En tiedä miten aloittaisin ja miten asian esittäisin ja miten saisin kerrottua asiani lyhyesti mutta yritetään..
Minulla on ollut erittäin rankka lapsuus ja nuoruus.. Alkoi raiskauksesta kun olin 5 vuotias, koulukiusaamista koko peruskoulun läpi, huono koulumenestys, ei kavereita (ainoastaan pinnallisia) vanhempien riitely/ero.. Olen aina ollut perheen musta lammas ja veljeni oli aina tärkeämpi ja sai mitä halusin ja minä jouduin kovalla työllä ansaitsemaan huomion.
Kaiken huippu oli kun olin 12-17 vuotias.. Hyväksikäyttöä (poikaystäväni petti 3 vuoden ajan tyttöystäväänsä minun kanssani ja sen lisäksi minua ja tyttöystäväänsä vielä kolmannen kanssa.. En siis tiennyt tyttöystävästä) Viiltelin ja otin useamman kerran yliannostuksia.. 2 kertaan olin myös psykiatrisessa sairaalassa (13 vuotiaana 3kk ja 16 vuotiaana 3pv) Olin tuon 5 vuotta hirveässä lääkäri/lääke kierteessä, eli juoksin kaiken maailman psykiatreilla, lääkäreillä, terapiassa tuli käytyä ja kymmeniä eri lääkkeitä piti kokeilla ja tulin jopa riippuvaiseksi rauhoittaviin.. Loppupeleissä kyllästyin kokeiluihin ja juoksemisiin ja lopetin kaiken kerralla.. Useita kuukausia kamppailin masennuksen ja vieroitusoireiden kanssa ja oli myös lähellä että olisin sanonut hyvästit maailmalle MUTTA alkoi pikkuhiljaa elämänlaatu palamaan ja masennus laantui ja kiinnostus alkoi palata..
Nykyinen tilanne on tämä ja tämä on se mitä on vaikea selittää:
Olen seurustellut nykyisen poikaystäväni kanssa n. vuoden ja olemme tunteneet toisemme reilut 2 vuotta..
Hän on työnarkomaani joka vaatii samaa minulta ja vaikka olen kyllä sanonut masennuksestani niin hän ei ole sitä uskonut vaan hän on pitänyt minua työkykyisenä.. Vasta hetki sitten uskalsin kertoa että minulla on paperit masennuksesta ja osittais työkyvyttömyydestä..
Näemme todella harvoin (4 kertaa puolessavuodessa)
Syynä että hänellä ei ole aikaa.. Hänen mielestään työ on elämäntarkoitus ja elämän tärkein asia ja minä taas vain haluaisin olla onnellinen..
Hän on aina sitä mieltä että asiantuntiat ovat oikessa ja nytten hän sanoi että hän aikoo kysyä psykiatrin mielipidettä siitä että miten HÄNEN tulisi reagoida tähän minun masennukseeni.. Hän on todella radikaali mielipiteissään ja jos esim psykiatri joka ei tunne minua sanoo hänelle että pitää ''potkia'' liikkeelle hän ottaa sen kirjaimellisesti.. Hän on sitä tehnyt tähänkin asti ja tuloksena on vain ollut masennukseni paheneminen.. Hän vertaa muita itseään ja sanoo että esim. hän on selvinnyt kaikenmaailman ongelmista perseelle potkimisella niin se on ainut ja oikea tapa..
En ole itsekkään varma että mistä tämä masennukseni tällä hetkellä johtuu mutta tiedän että poikaystäväni ei auta asiaa..
Hän ei ole sitä kuuntelija tyyppiä.
Hän luulee että perseelle potkiminen on ainoa ''tukena olo'' vaihtoehto.
Hän vertaa minua itseensä ja muihin ja luulee että kaikki ovat samanlaisia ja kaikkiin auttaa samat asiat..
Tiedän että teksti on todella sekavaa ja tarkennan heti jos joku ei ymmärrä.. Itsekkin niin sekasin että en järkevää tekstiikään saa aikaiseksi.. On niin paljon muutakin mutta tarkennan jos tulee esille.
En keksi edes otsikkoa..
15
583
Vastaukset
- toivon sinulle
Tekstisi oli ymmärrettävää ja koskettavaa. Mielestäni lopussa oli jo luettavissa se, että itsekin tiedät vastauksen: tämä kumppanisi ei tee sinulle hyvää. Jos ei asia keskustelemalla muutu (eli saisit osaksesi Oikeaa Kuuntelua, empatiaa ja ymmärrystä), onko mitään mieltä jatkaa tätä suhdetta? Voimia sinulle, mihin ratkaisuun sitten päädytkin.
- HUI ku pitkä..
-Rankka lapsuun ja nuoruus
*Raiskattu 5 vuotiaana (puoliveli)
*Koko peruskoulu koulukiusaamista (niin henkistä kuin fyysistäkin)
*Huono koulumenestys josta sain kärsiä
*Olin yksinäinen, ei ystäviä
*Vanhemmat riiteli paljon ja erosivat (otti koville)
*Olin perheen musta lammas
*Hyväksikäyttöä (poikaystäväni petti 3 vuoden ajan tyttöystäväänsä minun kanssani ja sen lisäksi minua ja tyttöystäväänsä vielä kolmannen kanssa.. En siis tiennyt tyttöystävästä)
*Viiltelin paljon ja yritin itsemurhaa
*Olin 2 kertaa psykiatrisessa sairaalassa joka ei tehnyt hyvää.. (minulla masennus ja muilla. vakavempia sairauksia)
*lääkäri/lääkekierre
*Lääkeriippuvaisuus
*Kamppailu vieroitusoireiden kanssa ja masennuksen kanssa kun lopetin kaiken kerralla.
