Maalämpöpumpun keruuputkistoa pitäisi laittaa maahan 2x300m. Kuinka paljon tuo vaatii pinta-alaa maalta? Eli kuin pieneen tilaan tuon voi asentaa?
Keruuputkisto maahan
6
901
Vastaukset
- pitäis olla
Laske siitä
- porakaivon
Itse laitoin porakaivon. Kyllä kai maahan kaivettu putkisto toimii oikein hyvin sekin.
Asennusliike varoitti siitä, että 30 v sitten asennettiin useita putkistoja maahan liian syvälle, siten ettei auringon lämpöä ulottunut riittävästi putkiston syvyyteen. Tulos oli että jonkin vuoden päästä oli ympärivuotinen routa siellä syvällä ja maalämpö lakkasi toimimasta.
Maahan oikein kaivettu putkisto toimii kuulemma siten, että talvella sen ympärille tulee routa, mutta se sulaa kesällä.- aina oppii uutta
No tulipa taas opittua jotain uutta, eipä ole tullut ajatelleeksi tuollaista, että liian syvälle hautaaminenkin on pahasta. Riippuu tosin varmaan myös maaperästäkin...
- ikiroutaan
Ruotsissa on tehty rivareita, joissa jokaisella asunnolla on oma porakaivo ja muutamassa vuodessa kaikki kaivot ikijäässä.
- Mietisskelijä
ikiroutaan kirjoitti:
Ruotsissa on tehty rivareita, joissa jokaisella asunnolla on oma porakaivo ja muutamassa vuodessa kaikki kaivot ikijäässä.
Aurinkopaneeleita muutama neliö, joista kesällä saatava lämpö johdetaan putkistoon. Kyllä sulaa!
- vettä pois
ikiroutaan kirjoitti:
Jos kalliolämmön porakaivot on mitoitettu liian pieniksi voi ensiapuna pumpata vettä pois. Silloin tulee ympäristöstä lämpimämpää vettä tilalle. Mutta sitä vettä pitää pumpata paljon.
On ehkä syytä seurata porakaivosta tulevan nesteliuoksen lämpötilaa. Jos lämpö laskee lähelle nollaa niin pumppaaminen voi olla tarpeen.
Ei pumppaaminen kylläkään mitoitusvirhettä korjaa. Siksi maalämmön suunnittelussa tulisi käyttää asiantuntijaa eikä tehdä pelkästään jonkin keskustelupalstan kirjoitusten mukaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista857545- 1015467
- 2664708
- 484632
- 653352
- 502748
- 562409
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222398Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292362- 412234