Hyi heletti

mikä löyhkä

lähtee jostakin miesten käyttämästä dödöstä.Oli pakko poistua eilen kirjastosta kun yks vanha patu tuli samaan pöytään lehtiä pläräämään.Mikä ihme siinä on,vaikka minäkin pistin sormilla nokkani kiinni niin patu luki lehtiä ihan muina miehinä.Lääkärit laittavat jo lappuja oville (tulethan hajusteetta,huomioi hajusteallertikot)Minulle dödöt aiheuttavat kamalan olon ja pääsäryn,jo 5:ssä minuutissa.Nykyiset varsinkin miesten dödöt pitäisi lailla kieltää.YÖK.....

19

2500

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • haisevat kaameammalta kuin ...

      sen huomaa jo metrien päästä,kun joku käyttää hajusteita.Alunperinhan hajuvedet juuri keksittiin poistamaan lian ja paskan hajun,kun ei peseytyminen ollut muotia ollenkaan hienoston parissa ranskassa.

      • ihan oikeassa

        myös naisten dödöt haisevat aivan sairaalle.Jotkut naiset laittvat korvan taakse hajuvettä,sitten työssä hikoillaan ja se hien ja dödön sekoitus haisee ihan paskalle.Minä olen myös allerginen pyykinpesu aineille varsinkin yhdelle jonka nimeä en tiedä.Kun minulla on pikku flunssa,on hakuaisti niin herkässä,että haistan dödölemurit jo 50 metrin päästä.Myös suihkusaippuat ovat aivan kauheen hajuisia.Mikä piru siinnä on? eikö ihmiset luota omaan puhtauteen kun niitä hirveitä löyhkiä tarvitsee joka lähtöön roiskia.


      • astmaatikko 56v
        ihan oikeassa kirjoitti:

        myös naisten dödöt haisevat aivan sairaalle.Jotkut naiset laittvat korvan taakse hajuvettä,sitten työssä hikoillaan ja se hien ja dödön sekoitus haisee ihan paskalle.Minä olen myös allerginen pyykinpesu aineille varsinkin yhdelle jonka nimeä en tiedä.Kun minulla on pikku flunssa,on hakuaisti niin herkässä,että haistan dödölemurit jo 50 metrin päästä.Myös suihkusaippuat ovat aivan kauheen hajuisia.Mikä piru siinnä on? eikö ihmiset luota omaan puhtauteen kun niitä hirveitä löyhkiä tarvitsee joka lähtöön roiskia.

        Olen pakotettu työkkärin kurssilaisena ohjaajien
        hajusteiden käytön takia kärsimään tosi kovista astmakohtauksista. Olen asiasta huomauttanut,mutta
        ei toimenpiteitä.Kurssille pakko osallistua tai menee päivärahat.Mitä voin tehdä,paitsi vetää lääkkeitä ja kärsiä niiden aiheuttamista tykytyksistä ja huonosta olosta?
        Piittamattomuus tuntuu pahalta,työttömyys muutenkin masentaa.


      • tietämättömyyttä
        astmaatikko 56v kirjoitti:

        Olen pakotettu työkkärin kurssilaisena ohjaajien
        hajusteiden käytön takia kärsimään tosi kovista astmakohtauksista. Olen asiasta huomauttanut,mutta
        ei toimenpiteitä.Kurssille pakko osallistua tai menee päivärahat.Mitä voin tehdä,paitsi vetää lääkkeitä ja kärsiä niiden aiheuttamista tykytyksistä ja huonosta olosta?
        Piittamattomuus tuntuu pahalta,työttömyys muutenkin masentaa.

        Hajusteet voivat tutkimusten mukaan aiheuttaa astmakohtauksen, migreeniä, jne.

        Onko mahdollista saada lääkäriltä todistus siitä, että astmasi pahenee hajusteista?

        Ota ehdottomasti yhteyttä työvoimatoimistoon ja kerro tästä!

        Tutkimusta löytyy englanniksi, mutta on epätodennäköistä, että ohjaajat lukevat sitä, kun eivät kerran usko sinua, joka joudut lääkitsemään itseäsi ylimääräisesti heidän välinpitämättömyytensä takia.

