Vanhoillislestadiolaiselle liikkeelle ominaiset syntilistat keksittiin vasta 1960. Tällöin synnillistettiin iso liuta erilaisia musiikkisoittimia, televisio, ehkäisy, ja ns. maailmallinen musiikki, joka käsitteenäkin elää kokoajan. Ennen maailmallinen musiikki käsitti myös useimmat valssit, kun nykyään ne on aikalailla tulleet sallittujen listalle. Sota-ajan iskelmätkään eivät kaikki enää täytä maailmallisen musiikin kriteereitä.
Ennen 1960-vuotta jokainen sai itse määritellä, mikä sopi itelle ja mikä ei. Tosin alkoholi taidettiin synnillistää jo Lars Levin aikana.
Syntiluettelot keksittiin 1960
15
780
Vastaukset
- vitocortizone
Minusta LLL ei synnillistänyt alkoholia, hänhän saarnasi juoppoutta vastaan ja raittiuden puolesta?
Jostain olin lukevinani sellaisenkin kommentin, että LLL myönsi ettei Raamattu pidä alkoholia syntinä, mutta katsoi paremmaksi astua täysraittiuden kannalle kun paikallisella väestöllä ei pysynyt mopo hanskoissa kuitenkaan? - vettori
maailman koreus on nähty aiemminkin syntinä, kuten muun kuin välttämättömän työn tekeminen pyhänä. Radio oli syntiä 1930 - 40-luvulla muttei ei enää.
- eikä hellitä
-60 luvulla tuli enempikin näitä maallikkosaarnaajia, ja mitä hullumpi äijä sen enemmän keksittiin näitä älyttämiä kieltoja.
-60 luvun pahimmat idiootit on mukana aina vain,
eikä ne ymmärrä antaa periksi mistään.- kaukana alkuperäisestä
Maallikkosaarnaajat ottivat liikekessä vallan kun 2/3 vl-papeista erotettiin tai itse erosi ns. pappiseriseurassa (pappishajaannuksessa) 1960-luvun alussa. Sen jjälkeen teologisesti oppimattomat ja Raamattua huonosti tunteneet maallikot aloittivat "oman uuden kirkon" rakentamisen. Tuli pitkä listä kieltoja, joita alettiin tehtailla sekä SRK:n vuosikokouksissa että puhujainkokouksissa.
Nykyinen vl-liike on kokonaan eri usko kuin vanhoillislestadiolaisuus 30-50-luvuilla. Sen aikaisent uskovaiset pitäisivät nykyoppia lakihenkisenä harhaopetuksena.Mutta he eivät ole täällä kertomsaa, sillä ihmisen ikä on lyhyempi kuin tällaisten liikkeiden.
- tuota aikaa
Ehkä lista tehtiin (jos kyseinen lista on olemassa) koska ihmiset kyselivät jatkuvasti että onko soveliasta tehdä sitä tai tätä.
Syntilistasta en itse ole kuullut kuin vl-vastaisilla palstoilla, lista lienee koottu muiden kuin vl:n toimesta asioista joita pidetään/pidettiin pahentavina vl:n keskuudessa.
Kolmekymmentä vuotta olen enemmän tai vähemmän aktiivisesti pyörinyt vl-piireissä eikä kukaan uskovainen ole koskaan puhunut sellaisesta listasta, saati näyttänyt. - 39 vuotta vl
ja en ole törmännyt syntilistaan. Tietäisin kyllä, jos sellainen olisi olemassa. Turha nikittää tänne itse kirjoittamaasi listaa.
- noin...
...Eihän sellaista listaa olekaan kirjoitettuna missään SRK:n kaapissa ;) mutta se on jokaisen vl:n takaraivossa, ihan kuten monet moraalisäännöt on (lähes) kaikkien ihmisten takaraivossa, vaikkei niitä mihinkään olisikaan kirjattu.
Ihminen vaan tietää, miten tietyissä tilanteissa käyttäydytään, mikä on sopivaa ja mikä ei.
