Hirsihuvila vakituiseksi asunnoksi

Tupajäärä

Onko kellään kokemuksia siitä, että on rakennettu hirsihuvila vakituiseksi asunnoksi? Ei mökiksi, vaan "omakotitaloksi"? Pitääkö huomioida jotain eri asioita, kun huvilan aikoo ympärivuotiseksi vakikämpäksi kuin vain huvilakäyttöön rakennettaessa?

4

1136

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

...talviasuttavaan loma-asuntoon sovelletaan omakotitalojen määräyksiä mm. lämmöneristävyyden suhteen, joten aika pieniksi jää erot.

Jonkin verran talotekniikassa voi tulla eroa, kun mitoitetaan energiantarvelaskelmissa tasaiseen mukavuuslämpöön koko talven yli - lähinnä kait on ollut mahdollista selvitä pelkällä poistoilmanvaihdolla loma-asunnoissa mutta omakotitalossa ei niinkään.

• ero mitä olen

huomannut on mm huonekorkeudet, portaat, ovet jne. Mökissä ulko-ovet monesti 9*19-21 talossa oltava 10*21. Portaat mökeissä jyrkkiä kun taloissa pitäs olla 190/250 nousu/etenemä. Eli on aikapaljon asioita mitkä pitäs huomioida. Kaikkea en jaksa alkaa listaamaan joten joku viitseliäs jatkakoon...

• Niin minäkin
        ero mitä olen kirjoitti:

huomannut on mm huonekorkeudet, portaat, ovet jne. Mökissä ulko-ovet monesti 9*19-21 talossa oltava 10*21. Portaat mökeissä jyrkkiä kun taloissa pitäs olla 190/250 nousu/etenemä. Eli on aikapaljon asioita mitkä pitäs huomioida. Kaikkea en jaksa alkaa listaamaan joten joku viitseliäs jatkakoon...

Näin on, - nykyajan rakennusmääräyksistä puuttuu maalaisjärki. Juuri sen takia entistä useampi suunnittelee "kesämökin" rakentamista vakituiseen käyttöön.

• hyvä olotila

perusoikeus on valinnanvapaus. Olen aikoinaan hankkinut vanhan lain aikaan poikkkeuluvat 2 kerroksisen omakomakotitalon rakentamista varten. Tein rakennukset hirrestä. Kaikki mukavuudet. Maapohja oma ja rannalla. Omat vesikaivot, omat umpikaivot,sähköistys kolminkertaiset lasitukset ikkunoissa. Aikanaan haalasin rakennustarkastajan tarkastamaan rakennukseni ja teetätin asianmukaiset loppukatselmuspöytäkirjat. Pöytäkirja on raameissa olohuoneen seinällä. Komeesti siinä lukee valmius 100% ei huomauttamista tai korjaamista. Olen tyytyväinen ja asun hyvin pakkasta kovimmillaan 40 ja ylikin, ollut joskus n.52c asteen pakkanen ja silloin piti pitää tulta vuolukivitakassa ja hellasa.Ei ole ollut home, eikä muitakaan ongelmia. Jos lähden pitemmäksi ulkomaille laitan lattialämmöt piennemmälle, lattiakaivoihin jäätymisen estoainetta ja lastin päälle, putkissa saattolämmitys jne. hyvin on mennyt ja kestänyt. Monet pitää asuntoani kesämökkinä, mutta minulle se on koti ja vakituinen asunto, Ja siitähän minua ei kukaan saa mihinkään, että haistakoon epäilijät ja kateelliset pitkän paskan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      307
      3025
    2. Veroaste on Suomessa viitisen prosenttiyksikköä liian matala

Veropohjaa on rapautettu käytännössä koko kulunut vuosituhat, jonka vuoksi valtion menoja on jouduttu rahoittamaan velka
      Maailman menoa
      61
      2353
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      121
      2049
    4. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Uskonnot ja uskomukset
      349
      2033
    5. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      127
      1733
    6. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      212
      1385
    7. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      67
      1379
    8. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      66
      1337
    9. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      68
      1263
    10. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      78
      1233
    Aihe