Onko syytä huoleen?

Minämies

Olen 33vuotias, aloitin tupakoinnin 15vuotiaana.
Viimiset pari vuotta minulla on ollut aamuisin yskää, ikäänkuin keuhkot puhdistaisivat itseään yön jälkeen.Poltan noin askin päivässä, välillä enemmänkin. Onkohan tällä yskällä ja tupakoinnilla yhteys?
tuskin kyseessä kuitenkaan on niistä paljon puhutuista ahtauma oireista, tunnen itseni muuten ihan terveeksi...

Toivon asiallisia kommentteja aiheeseen.

8

1986

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • keuhkokuvissa jos polttelee

itse käyn kerran vuoteen varmuudeksi ja keuhkoahtauma oireet on sellasia jotta limaa tulee ja haittaa muuten nukkumistakin kun ei saa nieltyä eikä kröhittyä sitä pois jotta tuntuu kuhkehtuvan.minull anoi oireet välillä ja vähentämään päin ollaan.

• keuhkojen toiminta alentunut

Milläs menet keuhkokuvalle, kun lääkäri ei kirjoita lähetettä. En ole kertaakaan elämässäni ollut keuhkokuvalla, enkä päässyt nytkään vaikka lääkäri epäili keuhkokuumetta, menen nyt aamulla labraan ottamaan tulehdusarvot.
        Keuhkojen toimintakokeissa minulla todettu keskivaikea aleneminen.

• thorax rtg ja
        keuhkojen toiminta alentunut kirjoitti:

Milläs menet keuhkokuvalle, kun lääkäri ei kirjoita lähetettä. En ole kertaakaan elämässäni ollut keuhkokuvalla, enkä päässyt nytkään vaikka lääkäri epäili keuhkokuumetta, menen nyt aamulla labraan ottamaan tulehdusarvot.
        Keuhkojen toimintakokeissa minulla todettu keskivaikea aleneminen.

sinulla on oikeus vaatia sitä. Yleensä se otetaan kun epäillään keuhkokuumetta. Keuhkokuume näkyy varjostumana rtg-kuvassa. Varsinkin se thorax pitää katsoa, koska sinulla on todettu vajausta keuhkojen toiminnassa. Sinulla on oikeus myös vaihtaa lääkäriä.

• on varmasti

yhteys! Tupakka aiheuttaa keuhkosyöpää (oli isälläni) ja keuhkoahtaumaa (oli sedälläni). Kannattaisi lopettaa.

• sanoa, että

varmasti yskällä ja tupakoinnilla on yhteys. Itsekin tupakoin nuorena( tosi vähän kylläkin) ja siinä vaiheessa tupakointi loppui, kun mulle tuli tilaisuus mennä katsomaan ruumiinavausta.

Se oli jäänyt opiskeluaikana väliin ja pääsin erään toisen hoitajan kanssa katsomaan valmiina hoitajana. Kerrassaan karmaiseva kokemus ja sitä se oli varsinkin, kun n 70v miesvainaja oli kyseessä ja hän oli ikänsä tupakoinut.
      Keuhkojen alaosat oli täynnä mustaa kiiltävää töhnää - ikäänkuin tervaa. Siihen jäi osaltani tupakointi. Lopeta kun vielä olet terve.

• itsekin

tiedät, että tupakoinnilla on yhteys yskääsi.

Lopeta hyvä ihminen polttaminen, jos ei vielä olisi mitään peruuttamatonta tapahtunut.

Olen tässä vuosia läheisesti seurannut keuhkoahtamataudin kanssa sinnittelevää sukulaista.
      Kun häneltä kysyttiin kuinka kauan hän on polttanut, hän vastasi, ettei muista sellaista aikaa, jolloin ei olisi polttanut.

Itse en ole koskaan polttanut, mutta mikäli olisin, niin lopettaminen olisi ollut ainoa mahdollisuus tämän sairastuneen tuskia seuratessani.

Ilman happilaitteita hän ei ole enää vuosiin selvinnyt ja jo muutaman vuoden ajan on pitänyt kuukausittain viedä ambulanssilla sairaalaan verensiirtoja varten.

Ainoastaan omaishoitajana toimineen vaimon avulla tämä mies on viimeiset vuodet pystynyt kotonaan elämään.

Voi kuitenkin vain kuvitella kuinka raskas vaimon osa on ollut, kun kaiken hoitamisen lisäksi on jatkuvasti joutunut olemaan varuillaan milloin jälleen pitää soittaa ambulanssi, kun mies on ollut kuolemaisillaan.

Sitten taas on sairaalassa sen verran virvoitettu, että uusi ruljanssi ja hermopaine kotona on alkanut.

Nyt se on kuitenkin loppu. Seitsemänkymppisen miehen elämä päättyi, mutta hän oli itsekin jo kauan sitä toivonut.

Samaan aikaan olen tässä parisen vuotta seurannut naapurissamme asuvan n. kuusikymppisen naisen taistelua keuhkosyöpää vastaan.