*Poikaystäväni ei ymmärrä masennustani.
*Poikaystäväni on työnarkomaani, vaatii minulta samaa ja hänellä on harvoin aikaa minulle.
*Hänellä on radikaalit mielipiteet
Esim. Työ on elämäntarkoitus, työ on maailman tärkein asia.. Perseelle potkiminen on ainut ja oikea keino päästä eteenpäin ja selvitä masennuksesta ja vaikeuksista.
*Poikaystäväni mielestä Tukena oleminen tarkoittaa vain ainoastaan perseelle potkimista.
*Hän ei kuuntele ja ole tukena vaikka hän itse on sitä mieltä että on.
*Hän ei itse tiedä miten hänen pitäisi suhtautua masennukseeni vaan hän pitää kysyä asiantuntialta joka ei edes tunne minua ja tiedä taustoja.
*Hänen mielestään meillä on tarpeeksi aikaa toisillemme ja paljon läheisyyttä?????? (näemme 4 kertaa puolen vuoden aikana, hän halaa minua ainoastaan kun lähden, saan pari pientä pusua joka tapaamisen yhteydessä.. Emme koskaan tee mitään kivaa yhdessää. Emme harrasta seksiä koska hänellä on aina joko huolia tai stressiä tai sitten hän on väsynyt tai hän on juonut liikaa ELI suoraan sanottuna nakki ei jaksa pysyy hereillä. Alkaa kyllä seisomaan mutta heti kun pitäis hommiin rupee niin tapaus nukahtaa)
*Olen ihan loppu enkä tiedä mitä tehdä
*Elämänhalu taas kadonnut vaikka hetken aikaa jo näyttikin paremmalta.
*Terapiaan ja lääkkeitä en halua.
* En tiedä mitä minun pitäisi tehdä poikaystäväni suhteen.. Rakastan häntä joten haluan vielä yrittää.- ajatelmia
Sinulla on ollut rankkaa ja varmasti on edelleen, jos et saa poikaystävältäsi oikeutusta tunteisiisi. Poikaystäväsi on aika tyypillinen tapaus mieheksi... Niillä on niin erilainen tapa selviytyä, siis onhan sitä tutkittukin, että miehet purkavat pahan olon toimintaan.
Ihanaa, että sun poikaystäväsi kuitenkin yrittää sua tsempata ja suostuisi jopa juttelemaan ammattilaisenkin kanssa siitä miten voisi olla sun tukena. Siis hyväähän sun poikakamu vaan tarkoittaa, ei vaan rajallisuutensa vuoksi sitten ymmärrä että sulla ei toimi samat selviytymismetodit kuin hänellä itsellään. Jospa puhuisitte teidän erilaisuudesta, siis rakentavaan sävyyn. Siitä, että sä kaipaat vihdoinkin ymmärrystä sille mitä oot kokenut, etkä mitään perseelle potkimista. Sano vaikka, että susta tuntuu, ettet koskaan ole saanut lupaa surra näitä asioita kunnolla ja että toivot nyt häneltä ainoastaan olkapäätä ja hellyyttä, et eteenpäin potkimista. Vaikka toisaalta hyvä et se vähän sua potkiikin, ettet jää ihan mietteisiis makaamaan.
Mutta ymmärrän tosi hyvin, että sulla on tosi isoja suruja surematta ja sun pitää saada läheisiltäsi oikeutus surra niitä ajan kanssa. Terapiakin vois olla ok. Tai vertaistuki.
Esitä sun poikaystävällesi siis selkeät toiveet, miten haluaisit hänen käyttäytyvän sua kohtaan. Ei se muuten osaa. - alk.per.
ajatelmia kirjoitti:
Sinulla on ollut rankkaa ja varmasti on edelleen, jos et saa poikaystävältäsi oikeutusta tunteisiisi. Poikaystäväsi on aika tyypillinen tapaus mieheksi... Niillä on niin erilainen tapa selviytyä, siis onhan sitä tutkittukin, että miehet purkavat pahan olon toimintaan.
Ihanaa, että sun poikaystäväsi kuitenkin yrittää sua tsempata ja suostuisi jopa juttelemaan ammattilaisenkin kanssa siitä miten voisi olla sun tukena. Siis hyväähän sun poikakamu vaan tarkoittaa, ei vaan rajallisuutensa vuoksi sitten ymmärrä että sulla ei toimi samat selviytymismetodit kuin hänellä itsellään. Jospa puhuisitte teidän erilaisuudesta, siis rakentavaan sävyyn. Siitä, että sä kaipaat vihdoinkin ymmärrystä sille mitä oot kokenut, etkä mitään perseelle potkimista. Sano vaikka, että susta tuntuu, ettet koskaan ole saanut lupaa surra näitä asioita kunnolla ja että toivot nyt häneltä ainoastaan olkapäätä ja hellyyttä, et eteenpäin potkimista. Vaikka toisaalta hyvä et se vähän sua potkiikin, ettet jää ihan mietteisiis makaamaan.
