Mietin vaan........

jo5vuottabulimiaa

Että onko kenellekään ollut ''moraalinvastaisista vinkeistäni'', liittyen oksentamiseen apua? Pidättekö minua palstan mustana lampaana/pro miana, jonka ei pitäisi antaa muille neuvoja? Olen itse miettinyt, että minun ei pitäisi periaatteessa antaa neuvoja, mutta en vain ole pystynyt olemaan kertomatta totuutta sairaudestani, en halua hienostella sitä millään tavalla. En haluaisi kuitenkaan loukata ketään, joka ei halua kuulla karua totuutta bulimiastani ja kaikista siihen liittyvistä yksityiskohdista. Mutta tämä on ainut paikka, johon voin kertoa kaiken.

13

1028

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • coffin

se on väärin tehty, mutta vinkkien kysyjät tajuavat sen vasta sitten kun ovat samassa tilanteessa kuin esim sinä ja min´ä ja katuvat silloin kun kysyivät joskus.....

itse kadun ensimmäistä kertaa, olisin saattanut välttyä neljältä vuodelta helvetissä joka jatkuu koko ajan, mutten välttämättä olisi sellainen mitä olen nyt. jokainen valitsee oman tiensä...

• jo5vuottabulimiaa

Mutta minä en ole kysynyt keneltäkään täältä oksennusnuvoja, vaan olen ''itseoppinut''.
        Niin ja puolustan itseäni sillä, että saman tiedon, minkä minä kerron, löytää netistäkin, jos osaa etsiä. Enkä oikeastaan kadu, sitä että päätin alkaa oksentamaan, koska olen laihtunut. joka olikin päämääräni.

• coffin
        jo5vuottabulimiaa kirjoitti:

Mutta minä en ole kysynyt keneltäkään täältä oksennusnuvoja, vaan olen ''itseoppinut''.
        Niin ja puolustan itseäni sillä, että saman tiedon, minkä minä kerron, löytää netistäkin, jos osaa etsiä. Enkä oikeastaan kadu, sitä että päätin alkaa oksentamaan, koska olen laihtunut. joka olikin päämääräni.

en mäkään saanut täältä siihen neuvoja, ihan itse opettelin sen jalon taidon....

• säälittääkin vähän..

Kun kerran kysyit..minusta vaikutat todella lapselliselta ja huomionkipeältä tytöltä.tottakai sulla on vaikea elämä,mutta mieti miksi sä teet siitä sellaisen?ja on äärimmäisen edesvastuutonta jaella "vinkkejä" toisille aiheen tiimoilta.mietippä vähän,kysyjä voi olla todella nuori ihmisen alku.saamarin ykä-queen!

• jo5vuottabulimiaa

En kirjoita tänne siksi, että saisin huomiota, vaan siksi että olen kiinnostunut muullakin tasolla bulimiasta ja buliimikkojen ajatuksista.

Ei tarvitse minua sääliä, koska olen itse valinnut tieni, bulimian, ja tämähän on mitä ilmeisimmin sairaus, eikä kukaan voi päättää, että en koskaan sairastu, se on monien asioiden yhteenliittymä, mutta turha sitä on loppujen lopuksi jossitella,että ''tuskin olisin sairastunut, jos minua ei oltaisi kiusattu koko peruskoulun ajan'' tai että, ''jos minut olisi hyväksytty ylipainoisena'', en tosin hyväksynyt itseäni sen painoisena, ''tai entä jos olisin ollutkin se ensimmäinen lapsi enkä toinen, kolmas, neljäs, viides tai kuudes, olisin varmaan saanut enemmän huomiota, ''tai jos olisin tehnyt niin ja näin'' tai sanonut niin ja niin sille ja sille henkilölle''. Mitä se enää hyödyttäisi ketään?

Niin, voi olla väärin jaella tietoja, mutta eikö se netti ole sitä jo muutenkin täynä? Olenhan myöskin antanut vinkkejä, miten hampaat saa pysymään kunnossa, vaikka oksenteleekin. Ihmisten pitää saada tietää totuus bulimiasta, eikä se aina ole niin ruusuista, kiitos kumminkin palautteesta, ymmärrän näkökulmasi hyvin.

• Anna palaa**

Pidän vastauksistasi. Et jeesustele etkä kuitenkaan tuputa omia neuvojasi.