En tiedä tarkkaan miten kauan hän on polttanut, mutta sen tiedän, että ainakin koko sen ajan n.25 vuotta, jonka olemme naapureina asuneet, lukuunottamatta keuhkosyövän selviämisen jälkeistä aikaa.
      Todennäköisesti polttaminen on alkanut nuorena.
      Nyt hänet on viety sairaalaan, enkä usko hänen enää takaisin tulevan.

Minulla on kuitenkin useita ystäviä, jotka ovat jo yli 70-vuotiaita ja ovat lopettaneet tupakanpolton siinä sinun iässäsi ja vähän vanhempinakin. Heille ei mitään tupakasta johtuvia oireita ole tullut. Tosin heillä ei ollut oireita vielä polttaessaankaan.

Uskoisin sinun saavan terveytesi kuntoon, kunhan lopetat sen sauhuttelemisen. Aikaa ei kuitenkaan ole yhtään hukattavana.
      Mene tutkituttamaan keuhkosi. Ethän voi varmasti tietää mistä on kysymys.
      Tuskinpa ne keuhkoahtaumataudin oireet vielä siinä iässä kovin rajuina tulevat, mutta sitten, kun tulevat, niin katuminen on myöhäistä.

• Koukussa nikotiiniin 24v.

Juu ensin tulee tuo yskä, jonkun ajan kuluttua tulee sitkeää limaa mikä ei irtoa millään rykimisellä, sen jälkeen tulee raskas olo keuhkoihin (niinkun joku seisois keuhkojen päällä) ei tahdo jaksaa henkeä vetää. Pieninkin rasitus ja puuskutat, yskit ja ryit. Yrität vetää henkeä kun tuntuu että olet "tukehtumassa".
      Öisin heräät siihen ettet saa hengitettyä vaan joudut nousta juoksemaan että saat happea jonka jälkeen yskit taas keuhkojasi pihalle.

Itsen en tajunnut edes näitä raskaita hengityksen oireita kun olin jo niin tottunut niihin etten kiinnittänyt huomiota kunnes yksi aamu oksensin "keuhkot pihalle" sellaista sitkeää limaa missä oli tummia klönttejä. Sen jälkeen tajusin minkälaista se hengittäminen pitäisi olla, sen pitäisi olla kevyttä ja eikä sen eteen tarvitse tehdä ylimääräistä työtä vaan se sujuu ilman pienentäkään vaivaa!
      Tupakan polttoa en ole voinut vieläkään lopettaa mutta vähentänyt olen reilusti, parempi kait se on kun ei mitään.
      Lopetetaan vielä kun voidaan, ei ne "muut" siitä turhaan hössötä ettei kannata polttaa, ne on oikeassa ei se kannata!

• jokaisella pitkään

tupakoivalla on krooninen bronkiitti. Itse tunnen monta kauan tupakoijaa ja jokaikisellä jatkuva räkiminen ja niiden päälle vähän väliä graavimpi flunssa. On siinä sairastamista kerrakseen.

Ammattilainen tunnistaa jo tupakoivan naurusta ja puhelimitse äänestä näkemättä ihmistä kroonisen yskijän=tupakoijan.
        Mihin kaikkeen muuhun mukavaan voisi käyttää ne tupakkaan kuluvat rahat? Vaikka mihin ja vielä sellaisiin joissa terveys ei ole niin uhattuna, kuin tupakoidessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko mokannut?

Oletko omasta mielestäsi mokannut jotain kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      180
      1945
    2. Oletko ymmärtänyt

Oletko ymmärtänyt jotain kaivatustasi lähiaikoina tai oletko muuttanut mielipidettäsi kaivatustasi?
      Ikävä
      159
      1686
    3. Sanna Ukkolan kolumni: Rautarouva, joka unohti joukkonsa - Riikka Purran pitäisi katsoa peiliin

"Historialliset tappiot eivät synny vahingossa. Ne syntyvät, kun johtaja unohtaa, ketä hänen piti palvella, kirjoittaa I
      Perussuomalaiset
      46
      1646
    4. Ottaisitko miten

Kaivattusi?
      Ikävä
      123
      1443
    5. Liian paljon hylättyjä ääniä

Ottakaa avustaja mukaan jos ette osaa äänestää oikein. Moni varmaan sekosi kahden listan ja lipun takia. Oliko tarkoitus
      Maailman menoa
      138
      1185
    6. Ikäero suhteessa

Huomasin äsken Iltalehden tuoreen artikkelin, jossa kerrottiin, että vain 5% parisuhteista on yli 10v ikäero. Millaisia
      Parisuhde
      50
      1062
    7. Tiedän kyllä sen

Että käyt täällä. En kuvittelisi sellaista asiaa. Tiedän kyllä senkin, että olet ainakin ollut minusta kiinnostunut. Sen
      Ikävä
      58
      980
    8. Tämä Kuhmon valtuusto

Pöh, sanon minä.
      Kuhmo
      15
      869
    9. Ärsyttää et olet

Niin välinpitämätön suhteeni
      Ikävä
      69
      862
    10. Ähtärin vaalitulos ja nyt neuvottelut alkavat

Keskusta voitti yhden paikan Ähtärissä kun oli hyvin ehdokkaita ( 32) ja kansanedustaja veturina keräämässä ääniä. P
      Ähtäri
      26
      856
    Aihe