Tuli tuossa syksyllä tämä uusi laki, ammattiliikenteen kuljettaja tutkinnoista.
Eli, milloin pitää käydä kurssia, viimeistään, jotta oikeus säilyy?
L-A kulj.kurssin kävin -93 ja korttiinkin tuli ne loputkin merkit, eli nyt A BE CE DE.
Hommia en ole nyt päässyt ansio mielessä tekemään, moneen vuoteen, mutta tulevaisuutta ajatellen ajattelin pysyä "kehissä" mukana.
AMMATTITUTKINNON JATKO
8
778
Vastaukset
- kopsattua
Jatkokoulutukset voidaan aloittaa 10.9.2007 kuorma- ja linja-autonkuljettajille. Jatkokoulutukset on oltava suoritettuna
● kuorma-auton kuljettajilla 10.9.2014 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2009)
● linja-auton kuljettajilla 10.9.2013 mennessä ( jos ajo-oikeus alkanut ennen 10.9.2008) - niin sitten
Kyllä, saitkin tuossa jo yhden lyhyen, mutta hyvän vastauksen, missä asiat kerrotaan niinkun ne on. Vielä sulla on tässä jokunen vuosi aikaa suorittaa se jatkokoulutus, 35h. Koska korttisi on myönnetty ennen 10.9.2008, niin sinune ei tarvitse tosiaan suorittaa sitä 140h kestävää kurssia, vaan olet sen ammattipätevyyden ikäänkuin saanut kaupanpäälle. Se ammattipätevyyskoulutus tosiaan kannattaa suorittaa, koska muuten et tee linja-autokortillasi kauheasti mitään vuoden 2013 jälkeen.
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!- AjuriX
jussi7106 kirjoitti:
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!Kyllä pitäisi riittää koko kortille, kaikille ajo-oikeuksille se, että keräilee ne 35 tuntia sopivista, mutta huom. koulutukseen hyväksytyistä palikoista. Tuo ADR lienee jo varma valinta. Ennakoiva ajo taisi olla pakollinen. Itse aion pitää lisenssini kunnossa myös ja käydä nuo kurssit itse maksamalla ja jo hieman ennen määräaikaa. Miten sitten on jos käy kurssit loppuun vasta kun linja-auton osalta siirtymäaika on ohi. Ainakaan itse en osaa sanoa palautuuko linja-auton ammattiajoikeus lyhyellä koulutuksella ja voiko se jopa palautua kuorma-autolle vaikka v 2017 lyhyellä koulutuksella?
- ergerg
jussi7106 kirjoitti:
Siis kun on ajettuna tuo CE:kin, niin jatkuuko "ammatipätevyys" myös kuorma-auto puolle, käymällä yhden 35tunnin kurssi?
Harva muuten tulee edes ajatelleeksi, minkälaisia "kursseja", pitää nykykuskilla ollakaan. On trukkikorttia,ADR:ää,hygienia-passia, ensiapua ynm. Voinee siis sanoa, että nyky kuski on oikeasti ammattimies.
Kiitokset taas hyvistä vastauksista!!!Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
- vaihtoehtoja
ergerg kirjoitti:
Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.
- kun ei panna vastaan
vaihtoehtoja kirjoitti:
Pakon edessä on tehtävä mitä laki määrää.
Homataan vaan kaikki mitä jokin poliitikko keksii, tai jos keksitään jotain uusia kortteja, ei edes uskalleta panna vastaan
- AjuriX
ergerg kirjoitti:
Kaikkeen mitä vaaditaan, seuraavaksi voisi tulla vaikkapa kylmäkuljetuskortti, ja irtokorikortti (leipä, liha, yms laatikot irtopakattuina) sekä titenkin erillinen nosturikortti takalaitanostimen käyttöön, vaikka mitä tulisi, niin kyllä kuskit siihen alentuu aina
Samaan alistuu työnantajakin, työntekijä ei paiski töitä kun on kurssilla kortteja suorittamassa. No sehän ei haittaa niin kauan kuin tällaiset yhteiskunnan piilokulut saadaan sijoitettua kustannusrakenteeseen niin, että joku asiakas maksaa.
Sama on koko yhteiskunnan ongelma; periaatteellinen elinkeinovapaus on teoriaa koska lähes kaikkeen vaaditaan hillittömästi lupia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi persuilla ei ole firmoja?
Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?827086Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015
Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit267043Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan
Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k1076156Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä
Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?455394Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?
Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik845228Demarikultin uhri kertoo
Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa635185Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?
Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus405098Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi
Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset274585Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä
"Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv163457Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto
vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html3003370