Hiihtoloma alkaa...mutta itsellä ei ole lomaa.
Tytär 9.5vuotias haluaisi kovasti mummin luokse n.450km päähän...
Suoria lentoja ei ole...mikä olisi kätevintä päästä mummin luokse.
Ajattelin junaa....mummi tulee tänne meille jo nyt viikolla ja meno matka mummilaan taittuisi mummin kanssa junassa, mutta kotiin paluu pitäisi suorittaa yksin junalla...
Suoraa junayhteyttä ei kyllä ole, mutta mummin kanssa sovittiin alustavasti, että tyttö vietäisiin asemalle, mistä juna tulee suoraan kotiin...eli mummi laittaisi tytön junaan ja minä hakisin hänet täältä määräasemalta suoraan vaunusta.
(pääteasema)
Onko tällä palstalla immeisiä joiden lapset on junalla matkustanut yksin??? Minkä ikäisiä?? Ja millaisia matkoja???
Matka tulisi kestämään tuolta asemalta josta juna tulee suoraan tänne kotiin n. 5 tuntia.
Tyttö olisi itse kovin lähdössä...oli jo vuosi sitten, mutta en uskaltanut silloin vielä päästää...
Uskaltaisikohan nyt???
Tietty känny on olemassa...ja luotan tyttöön siinä, että ei astu junasta ollenkaan pois...
Mutta eniten arveluttaa se, että junassa onkin tyyppejä joilla ei niin hyvät aikeet...
Itse olen paljon junalla matkustanut ja nähnyt, että junassa matkustaa vaikka minkänäköistä hiipparia...
Toki tytölle ostettaisiin lippu lastenvaunusta ja paluumatka tapahtuisi päiväjunassa....
Ystävä tuossa sanoi, että antaa tytön mennä vaan....mutta kertokaas onko kokemuksia...ja olenko ihan edesvastuuton jos annan tytön mennä ja matkata yksin junassa???
Tytöllä on niin kova mummi kaipuu, että uskon, että vaikka kävelisi tuon matkan jos ei muuta.
uskaltaako vaiko ei
11
517
Vastaukset
- millaisia ne on?
Itse kuljen viitenä päivänä viikossa mennen tullen junalla, mutta en ole törmännyt noihin hiippareihin. Kerro mulle lisää niistä?
- minusta....
voisi hyvin päästää yksin junalla matkustamaan. Tulomatkan ajankohta kannattaisi vaan varmistaa ettei osu perjantaille tai sunnuntaille. Silloin junissa liikkuu niitä hiippareita enempäsä. Kannattaa kuitenkin ohjeistaa tyttöä että jos tulee hätä niin konduktööriltä voi aina apua kysyä, sillä puhelin ei välttämättä junassa kuulu.
- varmaankin..
uskaltaisin tuon ikäisen päästää, mikäli tyttö itse haluaa lähteä. Varsinkin, kun junaa ei tarvitse välillä vaihtaa. Riippuu tietysti lapsesta, toinen pärjäisi varmaan nuorempanakin ja joku ei uskaltaisi vielä pari vuotta vanhempanakaan. Mutta mielestäni pohdittavana on nimeomaan tytön selviytymiskyky noinkin pitkästä matkasta, eikä mitkään hiipparit.
- -äiti-
Kyllä minusta voi laittaa. Mutta kannattaa esitellä lapsi junan kondyktöörille ja kertoa, että tyttö matkustaa yksin, ja äiti on asemalla vastassa. Kondyktöörit antavat yleensä erityishuomiota ilman aikuista matkustaville lapsille. Esim. kysyvät ohi kulkiessaan, kuinka matka sujuu, yms.
- ,,,,
Itse olen matkustanut yksin 500km noin 10-vuotiaana. Hyvin se meni.
- Nimetön
,,,, kirjoitti:
Itse olen matkustanut yksin 500km noin 10-vuotiaana. Hyvin se meni.
kiitos vastauksista!!!
Nyt asiaa miettien ollaan tultu siihen tulokseen, että likka saa lähteä, koska itse haluaa niin paljon.
Täytyy vaan teroittaa likalle, ettei tosiaankaan saa lähteä junasta mihinkään...toki sitä en uskokkaan, koska kun me ollaan perheen voimin matkattu, niin ei likka halua junassa edes liikkua...
Mummi lupasi sanoa konduktöörille, että pitää lasta silmällä....mummi laittaa omalle paikalle istumaan vaunuun ja minä haen täältä pääste-asemalta tytön vaunusta...
Jouku kysyi mitä tarkoitan hiippareilla! No lähinnä sitä, että maailma ei ole enää turvallinen paikka...ja mieleen tuli sellanen kauhukuva, että joku huomaa, että pikkanen tyttö matkustaa yksin....siis joku jolla aikeet ei niin hyvät.