Mutta ymmärrän tosi hyvin, että sulla on tosi isoja suruja surematta ja sun pitää saada läheisiltäsi oikeutus surra niitä ajan kanssa. Terapiakin vois olla ok. Tai vertaistuki.
Esitä sun poikaystävällesi siis selkeät toiveet, miten haluaisit hänen käyttäytyvän sua kohtaan. Ei se muuten osaa.Minustakin tuntuu kyllä mukavalta että hän juttelisi ammattilaisen kanssa siitä että miten voisi olla tukenani.. Pelkään vain että hän ottaa niin kirjaimellisesti tuon ammattilaisen neuvon että unohtaa kuunnela minua kokonaan.
Olemme yrittäneet puhua rakentavasti mutta siinä tulee vastaan se että hän ei anna periksi omille metodeilleen ja mielipiteilleen.. Siinä se ongelma aina onkin ollut että minä olen aina ollut se joka on joutunut joustaa.
Hän sanoo että hänen kärsivällisyytensä alkaa loppua. Ensin kyse oli minun työnsaannistani ja sen jälkeen kun kerroin masennuksestani niin kärsivällisyys alkoi loppua sen paramisen suhteen.. Hän myös haluaa aikatauluja siihen että koska paraneminen alkaa edistyä. Esim. täksi päiväksi minulla pitäisi olla suunnitelma parantumiseen.
Hän myös sanoi että minulla on ollut tarpeeksi aikaa surra ja toipua vaikka hän ei masennuksestani tietänytkään ja nyt ei ole yhtään enään varaa ja aikaa olla tekemättä mitään.. Kuten sanoin hän on todella radikaali mielipiteissään. Hän on valmis jättämään minut jos ei työnsaannissa tai parantumisessa ei näy piakkoin edistystä.
Olen sanonut että kaipaisin olkapäätä ja kuuntelijaa mutta hän vain aina sanoo että hän ei ole oikea henkilö siihen että siihen tarvitaan ammattilaista.. HÄN EI YMMÄRRÄ :( Hän vaan aina sanoo että hän selvisi omista ongelmistaan itse ilman mitään tukea keneltäkään. Ja sitten sanoo että minäkään en tarvi. - kuuvalkea
Tämä ohje on nyt se mitä et halunnut saada ja epäilen pystyisinkö itsekään tätä tilanteessasi noudattamaan. Kirjoittamasi perusteella poikaystäväsi on kaikkea muuta kuin sitä mitä sinä tällä hetkellä haluat ja tarvitset. Hän vie sinua huonompaan suuntaan, hidastaa ja hankaloittaa parantumistasi. Voisitko kertoa hänelle suoraan miltä sinusta tuntuu, mitä kaipaat suhteelta? Jos ei hän sittenkään ole halukas muuttumaan asennoitumistaan sairauteesi ja toiveisiisi parisuhteesta, olisi varmaankin parasta että eroaisitte ja keskittyisit joksikin aikaa vain itsestäsi huolehtimiseen.
Haluaisin vielä kysyä miksi et halua terapiaan? Asioiden läpi käyminen kuuntelevan ja mielellään ammattitaitoisen ihmisen kanssa olisi kuitenkin tilanteessasi varmasti se kaikkein paras apu. Psykiatrian poliklinikalta avun hakeminen kannattaa joka tapauksessa aloittaa. Lääkkeitä ei ole pakko ottaa vastaan, eivätkä ne kaikkia autakaan. Kuuntelevia ihmisiä kuitenkin löytyy, kun jaksaa hakea. Ystävä, sukulainen tai vaikkapa kirkon diakoni ovat hekin mahdollisia puhekumppaneita.
Ennen kaikkea ole rehellinen itsellesi ja toimi kaikessa niin kuin tunnet sinulle parasta olevan. Asia kerrallaan parempaan päin. Voimia! - miten unohtuikaan
Näköjään masennus pistänyt pään niin sekaisin että olen unohtanu yhden asian ihan kokonaan..
Raiskauksen jälkeen minusta tuli sisäänpäin suuntautunut ja aloin syömään masennukseen.. LIHOIN.. Minua koulukiusattiin, söin LIHOIN.. Siitä tuli hirveä kierre ja ylipainoa sitten kertyi vuosivuodelta enemmäm ja se sit taas myös pahentaa itseluottamusta joka tekee minulle todella vaikeaksi saada ystäviä ja tutustua uusiin ihmisiin.. Eli pidän poikaystävääni ihmeenä koska hän ei välitä erittäin runsaasta ylipainostani.. Joten siksi minulla on todella vaikea edes miettiä luopuvani hänestä.. Ilman häntä olisin aivan yksin. Vaikka hän suoraan sanottuna usein pahoinpitelee minua Henkisesti ja olemme aivan eri aaltopituudella ja meillä on hirveästi erimielisyyksiä niin Rakastan häntä ihan hirveästi.. Totuin moiseen jo edellisessä suhteessa joten olen aina osannut tehdä kompromissin.. Välillä tuntuu siltä että vaikka itse kärsin masennuksesta ja elämä tuntuu tyhjältä niin haluan että muut ovat onnellisia. - alk. per..