Vl:t puolestaan tietävät omat "sääntönsä", mikä on sopivaa ja mikä ei. Säännöt tai kiellot on jo lähtökohtaisesti niin negatiivisesti kalskahtava, että se on kivempi pukea muotoon "emme halua".
Ja jos/kun näitä sääntöjä rikkoo, siitä seuraa jonkinsortin rangaistus eli rangaistuksen pelosta ihminen noudattaa näitä sääntöjä halusipa tai ei. Ja sinäkin tiedät sisimmäsäsi, että tämä on totta.
- vl-syntilista
Löytyi arkistosta haulla vl-syntilista.
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000490&posting=22000000040129939- jotta
noin pitkä lista elämäntapasääntöjä pitää olla taivaspaikkaan?
- syntilistaan
- pitäisi.
Jokainen vähänkin kriittisesti vl-llään suhtautuva ja liikettä tunteva tietää että ko listaa vaaditaan noudettavaksi heikäläisten keskuudessa.
- iski silmään
pitäisi. kirjoitti:
Jokainen vähänkin kriittisesti vl-llään suhtautuva ja liikettä tunteva tietää että ko listaa vaaditaan noudettavaksi heikäläisten keskuudessa.
"kaupungilla hengailu seurojen jälkeen"
"rivoille jutuille nauraminen"
chateissa ja keskustelupalstoilla hengailu ja rivoille jutuille nauraminen seurojen jälkeen ei taida olla syntilistalla.
se on tätä nettiaikaa.
- ne keksit?
Sinäkö?
- pakkula
Ei edes Paavalin aikaan oikein uskovan sopinut elää maailman lasten tavalla. Olen lukenut sen Paavalin ja muistakin kirjoituksista.
Muistan lapsuudestani 1940 -50 lukujen vaiheilta, ettei silloinkaan iltamat, teatterit, elokuvat, tanssit ja muut sellaiset olleet Jumalan lasten paikkoja. Ei silloin silti syntilistoja tunnettu, oli vain aivan selvää, ettei uskovainen niissä kulje eikä viihdy.
Syntilistat olivat ja ovat kaltaisillasi, jotka listojen avulla haluavat rajoittaa uskomisen vapautta, ja kuten itse kerroit, se listojen mukaan eläminen on vienyt sinulta uskon. - pakkula
Miltähän vuosikymmeneltä tämä mahtaa olla?
Galatalaiskirje 5
14 Sillä kaikki laki yhdessä sanassa täytetään, nimittäin: rakasta lähimmäistäs niinkuin itsiäs.
15 Mutta jos te toinen toistanne purette ja syötte, niin katsokaat, ettette toinen toiseltanne syödyksi tule.
16 Mutta minä sanon: vaeltakaat Hengessä, niin ette lihan himoa täytä;
17 Sillä liha himoitsee Henkeä vastaan, ja Henki lihaa vastaan: nämät ovat vastaan toinen toistansa, niin ettette tee, mitä te tahdotte.
18 Mutta jos te Hengeltä hallitaan, niin ette ole lain alla.
>>19 Mutta lihan työt ovat julkiset, kuin on huoruus, salavuoteus, saastaisuus, haureus,
20 Epäjumalain palvelus, noituus, vaino, riita, kateus, viha, torat, eripuraisuus, eriseura,
21 Pahansuomuus, murha, juopumus, ylönsyömyys ja muut senkaltaiset, joista minä teille edellä sanon, niinkuin minä ennenkin sanonut olen, että ne, jotka senkaltaisia tekevät, ei pidä Jumalan valtakuntaa perimän.
22 Mutta Hengen hedelmä on: rakkaus, ilo, rauha, pitkämielisyys, ystävyys, hyvyys, usko, hiljaisuus, puhtaus.
23 Senkaltaisia vastaan ei ole laki.
24 Mutta jotka Kristuksen omat ovat, ne ovat ristiinnaulinneet lihansa, himoin ja haluin kanssa.>>
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874168Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283137No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452340- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11770