Kaikista turhimpia tällä palstalla on ne, jotka kauhistelevat, tuomitsevat ja syyllistävät. Joka toisessa viestissä kehotetaan hankkimaan apua, aivan kuin se onnistuisi jokaisella paikkakunnalla tai että sillä olisi ihmeitätekevä vaikutus.

Kuten oksentamisen opetteluun niin myös paranemiseenkin vaaditaan omaa halua. Kukaan ei parannu sillä että käy kertomassa lääkärille oksentamisestaan eikä kenestäkään tule bulimikkoa, jos lukee täältä ohjeita.

• jo5vuottabulimiaa

Kommentistasi. Joskus mietin itse, että miksi annan muille vinkkejä, mutta toisaalta kysyjälläkin on vastuu itsestään. Ja itsekään en ole edes edennyt tähän pisteeseen neuvojen avulla, vaan aivan oman käden kautta olen oppinut niksini. En ole kysynyt keneltäkään siis, joten jokainen on itsensä herra.

Minä olen hakenut apua, mutta ei se paraneminen aina niin helppoa ole, se kuuluu tähän sairauteen. Ja kun on masennustakin ja muita ongelmia ja kiusaamista taustalla. Ne hankaloittvat mahdollista paranemista.

Kun syömishäiriö kroonistuu, paranemismahdollisuudet vähenevät, koska usein kroonistuneelta puuttuu motivaatio parantumiseen, niin kuin minultakin.

• ...kiia........
        jo5vuottabulimiaa kirjoitti:

Kommentistasi. Joskus mietin itse, että miksi annan muille vinkkejä, mutta toisaalta kysyjälläkin on vastuu itsestään. Ja itsekään en ole edes edennyt tähän pisteeseen neuvojen avulla, vaan aivan oman käden kautta olen oppinut niksini. En ole kysynyt keneltäkään siis, joten jokainen on itsensä herra.

Minä olen hakenut apua, mutta ei se paraneminen aina niin helppoa ole, se kuuluu tähän sairauteen. Ja kun on masennustakin ja muita ongelmia ja kiusaamista taustalla. Ne hankaloittvat mahdollista paranemista.

Kun syömishäiriö kroonistuu, paranemismahdollisuudet vähenevät, koska usein kroonistuneelta puuttuu motivaatio parantumiseen, niin kuin minultakin.

..Minkä ikäinen olet? Entä pituus? Opiskeletko jotain/oletko töissä? Miten rahasi riittää kaikkeen ruokaan?

• jo5vuottabulimiaa
        ...kiia........ kirjoitti:

..Minkä ikäinen olet? Entä pituus? Opiskeletko jotain/oletko töissä? Miten rahasi riittää kaikkeen ruokaan?

Täytän tänä vuonna 20. Bulimiani siis alkoi 14-15 vuotiaana. Tällä hetkellä olen työtön ja asun kotona. Tosin olen pian muuttamassa pois. Elän siis omilla säästöilläni, vanhempieni rahoilla ja työttömyysrahoilla. Osaan olla tuhlaamatta liikaa rahaa. Aina tulee uutta menetetyn tilalle.

• ja kumarran!

Moi!