Mutta toisaalta varmaan aika pieni mahdollisuus tuohon, koska tyttö matkustaa päiväjunalla, joka todennäköisesti on täynnä hiihtolomalaisia perheitä...Ja tarkoitus olisi tytön tulla ic-junalla jossa leikkitila...toki tyttö taitaa olla jo aika isokokoinen leikkimään siinä...ic.ssa kun ei mikään iso ollut se leikkitila...
Hiukan kyllä jänskättää, mutta toisaalta tyttö on kokenut matkaaja...enkä usko, että toi 5h junassa on mikään mahdoton aika...tyttö on tottunut matkaamaan tuota matkaa niin junalla kuin autollakin...ja etelään lennettäessä on lentomatkakin ollut pidempi...
- mummolaan...
menis bussia? se vois olla parempivaihtoehto. lapsi saa mennessä bussiin "passin" missä on puh. nrot kuka hakee ja vanhempien numerot, määrän pää yms. ja kuski huolehtii lapsen perille saattajalta hakialle.
- Nimetön
bussia ei mene...tai siis toki menee, mutta on 2-3 vaihtoa vuorosta riippuen....
- mie vaan...
tuossa iässä olen toki aikanaan itse matkustellut vaikk amihin ja meidän lapsetkin moneen paikkaan. On lapsesta kiinni kuinka osaa matkustaa ja miten selviää vaikka ihan syömisestä junassa yms jutuista.
Menomatkahan on tavallaan harjoittelua joten paluu on sikäli helppo.
Kannattaa ehkä tiedustella VR:n kantaa asiaan myös.
Mites bussit? Niissä kuski pystyy huolehtimaan tavallaan lapsesta eli yleensä sijoitetaan etupenkkiin ja on siinä silmien alla ilman sen suurempaa. Matkahuollolla oli ennen aiheesta sivuillaankin tietoa..- Nimetön
Juu tosiaan noita busseja ei kulje suoraan....
Katsoin vielä tänään matkahuollonsivuilta ja kaikissa on 1-2 vaihtoa...ja ne vaihdot on niin kaukana, ettei mummi pysty enää lasta sinne asti kuljettaa....
Likkahan on siis matkannut aikaisemminkin pitkiäkin matkoja....mutta ei yksin.
Menomatkahan tosiaan on muistustus lapselle, mitä se matkaaminen on...vaikka luulempa, että on tuoreessa muistissa, koska edellisestä pitkästä matkasta ei ole kulunut kuin nippa 2kuukautta...
No nyt olen siis antanut likalle luvan lähteä mummin mukaan mummilaan...
Aina kun likan kanssa juttelen asiasta, niin likka alkaa listaamaan asioita mitä pitää muistaa yksin matkatessa: eli ei saa poistua junasta yksin edes toiseen vaunuun...vieraiden kanssa ei saa jutella....ne eväät syödään mitä mummi laittaa...eikä junasta liikuta muualle kuin vessaan...ja äiti hakee omalta paikalta sitten pääteasemalta...
Tulen sitten kertomaan miten matka sujui....
Kiitos kaikille vastanneille... - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Juu tosiaan noita busseja ei kulje suoraan....
Katsoin vielä tänään matkahuollonsivuilta ja kaikissa on 1-2 vaihtoa...ja ne vaihdot on niin kaukana, ettei mummi pysty enää lasta sinne asti kuljettaa....
Likkahan on siis matkannut aikaisemminkin pitkiäkin matkoja....mutta ei yksin.
Menomatkahan tosiaan on muistustus lapselle, mitä se matkaaminen on...vaikka luulempa, että on tuoreessa muistissa, koska edellisestä pitkästä matkasta ei ole kulunut kuin nippa 2kuukautta...
No nyt olen siis antanut likalle luvan lähteä mummin mukaan mummilaan...
Aina kun likan kanssa juttelen asiasta, niin likka alkaa listaamaan asioita mitä pitää muistaa yksin matkatessa: eli ei saa poistua junasta yksin edes toiseen vaunuun...vieraiden kanssa ei saa jutella....ne eväät syödään mitä mummi laittaa...eikä junasta liikuta muualle kuin vessaan...ja äiti hakee omalta paikalta sitten pääteasemalta...
Tulen sitten kertomaan miten matka sujui....
Kiitos kaikille vastanneille...No nyt kun tuli vatvottua tätä asiaa niin paljon, että omatkin yöunet meni...ja lopulta päädyttiin tulokseen, ett tyttö menee mummille...
No asia ratkesi niin, että tyttö sairastui...potee nyt kovaa kuumetta...
Eipä häntä mummin luo huomenna voi laittaa kun nytkin kuumetta on 39.8....kuume alkoi eilen ilalla ihan varkain...taitaa olla tuota influenssaa...
Eli tälä erää tytön reissaaminen mummon lokse jäi.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p465269Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511730Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1331700Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141335
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41230No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol24116081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877