Aineenpettajan työllistyminen

pääkaupunkiseudulla?

Minkälaisia hakijamääriä pääkaupunkiseudulla ja sen ympäristössä on aineenopettajien, erityisesti äidinkielen opettajien, paikkoihin?

Onko muualta Suomesta tulevalla pätevällä äikän ja hissan opettajalla (työkokemusta viitisen vuotta) mitään jakoja saada järkeviä työtehtäviä?

7

1423

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaikeaaa

tosi vaikeaa saada hakivirkaa, tarvitaan jotain erityismeriittejä, esim oppikirjatöitä, paikkaa jossain opettajien liitossa tms

• Suomessa

on työttömiä opettajia tuhansia ja tiettävästi äidinkieli, historia ja biologia erityisen vaikeita! Akateeminen työttömyyshän ylipäätään on ennätyslukemissa!

Akateeminen työttömyys on tuplaantunut Jyväskylässä muutamassa vuodessa ja on pahinta Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa, kuten ao. uutispätkästä voidaan havaita:

http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?143695#143695

Tuohon yli 10 000 lukuun lisäksi saman verran alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä. Moni yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistunut tarvitsisi töitä:

Oikeustieteen kandeja työttömänä noin 400 maisterit, kasvatustieteen maistereita työttömänä noin 700, kauppatieteiden maistereita yli 1000 työttömänä samoin diplomi-insinöörejä, filosofian maistereita työttömänä 3000, inssejä AMK/opisto 3000 työttömänä jne. jne.

Eipä paljon muista kuin lääkäreistä ole pulaa...

t. KM, FM (mm. historian ja filosofian opettaja)

• ???

Onko totta, että noin paljon hakee vakivirkoihin esim. äidinkielen paikkoihin keskimäärin? Entä millaista on työ Helsingin ja lähialueiden yläkouluissa? Entäpä miten helposti saa sijaisuuksia pätevänä opettajana, vaikkapa juuri äidinkielen tai historian opena? Entä vieraitten kielten opena? Kuinka monta vuotta keskimäärin täytyy tehdä sijaisuuksia, että saa vakipaikan, jos siis ei ole erityisiä suhteita tai näyttöjä?
        Tiedustelen siksi, koska pakkomuutto työn perässä taitaa häämöttää jälleen kerran. Työkokemusta on jo useampi vuosi.

• samassa veneessä
        ??? kirjoitti:

Onko totta, että noin paljon hakee vakivirkoihin esim. äidinkielen paikkoihin keskimäärin? Entä millaista on työ Helsingin ja lähialueiden yläkouluissa? Entäpä miten helposti saa sijaisuuksia pätevänä opettajana, vaikkapa juuri äidinkielen tai historian opena? Entä vieraitten kielten opena? Kuinka monta vuotta keskimäärin täytyy tehdä sijaisuuksia, että saa vakipaikan, jos siis ei ole erityisiä suhteita tai näyttöjä?
        Tiedustelen siksi, koska pakkomuutto työn perässä taitaa häämöttää jälleen kerran. Työkokemusta on jo useampi vuosi.

itse olen hakenut Etelä-Suomesta samojen aineiden virkoja yleensä noin sadan ihmisen kanssa. Ennätys taitaa olla 250.. työkokemusta minulla on hieman enemmän kuin sinulla eli olen päässyt muutaman kerran haastatteluun, mutta yleensä valituksi on tullut se, joka on virkaa jo tehnyt tai mies.
        Itse tein sijaisuutta samassa paikassa pari vuotta ennen kuin sain vakipaikan (muttei siis virka-virkaa) samassa koulussa.

• lisäys
        samassa veneessä kirjoitti:

itse olen hakenut Etelä-Suomesta samojen aineiden virkoja yleensä noin sadan ihmisen kanssa. Ennätys taitaa olla 250.. työkokemusta minulla on hieman enemmän kuin sinulla eli olen päässyt muutaman kerran haastatteluun, mutta yleensä valituksi on tullut se, joka on virkaa jo tehnyt tai mies.
        Itse tein sijaisuutta samassa paikassa pari vuotta ennen kuin sain vakipaikan (muttei siis virka-virkaa) samassa koulussa.

muutama vuosi sitten saattoi kielten virkoihin (yleisimmät kielet) olla vain muutama hakija, mutta sekin on nyt muuttunut; jopa ruotsin tuntiopettajan sijaisuutta haki lähes 50 pätevää hakijaa!

• spviwh

1) Kouluttaudu toiseen ammattiin, varsinkin talouselämän tai teollisuuden alalle.
      2) Muuta pois Suomesta ulkomaille töihin.
      3) Kärvistele pas... pätkätöissä, jotka eivät takuulla vastaa koulutustasi.
      4) Tee lyhyempiä ja pitempiä keikkaopettajan töitä tai sijaisuuksia loput tienestit: kärvistele pas... pätkätöissä, jotka eivät takuulla vastaa koulutustasi.
      5) Ole työtön ja juo viinaa. Systeemi hoitaa loput.
      6) Kouluttaudu toiseen ammattiin, varsinkin talouselämän tai teollisuuden alalle muuta pois Suomesta ulkomaille töihin.

Lopuksi... opettajankoulutus yhdistettynä johonkin toisen alan ammattiin on hyvä juttu, jota arvostetaan monissa firmoissa.

• saat vakiviran

Pääkaupunkiseudun vakivirat tulevat hakuun todennäköisesti ihan lähiaikoina ja pitkät viransijaisuudet yms. yleensä huhti-toukokuussa. Hae ensin. Sure vasta kesäkuussa, jos tarpeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      281
      2926
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      57
      2326
    3. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      348
      2007
    4. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      115
      1733
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      112
      1681
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1375
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1317
    8. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1253
    9. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      58
      1232
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      77
      1181
    Aihe