Pitkästä aikaa olen taas täällä mökillä, ja palstallakin. Lintuja en usko nyt näkeväni erityisemmin, pöllöretkeäkään keli ei suosi, vaikka ajankohta alkaa olemaan nyt oikea.
Kovasti on postikorttimaiset maisemat, joten ihan mukava on vaan rentoutua. Sauna oli lämmin, ja oluttakin on kylmässä. Aamulla ei ole tarkkailupaikalle kiire, siitä tämä kelikin pitää huolen. Päivällä voisi kuitenkin käydä mahdollisia eläinten jälkia katsomassa, nyt ne näkyvät hyvin. Ketun ja jäniksen jälkiä olen jo nähnytkin. Ilveksiäkin täällä päin on havaittu, pelkät jäljetkin olisivat minulle hieno elämys.
Huomenna voi päästä jo hyvinkin hiihtelemään. Kyllä muuten maisema voi olla todella eri näköinen kesällä ja talvella. Yllättävää muuten miten lumipeite valaisee yötä näin paljon.
Tuolla kauempana näkyy jonkun pienen tuvan ikkunasta pientä valokajoa, kohta sekin sammuu, ja sen jälkeen taidan ollakin ainoa näillä rannoilla valvoja.
Maisemia katsomassa
10
448
Vastaukset
Meilläkin mesässä kävi uusi tuttavuus... varpuspöllö. Elämäni ensimmäinen kuulohavainto siitäkin...
Mutta nyt on paha paikka... suden jäljet pihalla.
Mikäs nyt oikein eteen... Eihän tässä uskalla lenkillekkään lähtee, ellei pidä älämölöä =)- Luonto-Hiihto
Varpuspöllö on hieno havainto, ja suden jäljet tietenkin! Jos tuohon mökin pihalle sellaiset jäljet ilmestyisi, niin varmasti itsekin olisin varuillani, vaikka siihen aika vähän järkisyitä olisikin. Sen verran arkoja otuksia ovat kuitenkin. Kamera valmiiksi, josko vaikka hukkanen tulisi uudestaan paikalle!
- - vinkki -
Tuollaiseen paikkaa, missä pihalla käy eläimiä, voisi olla kiva laittaa liiketunnistimella varustettu kamera. Hirvimiehillä on joitakin sellaisia Ihoden suunnalla. Minä onneton asun kaupunkialueella ja ainoastaan kissoja ja rusakoita käy pihassa. Kyllä käyp' katteeks.
- vinkki - kirjoitti:
Tuollaiseen paikkaa, missä pihalla käy eläimiä, voisi olla kiva laittaa liiketunnistimella varustettu kamera. Hirvimiehillä on joitakin sellaisia Ihoden suunnalla. Minä onneton asun kaupunkialueella ja ainoastaan kissoja ja rusakoita käy pihassa. Kyllä käyp' katteeks.
Illalla tehdään enkelinkuvioita saunareissun lomassa =) On senverran hyvät lumet tälläkertaa.
Kamera kylläkään ei silloin käy... =)
- Jusulaut mut tot puhut..
Lainaus "Kyllä muuten maisema voi olla todella eri näköinen kesällä ja talvella. Yllättävää muuten miten lumipeite valaisee yötä näin paljon." Loppuu
Toi o gyl nimpal tosi, ni meilki o. Kesäl ei ol lainkka lunt puis. O se tosi erilaise näköst kyyl. O se.
Ja kesäl ei lumi gyl yhtikäs valas, ei hiukkaka, ainaka mein mökill. Auring gyl homotta täysil miltei läpi yä, eik lunt hiukkaka.O se kyl ninmpal erilaist kesäl ja talvel.Ollek muuhalki smalaist.?- Luonto-Hiihto
Lähinnä tarkoitin maisemien muuttumisella sitä, että tuttukin paikka saattaa hämärässä näyttää äkkiseltään oudolta, lumivaipan saatuaan. Ja varjotkin tekevät tepposiaan kulkijalle.
Sama koskee myös rantaviivaa, jota ei jäiden ja lumen seasta välttämättä tunnista heti tutuksi kohdaksi. Varsinkin jos jää on sopivasti kasaantunut rantakalliota vasten.
