Huomasin syksyllä veneen noston yhteydessä että akselin ja laakerin välissä on siimaa. Kyseessä siis akselivetoinen ja vannasputken tiiviste stefalla. En saanut siimoja pihdeillä vetäen pois, eli mitäs nyt? Joutuuko koko akselin vetämään ulos vai löytyiskö joku helpompi konsti?
Siimaa potkuriakselissa
9
2686
Vastaukset
- huoltoystävällisyys
Perävetolaitteen potkuri ja akseli voidaan huoltaa ja puhdistaa kuivin käsin nostamaatta venettä.
Lisäksi veolaite akseleineen saadaan tarvittaessa ylös, ison takatason suojaan jos tarvitaan.- tainnu
vedellä perää vähän liikaa kun et osaa vastata kysymykseen.
Alkuperäiselle: Nyt kun vene on ylhääällä niin itse harkitsisin akselin vetämistä ulos siiman poistamiseksi. Saisi samalla uudelleenrihdattua akselin, sekin kaipaa sitä muutaman vuoden välein. - noin???
tainnu kirjoitti:
vedellä perää vähän liikaa kun et osaa vastata kysymykseen.
Alkuperäiselle: Nyt kun vene on ylhääällä niin itse harkitsisin akselin vetämistä ulos siiman poistamiseksi. Saisi samalla uudelleenrihdattua akselin, sekin kaipaa sitä muutaman vuoden välein.Ei kukaan rihtaile akselia muutaman vuoden välein!!!
- todellakaan
noin??? kirjoitti:
Ei kukaan rihtaile akselia muutaman vuoden välein!!!
muutaman kymmenen vuoden välein ehkä :D
- ""Rihtari"...
noin??? kirjoitti:
Ei kukaan rihtaile akselia muutaman vuoden välein!!!
Se on linjaamista, rihtaus on aivan eri puuhaa.
Potkuriakseli pitäisi linjata vedessä, jos hyvän haluaa, veneen runko elää aina kun se on pukilla, ei ole sama asia kuin vedessä. - linjat...
""Rihtari"... kirjoitti:
Se on linjaamista, rihtaus on aivan eri puuhaa.
Potkuriakseli pitäisi linjata vedessä, jos hyvän haluaa, veneen runko elää aina kun se on pukilla, ei ole sama asia kuin vedessä.Entäs indikointi????
- R K-S
niin ei satu toista kertaa tuollaista. Siiman poisto onnistuu kun otat akslei ulospäin.
- beduuu
Yritän saada siimat pois katkaisemalla akselin laipasta ja vääntelemällä akselia jos löystyis sen verran et saa nokkapihdeillä siimat pois. Toi siimaleikkuri kiinnostaisi kyllä. Tiedän perjaatteen ja se varmasti katkoisi siimat ja köydet.
Mulla oli keväällä akselin ympärillä köyttä joka vaikutti yllättävän paljon nopeuteen. Tulee väistämättä mieleen että siimaleikkuri saattaa vaikuttaa samalailla potkurin virtaukseen huonontaen kulkua. Tietysti jos 25mm akselille on useita kokoja niin voisi valita sellaisen jonka terät tulevat juuri ja juuri porkurin keskiön ulkopuolelle. Hitto kun potkurintekijät varustaisivat potkurit tollasilla leikkaavilla terillä ni säästyis monelta vaivalta - Vuosikymmeniä moottoriveneellä
beduuu kirjoitti:
Yritän saada siimat pois katkaisemalla akselin laipasta ja vääntelemällä akselia jos löystyis sen verran et saa nokkapihdeillä siimat pois. Toi siimaleikkuri kiinnostaisi kyllä. Tiedän perjaatteen ja se varmasti katkoisi siimat ja köydet.
Mulla oli keväällä akselin ympärillä köyttä joka vaikutti yllättävän paljon nopeuteen. Tulee väistämättä mieleen että siimaleikkuri saattaa vaikuttaa samalailla potkurin virtaukseen huonontaen kulkua. Tietysti jos 25mm akselille on useita kokoja niin voisi valita sellaisen jonka terät tulevat juuri ja juuri porkurin keskiön ulkopuolelle. Hitto kun potkurintekijät varustaisivat potkurit tollasilla leikkaavilla terillä ni säästyis monelta vaivaltaköysiä eikä siimoja akseliin, kun olen teroittanut haponkestävän potkurini lapojen reunat niin teräviksi ettei sitä voi käsin edes pyöritellä ilman kintaita ja tehoakin on moottorissa sen verran että ei köydetkään hidasta samoin akseli on ylimitoitettu n.30%, niin näin ei tule ongelmia,
ei tarvitse kuin vain kahvaa eteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242921No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760