missä saisi B-kortin korotettua C 1 kortiksi Hesan seudulla, C ei käy. Soitin muutaman autokoulun läpi, ei löytynyt tietoa.
B-kortin korotus C 1 kortiksi
38
11576
Vastaukset
- h e l ?
...
- tarkistappa kirjaimet
Miksei C käy, sehän on kattavampi kortti kun C1? tarkoittanet C1E-korttia joka on eri asia. Katso vaikka tuolta alempaa C1E:tä koskevia keskusteluja, niitä autokouluja ei suomessa monta ole, mistä kyseisen kortin saisit korottamalla.
- kiki
Että henkilö ei halua opetella/oppia ajamaan isoa "oikeaa" kuorma-autoa.
Voisikohan se olla vaikka syy...
- JarnoK
Niin, miksi ei C-kortti käy? Tuon C1:n hankinta on sen verran hankala, että C tulee luultavasti helpommaksi ja halvemmaksi.
C- ja C1-korttien tutkintovaatimukset on kuitenkin molemmissa samat. Tarvii käydä kurssi/opetus.
C1: 3500kg-7500kg, hinattava laite 750kg
C: 3500kg-, hinattava laite 750kg
Muuta eroa ei ole.- KIKI
Ehkä hän ei halua oppia/opetella tai ei osaa ajaa semmosta oikeaa kuorma-autoa, eikä hänen tarvitse sellaista koskaa ajaakaan, voi olla että hän tarvitsee korttia vaikkapa pienen pakettiauton näköisen kuormurin, tai asuntoauton ajoon.
Sulta varmaan jos kysytään jotain kevarikortista, niin rupeat inisemään, että miksi saman tien isoa A:ta, saa melkein yhtä helpolla - kevari-inisijä
KIKI kirjoitti:
Ehkä hän ei halua oppia/opetella tai ei osaa ajaa semmosta oikeaa kuorma-autoa, eikä hänen tarvitse sellaista koskaa ajaakaan, voi olla että hän tarvitsee korttia vaikkapa pienen pakettiauton näköisen kuormurin, tai asuntoauton ajoon.
Sulta varmaan jos kysytään jotain kevarikortista, niin rupeat inisemään, että miksi saman tien isoa A:ta, saa melkein yhtä helpollaKevarikortin ymmärrän kyllä, kun siinä on sentään vähän iälläkin tekemistä. Ehkä kovin monella autokoululla ei ole sitä C1-luokan "asuntoautoa" käytettävissä, jolloin kortin ajaminenkin hankalaoituu.. Kiki voisi sitten kertoa, missä autokoulussa voi sen C1:n ajaa, kun tiedät kaiken paremmin kuin muut.
Jos syy C1 C:n sijasta on se, ettei halua missään nimessä ns. kuorma-auton rattiin, voisi olla parempi, ettei liiku liikenteessä ollenkaan. Kyllä sillä isolla oppii ajamaan samalla tavalla, kun pienelläkin ja samalla saa vähän näkemystä isompien autojen kuljettajien näkökulmasta. - kiki
kevari-inisijä kirjoitti:
Kevarikortin ymmärrän kyllä, kun siinä on sentään vähän iälläkin tekemistä. Ehkä kovin monella autokoululla ei ole sitä C1-luokan "asuntoautoa" käytettävissä, jolloin kortin ajaminenkin hankalaoituu.. Kiki voisi sitten kertoa, missä autokoulussa voi sen C1:n ajaa, kun tiedät kaiken paremmin kuin muut.
Jos syy C1 C:n sijasta on se, ettei halua missään nimessä ns. kuorma-auton rattiin, voisi olla parempi, ettei liiku liikenteessä ollenkaan. Kyllä sillä isolla oppii ajamaan samalla tavalla, kun pienelläkin ja samalla saa vähän näkemystä isompien autojen kuljettajien näkökulmasta.Yleensä noissa C-luokan kuormureissa on vaikeat paineilmajarrut, sekä vaihteet huomattavasti vaikeammat kuin normi autossa.
Mutta taasen esim. Ford Transit kuormurin ajaminen ei eroa mitenkään vastaavan korimallin pakun ajamisesta, täysin samanlaiset vaihteet ja jarrut kevari-inisijä kirjoitti:
Kevarikortin ymmärrän kyllä, kun siinä on sentään vähän iälläkin tekemistä. Ehkä kovin monella autokoululla ei ole sitä C1-luokan "asuntoautoa" käytettävissä, jolloin kortin ajaminenkin hankalaoituu.. Kiki voisi sitten kertoa, missä autokoulussa voi sen C1:n ajaa, kun tiedät kaiken paremmin kuin muut.
Jos syy C1 C:n sijasta on se, ettei halua missään nimessä ns. kuorma-auton rattiin, voisi olla parempi, ettei liiku liikenteessä ollenkaan. Kyllä sillä isolla oppii ajamaan samalla tavalla, kun pienelläkin ja samalla saa vähän näkemystä isompien autojen kuljettajien näkökulmasta.Jos tarve on saada ajaa kuorma-autoksi rekisteröityä pakettiauton tyyppistä autoa tai matkailuautoa, jonka kokonaismassa on esim. 3800 kg, miksi sen ajoluvan saamiseksi pitää harjoitella isokokoisen kuorma-auton ajamista (esim. kapeilla kaduilla pysäköityjen autojen välissä)?
