uskoisin, että saisit apua ja tukea, jos tulisit raskaaksi ja haluaisit lapsesi pitää. Myös ulkopuolista tukea.
Tunnustat ja tiedostat ongelmasi, mikä on mielestäni hyvä merkki. Ja se on mielestäni hieno juttu, että mietit näitä asioita, vaikka ehkäisysikin on kunnossa - et ole täysin vastuuntunnoton, vaikket raha-asioitasi osaisi hoitaakkaan.
Jos raskaus ei ole hengenvaarallinen äidille/sikiölle ja äiti HALUAA lapsen pitää, silloin äiti tietysti pitää lapsen.- tmlll
Kiitos sinulle, tuntuu vähän paremmalta. kyllä minä tosiaan varmaan apua saisin. Kun nyt jo valmiiksikin käyn monella hoitajalla ja lääkärillä ja sossullakin. Ehkä minä tosiaan pärjäisin =)
- Sorivaan
tmlll kirjoitti:
Kiitos sinulle, tuntuu vähän paremmalta. kyllä minä tosiaan varmaan apua saisin. Kun nyt jo valmiiksikin käyn monella hoitajalla ja lääkärillä ja sossullakin. Ehkä minä tosiaan pärjäisin =)
Missään ei ole tarjolla niin paljon apua, että kuvauksesi mukaisella oirekirjolla selviäisit lapsen hoidosta kunnialla. Homma saattaisi onnistua vain jos pääsisit lapsen kanssa johonkin laitokseen asumaan. Kotiin ei apua ole enää nykypäivänä valitettavasti riittävästi saatavilla.
Minusta sinun olisi mietittävä miksi juuri sinun pitäisi hankkia lapsi. "Mutkun mä haluun" ei ole riittävän hyvä syy silloin kun oman elämän perusta ei ole kunnossa. Haluatko todella tarjota lapsellesi sellaisen elämän minkä kykenet tarjoamaan vai haaveiletko muuttuvasi kuin taika-iskusta terveeksi ihanaksi äidiksi raskauden myötä? Lapsen saaminen on todella iso ja stressaava asia, joka saa monen ennen täysin terveenkin mielen pahasti järkkymään. Suomessa on monta paikkakuntaa, jossa lapsesi huostaanotettaisiin heti. Lue tuolta alhaalta väsyneiden ja masentuneiden äitien juttuja, niin saat käsityksen todellisesta elämästä.
Tulet saamaan kannustavia viestejä ihmisiltä, jotka eivät ole olleet samassa tilanteessa kuin sinä. Muista etteivät he tule sinua auttamaan, eivätkä he pysty sinulle apua järjestämään. - tmlll
Sorivaan kirjoitti:
Missään ei ole tarjolla niin paljon apua, että kuvauksesi mukaisella oirekirjolla selviäisit lapsen hoidosta kunnialla. Homma saattaisi onnistua vain jos pääsisit lapsen kanssa johonkin laitokseen asumaan. Kotiin ei apua ole enää nykypäivänä valitettavasti riittävästi saatavilla.
Minusta sinun olisi mietittävä miksi juuri sinun pitäisi hankkia lapsi. "Mutkun mä haluun" ei ole riittävän hyvä syy silloin kun oman elämän perusta ei ole kunnossa. Haluatko todella tarjota lapsellesi sellaisen elämän minkä kykenet tarjoamaan vai haaveiletko muuttuvasi kuin taika-iskusta terveeksi ihanaksi äidiksi raskauden myötä? Lapsen saaminen on todella iso ja stressaava asia, joka saa monen ennen täysin terveenkin mielen pahasti järkkymään. Suomessa on monta paikkakuntaa, jossa lapsesi huostaanotettaisiin heti. Lue tuolta alhaalta väsyneiden ja masentuneiden äitien juttuja, niin saat käsityksen todellisesta elämästä.
