Kuka maksaa optiot

mvv

..eräillä on ehkä väärä käsitys optioista. Olihan Uusi-Ukkikin sitä mieltä eilen, ettei Liliuksen saa rakentaa Suomeen ydinvoimalaa kun on optioilla rikastunut, Suomalaisen työmiehen verta juonut.

Optiohan tarkoittaa sitä, että on oikeus lunastaa yhtiön osakkeita vanhaan hintaan. Siis jos osakkeen hinta on noussut 10€, niis saa sitten ostaa 20 € osakkeita 10 €.

Nehän ostetaan tietysti omalla rahalla. Optiomiljönääri tulee sitten jos myi nämä alihinalla ostetut osakkeet päivän hintaan.

Myyntivoitosta otetaan vero tuloverolain mukaan. Suuri hyötyjä on kunta ja valtio.

Tässä järjästelyssä ei tämä firma oikeastaan maksa rahaa missään vaiheessa tälle johtajalle.

Miksi sitten niin kauhea poru näistä optioista, ettei kysymys olisi suuresta tietämättömyydestä. Mutta jos ei siitäkään niin sitten kateudesta.

25

681

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • maksaa yhtiön

osakkeenomistajat. Vuosituhannen vaihteessa amerikkalaiset Nokian omistavat eläkemummot siirsivät miljardeja suomalaisille veronmaksajille optioiden kautta. Hyvä niin.

Mutta Fortumin omistaa pääosin Suomen valtio, jolloin optiot maksaa suomalaiset veronmaksajat.

Kaikenhuipuksi Fortum toimii lähestulkoon monopolibusineksessa, joten ylimitoitettu optio-ohjelma Fortumin johtajille oli todella typerä teko Lipposelta ja Mönkäreeltä.

• mvv

..ostanut näitä johtajien optioita?

• oikein horisee??
        mvv kirjoitti:

..ostanut näitä johtajien optioita?

Ei tietenkään ole ostanut, vaan luovuttanut Liliukselle ja kumppaneille osan itselleen alunperin kuuluneista voitoista.

Vai yritätkö esittää, että rahaa syntyisi tyhjästä? Voin vakuuttaa, että aina kun joku voittaa rahaa, niin se joltakulta toiselta pois.

• mvv
        oikein horisee?? kirjoitti:

Ei tietenkään ole ostanut, vaan luovuttanut Liliukselle ja kumppaneille osan itselleen alunperin kuuluneista voitoista.

Vai yritätkö esittää, että rahaa syntyisi tyhjästä? Voin vakuuttaa, että aina kun joku voittaa rahaa, niin se joltakulta toiselta pois.

..väittänyt, että tyhjästä.

Jotkut vain haluavat ostaa nämä osakkeet itselleen. Nehän olet vaikka sinä ostanut, ja sinä tiedät mistä ne on pois.

• Emeritus

"Mutta Fortumin omistaa pääosin Suomen valtio, jolloin optiot maksaa suomalaiset veronmaksajat."
        ---------------------------
        ...paitsi, jos ovat yksityishenkilöinä ostaneet Liliuksen ostamia osakkeita.

Optiot ovat tosiasiassa täsmäsuunnattu osakeanti, jonka yhtiökokous (yhtiön osakkaat)hyväksyy.

Esimerkkiyhtiössä on 10 000 osaketta. Yhtiökokous päättää osakeannista, jossa sovitaan, että toimitusjohtaja voi halutessaan lunastaa 1000 osaketta 10 euron kappalehintaan vuoden päästä tästä päivästä lukien.

Vuoden päästä yhtiön osakekurssi onkin noussut 20 euroon. Viisas toimitusjohtaja lunastaa osakkeet 10 000 eurolla, ja myy heti 20 000 eurolla, eli saa 10 000 euroa, josta menee lain mukainen vero.

Koko lystin (20 000 euroa) maksaa se joka toimitusjohtajan osakkeet osti. Tästä lystistä saa esimerkkiyhtiö 10 000 euroa ja toimitusjohtaja 10 000 euroa.

Huomattakoon, että yhtiö ei ole maksanut mitään, päin vastoin saanut 10 000 euroa.