Vastaavasti: Jos haluaisit suorittaa tietokoneen ajokortin osataksesi käyttää omaa tietokonettasi paremmin, suostuisitko menemään sellaiselle kurssille, missä opetetaan operoimaan vain suuryritysten käyttämiä isoja IBM-keskustietokoneita? Oletetaan vielä, että joudut kurssin itse maksamaaan ja tiedät varmasti, ettet koskaan kurssin jälkeen pääse sellaista isoa tietokonetta operoimaan.
Sekä autoissa että tietokoneissa, kuten myös lentokoneissa, suurissa on erilaiset hallintalaitteet kuin pienissä. Suureen saatu koulutus ei välttämättä anna pätevyyttä pieneen. Esim. Formula1-kuljettajat ovat yleensä harjoitelleet pienemmillä kilpa-autolla eivätkä suurilla rekka-autoilla, joilla myös ajetaan kilpaa.- jee jee
Timontti kirjoitti:
Jos tarve on saada ajaa kuorma-autoksi rekisteröityä pakettiauton tyyppistä autoa tai matkailuautoa, jonka kokonaismassa on esim. 3800 kg, miksi sen ajoluvan saamiseksi pitää harjoitella isokokoisen kuorma-auton ajamista (esim. kapeilla kaduilla pysäköityjen autojen välissä)?
Vastaavasti: Jos haluaisit suorittaa tietokoneen ajokortin osataksesi käyttää omaa tietokonettasi paremmin, suostuisitko menemään sellaiselle kurssille, missä opetetaan operoimaan vain suuryritysten käyttämiä isoja IBM-keskustietokoneita? Oletetaan vielä, että joudut kurssin itse maksamaaan ja tiedät varmasti, ettet koskaan kurssin jälkeen pääse sellaista isoa tietokonetta operoimaan.
Sekä autoissa että tietokoneissa, kuten myös lentokoneissa, suurissa on erilaiset hallintalaitteet kuin pienissä. Suureen saatu koulutus ei välttämättä anna pätevyyttä pieneen. Esim. Formula1-kuljettajat ovat yleensä harjoitelleet pienemmillä kilpa-autolla eivätkä suurilla rekka-autoilla, joilla myös ajetaan kilpaa.No monesti tähän on ollut syynä se, että miksi autokoulut eivät aina ole pitäneet C1 kuormuria opetusautona, on ollut kysyntä, että kyseiselle ajokorttiluokalle ei ole ollut tarpeeksi kysyntää, ei toisi C1 luokan opetusauto omia takasin sillä alueella, bisnestähän se autokoulu on kuitenkin loppujen lopuksi, ja rahaa ne ajattelee siellä. Samalla rahalla ja vaivalla kun saa ajettua sen C-ajokortin, niin hyvähän se voi olla ottaa tohon vaan ihan varmuuden vuoksi, siinä kuitenkin kun saa tuon C1 kortin mukana.
Kyllä mä uskosin, että jos vaan saadaan autokouluille tehtyä selväksi, että niiden on järkevää hankkia C1 luokan opetusauto koska on kysyntää olemassa niin paljon, ja jos ne saa sillä oikeesti rahaa itellensä, niin taatusti on niiden helpompi hankkia se auto myös. Tähän, että miksi näitä autoja ei ole isosti autokouluissa, mutta jossakin on, niin on mun näkemyksen mukaan osasyy myös Suomen tän hetkinen lainsäädäntö, kyllä mun käsityksen mukaan C1 ajokortteja ajetaan enempi muualla Euroopassa, mutta Suomen lainsäätäjät halunnu tehä lainsäädännöstä tiukemman, jostain syystä. jee jee kirjoitti:
No monesti tähän on ollut syynä se, että miksi autokoulut eivät aina ole pitäneet C1 kuormuria opetusautona, on ollut kysyntä, että kyseiselle ajokorttiluokalle ei ole ollut tarpeeksi kysyntää, ei toisi C1 luokan opetusauto omia takasin sillä alueella, bisnestähän se autokoulu on kuitenkin loppujen lopuksi, ja rahaa ne ajattelee siellä. Samalla rahalla ja vaivalla kun saa ajettua sen C-ajokortin, niin hyvähän se voi olla ottaa tohon vaan ihan varmuuden vuoksi, siinä kuitenkin kun saa tuon C1 kortin mukana.
Kyllä mä uskosin, että jos vaan saadaan autokouluille tehtyä selväksi, että niiden on järkevää hankkia C1 luokan opetusauto koska on kysyntää olemassa niin paljon, ja jos ne saa sillä oikeesti rahaa itellensä, niin taatusti on niiden helpompi hankkia se auto myös. Tähän, että miksi näitä autoja ei ole isosti autokouluissa, mutta jossakin on, niin on mun näkemyksen mukaan osasyy myös Suomen tän hetkinen lainsäädäntö, kyllä mun käsityksen mukaan C1 ajokortteja ajetaan enempi muualla Euroopassa, mutta Suomen lainsäätäjät halunnu tehä lainsäädännöstä tiukemman, jostain syystä.Ymmärrän, että jollakin pikkupaikkakunnalla C1-kortin suorittajia olisi hyvin vähän, ainakin niin kauan kuin alan ihmiset pyrkivät jopa tietoiskuissa pitämään salassa sellaisen ajokorttiluokan olemassaolon. Sensijaan kuulemma Suomi oli tehnyt EU:ssa aloitteen, että B-kortin painorajaa nostettaisiin 3500 kg:sta 4200 kg:an, mikä on mielestäni aivan typerä ajatus!