Tulet saamaan kannustavia viestejä ihmisiltä, jotka eivät ole olleet samassa tilanteessa kuin sinä. Muista etteivät he tule sinua auttamaan, eivätkä he pysty sinulle apua järjestämään.Oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Minun ei nimen omaan pitäisi hankkia lasta, siksi mulla on se kierukka. Eikä todellakaan kyseessä ole mikään mut kun mä haluun-juttu. Jos mä lapsen haluaisin niin sitä ehkäisyä en käyttäisi, eikö? Et tainnut nyt oikein ajatuksen kanssa lukea, mitä todellisuudessa kysyin.
- samaa kokenut
tmlll kirjoitti:
Oletko itse ollut vastaavassa tilanteessa? Minun ei nimen omaan pitäisi hankkia lasta, siksi mulla on se kierukka. Eikä todellakaan kyseessä ole mikään mut kun mä haluun-juttu. Jos mä lapsen haluaisin niin sitä ehkäisyä en käyttäisi, eikö? Et tainnut nyt oikein ajatuksen kanssa lukea, mitä todellisuudessa kysyin.
Kerroit ensimmäisessä viestissä, että pitäisit lapsen jos tulisit raskaaksi. Valitettavasti minusta tuo olisi väärä ratkaisu sinun tilanteessasi. Se oli väärä ratkaisu myös minulle vaikka terveyteni oli paremmassa jamassa.
- Saara
Faktaa on, että skitsofrenian uusiutumisen tai pahenemisen riski kohoaa merkittävästi synnytyksestä. Riskistä ja siitä selviytymisestä tulee keskustella vakavasti lääkärin kanssa. Samoin lääkityksestä raskauden aikana. Mahdotonta se ei ole, monet skitsofreenikot synnyttävät eivätkä hypi alas ikkunoista. Tietty on hyvä myös katsoa hiukan sukuaan taaksepäin, miten voimakas sukurasitus on. Skitsofreenikon lapsen todennäköisyys sairastua skitsofreniaan on korkeampi kuin terveen.
Raha- ym. käytännön asiat - saattaa hyvinkin käydä niinkin, että lapsen saatuasi tunnet vastuuta tilanteesta aivan erilailla kuin yksin ja vapaana ollessasi, ja ryhdyt pitämään huolta asioistasi.
Mutta ihan aluksi kannattanee miettiä, onko vauvakuume vain yksi maanisen vaiheen ilmenemismuoto vai onko kyseessä vakava, kestävä toive.- tmlll
En yllättynyt siitä että tämmöinen asia jakaa ihmiset kahtia. Sinulla oli kumminkin monta hyvää pointtia. Ja eniten yllätyin siitä että kun vuosi sitten vauvakuumeessa puhuin asiasta hoitajalle ja lääkärille, he eivät pitäneet sairauksiani minään esteenä! Sanoivat vaan että kun haluat lapsen, ota asia hyvissä ajoin esiin että voidaan setvata lääkitykset jne. Sukurasitusta ei tämän asian tiimoilta pitäisi kovinkaan olla, olen meidän suvun ainoa skitsofreenikko, kummaltakin puolelta. Minulla epäillään sairauden puhjenneen lapsuuden trauman takia. Tiedän silti että se lisää riskiä. Toisaalta jos kukaan ei hankkisi lapsia, jos suvussa olisi jokin sairaus joka voi siirtyä eteenpäin, ei kukaan hankkisi niitä lapsia. Toivotaan nyt kumminkin ettei ehkäisy petä. Ja kierukka on kumminkin aika varma.
- skitsofrenia ei periydy
sinä et taida tietää hevonpeetä skitsofreniasta..saatika sen periytymisestä..
skitsofrenia EI AUTOMAATTISESTI PERIYDY!
vaan on vain taipumus siihen.skitsofrenian laukaisee useimmiten trauma tai jokin muu ikävä kokemus.
eli SKITSOFREENISELLE VOI IHAN YHTÄ SUURELLA TODENNÄKÖISYYDELLÄ SYNTYÄ TERVE LAPSI, KUIN TERVEELLEKIN IHMISELLE.
