Keskusta elää ja osin persutkin toimii aluepoliitiikkaan painottaen, välittämättä siitä onko se kannattavaa, vai ei. Aluepolitiikkaa ei pidä kuitenkaan luoda ilman selkeää käsitystä siitä, kuinka paljon tuo politiikka tulee maksamaan. Koko suomen ns. elävänä pitäminen ei ole relevanttia, koska jo alueelliset faktat sotivat sitä vastaan.
Meillä on nyt menossa ns. taantuma ja sen vaikutuksia esim. kuntasektorille ei voida kompensoida idealistisella ajattelulla alueellisesta tasa-arvosta, tai elinvoimaisuuden hallinnalla. Ei ole alueellista tasa-arvoa, koska se on absurdi jo pelkkänä ajatuksena.
Tietyllä tavalla aluepolitiikka on tabu, johon puuttuminen on tulkittavissa monin eri tavoin. Aluepolitiikkaahan monesti tukeudutaan sanomalla että se on tasa-arvoista tai ainakin tasapuolisuutta, mutta miten se olisi tasapuolista, jos jotkut toiset maksaa sen tasapuolisuuden kustannukset, toisten edestä.
mm. professori Esko Nieminen sanoo ettei usko hajasijoittamisen olevan mikään ratkaisu, eikä pk-seudun työvoimapula ole aiheellinen väittämä. Tottahan tuo proffa törisee, sillä jos eri virastoja viedään maakuntiin, niin toteutuuko siinä oikea tarve ja asioihin liittyvä fakta, vai toteutetaanko siinä vaiin ja ainoastaan poliittisia alueellisia kannatustavoitteita?
Olen jo aikaisemmin tuonut julki ajatuksen, jossa kritisoidaan mallia jossa työvoimapolitiikka sotketaan aluepolitiikkaan, ilman että sillä olisi oikeaa ja reaalista pohjaa. Aluepoliitikalle pitää olla myös kuntatasolla selkeitä visioita, jos halutaan että niihin voidaan liittää valtakunnallisia yhteisösiirtoja, kuten eri virastojen pakkosiirtoja.
Jos oikein toteutetaan aluepolitiikkaa niin se voi kasvattaa kansantuloa ja luoda elinvoimaa myös ns. taantuville alueille, mutta jos tehdään asiat väärin tai väärin perustein niin silloin mennään metsään, ilman kompassia. Aluepolitiikka ei ole mikään oheistuote johon voi vedota kun kun puhutaan kokonaisuuksista, vaan sille pitää voida osoittaa selkeä tavoitteellinen voima ja tavoitteellisuus. Kuntien omaehtoinen luomisvoima pitää tulla esiin viimeistään siinä vaiheessa kun, vaikeudet alkavat. Käsiojossa ei elä edes kerjäläinen.
Ari “käde” Kähärä
Aluepolitiikka kannattaa, vai eikö kannata?
24
384
Vastaukset
- palstalla
tämä sama sepustus tulee vielä vastaan? Massapostitusta viimesen päälle.
- ent. stalinisti
olin pitkään pois suomesta ja nyt täällä, tuli luettua tuon blogiakin...homomursut ym. maahanmuuttoon liittyvää. onko hän perussuomalainen?
- häntäkärpänen
kuulemma on. Vieläpä ylpeä kun saa kulkea niin hienossa joukossa.
- ei ole perussuomalainen
koska on liian ajatteleva perussuomalaiseksi. Kuinkla pitkjkän olet ollut poissa, jos et tiedä mikä tai kuka on KÄDE? Todennäköisesti olet ollut poissa vain mielikuvituksissa, sillä muutoin ei tiedottomuutesi ole ymmärrettävissä.
- siitä että voi
häntäkärpänen kirjoitti:
kuulemma on. Vieläpä ylpeä kun saa kulkea niin hienossa joukossa.
kulkea älymystön kanssa samaan tahtiin. KÄDE oli liian fiksu persuihin ja osoittaa jatkuvasti älyllisen ylemmyytensä, persujen suhteen. Siksi kait on niin parjattu, persujen taholta.
- pietukaan olla
ei ole perussuomalainen kirjoitti:
koska on liian ajatteleva perussuomalaiseksi. Kuinkla pitkjkän olet ollut poissa, jos et tiedä mikä tai kuka on KÄDE? Todennäköisesti olet ollut poissa vain mielikuvituksissa, sillä muutoin ei tiedottomuutesi ole ymmärrettävissä.
samoilla linjoilla käden kanssa.
