Miten kävikään kun suomalaisen populistipuolueen ensimmäinen versio pääsi hallitukseen? Totuus paljastui äänestäjille. Kannatus laski marginaaliseksi ja puolue vaihtoi nimensä Perussuomalaisiksi.
Puolueella on kaksi vaihtoehtoa. Joko se jatkaa vain populistipuolueena rähisten joka neuvotteluissa siihen malliin ettei koskaan pääse vallan kahvaan, tai sitten ryhtyy miettimään seuraavan inkarnaationsa nimeä jo valmiiksi. Minusta "Tavikset" olisi aika trendikäs nimi.
Eli nykymuotoisena PS:llä on kaksi tehtävää: suoda mukava duunipaikka ja eläke muutamalle supliikkiäijälle, sekä kanavoittaa nukkuvien, politiikanvastaisten ja erilaisten "mä-en-ala-mitään" änkyröiden äänet talteen kuleksimasta. Ja sehän on omalla tavalla arvokasta, kute Soini on jo vuosia näyttänyt.
Tähän astihan Soini on ollut paras tae sille ettei maahan synny äärinationalistista puoluetta kuten on moneen muuhun Euroopan maahan. Ruotsissakin on yksi taas nousemassa pelottavan suureksi.
Skinimielisille Soini on sopivasti "antanut ymmärtää", mutta samalla aina "ymmärtänyt olla antamatta". Skinit ovat äänestäneet häntä, mutta hän on näppärässti jättäytynyt päätöksenteon ulkopuolelle. Sieltä hän voi ääneen huutaa sitä mitä eräät haluavat, täten tyydyttäen äänestäjäns, täysin tietoisena siitä ettei asiat liiku huutamaansa suuntaan. Mutta onko Soini nyt "antanut ymmärtää" vähän liiankin paljon?
PS ei halua hallitukseen!
10
227
Vastaukset
- 60 luku
persuista,sai mätkiä torakoita ja luteita pitkin
päivää kärpäslätkällä! - seles
se miestä noin ahdistaa??? Aika paljon sulla tuota aikaa käytettäväksi Soinin ja perussuomalaisten arvostelemiseen. Ihanko talkoo hommia paiskit?
- rautaako?
Soini on pitkää tehnyt miehen työn herättäessään nukkuvia sekä toimiessaan ääriainesten suodattina. Hän on yksi merkittävä syys ille ettei Suomeen vielä ole synynyt äärikansallista liikettä. Et kai sinäkään sellaista kaipaa?
Taktiikkakin siihen on ollut loistava.
Nyt on kuitenkin lieväksi ongelmaksi noussut se että liki 10% osuudella kunnallisvaltuutetuista, pitäisi oikeasti keksiä jokin poliittinen kokonaiskuva.
On hiukan outoa, eikö, että PS sanoo olevan heikkojen puolella, mutta toisaalta näkyvimpänä teemana tällä hetkellä että kaikkien heikoimpien puolella puolue ei totiseti ole (kielitaidottomat vieraat köyhät).
EU-vastaisuus on myös outoa ellei ole selkeää kuvaa siitä minkälainen vaihtoehto olisi. Minulle ei ole käynyt selväksi edes missä mittakaavassa EU:a vastustetaa. Halutaanko irti? Ja jos niin en ole oikein kuullut mitään analyysia siitä että mitä se merkistsisi, ja miten siitä eteenpäin?
Mikä on Persujen perusteltu mielipide kriisin hoitamiseen, muuta kuin toisten syyttely, joka ei siis auta yhtään, mutta jolla on helppo kerätä ääniä.
Minä totean faktana että PS:a on paljon parempi strategia äänten hankkimiseen kuin äänten suoman vallan käyttöön. Luulen että maamme suuri enemmistö, ja jopa PSläiset itse, ovat samaa mieltä. Tämän epäsuhdan ongelma kasvaa kannatuksen kasvun myötä.
Kuullostaako tämä silltä että olisin ahdistunut, vai siltä että haluaisin tietää enemmän puolueen linjasta? Sinä vaan et koskaan vastaa linjaan liityviin kysymyksiin. Ellet siihen keskusteluun suostu, et tule myöskään löytämään itsesi vallan kahvasta sait sitten 20% äänistä.
Eli haluaako PS valtaan? Ja jos haluaa niin millä nykyistä menoa paljon paremmin perustellulla poliittisella linjalla? - seles
rautaako? kirjoitti:
Soini on pitkää tehnyt miehen työn herättäessään nukkuvia sekä toimiessaan ääriainesten suodattina. Hän on yksi merkittävä syys ille ettei Suomeen vielä ole synynyt äärikansallista liikettä. Et kai sinäkään sellaista kaipaa?