miten luulet että jotkut terveet ihmiset sairastuvat skitsofreniaan?stressi, työelämän paineet, trauma voivat johtaa jo masennukseen, yhtä hyvin myös skitsofreniaan.
satun nämä asiat tietämään sillä oma isäni oli skitsofreenikko. hän tosin ei koskaan parantunut, tai ehtinyt parantua, sillä hän kuoli oman kätensä kautta, kun ei kestänyt enää.
mutta silti, me kaikki hänen lapsensa olemme terveitä mieleltämme ja muutenkin.isäni puolella sukua on muitakin skitsofreniaa sairastavia, mutta on heillä sellaiset olotkin olleet että ei mikään ihme jos sairastuu.
mutta on täysin paskapuhetta väittää skitsofreniaa periytyväksi. ihmisellä on vain TAIPUMUS, joka voi laueta varsinaiseksi sairaudeksi vasta kun on tarpeeksi ärsykkeitä. - 1977
skitsofrenia ei periydy kirjoitti:
vaan on vain taipumus siihen.skitsofrenian laukaisee useimmiten trauma tai jokin muu ikävä kokemus.
eli SKITSOFREENISELLE VOI IHAN YHTÄ SUURELLA TODENNÄKÖISYYDELLÄ SYNTYÄ TERVE LAPSI, KUIN TERVEELLEKIN IHMISELLE.
miten luulet että jotkut terveet ihmiset sairastuvat skitsofreniaan?stressi, työelämän paineet, trauma voivat johtaa jo masennukseen, yhtä hyvin myös skitsofreniaan.
satun nämä asiat tietämään sillä oma isäni oli skitsofreenikko. hän tosin ei koskaan parantunut, tai ehtinyt parantua, sillä hän kuoli oman kätensä kautta, kun ei kestänyt enää.
mutta silti, me kaikki hänen lapsensa olemme terveitä mieleltämme ja muutenkin.isäni puolella sukua on muitakin skitsofreniaa sairastavia, mutta on heillä sellaiset olotkin olleet että ei mikään ihme jos sairastuu.
mutta on täysin paskapuhetta väittää skitsofreniaa periytyväksi. ihmisellä on vain TAIPUMUS, joka voi laueta varsinaiseksi sairaudeksi vasta kun on tarpeeksi ärsykkeitä.Toisessa aluseessa sanot, että skitsofrenialla on taipumus periytyä.
kaksi lausetta myöhemmin:
Ihan näinhän ei ole, sillä skitsofrenialla on taipumusta periytyä...
Silloin kun ystäväni sairastui skitsofreniaan, tutkin asiaa enemmän ja kyllä, silloin (90-luvun puolta väliä) skitsofreenikoiden lapset todellakin olivat suuremmassa riskissä sairastua kyseiseen sairauteen kuin terveiden vanhempien lapset. - skitso
1977 kirjoitti:
Toisessa aluseessa sanot, että skitsofrenialla on taipumus periytyä.
kaksi lausetta myöhemmin:
Ihan näinhän ei ole, sillä skitsofrenialla on taipumusta periytyä...
Silloin kun ystäväni sairastui skitsofreniaan, tutkin asiaa enemmän ja kyllä, silloin (90-luvun puolta väliä) skitsofreenikoiden lapset todellakin olivat suuremmassa riskissä sairastua kyseiseen sairauteen kuin terveiden vanhempien lapset.samanlainen taipumus on terveilläkin lapsilla sairastua skitsofreniaan jos vanhemmat tai ympäristö luovat stressiä/traumoja.
selitäpä se, miten täysin terve ihminen voi sairastua skitsofreniaan, vaikkei suvussa olisi ainuttakaan mielenterveyspotilasta?
miten perheemme lapsista tuli henkisesti terveitä, vaikka suvussamme esiintyy skitsofreniaa ja isällämme oli skitsofrenia?
mahtaisikohan elinolot vaikuttaa?
kyllä täysin terveestäkin ihmisestä saa mielipuolen.
eli terveilläkin ihmisillä on taipumus skitsofreniaan.