- kehu olevansa
siitä että voi kirjoitti:
kulkea älymystön kanssa samaan tahtiin. KÄDE oli liian fiksu persuihin ja osoittaa jatkuvasti älyllisen ylemmyytensä, persujen suhteen. Siksi kait on niin parjattu, persujen taholta.
ylpeä siitä, että on persujen kanssa jossain tekemisessä. Jo sana että on persu saa kaikki vetäytymään kauemmaksi.
Mieheltä joka on itse työssä yhteiskunnan tukemassa linja-autoliikenteessä ,jos kannettavuus on ainoa kriteerit, näyttäisit esimerkki ja vaihtaisit alaan joka pärjää omillaan ja vaatisit kannattamattomien linjaliikenne lopetetavaksi.
- että sulla on tuo
asiatieto, eli fakta hakusessa. Kuinka paljon ko. firmaa tuetaan yhteiskunnan taholta, sillä nyt todennäköisesti sotket tietyt asiat keskenään. annappas poju jotain oikeaa tietoa asioista, sillä muutoin olet tyypillinen paskaa jauhava persu jolla ei ole mitään käsitystä oikeista asioista.
- puuttuu taas
aiheeseen josta ei tajua tö
ään taivaallista. Pidä sä vitun flaami kuonosi kiinni, sillä sun juttus ei oo tästä maailmsta. - Linja-autoliikenne on
että sulla on tuo kirjoitti:
asiatieto, eli fakta hakusessa. Kuinka paljon ko. firmaa tuetaan yhteiskunnan taholta, sillä nyt todennäköisesti sotket tietyt asiat keskenään. annappas poju jotain oikeaa tietoa asioista, sillä muutoin olet tyypillinen paskaa jauhava persu jolla ei ole mitään käsitystä oikeista asioista.
raskaasti tuettua, bonjaaks?
että sulla on tuo kirjoitti:
oikeasta asioista aivan eri käsitys, olin osallisena Helsingissä vaalitentissä, siellä nousi asuntojen lisäksi joukkoliikennetuet esiin, hesalaiset olivat puoluekannasta riippumatta sitä mieltä että tuet pitäisi nostaa.
Ainoa kunnolla kannattava joukonliikenteen muoto taitaa olla maahanmuuttajien pimeät taksit.- perusteeton
wonterghem kirjoitti:
oikeasta asioista aivan eri käsitys, olin osallisena Helsingissä vaalitentissä, siellä nousi asuntojen lisäksi joukkoliikennetuet esiin, hesalaiset olivat puoluekannasta riippumatta sitä mieltä että tuet pitäisi nostaa.
Ainoa kunnolla kannattava joukonliikenteen muoto taitaa olla maahanmuuttajien pimeät taksit.väittämä, eli sun pitäisoi wonteri jotenkin pystyä tukeman tuota väittämääsi. Pystytkö?
Sun on aika turha ruveta selittään mitään PK- seudun joukkoliikenteestä ihmisille, jotka oikeasti tietää asioista. puuttuu taas kirjoitti:
aiheeseen josta ei tajua tö
ään taivaallista. Pidä sä vitun flaami kuonosi kiinni, sillä sun juttus ei oo tästä maailmsta.Tuolla alempana kaivattiin jo, vitun flaaminne avaa kuonossa silloin kun huvitta.
Jos et kykenee kun solvaukseen, ällä avaa debatti sinun doktriinisi ei vakuuttaa.
Olet ristiriitainen ja kompastut itse kaivamasi kuoppaan.
Tadat olla Leif Salmeen hengenheimolaisia.perusteeton kirjoitti:
väittämä, eli sun pitäisoi wonteri jotenkin pystyä tukeman tuota väittämääsi. Pystytkö?
Sun on aika turha ruveta selittään mitään PK- seudun joukkoliikenteestä ihmisille, jotka oikeasti tietää asioista.YTV-alueen neljän kaupungin eli Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten joukkoliikenteen toimintamenoista katetaan noin 44 prosenttia kaupunkien tuella. Loppuosan maksavat matkustajat matkalippuina.
Pimeästä takseista ei ole tilastoja- ku oikesati et
wonterghem kirjoitti:
Tuolla alempana kaivattiin jo, vitun flaaminne avaa kuonossa silloin kun huvitta.
Jos et kykenee kun solvaukseen, ällä avaa debatti sinun doktriinisi ei vakuuttaa.
Olet ristiriitainen ja kompastut itse kaivamasi kuoppaan.