Jos edes Helsingissä yksi autokoulu hankkisi C1-luokan kouluauton ja markkinoisi C1-kortteja oikeille kohderyhmille (kuten matkailuautoilusta kiinnostuneille), oppilaita tulisi varmasti riittävästi. Juuri Helsingin pysäköintikaduilla on iso ero, ajeleeko siellä pakettiauton kokoisella autolla vai täysmittaisella kuorma-autolla. Aleksis Kiven kadulta alkaneiden ajokokeiden hylkäysprosentit ovat kuulemma paljon suuremmat kuin pikkupaikkakunnilla.- jee jee
Timontti kirjoitti:
Ymmärrän, että jollakin pikkupaikkakunnalla C1-kortin suorittajia olisi hyvin vähän, ainakin niin kauan kuin alan ihmiset pyrkivät jopa tietoiskuissa pitämään salassa sellaisen ajokorttiluokan olemassaolon. Sensijaan kuulemma Suomi oli tehnyt EU:ssa aloitteen, että B-kortin painorajaa nostettaisiin 3500 kg:sta 4200 kg:an, mikä on mielestäni aivan typerä ajatus!
Jos edes Helsingissä yksi autokoulu hankkisi C1-luokan kouluauton ja markkinoisi C1-kortteja oikeille kohderyhmille (kuten matkailuautoilusta kiinnostuneille), oppilaita tulisi varmasti riittävästi. Juuri Helsingin pysäköintikaduilla on iso ero, ajeleeko siellä pakettiauton kokoisella autolla vai täysmittaisella kuorma-autolla. Aleksis Kiven kadulta alkaneiden ajokokeiden hylkäysprosentit ovat kuulemma paljon suuremmat kuin pikkupaikkakunnilla.En usko, että miksi autokoulussa olisi salattava C1 ajokortin olemassaolo? Ehkä voi olla enempi sitä, että tarkoituksella jätetty mainitsematta, kun ne vaan kuvittelee että C1 kortin suorittajia niin vähän, porukka kun ottanu mieluummin suosiolla tähän mennessä ton C-kortin. Ehkä vois olla just noin, että jos C1 kortteja suoritettaisiin enempi, ja autokouluilla oikeasti olis C1 opetusta, niin kyllä siitä sitten puhuttaisiinkin enempi. Nyt ei vaan ole kannattavaa mainostaa, kun ei opetustakaan ole, ehkä sellast alustavaa mainostusta vois tehdä, et kartottaa kuin paljon olis tulossa C1 oppilaita, sillein mäkin asian ymmärtäsin.
Tuntuu, et jos katsotaan teoriassa asioita, niin laki tekee kannattamattoman järjestää C1 opetusta, vaikka käytännössä asia voi olla kuten sanoitkin, --> "Juuri Helsingin pysäköintikaduilla on iso ero, ajeleeko siellä pakettiauton kokoisella autolla vai täysmittaisella kuorma-autolla." juuri näin. - kiki
jee jee kirjoitti:
En usko, että miksi autokoulussa olisi salattava C1 ajokortin olemassaolo? Ehkä voi olla enempi sitä, että tarkoituksella jätetty mainitsematta, kun ne vaan kuvittelee että C1 kortin suorittajia niin vähän, porukka kun ottanu mieluummin suosiolla tähän mennessä ton C-kortin. Ehkä vois olla just noin, että jos C1 kortteja suoritettaisiin enempi, ja autokouluilla oikeasti olis C1 opetusta, niin kyllä siitä sitten puhuttaisiinkin enempi. Nyt ei vaan ole kannattavaa mainostaa, kun ei opetustakaan ole, ehkä sellast alustavaa mainostusta vois tehdä, et kartottaa kuin paljon olis tulossa C1 oppilaita, sillein mäkin asian ymmärtäsin.
Tuntuu, et jos katsotaan teoriassa asioita, niin laki tekee kannattamattoman järjestää C1 opetusta, vaikka käytännössä asia voi olla kuten sanoitkin, --> "Juuri Helsingin pysäköintikaduilla on iso ero, ajeleeko siellä pakettiauton kokoisella autolla vai täysmittaisella kuorma-autolla." juuri näin.No kyllä C1 kortti kaikissa kirjoitta yms mainitaan, tosin C-kortin koulutuksessa ei opeteta juuri mitään C1 luokan ajoneuvoista, esim jarruviive noissa on useimmiten noin 0,001 sekuntia.
Mutta paljon enemmän C1 luokkaa salatumpi asia on vaikkapa A/A1 kortin opetuslupa, enkä ihmettele syytä, olisi aika epäedullista autokouluille jos asia olisi yleisesti tiedossa - t.h.
kiki kirjoitti:
No kyllä C1 kortti kaikissa kirjoitta yms mainitaan, tosin C-kortin koulutuksessa ei opeteta juuri mitään C1 luokan ajoneuvoista, esim jarruviive noissa on useimmiten noin 0,001 sekuntia.