Jonkin verran on tässä operaatiossa osakkeen todellinen arvo "laimentunut", mutta se on vähän vaikeampi asia käsittää.

• täältä rupesi
        Emeritus kirjoitti:

"Mutta Fortumin omistaa pääosin Suomen valtio, jolloin optiot maksaa suomalaiset veronmaksajat."
        ...paitsi, jos ovat yksityishenkilöinä ostaneet Liliuksen ostamia osakkeita.

Optiot ovat tosiasiassa täsmäsuunnattu osakeanti, jonka yhtiökokous (yhtiön osakkaat)hyväksyy.

Esimerkkiyhtiössä on 10 000 osaketta. Yhtiökokous päättää osakeannista, jossa sovitaan, että toimitusjohtaja voi halutessaan lunastaa 1000 osaketta 10 euron kappalehintaan vuoden päästä tästä päivästä lukien.

Vuoden päästä yhtiön osakekurssi onkin noussut 20 euroon. Viisas toimitusjohtaja lunastaa osakkeet 10 000 eurolla, ja myy heti 20 000 eurolla, eli saa 10 000 euroa, josta menee lain mukainen vero.

Koko lystin (20 000 euroa) maksaa se joka toimitusjohtajan osakkeet osti. Tästä lystistä saa esimerkkiyhtiö 10 000 euroa ja toimitusjohtaja 10 000 euroa.

Huomattakoon, että yhtiö ei ole maksanut mitään, päin vastoin saanut 10 000 euroa.

Jonkin verran on tässä operaatiossa osakkeen todellinen arvo "laimentunut", mutta se on vähän vaikeampi asia käsittää.

talousmiehiä löytymään.

Jos minä annan yhtiöni osakkeita jollekkin toiselle alehintaan tai option ostaa niitä muutaman vuoden päästä nimellishintaan, niin totta helvetissä se on minulta pois!!

Mikä tässä nyt on niin vaikeata???

Yhtähyvinhän minä voin itse myydä ne osakeet sinulle, jos välttämättä haluat maksaa niistä kymmenkertaisen hinnan ja pistää voitot taskuuni, enkä minkään liliuksen taskuun.

• mvv
        täältä rupesi kirjoitti:

talousmiehiä löytymään.

Jos minä annan yhtiöni osakkeita jollekkin toiselle alehintaan tai option ostaa niitä muutaman vuoden päästä nimellishintaan, niin totta helvetissä se on minulta pois!!

Yhtähyvinhän minä voin itse myydä ne osakeet sinulle, jos välttämättä haluat maksaa niistä kymmenkertaisen hinnan ja pistää voitot taskuuni, enkä minkään liliuksen taskuun.

..ei tuossa optiokaupassa häviäjiä olikeastaan ole. Nämähän ovat suuryhtiöitä, ettei niillä muutamalla osakkeella ole juuri vaikutusta omistussuhteisiin. Ja Emeritushan mainitsi ,että muut osakkeet siinä vähäsen ohenee.

Tämä optiokauppa on yleensä täysin väärinymmärrettyä, toivottavasti tässä on nyt tullut jollekkin oikeaa tietoa, mistä on todellisuudessa kysymys.

• optiokaupassa
        mvv kirjoitti:

..ei tuossa optiokaupassa häviäjiä olikeastaan ole. Nämähän ovat suuryhtiöitä, ettei niillä muutamalla osakkeella ole juuri vaikutusta omistussuhteisiin. Ja Emeritushan mainitsi ,että muut osakkeet siinä vähäsen ohenee.

Tämä optiokauppa on yleensä täysin väärinymmärrettyä, toivottavasti tässä on nyt tullut jollekkin oikeaa tietoa, mistä on todellisuudessa kysymys.

häviäjiä oikeastaan ole....

Ihminenhän saa olla mitä mieltä hyvänsä mutta asia on edelleen niinkuin ensimmäisessä tekstissäni sanoin. Omistajat maksavat optiot, ei siis yritys itse.

Tässä lienee perussyy tähän herrojen vääntöön selvässä asiassa.