Tadat olla Leif Salmeen hengenheimolaisia.tunnun tajuavan missä mennään. Sä otat solvauksena, sen mikä on oikea totuus. Oikeasti sä et edes ymmärrä, mikä on oikea totuus.
- mainitset noista
wonterghem kirjoitti:
YTV-alueen neljän kaupungin eli Helsingin, Espoon, Vantaan ja Kauniaisten joukkoliikenteen toimintamenoista katetaan noin 44 prosenttia kaupunkien tuella. Loppuosan maksavat matkustajat matkalippuina.
Pimeästä takseista ei ole tilastojans. pimeistä taxeista jos et edes tiedä nistä mitään. Sulla ei ole tilastoja edes tuosta joukkoliikenteestä saati muusta jutuista. sulla on pelkkää paskanjauhamista, joka ei perustu mihnkään.
ku oikesati et kirjoitti:
tunnun tajuavan missä mennään. Sä otat solvauksena, sen mikä on oikea totuus. Oikeasti sä et edes ymmärrä, mikä on oikea totuus.
tiedä kukaan muu kun sinä, kuulostaako tutulta “minä olen totuus minä olen valo”
Oletko sinä todella hän?
Jos et ole, häpäiset hänet ja joudut ikuiseen kadotukseen. Otatko riski?
Minä en ole hän, minä vain pidän hauskaa teidän kustannuksella, mutta jos olet hän, voin varmuuden vuoksi perua sanojani.
Haluatko sama latinaksi? Silloin hänkin ymmärtää.mainitset noista kirjoitti:
ns. pimeistä taxeista jos et edes tiedä nistä mitään. Sulla ei ole tilastoja edes tuosta joukkoliikenteestä saati muusta jutuista. sulla on pelkkää paskanjauhamista, joka ei perustu mihnkään.
Нет комментариев, спокойной ночи
No comments, good night
pas de commentaires, bonne nuit
Inga kommentarer, god natt
geen opmerkingen, goede nacht
keine Kommentare, gute Nacht- tiedät totuudesta
wonterghem kirjoitti:
tiedä kukaan muu kun sinä, kuulostaako tutulta “minä olen totuus minä olen valo”
Oletko sinä todella hän?
Jos et ole, häpäiset hänet ja joudut ikuiseen kadotukseen. Otatko riski?
Minä en ole hän, minä vain pidän hauskaa teidän kustannuksella, mutta jos olet hän, voin varmuuden vuoksi perua sanojani.
Haluatko sama latinaksi? Silloin hänkin ymmärtää.kun olet itse valheessa elänyt koko elämäsi. sinä jos kuka olet turhin kyseenalaistamankenekään näkemyksiä sillä sä olet pelkkä luuseri, joka ruumassda piilotellen tuli suomeen. Sä et ole edes mikään pakolainen tai maahnmuuttaja, vaan sä olet pelkkä jänis, et mitään muuta.
- olevasi jotenkin
wonterghem kirjoitti:
Нет комментариев, спокойной ночи
No comments, good night
pas de commentaires, bonne nuit
Inga kommentarer, god natt
geen opmerkingen, goede nacht
keine Kommentare, gute Nachtfiksu kun copypastasit noita juttuja lähtiäiseksisi? Äijä pakeni ku supi loukun edestä.
Mahtaa ottaa luonnoööe, sillä ei MIES tuollaiseen rupee. tiedät totuudesta kirjoitti:
kun olet itse valheessa elänyt koko elämäsi. sinä jos kuka olet turhin kyseenalaistamankenekään näkemyksiä sillä sä olet pelkkä luuseri, joka ruumassda piilotellen tuli suomeen. Sä et ole edes mikään pakolainen tai maahnmuuttaja, vaan sä olet pelkkä jänis, et mitään muuta.
sinulla faktoja tilastoja, vai puhutko paskaaaa.
- e.k-i
Niin varmasti sanomaan,ei kaikkea voida rahalla laskea. Äkkiä on unohtunut se,että maaseudun huollon varassa oli,että viime sodistakin on selvitty.
- oikeesti tajuu
että sodista on jo lähes 70 vuotta kulunut, jotyen niihin vetoominen osoittaa vain järjen jälkeenjääneisyyttä. Herää pahvi ja asennoidu vuoteen 2009! Rupee elään tätä päivää, ja lopeta typerä taaksepäin kuikuilu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448409Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde462338Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262172- 951738
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811697- 351602
Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1081123Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51019- 531005
Sinä saat minut kuohuksiin
Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai17985