Mutta paljon enemmän C1 luokkaa salatumpi asia on vaikkapa A/A1 kortin opetuslupa, enkä ihmettele syytä, olisi aika epäedullista autokouluille jos asia olisi yleisesti tiedossaKertokaa nyt kellä stadissa on se PIENIN kuormuri,(uskalletaanko mainostaa)on masentavaa soitella kaikki koulut läpi, osa aika ynseätä porukkaa. On varmaan muitakin kiinnostuneita kuin allekirj.
- kiki
t.h. kirjoitti:
Kertokaa nyt kellä stadissa on se PIENIN kuormuri,(uskalletaanko mainostaa)on masentavaa soitella kaikki koulut läpi, osa aika ynseätä porukkaa. On varmaan muitakin kiinnostuneita kuin allekirj.
Todellakaan ole kuorma-autoissa se vaikein, vaan vaikein on vaihteet jotka ei mene päälle ihan niiku henkilö ja pakettiautoissa, sekä jarrut...
Mutta kai tuo Volvo FL6 on semmonen tavallinen autokoulujen pikkukuormuri, löytyy jopa takaikkuna :)
Tosin vaihttet ja jarrut ovat todella vaikeat - ngnnhg
C kortilla jaa kuljettaa kokonaismassaltaan yli 3500kg autoa, C1 kortilla saa yli 3500kg autoa, mutta enintään 7500kg autoa!!!! lisäks kummallaki saa ajaa B luokkaan kuuluvia ajoneuvoja (liikennetraktori, mopot, alle 3500kgn paketti- ja henkiläautot) ja saa kuskata peräkärryä joka saa painaa enintään 750kg. C ero C1 korttiin on myös se että C kortilla saa ajaa liikennetraktoria, ja C kortin ikäraja nousee 21 vuoteen 19.1.2013
- niinnoh
Ei helsingin seudulla mutta http://www.urjalanautokoulu.fi/
- tarttis heti
tytölle tarjolla pieni jenkki kuormuri, tarttee C 1:n. Paku kokemuksella on paha pyörittää täys-kuormuria stadissa. ikänä ei tuu tartteen C:tä.
- yks pakettiautoilija
tarttis heti kirjoitti:
tytölle tarjolla pieni jenkki kuormuri, tarttee C 1:n. Paku kokemuksella on paha pyörittää täys-kuormuria stadissa. ikänä ei tuu tartteen C:tä.
Kannattais melkein koittaa ettii sellast pikkukuormurillista autokouluu. Meinaan niit mis on normaali 6-vaihteinen pikkukopillinen kuorkki. Ei juurikaan eroo pakettiautosta. Tosin tuohon tais vasta tulla joku säännös, ettei sais enää sellasil opettaa... Toinen vaihtoehto on tietysti, jos tohon tulevaan autoon saa opetuspolkimet, et saisko sitten kuka opettaa sillä autolla... Kannattaa varmaan AKEsta ja Autokouluista kysellä onko mahdollista tämmönen.
- t.h.
yks pakettiautoilija kirjoitti:
Kannattais melkein koittaa ettii sellast pikkukuormurillista autokouluu. Meinaan niit mis on normaali 6-vaihteinen pikkukopillinen kuorkki. Ei juurikaan eroo pakettiautosta. Tosin tuohon tais vasta tulla joku säännös, ettei sais enää sellasil opettaa... Toinen vaihtoehto on tietysti, jos tohon tulevaan autoon saa opetuspolkimet, et saisko sitten kuka opettaa sillä autolla... Kannattaa varmaan AKEsta ja Autokouluista kysellä onko mahdollista tämmönen.
kysytty, kuormuriin ei saa, eikä tule ikinä saamaankaan opetuslupaa.
- yks pakettiautoilija
t.h. kirjoitti:
kysytty, kuormuriin ei saa, eikä tule ikinä saamaankaan opetuslupaa.
En tarkottanu että ite opettaisit, vaan et sit menis C-koulutusta kuorkilla antavaan autokouluun tytön C1-auton kans ja pyytäs niit liikenneopettajia opettaa sillä C1-autolla, johon olis polkimet. Oisko tämmönen täysin mahdotonta tässä byrokraattisessa oikeusvaltiossa?
- saanut C - opetusluvan
t.h. kirjoitti:
kysytty, kuormuriin ei saa, eikä tule ikinä saamaankaan opetuslupaa.
Miksi ei saisi ? Kytäjän Essoltako kysyit..
- t.h.
saanut C - opetusluvan kirjoitti:
Miksi ei saisi ? Kytäjän Essoltako kysyit..
Kiitos vinkeistä, mutta ei tää taida johtaa mihinkään, eli stadissa ei taida olla C 1 koulutusta. Olis markkinarako, tiedän monta k.o. kortin haluavaa.
t.h. kirjoitti:
Kiitos vinkeistä, mutta ei tää taida johtaa mihinkään, eli stadissa ei taida olla C 1 koulutusta. Olis markkinarako, tiedän monta k.o. kortin haluavaa.