Mutta monopoliyrityksen omistaja, joka antaa toimivalle johdolle rajoittamattomat optiot noususuhdanteessa, ei kyllä toimi ainakaan oman etunsa mukaisesti.

• Emeritus
        täältä rupesi kirjoitti:

talousmiehiä löytymään.

Vaikeus on ehkä siinä, että et ole ymmärtänyt optiokäsitteestä oikeastaan mitään.

"Jos minä annan yhtiöni osakkeita jollekkin toiselle alehintaan tai option ostaa niitä muutaman vuoden päästä nimellishintaan, niin totta helvetissä se on minulta pois!!"
        ------------------------------
        Totta puhut!

Optioissa yhtiö ei anna olemassa olevia omistamiaan osakkeita kellekkään alehintaan, eikä edes anna "optiota" (mahdollisuutta) ostaa niitä alehintaan.

Optioissa yhtiö tekee täsmäsuunnatun osakeannin.
        Osakeantihan tarkoittaa normaalisti firman osakepääoman kasvattamista. Joskushan firmat ovat antaneet jopa ilmaisanteja, mutta ei silloinkaan rahaa ole siirtynyt firmasta mihinkään.

• 1000 osaketta,
        Emeritus kirjoitti:

Vaikeus on ehkä siinä, että et ole ymmärtänyt optiokäsitteestä oikeastaan mitään.

"Jos minä annan yhtiöni osakkeita jollekkin toiselle alehintaan tai option ostaa niitä muutaman vuoden päästä nimellishintaan, niin totta helvetissä se on minulta pois!!"
        Totta puhut!

Optioissa yhtiö ei anna olemassa olevia omistamiaan osakkeita kellekkään alehintaan, eikä edes anna "optiota" (mahdollisuutta) ostaa niitä alehintaan.

Optioissa yhtiö tekee täsmäsuunnatun osakeannin.
        Osakeantihan tarkoittaa normaalisti firman osakepääoman kasvattamista. Joskushan firmat ovat antaneet jopa ilmaisanteja, mutta ei silloinkaan rahaa ole siirtynyt firmasta mihinkään.

joiden arvo on 10€ per osake.

Järjestän optio-ohjelman, jonka mukaan kolmen vuoden päästä option silloiset haltijat voivat merkitä 100 yhtiöni osaketta sanotaan nyt vaikka 1€ hintaan per osake.

Yhtiössäni on nyt 1100 osaketta ja osakkeen arvo on 9,18€ per osake.

Minun osakkeiteni arvo siis laski 0,82€ per osake. Menetän siis 1000*0,82€ = 820€.

Esimerkin yksinkertaistamiseksi jätin muut mahdolliset osakkeen arvon muutokset pois esimerkistä.

Ymmärsitkö?

Olen saanut vuosituhannen vaihteessa muutaman miljoonan optioista ja tehnyt itse osakekauppaa yli 30 vuotta kohtalaisella menestyksellä, joten ihan hiukan minäkin näistä ymmärrän.

Keskustelun kysymys oli: Kuka maksaa optiot?

• Emeritus
        1000 osaketta, kirjoitti:

joiden arvo on 10€ per osake.

Järjestän optio-ohjelman, jonka mukaan kolmen vuoden päästä option silloiset haltijat voivat merkitä 100 yhtiöni osaketta sanotaan nyt vaikka 1€ hintaan per osake.

Minun osakkeiteni arvo siis laski 0,82€ per osake. Menetän siis 1000*0,82€ = 820€.

Esimerkin yksinkertaistamiseksi jätin muut mahdolliset osakkeen arvon muutokset pois esimerkistä.

Ymmärsitkö?

Olen saanut vuosituhannen vaihteessa muutaman miljoonan optioista ja tehnyt itse osakekauppaa yli 30 vuotta kohtalaisella menestyksellä, joten ihan hiukan minäkin näistä ymmärrän.

Keskustelun kysymys oli: Kuka maksaa optiot?

...mutta hieman harhaanjohtava.