        Itse olin tietokoneen ajokorttikoulutuksessa keväällä -97, ensimmäinen päivä oli jo liikaa, lääkitys maksimissa, loppuviikolla ilmoitin, että on pakko lopettaa. Vetäjät pyysivät, että saavatko he puhua luokalle ja pyytää välttämään voimakkaita hajusteita. Sen he tekivät ja pystyin käymään kurssin loppuun.
        Olen ihoallerginen hajusteille, saan astma-tyyppiset oireet hajusteista (viittä vaille astma todettu jo -88, ei vieläkään varsinaista astmaa), saan myös migreenin, huonovointisuutta, yms. hajusteista. Olen ns. etätyökykyinen.


      • materiaalia
        astmaatikko 56v kirjoitti:

        Olen pakotettu työkkärin kurssilaisena ohjaajien
        hajusteiden käytön takia kärsimään tosi kovista astmakohtauksista. Olen asiasta huomauttanut,mutta
        ei toimenpiteitä.Kurssille pakko osallistua tai menee päivärahat.Mitä voin tehdä,paitsi vetää lääkkeitä ja kärsiä niiden aiheuttamista tykytyksistä ja huonosta olosta?
        Piittamattomuus tuntuu pahalta,työttömyys muutenkin masentaa.

        suomeksi, tein google-haun "astma hajusteet"

        http://www.jyvaskyla.fi/sote/vammaiset/luontevaa_asiakaspalvelua/allergiat

        Jyväskylän kaupunki / Sosiaali- ja terveyspalvelut

        Allergiat ja astma

        Älä koskaan vähättele ruokavaliorajoituksia ja allergioita.
        *snip*
        Asiakaspalvelussa toimiva henkilö ei saa käyttää voimakkaita hajusteita.
        Huomioi asiakaspalvelutilojen sisäilma, sen tulisi olla raikas ja hajuton ja sieltä tulisi löytyä tupakoimaton tila.

        Astmainen voi saada kohtauksen:

        eläinpölystä, ruoka-aineista, siitepölystä, ja ilman epäpuhtauksistä
        voimakkaat hajut (kemikaalit, kukat) ja tuoksut (hajuvedet, partavedet yms.)

        Lisätietoja:
        http://www.allergia.com


        ********************

        http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_teos=pot&p_artikkeli=pot00153

        Astman hoito–potilasohje
        Potilasohjeet
        24.1.2007
        Lääkärin tietokantojen toimitus
        Minna Kaila

        Mikä astma on?

        Astma on keuhkoputkien limakalvojen pitkäaikainen tulehdustila, johon liittyy keuhkoputkien ahtautuminen. Tulehtunut limakalvo on herkkä erilaisille ärsykkeille; pöly, savu, tuoksut, pakkanen tai fyysinen rasitus voivat aiheuttaa hengitysoireita.

        *******************************

        http://www.allergia.com/files/293/1615_Hajusteet_ahdistavat.pdf

        Allergia- ja Astmaliiton julkilausuma
        Hajusteet ahdistavat

        Astmaatikkojen ja allergista nuhaa sairastavien
        hengitystiet reagoivat hajusteisiin muuta
        väestöä herkemmin. Lisäksi 2-3 %
        aikuisväestöstä saa hajusteista ihottumaa.
        Hajusteet voivat aiheuttaa työpaikoilla
        samankaltaista haittaa yliherkille kuin
        tupakointi.

        **************************

        http://www.yliopistonapteekki.fi/displayArticle.do?articleId=2448

        Yliopiston apteekki

        Astman lääkehoito

        Astma on keuhkoputkien tulehduksellinen sairaus, joka aiheuttaa erityisesti keuhkoputkien ahtautumista. Astmaa esiintyy usein myös ylähengitystieinfektion jälkeen. Myös erilaiset allergiset reaktiot voivat laukaista astman. Allergioilla onkin suuri osuus astman kehittymisessä. Hoitamattoman allergisen nuhan on tutkimuksissa todettu lisäävän astman sairastumisriskiä.

        Astmakohtauksen laukaisee ulkoinen ärsyke, kuten eläinpölyt, pölypunkkipöly, siitepöly, homepöly ja erilaiset hajusteet (parfyymi). Samoin liikenteen saasteet, muut ilmansaasteet, rakennusten materiaalipäästöt ja kosteusvaurioiden aiheuttama homealtistus aiheuttavat astmaatikolle usein oireita.

