Reviirisi rajat

Näennäisestä sivistyneisyydestämme huolimatta meillä on vahvat villi-ihmisen vietit. Reviiriajattelu, omistamisen halu, kilpailuvietti, kostonhalu jne. Paras paikka testata omaa sivistyksen tasoa on perinteisesti liikenne, mutta myös keskustelufoorumit ovat hyvä paikka koeajolle.

Ilman tietoista kasvatusta ihmisyksilö jää itsekeskeiseksi ja animaaliseksi egoistiksi. Seuraava kehittymisen aste on sosiaalisuus. Jos kasvuprosessi lapsesta aikuiseksi onnistuu saavutetaan humaanisuus. Ihminen elää yksilöllisesti, sosiaalisesti ja humaanisti elämäänsä omassa toimintayhteisössään. (Otteet referoitu: Ihmisen kasvu humaanisuuteen (Kaikkonen 1999, 184).

Eilen illalla keskustelimme reviiriajattelusta mieheni kanssa. Hän kertoi nuoruuden ystävästään, joka oli löytänyt naisystävän Suomesta. Hän pohdiskeli tunteitaan "Olemme aina liikkuneet omilla erillisillä reviireillämme ja nyt minulla on omituinen tunne, että hän on astunut minun reviirilleni."

Iltamme koostui mielenkiintoista matkasta sisinpiimme tunteittemme hallintaan ja hallitsemattomuuteen.

Keskustelupalstoilla seikkailee myös yksilöitä, jotka pitävät näitä palstoja tietämättään omina rajattuina reviireinään. Se ilmenee kapinointina valvontaa vastaan, kilpailuna toisia kirjoittajia vastaan ja kostona koetuista vääryyksistä vaikka ne olisivat henkilön yksipuolisia väärinymmärryksiä.

Tunnistatko sinä oman reviirisi ja kuinka suhtaudut kun aluettasi uhataan? Oletko tietoinen mikä on sinun yksityistä reviiriäsi ja mikä muiden kanssa jaettavaa?

Vaikka ulkona pyryttää lunta lähden joka päiväiselle sauvakävelylenkille. Jutustellaan ei riidellä ; )

37

1422

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Reviiriasia on tullut mieleeni ainoastaan parisuhteemme sisällä.

Jotkut asiat ovat sen veteen piirretyn viivan kaltaisia.
      Keskinäinen luottamus on itsestään selvyys ja sellaisenaan asettanee rajat melko kauas.

Yksinkertaisissa asioissa, esimerkiksi tietsarilla ollessa, rajana on kynnys.
      Emme ole sopineet mitään mutta käytäntö on muotoutunut sellaiseksi.
      Toisen ollessa koneella toinen ei astu, aina avoinna olevan oven kynnyksen yli, jos koneella olija ei halua näyttää jotain.

Ajankäytön suhteen ovat tietyt reviirit muotoutuneet.
      Vaimon patikointiaamupäivät. Minä olen samaan aikaan salilla.

Muuten rajat lienevät varsin epämääräiset ja sekaisin.

Uolkopuolisten suhteen en oikeastaan tiedä.

Herkin kohtani lienee se jos tunnen tulleeni raskaamman jälkeen aliarvioiduksi.

Siinäkin useimmiten ajattelen että sehän on vain sen toisen ihmisen mielipide sillä hetkellä, siinä tilanteessa.

Uhatuksiko?
      Ei minua ole uhattu!

• Olen myös tarkka reviiristäni parisuhteessa. Nuoruuden ja huimuuden ohi ajettuani en suvaitse vierailijoita parisuhdereviirilläni.

Luottamus on myös kuten sanoit luonnollinen rajojen asettelija. Sisäistynyt vahva tunnetila aivolohkoissa.

Ennen poikani kuuluivat reviiriini, nyt esikoinen on muodostmassa omaa reviriään. Olen irroittanut otteeni hänestä, mutta luonnollisesti hän on tärkeä osa elämääni. Kuopukseni on vielä tiukasti reviirini sisällä vaikkakin opettelee itsenäistä elämää.

Kotini ja kesämökkini on tarkoin rajattu. Mökkini ympärillä on aita, joka on merkkinä muille reviiristäni ; ) Eräs mökkinaapurini on jo oppinut pitämään koiransa kiinni koska tietää, että koirilla ei ole asiaa reviirilleni.

