Nainen lähestyi kuolemaa ja pohti uskontoja. Haluaisinko
a) kristityn taivaaseen: jos uskot Jumalaan, olit ollut kiltisti tai et
- No jaa, en taida uskoa partasuuhun pilvenlaidalla tarpeeksi
b) muslimin taivaaseen: teet itsestäsi ja vääräuskoisista jauhelihaa pommin muodossa -> automaattisesti Paratiisiin, olitpa kuinkamoinen pervo ja kriminaali tahansa; saat vielä 4000 neitsyttä
- No jaa: neitsyet eivät ole mua tähänkään asti kiinnostaneet, joten EI kiitos (taitaa olla profeetan miehinen ja varsin maallinen fantasia...!)
c) buddhalaisuus: jälleensynnyt uuteen elämään tai kuolinprosessissa valaistut.
- kuulostaa loogiselta siirtyä uuteen elämään. Valaistuminen, mitä se on?
kuoleman jälkeen?
4
155
Vastaukset
- siella nussitaan kuin helve...
Jeesuksen taivaassa ei nussita lainkaan.
nama profeetat ovat aarilaidoista.
Toinen puhuu totta toinen taqiyaa.
Jalkikimmainen on tuttu sossulaisille. - ja joka kerran kasvaa umpeen
ei kun uusixi.
Ja pikkupoikia 27000 000
se on paljon persetta.
ja 72x72x72 mansionia.
Oikein astridin paratiizi. - jos sulla on näitä
MÄ’AD
Rauha Teille,
Arabian kielen sanakirja Äl-Äbdjäd äl-Mondjädi, 1967 Beirut, s. 973:
Mä’ad perusmuoto on ‘äud. Merkitys: Palautus; Seuraava Elämä; Paratiisi; Pyhiinvaellus
Automekaanikko puhuu autoista, sähköasentaja puhuu elektroniikasta ja lääkäri terveydestä tai sairauksista. Jokainen näistä puhuu oman alansa tiedosta. Mä’ad tarkoittaa käytännössä palaamista Luojan luo. Tieto tästä asiasta on ihmiselle hyvin merkittävä, koska kaikki mitä näemme ja itse rakentamamme tai luonnollisesti luotu ympäristömme on ihmisen hallinnassa ja ne on luotu ihmisten käytettäväksi. Toisinsanoen Jumala on luonut koko tämän suuren järjestelmän ihmisiä varten, jotta ihminen käyttäisi niitä saavuttaakseen päämääränsä. Mä’ad-tieto käsittelee yksinkertaisesti määriteltynä ihmisen paluuta Luojansa luo. Esimerkiksi kun lapsi menee kouluun ja opiskelee siellä päivän ja suorittaa toimiaan, hän koulupäivän päätteeksi palaa kotiin tai kun työntekijä palaa kotiin työpäivänsä jälkeen. Matkalainen palaa takaisin matkaltaan omaan kotiinsa. Näistä kaikista esimerkeistä huomaamme verbin ”palata” ja että palaamista tapahtuu käytännön elämässä kaikille riippumatta uskonnosta tai kulttuurista. Toisaalta voi ajatella, että palaaminen on sama kuin että työntekijälle annettaisiin joku toimeksianto ja että hänelle samalla ilmoitettaisiin, että työn suoritettuaan hänen tulee antaa siitä raportti.
Ihmisen historian ajan tätä asiaa on pohdittu ja voimme todeta että tämä pohdinta todistaa, että tämä asia - Mä’ad - on on Jumalan lahja ihmisille. Tiedämme että palaaminen on välttämätöntä, mutta kysymys koskee sitä, miten tämä palaaminen tapahtuu. Tarvitseeko ihminen mukaansa joitain evästyksenä, annetaanko palkinto hyvistä teoista ja rangaistaanko pahoista jne. Ihmiselle on tärkeää lopputulos ja tämä koskee koko ihmiskuntaa. Siksi Ensimmäinen Shiia Imaami, Imaami Ali (RA) on sanonut: ”Jumala armahtaa henkilöt, jotka tietävät mistä ovat tulleet, mitä varten tulivat tänne ja mihin ovat menossa.”
