Siis mikä tota

lasta vaivaa??

Nyt on taas niitä hetkiä ku ei jaksais! Meidän 1v 3 kk on ihan mahdoton, jälleen! Mä en tajua mikä ihmeen kiukkukausi sillä on ollu jo pitkään, kun ihan koko ajan se huutaa ja raivoaa kun ollaan vaan kotosalla. Sitten kun on tupa täynnä porukkaa tai ollaan kyläilemässä, on kaikki hyvin. Mutta auta armias, kun joutuu olemaan äidin kanssa kahdestaan kotona, eikä äiti aivan joka sekunti pysty/kykene/jaksa keskittyä vain tähän naperoon, kun on muitakin juttuja päivän aikana hoidettavana, ni johan on syytä taas huutaa kitarisat pihalle!

Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. Nyttenkin lapsi tossa vaeltaa ympäri pitkin kämppää ja kiljuu ja mä istun tässä kirjoittamassa, kun en tiedä mitä tekisin! Kertokaa hyvät ihmiset, kohtalotoverit, että onko toi käytös täysin normaalia tuon ikäiselle ja miten siinä tilanteessa tulisi minun menetellä? Pitäisikö ottaa syliin ja lohduttaa kiukuttelijaa? Minun järkeni sanoo, että ei pitäisi, koska sitten tavallaan palkitsen raivoamisen. Kyllä tuon ikäinen jo tietää mistä narusta vetää. Voiko uhmaikä alkaa jo nyt?

Onko muillakin tällaista?!

64

1652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • _horna_

Meillä typykkä oli ihan pienestä asti sellainen että huusi ja kiljui jos en ollut ihan vieressä tai pitänyt sylissä

Edelleen on varsin huomionkipeä tapaus, mutta leikkii jo paljon yksin, ja on myös jo jonkin aikaa ymmärtänyt kun selittää että äiti ei voi nyt ottaa syliin kun täytyy laittaa ruokaa ym. Tyttö on nyt kaksi ja puoli vuotta.

Itse kyllä aina otin syliin kun typy itki tai kiukkusi, ja heti kun rahoittui, laitoin hänet takaisin lattialle/sitteriin tms. Juttelin hänelle, lauloin ym. kun puuhasin "omiani" (eli kotitöitä :D).

Kärsivällisyyttähän tuo kaikki vaati, ja vaatii edelleen. Ja voin tunnustaa että ei ole ollut helppoa, olin kuolla väsymykseen jossain vaiheessa. Sun tapauksessa kun aikaa kuluu vuosikin eteenpäin tilanne on jo aivan toinen, aikaa itselle on enemmän, ja lapsi ymmärtää paljon enemmän kuin nyt.

Voimia ja jaksamista!

• neljän mami

Normaalilta kuulostaa. On se vaan rankkaa tämä äitinä oleminen... :-)
      Ota vaan syliin, lapset on pieniä niin pienen hetken, oikeasti..

Tarkoitan kuitenkin ettei joka kitinään kannata huomiota antaa, mutta muistaakseni tuohon ikään ja 2 vuotiaan ikään liittyy hirveä "takertumis-vaihe", tuntuu sillä hetkellä kauhean rasittavalta mutta jälkikäteen pieneltä ajalta :-)

Mulla tämä pienin 2v1kk on neljäs ja äiti vaan saisi syöttää/juottaa/vaihtaa vaipan jne. mutta vasta nytten osaan rennosti...ei tunnu ns. rasittavalta mutta hienoa jos jotkut on/ovat oivaltaneet saman paljon aikaisemmin :-)

• kuuluu ikään

Tuon ikäinen lapsi tarvitsee syliä, syliä ja syliä. Sitä enemmän hän raivoaa mitä vähemmän saa hellyyttä ja huomiota. Yritä ottaa hänet syliin sillion kun kiukuttelee, lohduttele, sano että sinulla on paha mieli ja se menee ohi, kun äiti halii, kun syöt jne. Huomioi lapsen kiukku, anna sille nimi jne.

Myös kun lapsi leikkii esim. itsekseen niin kommentoi välillä, että onpas sulla kiva leikki tai vastaavaa. Anna lapselle tarpeeksi huomiota, sitä pikkulapsi tarvitsee ja paljon. Sitten kun lapsi on lähemmäs paria vuotta hän alkaa tietoisesti kiukutella, silloin pitää asettaa rajoja, mutta silloinkin lapsi kiukutellessaan tarvitsee sitä äidin syliä. Suututtaahan ne rajat mitä vanhemmat asettaa. Halaaminen ja helliminen ei missään tapauksessa pilaa lasta! Rajat asetat, mutta syli on aina käytettävissä!

• pedakooki.

tosi hyvin kirjoitettu. ja jos on kovin paljon tekemistä itsellä niin koittaa ottaa lapsen mukaan niihin tekemisiin.
        "auta kulta äitiä ja laita nuo pyykit koneeseen". ihana kun äidillä on noin reipas apulainen" ja sellaista.

tuohon lapsen leikkimiseen en kyllä menisi sekaantumaan silloin kun lapsi leikkii hyvin keskittyneesti. se saattaa häiritä ja lapsi saattaa menettää sen keskittymisen leikkiin
        sillä hetkellä.

• lapsen leikkiin kommentoi?
        pedakooki. kirjoitti:

tosi hyvin kirjoitettu. ja jos on kovin paljon tekemistä itsellä niin koittaa ottaa lapsen mukaan niihin tekemisiin.
        "auta kulta äitiä ja laita nuo pyykit koneeseen". ihana kun äidillä on noin reipas apulainen" ja sellaista.

tuohon lapsen leikkimiseen en kyllä menisi sekaantumaan silloin kun lapsi leikkii hyvin keskittyneesti. se saattaa häiritä ja lapsi saattaa menettää sen keskittymisen leikkiin
        sillä hetkellä.

Meillä lapsi parivuotias ja leikkii tosi paljon itsekseen ja minä kommentoin hänen leikkeihinsä. Hän pysyy näin paljon tyytyväisempänä, kun kokee että äiti on kiinnostunut hänen leikeistään ja kiinnostunut tekemisistään. Tietty jos lapsi on sellainen, että lopettaa heti leikin kesken, jos hälle jotain sanoo niin silloin en varmasti sanoisi mitään ;-)

Mutta en voi nähdä mitään pahaa siinä, että olen myös lapsen leikeistä kiinnostunut ja läsnä myös silloin. meillä siis lapsi ei kyllä ole niin herkkä, että menettäisi keskittymisensä leikkiin, muutenkin niitä kekeytymisiä tulee luonnostaan eläikatraamme takia, jotka osallistuvat välillä lapsen leikkiin menemällä makaamaan legojen keskelle tms. Ja lapsi tykkää.

• pedakooki.
        lapsen leikkiin kommentoi? kirjoitti:

Meillä lapsi parivuotias ja leikkii tosi paljon itsekseen ja minä kommentoin hänen leikkeihinsä. Hän pysyy näin paljon tyytyväisempänä, kun kokee että äiti on kiinnostunut hänen leikeistään ja kiinnostunut tekemisistään. Tietty jos lapsi on sellainen, että lopettaa heti leikin kesken, jos hälle jotain sanoo niin silloin en varmasti sanoisi mitään ;-)

Mutta en voi nähdä mitään pahaa siinä, että olen myös lapsen leikeistä kiinnostunut ja läsnä myös silloin. meillä siis lapsi ei kyllä ole niin herkkä, että menettäisi keskittymisensä leikkiin, muutenkin niitä kekeytymisiä tulee luonnostaan eläikatraamme takia, jotka osallistuvat välillä lapsen leikkiin menemällä makaamaan legojen keskelle tms. Ja lapsi tykkää.

juuri sillä lapsia joilla se keskittyminen on vaikeaa. eli siis silloin ei tietysti pidä häiritä kun kerran lapsi keskittyy leikkiin.
        normaalisti tietysti lapselle voi jutella ja kommentoida leikkimistä mutta kaikkien kanssa ei onnistu :-)

• suorastaan pilalle!

Hyvin olet huomannut ettei ongelmaa ole, kun porukkaa kasassa, tai kun kyläilette.

Lapsi tarvitsee virikkeitä, joita tylsässä tutussa kodissa ei ole.

Vie ulos leikkimään. Lähtekää liikkeelle. Totuus on, ettet sinä riitä lapsesi mielenkiintoa maailmaa kohtaan, tyydyttämään. Sinut hän on jo nähnyt. Nyt uutta peliin.

Tuossa iässä on kylytmätön uuden näkemisen jano. Ei kun liikkeelle. Sitten nukkuukin paremmin.

• mieltä minäkin

Jos lapsi on terve eikä hänellä ole nälkä, kylmä tai muu hätä, on todennäköisin syy kiukutteluun ikävystyminen.
        Lukaiskaapa Glenn Domanin kirja Miten opetan pienen lapseni lukemaan.

• on vain

YKSIVUOTISUHMA. Silloin kun ympärillä on säpinää, lapsi ei ehdi keskittyä uhmaamiseen, mutta kun ollaan kahdestaan kotona, niin silloin ehtii. Ja se kuuluu asiaan. Ei lapsia saa täyttää virikkeillä niin, ettei omien tunteiden hallinnan opettelulle jää aikaa. Kysäisepä vaikka neuvolasta. Meillä ainakin neuvolassa kysytäänkin, että osaahan lapsi osoittaa jo mieltään. Eikö sinulta kysytty yksivuotisneuvolassa?

Toki niitä kiukkukohtauksia ei tarvitse tahallaan järjestää, mutta pettymyksensietokykyä harjoitetaan nimenomaan sillä, että annetaan pettymyksiä tulla ja sitä kautta kiukkukohtauksia.

Kiukkukohtauksille ei saa antaa periksi, eli jos lapsi haluaa keksiä, niin sitä ei saa antaa silloin. Toisaalta, jos lapsi haluaa nimenomaan kokoaikaista huomiotasi (mikä ei luonnollisesti ole mahdollista), niin silloin joudut olemaan huomioimatta häntä.