        *******


        http://www.tohtori.fi/?page=3509935&id=4624044

        Uutisia astmasta

        Tuoksuherkkyys yleisintä keski-ikäisillä naisilla

        Tuoksuyliherkkyys on tyypillistä keski-ikäisillä ja ikääntyvillä naisilla, todetaan Allergia- ja Astmaliiton tiedotteessa. Tyypillisiä aiheuttajia ovat tupakansavu, hajuvedet, hien haju, aamulehden tuoksu ja homeen haju. Tuoksuherkkyys on voimakkaampaa talven kylmillä säillä kuin kesällä.

        Tuoksuyliherkkyydessä on kyse erilaisten tuoksujen ja hajujen aiheuttamista fyysisistä oireista, kuten nuhasta, astmasta, päänsärystä, pahoinvoinnista, sydämentykytyksestä, huimauksesta tai ahdistuksesta. Hajusteita voi olla kosmeettisten aineiden lisäksi yllättävissäkin tuotteissa, kuten leluissa, cd-levyissä ja terveyssiteissä.

        "Oireet alkavat yleensä lähes heti tuoksun aistimisen jälkeen", kertoo Anne Vuorenmaa Allergia- ja Astmaliitosta.

        *snip* lisää yo. sivulla
        **************************

        http://www.ppshp.fi/page.asp?Section=4841&Item=17183

        Copyright © 2003 Pohjois-Pohjanmaan sairaanhoitopiiri

        Oulaskankaan sairaalan potilasopas
        Hajusteet ja kukat

        Koska monilla potilaistamme on allergiaa ja astmaa, hajusteiden, kuten parta- ja hajuvesien, deodoranttien, hiuslakan ja voimakkaasti tuoksuvien ihovoiteiden käyttö on kielletty. Voimakkaat tuoksut saattavat aiheuttaa astmakohtauksen ja allergista nuhaa.
        Pyytäkää läheisiänne välttämään kukkien tuontia sairaalaan. Mikäli vierailijat kuitenkin tuovat niitä Teille, tarkistakaa huonetovereiltanne, aiheuttavatko kukat heille hengitystieoireita. Tarvittaessa henkilökunta siirtää kukat toiseen tilaan odottamaan kotiutumistanne tai voitte antaa ne läheisillenne etukäteen kotiin vietäviksi.

        ********************

        http://www.rovaniemi.fi/?newsid=10426&deptid=15176&showmodul=71&languageid=3&news=1
        Rovaniemi:

        Allergista nuhaa ja astmaa sairastavat reagoivat hajusteisiin muuta väestöä herkemmin ja allergiset oireet saattavat pahentua hajusteista. Herkimmät joutuvat välttämään kaikkia tilanteita, joissa altistuvat hajusteille. Teatteri pyytää allergiaesitykseen saapuvaa yleisöä välttämään kaikkien hajusteiden kuten deodoranttien, partavesien, parfyymien sekä hajustettujen kosmeettisten aineiden kuten hiuslakkojen käyttämistä. Yleisöä pyydetään myös välttämään tupakointia teatterin sisäänkäynnin läheisyydessä. Teatterin näyttelijät ja muu henkilöstö eivät käytä hajustettuja tuotteita näytäntöpäivänä. Allergianäkökulma huomioidaan myös teatteritilojen siivouksessa ennen esitystä. Näytelmässä ei ole eläimiä eikä siinä tupakoida, käytetä hajusteita, savuja tai muita hengitysilmaan vaikuttavia tehosteita.


      • kysyttävää
        tietämättömyyttä kirjoitti:

        Hajusteet voivat tutkimusten mukaan aiheuttaa astmakohtauksen, migreeniä, jne.

        Onko mahdollista saada lääkäriltä todistus siitä, että astmasi pahenee hajusteista?

        Ota ehdottomasti yhteyttä työvoimatoimistoon ja kerro tästä!

        Tutkimusta löytyy englanniksi, mutta on epätodennäköistä, että ohjaajat lukevat sitä, kun eivät kerran usko sinua, joka joudut lääkitsemään itseäsi ylimääräisesti heidän välinpitämättömyytensä takia.

        Itse olin tietokoneen ajokorttikoulutuksessa keväällä -97, ensimmäinen päivä oli jo liikaa, lääkitys maksimissa, loppuviikolla ilmoitin, että on pakko lopettaa. Vetäjät pyysivät, että saavatko he puhua luokalle ja pyytää välttämään voimakkaita hajusteita. Sen he tekivät ja pystyin käymään kurssin loppuun.
        Olen ihoallerginen hajusteille, saan astma-tyyppiset oireet hajusteista (viittä vaille astma todettu jo -88, ei vieläkään varsinaista astmaa), saan myös migreenin, huonovointisuutta, yms. hajusteista. Olen ns. etätyökykyinen.