Reviiriäni ei uhkaa tällä hetkellä kukaan.

• kawe
        korpikirjailija kirjoitti:

Olen myös tarkka reviiristäni parisuhteessa. Nuoruuden ja huimuuden ohi ajettuani en suvaitse vierailijoita parisuhdereviirilläni.

Luottamus on myös kuten sanoit luonnollinen rajojen asettelija. Sisäistynyt vahva tunnetila aivolohkoissa.

Ennen poikani kuuluivat reviiriini, nyt esikoinen on muodostmassa omaa reviriään. Olen irroittanut otteeni hänestä, mutta luonnollisesti hän on tärkeä osa elämääni. Kuopukseni on vielä tiukasti reviirini sisällä vaikkakin opettelee itsenäistä elämää.

Kotini ja kesämökkini on tarkoin rajattu. Mökkini ympärillä on aita, joka on merkkinä muille reviiristäni ; ) Eräs mökkinaapurini on jo oppinut pitämään koiransa kiinni koska tietää, että koirilla ei ole asiaa reviirilleni.

ovat eräänlainen laina jonka elämä antaa. Tietysti he kuuluvat (kuten mainitset) aina elämäämme, mutta he ottavat oman paikkansa kehittyäkseen siellä.
        Miksi pidät tiukasti *reviirisi rajattuna, oletko kuitenkin peloissasi, eikö elämä antaisi enemmän jos höllentäisit ja antaisit katseesi nähdä kauemmas.

• korpikirjailija kirjoitti:

Olen myös tarkka reviiristäni parisuhteessa. Nuoruuden ja huimuuden ohi ajettuani en suvaitse vierailijoita parisuhdereviirilläni.

Sinulla koti ja kesämökki.

Itse voin kyllä jättää sekä kotini että loma-asuntoni vieraiden käyttöön.

Pääasiallisen asuntomme makuuhuone on vierailta suljettua aluetta. Tunteiluako?

Loma-asunnollamme on välillä ollut enemmänkin liikennettä.

Herkin alueellinen reviirini koski kasvihuonettani.
        Itse tehty lasihuone. 4 x 6m, harjakorkeus 2,5m.
        Tomaattia ja kurkkua yli 100kg kumpaakin.
        Paprikoita muutama kymmenen.
        Kerran ilmoitin naapurilleni ampuvani hänen koiransa jos se vielä toisen kerran tunkee pyhälle alueelleni.

Täytyyhän asioiden olla tärkeysjärjestyksessä?

• kawe kirjoitti:

ovat eräänlainen laina jonka elämä antaa. Tietysti he kuuluvat (kuten mainitset) aina elämäämme, mutta he ottavat oman paikkansa kehittyäkseen siellä.
        Miksi pidät tiukasti *reviirisi rajattuna, oletko kuitenkin peloissasi, eikö elämä antaisi enemmän jos höllentäisit ja antaisit katseesi nähdä kauemmas.

Kuopuksellani on menossa ylioppilaskirjoitukset. Hän on reipas nuori mies, mutta haluaa itsekin olla vielä suojattuna reviirini sisällä.

Oma vapaus opiskelussa on hänelle paras kannustus tällä hetkellä. En valvo häntä kuin haukka selän takana. Hän oppii suoriutumaan elämän asettamista tavoitteista vapaaehtoisesti ei valvonnalla.

En pidä kirjaimellisesti tiukka linjaa. Katseeni on suunnattu kohti omaa täydellistä vapautumista kasvatuksen velvotteista. Piponi on löysä ja rajani ovat elastisia.

• laiska-lasse kirjoitti:

Sinulla koti ja kesämökki.

Itse voin kyllä jättää sekä kotini että loma-asuntoni vieraiden käyttöön.

Pääasiallisen asuntomme makuuhuone on vierailta suljettua aluetta. Tunteiluako?

Loma-asunnollamme on välillä ollut enemmänkin liikennettä.

Herkin alueellinen reviirini koski kasvihuonettani.
        Itse tehty lasihuone. 4 x 6m, harjakorkeus 2,5m.
        Tomaattia ja kurkkua yli 100kg kumpaakin.
        Paprikoita muutama kymmenen.
        Kerran ilmoitin naapurilleni ampuvani hänen koiransa jos se vielä toisen kerran tunkee pyhälle alueelleni.

Täytyyhän asioiden olla tärkeysjärjestyksessä?