Ja kyllä, muillakin on ihan tällaista. Ei kaikilla yhtä paljon, koska kiukkuaminen on yksilöllistä, mutta kaikkien neuronormaalien lasten vanhemmat kokevat enemmän tai vähemmän kiukkukohtauksia. Ole tyytyväinen, että lapsesi tunne-elämän kehitys on normaalia. Ja kyllä teillä on ihan tarpeeksi virikkeitä.

• aloittaja

kertoi istuvansa tietokoneella ja olevansa huomioimatta lapsen kiukkua. Joopa joo, tähän se äitiys on sitten joillakin tullut. Tietokone on äitiyttä tärkeämpää. Olkoon pikkulapsi vain yksin, kun mammalla on tärkeämpääkin tekemistä kuin huomioida häntä, niinkö todella?

• TAAS ON
        aloittaja kirjoitti:

kertoi istuvansa tietokoneella ja olevansa huomioimatta lapsen kiukkua. Joopa joo, tähän se äitiys on sitten joillakin tullut. Tietokone on äitiyttä tärkeämpää. Olkoon pikkulapsi vain yksin, kun mammalla on tärkeämpääkin tekemistä kuin huomioida häntä, niinkö todella?

onpa se kummaa kun taas syyllistetään...eikä se iti ole myös velvollinen antamaan huomiota. Ei äiti mikä kone ole aina ei voi jaksaa jos on ylienerginen lapsi. Kreisiä syyllistämistä ja epäkypsää.

• alkuperäinen vastaa
        aloittaja kirjoitti:

Eli tarkoitin tuolla tietokoneella istumisella juuri SITÄ HETKEÄ, kun en vaan kestänyt sitä huutoa enää yhtään! Silloin mielummin istun koneella ja purnaan jonnekin kuin heitän huutavan paketin esimerkiksi lumihankeen, eikö olekin parempi näin?! Mua ärsyttää tollaset jeesustelijat, voi hyvänen aika sentään!!!

Ja kiitos, monilta on tullut asiallisia vastauksia. Tänään on taas ollut parempi päivä ja helpotuksena totean, että onneksi "pääsen" kohta töihin ja lapsi pääsee päivähoitoon kavereita katsomaan. Se on hänelle varmasti hyväksi, kun saa seuraa ja tarpeeksi aktiviteettia.

Ja vielä, toki lapsella on isä, mutta hän sattuu olemaan aika usein töissä (vuorotöissäpä vielä), niinkuin normaalit isät ovat :) Näin ollen olen lapsen kanssa aika usein kahdestaan.

• sama tilanne
        alkuperäinen vastaa kirjoitti:

Eli tarkoitin tuolla tietokoneella istumisella juuri SITÄ HETKEÄ, kun en vaan kestänyt sitä huutoa enää yhtään! Silloin mielummin istun koneella ja purnaan jonnekin kuin heitän huutavan paketin esimerkiksi lumihankeen, eikö olekin parempi näin?! Mua ärsyttää tollaset jeesustelijat, voi hyvänen aika sentään!!!

Ja kiitos, monilta on tullut asiallisia vastauksia. Tänään on taas ollut parempi päivä ja helpotuksena totean, että onneksi "pääsen" kohta töihin ja lapsi pääsee päivähoitoon kavereita katsomaan. Se on hänelle varmasti hyväksi, kun saa seuraa ja tarpeeksi aktiviteettia.

Ja vielä, toki lapsella on isä, mutta hän sattuu olemaan aika usein töissä (vuorotöissäpä vielä), niinkuin normaalit isät ovat :) Näin ollen olen lapsen kanssa aika usein kahdestaan.

tuossa ilmaisin asiani ehkäpä väärin. Minulla samankaltainen tilanne lapsi todella eloisa enkä jaksa perässä kokoajan ! Kokoajan huutaa ja kaipaa huomiota ja ikää 1 v 3 kk. Meillä on ratkaistu tilanne osittain sillä tavoin, että on päivähoidossa mikä on auttanutkin vaikkakin on sairastellut suht paljon alussa. Rakkautta ja huomiota lapsi saa ylinkyllin.

Itse olen kärsinyt oman elämäni johdosta siinä, että joudun aina ja aina ÄITINÄ joustamaan kaikessa EI siis omaa ELÄMÄÄ. Isä on kyllä pitänyt perheestään huolen ja ollut suhteellisen paljon tukena.

Nyt olen vaiheessa oman elämääni suhteen, että haluan ÄITINÄ oikeuden omaan elämään lapseni rinnalla. Haluan YRITTÄÄ rakentaa omaa sarkaani millä tavoin tahansa, jos vain yhteiskunta antaisi tällä koulutuspohjalla siihen mahdollisuuden.

Tsemppiä siis kaikille, sekä niille jotka petraavat PAREMPINA äiteinä sekä NIILLE joilla on OMA ELÄMÄ mikä lienee oikeutettua.

• että lapsi on
        sama tilanne kirjoitti:

tuossa ilmaisin asiani ehkäpä väärin. Minulla samankaltainen tilanne lapsi todella eloisa enkä jaksa perässä kokoajan ! Kokoajan huutaa ja kaipaa huomiota ja ikää 1 v 3 kk. Meillä on ratkaistu tilanne osittain sillä tavoin, että on päivähoidossa mikä on auttanutkin vaikkakin on sairastellut suht paljon alussa. Rakkautta ja huomiota lapsi saa ylinkyllin.

Itse olen kärsinyt oman elämäni johdosta siinä, että joudun aina ja aina ÄITINÄ joustamaan kaikessa EI siis omaa ELÄMÄÄ. Isä on kyllä pitänyt perheestään huolen ja ollut suhteellisen paljon tukena.

Nyt olen vaiheessa oman elämääni suhteen, että haluan ÄITINÄ oikeuden omaan elämään lapseni rinnalla. Haluan YRITTÄÄ rakentaa omaa sarkaani millä tavoin tahansa, jos vain yhteiskunta antaisi tällä koulutuspohjalla siihen mahdollisuuden.

Tsemppiä siis kaikille, sekä niille jotka petraavat PAREMPINA äiteinä sekä NIILLE joilla on OMA ELÄMÄ mikä lienee oikeutettua.

hoidossa vaikket itse ole työelämässä? Jos näin on, niin onhan se kiva toisten rahoilla pitää lapsi hoidossa jotta itse saa jatkaa elämää kuten lapsettomat.

Mitä te oikein kuvittelette elämän olevan pienen lapsen kansasa? Meistä jokainen joutuu joustamaan paljon ja antamaan lapselle paljon, toiset vain hyväksyvät sen ja toiset taas ovat sitä mieltä, että mun pitää saada kaikki helpolla, lapsi hoitoon ja mulle omaa aikaa ja sitä rataa. MItäs sitä turhaan omista lapsista huolehtii, kun ne voi sysätä muiden hoidettavaksi. Valitettavasti vain hoitajilla ei ole juuri aikaa antaa noin pienille hoidokeille joten lapsen parhaaksi tuo ei ainakaan ole.

• lapsen parasta
        että lapsi on kirjoitti:

hoidossa vaikket itse ole työelämässä? Jos näin on, niin onhan se kiva toisten rahoilla pitää lapsi hoidossa jotta itse saa jatkaa elämää kuten lapsettomat.

Mitä te oikein kuvittelette elämän olevan pienen lapsen kansasa? Meistä jokainen joutuu joustamaan paljon ja antamaan lapselle paljon, toiset vain hyväksyvät sen ja toiset taas ovat sitä mieltä, että mun pitää saada kaikki helpolla, lapsi hoitoon ja mulle omaa aikaa ja sitä rataa. MItäs sitä turhaan omista lapsista huolehtii, kun ne voi sysätä muiden hoidettavaksi. Valitettavasti vain hoitajilla ei ole juuri aikaa antaa noin pienille hoidokeille joten lapsen parhaaksi tuo ei ainakaan ole.

Lapselle on kuule parasta muiden lasten vuorovaikutus ja suhteet. Kyllä äiti ajattelee ihan lapsensa parasta jos katsoo ettei vaikkapa saa virikkeitä tarpeeksi kotoa. Ei vanhemmat kykene menemään lapsen tasolle vaikkakin jotkut ehkä sillä tasolla ovatkin koko elämänsä (jutuista päätellen). Mitä helvettiä sinulle kuuluu kuka on töissä ja kuka ei. Mistä sinä tiedät vaikkapa jossakin perheessä elettäisiin vaikkapa osingoilla tai perintörahoilla. Mistä tiedät vaikkapa äiti olisi töissä tai opiskelisi ym. Mikä yhteiskunnan tuomitsija sinä olet määrittlemään kenellä on oikeus päivähoitoon ja kenellä ei ? v...u

• niin on se nyt
        lapsen parasta kirjoitti:

Lapselle on kuule parasta muiden lasten vuorovaikutus ja suhteet. Kyllä äiti ajattelee ihan lapsensa parasta jos katsoo ettei vaikkapa saa virikkeitä tarpeeksi kotoa. Ei vanhemmat kykene menemään lapsen tasolle vaikkakin jotkut ehkä sillä tasolla ovatkin koko elämänsä (jutuista päätellen). Mitä helvettiä sinulle kuuluu kuka on töissä ja kuka ei. Mistä sinä tiedät vaikkapa jossakin perheessä elettäisiin vaikkapa osingoilla tai perintörahoilla. Mistä tiedät vaikkapa äiti olisi töissä tai opiskelisi ym. Mikä yhteiskunnan tuomitsija sinä olet määrittlemään kenellä on oikeus päivähoitoon ja kenellä ei ? v...u

kumma, jos ei aikuinen ihminen tajua, että päivähoito on todella kallista veronmaksajille. Ja jos itse makaa sillä välin sängyssä ja sylkee kattoon eikä edes osallistu verojen maksamiseen niin johan on melkoista loisimista.

Alle kaksivuotias ei tarvitse muiden lasten seuraa juurikaan, mieluiten sen ikäinen olisi äidin seurassa, koska äitiä hän tarvitsee (tietysti jos äiti on itsekäs, huono äiti niin silloin päivähoito on varmasti parempi paikka kuin olla kotona kun äiti ei huomioi).

