Tein asiakkaan toimeksiannosta työn, jonka laskutan tuntitaksan mukaan ja lisään alv:n. Mutta tehtävän suorittamiseksi piti myös hankkia palvelu, joka maksoi minulle x euroa.
Kysymys: kun lisään laskuuni tuon x euron hintaisen asian, olenko siitäkin alv-velvollinen?
Asiallisia vastauksia, Kiitos - Olen ensimmäistä ketaa pappia kyydissä. :)
Miten laskutan?
9
6268
Vastaukset
- olet alv velvollinen
Olet kaikesta työstä alv-velvollinen....
Itse odottaisin että saan ko. x laskun ja laskuttaisin ihan samanlailla.
Koska yksi kerta kun mulla oli samanlainen tilanne, että maksoin itse hotellilaskun ja se piti laskuttaa sitten asiakasta, niin yllätys olikin että hotellimajoitus lasku olikin alv 8%:aa vaikka itse laskutan aina alv 22%.
Kysyin tilitoimistoltani asiasta ja vastaukseksi sain että pitää laskuttaa samanlailla.- Hieman neuvoa..
neuvosta :)
- alv 22%
Eli jos vaikka maksamassasi laskussa on alv 8% sinun täytyy laskuttaa asiakkaalta 22% jos lasku kiertää sinun kirjanpidon kautta.
Sinällään sillä ei ole merkitystä yritysasiakkaille, koska asiakaalle saa vähentä yleensä alv:n omassa kirjanpidossan.
Suosittelen kuitenkin seuraava käytäntöä, jota itse käytän eli ostan aina asiakkaan piikkiin niin lasku menee suoraan asiakkaalle käymättä kirjanpitoni kautta.
Käytännössä itselläni vuosittain 100 000 euron edestä ATK-laitteita ja matkakuluja menee suoraan asiakkaan kirjanpitoon itse laskutan vain tekeämäni työn. - olet alv velvollinen
alv 22% kirjoitti:
Eli jos vaikka maksamassasi laskussa on alv 8% sinun täytyy laskuttaa asiakkaalta 22% jos lasku kiertää sinun kirjanpidon kautta.
Sinällään sillä ei ole merkitystä yritysasiakkaille, koska asiakaalle saa vähentä yleensä alv:n omassa kirjanpidossan.
Suosittelen kuitenkin seuraava käytäntöä, jota itse käytän eli ostan aina asiakkaan piikkiin niin lasku menee suoraan asiakkaalle käymättä kirjanpitoni kautta.
Käytännössä itselläni vuosittain 100 000 euron edestä ATK-laitteita ja matkakuluja menee suoraan asiakkaan kirjanpitoon itse laskutan vain tekeämäni työn.Eikun tilitoimisto neuvo laskuttamaan juuri samanlailla kuin minua laskutettiin hotellin osalta, siis
hotellilasku alv 8%:na
asennustyöt alv 22%:na
Tuskin hirveen iso asia, kummin päin se menee... - skfjksjfdk
olet alv velvollinen kirjoitti:
Eikun tilitoimisto neuvo laskuttamaan juuri samanlailla kuin minua laskutettiin hotellin osalta, siis
hotellilasku alv 8%:na
asennustyöt alv 22%:na
Tuskin hirveen iso asia, kummin päin se menee...eli 8 %:n verolla saa laskuttaa VAIN SE joka on arvonlisäverovelvollinen majoitustoiminnasta ! - ei kukaan muu ! - eli jos joudut majoituskuluja edelleen laskuttamaan tee se niin, että laske ensin majoituksen veroton hinta (jaa alvillinen hinta 1,08 :lla) ja lisää sitten koko laskusi loppusummaan 22 % normaali vero.
- taas!
skfjksjfdk kirjoitti:
eli 8 %:n verolla saa laskuttaa VAIN SE joka on arvonlisäverovelvollinen majoitustoiminnasta ! - ei kukaan muu ! - eli jos joudut majoituskuluja edelleen laskuttamaan tee se niin, että laske ensin majoituksen veroton hinta (jaa alvillinen hinta 1,08 :lla) ja lisää sitten koko laskusi loppusummaan 22 % normaali vero.
Aivan niin, aivan niin. Asiakkaani esim. tässä tapauksessa olisi hyötynyt, jos olisin toiminut noin - tosin tässä oli kyseessä 22% verokannan palvelu, mutta panenpa muistiin vastaisuuden varalle. Kiitos neuvoista!