Luonnollisesti kotini ja mökkini ovat avoimia ystävilleni ja sukulaisilleni, jotka viihtyvätkin vierainani sangen hyvin ja pitkään. Yksi paikka on suljettu muilta ja se on mökin yläkerran makuusoppi. Se on alua, jossa nukkuu emäntä, vieraat levittäytyvät ja yöpyvät saunamökissä, pirtissä tai ulkotuvissa.

• kawe

Kuopuksellani on menossa ylioppilaskirjoitukset. Hän on reipas nuori mies, mutta haluaa itsekin olla vielä suojattuna reviirini sisällä.

Oma vapaus opiskelussa on hänelle paras kannustus tällä hetkellä. En valvo häntä kuin haukka selän takana. Hän oppii suoriutumaan elämän asettamista tavoitteista vapaaehtoisesti ei valvonnalla.

En pidä kirjaimellisesti tiukka linjaa. Katseeni on suunnattu kohti omaa täydellistä vapautumista kasvatuksen velvotteista. Piponi on löysä ja rajani ovat elastisia.

lapsiasi, eli en puutu yksityisyytesi siihen osaan.
        Vaan se muu jäi vaivaamaan jotenkin ponnekkaasti suljet jotain *mahdollisuuksia ulkopuolelle, potentiaaliahan sinulta löytyy. En halua loukata, tarjoan yhtä näkökulmaa, ihan yleisellä tasolla. Kuten vastauksestasi huomaat...........

• kawe kirjoitti:

lapsiasi, eli en puutu yksityisyytesi siihen osaan.
        Vaan se muu jäi vaivaamaan jotenkin ponnekkaasti suljet jotain *mahdollisuuksia ulkopuolelle, potentiaaliahan sinulta löytyy. En halua loukata, tarjoan yhtä näkökulmaa, ihan yleisellä tasolla. Kuten vastauksestasi huomaat...........

Olin Tv:n ääressä katsomassa Tuulen viemää.

En ymmärrä lainkaan mihin pyrit? Jotain sinun mielestäsi suljen pois mahdollisuuksien ulkopuolelle. Mitä?

No kerro mitä ajat takaa?

• No voi Sua kultaanen "korpityttö"
      Mitähän mä ny Sulle sanoosin,,,, no jäämereltä välimerelle. Uralvuorilta atlantinrantahan. Cherbourgin sumuusen sateesen laiturin kärkehen. Sieltä väliiltä saa sepän kiinni, jos vaan joku nätti likka ottaaski korvahan kiinni ja veis vaikka mennessäänsä. Oliis oikeen toivottavaaki.
      Minulla ja Tiitulla ku ei oo sellaasta förmyntäriä täs kotona kuka niitä rajoja aseetteliis. Mun rajojen asettelija on ollu jo vuosikauret tualla piliven päällä, yläpuollella tähtienki. No joo kyllä mä tierän notta et Sä ny tällaasia reviirinrajoja tarkoottanu, näitä maantieteellisiä. Mutta piti mun hakia se ensimmäänen pusuki ihan Liverpoolista saakka. Eikö ollukki pitkä suukoon haku reissu sepällä??
      Tämän aamupäivän rajat on ollehet vaan täs kotimarkilla ku oliin puroottamas lunta tualta peltihallin katoolta. Joo ei riirellä, eihän ny toki me Sun kans, me vanhat samoon ajattelijat.
      terv. seppä ja Tiitu kulta. me lakeuren lapset.

• Ruut

Mä oon tässä katellu näitä saittien keskusteluja ja sun reviiris reunoja. Turha sun on sinne Liverpooliin mennä pusuja vonkaamaan, paree mennä baatilla yli Pohojanlahden siellä on sulle sopiva förmyntäri. Kapsäkin pakkaukseen mars.

• Olen minäkin käynyt pussailemassa Edingburgin puistossa, joten en ihmettele suukkomatkasi pituutta. Minulle se pusuttelu siellä ei ollut ensimmäinen kerta vaan se ekakerta tapahtui Puolangalla perukassa halkopinon päällä istuskellessa joskus kauan kauan sitten. Tunnelmat muistan hyvin, oli kuin kloppi olisi pläsäyttänyt märällä pesusienellä päin näköä : )

Kotimarkille ne minunkin rajat piirtyvät. Omaan reviiri kuuluu koti, mökki, kuopus ja Peter. Peterin reviiriin kuuluu hänen lapsensa, kotinsa ja minä. Siis kaksi ovaalia ympyrää rinnakkain. Ympyrät kulkevat sievästi toistensa lomitse ja reviirit jakautuvat molemmilta laidoilta molempien omaksi alueksi. No, jotenkin silleen kyllä sinä ymmärrät.