Ja äiti voisi sitten raahata sen persuksensa perhekahvilaan tms. lapsensa kanssa, jotta lapsi saa toisten lasten seuraa eikä viedä lasta päivähoitoon ja mennä itse makaamaan sänkyyn ja sylkemään kattoon.

• äitiä vaivaa

kun ei helli lastaan. Hitto vie, tuon ikäinen lapsi tarvitsee huomiota! Tottakai se lapsi otetaan syliiin, kun sillä on paha olla.

• missä isä luuraa

hei haloo, kyllä isäkin on olemassa. Äidillä on rajalliset voimat ja äidillä on oikeus elää jotain omaakin eikä vaan olla se ainut tuki ja syli. Sinä et varmaan ymmärrä tilannetta, jossa lapsi on TODELLA energinen ja kaipaa seuraa kokoajan ja rajoittaa arki tekemistä eikä suo edes hesarin lukuhetkeä tai vessassa käyntiä mikä lienee välttämätöntä jokaiselle. Kyllä äideillä on oikeus myös rentoutua ja elää ilman syyllisyydentunteita. Oma hetki antaa voimia jatkaa eteenpäin..kysymys ei ole siitä ettei sitä lasta rakastettaisiin tai otettaisiin tarpeeksi syliin varmaan sen jo nyt ymmärrät!

• lapsen käytös johdu
        missä isä luuraa kirjoitti:

hei haloo, kyllä isäkin on olemassa. Äidillä on rajalliset voimat ja äidillä on oikeus elää jotain omaakin eikä vaan olla se ainut tuki ja syli. Sinä et varmaan ymmärrä tilannetta, jossa lapsi on TODELLA energinen ja kaipaa seuraa kokoajan ja rajoittaa arki tekemistä eikä suo edes hesarin lukuhetkeä tai vessassa käyntiä mikä lienee välttämätöntä jokaiselle. Kyllä äideillä on oikeus myös rentoutua ja elää ilman syyllisyydentunteita. Oma hetki antaa voimia jatkaa eteenpäin..kysymys ei ole siitä ettei sitä lasta rakastettaisiin tai otettaisiin tarpeeksi syliin varmaan sen jo nyt ymmärrät!

äidin omasta käytöksestä. Johan aloitusviestissä tuodaan esille, että jättää lapsen kiukun huomioimatta, kun arvelee kiukun huomiomisen ja lohduttamisen olevan huoksi lapselle. Ei siis ihme, jos lapsi epätovoisesti pyrkii saamaan huomiota eli ihan on äidin oma vika, jos lapsi takertuu. Lasta kun täytyy aikuisten oikeasti huomioida.

Tottakai jos isä on paikalla niin hän voi myös lasta huomioda ja pitääkin huomioida. Kukaan ei ole sitä kiistänyt. Mutta joltakin sen lapsen huomio täytyy saada.

Joskus kyse on myös siitä, ettei äiti tai isä rakasta lastaan vaan on kylmä tätä kohtaan. Ehkä aloittajan tilanteessa kyse ei ole tästä vaikka pikkaisen sellainen välinpitämättömyys hänen aloitusviestistä paistoi läpi.

• eloisa lapsi
        lapsen käytös johdu kirjoitti:

äidin omasta käytöksestä. Johan aloitusviestissä tuodaan esille, että jättää lapsen kiukun huomioimatta, kun arvelee kiukun huomiomisen ja lohduttamisen olevan huoksi lapselle. Ei siis ihme, jos lapsi epätovoisesti pyrkii saamaan huomiota eli ihan on äidin oma vika, jos lapsi takertuu. Lasta kun täytyy aikuisten oikeasti huomioida.

Tottakai jos isä on paikalla niin hän voi myös lasta huomioda ja pitääkin huomioida. Kukaan ei ole sitä kiistänyt. Mutta joltakin sen lapsen huomio täytyy saada.

Joskus kyse on myös siitä, ettei äiti tai isä rakasta lastaan vaan on kylmä tätä kohtaan. Ehkä aloittajan tilanteessa kyse ei ole tästä vaikka pikkaisen sellainen välinpitämättömyys hänen aloitusviestistä paistoi läpi.

kaipa se on niin, että niillä joilla ei ole eloisaa lasta eivät voi ymmärtää eloisaa ja takertuvaa lasta joka ei anna tehdä mitään vaan pitää 24h toimia lapsen ehdoilla. Ei se kuule niin mene ettei kykene tekemään kotitöitä tai käymään wc:ssä ilman lapsen takertumista..Kyllä äidillä on oikeus omiin tuntemuksiinsa ja hänellä on oikeus pitää itsestään huolta jotta jaksaa tasapainoiseen vuorovaikutussuhteeseen lapsen kanssa. Kaikki on myös kovin yksilöllistä joillekin päiväkoti vaihtoehto on jo ihan pienenä paras vaihtoehto toisille taas kotona oleminen. Lapsenetu kulkee rintarinnan vanhempien etujen kanssa silloin homma toimii ja välttyy mm burn outilta. Itse en pidä kotiäitinä olemista terveenä vaihtoehtona.Sosiaaliset kontaktit ja virikkeellinen ympäristö ovat terve vaihtoehto. Ei äiti kykene olemaan vaikkapa kolmen lapsen kanssa kokoajan..

• nämä on näitä
        eloisa lapsi kirjoitti:

kaipa se on niin, että niillä joilla ei ole eloisaa lasta eivät voi ymmärtää eloisaa ja takertuvaa lasta joka ei anna tehdä mitään vaan pitää 24h toimia lapsen ehdoilla. Ei se kuule niin mene ettei kykene tekemään kotitöitä tai käymään wc:ssä ilman lapsen takertumista..Kyllä äidillä on oikeus omiin tuntemuksiinsa ja hänellä on oikeus pitää itsestään huolta jotta jaksaa tasapainoiseen vuorovaikutussuhteeseen lapsen kanssa. Kaikki on myös kovin yksilöllistä joillekin päiväkoti vaihtoehto on jo ihan pienenä paras vaihtoehto toisille taas kotona oleminen. Lapsenetu kulkee rintarinnan vanhempien etujen kanssa silloin homma toimii ja välttyy mm burn outilta. Itse en pidä kotiäitinä olemista terveenä vaihtoehtona.Sosiaaliset kontaktit ja virikkeellinen ympäristö ovat terve vaihtoehto. Ei äiti kykene olemaan vaikkapa kolmen lapsen kanssa kokoajan..

minulla on kahdeksan lasta, joten joukkoon mahtuu sekä rauahllisia että myös vilkkaita lapsia. Kahadet kaksoset joukossa. Että ihan kiva kyllä tulla selittämään siellä päässä etten tajua kuinka sitovia lapset voivat olla. Ihan jo huvittaa tuollainen :-) Kyllä se niin on, että nykyäideissä on melko itsekkäitä tapauksiakin liikenteessä.

Sitä omaa aikaa voi toki järjestää, sitä ei kukaan kiellä. Käskee isän katsoa lasta välillä jotta pääsee itse harrastuksiin tai ulos tai palkkaa vaikka MLL lastenhoitajan (tosin näin suurelle lapsikatraalle se ei oikein onnistu, mutta yhden lapsen vanhemmalle varmasti).

Olen muuten tosi sairas kotiäiti ollut ;-) kun eihän kotiäiteys ole terve vaihtoehto. Olisikohan minunkin pitänyt viedä kuusi alle eskari-ikäistä päivähoitoon veronmaksajien elätettäväksi, jotta saan itse olla rauhassa kotona :-) Siinä olisi kuukaudessa palanut tonni jos toinenkin veroeuro. Nyt olen palaamassa työelämään, kun lapsista suurin osa on jo koulussa, tulen varmaan paljon terveemmäksi siellä...

• ja menestystä
        nämä on näitä kirjoitti:

minulla on kahdeksan lasta, joten joukkoon mahtuu sekä rauahllisia että myös vilkkaita lapsia. Kahadet kaksoset joukossa. Että ihan kiva kyllä tulla selittämään siellä päässä etten tajua kuinka sitovia lapset voivat olla. Ihan jo huvittaa tuollainen :-) Kyllä se niin on, että nykyäideissä on melko itsekkäitä tapauksiakin liikenteessä.

Sitä omaa aikaa voi toki järjestää, sitä ei kukaan kiellä. Käskee isän katsoa lasta välillä jotta pääsee itse harrastuksiin tai ulos tai palkkaa vaikka MLL lastenhoitajan (tosin näin suurelle lapsikatraalle se ei oikein onnistu, mutta yhden lapsen vanhemmalle varmasti).

Olen muuten tosi sairas kotiäiti ollut ;-) kun eihän kotiäiteys ole terve vaihtoehto. Olisikohan minunkin pitänyt viedä kuusi alle eskari-ikäistä päivähoitoon veronmaksajien elätettäväksi, jotta saan itse olla rauhassa kotona :-) Siinä olisi kuukaudessa palanut tonni jos toinenkin veroeuro. Nyt olen palaamassa työelämään, kun lapsista suurin osa on jo koulussa, tulen varmaan paljon terveemmäksi siellä...

tuskinpa täällä kilpaillaan siitä montako lasta on tai siitä kuka jaksaa eniten. Lapset ovat yksilöitä niinkun myös äioit. Kaikilla on voimavaransa ja ongelmansa. Itsepähän olet valinnut oman tiesi kahdeksan lapsesi kanssa. Varmaan olet aloittanut jo varhain kun taas joku toinen on voinut saada vaikkapa esikoisen 40 vuotiaana syystä tai toisesta. Ymmärsin tämän ap:n keskustelun ja ongelman siinä, että lapsi on vaativa ja äitikin väsyy. On täysin oikeutettua hakea vertaistukea muilta vastaavaa kokenneilta eikä kilpailla kuka jaksaa ja miten paljon. En pidä sinua alkuunkaan sankarina enkä terveenä palaamaan työelämään asennoitumisesi johdosta ! ja muuten, jos haluat kilpailla niin laatu ratkaisee eikä lapsi määrä

• tuota kahdeksan
        ja menestystä kirjoitti:

tuskinpa täällä kilpaillaan siitä montako lasta on tai siitä kuka jaksaa eniten. Lapset ovat yksilöitä niinkun myös äioit. Kaikilla on voimavaransa ja ongelmansa. Itsepähän olet valinnut oman tiesi kahdeksan lapsesi kanssa. Varmaan olet aloittanut jo varhain kun taas joku toinen on voinut saada vaikkapa esikoisen 40 vuotiaana syystä tai toisesta. Ymmärsin tämän ap:n keskustelun ja ongelman siinä, että lapsi on vaativa ja äitikin väsyy. On täysin oikeutettua hakea vertaistukea muilta vastaavaa kokenneilta eikä kilpailla kuka jaksaa ja miten paljon. En pidä sinua alkuunkaan sankarina enkä terveenä palaamaan työelämään asennoitumisesi johdosta ! ja muuten, jos haluat kilpailla niin laatu ratkaisee eikä lapsi määrä

lapsen äitiä!