Kyselin tuota samaa jokin aika sitten täällä. Tulin siihen tulokseen, että pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään autokoulua, jossa voisi suorittaa C1-kortin sen kokoisella autolla. Nyt on luvassa, että C1-koulutusta aletaan antaa ensi syksynä, mutta kouluautoina käytetään kuulemma niitä samoja kuorma-autoja, joilla on tähän saakka annettu C-opetusta.
Autokouluissa on se käsitys, että C1-kysyntää ei ole. Esim. eräs autokoulun omistaja piti karavaanarimessuilla tietoiskun ajokorttiluokista eikä maininnut siinä ollenkaan C1-korttia, joka olisi sopivin suurehkojen matkailuautojen ajamiseen. Hän perusteli asiaa sillä, että kukaan kuorma-autokurssille tullut ei ole kysynyt C1-korttia! Piilevä tarve onkin purkautunut sitä kautta, että matkailuautot rekisteröidään 3500 kg:n kokonaismassalle, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Silloin tilavissa autoissa ei voi kuljettaa juuri mitään syyllistymättä ylikuormaukseen. Messuilla oli autoja, joiden takatallissa voisi kuljettaa vaikka mopoa, mutta kun omapaino on jo 3200 kg ja siihen lisätään kaasupullot, Webasto, 100 litraa käyttövettä, autovarusteet ja matkustajat matkatavaroineen, kantavuus ei enää riitä. Saman auton voisi katsastaa esim. 3800 kg:n kokonaismassalle, mutta silloin pitäisi olla C1-kortti. Vaikka kuinka moni sitä kysyisi, vastaus on aina: Kysyntää ei ole!
Niinpä itsekin annoin periksi ja suoritin C-kortin. Olihan se ihan mukava kokemus ajaa 11 tonnin kuorma-autoa, mutta ymmärrän hyvin, että jos tarkoitus on vain ajella yksityisellä perheautolla, monelle on mahdoton ajatuskin opetella ajamaan kuorma-autoa. Vaikka sen ajaminen on kevyttä, kuorma-auton ohjaamoon kiipeäminen ja sieltä laskeutuminen vaatii tiettyä fyysistä ketteryyttä. Sitäpaitsi C-kurssilla annetaan "tyyppikoulutus" ihan erirakenteiseen autoon kuin mitä C1-luokan autot ovat.- kyllä kyllä
yks pakettiautoilija kirjoitti:
En tarkottanu että ite opettaisit, vaan et sit menis C-koulutusta kuorkilla antavaan autokouluun tytön C1-auton kans ja pyytäs niit liikenneopettajia opettaa sillä C1-autolla, johon olis polkimet. Oisko tämmönen täysin mahdotonta tässä byrokraattisessa oikeusvaltiossa?
Joo, autokoulusta kysymällä selviää. Muistelisin, että olen kuullut tapauksesta, että joku olisi ajanutkin jopa autokoulussa korttinsa omalla autolla, mutta tosi harvinaista tämä on, ja varmasti vaatii sen että sitä pitää selitellä vähän autokoululla, koska helpompihan olisi jos pääsis suoraan ajeleen autokoulun autoilla. Muista vaan se, ettäkun ne jenkkiautot meinaa olla niitä automaattivaihteisia, niin sit saa sen ajokorttinsa vaan automaattivaihteiselle autolle, se on nykypäivänä näin.
http://www.viestintaliitto.fi/kirjatyo/2006/11/muut/ --> tuossapa on sellainen tapaus, missä on joku käynyt ajelemassa C-korttinsa omalla autolla. - t.h.
Timontti kirjoitti:
Kyselin tuota samaa jokin aika sitten täällä. Tulin siihen tulokseen, että pääkaupunkiseudulla ei ole yhtään autokoulua, jossa voisi suorittaa C1-kortin sen kokoisella autolla. Nyt on luvassa, että C1-koulutusta aletaan antaa ensi syksynä, mutta kouluautoina käytetään kuulemma niitä samoja kuorma-autoja, joilla on tähän saakka annettu C-opetusta.
Autokouluissa on se käsitys, että C1-kysyntää ei ole. Esim. eräs autokoulun omistaja piti karavaanarimessuilla tietoiskun ajokorttiluokista eikä maininnut siinä ollenkaan C1-korttia, joka olisi sopivin suurehkojen matkailuautojen ajamiseen. Hän perusteli asiaa sillä, että kukaan kuorma-autokurssille tullut ei ole kysynyt C1-korttia! Piilevä tarve onkin purkautunut sitä kautta, että matkailuautot rekisteröidään 3500 kg:n kokonaismassalle, jotta niitä saa ajaa B-kortilla. Silloin tilavissa autoissa ei voi kuljettaa juuri mitään syyllistymättä ylikuormaukseen. Messuilla oli autoja, joiden takatallissa voisi kuljettaa vaikka mopoa, mutta kun omapaino on jo 3200 kg ja siihen lisätään kaasupullot, Webasto, 100 litraa käyttövettä, autovarusteet ja matkustajat matkatavaroineen, kantavuus ei enää riitä. Saman auton voisi katsastaa esim. 3800 kg:n kokonaismassalle, mutta silloin pitäisi olla C1-kortti. Vaikka kuinka moni sitä kysyisi, vastaus on aina: Kysyntää ei ole!