Minä puolestani uhmasin tuulta ja tuiskua tekemällä pitkän sauvakävelylenkin joen ympäri. Taiteellisia tunnelmia kokemuksistani kävin kirjottelmassa tuonne taikanaisen taideketjuun ; )

• Meriläinen

näin yksin, yksin vaan!
      rajat on tarkat, en tykkää perässä hiihtäjistä.
      Tai ihmisistä joilla ei ole omia ajatuksia ja omaa elämää.
      Matkalle en lähtis ihmisen kanssa joka on koko ajan kiinni.
      Onnekseni kreetan matkalle tajusin varata oman huoneen, muuten olis menny pilalle, muut oli koko ajan menossa yhdessä joka paikkaan.
      Erakko puoli on mussa voimakas.

• Olet aika lailla samakaltainen persoona kuin minä. Avioliitossa ollessani matkustelin lasten kanssa mieluummin kuin mieheni. No, hän tosin ei aina päässyt mukaan kun itsekin matkusteli paljon.

Nuorempana olin opiskelijavälityksen kautta ulkomailla työ- ja kieliharjoittelussa aina yksin. Tykkäsin seikkailla yksin omilla ehdoilla ja rajoilla. Tänään Peterin kanssa on kiva matkustella sillä kuten olen joskus maininnut, hän on sellainen kävelevä tietosanakirja ja puhuu myös monta kieltä.

Minunkin tieni tulee aina olemaan avoin ilman liiallisia sitoumuksia. Siksi olemmekin valinneet mieheni kanssa Lat-suhteen. Olemme yhdessä mutta asumme erillään. Tuossa sepälle kirjoitin eräänlaisen mallin jaetuista reviireistämme Peterin kanssa.

• Meriläinen

tähän sosiaalisten erakoiden porukkaan.
        Meitä on monta eikä loppujen lopuksi olla mitään kummajaisia.
        minä olen lapsena jo tottunut olemaan paljon yksin, luonto seuranani.
        Saaressa kun kesäisin ei ollut minun ikäisiäni, enkä halunnut jäädä mantereelle vaikka kaverit joskus pyysi.
        Ole ihan rauhassa ja nauti olostasi.
        Ihmisten seurasta välillä ja yksin kun sen aika on.
        Oikeastaan me olemme tosi onnellista porukkaa kun ei tarvi aina seuraa hakea, kun ei tule pahaa oloa olla ja elää yksin, ja kuitenkin ihmistenkin kanssa pärjäämme. Hyvä me :)

• alima

Olet aika lailla samakaltainen persoona kuin minä. Avioliitossa ollessani matkustelin lasten kanssa mieluummin kuin mieheni. No, hän tosin ei aina päässyt mukaan kun itsekin matkusteli paljon.

Nuorempana olin opiskelijavälityksen kautta ulkomailla työ- ja kieliharjoittelussa aina yksin. Tykkäsin seikkailla yksin omilla ehdoilla ja rajoilla. Tänään Peterin kanssa on kiva matkustella sillä kuten olen joskus maininnut, hän on sellainen kävelevä tietosanakirja ja puhuu myös monta kieltä.

Minunkin tieni tulee aina olemaan avoin ilman liiallisia sitoumuksia. Siksi olemmekin valinneet mieheni kanssa Lat-suhteen. Olemme yhdessä mutta asumme erillään. Tuossa sepälle kirjoitin eräänlaisen mallin jaetuista reviireistämme Peterin kanssa.

kun meillä ei tarvitse pitää tiukasti omista reviireistämme kiinni.
        Meillä on molemmilla oma vapautemme ja vapaus myös niin halutessamme laajentaa reviireitämme.
        Käsitän nämä reviirit myös henkisinä alueina, eikä vain fyysisinä.
        Me annamme tilaa toisillemme.
        Minua ei ole koskaan esim. ahdistanut, kuten monia muita tuntemiani naisia se, että mies on kotona.
        Monet huokailevat esim. loman jälkeen, et ihanaa, että sai taas miehen töihin jne.
        Mun mies on ollut nyt jo pari vuotta työkyvyttömyyseläkkeellä, eikä kertaakaan ole ollut tunnetta, et pitäis saada hänet johonkin pois.
        Touhuamme molemmat omia juttujamme usein eri puolilla taloa.
        Osaltaan varmaan myös se vaikuttaa, että meillä on tilaa ,eikä tarvi olla pakosta koskaan nokatusten. Oikein kauhistuttaa ajatus siitä, et jouduttais muuttamaan kerrostaloon ja paljon pienempään asuntoon, jossa oltais koko ajan nokakkain. Voipi olla, et alkais ahdistaa.