"Yhtiölläni on 1000 osaketta joiden arvo on 10€ per osake.
        Minun osakkeiteni arvo siis laski 0,82€ per osake. Menetän siis 1000*0,82€ = 820€."
        Laskelma on ihan oikein tehty, mutta todellisessa elämässä ei tuollaisia optio-ohjelmia tehdä.
        Esimerkiksi Fortumin osakkeita on liki miljardi kappaletta ja viimeinen voimassa oleva optio-ohjelma (2002B), jossa Fortum laskee liikkeelle 12 500 000 kappaletta Fortumin osakkeita.
        Osakkeen arvon laimeneminen on ihan eri luokkaa, kuin esimerkkisi näyttää.
        Etkä sinä tuossa esimerkkiyrityksessäkään mitään ole menettänyt. Koko osakkeen arvo on täysin spekulatiivinen, eihän mitään ole menettey tai voitettu, jollei olla myyty.
        Sitä paitsi, kai älysit suunnata optiosi taholle, joka ponnistelee osakkeen arvon nostamiseksi. Näin ainakin todellisessa elämässä firmat perustelee optio-ohjelmiaan.

"Esimerkin yksinkertaistamiseksi jätin muut mahdolliset osakkeen arvon muutokset pois esimerkistä."
        Ihan mielenkiinnosta kysyn; Mitähän ne mahdolliset voisivat olla?

"Ymmärsitkö?"
        --------------------
        Kyllä ymmärsin.

"Olen saanut vuosituhannen vaihteessa muutaman miljoonan optioista ja tehnyt itse osakekauppaa yli 30 vuotta kohtalaisella menestyksellä, joten ihan hiukan minäkin näistä ymmärrän."
        Onneksi olkoon taloudellisen tilanteesi johdosta.
        Oman arviosi mukaan ymmärryksessäsi on vielä parantamisen varaa.

"Keskustelun kysymys oli: Kuka maksaa optiot?"
        ---------------------------------
        Olen edelleenkin sitä mieltä, että ostaja maksaa kaikissa vaiheissa.

• ylihiihtäjä
        Emeritus kirjoitti:

Minun osakkeiteni arvo siis laski 0,82€ per osake. Menetän siis 1000*0,82€ = 820€."
        Laskelma on ihan oikein tehty, mutta todellisessa elämässä ei tuollaisia optio-ohjelmia tehdä.
        Esimerkiksi Fortumin osakkeita on liki miljardi kappaletta ja viimeinen voimassa oleva optio-ohjelma (2002B), jossa Fortum laskee liikkeelle 12 500 000 kappaletta Fortumin osakkeita.
        Etkä sinä tuossa esimerkkiyrityksessäkään mitään ole menettänyt. Koko osakkeen arvo on täysin spekulatiivinen, eihän mitään ole menettey tai voitettu, jollei olla myyty.
        Sitä paitsi, kai älysit suunnata optiosi taholle, joka ponnistelee osakkeen arvon nostamiseksi. Näin ainakin todellisessa elämässä firmat perustelee optio-ohjelmiaan.

"Esimerkin yksinkertaistamiseksi jätin muut mahdolliset osakkeen arvon muutokset pois esimerkistä."

"Ymmärsitkö?"
        --------------------
        Kyllä ymmärsin.

"Olen saanut vuosituhannen vaihteessa muutaman miljoonan optioista ja tehnyt itse osakekauppaa yli 30 vuotta kohtalaisella menestyksellä, joten ihan hiukan minäkin näistä ymmärrän."

Miettikää vielä mistä ne optioikeuksiin tarkoitetut osakkeet ovat kotoisin. Osakeyhtiöllä on tietty määrä osakkeita, eikä määrää ilman osakepääoman korotusta voi noin vain hokkus pokkus lisätä.
        Kun yhtiö jakaa optoina osakkeitaan, on sen täytynyt jollain tavalla päästä niiden omistajaksi. Yksi tällainen paljon kritisoitu tapa pörssiyhtiöillä on hankkia, eli ostaa pörssistä, omia osakkeitaan, käyttääkseen niitä maksuvälineenä johdon, hallituksen ja/tai avainhenkilöiden optioihin sekä suunnitelmissa olevaan kilpailijayrityksen ostoon.
        Tällainen omien osakkeiden hankinta on omiaan sotkemaan osakkeen arvon normaalia pörssikurssin kehitystä. Eli on tältä pohjalta tuomittavaa toimintaa.