kuuvalkea kirjoitti:
Tämä ohje on nyt se mitä et halunnut saada ja epäilen pystyisinkö itsekään tätä tilanteessasi noudattamaan. Kirjoittamasi perusteella poikaystäväsi on kaikkea muuta kuin sitä mitä sinä tällä hetkellä haluat ja tarvitset. Hän vie sinua huonompaan suuntaan, hidastaa ja hankaloittaa parantumistasi. Voisitko kertoa hänelle suoraan miltä sinusta tuntuu, mitä kaipaat suhteelta? Jos ei hän sittenkään ole halukas muuttumaan asennoitumistaan sairauteesi ja toiveisiisi parisuhteesta, olisi varmaankin parasta että eroaisitte ja keskittyisit joksikin aikaa vain itsestäsi huolehtimiseen.
Haluaisin vielä kysyä miksi et halua terapiaan? Asioiden läpi käyminen kuuntelevan ja mielellään ammattitaitoisen ihmisen kanssa olisi kuitenkin tilanteessasi varmasti se kaikkein paras apu. Psykiatrian poliklinikalta avun hakeminen kannattaa joka tapauksessa aloittaa. Lääkkeitä ei ole pakko ottaa vastaan, eivätkä ne kaikkia autakaan. Kuuntelevia ihmisiä kuitenkin löytyy, kun jaksaa hakea. Ystävä, sukulainen tai vaikkapa kirkon diakoni ovat hekin mahdollisia puhekumppaneita.
Ennen kaikkea ole rehellinen itsellesi ja toimi kaikessa niin kuin tunnet sinulle parasta olevan. Asia kerrallaan parempaan päin. Voimia!Juoksin 5 vuoden ajan monilla eri psykiatreilla, lääkäreillä, terapiassa etc. Aina vaan piti aloittaa koko stoori alusta ja lääkkeitä ängettiin kouraan ja 4 vuotta kesti ennenkuin löysin sen tietyn henkilön ja se sattui olemaan omalääkärini jonka luona kävin vajaan vuoden verran kunnes hän (mies) lopetti.. Sen jälkeen päätinki lopettaa kaikki hoidot.. En koskaan kokenut että lääkkeet ja puhuminen olisi auttanut.. Ei tuntunut siltä että menneistä puhuminen olisi auttanut.. Omalääkärini oli ollut erittäin pitkään lääkärini ja hän itse soitti minulle ja kysyi että haluaisinko jutella.. Aika harvoin puhuimme menneistä koska hän tiesi niistä jo.. Puhuimme vain maailmanmenosta ja tapahtumista etc. Ei tuntunut siltä että hän olisi ollut terapeutti tai lääkäri vaan YSTÄVÄ.. vaikka tyhmältähän se kuullostaa ja kävin 1-2 kertaa viikossa hänen vastaanotollaan.. Tuntui hyvältä puhua ihmisen kanssa joka tiesi ja tunsi kaiken minusta.. Se auttoi että oli vai joku ''ystävä'' jolle pystyi puhua ihan mistä vain..
- kuuvalkea
alk. per.. kirjoitti:
Juoksin 5 vuoden ajan monilla eri psykiatreilla, lääkäreillä, terapiassa etc. Aina vaan piti aloittaa koko stoori alusta ja lääkkeitä ängettiin kouraan ja 4 vuotta kesti ennenkuin löysin sen tietyn henkilön ja se sattui olemaan omalääkärini jonka luona kävin vajaan vuoden verran kunnes hän (mies) lopetti.. Sen jälkeen päätinki lopettaa kaikki hoidot.. En koskaan kokenut että lääkkeet ja puhuminen olisi auttanut.. Ei tuntunut siltä että menneistä puhuminen olisi auttanut.. Omalääkärini oli ollut erittäin pitkään lääkärini ja hän itse soitti minulle ja kysyi että haluaisinko jutella.. Aika harvoin puhuimme menneistä koska hän tiesi niistä jo.. Puhuimme vain maailmanmenosta ja tapahtumista etc. Ei tuntunut siltä että hän olisi ollut terapeutti tai lääkäri vaan YSTÄVÄ.. vaikka tyhmältähän se kuullostaa ja kävin 1-2 kertaa viikossa hänen vastaanotollaan.. Tuntui hyvältä puhua ihmisen kanssa joka tiesi ja tunsi kaiken minusta.. Se auttoi että oli vai joku ''ystävä'' jolle pystyi puhua ihan mistä vain..
Olet siis ollut tyypillisessä masennuspotilaan pompottelukierteessä. Harmi. Itselläni kävi ehkä hieman parempi tuuri, mutta tuttuja nuo kuviot kuitenkin on enkä sinänsä ihmettele yhtään sitä että niihin väsähdit. Masentuneen pitäisi olla hirmu hyvin perillä hoitomuodoista ja oikeuksistaan että osaisi heti vaatia oikeanlaisen hoidon itselleen. Masentuneella ei kuitenkaan ole voimia ottaa asioista selvää, saati sitten kyseenalaistaa saamaansa hoitoa. Sinuna kaivaisin vielä vähän kärsivällisyyttä esiin ja painuisin polille lyömään nyrkkiä pöytään.