Saatttaa olla että tavalliset ihmiset ajattelevat, että äitini ja isäni menivät naimisiin ja minä synnyin tähän perheeseen. Olen täällä samalla tavalla kuin muutkin kasvamassa, opiskelemassa, perustamassa perheen, hankkimassa lapsia ja matkustamassa. Kun lapset aikanaan menevät naimisiin ja perustavat perheen ja saavat lapsia. Minä vanhenen ja aikanani kuolen. Kun kuolen minut haudataan alueeni hautausmaalle. Mutta jos vähääkään miettii, nämä vastaukset eivät tyydytä ketään. Kysymys ”mistä olen tullut” tarkoittaa itseasiassa ”mistä elämä on alkanut”. Kun tämä vastaus löydetään ja olen yksi elossa olevista, löydän tätä kautta oman asemani ja paikkani. Samoin seuraava kysymys ”mitä varten tulimme tänne” on kysymys elämän periaatteista ja päämääristä. Henkilön elämänkaaren vaiheet ja tapahtumat kuten opiskelu ja lastensaaminen ovat välineitä päämäärien saavuttamiseksi - eivät itse päämääriä tai elämän tarkoitus. Kukaan ei mene naimisiin, koska kaikki tekevät näin. Itse avioliitto on tavoite, jonka mukaan tavoitetaan suuri päämäärä. Tästä voisimme kirjoittaa oman artikkelin, mutta koska tämä ei ole aiheemme siirrymme eteenpäin.
Tämän jälkeen ihminen alkaa miettiä palaamista. Kun elämä loppuu tässä maailmassa, loppuuko kaikki, vai siirrytäänkö johonkin seuraavaan vaiheeseen. Miten tähän seuraavaan vaiheeseen siirrytään? Onko siirtyminen pitkä prosessi, pelottava vai helpotus. Kotiin palatessamme meitä ovat odottamassa perheenjäsenet. Ottaako joku meidät vastaan sinne siirtyessämme, toivotetaanko tervetulleeksi, saammeko nähdä muita ihmisiä. Kun ihminen matkustaa, hän ottaa eväät mukaan. Onko meille siellä evästystä matkalle ja auttaako se meitä? Mistä ja miten niitä voi saada? Tämän kaiken jälkeen: alkaako toinen elämä. Tässä maailmassa on tuskaa ja sairauksia. Onko sielläkin samoin? Jne.
Periaatteena meillä on käsitellä aluksi onko tämän jälkeen muuta elämää Koraanin ja Profeetan (SAAS) Sunnan perusteella sekä järkeilemällä. Käsittelemme mitä tapahtuu ajanjaksolla vähän ennen kuolemaa kaiken loppuun asti. Tämän jälkeen käsitellään vähän myös Paratiisia ja Helvettiä.
Toivon, että Jumala armahtaa meitä kaikkia ja antaa parhaan palkinnon opettajilleni, jotka ovat ponnistelleet takiani, vaikka en ollut sen arvoinen.
14.1.2005
Suomen Shiiamuslimit
uskonnollinen yhdyskunta
puheenjohtaja
Sheikh Vakili
* Mä`ad Raamatussa
* Mä`ad Koraanissa
* Onko Mä`ad mahdollista?
http://suomenshiiamuslimit.us/uskonjuuret-3.php- Kummastellen
Kaikki uskonnot puhuvat paluusta alkuun ja ykseyteen, ei islam ole sen kummempi.
Se, mitä muuta uskonnot opettaa ja miten he opettavat olemaan, onkin sitten monipuolisempi ilmiö. Kaikki, mitä tiedän islamista, on vakuuttanut mulle, että islam ei ole oikea tie.
Todelliset viisaat minulle löytyvät buddhalaisuudesta, jotka luovat sisäisen rauhan sisälleen ja ympäristöön. He myös kehittävät viisautensa pisimmälle.
Islamin voimakas sosiaalinen kontrolli saa ihmiset valehtelemaan itselleen ja ympäristölleen, naisille etenkin - säilyttääkseen valta-asemansa ja kasvonsa. Olen huomannut asian lukuisten suomalaisten naisten arabimiesten käytöksestä. Jos joku nainen paljastaa ystävänsä miehen seikkailleen jossakin yökerhossa muiden naisten kanssa ja kertoo asiasta, saa ystävätär kauheat haukut, koska paljasti miehen todellisen teon. Mies ei paljasta tekoaan mistään hinnasta, vaan ystävätär leimataan sosiaalisessa ympäristössä pahaksi ja valehtelijaksi - vaikka kuka se pettäjä olikaan?
Parempi ratkaisu on jälleen (buddhalaisuuden) ääretön myötätunto virheiden tekijöitä kohtaan, eikä sosiaalinen kontrolli ja pakko. Siten ihmiset voivat oikeasti muuttua - aidosti sisältäpäin kasvaa, eikä valehdella ja teeskennellä parempaa kuin ovat. Se luo myös aidon yhteiskunnan ja mahdollistaa rehellisyyden ja avoimuuden, mitä islamilaisissa kulttureissa ei ole. Toki länsimainen kulttuuri myös elää moninaisten arvojen kanssa juuri nyt, mutta se ei tarkoita, etteikö ihmisillä ole arvoja ja etteivät he pohdi niitä elämässään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1245211Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303688No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452460Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241594- 501588
- 411560
- 231481
Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv311411- 141312
- 291293