Johdon palkitseminen ylisuurilla rahapalkkioilla, olivat ne sitten bonuksia tai optioita, perustuu pääosin puhtaaseen ahneuteen. Yritysjohdon palkkaukselle tulee asettaa katto. Kukaan ei tarvitse saada suurempaa rahasummaa kuin vaikkapa 500000 EUR/vuosi. Jos palkkaus ylittää tämän, on verottajan leikattava ylimenevä osa 100 % yhteiskunnan käyttöön.

• mitenkä vain
        Emeritus kirjoitti:

"Ymmärsitkö?"
        --------------------
        Kyllä ymmärsin.

Kuten sanottu, jokainenhan saa uskoa mihin haluaa. Tosiasioihin sillä ei ole vaikutusta.

By the way, minun fortumeitteni keskikurssi on 14,32€. Mitenkä on sinulla?

• Emeritus
        ylihiihtäjä kirjoitti:

Miettikää vielä mistä ne optioikeuksiin tarkoitetut osakkeet ovat kotoisin. Osakeyhtiöllä on tietty määrä osakkeita, eikä määrää ilman osakepääoman korotusta voi noin vain hokkus pokkus lisätä.
        Kun yhtiö jakaa optoina osakkeitaan, on sen täytynyt jollain tavalla päästä niiden omistajaksi. Yksi tällainen paljon kritisoitu tapa pörssiyhtiöillä on hankkia, eli ostaa pörssistä, omia osakkeitaan, käyttääkseen niitä maksuvälineenä johdon, hallituksen ja/tai avainhenkilöiden optioihin sekä suunnitelmissa olevaan kilpailijayrityksen ostoon.
        Tällainen omien osakkeiden hankinta on omiaan sotkemaan osakkeen arvon normaalia pörssikurssin kehitystä. Eli on tältä pohjalta tuomittavaa toimintaa.

Johdon palkitseminen ylisuurilla rahapalkkioilla, olivat ne sitten bonuksia tai optioita, perustuu pääosin puhtaaseen ahneuteen. Yritysjohdon palkkaukselle tulee asettaa katto. Kukaan ei tarvitse saada suurempaa rahasummaa kuin vaikkapa 500000 EUR/vuosi. Jos palkkaus ylittää tämän, on verottajan leikattava ylimenevä osa 100 % yhteiskunnan käyttöön.

"Miettikää vielä mistä ne optioikeuksiin tarkoitetut osakkeet ovat kotoisin. Osakeyhtiöllä on tietty määrä osakkeita, eikä määrää ilman osakepääoman korotusta voi noin vain hokkus pokkus lisätä."
        ------------------------------------
        Fortumin omilta sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto.

Siinä samassa yhtiökokouksessa, missä optio-ohjelmasta päätetään myös osakepääoman korotuksesta niiden optioiden määrän mukaisesti.

Ei optiot ole mitään osakkeita ole, ne ovat vain oikeus merkitä uusia osakkeita, osakeannista, josta yhtiökokous on päättänyt suunnata tietylle taholle, poiketeten vanhojen osakkaiden etuoikeudesta uusien osakkeiden merkitsemiseen.

Ohhoh, olipa vaikeasti sanottu!
        Lue vaikka Fortumin yhtiökokouksen päätökset vuodelta 2002, siellä on päätetty toistaiseksi viimeinen Fortumin optio-ohjelma.

Tämän optio-ohelman viimeinen merkintäpäivä on 30.4.2009.
        Veikkaampa, että siitä taas riemu repeää. Tämän hetken kurssin mukaan "optioetu" on yli 10 euroa/kpl.

• ylihiihtäjä
        Emeritus kirjoitti:

"Miettikää vielä mistä ne optioikeuksiin tarkoitetut osakkeet ovat kotoisin. Osakeyhtiöllä on tietty määrä osakkeita, eikä määrää ilman osakepääoman korotusta voi noin vain hokkus pokkus lisätä."
        ------------------------------------
        Fortumin omilta sivuilta löytyy kaikki tarvittava tieto.