Niinpä itsekin annoin periksi ja suoritin C-kortin. Olihan se ihan mukava kokemus ajaa 11 tonnin kuorma-autoa, mutta ymmärrän hyvin, että jos tarkoitus on vain ajella yksityisellä perheautolla, monelle on mahdoton ajatuskin opetella ajamaan kuorma-autoa. Vaikka sen ajaminen on kevyttä, kuorma-auton ohjaamoon kiipeäminen ja sieltä laskeutuminen vaatii tiettyä fyysistä ketteryyttä. Sitäpaitsi C-kurssilla annetaan "tyyppikoulutus" ihan erirakenteiseen autoon kuin mitä C1-luokan autot ovat.Eiköhän osteta jenkki mieheen ja perusteta skole vain C 1 koulutukseen, fiksun tuntusena sä hoidat "sisätyöt", mulla on A BE CE kortti eli annan donnille ajokoulutuksen.
- kiki
yks pakettiautoilija kirjoitti:
Kannattais melkein koittaa ettii sellast pikkukuormurillista autokouluu. Meinaan niit mis on normaali 6-vaihteinen pikkukopillinen kuorkki. Ei juurikaan eroo pakettiautosta. Tosin tuohon tais vasta tulla joku säännös, ettei sais enää sellasil opettaa... Toinen vaihtoehto on tietysti, jos tohon tulevaan autoon saa opetuspolkimet, et saisko sitten kuka opettaa sillä autolla... Kannattaa varmaan AKEsta ja Autokouluista kysellä onko mahdollista tämmönen.
C-luokan inssissä käyettävässä autossa, tulee olla väh 8 vaihdetta eteenpäin, ja väh ohjaamon kokoinen kuorma tai kuormatila.
Eli 5/6 vaihteinen avolava-auto ei käy inssiajoon lain mukaan, silti niitä siellä näkyy.
Ja vaikka olisi vain 6 vaihdetta, on silti vaihteet huomattavasti vaikeammat kuin "pakussa" koska niiden päälle saaminen vaatii ihan oman tekniikkaansa, ja samoin paineilmajarrut ovat kokemus sekin... - sdgdfhjy
kiki kirjoitti:
C-luokan inssissä käyettävässä autossa, tulee olla väh 8 vaihdetta eteenpäin, ja väh ohjaamon kokoinen kuorma tai kuormatila.
Eli 5/6 vaihteinen avolava-auto ei käy inssiajoon lain mukaan, silti niitä siellä näkyy.
Ja vaikka olisi vain 6 vaihdetta, on silti vaihteet huomattavasti vaikeammat kuin "pakussa" koska niiden päälle saaminen vaatii ihan oman tekniikkaansa, ja samoin paineilmajarrut ovat kokemus sekin...Kyllä ne vähempivaihteisetkin vielä käy, tietääkseni on menossa pitkä "siirtymäaika".
t.h. kirjoitti:
Eiköhän osteta jenkki mieheen ja perusteta skole vain C 1 koulutukseen, fiksun tuntusena sä hoidat "sisätyöt", mulla on A BE CE kortti eli annan donnille ajokoulutuksen.
Kannattaisi kokeilla myös sellaista kurssia, missä opetettaisiin C1-ajokorttitaitojen ohessa matkailuautojen erityisvarustuksen käyttöä kesällä ja talvella (nestekaasulämmitys, lämmin vesi, ilmastointi, kolmella energiamuodolla toimiva jääkaappi, kemiallinen WC, yms), asiointi retkeilyalueilla (turvavälit, verkkosähkön käyttö, kemiallisen WC:n tyhjennys, käyttöveden tankkaus, harmaavesisäiliön tyhjennys yms), yöpyminen muualla (matkaparkit, pysäköintialueet, "puskaparkki"), yöpymispaikan löytämisen apuvälineet, nestekaasupullojen täyttäminen ulkomailla jne.
Suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja aika moni ostaa silloin ensimmäisen matkailuautonsa, joka maksaa käytettynä tai uutena useimmiten noin 30.000-80.000 euroa. Jos joku olisi tarjonnut minulle viime kesänä ennen ensimmäisen matkailuautoni ostoa esim. 999 euron hintaista perehdyttämiskurssia, jolla B-kortti olisi samalla korotettu C1-kortiksi, varmaankin olisin tarttunut tilaisuuteen.
Itse olen kuitenkin nyt sellaisessa eläkeputkessa, ettei minun kannata ryhtyä (enää uudelleen) yrittäjäksi ennen vanhuuseläkeikää, mihin on vielä muutamia vuosia.- kiki
sdgdfhjy kirjoitti:
Kyllä ne vähempivaihteisetkin vielä käy, tietääkseni on menossa pitkä "siirtymäaika".
"14 § (18.9.2003/815)
Ajokoe
Ajokokeen vähimmäiskestoaika on 45 minuuttia tai, jos koe suoritetaan C1E-, CE-, D- tai DE-luokkaa varten, 60 minuuttia. Ajoneuvohallintokeskus antaa tarkemmat ohjeet ajokokeen suorittamisesta.