Minulla itselläni on kaksi lasta ja ovat eloisia tapauksia molemmat ja voimaa vieviä. MUTTA en koskaan jätänyt heitä itsekseen kiukkukohtauksesta selviämään! Jos tilanne oli se, että en millään päässyt irrottautumaan just sillä hetkellä, niin juttelin koko ajan rauhoitavasti lapselle. Välinpitämättömyys lapsen kiukkukohtauksia kohtaan kertoo äidin/isän tunne-elämän köyhyydestä. Lapsi ei itse kykene säätelemään omia tunteitaan ilman aikuisen apua ja kiukkuaan lapsi oppii käsittelemään kun aikuinen on rauhoittelemassa ja näyttämässä mallia.

Jos ei jaksa lapsen kanssa, niin silloin pitää hakea apua neuvolasta ym.

• kahdeksan äiti
        ja menestystä kirjoitti:

että korostettiin kuinka vilkas ja äidin perään lapsi on. Kyllä oikesti lapsessa ei ole vika, jos äiti ei jaksa/halua yhden lapsen kanssa olla. Lähinnä tämä aloittajan tapa kirjoittaa lapsestaan on minusta huolestuttava. Hän kirjoittaa jo ensimmäisessä viestissään, että mikä tuota lasta vaivaa ja taas se on sellainen ja sellainen. Oli lapsi millainen tahansa, hän ansaitsee tulla kunnoitetuksi omana itsenään ja omana persoonanaan ja hän ansaitsee myös äidin ja isän syliä ja rakkautta. Ja äidissä se vika on, jos ei lapsen kansas pärjää, ei lapsessa. Ja jos ei jaksa niin silloin pitää hakea apua.

Itse asiassa en ole kaikkia kahdeksaa tietoisesti tehnyt, sterilisaatiokin kun joskus pettää ja tuloksena voi olla kaksoset. Eipä sillä, yhtä rakkaita, tärkeitä ja haluttuja kaikki lapset meidän perheeseen ovat!

Minusta ei ole tervettä puhua lasten kohdalla laadusta, huh huh... Yhtä laadukas se lapsi on, syntyi hän sitten monivammaisena tai terveenä ja (meillä kaikki lapset ovat terveitä, mutta ihan esimerkkinä vain), oli hän sitten rauhallinen tai tulinen. Kaikki lapset ansaitsevat hyvän kohtelun ja ovat yhtä hienoja lapsia, syntyivät he sitten kenelle vain ja missä vain.

• kirjottajaa vaivaa??

Ihmettelen sun kommenttias, oletko itse lapseton, kun kirjottelet tuollaisia vastauksia?? äidillä SAA JA PITÄÄ olla omaakin tekemistä, on jonkun ne kotihommatkin tehtävä, eikä istua töröttää vaan lapsen kanssa lattialla! johan tässä jokaisen perheellisen koti hukkuisi paskaan ja likaan jos äidit alkaisi olemaan vaan lapsen kanssa päivät pitkät.. ja minusta tuo on ihan normaali reaktio lapselle, todistaa sen että äiti on ollut paljon lapsen kanssa, ja osaa kaivata äidin seuraa..

• diipadaapaduu
        kirjottajaa vaivaa?? kirjoitti:

Ihmettelen sun kommenttias, oletko itse lapseton, kun kirjottelet tuollaisia vastauksia?? äidillä SAA JA PITÄÄ olla omaakin tekemistä, on jonkun ne kotihommatkin tehtävä, eikä istua töröttää vaan lapsen kanssa lattialla! johan tässä jokaisen perheellisen koti hukkuisi paskaan ja likaan jos äidit alkaisi olemaan vaan lapsen kanssa päivät pitkät.. ja minusta tuo on ihan normaali reaktio lapselle, todistaa sen että äiti on ollut paljon lapsen kanssa, ja osaa kaivata äidin seuraa..

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. Nyttenkin lapsi tossa vaeltaa ympäri pitkin kämppää ja kiljuu ja mä istun tässä kirjoittamassa, kun en tiedä mitä tekisin!"

Hmmp. Ihmettelisit ennemmin tätä aloittajan kommenttia. Siis äidin pitää saada istua koneella kirjoittamassa, kun lapsella on paha mieli ja hän kiljuu. Niin, sitä se äitiys on, että silloin kun ollaan lapsen kanssa kotona niin sitä sitten ollaan lapsen kanssa kotona. Jos sitten taas on joku muu, esim. lapsen isä myös kotona ja huomioi lasta niin silloin toki äidilläkin on sitä omaakin tekemistä. Lapset nyt vain ovat sellaisia, että heitä täytyy huomioida. Sitä kun voi jokainen valita tekeekö niitä lapsia vai ei. Lapsi ei valitettavasti voi valita minkälaiseen perheeseen syntyy.

Lapselle on toki normaali reaktio huutaa ja kiljua ja äidille kuuluisi olla normaali reaktio silloin huomioida ja LOHUDTTAA lasta, ottaa syliin ja mennä lapsen kanssa yhdessä pahan olon yli.

Tuskinpa tuo koneella istuminen sitä kotia puhdistaa ja tuon ikäisen lapsen kanssa voi jo yhdessä sitä kotia siivota, lapsi kuin lapsi innostuu siivoamaan kotia yhdessä, jos vetää oikeista naruista.

• herää jo
        diipadaapaduu kirjoitti:

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. Nyttenkin lapsi tossa vaeltaa ympäri pitkin kämppää ja kiljuu ja mä istun tässä kirjoittamassa, kun en tiedä mitä tekisin!"

Hmmp. Ihmettelisit ennemmin tätä aloittajan kommenttia. Siis äidin pitää saada istua koneella kirjoittamassa, kun lapsella on paha mieli ja hän kiljuu. Niin, sitä se äitiys on, että silloin kun ollaan lapsen kanssa kotona niin sitä sitten ollaan lapsen kanssa kotona. Jos sitten taas on joku muu, esim. lapsen isä myös kotona ja huomioi lasta niin silloin toki äidilläkin on sitä omaakin tekemistä. Lapset nyt vain ovat sellaisia, että heitä täytyy huomioida. Sitä kun voi jokainen valita tekeekö niitä lapsia vai ei. Lapsi ei valitettavasti voi valita minkälaiseen perheeseen syntyy.

Lapselle on toki normaali reaktio huutaa ja kiljua ja äidille kuuluisi olla normaali reaktio silloin huomioida ja LOHUDTTAA lasta, ottaa syliin ja mennä lapsen kanssa yhdessä pahan olon yli.

Tuskinpa tuo koneella istuminen sitä kotia puhdistaa ja tuon ikäisen lapsen kanssa voi jo yhdessä sitä kotia siivota, lapsi kuin lapsi innostuu siivoamaan kotia yhdessä, jos vetää oikeista naruista.

siis jos ihminen kirjoittelee koneella niin kuluttaa lapsen aikaa ? häh, taidat olla vähän tyhmä tai sitten sekaisin. Et varmaan itse vietä omaa aikaasi ollenkaan ja olet tukka pystyssä, likainen ja kämppäsi on sotkuinen. Ei kotielämä pyöri terveellä tavalla, jos äiti ja isä toimii mekaanisesti kun on väsyneitä ja kämppä paskanen. Miten sä itse hoidat vaatteiden pesut, siivoamisen ym arkirutiinit. Et taida oikein ymmärtää tätä ap:n viestiä eikä sinulla ole kokemusta kun lapsi on todella takertuva. On normaalia osoittaa lapselle, että arkea pyöritetään ja äidillä on myös tunteet. Tämä ei tarkoita sitä etteikö lapsen kanssa vietetä tarpeeksi aikaa. Sitäpaitsi riippuhan tuo laatu ajankäytössä suhteessa lapseen ? voithan sinä olla kokoajan lapsesi kanssa mutta poissaolevana...käsittämätöntä ymmärtämättömyyttä ja syyllistämistä TAAS NS TÄYDELLISILTÄ ÄIDEILTÄ

• et ymmärrä laatua?
        kahdeksan äiti kirjoitti:

että korostettiin kuinka vilkas ja äidin perään lapsi on. Kyllä oikesti lapsessa ei ole vika, jos äiti ei jaksa/halua yhden lapsen kanssa olla. Lähinnä tämä aloittajan tapa kirjoittaa lapsestaan on minusta huolestuttava. Hän kirjoittaa jo ensimmäisessä viestissään, että mikä tuota lasta vaivaa ja taas se on sellainen ja sellainen. Oli lapsi millainen tahansa, hän ansaitsee tulla kunnoitetuksi omana itsenään ja omana persoonanaan ja hän ansaitsee myös äidin ja isän syliä ja rakkautta. Ja äidissä se vika on, jos ei lapsen kansas pärjää, ei lapsessa. Ja jos ei jaksa niin silloin pitää hakea apua.

Itse asiassa en ole kaikkia kahdeksaa tietoisesti tehnyt, sterilisaatiokin kun joskus pettää ja tuloksena voi olla kaksoset. Eipä sillä, yhtä rakkaita, tärkeitä ja haluttuja kaikki lapset meidän perheeseen ovat!