        Minkälaisia töitä teet etänä? Itsellänikin todella raju allergia laittaa nyt miettimään vaihtoehtoja, etätyö olisi paras, kunhan vaan löytäisi homman mitä pystyy tekemään 100 % työajasta etänä...


    • ...

      tämänlainen kysymys: Olen yli kolmekymppinen nainen ja rakastan hajuvesiä! Ennen käytin niitä paljon enemmän mitä nykyään.. minulla on eräs tuttava, joka on omien sanojensa mukaan yliherkkä hajusteille ja tuomitsi kovin sanoin hajuveden käyttöäni. Kuitenkin kyseinen ihminen polttaa tupakkaa aika reippaastikin, joten tuo tuntuu hieman ristiriitaiselta.. Onko jollain jotain mielipidettä tähän asiaan?

      • mielipide sulle

        Olen itse hajusteille ihoallerginen ja saan erittäin pahat hengitystieoireet, migreenin, huonovointisuuden, huimausta, jne. hajusteista ilmassa, ts. passiivisesta hajusteiden käytöstä.

        Poltan itse, en oireile siitä, en myöskään häiriinny, jos joku polttaa vieressä.

        Hajustekemikaalien hengitystieherkistävyyttä ei vielä tutkita, ei ole edes mittareita millä tutkia.
        Koe-eläimillä tutkittu (Ruotsi): 3-kareenille herkistyneiden koe-eläinten hengitystiet herkistyivät ihoherkistymisen seurauksena.

        Ei tarvitse olla atoopikko (itse olen) tai allerginen sairastuakseen nyky-hajusteista, joista suurin osa (raaka-aineista) on synteettisiä kemikaaleja.

        Älä siis syyllistä tuttavaasi. Mikäli hajusteiden käyttö on itsellesi tärkeämpää, kuin tuttavasi, tee valintasi ja kerro se hänelle.

        Itse olen sitä mieltä, että vapaa-ajallaan jokainen tehköön mitä haluaa ja kylpeköön millaisissa tuoksuissa/kemikaaleissa haluaa.
        Työelämässä on otettava muut huomioon.
        Hajustekemikaaleista voi sairastua pitkän käytön myötä, kaikki eivät sairastu. Vasta kun itse kokee, tietää.
        Itse en ole koskaan edes kestänyt/sietänyt hajusteita, valitsin aina miedoimpia, mutta nuoruudessani hajusteettomia tuotteita sai ainoastaan apteekista, ja vain harvoja sieltäkin.


      • hajuvesiä!

        pidän puoliani ja käytän mitä käytän!!! (viimeksi eilen kun kävin lääkärissä varmistaakseni että tuoksuin hyvälle) tupakoitsijasta lähtevä lemu sen sijaan on tosi ällöttävä ja oksettava! en ymmärrä miten olisi "herkkä" jollekin ja kestäisi sellaista hirvitystä. en myöskään ymmärrä miten lähisukulainen ei siedä meidän kukkia ja joulukuusta ja kieltäytyy tulemasta kylään mutta oma talo on täpötäynnä kukkia, voimakkaan hajuisiakin.


      • käytä
        hajuvesiä! kirjoitti:

        pidän puoliani ja käytän mitä käytän!!! (viimeksi eilen kun kävin lääkärissä varmistaakseni että tuoksuin hyvälle) tupakoitsijasta lähtevä lemu sen sijaan on tosi ällöttävä ja oksettava! en ymmärrä miten olisi "herkkä" jollekin ja kestäisi sellaista hirvitystä. en myöskään ymmärrä miten lähisukulainen ei siedä meidän kukkia ja joulukuusta ja kieltäytyy tulemasta kylään mutta oma talo on täpötäynnä kukkia, voimakkaan hajuisiakin.

        Huomioi kuitenkin astmaatikot, hengitystiesairaat ja allergikot työpaikalla, kuuluu ns. hyviin tapoihin.
        Aika näyttää, miten käy.
        Jotkut hajuvesiä ja tuoksutuotteita rakastavat sairastuvat, silloin ymmärtävät, ei tarvitse enää selitellä.
        Ei tarvitse olla allergikko sairastuakseen nykypäivän synteettisistä hajusteista.