En tiedä onko tästä sinulle hyötyä, mutta minulle parasta apua ovat tarjonneet psykiatriset päiväsairaalatosastot, psykologit ja Kuntoutussäätiön kurssit. Eivät siis psykiatrit tai psykoterapeutit. Enkä epäile etteikö oikeanlainen ystäväkin voisi jossain mielessä vaikuttaa tilanteisiin positiivisesti, mutta koko paranemisprosessia ei mielestäni voi ystävän varaan laskea. - ajatelmia
alk.per. kirjoitti:
Minustakin tuntuu kyllä mukavalta että hän juttelisi ammattilaisen kanssa siitä että miten voisi olla tukenani.. Pelkään vain että hän ottaa niin kirjaimellisesti tuon ammattilaisen neuvon että unohtaa kuunnela minua kokonaan.
Olemme yrittäneet puhua rakentavasti mutta siinä tulee vastaan se että hän ei anna periksi omille metodeilleen ja mielipiteilleen.. Siinä se ongelma aina onkin ollut että minä olen aina ollut se joka on joutunut joustaa.
Hän sanoo että hänen kärsivällisyytensä alkaa loppua. Ensin kyse oli minun työnsaannistani ja sen jälkeen kun kerroin masennuksestani niin kärsivällisyys alkoi loppua sen paramisen suhteen.. Hän myös haluaa aikatauluja siihen että koska paraneminen alkaa edistyä. Esim. täksi päiväksi minulla pitäisi olla suunnitelma parantumiseen.
Hän myös sanoi että minulla on ollut tarpeeksi aikaa surra ja toipua vaikka hän ei masennuksestani tietänytkään ja nyt ei ole yhtään enään varaa ja aikaa olla tekemättä mitään.. Kuten sanoin hän on todella radikaali mielipiteissään. Hän on valmis jättämään minut jos ei työnsaannissa tai parantumisessa ei näy piakkoin edistystä.
Olen sanonut että kaipaisin olkapäätä ja kuuntelijaa mutta hän vain aina sanoo että hän ei ole oikea henkilö siihen että siihen tarvitaan ammattilaista.. HÄN EI YMMÄRRÄ :( Hän vaan aina sanoo että hän selvisi omista ongelmistaan itse ilman mitään tukea keneltäkään. Ja sitten sanoo että minäkään en tarvi.Mulla on itseasiassa samanlaisesta poikaystävästä tai kahdestakin kokemusta, siis tuollaisia ymmärtämättömiä ja vaativia ja kovia. Vain omat valinnat ja tavat ja mielipiteet ovat oikeita tällaisilla tyypeillä. Itse olen päätynyt siis eroon, kun on tuntunut etten saa hyväksyntää ja oikeutusta sille, mitä koen ja olen kokenut. Ja kyllähän se ero parantaa itseluottamusta, kun tuntuu ettei tarvii enää kerjätä kenenkään hyväksyntää ja lupaa olla sellainen kuin on.
Mulla on erosta vaan muutama päivä. Nyt on tosi surullinen, mutta toisaalta myös vihainen olo. Siis oon niin vihainen, että sain osakseni paheksuntaa ja halveksuntaa, vaikka olen pohjimmiltani ihan hyvä, ja tajuan nyt, että en vihaa itse mitään muuta niin paljon kuin ymmärtämättömyyttä. Sitä että tuomitaan toiset ja pidetään itseä ja omia ratkaisuja jotenkin parempina. Älä sinäkään alistu siihen. Kukaan muu kuin sinä ei voi täysin tietää mitä olet kokenut, mutta ymmärtää voi yrittää ja ymmärrys on kyllä vähintä mitä olet noiden kokemusten jälkeen ansainnut.
Jos nyt haluat välttämättä säilyttää suhteesi, niin tee se paranemissuunnitelma jota poikaystäväsi vaatii, mutta tee se itsesi vuoksi. Älä tee siitä liian vaativaa itsellesi. Siis ota aikatauluksi esim. 3 tai vaikka 5 vuotta. Suunnitelmaan voisi kuulua esim. terapeutin tai vertaistuen hankkiminen tai lääkityksen hankkiminen tai urheiluharrastuksen aloittaminen tai taideharrastuksen aloittaminen tai kirjoittaminen...mikä ikinä vaan sopii sinulle.
Ihan hyvä voisi olla kirjata ylös sinulle sopivia keinoja parantua ja joitain kannustavia tavoitteita. Esitä suunnitelma sitten poikaystävällesi. Sopikaa, että jos sinä sitoudut suunnitelmaasi, niin hän sitoutuu olemaan vaatimatta sinulta sen enempää. Jos hän sitten vielä alkaa vaatia, niin lopeta suhde ja keskity tärkeimpään, eli itseesi ja paranemiseesi. - ajatelmia
miten unohtuikaan kirjoitti:
Näköjään masennus pistänyt pään niin sekaisin että olen unohtanu yhden asian ihan kokonaan..