Siinä samassa yhtiökokouksessa, missä optio-ohjelmasta päätetään myös osakepääoman korotuksesta niiden optioiden määrän mukaisesti.

Ei optiot ole mitään osakkeita ole, ne ovat vain oikeus merkitä uusia osakkeita, osakeannista, josta yhtiökokous on päättänyt suunnata tietylle taholle, poiketeten vanhojen osakkaiden etuoikeudesta uusien osakkeiden merkitsemiseen.

Ohhoh, olipa vaikeasti sanottu!
        Lue vaikka Fortumin yhtiökokouksen päätökset vuodelta 2002, siellä on päätetty toistaiseksi viimeinen Fortumin optio-ohjelma.

Tämän optio-ohelman viimeinen merkintäpäivä on 30.4.2009.
        Veikkaampa, että siitä taas riemu repeää. Tämän hetken kurssin mukaan "optioetu" on yli 10 euroa/kpl.

Kuten ehkä itsekin huomasit, kirjoitukseni käsitteli oasakeoptiota yleisellä tasolla, eikä jonkun nimetyn firman tiettyä yksittäistä toteutusta.
        Yleinen tapa hankkia näitä myöhemmin mm. palkitsemiseen käytettäviä osakkeita on voittovaroilla tapahtuva takaisinosto.

Esimerkkinä tuossa linkin tiedotteessa kerrotaan miten paljon omia osakkeita KCI tuolloin aikoi hankkia ja mihin näin hankittuja osakkeita oli tarkoitus käyttää.
        http://www.konecranes.fi/portal/sijoittajat/tiedotteet/?id=241

Optio-ohjelmiin tarkoitetut osakkeet ovat yleensä joko kokonaan yhtiön omistuksessa olevia omia osakkeita tai osin/kokonaan osakepääoman korotuksen kautta syntyviä uusia osakkeita.

Toisinaan yritykset jakavat heille runsaaksi kertyneitä omia osakkeitaan osakeomistuksen suhteessa vanhoille osakkeenomistajille.

Takaisinostosta Wikipediassa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Osakkeiden_takaisinosto

• Emeritus
        ylihiihtäjä kirjoitti:

Kuten ehkä itsekin huomasit, kirjoitukseni käsitteli oasakeoptiota yleisellä tasolla, eikä jonkun nimetyn firman tiettyä yksittäistä toteutusta.
        Yleinen tapa hankkia näitä myöhemmin mm. palkitsemiseen käytettäviä osakkeita on voittovaroilla tapahtuva takaisinosto.

Esimerkkinä tuossa linkin tiedotteessa kerrotaan miten paljon omia osakkeita KCI tuolloin aikoi hankkia ja mihin näin hankittuja osakkeita oli tarkoitus käyttää.
        http://www.konecranes.fi/portal/sijoittajat/tiedotteet/?id=241

Optio-ohjelmiin tarkoitetut osakkeet ovat yleensä joko kokonaan yhtiön omistuksessa olevia omia osakkeita tai osin/kokonaan osakepääoman korotuksen kautta syntyviä uusia osakkeita.

Toisinaan yritykset jakavat heille runsaaksi kertyneitä omia osakkeitaan osakeomistuksen suhteessa vanhoille osakkeenomistajille.

Takaisinostosta Wikipediassa
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Osakkeiden_takaisinosto

"Optio-ohjelmiin tarkoitetut osakkeet ovat yleensä joko kokonaan yhtiön omistuksessa olevia omia osakkeita"
        -----------------------------
        Optio-ohjelmissa ei jaeta olemassa olevia osakkeita.

"tai osin/kokonaan osakepääoman korotuksen kautta syntyviä uusia osakkeita."
        --------------------------
        Ei osin, vaan kokonaan.

Olet sekoittanut sujuvasti optiot ja mahdolliset muut palkitsemis ja kannustusmenetelmät.

Alusta alkaen tässä ketjussa on puhuttu optioista.