Ajokokeessa käytettävän ajoneuvon on täytettävä opetusajoneuvoja koskevat vaatimukset, sekä 7 ja 8 §:ssä tarkoitettuja opetusajoneuvoja lukuun ottamatta
5) C-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 12 000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 10 000 kg, pituuden vähintään 8 metriä, leveyden vähintään 2,40 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Kuorma-autossa on oltava lukkiintumattomat jarrut, vähintään kahdeksan «eteenpäinajovaihdetta» ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen"
Ei puhua siirtymäajasta ei - Putki Notkonen
kiki kirjoitti:
"14 § (18.9.2003/815)
Ajokoe
Ajokokeen vähimmäiskestoaika on 45 minuuttia tai, jos koe suoritetaan C1E-, CE-, D- tai DE-luokkaa varten, 60 minuuttia. Ajoneuvohallintokeskus antaa tarkemmat ohjeet ajokokeen suorittamisesta.
Ajokokeessa käytettävän ajoneuvon on täytettävä opetusajoneuvoja koskevat vaatimukset, sekä 7 ja 8 §:ssä tarkoitettuja opetusajoneuvoja lukuun ottamatta
5) C-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 12 000 kg ja todellisen kokonaismassan vähintään 10 000 kg, pituuden vähintään 8 metriä, leveyden vähintään 2,40 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Kuorma-autossa on oltava lukkiintumattomat jarrut, vähintään kahdeksan «eteenpäinajovaihdetta» ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen"
Ei puhua siirtymäajasta eiEi puhuta, kun kopioit tänne satunnaisia lainauksia, sama onko ne vaikka Kansanterveyslaista vai Ajokorttiasetuksesta. Tässä kuitenkin se oikea kohta: Liikenneministeriön päätös ajokorttiasetuksen soveltamisesta 7.9.1990/846:
muutos; 18.9.2003/815:
Tämä asetus tulee voimaan 1 päivänä lokakuuta 2003. Sen 2 a § tulee kuitenkin voimaan vasta 1 päivänä kesäkuuta 2004.
Kouluajoneuvoksi ennen tämän asetuksen voimaantuloa hyväksyttyä ajoneuvoa saadaan käyttää kuljettajantutkinnon ajokokeessa ennen 30 päivää syyskuuta 2013 edellyttäen, että ajoneuvo täyttää tämän asetuksen voimaantullessa voimassa olleet ajokokeessa käytettävää ajoneuvoa koskevat vaatimukset. (28.8.2008/558) ... - gfvtrcs
saanut C - opetusluvan kirjoitti:
Miksi ei saisi ? Kytäjän Essoltako kysyit..
Kerro lisää tuosta C-opetusluvan saannista.
Onko joku tuttusi saanut? Vai mistä tiedät noin varmaksi? - hlhhklhjk
gfvtrcs kirjoitti:
Kerro lisää tuosta C-opetusluvan saannista.
Onko joku tuttusi saanut? Vai mistä tiedät noin varmaksi?Opetuslupa C- tai D-luokan ajoneuvon tai CE-luokan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeuden saamiseksi annettavaa kuljettajaopetusta varten voidaan myöntää vain, jos opetusta annetaan autonkuljettajan ammattiopetuksen tai siihen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä.
- gfvtrcs
hlhhklhjk kirjoitti:
Opetuslupa C- tai D-luokan ajoneuvon tai CE-luokan ajoneuvoyhdistelmän ajo-oikeuden saamiseksi annettavaa kuljettajaopetusta varten voidaan myöntää vain, jos opetusta annetaan autonkuljettajan ammattiopetuksen tai siihen rinnastettavan työnantajan antaman koulutuksen yhteydessä.
tuo edellinen olla TLL 68§ 4. momentti eikä siihen mitään muutosta ole tullut.
"C - opetuslupa" oli nähnyt märän päiväunen.;) - ...
Timontti kirjoitti:
Kannattaisi kokeilla myös sellaista kurssia, missä opetettaisiin C1-ajokorttitaitojen ohessa matkailuautojen erityisvarustuksen käyttöä kesällä ja talvella (nestekaasulämmitys, lämmin vesi, ilmastointi, kolmella energiamuodolla toimiva jääkaappi, kemiallinen WC, yms), asiointi retkeilyalueilla (turvavälit, verkkosähkön käyttö, kemiallisen WC:n tyhjennys, käyttöveden tankkaus, harmaavesisäiliön tyhjennys yms), yöpyminen muualla (matkaparkit, pysäköintialueet, "puskaparkki"), yöpymispaikan löytämisen apuvälineet, nestekaasupullojen täyttäminen ulkomailla jne.
Suuret ikäluokat ovat jäämässä eläkkeelle ja aika moni ostaa silloin ensimmäisen matkailuautonsa, joka maksaa käytettynä tai uutena useimmiten noin 30.000-80.000 euroa. Jos joku olisi tarjonnut minulle viime kesänä ennen ensimmäisen matkailuautoni ostoa esim. 999 euron hintaista perehdyttämiskurssia, jolla B-kortti olisi samalla korotettu C1-kortiksi, varmaankin olisin tarttunut tilaisuuteen.