Raiskauksen jälkeen minusta tuli sisäänpäin suuntautunut ja aloin syömään masennukseen.. LIHOIN.. Minua koulukiusattiin, söin LIHOIN.. Siitä tuli hirveä kierre ja ylipainoa sitten kertyi vuosivuodelta enemmäm ja se sit taas myös pahentaa itseluottamusta joka tekee minulle todella vaikeaksi saada ystäviä ja tutustua uusiin ihmisiin.. Eli pidän poikaystävääni ihmeenä koska hän ei välitä erittäin runsaasta ylipainostani.. Joten siksi minulla on todella vaikea edes miettiä luopuvani hänestä.. Ilman häntä olisin aivan yksin. Vaikka hän suoraan sanottuna usein pahoinpitelee minua Henkisesti ja olemme aivan eri aaltopituudella ja meillä on hirveästi erimielisyyksiä niin Rakastan häntä ihan hirveästi.. Totuin moiseen jo edellisessä suhteessa joten olen aina osannut tehdä kompromissin.. Välillä tuntuu siltä että vaikka itse kärsin masennuksesta ja elämä tuntuu tyhjältä niin haluan että muut ovat onnellisia.Vastaan vielä tähän. Tuo sinun lihavuus on ihan sivuseikka. Jos et olisi lihava, niin tod.näk. sulla ois joku muu ulkonäkökompleksi. Siis kaikissa meissä on jotain kuitenkin ulkoisesti "vialla" ja sitten kun on rikki sisältä niin itsesääli kiteytyy siihen ulkoiseen vikaan. Minä en ole hirveen lihava, mutta mulla on ihan samanlaisia ajatuksia ulkonäköni suhteen. Siis että mun pitäisi olla kiitollinen että joku huolii mut. Ja että en voi tutustua ihmisiin, ennenkuin olen muuttunut ulkoisesti paremmaksi. Olen ollut ihan epätoivoisen riippuvainen poikaystävistäni ja tuntenut, että kulloinenkin poikaystävä on varmaan ainoa ihminen maailmassa joka haluaa mut. Että pakko pitää tästä ihmisestä kiinni, muuten ei ole ketään.
Ehkä tuohon raiskatuksi ja hyljeksityksi joutumisen kokemiseen liittyy myös jotain sellaista, ettei uhri enää anna itselleen lupaa tuntea itteensä viehättäväksi. Ainakin mulla joskus on sellaista, en osaa nauttia omasta viehättävyydestäni, vaikka varmasti mussakin on jotain viehättävää kun yleensä joku on joskus musta kiinnostunut. Sinäkään et voi tietää, miten viehättävänä muut sinut näkee. Viehättävyyskin on suurimmaksi osaksi pään sisäinen juttu, siis jos tunnet itsesi viehättäväksi niin se näkyy ulos päin.
Sori kun latelen ehkä latteuksia, yritän tässä samalla nimittäin itsellenikin selventää näitä juttuja, niin ei vielä ihan jäsenny :) - alk. per.
Tuli vielä mieleen että mitä mieltä te olette työnteosta?
Poikaystäväni on aina painostanut minua töihin ja vaikka töitä olen hakenut nin en ole saanut kuin joitakin pieniä pätkiä.. Nyt kun poikaystäväni sai tietää masennuksestani niin hän alkoi heti painostamaan terapiaan ja sanoo aina vaan että kaikki kykenee masentuneenakin työntekoon.. Terapiaa, lääkkeitä ni kyllä se siitä menee..
Mielipiteitä?
Juuri nyt tällä hetkellä työnteko saati sitten työnhaku ei yhtään ole ensimmäisenä mielessä.. Hänen mielestä minun pitäisi hakea töitä 8 tuntia päivässä, jota uskokaa tai älkää olen aika usein tehnyt.. Eikä vieläkään mitään.. Olen hakenut pikkupaikkakuntani jokaiseen mahdolliseen paikkaan.. Seuraavaksi pitäisikin alkaa hakea toisilta paikkakunnilta??? meneekö liiaksi tässä tilanteessa? Pitäisikö vain nyt ekaks huolehtia itsestäni? - ajatelmia
alk. per. kirjoitti:
Tuli vielä mieleen että mitä mieltä te olette työnteosta?
Poikaystäväni on aina painostanut minua töihin ja vaikka töitä olen hakenut nin en ole saanut kuin joitakin pieniä pätkiä.. Nyt kun poikaystäväni sai tietää masennuksestani niin hän alkoi heti painostamaan terapiaan ja sanoo aina vaan että kaikki kykenee masentuneenakin työntekoon.. Terapiaa, lääkkeitä ni kyllä se siitä menee..
Mielipiteitä?
Juuri nyt tällä hetkellä työnteko saati sitten työnhaku ei yhtään ole ensimmäisenä mielessä.. Hänen mielestä minun pitäisi hakea töitä 8 tuntia päivässä, jota uskokaa tai älkää olen aika usein tehnyt.. Eikä vieläkään mitään.. Olen hakenut pikkupaikkakuntani jokaiseen mahdolliseen paikkaan.. Seuraavaksi pitäisikin alkaa hakea toisilta paikkakunnilta??? meneekö liiaksi tässä tilanteessa? Pitäisikö vain nyt ekaks huolehtia itsestäni?Minä taas vastailen...