• kawe

Olet aika lailla samakaltainen persoona kuin minä. Avioliitossa ollessani matkustelin lasten kanssa mieluummin kuin mieheni. No, hän tosin ei aina päässyt mukaan kun itsekin matkusteli paljon.

tähän tekstiisi, tai totean että väärän mielikuvan muodostin. Elämäsi on paremmin kuin mallillaan, ei mitään lisättävää, ei mitään pois otettavaa.Kaikkea hyvää............

• Ilolias Rohmantti

Kattelin tänään viasatilta luonto-ohjelmaa savannilta missä eläimet merkkailivat ja puolustivat reviireitään kuten ihmiset ovat kautta aikain tehneet.

Vahvimman oikeus pätee eläinmaailmassa, ihmisen maailma on hivenen tasoittunut vahvimman oikeudesta tasa-arvoisempaan kansainvälisten lakien puristuksessa ja sivistystason lisääntyessä. Silti eläimien lait pätevät myös ihmisten keskuudessa edelleen, aina löytyy porukka, jotka asettuvat lakien, asetusten, inhimillisyyden ja lajitoveriensa yläpuolelle.

Kysymykseesi sanoisin, että ihmisoikeuksien yleismaailmallisessa julistuskseessa on aika hyvin kiteytettynä

Jokaisella on oikeus mielipiteen- ja sananvapauteen; tähän sisältyy oikeus häiritsemättä pitää mielipiteensä sekä oikeus rajoista riippumatta hankkia, vastaanottaa ja levittää tietoja kaikkien tiedotusvälineiden kautta.

Sananvapaus ei oikeuta syrjintään, toisen ihmisen kunnian loukkaamiseen tai väkivaltaan yllyttämiseen.

Monet asiat kuten tuo yllämainitun voi kyllä terveellä jörjellä käsittää ilman artikloita ja asetuksia, minulle se kelpaa kirjoitetuksi ohjenuoraksi.

• kawe

määritetään, kun niihin voivat vaikuttaa niin monet seikat. Kulttuuri, poliittinen ideologia, uskonto, muualta siirtyneet eli sekoittuneet tavat, koulutus, elinympäristö ja tärkeimpänä vaikutteiden antajana perhe.
        Reviiri jossa yksilö liikkuu on useampaan suuntaan sitova. Parisuhde on jokaisen henkilökohtainen asia.........

• Olen reviiriltäni joustava, muuttuva ja vaihteleva riippuen toisesta osapuolesta ja omista tavoitteistani. Reviirini ja muiden reviirit määrittelen kuitenkin Suomen lain mukaan.

• sanakäänteitä.

"Se ilmenee kapinointina valvontaa vastaan, kilpailuna toisia kirjoittajia vastaan ja kostona koetuista vääryyksistä vaikka ne olisivat henkilön yksipuolisia väärinymmärryksiä."

Ottaako moderaattorin arvostelu noin kovasti luonnollesi, astuuko arvostelija sinun reviirillesi, vai pidätkö muuten vain itseäsi erehtymättömänä?
      Miten kapinointi valvontaa vastaan, voi olla kilpailua toisten kirjoittajien kanssa.

• alima

mulle tarkoitettu, mutta suututtaa, kun täällä vedetään mutkat suoriksi ja vedetään johtopäätöksiä ja ymmärretään väärin pelkästään sen takia, ettei osata lukea toisten tekstiä.
        Mulle on käynyt samoin, joten mietin pitkään viitsinkö mitään alotusta edes laittaa, kunkohta joku sen kuitenkin täysin väärin tulkitsee.
        Tuossa sitaatissa on pilkut noiden asioiden välillä, eli se on luettelo, ei sitä mitä itse olet ymmärtänyt.
        Luepas uudestaan.