Taktiikkakin siihen on ollut loistava.
Nyt on kuitenkin lieväksi ongelmaksi noussut se että liki 10% osuudella kunnallisvaltuutetuista, pitäisi oikeasti keksiä jokin poliittinen kokonaiskuva.
On hiukan outoa, eikö, että PS sanoo olevan heikkojen puolella, mutta toisaalta näkyvimpänä teemana tällä hetkellä että kaikkien heikoimpien puolella puolue ei totiseti ole (kielitaidottomat vieraat köyhät).
EU-vastaisuus on myös outoa ellei ole selkeää kuvaa siitä minkälainen vaihtoehto olisi. Minulle ei ole käynyt selväksi edes missä mittakaavassa EU:a vastustetaa. Halutaanko irti? Ja jos niin en ole oikein kuullut mitään analyysia siitä että mitä se merkistsisi, ja miten siitä eteenpäin?
Mikä on Persujen perusteltu mielipide kriisin hoitamiseen, muuta kuin toisten syyttely, joka ei siis auta yhtään, mutta jolla on helppo kerätä ääniä.
Minä totean faktana että PS:a on paljon parempi strategia äänten hankkimiseen kuin äänten suoman vallan käyttöön. Luulen että maamme suuri enemmistö, ja jopa PSläiset itse, ovat samaa mieltä. Tämän epäsuhdan ongelma kasvaa kannatuksen kasvun myötä.
Kuullostaako tämä silltä että olisin ahdistunut, vai siltä että haluaisin tietää enemmän puolueen linjasta? Sinä vaan et koskaan vastaa linjaan liityviin kysymyksiin. Ellet siihen keskusteluun suostu, et tule myöskään löytämään itsesi vallan kahvasta sait sitten 20% äänistä.
Eli haluaako PS valtaan? Ja jos haluaa niin millä nykyistä menoa paljon paremmin perustellulla poliittisella linjalla?tiedät, mistä ja miten saat käsiin perussuomalaisten tavoitteet ja ohjelmat! Koitappa, josko saisit jonkun muun puolueen viralliset vastaukset kysymyksiisi näiltä palstoilta? Minä suorastaan vähän kyllä epäilen! Kyllä ne on kaivettava puolueiden sivuilta ja puoluetoimistoista! Kyllä sää sen tiedät! Kyllä kansakin sen tietää!!
- rautaako?
seles kirjoitti:
tiedät, mistä ja miten saat käsiin perussuomalaisten tavoitteet ja ohjelmat! Koitappa, josko saisit jonkun muun puolueen viralliset vastaukset kysymyksiisi näiltä palstoilta? Minä suorastaan vähän kyllä epäilen! Kyllä ne on kaivettava puolueiden sivuilta ja puoluetoimistoista! Kyllä sää sen tiedät! Kyllä kansakin sen tietää!!
Kävin vaalian alla läpi vaaliohjelman, ja olen lukaissut netistä puolueen kotisivuilta ohjelman.
Mutta ei sieltä löydy perusteluja. Muiden puolueiden ohjelmille löytyy, ja lisäksi muut ovat etabloituneet vuosikymmenten aikana tietyn ideologia kokonaisuuden ympäri, jolloin yleissivistyksellä voi hahmotaa puolueen lähtökohdat ja päämäärät. PS ei kuulu tähän joukkoon jolloin sen pitäisi selvittää oman ohjelman jopa muita tarkemmin, eikä leväperäisemmin kuten nyt.
Itse asias muiden puolueiden sivuilta saa vastauksia näihin kysymyksiin siltä osin kuin sielläkin on asiaan (puolueeseen) vihkiinyneitä. Joten tuokaan kimeurtelun taktiikka ei onnistu.
Miksi et halua ryhtyä keskustelemaan puolueesi ohjelmasta? Sehän voisi nostaa tämänkin palstan tasoa hiuakn tuosta juupasnatsi-eipäsnatsi tasolta. Vai haluatko että juuri tuo jää pysyvimmäksi ja päällimäiseksi? - seles
rautaako? kirjoitti:
Kävin vaalian alla läpi vaaliohjelman, ja olen lukaissut netistä puolueen kotisivuilta ohjelman.
Mutta ei sieltä löydy perusteluja. Muiden puolueiden ohjelmille löytyy, ja lisäksi muut ovat etabloituneet vuosikymmenten aikana tietyn ideologia kokonaisuuden ympäri, jolloin yleissivistyksellä voi hahmotaa puolueen lähtökohdat ja päämäärät. PS ei kuulu tähän joukkoon jolloin sen pitäisi selvittää oman ohjelman jopa muita tarkemmin, eikä leväperäisemmin kuten nyt.
Itse asias muiden puolueiden sivuilta saa vastauksia näihin kysymyksiin siltä osin kuin sielläkin on asiaan (puolueeseen) vihkiinyneitä. Joten tuokaan kimeurtelun taktiikka ei onnistu.
Miksi et halua ryhtyä keskustelemaan puolueesi ohjelmasta? Sehän voisi nostaa tämänkin palstan tasoa hiuakn tuosta juupasnatsi-eipäsnatsi tasolta. Vai haluatko että juuri tuo jää pysyvimmäksi ja päällimäiseksi?usko. Millä ajalla sinä ehdit käydä muiden puolueiden palstoilla? Jos ehdit, niin olet kyllä erittäin nopea!
- rautaako?
seles kirjoitti:
usko. Millä ajalla sinä ehdit käydä muiden puolueiden palstoilla? Jos ehdit, niin olet kyllä erittäin nopea!
Olen kuitenkin jo keskiikään ennättänyt joten ei minun elämäni ihan vain tähän päivään, viikkoo, kuukauteen, vuoteen tai vuosikymmeneeseenkää rajoitu.
Enkä minä kaikkien sivuilla ole ollutkaan. Täällä olen koksa perussuomalaiset ovat kasvaneet ilmiöstä potentiaaliseksi vallankäyttäjäksi. Se on poliittisessa seurannassa harvinaista herkkua. Perussuomalaiset ovat tarkkailijan kannalta paljon kiinnostavampi kuin muioden puolueiden seuraaminen juuri nyt.
Mutta puolueen sulkeutuneisuus ja mystifisointi arveluttaa. Sulkeutumisella tarkoitan sitä että kaivamallakaan ei tahdo saada vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Mystifisoinnilla tarkoitan sitä että homma ulkopuolisen silmin näyttää leijuvan parin tyypin karisman, ei sanoman, varassa (kuten kunnallisvaaleissa jossa Soinin naamalla markkinitiin puoluetta koko maassa, vaikka hänkin on ehdolla vain yhdessä kunnassa) - seles
rautaako? kirjoitti:
Olen kuitenkin jo keskiikään ennättänyt joten ei minun elämäni ihan vain tähän päivään, viikkoo, kuukauteen, vuoteen tai vuosikymmeneeseenkää rajoitu.
Enkä minä kaikkien sivuilla ole ollutkaan. Täällä olen koksa perussuomalaiset ovat kasvaneet ilmiöstä potentiaaliseksi vallankäyttäjäksi. Se on poliittisessa seurannassa harvinaista herkkua. Perussuomalaiset ovat tarkkailijan kannalta paljon kiinnostavampi kuin muioden puolueiden seuraaminen juuri nyt.
Mutta puolueen sulkeutuneisuus ja mystifisointi arveluttaa. Sulkeutumisella tarkoitan sitä että kaivamallakaan ei tahdo saada vastauksia yksinkertaisiin kysymyksiin. Mystifisoinnilla tarkoitan sitä että homma ulkopuolisen silmin näyttää leijuvan parin tyypin karisman, ei sanoman, varassa (kuten kunnallisvaaleissa jossa Soinin naamalla markkinitiin puoluetta koko maassa, vaikka hänkin on ehdolla vain yhdessä kunnassa)minä tuossa, ainakin yritin. Ei muuta kuin pistähän juttua liikenteeseen. Kivahan niitä on lukea!
- rautaako?
seles kirjoitti:
minä tuossa, ainakin yritin. Ei muuta kuin pistähän juttua liikenteeseen. Kivahan niitä on lukea!
Huumoriksi on aina helppo heittää jos vaihtoehto ei maistu.
Miksi et suostu keskustelemaan puolueen linjasta? Et esimerkiksi ole vastannut yllä olevaan asialliseen kysymykseen puolueen EU-linjasta. - se että kun pitäis
rautaako? kirjoitti:
Huumoriksi on aina helppo heittää jos vaihtoehto ei maistu.
Miksi et suostu keskustelemaan puolueen linjasta? Et esimerkiksi ole vastannut yllä olevaan asialliseen kysymykseen puolueen EU-linjasta.Eu-vaaleissa äänestää niin ei heillä ole mitään
myönteistä Eu:sta kerrottavaa,Niin miksi mennä
ehdolle vain pokkuroimaan ja rähinöimään toisille
ja pilaamaan Suomen imagoa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455200Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1261670Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151579Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511530- 141255
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41200No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22108081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171047Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771008Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60847