skitsofrenia kun on mielenterveydellinen tauti, eikä mikään syöpä joka voi olla geeneissä laosella jo valmiiksi.skitsofrenia ei ole mikään geneettinen sairaus. - tmlll
skitso kirjoitti:
samanlainen taipumus on terveilläkin lapsilla sairastua skitsofreniaan jos vanhemmat tai ympäristö luovat stressiä/traumoja.
selitäpä se, miten täysin terve ihminen voi sairastua skitsofreniaan, vaikkei suvussa olisi ainuttakaan mielenterveyspotilasta?
miten perheemme lapsista tuli henkisesti terveitä, vaikka suvussamme esiintyy skitsofreniaa ja isällämme oli skitsofrenia?
skitsofrenia kun on mielenterveydellinen tauti, eikä mikään syöpä joka voi olla geeneissä laosella jo valmiiksi.skitsofrenia ei ole mikään geneettinen sairaus.Minulle on uusimpana tietona kerrottu että skitsofrenia voi olla perinnöllistä tai ei. Ennen luultiin että tarvitaan aina perinnöllinen alttius, mutta nykyään uskotaan että skitsofrenia voi puhjeta muutenkin. Tämä on siis uusinta tietoa. Kyllä mielenterveysongelmaankin voi olla suvun kautta taipumus, ihan kuten syöpäänkin ja alkoholismiin. Ei suoranaisesti perinnöllistä, mutta taipumus kyllä. Ja se siis tarkoittaa sitä että saat sen helpommin kuin se jolla ei ole perinnöllistä taipumusta. Voin olla väärässä, mutta näin ainakin Helsingin seudulla "opetetaan".
- 1977
skitso kirjoitti:
samanlainen taipumus on terveilläkin lapsilla sairastua skitsofreniaan jos vanhemmat tai ympäristö luovat stressiä/traumoja.
skitsofrenia kun on mielenterveydellinen tauti, eikä mikään syöpä joka voi olla geeneissä laosella jo valmiiksi.skitsofrenia ei ole mikään geneettinen sairaus.koska mielenterveydellisiä ongelmia tulee ja menee (skitsofrenia kyllä vain tulee) kenelle tahansa. Ihmiset nyt vain sattuvat sairastumaan erilaisiin sairauksiin.
Mutta edelleen suuremmassa riskissä sairastua skitsofreniaan on ihmiset joiden vanhemmat/toinen ovat skitsoja. Eli siktsofreenikolla on suurempi mahdollisuus saada skitsofreeninen lapsi kuin terveellä.
kai sinä nyt ymmärrät,s en että taipumus periytyä ei tarkoita kuin mahdollisuutta periytyä. taipumus peritytä ei ole synonyymi varmasti periytyvän kanssa... Olette kuitenkin suuremmassa riskissä, kuin terveiden vanhempien lapset.
Yleensäö elinolot vaikuttavat ihmisten terveyteen... Mutta perusteletko tällä jotenkin sitä miten skitsofreenikoilla on yhtä hyvät mahdollisuudet saada terve lapsi kuin terveilläkin? Vai mistä me nyt puhumme?
Oliko tämä jollekin epäselvää, vai miksi kerrot moisia itsestään selvyyksiä? Liittyikö tämä jotenkin siihen, että skitsofreenikoilla on samansuuruinen mahdollisuus saada terve lapsi kuin terveillä vanhemmilla?
Skitsofrenia kuitenkin on geneettinen sairaus. Siitä kertoo se, että skitsofrenialla on taipumus periytyä. - 1977
skitso kirjoitti:
skitsofrenia kun on mielenterveydellinen tauti, eikä mikään syöpä joka voi olla geeneissä laosella jo valmiiksi.skitsofrenia ei ole mikään geneettinen sairaus....vaikkakin tämä on tietenkin sinulle itsestään selvää, sillä sukusi rasitteen takia olet asiaan syvällisemminkin varmasti perehtynyt kuin minä.