Siis mun mielestä ehdottomasti eka hoidat itsesi kuntoon, työnhankinta on sitten ajankohtaista kun olet siihen itse valmis ja varma siitä että jaksat tehdä työtä saamatta romahduksia. Sitten kun aloitat, ni aloita mieluummin osa-aikaisena, jos vain mahd.
Mutta ei ole siis mitään järkeä aloittaa töitä, jos tietää sisimmässään, ettei työhön kykene. Ja sullahan oli siitä lausuntokin. Sit jos susta itsestäs alkaa tuntua että haluaisit taas tehdä jotain ainaisen miettimisen ja masennuksen sijaan, niin älä enää usko niitä lausuntoja. Sillon kun alkaa herätä halu toimintaan (harrastukset, työ, mikä vaan toiminta) ja ihmisten pariin, niin mene, se on merkki tervehtymisestä.
Työ voi parhaimmillaan olla parasta terapiaa. Ja pahimmillaan masentavaa ja ahdistavaa. Kannattaakin olla tarkkana, millaisiin paikkoihin hakee. Kannattaa hakea sellaisiin paikkoihin, missä on mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia. Se voi olla vaikka siivoojan työ: sekin voi olla palkitsevaa, kun näkee omien kättensä jäljen. Jos hakee heti liian haasteellisiin tehtäviin tai tehtäviin joissa ei oikein ole tarkoitusta, se saattaa aiheuttaa pettymystä.
Mun mielestä sun kannattaa hankkia masennuslääkitys, että jaksaisit paremmin ja saisit itseluottamusta ja itsesi kokoon. Sitten käy ihan terveyskeskuksessa ja kerro oireesi ja pyydä kaikki mahdolliset verikokeet, että selviää onko sulla joitain fyysisiä masennusta aiheuttavia vikoja. Siis tietenkin sulla on pahoja traumoja, jotka masentaa, mutta kannattaa silti tarkistaa myös se fyysinen puoli. Nimittäin mietin tota sun lihomista. Lihominen ja masennus voi olla merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Tarkistuta siis kilpirauhasarvosi, TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ! Heti ensi viikolla. - kuuvalkea
ajatelmia kirjoitti:
Minä taas vastailen...
Siis mun mielestä ehdottomasti eka hoidat itsesi kuntoon, työnhankinta on sitten ajankohtaista kun olet siihen itse valmis ja varma siitä että jaksat tehdä työtä saamatta romahduksia. Sitten kun aloitat, ni aloita mieluummin osa-aikaisena, jos vain mahd.
Mutta ei ole siis mitään järkeä aloittaa töitä, jos tietää sisimmässään, ettei työhön kykene. Ja sullahan oli siitä lausuntokin. Sit jos susta itsestäs alkaa tuntua että haluaisit taas tehdä jotain ainaisen miettimisen ja masennuksen sijaan, niin älä enää usko niitä lausuntoja. Sillon kun alkaa herätä halu toimintaan (harrastukset, työ, mikä vaan toiminta) ja ihmisten pariin, niin mene, se on merkki tervehtymisestä.
Työ voi parhaimmillaan olla parasta terapiaa. Ja pahimmillaan masentavaa ja ahdistavaa. Kannattaakin olla tarkkana, millaisiin paikkoihin hakee. Kannattaa hakea sellaisiin paikkoihin, missä on mahdollisuus saada onnistumisen kokemuksia. Se voi olla vaikka siivoojan työ: sekin voi olla palkitsevaa, kun näkee omien kättensä jäljen. Jos hakee heti liian haasteellisiin tehtäviin tai tehtäviin joissa ei oikein ole tarkoitusta, se saattaa aiheuttaa pettymystä.
Mun mielestä sun kannattaa hankkia masennuslääkitys, että jaksaisit paremmin ja saisit itseluottamusta ja itsesi kokoon. Sitten käy ihan terveyskeskuksessa ja kerro oireesi ja pyydä kaikki mahdolliset verikokeet, että selviää onko sulla joitain fyysisiä masennusta aiheuttavia vikoja. Siis tietenkin sulla on pahoja traumoja, jotka masentaa, mutta kannattaa silti tarkistaa myös se fyysinen puoli. Nimittäin mietin tota sun lihomista. Lihominen ja masennus voi olla merkki kilpirauhasen vajaatoiminnasta. Tarkistuta siis kilpirauhasarvosi, TÄMÄ ON TÄRKEÄÄ! Heti ensi viikolla.Joo, olen ihan samaa mieltä, ei kannata yhtään vielä tässä vaiheessa stressata työhommilla. Noin se juuri menee että ensin kun saa mielialan nousemaan, niin sitten jossain vaiheessa alkaa taas asiat ja ihmiset kiinnostaa. Itse olin kaksi vuotta pois työelämästä. Joku toinen voi selvitä muutamalla viikolla ja kolmannella kestää kymmenen vuotta. Totta kai unelmia pitää olla, mutta mitään tarkkaa aikataulua ei voi tehdä.