Olen kysynyt montakin kysymystä juuri sinulta. Suht aiheeseen liittyvällä nimimerkillä.
      Pidän sinua asiaan todella perehtyneenä ja kyllä sulla on kokemustakin kerttynyt. Uskon että tiedät mistä puhut. Ja minusta et provosoi ja tyrkytä omia mielipiteitäsi. Minusta olet asiallinen.
      Minä ainakin todella kiitän kirjoituksistasi ja jaksat aina niin kattavasti vastata. Ei sinun sanomiset eikä mikään sellainen asia ketään sairastuta. Olen sitä mieltä että kyllä ihminen on jo aikalailla sairastunut ennenkö kiinnnostuu niin paljon aiheesta että tulee tänne kyselemään. Kyllä tietoa saa netistä, niinkuin sanoit, mutta tällaisella palstalla on juuri niitä joilla on oikeesti kokemusta asiasta. Ja sellaisia itse kuulen mielelläni. Täällä on montakin "kokemusta" omaavaa jotka kirjoittelee, ja itse ainakin kiitän heitä!
      Itse olen aika aloitteleva tällä saralla, koska diagnoosini on anoreksia ja paastoamisen ja nälkiinnyttämisen osaan kyllä hyvin. Jopa niin hyvin että olen ollut sairaalahoidossa mutta silloin en vielä oksentanut. Nyt vaan rupesin aluksi harvakseeltaan ja nyt se on jo päivittäistä. Tunnen itseni nyt tyytyväisemmäksi, koska voin sentäs syödä! Tähän asti olen välttänyt ruokaa kun ruttoa, johon myös liittyy vakavat ongelmat. Sama se mulle mikä mulla vaurioituu. Laihtua kun haluan ja siihen on kenenkään turha sanoa mitään. Ja paljon laihtua! Ja jos se on mahdollista silleen et voi syödä ja vaikka oksentaakin, se on mulle aivan ihan juttu! En halua muuta kuin syödä!!! Ja aion laihduttaa paljon!
      Tulen jatkossakin kyselemään neuvoja!
      Että kiitos sulle vinkeistä ja tiedoista! Et sä mua sairaammaksi tee! Kyllä mä ne niksit voisin itekin oppia, mutta menis vaan kamalasti aikaa. Mutta lopputulos ois kuitenkin sama. Eli aion oksentaa enkä ajatellu millään muotoa lopettaa!
      Tsemppiä kaikille, joko parantumiseen tai jaksamiseen arkeen ja laattamiseen:)

• veteraani-mia, 8v laattaa t...

"Ihan sama mulle mikä mulla vaurioituu"

Noin mäkin ajattelin aikanaan. Jumalauta kun pääsis ajassa taaksepäin. Mieti vielä sata kertaa ennenkun lähdet tälle tielle!

• miettinyt samaa

Oon tässä kanssa miettinyt tuota samaa antamistasi vinkeistä, ja mun mielestä järkevintä oliskin jakaa tää keskustelupalsta kahtia; niille jotka haluaa parantua ja oikeesti yrittää, ja niille ketkä ei edes halua yrittää parantua. Joo okei, eihän se olis oikein käytännös mahdollista.. Mut jotenkin ittelle on tullut sellanen tunne et aina kun tuun surffaileen ja lukeen näitä keskusteluita niin sitä jotenkin alan ajatteleen et täähän on ihan normaalia kun on kerta näin paljon muitakin bulimikkoja, ja sit saatan taas oksentaa monta kertaa päivässä. Mut sit oon huomannut et parempina aikoina kun oon ollut kuivilla oksentamisesta niin en ees halua tulla lukeen näitä keskusteluita kun se jotenkin lietsoo mua oskulle..Ja joskus on harmittanut kun oon ottanut vinkeistäsi neuvoa ja kierre jatkunut. Mutta eiköhän se ole viime kädessä jokaisen henkilön oma asia lukeeko vinkkisi vai ei :)

• coffin

tää on nyt pilkunnussimista, mut miten voi parantua jos ei oo diagnoosia?ite oon taistellu tätä paskaa vastaan neljä vuotta mut ei tunnu siltä et pitäis parantuu ku en oo "tarpeeks" tai "virallisesti" sairas.

paskaaks jeesustelee.pitäs varmaa alkaa taas oksentelee ku on muutenki kaikki perseellään ja tulee syötyy enemmän sais...

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä

"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan
      Maailman menoa
      27
      19647
    2. Minulla ei ole ketään muita

Enkä halua ketään muita kuin sinut.
      Ikävä
      76
      6640
    3. 4,5 promillee

Aika rajut lukemat joku eilen puhaltanut.
      Suomussalmi
      28
      6296
    4. Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista

Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni
      Maailman menoa
      99
      6075
    5. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      43
      5929
    6. Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"

"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h
      Maailman menoa
      101
      5821
    7. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      63
      5235
    8. Voiku saisi sen sun

Rakkauden kokea. Tykkään susta niin paljon edelleen.
      Ikävä
      45
      4950
    9. Mitä luulet, miten Martina Aitolehti pärjää Erikoisjoukoissa?

Kohujulkkis, yrittäjä ja hyvinvointivalmentaja Martina Aitolehti on mukana Erikoisjoukot-realityssä. Erikoisjoukot on
      Suomalaiset julkkikset
      60
      4290
    10. Olitpa ikävän

Kylmä eilen. Miksi ihmeessä?
      Ikävä
      50
      3900
    Aihe