- olet alv velvollinen
skfjksjfdk kirjoitti:
eli 8 %:n verolla saa laskuttaa VAIN SE joka on arvonlisäverovelvollinen majoitustoiminnasta ! - ei kukaan muu ! - eli jos joudut majoituskuluja edelleen laskuttamaan tee se niin, että laske ensin majoituksen veroton hinta (jaa alvillinen hinta 1,08 :lla) ja lisää sitten koko laskusi loppusummaan 22 % normaali vero.
aika jännä juttu =)
Tilitoimistoni on kyllä erittäin pätevä ja tulee ihan hyvät vastaukset aina. Tässäkin tapauksessa tuli hirvee selostus siitä että tässä tapauksessa toimitaan kautta laskutuksen tapaan plaa...plaa... ja silloin pitää laskuttaa aivan samat summat ja alvit mitä hotelli oli (alv8%) laskuttanut minulta, jos ei kerran vedetä mitään välistä (oteta katetta).
hmm....kait ne on neuvonu sit väärin, mutta työt ja laskut on tehty ja asiakaskin maksanut ilman rutinaa =)
mutta hyvä tietää tulevaisuudessa, jos vielä joku pykälä tosta löytyis niin kiva.... ! - olet alv velvollinen
olet alv velvollinen kirjoitti:
aika jännä juttu =)
Tilitoimistoni on kyllä erittäin pätevä ja tulee ihan hyvät vastaukset aina. Tässäkin tapauksessa tuli hirvee selostus siitä että tässä tapauksessa toimitaan kautta laskutuksen tapaan plaa...plaa... ja silloin pitää laskuttaa aivan samat summat ja alvit mitä hotelli oli (alv8%) laskuttanut minulta, jos ei kerran vedetä mitään välistä (oteta katetta).
hmm....kait ne on neuvonu sit väärin, mutta työt ja laskut on tehty ja asiakaskin maksanut ilman rutinaa =)
mutta hyvä tietää tulevaisuudessa, jos vielä joku pykälä tosta löytyis niin kiva.... !Verottajan sivulla lukee:
KYSYMYKSIÄ KULUJEN EDELLEENVELOITUKSESTA
Verovelvollinen yritys saattaa maksaa toisen yrityksen puolesta tämän verollisen liiketoiminnan kuluja, esimerkiksi samaan konserniin kuuluvan yrityksen työntekijän matka- tai hotellikuluja. Tässä tilanteessa voitiin aiemmin soveltaa Verohallituksen 2.6.1997 antamaa ohjetta Dnro 2012/40/97 ”Kulujen edelleenveloitus”. Ohje on kumottu 1.1.2004 lukien uusien laskutusta koskevien säännösten johdosta.
Verohallitus katsoo, kun yritys lisää edelleenveloitukseen oman palkkionsa, että kysymys ei ole kulujen edelleenveloituksesta vaan myynnistä. Myyntiin sovelletaan tavaran ja palvelun myyntiä koskevia säännöksiä.
Kulujen jakamista koskevaa menettelyä ei sovelleta tavaran tai palvelun jälleenmyyntiin vaan pelkästään kulujen jakamiseen.
Miten yritys A:n tulee menetellä, jos se järjestää usean yrityksen tilaisuuden ja veloittaa tilaisuuteen osallistuvilta yrityksiltä heidän osuutensa?
Yritys A järjestää usean yrityksen yhteisen tilaisuuden, joka voi olla kokous-, koulutus- tai edustustilaisuus. Yritys A maksaa tilaisuuden kustannukset, kuten tilavuokrat ruoka- ja kahvitarjoilut sekä matka- ja majoituskustannukset, ja veloittaa näistä kustannuksista yrityksiltä B ja C näille kuuluvan osuuden sellaisenaan lisäämättä kustannuksiin omia kulujaan tai katetta.
EIKÖ TUON MUKAAN EDELLEEEN VELOITUKSESSA SAA LASKUTTAA SAMAT SUMMAT....??
(KUN EI LISÄÄ KATETTA) - edelleen- ja läpilaskutus
skfjksjfdk kirjoitti:
VEROTTAJAN OHJE:
Jos edelleenlaskutettavan hyödykkeen veron peruste on sama eli siihen ei lisätä edelleenlaskuttajan kustannuksia, hyödykkeen luonteen voidaan katsoa säilyvän. Verokanta säilyy tällöin samana.
Jos edelleenlaskuttaja lisää laskutettavaan määrään omia kustannuksia, hyödykkeen luonteen katsotaan muuttuneen ja siihen sovelletaan yleistä verokantaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka1073195GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?
GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys431177- 831152
Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut
Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja521075Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!
Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!351022- 67878
- 45867
Tunnustan
Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle39862- 53857
Autolla puuhun
Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn24831