• uudelleen.
        alima kirjoitti:

mulle tarkoitettu, mutta suututtaa, kun täällä vedetään mutkat suoriksi ja vedetään johtopäätöksiä ja ymmärretään väärin pelkästään sen takia, ettei osata lukea toisten tekstiä.
        Mulle on käynyt samoin, joten mietin pitkään viitsinkö mitään alotusta edes laittaa, kunkohta joku sen kuitenkin täysin väärin tulkitsee.
        Tuossa sitaatissa on pilkut noiden asioiden välillä, eli se on luettelo, ei sitä mitä itse olet ymmärtänyt.
        Luepas uudestaan.

"...vastaan >>ja

• alima
        uudelleen. kirjoitti:

"...vastaan >>ja

olet oikeassa tuossa ja/tai-sanan kohdalla.
        Nyt vain alottaja pystyy selvittämään, mitä hän tarkoitti.
        Käyttikö vahingossa ja sanaa tai sanan paikalla, vai tarkoittiko todella yhdistää nämä asiat.
        Jäämme odottamaan.

• Alustuksessa oli vertailua

"Paras paikka testata omaa sivistyksen tasoa on perinteisesti liikenne, mutta myös keskustelufoorumit ovat hyvä paikka koeajolle."

Loppuosiossa jos luit kokonaisuuden luki seuraavasti:

"Keskustelupalstoilla seikkailee myös yksilöitä, jotka pitävät näitä palstoja tietämättään omina rajattuina reviireinään. Se ilmenee kapinointina valvontaa vastaan, kilpailuna toisia kirjoittajia vastaan ja kostona koetuista vääryyksistä vaikka ne olisivat henkilön yksipuolisia väärinymmärryksiä."

Keskustelupalsta on yhteista aluetta eikä kenenkään yksityistä reviiriä. Siinä yksi sanoma ja reviirivertaus, joista pitää osata keskustella riidatta.

Asiaan, siis mitkä ovat sinun reviirisi rajat ; )

• reviirini

on koti ja laki yksityisyyden loukkaamisesta sen määrittelee.
      Se ei valitettavasti ole toteutunut viimeisten vuosien aikana.
      Jotkut yksilöt katsovat oikeudekseen tunkeutua yksityisyyteen ja levittää sitä koko maailmalle.

• kotini tontteineen, työni, harrastukseni, kännykkä, sähköposti.... Teen töitä omassa yrityksessäni ja harrastuksenikin ovat yksilölajeja.
      En ole joukkuepelaaja, mutta silti viihdyn esmes palstakirjoittelussa pitkälti "tutuilla" palstoilla. jos menen jonnekin palstalle jossa harvoin käyn,niin kyllä se on kuin menisin heidän "alueelleen" jotka palstaa enemmän käyttävät.:)

Aivan yksityistä reviiriäni on myös vanha ja kulahtanut,mutta ah niin mukava soffatuoli. Jos joku toinen erehtyy siihen istumaan niin sielussani suorastaan kihelmöi. Aivankuin tuo istuja olisi riistänyt jotain minulta tai istunut sieluni päälle. Tutummat vieraat ja lapset tietävät ettei siihen tuoliin istuta :)

• Minulla on mökilläni kaksi isoa laiskanlinnaa, toinen on minun ja toinen vieraan. Kotona määrätty paikka ruokapöydässä ja yksi määrätty olohuoneen nojatuoli ovat varattu yksinoikeudella minulle ; ) Niistä ei tule riitaa koska kaikki läheiseni tietävät ja heillä on omat paikkansa.

Osallistun kirjoitteluun pääsääntöisesti täällä 50 palstalla ja vierailen 60, 70 ja 80 palstoilla. En kuitenkaan tunne mitään reviiriajattelua liikkuessani näillä palstoilla.

Onhan minua "tivattu" siirtymään tuonne ylempiin oikeuksiin ; ) mutta se ei ole kehoittajan vallassa vaan jokainen on vapaa liikkumaan täällä vapaasti.

• ja sieluni.

• alfamies

pikkurouva. jatkahan tällä lijalla. Suisittelen että printtaat aloituksesi ja luet sen aamuin illoin. Kyllä se siitä.