Minusta ei ole tervettä puhua lasten kohdalla laadusta, huh huh... Yhtä laadukas se lapsi on, syntyi hän sitten monivammaisena tai terveenä ja (meillä kaikki lapset ovat terveitä, mutta ihan esimerkkinä vain), oli hän sitten rauhallinen tai tulinen. Kaikki lapset ansaitsevat hyvän kohtelun ja ovat yhtä hienoja lapsia, syntyivät he sitten kenelle vain ja missä vain.

laadulla tarkoitin ihan tuota laatuaikaa lapsen kanssa, eli voit olla lapsen kanssa kokoajan mutta olet poissaoleva. Äläkä sano ettet nyu ymmärrä. Minä en ymmärrä sitä pointtia että sinä tulet arvostelemaan tänne, jos kerran itse et ole TIETOISESTI tehnyt niitä kahdeksaa lasta. Yleensä lapset tehdään ihan tietoisesti ja otetaan niistä vastuu. Enkä sitäpaitsi milläänlailla usko, että olet kyennyt täysin siis täysin itsellisesti hoitamaan kaikkia kahdeksaa ja osoittamaan heille huomiota ja tekemällä kaiken kukkuraksi kotityöt ym pakolliset asiat. Luepa tuolta vähän alempaa niin voit ottaa kantaa ja tulistua vielä tuosta päiväkotiin laitosta:) huh huh mihin on maailma menossa !

• arvostella jos
        et ymmärrä laatua? kirjoitti:

laadulla tarkoitin ihan tuota laatuaikaa lapsen kanssa, eli voit olla lapsen kanssa kokoajan mutta olet poissaoleva. Äläkä sano ettet nyu ymmärrä. Minä en ymmärrä sitä pointtia että sinä tulet arvostelemaan tänne, jos kerran itse et ole TIETOISESTI tehnyt niitä kahdeksaa lasta. Yleensä lapset tehdään ihan tietoisesti ja otetaan niistä vastuu. Enkä sitäpaitsi milläänlailla usko, että olet kyennyt täysin siis täysin itsellisesti hoitamaan kaikkia kahdeksaa ja osoittamaan heille huomiota ja tekemällä kaiken kukkuraksi kotityöt ym pakolliset asiat. Luepa tuolta vähän alempaa niin voit ottaa kantaa ja tulistua vielä tuosta päiväkotiin laitosta:) huh huh mihin on maailma menossa !

ei ole tietoisesti tehnyt kahdeksaa lasta. Minusta on kunnioitettavaa, että ihminen ottaa vastuun kaikista lapsista jotka hälle tulevat eikä juokse aborttiin, jos lapsia tulee enemmän kuin sen minkä on suunnitellut. Hienoa toimintaa!

Oletko muuten tajunnut, että myös miehet tekevät kotitöitä, kai nyt kahden aikuisen isommassakin taloudessa kotityöt rullaa, meillä kolme lasta ja mies hoitaa oman osuutensa, sen lisäksi että käy työssä.

Ja meillä ainakin lapset saavat huomiota osakseen tarpeeksi, ei heidän tarvitse kävellä ympäri asuntoa itkemässä kun äiti tai isi ei huomioi.

Kylläpäs tunnut olevan kateellinen kun joku pärjää kahdeksan lapsen kanssa ja vaikuttaa selvästi hyvältä ja rakastavalta lapset etusijalle laittavalta äidiltäkin.

• Epä-äiti

Oletteko te kaikki syöneet jonkun kasvatusoppaan, vai mistä tiedätte niin ehdottomina mikä on oikein toimia tämän äidin tilanteessa?
      Vai onko kaikilla muilla tosiaan niin vahvat äidinvaistot että tietää kysymättä mitä tehdä missäkin tilanteessa?

Olen itse miettinyt esikoiseni kohdalla aivan samaa kuin ap.
      Kiukutteleva ja ylivilkas poika on ollut viedä järkeni. Mietinkin usien mikä olisi oikea tapa reagoida; huomioida vai olla huomioimatta? Palkitsenko kiukuttelun, aiheuttaako se sen että seuraavalla kerralla lapsi kiukuttelee vielä enemmän kun tietää pääsevansä sillä tavoitteeseensa? Annanko lapsen huutaa edes sen hetken että saan käytyä yksin vessassa, vai otanko sinnekin mukaan? jne.

Jätin huomioimatta kun ei ollut teitä kaikkitietäviä neuvomassa silloin.
      Nyt poika on 3v. ja on hyvin reipas tasapainoinen ja nimenomaan itsenäinen. Mahtava jätkä jonka kanssa tulee toimeen missä vain, ei takerru ja osaa käyttää omia aivojaan.
      Vielä lisätäkseni vettä myllyyn, niin lapsi on nyt päivähoidossa ja itse olen kotona vauvan kanssa. Repikää siitä! Veroni olen maksanut, jos se jotakuta huolestuttaa.

Tapansa kullakin, mutta on turhaa alkaa heittää tuota "haloo mikä tota äitiä vaivaa"- kommenttia. Jokainen yrittää varmasti parhaansa, eikä kaikille ole suotu teidän hellanduudeli tietämystä syntymässä.

Ap:lle vielä; hyvä että hoksasit kysyä neuvoa kun olit epäilyksen risteyskohdassa. Voimia!

• esimerkillinen äiti olet

että se on sitten hienoa, että kolmevuotias on itsenäinen, jopa niin itsenäinen, että on viety hoitoon jotta äiti pääseee helpommalla. Lapsia pitää pukata maailmaan vaikkei sitten kuitenkaan itse jaksa niitä hoitaa ja kasvattaa. Onneksi suomessa ei sentään vielä vastasyntyneitä vauvoja voi viedä kunnalliseen hoitoon...

Surullista kuinka ikävästi ihmiset lapsistaan puhuvat, kellä on "mikä tuota lasta vaivaa" -lapsi¸ kenellä kiukutteleva ja ylivilkas... Kannattaisi joskus sinne peiliin vilkaista, että minkälainen äiti sieltä mahtaa takaisin kurkkiakaan...

Miksi ei voisi heittää "haloo mikä tuota äitiä vaivaa", kun äiti ensin heittää ikävään sävyyn "mikä tuota lasta vaivaa". Miksi jotkut ovat aina aikuisten oikeuksien puolella ja unohtavat sen, että lasta täytyisi arvostaa eikä haukkua, ei edes netissä nimettömänä (valitettavasti epäilen, että nämä samaiset äidit haukkuvat lapsiaan myös live-elämässä ja saattavatpa tehdä sen myös lapsen kuullen).

• ajatellut asiaa

Juuri näin jokaisella on omat äidinvaistonsa. Alkaa tuntumaan siltä, että kovimmin huutavat nämä ns itseänsä täydellisinä pitävät äidit...tulipa muuten mieleen nina mikkonen, jestas sentään. Itse olen myös hyvin energisen lapsen äiti ja olen noudattanut sinunlaisia tapoja. Ajoittain tuli syyllinen olo ja olen ollut erittäin väsynyt mutta onneksi sisimmissäni tiedän, että teen parhaani ja vietän laadukasta aikaa lapsen kanssa voimakkaampana enkä toimi äidinvaistojeni vastaisesti noudattaen jotakin ohjekaavaa. Ap:n aloitus oli rohkea ja mielenkiintoinen ja olisi ollut kiva tervehenkisesti jakaa kokemuksia mutta en taida jaksaa kun täällä melskaavat taas nämä tietyt...

• nina mikkosen esikuva
        esimerkillinen äiti olet kirjoitti:

että se on sitten hienoa, että kolmevuotias on itsenäinen, jopa niin itsenäinen, että on viety hoitoon jotta äiti pääseee helpommalla. Lapsia pitää pukata maailmaan vaikkei sitten kuitenkaan itse jaksa niitä hoitaa ja kasvattaa. Onneksi suomessa ei sentään vielä vastasyntyneitä vauvoja voi viedä kunnalliseen hoitoon...

Surullista kuinka ikävästi ihmiset lapsistaan puhuvat, kellä on "mikä tuota lasta vaivaa" -lapsi¸ kenellä kiukutteleva ja ylivilkas... Kannattaisi joskus sinne peiliin vilkaista, että minkälainen äiti sieltä mahtaa takaisin kurkkiakaan...

Miksi ei voisi heittää "haloo mikä tuota äitiä vaivaa", kun äiti ensin heittää ikävään sävyyn "mikä tuota lasta vaivaa". Miksi jotkut ovat aina aikuisten oikeuksien puolella ja unohtavat sen, että lasta täytyisi arvostaa eikä haukkua, ei edes netissä nimettömänä (valitettavasti epäilen, että nämä samaiset äidit haukkuvat lapsiaan myös live-elämässä ja saattavatpa tehdä sen myös lapsen kuullen).

just on siis väärin viedä lapsi päivähoitoon, jossa saa vertaisensa seuraa eli lapsiseuraa...tööt sinulle. JOkaisella on oikeus valita omat kasvatusmenetelmänsä ja jokainen lapsi on yksilö. Miksi muuten äidin olisi pitänyt olla otsikkona ? tässä tapauksessahan äiti haluaa jakaa kokemuksia muiden vastaavanlaisten tilanteen kamppailevien kanssa, johon sinä et ilmeidesti lukeudu. En nyt pidä sinuakaan kuule täydellisenä kun tulet tänne mollaamaan sinun elämäntapaasi poikkeavia. Kyllä sinussakin on vikaa niinkun kaikissa meissä, joten katso sinä sinne peiliin vaan. En usko, että ketään joka ei välittäisi lapsestaan tulisi tänne kyselemään neuvoja tai jakamaan kokemuksiaan. Oletko mahdollisesti joku naivi teinityttönen jolla ei ole minkäälaista elämänkokemusta ja näkemystä ? mietipä näitä kun olet siellä kotona...

• Epä-äiti
        esimerkillinen äiti olet kirjoitti:

Onko sinulla sisälukutaidossa jotain vikaa?

Juurihan kyseenalaistin omat äidinvaistoni ja savatusmetodini kun en ole niin täydellinen kuin sinä.
        Huokaisen siinä sitten helpotuksesta että lapsestani on tullut edes hieman täysjärkinen minun kamalassa kasvatuksessani.
        Lyö sinä silti, sen näköjään parhaiten osaat.

