Kela maksoi minulle liikaa 600 e työttömyysturvaa ja olen maksanut kaiken takaisin. Sakkorangaistus kuitenkin uhkaa, paljon se oikein voisi olla? Vaikuttaako se että olen tällä hetkellä opiskelija?
Asiasta pidetään oikeudenistunto, kannattaako minun hankkia sinne joku avustaja? Tuleeko se kalliiksi? Kannattaisiko vain mennä ja tunnustaa puolivahingossa tehty teko, tulisiko se halvemmaksi kuin hankkia avustaja ja jos vielä kaiken lisäksi häviän jutun?
Mistä voisin saada apua ja tietoa, miten toimia? Soitanko jonnekin oikeusavustaja-puhelimeen vai mitäh?
Kokemuksia sakkorangaistuksesta
8
627
Vastaukset
- Mihin vaikuttaa?
Pysyykö petos-merkintä rikosrekisterissäni koko elämän vai haihtuuko se muutaman vuoden päästä pois, vai? Mihin se vaikuttaa että on tuollainen merkintä? Missä se voidaan tarkastaa? Missä haittaa?
- ***********''
''Pysyykö petos-merkintä rikosrekisterissäni koko elämän''
Ei pysy, sillä ei siitä mitään merkintää ylipäänsä rikosrekisteriin tule. Kyllä siinä isompia juttuja tarvitaan.
Voit siis ottaa rauhallisesti jutun. Sitäpaitsi Kela voi hävitäkin koko homman. Sinun kohdallasi plussaa on, että olet maksanut takaisin kaiken.
Kela on turhan häijy firma, jonka mielipuuhaa on köyhien kyykyttäminen. Omista virheistään se viis veisaa. Ja niitäkin on. Itse tiedän pelkästään lähipiiristä ikävän määrän.
Tuossa Oikeusrekisterikeskuksen sivuilta:
Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
* ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
* ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
* ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
* nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
* viralta pantavaksi tai
* jätetään syyntakeettomana tuomitsematta. - Oikeudenkäynnit
***********'' kirjoitti:
''Pysyykö petos-merkintä rikosrekisterissäni koko elämän''
Ei pysy, sillä ei siitä mitään merkintää ylipäänsä rikosrekisteriin tule. Kyllä siinä isompia juttuja tarvitaan.
Voit siis ottaa rauhallisesti jutun. Sitäpaitsi Kela voi hävitäkin koko homman. Sinun kohdallasi plussaa on, että olet maksanut takaisin kaiken.
Kela on turhan häijy firma, jonka mielipuuhaa on köyhien kyykyttäminen. Omista virheistään se viis veisaa. Ja niitäkin on. Itse tiedän pelkästään lähipiiristä ikävän määrän.
Tuossa Oikeusrekisterikeskuksen sivuilta:
Rikosrekisteriin tulee merkintä, kun henkilö tuomitaan:
* ehdottomaan tai ehdolliseen vankeusrangaistukseen
* ehdollisen vankeusrangaistuksen ohessa sakkoon (oheissakkoon), yhdyskuntapalveluun tai valvontaan
* ehdottoman vankeusrangaistuksen sijasta yhdyskuntapalveluun
* nuorisorangaistukseen tai nuorisorangaistuksen sijasta sakkoon
* viralta pantavaksi tai
* jätetään syyntakeettomana tuomitsematta.''Kela on turhan häijy firma, jonka mielipuuhaa on köyhien kyykyttäminen.''
On jotenkin järjetöntä, että Kela kuormittaa oikeuslaitosta pikkujutuilla, jotka monesti johtuvat tietämättömyydestä tai väärinkäsityksestä. Käräjäoikeuksilla kun olisi ihan oikeitakin rikosjuttuja käsiteltävänä yllinkyllin.
Ymmärtäisin sen, jos Kela ei saisi muuten perittyä liikamaksuansa takaisin. Vaan Kelahan ei haekaan käräjien kautta liikamaksua takaisin, vaan se perii sen aina hallinnollista reittiä.
Näin siksi, että hävitessään käräjät Kela ei voisi suorittaa takaisinperintää, koska myös sen osalta juttu voisi tulla hylätyksi.
Nykykäytännöllä Kela varmistaa aina saatavansa takaisin. Kyse on siis puhtaasti jostain muusta kuin siitä, että Kela menettäisi jotain.
Aloittajan kohdalla kyse on vielä järjettömämmästä jutusta: Kyse on Kelan mittakaavassa pienestä summasta ja aloittaja on sen vapaaehtoisesti maksanut takaisin. - on tärkeää pitkittää
Oikeudenkäynnit kirjoitti:
''Kela on turhan häijy firma, jonka mielipuuhaa on köyhien kyykyttäminen.''
On jotenkin järjetöntä, että Kela kuormittaa oikeuslaitosta pikkujutuilla, jotka monesti johtuvat tietämättömyydestä tai väärinkäsityksestä. Käräjäoikeuksilla kun olisi ihan oikeitakin rikosjuttuja käsiteltävänä yllinkyllin.
Ymmärtäisin sen, jos Kela ei saisi muuten perittyä liikamaksuansa takaisin. Vaan Kelahan ei haekaan käräjien kautta liikamaksua takaisin, vaan se perii sen aina hallinnollista reittiä.
Näin siksi, että hävitessään käräjät Kela ei voisi suorittaa takaisinperintää, koska myös sen osalta juttu voisi tulla hylätyksi.
Nykykäytännöllä Kela varmistaa aina saatavansa takaisin. Kyse on siis puhtaasti jostain muusta kuin siitä, että Kela menettäisi jotain.
Aloittajan kohdalla kyse on vielä järjettömämmästä jutusta: Kyse on Kelan mittakaavassa pienestä summasta ja aloittaja on sen vapaaehtoisesti maksanut takaisin.oikeuskäsittelyä mahdollisimman pitkään ja tehdä se niin työlääksi ja kalliiksi kuin mahdollista.
Kyllä oikeus käsittelyn aikana kyllästyy kelaan joka aivan selviä ja mitättömiä jutuilla kuormittaa oikeuslaitosta ja jos vian löytää pienimmänkin syyn näpäyttää kelaa sen tekee. - mainitsemiasi
Oikeudenkäynnit kirjoitti:
''Kela on turhan häijy firma, jonka mielipuuhaa on köyhien kyykyttäminen.''
Aloittajan kohdalla kyse on vielä järjettömämmästä jutusta: Kyse on Kelan mittakaavassa pienestä summasta ja aloittaja on sen vapaaehtoisesti maksanut takaisin.tietämättömyyksiä ja väärinkäsityksiä on alkanut säännönmukaisesti olla tietyillä tyypeillä, on asiaan myös ollut pakko puuttua.
Esimerkiksi työttömyysturvan nosto opiskelija ollessa on yksi sellainen, mistä helposti tulkitaan teon olleen tahallinen, koska nykyisin pyritään niin tehokkaasti varmistamaan hakijan työvoimapoliittinen status, että opiskelijastatuksen aktiivinen salaaminen katsotaan ihan tahalliseksi teoksi, eikä vain tietämättömyydeksi.
- Oikeudenkäynnit
''Sakkorangaistus kuitenkin uhkaa, paljon se oikein voisi olla? ''
Tuo riippuu siitä, minkä vuoksi tuo liikamaksu on syntynyt. Voi olla, että homma kuivuu kokoon, jos kyse ei ole siitä, että olet yrittänyt tarkoituksella huiputtaa Kelaa. Villi veikkaukseni, minkä ei tarvitse olla lähelläkään totuutta, on 10-20 päiväsakkoa, jos oikeus tulee siihen tulokseen, että olet tarkoituksella huiputtanut.
''Vaikuttaako se että olen tällä hetkellä opiskelija?''
Jos ainut tulosi on opintotuki, selvinnet alimmalla päiväsakolla, mikä on kai edelleen 6 euroa. Siis tulossa on, jos on, EHKÄ 60-120 euroon sakkoa. Muista kertoa käräjäistunnossa, että olet opiskelija ja ainut tulosi on opintotuki. Tai kyllähän he sitä kysyvätkin. Lisäksi tulevat Kelan oikeudenkäyntikulut.
''kannattaako minun hankkia sinne joku avustaja? Tuleeko se kalliiksi?''
Kannattaisi. Käännyt yleisen oikeusavustajan puoleen. Opiskelijana saat todennäköisesti ilmaisen oikeusavun. Ainakin Helsingissä homma toimii niin, että voi mennä yksityisen asianajan tykö ja tämä asianajaja sitten hakee puolestasi ilmaisen oikeusavun. Soita siis oikeusaputoimistoon ja pyydä menettelyohjeita. Kelan juristeja vastaan et yksin mahda mitään.