• Juro-Ukko

Joskus 80-luvulla kirjoitin yhden laulun, mikä nimi taisi olla synti, tai jotain vastaavaa. Yksi B-osan
      rivi oli jotenkin näin, "että rajoilla siellä jossain rakkautesi reviirin". Silloin ilmeisesti ajattelin, että rakkaus on reviirin kaltainen.
      Suomessa perheemme kesämökin ovet ovat olleet lukitsematta jo useamman vuoden syystä, että mökkimme edustalla käy paljon pilkkijöitä. Jos joku putoaa jäihin, niin lämmintä on mahdollisuus saada aika nopeasti rikkomatta ikkunoita ja lukkoja.
      Tällä hetkellä ainoat reviirisuojauksen alla olevat asiat ovat piippuni, sellaista tupakantuskaa en hyväksy, että antaisin vieraan, tai tutun pölläytellä piipuillani.

• Rakkaus :)

on rajatonta :)

• Juro-Ukko
        Rakkaus :) kirjoitti:

on rajatonta :)

Silloin 80-luvulla olin vielä kloppi, kuka ei rakkaudesta ymmärtänyt mitään.
        Muuten olen sitä mieltä, että mies on valmis isyyteen vasta päälle nelikymppisenä. Olenkin pyytänyt pojaltani anteeksi epäkypsää isyyttäni. Nyt kun olen 50 , olen oivaltanut käsitääkseni vanhemmuuden vastuun tyttäreni kanssa, ja nautin tästä elämästä täysin rinnoin.

• Reviiri on rajattu mutta rakkauden reviiri on ääretön. Piti oikein kirjoittaa ja sisäistää tuo laaja alainen ajatelma.

• Enkeli-trio
        Juro-Ukko kirjoitti:

Silloin 80-luvulla olin vielä kloppi, kuka ei rakkaudesta ymmärtänyt mitään.
        Muuten olen sitä mieltä, että mies on valmis isyyteen vasta päälle nelikymppisenä. Olenkin pyytänyt pojaltani anteeksi epäkypsää isyyttäni. Nyt kun olen 50 , olen oivaltanut käsitääkseni vanhemmuuden vastuun tyttäreni kanssa, ja nautin tästä elämästä täysin rinnoin.

taitaa olla sun ikäse miähe,jokka tunnustaa tommottis.Hatun nosto arvost miehekästä !

Kaikkee hyvää sul ja likalles !
        Toivoo kuaros kaik palstan naise.

• reviirini on

täällä kotona ja muualla noin käsivarren mitta ympärilläni. Sen lähemmäksi, ei kiitos.

• Näin jotain ihmeellista. taivas alkaa seestyä ja aurinko nousee kuusten takaa.

Korpi on muutaman päivän aikan nostattanut lumipeitettään ja tuisku on siirrellyt lumikasoja paikasta toiseen.

Puntarini on ollut suosiollinen ja ilahdutti tänäkin aamuna jatkamaan terveellisen ruoan nauttimisesta ja lenkkeilyä.

Ruokavalio ja lenkkeily on ollut monella tapaa hyödyllistä. Ruokalasku on puolittunut ja kunto on huimasti kohonnut. Sairaudet eivät ole suuremmin vaivanneet ja jos on, niin hyvin nukutun yön aikana on nokan niiskuttelut häipyneet.

Reviirini lenkkeilyssä on rajattu, mutta avoin kaikille, jotka kaipaavat kevyenpää kehoa ja pitkiä yöunia sekä iloista mieltä.

Mandi ; )

• mimmimus*

ei ole myöhäistä aikuisiässäkään...lohtua ja kasvatuksen ja kasvun haastetta kaikille kanssamatkaajille.

Reviirejä haetaan niin kauan kuin koetaan ristiriitaa omasta kehosta ja henkisestä kasvun vaiheesta. Tasapainoinen ihminen ei etsi rajoja alinomaa tai kyseenalaista niitä, kriisitilanteet tietysti pois lukien.

Vastuun perään voisi huutaa tämän päivän ihminen enemmän- ei toisten vaan omaansa etsien. Liikaa vapautta mutta ei rakkautta kertoo myös yhteiskunta omalla tavallaan satukirjojensa sivuilla budjetti esipuheenaan.

Humaanisuuteen kukaan kaipaa..vai eikö tiedetä mitä se edes on?

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4168
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      28
      3137
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1348
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. Mitä sun kaltainen ihminen tekee tämmöisessä paikassa?

Et kuulu tänne?
      Ikävä
      133
      911
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe