Tyypillinen profiili menee näin: Henkilöä kiusattu tai muuten jäänyt sosiaalisesta elämästä ulkopuolelle. Tämä aiheuttaa agressiivisen "kapinareaktion", jossa henkilö jättäytyy lauman ulkopuolelle menetettyään statuksensa. Tällä tavoin henkilö itseasiassa yrittää kasvattaa statustaan bluffaten: "Minä pärjään yksinkin! Saavatpa nähdä! Nuo ovat heikkoja, kun tarvitsevat lauman ympärilleen! Minä olen voimakkaampi, koska pärjään yksin!"
Jos bluffi menee ns. reisille, eli henkilön näennäinen voimanosoitus jää vailla huomiota, siirtyy hän käyttämään varianttia "Troijan hevosesta": Henkilö alkaa liioitella vastoinkäymisiään ja rypee itsesäälissä - kaikki on huonon tuurin syytä: "Mulla oli nää alkoholistivanhemmat jne.". Tai sitten ilmestyy mystinen muotisairaus: masennus - kuin tilauksesta. Urhea soturi on kadonnut ja tilalle on ilmestynyt "haavoittunut koiranpentu".
Jälkimmäiseen bluffiin liittyy myös usein valitettava lieveilmiö: "opittu avuttomuus". Henkilö jää kierteeseen, jossa hän odottaa kaiken edistymisen tulevan muilta ihmisiltä, eikä enää kykene hoitamaan asioitaan. Yleensä henkilö tavoittelee merkittävää edistysaskelta elämässään, mutta ajattelee virheellisesti: "Nuo minut tähän jamaan järkkäsivät, niin saavat kyllä hoitaa asiani kuntoonkin!" Jos henkilön kanssa ei olla yhtä mieltä, alkaa kiristys: "Mä tapan itteni, jos et ala kehittämään mun elämää! Mä haluun ottaa edistysaskelia, mut sun pitää tehdä ne, koska sä ja sun edustama ihmisrotu mut tähän jamaan järkkäsitte!". Kyseessä on ns. Jekyll and Hyde -kompleksi ja klinikat notkuu liitoksistaan näitä tyyppejä.
Pähkinänkuoressa: Hylätyksi tulemisen kokemus -> kapinalliskompleksi -> Troijan hevonen -> Jekyll and Hyde.
Tein analyysin tilanteestanne
9
390
Vastaukset
- ei mennyt oikein
Tuosta kaikesta jää käteen vain se, miten vähän tiedät sairaudesta nimeltä masennus.
- surmansapeli
...mutta jos osaat lukea rivien välistä niin asiahan useimmissa tapauksissa menee noin - ainakin näillä palstoilla.
Mitä masennukseen tulee, niin henkilö, jolla masennus on, niin paraneminen vaikeastakin masennuksesta helpotetaan aluksi lääkkeiden avulla, mutta ihmisen muutoin tulee tiedostaa omaa tilanne. Mikä masennuksen aiheutti ja miten se olisi ehkäistävissä. Ilman em. muutosta jatkamalla samaan malliin masennuksenjälkeen ollaan taas aavalla nevalla etsimässä uutta suonsilmää missä sit ryvetään.
- ...
miksi sinä kirjoitat tänne ja luet näitä palstoja?
- windy.
Tossa oli pari kohtaa, jotka varmasti joidenkin masennuspotilaiden kohdalla saattaa pitää paikkansa, mutta mie en näkisi asiaa ihan noin yksiselitteisenä.
Koska ihminen on psyko-fyysis-sosiaalinen kokonaisuus, kaikki vaikuttaa kaikkeen. Itse olen kärsinyt liudan mt-ongelmia ja huomannut omakohtaisten kokemusten kautta, että esim. paniikkihäiriö saattaa johtaa ahdistuneiseen, tämä taas pakko-oireisiin ja tämä taas masennukseen. Huonot kokemukset saattavat aikaansaada ihmisessä, jolla on aivoissaan kemiallinen epätasapaino, sellaisia masennustiloja, joita muilla taas ei tule, sillä heillä toimii välittäjäaineet tasapainossa aivoissaan. Toiset siis yksinkertaisesti masentuvat helpommin kuin toiset.
Masennus on sairaus, joka tarvitsee hoitoa. - driiM
nyt osuttiin asian ytimeen. :)
- Oma stoori
Kiusattiin -> aloin miellyttämään -> sain paljon kavereita -> jatkoin miellyttämistä -> jatkoin edelleen miellyttämistä -> väsyin miellyttämiseen -> loppuunpaloin -> masennuin -> aloin kapinoimaan -> lakkasin miellyttämästä -> hankin terapeutin -> aloin parantua ja olla taas oma itseni ja tehdä just ja vain niitä asioita joista itse tykkään.
- 43126
en kiistä että jotkin ihmiset haluavat huomiota, mutta kyllä luulen että suurin osa tämän palstan ihmisistä teksteistä päätellen on aivan "oikeasti" masentuneita.
Ja kyllä itse kukin rypee itsesäälissä, masentuneet varmasti helpommin, joskus haluten huomiota, mutta jos se menee noinkin pitkälle ovat ongelmat muustakin kuin omasta tahdosta kiinni.
Tekstistä puuttuu masennuksen fysiologiset syyt kokonaan: aivojen tietty välittäjä-aine vähenee, en nyt mitenkään muista mikä. Muisti liittyäkseni mielihyvään. Masennuksella on siis kuitenkin olemassa myös fysiologinen perustansa.- äskeiseen
siis noinkin pitkälle kuin esimerkissäsi
- masentuneista
tai kiusatuista teet analyysejä, kaikkihan sen tietää, ettei ihminen silloin voi hyvin.
Kukaan ei ikinä kiinnitä huomiota niihin kiusaaja ääliöihin, jotka suorastaan murhaavat ihmisiä suunnitelmallisesti. He vasta sairaita ja orpoja ovat kun täytyy turvautua väkivaltaiseen käytökseen. Alistamalla muita he kokevat vahvuuden tunnetta, joka heiltä muutoin puuttuu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1064572Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293393No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452380- 391418
- 361343
- 381196
- 141102
- 1591026
- 27978
- 6944