Lapseni on hoidossa juuri siksi että pääsen itse helpommalla! (sinua varmasti ärsyttää että rohkenen myöntää sen)
        Hän on hoidossa myös siksi että engergisenä lapsena hän saa siellä jumpata, hiihtää, luistella, piirtää, laulaa, leikkiä ikäistensä kanssa jne.

Voin toki tuoda omat lapseni sinulle joitoon, se tuntuu olevan päivän paras paikka.

• väärin ymmärrys
        Epä-äiti kirjoitti:

Onko sinulla sisälukutaidossa jotain vikaa?

Juurihan kyseenalaistin omat äidinvaistoni ja savatusmetodini kun en ole niin täydellinen kuin sinä.
        Huokaisen siinä sitten helpotuksesta että lapsestani on tullut edes hieman täysjärkinen minun kamalassa kasvatuksessani.
        Lyö sinä silti, sen näköjään parhaiten osaat.

Lapseni on hoidossa juuri siksi että pääsen itse helpommalla! (sinua varmasti ärsyttää että rohkenen myöntää sen)
        Hän on hoidossa myös siksi että engergisenä lapsena hän saa siellä jumpata, hiihtää, luistella, piirtää, laulaa, leikkiä ikäistensä kanssa jne.

Voin toki tuoda omat lapseni sinulle joitoon, se tuntuu olevan päivän paras paikka.

niin kirjoituksellani viittasin ihan tuohon kotihoitoon versus päivähoitoon. Olen kanssasi samalla linjalla, että päivähoito on lapsenedun mukaista monien esim vilkkaitten lasten kohdalla.

• Epä-äiti
        väärin ymmärrys kirjoitti:

niin kirjoituksellani viittasin ihan tuohon kotihoitoon versus päivähoitoon. Olen kanssasi samalla linjalla, että päivähoito on lapsenedun mukaista monien esim vilkkaitten lasten kohdalla.

tarkoitin vastaukseni tuolle nimim. "taydellinen äiti olet"
        Hän ei teida itsekään tietää mitä jauhaa.

• mieltä tuosta

kai se lapsi jossain vaiheessa luovuttaa jos ei huomiota saa. Näinhän käy lastenkodeissakin, lapsi lakkaa vaatimasta huomoita ja rakkautta, kun toteaa sen turhaksi. Aina siis ei ole paras se että lapsi lopettaa huomion hakemisen, se voi olla merkki myös siitä, ettei lapsi koe että hänen tunteisiinsa vastataan.

Minun mielestäni kiukutteleva ja ylivilkas lapsi tarvitsee vieläkin enemmän huomiota ja ohjausta kuin rauhallinen lapsi.

• Epä-äiti
        mieltä tuosta kirjoitti:

kai se lapsi jossain vaiheessa luovuttaa jos ei huomiota saa. Näinhän käy lastenkodeissakin, lapsi lakkaa vaatimasta huomoita ja rakkautta, kun toteaa sen turhaksi. Aina siis ei ole paras se että lapsi lopettaa huomion hakemisen, se voi olla merkki myös siitä, ettei lapsi koe että hänen tunteisiinsa vastataan.

Minun mielestäni kiukutteleva ja ylivilkas lapsi tarvitsee vieläkin enemmän huomiota ja ohjausta kuin rauhallinen lapsi.

Onko teillä kaikilla lisäksi joku ymmärtämisen vaikeus? Pätemistarpeen lisäksi.

Enhän ollut sitä mieltä että lapsi täytyy jättää huomioimatta! Kommentoin ihmisten tapaa räyhätä niin ehdottomina ap:n kysymykselle.
        Samaan hengenvetoon myönsin että en ole itse tiennyt sen paremmin vaan ilmeisesti toiminut täysin väärin, paska äiti kun olen.
        Ja edelleen korostan että lapseni voi huonosta äitiydestäni huolimatta hyvin.

• ymmärrystaito
        Epä-äiti kirjoitti:

Onko teillä kaikilla lisäksi joku ymmärtämisen vaikeus? Pätemistarpeen lisäksi.

Enhän ollut sitä mieltä että lapsi täytyy jättää huomioimatta! Kommentoin ihmisten tapaa räyhätä niin ehdottomina ap:n kysymykselle.
        Samaan hengenvetoon myönsin että en ole itse tiennyt sen paremmin vaan ilmeisesti toiminut täysin väärin, paska äiti kun olen.
        Ja edelleen korostan että lapseni voi huonosta äitiydestäni huolimatta hyvin.

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. "

Siis, miten tuohon lauseeseen pitäisi muulla tapaa reagoida?! Siinähän äiti selvästi ilmoittaa, että jättää lapsensa kylmästi täysin huomioimatta!

Tottakai lapsi oppii selviytymään pakon edessä vaikka minkälaisesta kohtelusta!

• Epä-äiti
        ymmärrystaito kirjoitti:

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. "

Siis, miten tuohon lauseeseen pitäisi muulla tapaa reagoida?! Siinähän äiti selvästi ilmoittaa, että jättää lapsensa kylmästi täysin huomioimatta!

Tottakai lapsi oppii selviytymään pakon edessä vaikka minkälaisesta kohtelusta!

Jos kommentoit alkuperäisen viestiä, niin kommetoi oikeaan viestiketjuun.
        Nyt olet kommentoinut täysin eri aiheeseen otsikolla -olen eri mieltä.
        Kuinka voit olla erimieltä kanssani, jos keskustelet jonkun toisen mielipiteistä?

• itse oikein
        Epä-äiti kirjoitti:

Jos kommentoit alkuperäisen viestiä, niin kommetoi oikeaan viestiketjuun.
        Nyt olet kommentoinut täysin eri aiheeseen otsikolla -olen eri mieltä.
        Kuinka voit olla erimieltä kanssani, jos keskustelet jonkun toisen mielipiteistä?

kommentoit?

Viestissäsi vilahtaa sanat "kaikki" ja sitten jatkat kuin edellinen vastaaja olisi kommentoinut sinulle vaikka oli kommentoinut alkuperäistä.

Vastaukseni koski tuota sinun kaikille suunnattua kysymystäsi ja siinä vastasin juuri sinulle, kun sinä sitä ihmettelit, etä miksi vastaukset ovat mitä ovat.

• huugo123
        itse oikein kirjoitti:

kommentoit?

Viestissäsi vilahtaa sanat "kaikki" ja sitten jatkat kuin edellinen vastaaja olisi kommentoinut sinulle vaikka oli kommentoinut alkuperäistä.

Vastaukseni koski tuota sinun kaikille suunnattua kysymystäsi ja siinä vastasin juuri sinulle, kun sinä sitä ihmettelit, etä miksi vastaukset ovat mitä ovat.

Laitapa viestien esitystavaksi 1, sivun yläkulmasta.

• tuo ykkönen
        huugo123 kirjoitti:

Laitapa viestien esitystavaksi 1, sivun yläkulmasta.

mitä sitten siitä?

• jotain toista ketjua
        Epä-äiti kirjoitti:

tarkoitin vastaukseni tuolle nimim. "taydellinen äiti olet"
        Hän ei teida itsekään tietää mitä jauhaa.

ja sama nimimerkki sielläkin jonkun kanssa kiisteli ;)

• alkuperäinen vastaa

On todella hienoa huomata, että kirjoitukseni herätti tällaisen vastausryöpyn, aivan kuin perhepetikeskustelut konsanaan ;)

Olen onneksi sen verran hyvällä itsetunnolla varustettu ihminen, että osaan jättää nuo eräät kommentit täysin omaan arvoonsa. Asiallisille vastaajille ja tilanteeni ymmärtäville haluan sanoa kiitokset. Kyllä sitä maalaisjärkeäkin vielä tuntuu löytyvän, vaikka nuo palstan yli-inhimilliset voimat omaavat supermutsit aina tuntuvatkin vievän kaiken tilan.

Tosiaan, istun taas itse tässä koneella, ja nyt lapsi leikkii tyytyväisenä tuossa vieressäni, isä on jälleen töissä. Tänään on taas huomattavasti parempi päivä, lapsi ei ole ollut lainkaan vaikea :)

On mielenkiintoista huomata, että pahimpia toisten äitien tuomitsijoita ovat yleensäkin sellaiset, jotka eivät tiedä hevon takapuolen vertaa siitä, millaista on olla päivät pitkät todella vaativan lapsen kanssa. Minulla on ystävänäkin yksi tällainen henkilö ja voi kuinka sieltä tuleekaan hyviä neuvoja, mutta ne neuvot nyt eivät vaan satu toimimaan niillä ns. hankalammilla lapsilla. Nyt varmaan joku yliäiti keksii tähänkin sanoa, että eihän lapset ole hankalia, vaan äidit ovat heistä sellaisia tehneet...

Uskallan myöntää senkin, että olen toisinaan hyvinkin itsekäs ja haluan ottaa aikaa vain itselleni. En todellakaan kulje kotona tukka rasvaisena, ilman meikkiä vain siksi, että olen jatkuvasti leikkimässä lapseni kanssa ja huomioimassa häntä. Kyllä, minulla on elämässäni muitakin asioita kuin lapsi. Rakastan kuitenkin lastani enemmän kuin mitään muuta ja tiedän olevani hänelle kaikin puolin oikein hyvä ja riittävä äiti, vaikka en reagoikaan hänen jokaiseen raivokohtaukseensa. Näillä eväillä mennään, muuhun en edes aio pyrkiä. On upea asia, että niitä täydellisiä, kaikkitietäviä, lastensa vuoksi oman elämänsä uhranneita äitejä tästä maailmasta tuntuu kuitenkin löytyvän, ainakin mikäli tätä palstaa lueskelee ;) Toivotan vilpittömästi onnea valitsemallanne tiellä ja toivon, että saatte kasvatettua Suomeen tasapainoisia, fiksuja ja yhtä täydellisiä lapsia kuin te itse olette, sellaista porukkaa Suomi tulevaisuudessa tarvitseekin!