Alla linkki option määritelmään.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Optio

• Lyylia´´

sossun rahoista, koska silloin kun optioita maksetaan, sossusta ei saa kaljarahaa. Tahvo tietää, se on SKP.n jäsen!!!

• mvv

..näillä optiomiljönääreiltä saaduilla rahoilla on monet kaljarahat sossusta nostettu.

• osmium

tieto optioista. Niitä yritykset maksavat johdolle myös pelkän kurssinousun perusteella, ilman johdon rahallista panostusta.

Mahdatko ymmärtää, no jos kerron optioiden historiasta. Konkurssikypsä yritys palkkaaa johtajan, suunnilleen huijariksi tiedetyn, nostamaan keinolla millä hyvänsä osakkeen kurssi nousuun, jotta vanhat omistaja saisivat edes jotakin myydessään osakkeet. Sittemmin osakkeiden arvonnousua on alettu käyttää palkitsemistapana johdolle.
      Niin ihmeelliseltä kuin se tuntuukin, muitakin huijareita on kuin maataloustukihuijarit.

• Niinpä niin

Yrityksen johdolle järjestetyt optiot ovat olleet ja sitä edelleenkin ovat osa veronkiertoa. Optiot ja niiden tuottama (mahdollinen) voitto verotetaan pääomaverotuksen mukaisesti, palkkatulojen verotusprosentit ovat aivan eri luokkaa.

Yksityisten yritysten johtajien palkitseminen optioilla on jossain määrin arveluttavaa, kuten veronkierto on aina, se ei kestä moraalista tarkastelua. Valtionyhtiöiden johtajien palkitseminen optioilla on moraaliltaan erittäin arveluttavaa, etenkin kun valtio lainsäädännöllään edesauttaa lähes monopoliasemassa olevan yrityksen tuloskertymää, näinhän Fortumin tapauksessa on tehty.

Uusi-Ukki on täysin oikeassa siinä, että Lilius on rikastunut toisten kustannuksella ja veronkierron avulla, siihen en ota mitään kantaa, onko moraalitonta rakentaa lisäydinvoimala.

• Oikaisu tässä

Optioiden tuotto verotetaan palkkatulona ja johtajan varsinisen palkkatulon päälle, eli sitä koskee marginaalivero.

Tästä seuraa, että oikein kovapalkkaisen johtajan optiovoitosta voi mennä jopa 75% verottajalle, valtiolle ja kunnalle, jossa johtaja asuu.

Ajattele kuntaa, joka saa miljoonan optiosta vaikkapa 20% kunnallisveron. Se on 200 000 euroa täysin odottamatonta tuloa.

Näin siis tapahtuu, jos optioien saaja lunastaa optionsa ja myy ne eteenpäin, jolloin nimenomaan optiovoitto katsotaan palkkatuloksi.

Pääomatulon mukaan optioita voidaan verottaa ainoastaan silloin, jos optionsaaja pitää optioina saamansa osakkeet itsellään ja saa niistä aikanaan osinkotuottoa, joka on luonnollisesti pääomaverokannan alaista, koska osinko on pääoma- eikä palkkatuloa tai myyntivoittoverotuksen alaista tuloa.

-Jäbä

• astui tosi

tietäjä kehiin.

Minua on varmaankin huijattu, kun jouduin vuosituhannen vaihteessa maksamaan optioistani 55% veroa. Joka millistä 550.000 euroa valtiolle.

Mielipiteitä saa toki kirjoitella vapaasti, mutta aivan paskaa ei pitäisi kuitenkaan kirjoitella.

• Emeritus
        Oikaisu tässä kirjoitti:

Optioiden tuotto verotetaan palkkatulona ja johtajan varsinisen palkkatulon päälle, eli sitä koskee marginaalivero.

Tästä seuraa, että oikein kovapalkkaisen johtajan optiovoitosta voi mennä jopa 75% verottajalle, valtiolle ja kunnalle, jossa johtaja asuu.

Ajattele kuntaa, joka saa miljoonan optiosta vaikkapa 20% kunnallisveron. Se on 200 000 euroa täysin odottamatonta tuloa.

Näin siis tapahtuu, jos optioien saaja lunastaa optionsa ja myy ne eteenpäin, jolloin nimenomaan optiovoitto katsotaan palkkatuloksi.

