Kofeiini Yliherkkyys?

Kö?

Eli en koskaan ole ollut mikään kahvin suuri ystävä ja sitä tuleekin juotua suht harvoin.Mutta esim, työnpuolesta joudun sillon tällön kupillisen tai kaksi juomaan.Olen miettinyt onko minulla joku yliherkkyys kofeiiniin vai mitä ihmettä tämä on.Noin 30-60 min kahvin juomisen jälkeen tulee sellainen rauhaton ja vähän heikottava olo jota kestää muutamasta tunnista aina koko loppu päivän,riippuu paljon kahvia on juonut.Juon kuitenki teetä lähes päivittäin mutta se ei aiheuta tätä samaa ongelmaa.Vaikka onhan teessäkin kofeiinia,tosin vähemmän kun kahvissa.

11

10576

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • X-ahvila

Kyllähän se kofeiini buustaa keskushermostoa amfetamiinin tapaan. Jotkut ovat herkempiä vaikutukselle vastaavalla tavalla kuin jotkut juopuvat pienemmistäkin määristä alkoholia.

Saattaa laukaista myös paniikkihäiriönä tunnetun kohtauksen jos on herkkä keskushermoston toimintaa kiihottaville kemikaaleille.

• loppupäivä

ja kofeiiniyliherkkyys ovat yh-dys-sa-no-ja.

• mutta erilleen-
        loppupäivä kirjoitti:

ja kofeiiniyliherkkyys ovat yh-dys-sa-no-ja.

kirjoitettuna selvempi kuin kofeiiniyliherkkyys.

Voi sitä vähän löysentää kielioppisääntöjä, että asia tulee helppotajuisemmaksi.

Ihan vain sivullisena kommentoin.

• 7+17

Itselläni kahvi aiheuttaa juuri kuvailemasi olotilan. Samaa vaikutusta ei kuitenkaan ole energiajuomilla eikä edes kofeiinitableteilla, joita vuorotyöläisenä käytän hereillä pysymiseen. Olen tullut siihen tulokseen, että ainakin itse olen yliherkkä jollekin muulle kahvin ainesosalle.

• Migreeni..

Ite uskon että kahvi tekee migreenioireita.Lopetin kahvin juonnin ja aloin juoda vihreää luomu teetä.

• Anonyymi

Ukkoni aivastaa kahvia juotuaan joka kerta 7-8 kertaa peräkkäin aina kahvia juotuaan. Tämä jatkunut jo useamman vuoden. Oisko kofeiiniallergiaa.?

• Anonyymi

Kofeiini kiihdyttää keskushermoston toimintaa ja saattaa vaikuttaa myös kilpirauhaseen. Kilpirauhasen liikatoiminnan oireita ovat väsymys, levottomuus, verenpaineen nousu ja sydämen tykytys.

• Anonyymi

Kofeiinia voi olla teessä enemmän, kuin kahvissa, riippuu teen laadusta. Lisäksi iho vanhenee nopeammin, kun juo kofeiinia.

• Anonyymi

Aiheuttaa enemmänkin haittoja ja mitä tummempi paahto, sitä vaaralliusempi.

"Yksi mahdollinen masennusriskin aiheuttaja on kuitenkin tutkijoiden mukaan akryyliamidi, jota muodostuu ruoan paistamisen yhteydessä. Akryyliamidia on myös esimerkiksi kahvissa, ja sen on todettu aiheuttavan myös syöpää.

Aiemmassa tutkimuksessa on todistettu, että huono ruokavalio voi laskea ihmisen mielialaa ja täten pahentaa henkisiä haasteita entisestään. Paistettujen ruokien tiedetään aiheuttavan myös ylipainoa, korkeaa verenpainetta ja muita negatiivisia terveysvaikutuksia, huomauttaa tutkimuksesta uutisoiva CNN."
      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/a5a2d32a-0578-4a28-b73f-bcd848eebe80

• Anonyymi

Tähän kommentoisin, että luin itse että tummapaahto sisältää yllättäen vähemmän tuota akryyliamidia, vaikka luulisi olevan päinvastoin. Ilmeisesti kun tarpeeksi kauan paahtaa, niin se jotenkin häviää? Tähän nyt ei valitettavasti ole linkkiä, mutta googlettamalla pitäisi löytyä.

• Anonyymi

Itse olen todella yliherkkä kofeiinille. Juuri kuvailemiasi oireita + montaa muuta tulee kun juon edes vähän kahvia. Tosin mulle tulee myös teestä oireita, jos juon tyhjään vatsaan. Harmi sinänsä, koska rakastan kahvia maultaan ja onhan se usein myös sosiaalinen tapahtuma juoda porukassa kahvia. Vuosien varrella en oo huomannut edes siedättyväni kofeiinille, mutta välillä tulee silti juotua kahvia kun se antaa tosi paljon piristystä jos on sille tarvetta. En ikinä oo uskaltanut juoda esim kahta isoa kuppia kahvia peräjälkeen kun keho menis ihan tilttiin sitten :D

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 20e Riskitön veto 20e talletuksella VB:lle

Pssst! Vinkki viis rotvallinreunalla eläjille. VB tarjoaa 20 euron riskittömän vedon ensitallettajille vedonlyöntiin.
      5
      2452
    2. Pilasit mun

Elämän. Sitäkö halusit?
      Ikävä
      116
      1617
    3. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      36
      1356
    4. Analyysiä: Kiuru-keissi oli ja meni - demarit hävisi tässäkin

Tapauksen tultua julki alkoi demarit ja muu vasemmisto selittään, että tämä oli poliittista väkivaltaa, siis ennen kuin
      Maailman menoa
      156
      1181
    5. Lasse Peltonen on kunnanjohtaja

18/21 ääntä 1 Stoor ja 2 Vauhkonen
      Sysmä
      52
      1095
    6. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      113
      1082
    7. Suomessa on valittava 2 lucia neitoa...

Maahanmuuttajille oma lucia neito ja Suomalaisille oma SUOMALAINEN Lucia neito....sama juttu on tehtävä miss Suomi kisoi
      Maailman menoa
      105
      1044
    8. Syntymäpäivä

Milloin on kaipaamasi henkilön syntymäpäivä!? Hänellä miehellä on tammikuussa.
      Ikävä
      57
      1041
    9. Olet tärkeä

mutta tunnen jotain enemmän ja syvempää. Jos voisinkin kertoa sinulle... Olen lähinnä epätoivoinen ja surullinen.
      Ikävä
      46
      919
    10. Vaikutat mukavalta ja

hyväsydämiseltä ihmiseltä. Oltais oltu hyvät kaverit. ❤️
      Ikävä
      60
      882
    Aihe