Tässä siis puhutaan siitä miten skitsofrenia on geneettinen, koska se on aivojen toiminnasta johtuva häiriö (siis dopamiinia erittyy/tulkitaan eritavoin), eli alspilla on joko tämä taipumus vääristyneeseen dopamiinin käsittelyyn tai ei. Ja se taipumus on jo tietenkin ihan aivojen kehityksen alusta saakka. Ympäristö tekijät todellakinv aikuttavat siihen, puhekeaako sairaus vai ei tai ennemkaikkea missäv aiheessa puhkeaa.
Tulkitsen,e ttä oelt jo vanha ja sisaruksesikin ovat, sillä voit jo varmasti sanoa, että sairaasta isästä huolimatta ette ole sairastuneet, mikä on vain onniteltava asia. Skitsofreniahan puheaa keskimääräisesti noin 25 vuotiaana, naisilla vähän myöhemmin siis paranoidi skitsofrenia, joka varmaan isälläsikin on ollut, sillä on saanut sen varmaan myöhemmin. Pahempaan skistoiluun sairastuneet sairastuvat yleensä nuorempina ja voat siten pahemmin sairaita,e ttä perhettä tuskin tulee perustettua. Onhan skitsofreniaa tietenkin muitakin tyyppejä, en toki tiedä mikä siälläsi on ollut.
Mutta tämä teksti on Kristiina Nikkolalata, tämä tuli mieleen hyvänä tekstinä jota itse käyttänyt lähteenä aiemminkin: - Saara
mutta on täysin paskapuhetta väittää skitsofreniaa periytyväksi. ihmisellä on vain TAIPUMUS, joka voi laueta varsinaiseksi sairaudeksi vasta kun on tarpeeksi ärsykkeitä.Samoin diabetes ,alkoholismi, kuurous jne - TAIPUMUS periytyy. Käytännössä ei juuri lohduta....
- Saara
mutta on täysin paskapuhetta väittää skitsofreniaa periytyväksi. ihmisellä on vain TAIPUMUS, joka voi laueta varsinaiseksi sairaudeksi vasta kun on tarpeeksi ärsykkeitä.Lukaisin oman viestini uudestaan vasta nyt. Vastauksesi siihen on täysin käsittämätön. Viestissani kirjoitin "Skitsofreenikon lapsen todennäköisyys sairastua skitsofreniaan on korkeampi kuin terveen." Mistä automaattisesta periytyvyydestä puhuin? Sinulla taitaa olla hiukan hermot pinnassa tämän aiheen suhteen, mikä tietysti on ymmärrettävää.
- ...
...jos joskus myöhemmin tulet raskaaksi, voi asiasi olla ehkä jo paremmin ja voisit hyvin pitää lapsen ilman mitään muttia.
Mulla on sen verran kokomusta tollasesta tilanteesta, että kun olin 16-vuotias tulin raskaaksi, asuin lastenkodissa ja siinä piti sitten valita mitä tekee, abortti vai lapsen pitäminen. Valitsin abortin, ehkä enemmän nuoren ikäni vuoksi, ja kun ei ollut mitään pohjaa elämällä, en käynyt koulua enkä töissä. Kyllä siihen päätökseen vaikutti myös se että asuin laitoksessa, ja lapsen pitäminen olisi ollut minulle sillä hetkellä aivan liikaa. Päätös oli vaikea, mietin silloin kaikki yöt ja päivät mitä tekisin.
Näin jälkeen päin abortti kaduttaa aika paljonkin, mutta toisaalta ajattelen että se oli parempi vaihto ehto siinä tilanteessa. Silti mielessä pyörii ajatus että "mitä jos?", ja että ehkä olisin kuitenkin selvinnyt. Jos pääsisin ajassa takaisin olisin varmasti tehnyt toisin ja pitänyt lapsen. En vain ossannut silloin ajatella asiaa, niin että se tulisi myöhemmin vaivaamaan minua näin paljon.
Voimia sulle ja muille samassa tilanteessa oleville ! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874048Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242901No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341311
- 10899
- 131875
- 6864
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12811Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756- 11750