''Kannattaisiko vain mennä ja tunnustaa puolivahingossa tehty teko, tulisiko se halvemmaksi kuin hankkia avustaja ja jos vielä kaiken lisäksi häviän jutun?''
Eipä kannata. Jos saat ilmaisen oikeusavun, niin kuin oletan, niin ei homma tule sen kalliimmaksi kuin ilman avustajaakaan. Tai ilman avustajaa saattaa tulla kalliimmaksi, kun Kelan juristi sinut kunnolla jyrää. - ilmaista oikeusavustajaa
sitä ei myönnetä vähäisiin tai selviin tapauksiin.
Itse hommasin asianajajan seuraavalla tavalla.Menin kaikkien papereiden kanssa yksityisen asianajajan toimistoon ihan tv:stä tuttu juristi.Kerroin näytin paperit mistä sevisi että tuloni on alle 900e mika oikeutaa täysin ilmaiseen oikeusapuun 20 000e saakka.
Ja dokumentit mistä selvisi mihin apua tarvitsisin.Asianajaja katsoi papereita 4-5min ja
otti niistä kopiot ja ja sanoi hakevansa ilmaisen oikeusavun minulle ,minun ei tarvitse tehdä mitään .Asianajaja hommaa kaikki tarvittavat paperit sun muut ja sanoi sitten soittavansa kun on aika suunitella puolustusta väiteisiin mitä minua kohtaan on esitetty.
Ne on tosi monimutkaisia asioita noi ilmase oikeusavun pykälät ei niistä tälläinen reppana kuin minä olisi koskaan selvinnyt .
PS:Muista,että jos sanot asianajajallesi olevasi syyllinen hän ei lähde sinua puolustamaan syytömänä vaan rakentaa puolustuksen syyllisyyden
varaan ja etsii lieventäviä asianhaaroja.Minunkin asianajaja sanoi heti kuin avasin suuni ,että sinähän olet syytön ja tämä on paskapuhetta.Ja muista,että poliisikuulustelussa kiistät kaiken ,sanot vain että asiassa on varmaan väärin käsitys etkä ymmärrä mitään asiasta.Sinulla ei ole mitään velvollisuutta osallistua oman rikoksen selvittelyyn.Vaan oikeutesi on vastata jokaiseen kysymykseen en kommentoi tai en ymmärrää mitään asiasta josta minua syytetään olen syytön.
Valitset sitten minkälaisen linjan tahansa pysy siinä koko ajan sinun ei tarvirtse osoittaa mitään.Koko todistamisen taakka on sillä joka sinua syyttää. - ************************
Piiloviesti esiin
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Orpo räyhää: kansan on muututtava
Orpon mukaan kansa ei elä kokoomuksen kanssa samassa todellisuudessa, ja sen vuoksi kansan on muututtava. Kas kun ei san1292185- 581275
Kristillinen kaste annetaa upotuskasteena
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen mikve-kasteeseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali vertas1621167Koko kansan kaste Punaisen meren ylityksen aikana
Koko Israelin 2,5 milj.kansa sai kasteen ja Pyhän Hengen lahjan ylittäessän Punaisen meren. 1.Kor.10 1 Sillä minä en ta3661127Sijaiskasteet kuolleitten puolesta
Paavali teki Korintossa sijaiskasteita kuolletten puolesta eli ns. Mormoninkasteita. 1. Kor. 15:29 Mitä muutoin ne, j3731049Martina ja jalkapalloilija2
Seiska: Martina iski nuoren jalkapalloilijan vuosia sitten. Könysikö milf teinin kanssa?1871038Nainen, nyt esitän muutaman skenaarion
Asumme yhdessä ja seurustelemme. 1. On ilta ja olet sohvalla makoilemassa ja räpläät kännykkääsi. Makuuhuoneesta kuulu122988- 94979
Oikea kaste on syntisten kaste
Oikea kaste on syntisten kaste. Vain syntisiä tulee kastaa. Itsensä uskoviksi ja vanhurskaiksi julistaneita ei tule ka58975Kristillinen kaste toimitetaan upottamalla veteen - pään valelukaste ei kelpaa
Kristillinen upotuskaste perustuu juutalaiseen puhdistautumiseen, jossa upottaudutaan veden alle kokonaan. Paavali verta153972