• sinulla on aika

helppo ja vaivaton lapsi, jos pystyt koneella istumaan ja lapsi leikkiin vieressä. Muistan meidän parinkymmnen hengen mammakerhossa kun juteltiin aiheesta jokin aika sitten, kaikkien lapset on noin yksivuotiaita tai pikkaisen yli. Lähes kukaan ei pystynyt istumaan tietokoneella, koska lapsi ei leikkinyt yksin. Harva pystyi. Kun tuon ikäisen lapsen elämään nyt kuuluu se, että hän hakee huomioita ja turvaa vanhemmistaan. Itselläni useampi lapsi jo, joten olen asian myös henkilökohtaisesti todennut.

Kuinka voi siis lapsesi olla vaativa, jos hän suostuu tuon ikäisenä jopa leikkimään yksin, et ole tainnut tosiasiassa vaativaa lasta nähdäkään. Ehkä vain itsekkyytesi tekee lapsestasi silmissäsi vaativan.

Kokemuksen puute, kysele muilta mammoilta niin huomaat, että sinulla on ihan tavallinen tai jopa tavallista helpompi vuosikas.

• sanoit...
        sinulla on aika kirjoitti:

helppo ja vaivaton lapsi, jos pystyt koneella istumaan ja lapsi leikkiin vieressä. Muistan meidän parinkymmnen hengen mammakerhossa kun juteltiin aiheesta jokin aika sitten, kaikkien lapset on noin yksivuotiaita tai pikkaisen yli. Lähes kukaan ei pystynyt istumaan tietokoneella, koska lapsi ei leikkinyt yksin. Harva pystyi. Kun tuon ikäisen lapsen elämään nyt kuuluu se, että hän hakee huomioita ja turvaa vanhemmistaan. Itselläni useampi lapsi jo, joten olen asian myös henkilökohtaisesti todennut.

Kuinka voi siis lapsesi olla vaativa, jos hän suostuu tuon ikäisenä jopa leikkimään yksin, et ole tainnut tosiasiassa vaativaa lasta nähdäkään. Ehkä vain itsekkyytesi tekee lapsestasi silmissäsi vaativan.

Kokemuksen puute, kysele muilta mammoilta niin huomaat, että sinulla on ihan tavallinen tai jopa tavallista helpompi vuosikas.

...eli kun lapseni leikkii 10 minuuttia yksin ja minä pystyn jopa väsäämään yhden kirjoituksen nettiin, hän onkin siis helppo lapsi. Kiitos kun kerroit sen minulle, olen siis tainnutkin vain kuvitella koko ongelman ;) Ihanaa, että teitä on olemassa :)

• roikkuvan netissä
        sanoit... kirjoitti:

...eli kun lapseni leikkii 10 minuuttia yksin ja minä pystyn jopa väsäämään yhden kirjoituksen nettiin, hän onkin siis helppo lapsi. Kiitos kun kerroit sen minulle, olen siis tainnutkin vain kuvitella koko ongelman ;) Ihanaa, että teitä on olemassa :)

tämän tästä, ei ihme jos lapsi siihen reagoi.

Et ole kuvitellut ongelmaa, olet vain syyllistänyt väärää henkiöä ongelmasta -lastasi.

• haloo ja haloo
        roikkuvan netissä kirjoitti:

tämän tästä, ei ihme jos lapsi siihen reagoi.

Et ole kuvitellut ongelmaa, olet vain syyllistänyt väärää henkiöä ongelmasta -lastasi.

sinä täydellinen äiti melskaaja, kuvitteletko olevasi hyvä äiti syyllistämällä ihmistä jonka lapsi on jatkuvasti siis JATKUVASTI äidissä kiinni niin ettei kykene edes paskalla taipumaan. Sinähän se v...mainen äiti olet kun syyllistät meitä äitejä, joiden lapset ovat eloisampia kun monien muiden. Kyllä katsos ihminenkin on rajallinen ja kaipaa omaakin aikaa eikä se oma aika suinkaan ole se 10 min netissä ! Sitten vielä sinulle TÄYDELLINEN ÄITI NEUVOJA kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen hoito-apuun plus että kotikin on kokonaisuus joka heijastuu lapseen ja perheeseen joten on myös tehtävä kotihommat. Et taida ihan täysillä ajella mitä ole lukenut. Olet varmaan lapsi tai muuten vaan sekaisin koska syyllistät muita ja roikut tämän otsikon alla missä sinulla ei ole mitään konkreettista annettavaa ja realistista moraalisesti oikeanlaatuista näkemystä. Näin vaan ulkopuolisena ja saman kokeneena...Vielä kaiken kukkuraksi minullakin sattuu olemaan se aivan ihana ja jumalainen lapsi, jota kaikki ihailevat ja jota rakastan..:)

• ihmettelevä mamma
        haloo ja haloo kirjoitti:

sinä täydellinen äiti melskaaja, kuvitteletko olevasi hyvä äiti syyllistämällä ihmistä jonka lapsi on jatkuvasti siis JATKUVASTI äidissä kiinni niin ettei kykene edes paskalla taipumaan. Sinähän se v...mainen äiti olet kun syyllistät meitä äitejä, joiden lapset ovat eloisampia kun monien muiden. Kyllä katsos ihminenkin on rajallinen ja kaipaa omaakin aikaa eikä se oma aika suinkaan ole se 10 min netissä ! Sitten vielä sinulle TÄYDELLINEN ÄITI NEUVOJA kaikilla ei ole mahdollisuutta siihen hoito-apuun plus että kotikin on kokonaisuus joka heijastuu lapseen ja perheeseen joten on myös tehtävä kotihommat. Et taida ihan täysillä ajella mitä ole lukenut. Olet varmaan lapsi tai muuten vaan sekaisin koska syyllistät muita ja roikut tämän otsikon alla missä sinulla ei ole mitään konkreettista annettavaa ja realistista moraalisesti oikeanlaatuista näkemystä. Näin vaan ulkopuolisena ja saman kokeneena...Vielä kaiken kukkuraksi minullakin sattuu olemaan se aivan ihana ja jumalainen lapsi, jota kaikki ihailevat ja jota rakastan..:)

miten ne monen lapsen äidit sitten mahtavat pärjätä?

Eiköhän aloittaja ole tuonut jo esille, että hänellä on myös mies, joten ei ihan yksinhuoltaja ole. Joten kaipa hänellä jotain omaa aikaa on jossain välissä.

No, lapset on pieniä vain hetken, yksi lapsi jos vielä vain on niin kyllä sitä seisoo vaikka päällään sen ajan.

• päällään seisominen
        ihmettelevä mamma kirjoitti:

miten ne monen lapsen äidit sitten mahtavat pärjätä?

Eiköhän aloittaja ole tuonut jo esille, että hänellä on myös mies, joten ei ihan yksinhuoltaja ole. Joten kaipa hänellä jotain omaa aikaa on jossain välissä.

No, lapset on pieniä vain hetken, yksi lapsi jos vielä vain on niin kyllä sitä seisoo vaikka päällään sen ajan.

seiso sinä vaan päälläsi niiden kolmen lapsen kanssa. Minä haluan lapseni ja itseni parasta niin, että molemmilla on hyvä olla koska se on vuorovaikutusta puolin ja toisin. Oikeus on äidillä myös rentoutua ja kaikilla ei ole siihen välttämättä mahdollisuutta. Kaikki eivät myös saa eikä halua kolmea lasta kun ovat sen verran laatutietoisia eivätkä he seiso päällään vaan ajattelevat päällään !

• tosikko ;)
        päällään seisominen kirjoitti:

seiso sinä vaan päälläsi niiden kolmen lapsen kanssa. Minä haluan lapseni ja itseni parasta niin, että molemmilla on hyvä olla koska se on vuorovaikutusta puolin ja toisin. Oikeus on äidillä myös rentoutua ja kaikilla ei ole siihen välttämättä mahdollisuutta. Kaikki eivät myös saa eikä halua kolmea lasta kun ovat sen verran laatutietoisia eivätkä he seiso päällään vaan ajattelevat päällään !

tottakai saa rentoutua, mutta silloin kun ollaan lapsen/lasten seurassa ainoana aikuisena niin silloin ollaan lasten kanssa eikä anneta lasten kiljua pää punaisena, kun äiti ei huomioi. Siis ihan vain aloittajalle vinkiksi.

Ja mikä helkutin laatu. Vähän ihmettelen, että mitä tarkoitat tuolla laadulla, siis minkä laatu?

• voi ressukkaa
        tosikko ;) kirjoitti:

tottakai saa rentoutua, mutta silloin kun ollaan lapsen/lasten seurassa ainoana aikuisena niin silloin ollaan lasten kanssa eikä anneta lasten kiljua pää punaisena, kun äiti ei huomioi. Siis ihan vain aloittajalle vinkiksi.

Ja mikä helkutin laatu. Vähän ihmettelen, että mitä tarkoitat tuolla laadulla, siis minkä laatu?

tää on tätä joko olet nuori tai....laadulla tarkoitan sitä intensiivistä aikaa minkä viettää lapsen kanssa. Voithan omata vaikkapa viisi lasta olla ns läsnä vaikket olekaan. Kyllä lapselle on terveellistä huomioda, että äidilläkin on tunteet ja oma elämä ja opetella pikkuhiljaa itsenäisyyteen vaikkapa 5 minuutiksi. Kyllä on ongelmaa, jos lapsi ei yhtään SIIS YHTÄÄN viihdy yksin vaan on KOKOAJAN kiinni äidissään TAi ÄITI ON KIINNI LAPSISSAAN 24 H. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää ? en keksi muuta kun että olet joko nuori elämää kokematon tai heikon itseluottamuksen omaava ns täydellinen äiti myytti.

• viettää aikaa
        voi ressukkaa kirjoitti:

tää on tätä joko olet nuori tai....laadulla tarkoitan sitä intensiivistä aikaa minkä viettää lapsen kanssa. Voithan omata vaikkapa viisi lasta olla ns läsnä vaikket olekaan. Kyllä lapselle on terveellistä huomioda, että äidilläkin on tunteet ja oma elämä ja opetella pikkuhiljaa itsenäisyyteen vaikkapa 5 minuutiksi. Kyllä on ongelmaa, jos lapsi ei yhtään SIIS YHTÄÄN viihdy yksin vaan on KOKOAJAN kiinni äidissään TAi ÄITI ON KIINNI LAPSISSAAN 24 H. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää ? en keksi muuta kun että olet joko nuori elämää kokematon tai heikon itseluottamuksen omaava ns täydellinen äiti myytti.

lasten kanssa siten että on läsnä tilanteessa. Ei sitä erikseen kutsuta laatu-ajaksi!