        Henkilö, joka ei itse käytä hajustettuja tuotteita, kokee monet hajusteet epämiellyttävinä, liian pistävinä, liian voimakkaina. Tervekin voi saada hengitysvaikeuksia, päänsärkyä, huonovointisuutta.

        Kunhan saamme tutkimusta hajusteiden hengitystie- ja keskushermostovaikutuksista, moni voi yllättyä.
        Turha kuvitella, että nämä tuotteet (raaka-aineet) ovat riittävästi testattuja ja turvallisiksi todettuja.


    • ENNENPÄ

      Juu, ennen sain hirviän päänsäryn, nenään pisteli, aivastutti, kurkkua karvasteli. Vaan eipä enää oireita. Se kun on näköjään hoidettavissa

      • kertoisitko miten?

        Ei edes lääkärit osaa auttaa minua.Minun hajusteallergia on sieltä pahimmasta päästä.


      • lääkäriusko
        kertoisitko miten? kirjoitti:

        Ei edes lääkärit osaa auttaa minua.Minun hajusteallergia on sieltä pahimmasta päästä.

        No eipä ne lääkärit osaakkaan asiaa hoitaa. On kyllä lääkäreitä, jotka sen taidon hallitsevat, mutta niitä ei löydy julkisen puolen tarjonnasta.


    • Järki hukassa

      Entäs asiakkaan hajustama Apteekki ?

      Sekunnissa meni ääni, kyseinen nainen
      pitäisi laittaa saunaan ja vaatteet
      pesukoneeseen samantien.

      Odotellaan hajustevaroittimien
      markkinoille tuloa - hälytys

    • laatta lentää

      eipä yleistetä! mulla on lapsesta saakka ollut hajusteyliherkkyys,allergiaa ja atopiaa! ei siis aina se keski-ikäsiten naisten ongelma! miehetkin ja pojat sairastavat tätä.kirjastossa eräs n ainen oli pössäyttänyt kakan hajunsa imelällä hajuvesi koktaililla ihan reilusti,olin kuin seinä olisi tullut vastaan avattuani vesaan oven,en voinut mennä asioille! akat,haiseeko teissä joku vaiva koska liioittelette hajusteiden kanssa? keski-ikäiset naist haisevat imelille suihkusaippuoille pitkältä asti ,etooa ja tulee paha olo,nuoret miehet taas makeille hajusteille,ja partavesille,liioittelua

    • neutratunk

      Pitääkö sitä kaikkialle tulla tukehtumaan. Astma- ja allergialääkitys kohdalleen nii ei tarvii kärsiä kaikista oireista. Tehokkaita nuo nykyiset kortisooni inhalaattorit ja nenäsuihkeet. Pitääkös sitä aina himmata lääkkeiden käyttöä ja katella jotain luonnonmukaista tehotonta ruokavaliota tms.

    • rahalla sais

      minä syön oieeta kotirruokaa,ja terveetkin oireilevat yliammutun hajuveden takia.saakos julkisen lääkärin oivaltamaan mitä oikeaa hoitoa saa allrgikko-kokemuksenii mukaan aika tumpeloita yleislääärit

    • ohdake

      pidän puoliani ja käytän mitä käytän!!! (viimeksi eilen kun kävin lääkärissä varmistaakseni että tuoksuin hyvälle)
      Niin sitä pitää. Minulle taas lääkäri on sanonut, että vastaanotollakin käy sellaisia ihmisiä, joiden hajuvesi jää suuhunkin maistumaan loppupäiväksi, kun käyvät vastaanotolla. Astmaan kuuluu myös hajuyliherkkyys, eikä se ole epänormaalia käytöstä, jos joutuu poistumaan huoneesta, jossa on hajusteita.

    • Neutraalia

      Tuulettakaa huoneenne riittävästi, niin ei ole hajusteista haittaa. Ainoa mitä voi tehdä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      4975
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      31
      3154
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1817
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1770
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1635
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1491
    7. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      10
      1253
    8. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1247
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1227
    10. Ison Omenan uhri tukahdutettiin kuoliaaksi. Kuolinsyynä sydämen pysähdys.

      Eli naisen hengittäminen estettiin ja tästä oli suorana seurauksena sydämen pysähdys. Ihan oppikirjan mukainen tapaus. H
      Maailman menoa
      17
      1207
    Aihe