Pääomatulon mukaan optioita voidaan verottaa ainoastaan silloin, jos optionsaaja pitää optioina saamansa osakkeet itsellään ja saa niistä aikanaan osinkotuottoa, joka on luonnollisesti pääomaverokannan alaista, koska osinko on pääoma- eikä palkkatuloa tai myyntivoittoverotuksen alaista tuloa.

-Jäbä

"Näin siis tapahtuu, jos optioien saaja lunastaa optionsa ja myy ne eteenpäin, jolloin nimenomaan optiovoitto katsotaan palkkatuloksi."
        ...jos option saaja pitää lunastamansa osakkeet?
        Ja myy ne esimerkiksi 5 vuoden kuluttua.
        Miten silloin myyjää verotetaan?

• Emeritus
        astui tosi kirjoitti:

tietäjä kehiin.

Minua on varmaankin huijattu, kun jouduin vuosituhannen vaihteessa maksamaan optioistani 55% veroa. Joka millistä 550.000 euroa valtiolle.

Mielipiteitä saa toki kirjoitella vapaasti, mutta aivan paskaa ei pitäisi kuitenkaan kirjoitella.

"Minua on varmaankin huijattu, kun jouduin vuosituhannen vaihteessa maksamaan optioistani 55% veroa. Joka millistä 550.000 euroa valtiolle."
        ...kunnallisveron ja mahdollisen kirkollisveron.

• En tiedä
        Emeritus kirjoitti:

"Näin siis tapahtuu, jos optioien saaja lunastaa optionsa ja myy ne eteenpäin, jolloin nimenomaan optiovoitto katsotaan palkkatuloksi."
        ...jos option saaja pitää lunastamansa osakkeet?
        Ja myy ne esimerkiksi 5 vuoden kuluttua.
        Miten silloin myyjää verotetaan?

Minulla ei ole koskaan ollut mitään sellaista myytävää, josta olisi ollut vaarana mennä myyntivoittoveroa, joten en tiedä mitään noista määräajoista.

Joskus muinoin piti omistusasunnossa asua vähintään viisi vuotta, ettei valtio olisi rokottanut silloista inflatiohyötyä "myyntivoittona", mutta pörssiosakkeiden verottoman myynnin aikarajoja en tunne.

Verollistahan tuossa on aina tietenkin vain hankinta- ja myyntihintojen erotus, eli myyntivoittovero piennee, jos optioit oli makettu jonkinlainen hinta, joka voidaan myyntivoitosta vähentää. "Ilmaiset" optiot sen sijan ovat verottajalle kuin lottovoittoja, kun niistä tuletosi paljon rahaa valtiolle ja kunnille, mikäli ne myydään lyhyen ajan kuluesa eteenpäin.

Optioiden alkuperäinen idea kuitenkin oli se, että näillä yrityksen johdolle ja pössikurssiin vaikuttaville avainhenkilöille annettiin optioita, kun heidät haluttiin sitouttaa yritykseen myös omistajina ja näin jotman yritystä niin hyvin kuin osasivat, että osinkotuotto olisi pitkällä aikavälillä mahdollisimman hyvä.

Se, että opitot usein kääntyvätkin pelkmsi keinoksi antaa pörssikurssiin sidottuja bonuspalkkiota, kun ne rahastetaan käteiseksi saman tien, ei ollut omistajien tarkoitus, kun sitoutumita yritykseen ei tapahtunutkaan.

Tässä on yksi syy, miksi optio-ohjelmien suurin boomi on jo jäänyt taakse. miksi jakaa optioita, jos pelkillä bonuksilla saa saman aikaan, kun optiot eivät saa aikaan johdon pitkäjänteistä sitoutumista yritykseen.

-Jäbä

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      99
      6013
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      80
      4782
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      96
      3035
    4. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      28
      2823
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      26
      2095
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1506
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      335
      1057
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      85
      1028
    9. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      125
      960
    10. Eihän se tietysti minulle kuulu

Mies, mutta missä olet? 🤨 😠
      Ikävä
      48
      764
    Aihe