Laatu-ajatus-terminhän lanseerasivat nämä kiireiset uraihmiset, joilla ei ole juuri ollenkaan aikaa lapsilleen ja sitten ku sitä aikaa on pari tuntia, niin sitten vietetään niin Laadukasta ja Hohdokasta aikaa että! Ei silloin vaivata päätä normaalilla arjella vaan riennetään huvituksesta toiseen ja lapsen kuuluu nauttia siitä laatu-ajasta kun se vihdoinkin lapselle suodaan!

• tuo laatu käsitehän
        viettää aikaa kirjoitti:

lasten kanssa siten että on läsnä tilanteessa. Ei sitä erikseen kutsuta laatu-ajaksi!

Laatu-ajatus-terminhän lanseerasivat nämä kiireiset uraihmiset, joilla ei ole juuri ollenkaan aikaa lapsilleen ja sitten ku sitä aikaa on pari tuntia, niin sitten vietetään niin Laadukasta ja Hohdokasta aikaa että! Ei silloin vaivata päätä normaalilla arjella vaan riennetään huvituksesta toiseen ja lapsen kuuluu nauttia siitä laatu-ajasta kun se vihdoinkin lapselle suodaan!

on jo aivan loppuunkulutettu eikä sitä haluta enää käyttää.

Hassu tämä yksi kirjoittaja joka tästä laadusta paasaa joka käänteessä kamalan vihaisena. Yleensä ei myöskään selitä mitä tarkoittaa sillä laadulla, kuvittelee kai, että muut osaavat lukea hänen ajatuksiaan. Hän voisi jo vähän relata ;)

• on surullista huomata

kuinka on niin monia kirjoittajia jotka eivät tunnu pärjäävän edes yhden lapsen kanssa. Ei se vika niissä lapsissa voi olla, koska joku äiti saattaa pärjätä kolmen tai ylikin lapsen kanssa ja olivatpa ne miten rauhallisia tahansa niin onhan kolme pientä lasta paljon rankempaa hoitaa kuin yksi vähän vilkkaampi.

Surullista, perin surullista. Asenteisssa taitaa olla parantamisen varaa. Vai missä mahtaa vika olla. Omissa aiemmissa kokemuksissa, omassa lapsuudessa?

• Epä-äiti

Mielestäni todella moni taas tuntuu pärjäävän vallan loistavasti omalla tavallaan. (Lapsiluvusta riippumatta.)

Surullisempaa on tämä keskustelun sävy. Kaikki ovat valmiina lynkkaamaan sen joka ei pysy ruodussa eli kehu ja kaunistele elämäänsä.
        On kuin kanalaumaa seuraisi!

Olen joskus lukenut lauseen: "Täydellisiä äitejä on todella olemassa, epävarmojen äitien mielikuvituksissa."

Minä ainakin jatkan lasteni kanssa omaan tyyliini eli teen niin kuin hyvälle tuntuu missäkin tilanteessa. Aion luottaa omaan vaistooni.
        Tietysti jos oikein tiukka paikka tulee niin voinhan toki palata tänne kysymään neuvoa teiltä fiksuilta kanssasisarilta. ;)

Adios.

• ongelmasii
        Epä-äiti kirjoitti:

Mielestäni todella moni taas tuntuu pärjäävän vallan loistavasti omalla tavallaan. (Lapsiluvusta riippumatta.)

Surullisempaa on tämä keskustelun sävy. Kaikki ovat valmiina lynkkaamaan sen joka ei pysy ruodussa eli kehu ja kaunistele elämäänsä.
        On kuin kanalaumaa seuraisi!

Olen joskus lukenut lauseen: "Täydellisiä äitejä on todella olemassa, epävarmojen äitien mielikuvituksissa."

Minä ainakin jatkan lasteni kanssa omaan tyyliini eli teen niin kuin hyvälle tuntuu missäkin tilanteessa. Aion luottaa omaan vaistooni.
        Tietysti jos oikein tiukka paikka tulee niin voinhan toki palata tänne kysymään neuvoa teiltä fiksuilta kanssasisarilta. ;)

Adios.

oikein on? Nimimerkkisi on jo Epä-äiti, miksiköhän?

Siis, jokainen äiti tuntee joskus riittämättömyyttä, mutta ei siitä pidä lasta syyttää. Ja jos oikeasti on kuten ap. kirjoitti, ettei mitään kiukkua lapsen suunnalta hyväksy, niin heikot eväät lapsi siitä saa käsitelläkseen omia tunteitaaan.

Eihän tässä viestiketjussa olla sinua syytetty yhtikäs mistään, mutta kovin henkilöhtaisena loukkauksena otat kritiikin ap:tä kohtaan.

• kysyä
        ongelmasii kirjoitti:

oikein on? Nimimerkkisi on jo Epä-äiti, miksiköhän?

Siis, jokainen äiti tuntee joskus riittämättömyyttä, mutta ei siitä pidä lasta syyttää. Ja jos oikeasti on kuten ap. kirjoitti, ettei mitään kiukkua lapsen suunnalta hyväksy, niin heikot eväät lapsi siitä saa käsitelläkseen omia tunteitaaan.

Eihän tässä viestiketjussa olla sinua syytetty yhtikäs mistään, mutta kovin henkilöhtaisena loukkauksena otat kritiikin ap:tä kohtaan.

että mistä keksit, tuon, ettei ap kestä mitään kiukkua lapsen suunnalta? Sanoiko hän näin? Minä ainakin ymmärsin, että lapsi kiukkuaa lähes taukoamatta.

• yksi, kaksi tai tuhat

Kysymys lapsilukumäärästä ei ole oleellista vaan laatu ! Miten ehdit hoitamaan täysipainoisesti kolmea lastasi...lapsetkin ovat erilaisia yksilöitä niinkuin myös äiditkin. Ei voi syyllistää yhden lapsen äitiä eikä myös näitä enemmän lapsia omaavilla. Jollakin on ongelma niin tuskin hän sitä ihan huvikseen vuodattaa tai haluaa syyllistämistä. Sinun osaltasi vaikuttaa siltä ihan kun haluaisit osoittaa tuolla lapsilukumäärällä olevasi parempi ! lapsellista

• mistään
        kysyä kirjoitti:

että mistä keksit, tuon, ettei ap kestä mitään kiukkua lapsen suunnalta? Sanoiko hän näin? Minä ainakin ymmärsin, että lapsi kiukkuaa lähes taukoamatta.

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. " Noin ap kirjoitti.

Jos lapsen kiukkua ei kohdata ollenkaan vaan jätetään lapsi täysin huomioimatta, niin tietenkin se lapsen kiukku jatkuu ja jatkuu taukoamatta tai sitten lapsi kokee hylätyksi tulemisen ja lopettaa kokonaan vuorovaikutuksen hakemisen!

• mieltä!!!
        mistään kirjoitti:

"Mä en tiedä suhtaudunko väärin noihin kiukkuraivoihin, kun en huomioi niitä mitenkään. " Noin ap kirjoitti.

Jos lapsen kiukkua ei kohdata ollenkaan vaan jätetään lapsi täysin huomioimatta, niin tietenkin se lapsen kiukku jatkuu ja jatkuu taukoamatta tai sitten lapsi kokee hylätyksi tulemisen ja lopettaa kokonaan vuorovaikutuksen hakemisen!

Tuo on niin totta. Tässä ilmiselvä syy, jos alkoittajan lapsi kiukuttelee paljon.

Toisaalta eiköhän lähes kaikki vuosikkaat hae paljon sitä äidin huomiota, näin olen ymmärtänyt. Kai se kuuluu tuohon ikään. Meidänkin rauhallisesta vauvasta tuli oikea roikkuja vuosikkaana, ei siinä voinut ajatellakaan, että olisi levännyt itse muulloin kuin silloin kun oli päikkäriaika.

Nyt sama rauhallinen lapsi on uhmaiässä eli pikkaisen yli parivuotias ja taas huomaa kuinka äitiä viedään. Mutta nyt kyse ei ole aina siitä, että lapsi tarvitsee äitiä ja äitin syliä koko ajan vaan nyt kiukutellaan tietoisesti. Mutta aina kun on paha olla niin toki otan lapsen syliin. En halua hänelle hylkäämiskokemusta siitä, että hänellä on paha mieli (siksi lapsi kiukuttelee ja itkee kun on paha mieli jostain) ja kukaan ei sitten häntä huomoisi. Muistan itse kuinka tärkeää lapsena oli, että pahan mielen tulleessa joku lohdutti. Ja jos suhtauduttiin välinpitämättömästi niin tuntui ettei välitetä.

• se laatu
        yksi, kaksi tai tuhat kirjoitti:

Kysymys lapsilukumäärästä ei ole oleellista vaan laatu ! Miten ehdit hoitamaan täysipainoisesti kolmea lastasi...lapsetkin ovat erilaisia yksilöitä niinkuin myös äiditkin. Ei voi syyllistää yhden lapsen äitiä eikä myös näitä enemmän lapsia omaavilla. Jollakin on ongelma niin tuskin hän sitä ihan huvikseen vuodattaa tai haluaa syyllistämistä. Sinun osaltasi vaikuttaa siltä ihan kun haluaisit osoittaa tuolla lapsilukumäärällä olevasi parempi ! lapsellista

Kannattaisi yrittää tekstissäkin panostaa siihen laatuun eikä määrään ;)

• ei niin tarkkaa ole
        se laatu kirjoitti:

Kannattaisi yrittää tekstissäkin panostaa siihen laatuun eikä määrään ;)

en ole tullut äidinkielen kokeeseen vaan ilmaisemaan itseäni juuri niinkun haluan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      3978
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2871
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2292
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1301
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      889
    6. 131
      865
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      824
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      811
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      746
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      740
    Aihe