- Varjolilja
Kirjoituksesi on oikein selvä ja ymmärrettävä. Ei ollut mitään vaikeuksia lukea ja ymmärtää sitä. Tiedän itsestäni, että omien ajatusten ollessa sekavia tuntuu niistä tehty kirjoituskin sekavalta. Muiden käsitys voi olla aivan erilainen kuin oma. Välillä kirjoitan terapeutilleni mielestäni huonoja kirjeitä, mutta hänen mielestään ne ovat olleet selkeitä ja ymmärrettäviä.
Masennus on sellainen vaiva, ettei se aina näy päällepäin. Toisin on, jos on vaikka jalasta tai kädestä luu murtunut ja jäsen on laitettu kipsiin. Silloin ei ole kenellekään epäselvää, onko siinä jotain vialla vai ei. Minulla on hyvä ja ymmärtäväinen mies ja pitkä avioliitto hänen kanssaan. Myös hänen on vaikea ymmärtää masennuksen oireita kuten haluttomuutta, loputonta väsymystä, kiinostuksen puutetta suunnilleen kaikkeen ym, joita masennus tuo mukanaan.
Myös mieheni on aika lailla työnarkomaani, mutta ei jyräävä tai ylimielinen, vaan ehkä hyvänluontoisuuttaan suostunut paljon työtä teettävään yksityisyrittäjyyteen. Tiedän kyllä oikeita työnarkomaaneja, jotka luulevat itseään kaikkivoipaiseksi, väsymättömäksi ym, mutta jotka oikeasti hakevat ehkä isänsä hyväksyntää tekemällä hullun lailla työtä saadakseen edes kerran, edes jotenkin isänsä hyväksynnän, jota eivät ole saaneet. Mutta eivät he sitä niinkään saa, sillä isä, joka ei kestä olla poikaansa "huonompi", ei voi tunnustaa poikansa pätevyyttä, taitavuutta, lahjakkuutta. Voin olla väärässä tapauksessasi, mutta jokin hyväksynnän etsintä työnarkomania usein on.
Minullakin on takanani traumaattinen lapsuus ja nuoruus hyväksikäyttöineen ja perheväkivaltoineen. Niistä aiheutuu monia elämääni haittaavia asioita, kun elän traumoja loputtomasti läpi uudelleen ja uudelleen, myös masennusta ja ahdistusta takaumien lisäksi. Olen ollut vuoden traumaterapiassa kognitiivisen terapeutin hoidossa. Toipuminen on hyvin hidasta ja työlästäkin se on. Se vie vuosia, ei vain kolme vuotta. Ajattelen, että sinunkin pitää käydä vanhat traumat läpi voidaksesi selviytyä niistä. Mies tai miesystävä ei voi niitä parantaa. Kun olet itse toipunut, niin uskon, löydät itsellesi miehen, joka voi rakastaa ja hyväksyä sinut sellaisena kuin olet, ei vasta sitten, kun olet täyttänyt hänen muuttuvia ja mahdottomia vaatimuksiaan.
Pitkässä parisuhteessa pitää hyväksyä toinen sellaisena kuin tämä on. Muuttaa voi vain itseään ja sekin on vaikeaa, tiedän sen terapiastani ja muutenkin. Ongelmat ja ristiriidat pitää ratkaista, opetella tekemään kompromisseja, ei kävelemään toisen yli mitätöiden ja halveksien tätä. Ymmärrän kyllä, että parin löytäminen itselle lievittää yksinäisyyden jä hylätyn oloa, sitä, ettei kukaan välitä tai ettei kelpaa kenellekään. Silti ei pidä suostua ylikävellyksi, potkituksi. Parempi on olla turvassa kuin hyväksikäytettynä, ei vain seksuaalisesti vaan muutenkin.
Terapiassa ensimmäisiä oppimiani asioita oli turvallisten rajojen laittaminen itsensä ympärille, vaikkapa laittaen käsi torjuvasti eteen ja samalla seisten ryhdikkäästi ja vakuuttavasti. Noita rajoja ei hyväksikäytetty ole kodissaan oppinut laittamaan, vaan muut ovat saaneet ne ylittää mennen tullen.
En nyt osaa enempää sinua lohduttaa. Ajattelen, että tärkeintä on, että masennuksesi ja traumasi hoidetaan, jotta voit toipua ja elää mielekästä ja turvallista elämää. - jansku KeskiSuomesta
on oman elämän jaksaminen ja hyvinvointi..
Jos sinulla on tuollainen vääränlainen poikaystävä joka yrittää omalla tavallaan tukea sinua mutta ei todellisuudessa auta sinua parhaalla mahdollisella keinolla masennuksen yli pääsemisessä niin kehoitan sinua tässä maailmassa riittää miehiä kyllä sinulle ilman että sinun tarvitsee takuta yhden kanssa ja menettää tämän tähden koko elämänhalusi ym.
Mene johonkin masentuneiden ryhmään -selvitä esim.
missä on diakoni tai ota suoraan mielenterveystoimistoon yhteyttä -sieltä todella
löytyy ihmisiä jotka haluavat sinua auttaa ja
ovat kouluttautuneet alalle.
terv.itsekin masentunut-pikkuhiljaa pääsen jo paremmalle puolelle..
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "974309Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293243No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452360- 351358
- 10979
- 141958
- 6904
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12842Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124786- 11780