Maisemahan toki muuttuu vuodenajan mukaan, tosin viime vuosina lumimaisema on ollut tietynlainen harvinaisuus. Onneksi nyt saa kuitenkin nauttia puhtaasta uudesta lumesta. - Kustaa ylitalo
Luonto-Hiihto kirjoitti:
Lähinnä tarkoitin maisemien muuttumisella sitä, että tuttukin paikka saattaa hämärässä näyttää äkkiseltään oudolta, lumivaipan saatuaan. Ja varjotkin tekevät tepposiaan kulkijalle.
Sama koskee myös rantaviivaa, jota ei jäiden ja lumen seasta välttämättä tunnista heti tutuksi kohdaksi. Varsinkin jos jää on sopivasti kasaantunut rantakalliota vasten.
Maisemahan toki muuttuu vuodenajan mukaan, tosin viime vuosina lumimaisema on ollut tietynlainen harvinaisuus. Onneksi nyt saa kuitenkin nauttia puhtaasta uudesta lumesta.Gkyl oike paljo muutuvakki,sen mnääkin tulin huomanneeks ko tulin siin aamyöst kottihi,olin siin kavereiden kaa ottamas pari armanjakkihi,käveli siin kaht puole kattuhu ko rupesisi siin katomaha et onk tuo eifeltorn vai mikä kummajaine,pari otesse siin sai hiarast silm kulma ennek sen totesisi papertehta piipuks,lumivaipan ol saanu ylles sekin.Niin oikke.
- Luonto-Liito
Kustaa ylitalo kirjoitti:
Gkyl oike paljo muutuvakki,sen mnääkin tulin huomanneeks ko tulin siin aamyöst kottihi,olin siin kavereiden kaa ottamas pari armanjakkihi,käveli siin kaht puole kattuhu ko rupesisi siin katomaha et onk tuo eifeltorn vai mikä kummajaine,pari otesse siin sai hiarast silm kulma ennek sen totesisi papertehta piipuks,lumivaipan ol saanu ylles sekin.Niin oikke.
Kammelan Kyläkaupan kalakukkoa juuri tuossa veistelin ja Vohdensaarelaisen voin kanssa nautiskelin. Hyvä pohja, kun alan kohta nauttimaan väkeviä. Tuli käytyä Tukholmassa risteilyllä ja nyt on ihan kiva olla rauhassa. Ja laivaviinaahan on. Luontohavainnot jäänevät huomiselle. Korkeintaan kusen lumeen kauniita kuvioita illan/yön mittaan. Ja huomenna nukun pitkään. Se on varma.
- Luonto-Hiihto
Luonto-Liito kirjoitti:
Kammelan Kyläkaupan kalakukkoa juuri tuossa veistelin ja Vohdensaarelaisen voin kanssa nautiskelin. Hyvä pohja, kun alan kohta nauttimaan väkeviä. Tuli käytyä Tukholmassa risteilyllä ja nyt on ihan kiva olla rauhassa. Ja laivaviinaahan on. Luontohavainnot jäänevät huomiselle. Korkeintaan kusen lumeen kauniita kuvioita illan/yön mittaan. Ja huomenna nukun pitkään. Se on varma.
Suosittelen sinulle pientä pöllöretkeä tänään. Vaikka ilma on suhruinen, niin on kuitenkin niin lämmin ja tyyni, että pöllöt saattavat olla tänään äänessä. Itse jo olin kierroksella, ja mahdollista on, että aamuyöllä teen toisen kierroksen. Ilma ainakin suosii.
- Huollon Mies
Luonto-Hiihto kirjoitti:
Suosittelen sinulle pientä pöllöretkeä tänään. Vaikka ilma on suhruinen, niin on kuitenkin niin lämmin ja tyyni, että pöllöt saattavat olla tänään äänessä. Itse jo olin kierroksella, ja mahdollista on, että aamuyöllä teen toisen kierroksen. Ilma ainakin suosii.
Tarkempia lajeja en tunnista, mutta kyllä niitä tässä kuhkii oksilla ja joskus huhuileekin. Pimeän tullen kolkkoa kuunneltavaa. Jos on iltavuorossa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p535650Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "722741Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella181990No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol371826Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1591811- 191753
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v5151881-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191151Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy801139Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah64956