Itse olen kuitenkin nyt sellaisessa eläkeputkessa, ettei minun kannata ryhtyä (enää uudelleen) yrittäjäksi ennen vanhuuseläkeikää, mihin on vielä muutamia vuosia.Matkailuautoja saa kyllä ajaa ihan B-kortilla. Ne katsos rakennettu, niin ettei ne ylitä omamassaltaan 3500kg, tosin saattaa olla semmosia malleja, jotka ylittävät tuon 3500kg:n ja silloin vaaditaan C1- tai C-korttia ajamiseen
- CE
kiki kirjoitti:
C-luokan inssissä käyettävässä autossa, tulee olla väh 8 vaihdetta eteenpäin, ja väh ohjaamon kokoinen kuorma tai kuormatila.
Eli 5/6 vaihteinen avolava-auto ei käy inssiajoon lain mukaan, silti niitä siellä näkyy.
Ja vaikka olisi vain 6 vaihdetta, on silti vaihteet huomattavasti vaikeammat kuin "pakussa" koska niiden päälle saaminen vaatii ihan oman tekniikkaansa, ja samoin paineilmajarrut ovat kokemus sekin...Kannattaa valita uusi vähintäin 8 vaihteinen kouluauto. Niissä menee vaihteet päälle kevyellä ranneliikkeellä. Näissä uusissa on EBS jarrut kaikissa, joten jarruviiveet voi unohtaa. ABS on tietty myös vakiona. Akseliväli on kaikkein olennaisin. Se on samaa luokkaa, kuin vanhoissakin.
Vanhoissa kuorma-autoissa on vaikeasti päälle menevät 6 vaihdetta lähekkäin, jolloin vaihteet sotkeutuvat. Lisäksi ne ovat raskaampia ohjata, huonoilla peileillä varustettu, sekä töksähtelevillä jarruilla varustettuja. Takaikkuna niissä on, mutta siitä ei saa katsoa, vaan peilit on sitä varten. - Nykyjään paremmin
CE kirjoitti:
Kannattaa valita uusi vähintäin 8 vaihteinen kouluauto. Niissä menee vaihteet päälle kevyellä ranneliikkeellä. Näissä uusissa on EBS jarrut kaikissa, joten jarruviiveet voi unohtaa. ABS on tietty myös vakiona. Akseliväli on kaikkein olennaisin. Se on samaa luokkaa, kuin vanhoissakin.
Vanhoissa kuorma-autoissa on vaikeasti päälle menevät 6 vaihdetta lähekkäin, jolloin vaihteet sotkeutuvat. Lisäksi ne ovat raskaampia ohjata, huonoilla peileillä varustettu, sekä töksähtelevillä jarruilla varustettuja. Takaikkuna niissä on, mutta siitä ei saa katsoa, vaan peilit on sitä varten.Saa sen täysiverisen BC1-kortin ihan normaalin pakettiauton kokoisella kuorma-autolla, jossa on tavalliset jarrut, eli ihan niikuin missä tahansa pakussa/h-autossa, sekä vaikka automaattivaihteet, eli keppi asentoon D ja senku painelee kaasua ja jarrua.
Mitä takaikkunoihin tulee, niin laki taisi sanoa että kuorman tai kuormatilan tulee olla vähintään sen kokoinen, etät näkyvyys taaksepäin on mahdollista vain ulkoisija sivupeilejä käyttämällä... - CE
Nykyjään paremmin kirjoitti:
Saa sen täysiverisen BC1-kortin ihan normaalin pakettiauton kokoisella kuorma-autolla, jossa on tavalliset jarrut, eli ihan niikuin missä tahansa pakussa/h-autossa, sekä vaikka automaattivaihteet, eli keppi asentoon D ja senku painelee kaasua ja jarrua.
Mitä takaikkunoihin tulee, niin laki taisi sanoa että kuorman tai kuormatilan tulee olla vähintään sen kokoinen, etät näkyvyys taaksepäin on mahdollista vain ulkoisija sivupeilejä käyttämällä...Aika helpot vaatimukset C1 opetusautolta:
C1-luokan tutkinnossa kuorma-auton rekisteröidyn kokonaismassan on oltava vähintään 4 000 kg, pituuden vähintään 5 metriä ja suurimman rakenteellisen nopeuden vähintään 80 km/h. Ajoneuvossa on oltava lukkiintumattomat jarrut ja ajopiirturi. Kuormatilan rakenteen tai kuorman kuormatilan leveydeltä ja pituudelta on oltava vähintään ohjaamon levyinen ja korkuinen;
Teoriaopetusta 9t ja ajo-opetusta 5t, eli käytännössä 10 ajokertaa.
- mane
Voisikko joku kertoa onko myös c1 vain 5vuotinen ,uusi laki sanoo
että c ja siitä eteenpäin,kuulostaa siltä että c1 on sen ulkopuolella,
jos ei ole ei paljon kiinnosta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kiitos nainen
Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik196160- 173736
MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."
Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar1193056Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1692286Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?
Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun6492275Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja721535Yksi syy nainen miksi sinusta pidän
on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s421465Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!
Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill31268Veda uskonto vs. muut uskonnot
Mitenkähän tuo Veda(Krisha)uskonto loppujen lopuksi eroaa muista niin sanotuista ilmoitus uskonnoista? Siinäkin vedotaan4061186Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641147