"Nuoret jättävät herätysliikkeen
Vanhoillislestadiolaisten kattojärjestö Suomen Rauhanyhdistysten Keskusyhdistys kertoo jäsenmääräkseen noin 33000. Jäseniksi voivat liittyä 15 vuotta täyttäneet. Yhdistyksen historiaa tutkiva SRK:n kustannuspäällikkö Ari-Pekka Palola toteaa, että vanhoillislestadiolaisia ei luultavasti ole yli 100000:ta. Hän arvioi yhdistyksen jäsenmäärän kasvaneen 1960-luvulta noin 50 prosenttia.
–Suuri osa jäsenmäärän kasvusta tulee vanhoillislestadiolaisten järjestäytymisasteen noususta, Palola sanoo.
Vanhoillislestadiolaisten kokonaismäärä ei kuitenkaan ole kasvanut samassa suhteessa.
–Osa nuorista luopuu uskosta ja omaksuu toisenlaisen vakaumuksen, Palola tuumii.
Yhtä selkeää syytä liikkeen jättämiselle ei löydy. Tutkija Hanna Salomäki arvelee, että ongelmia aiheutuu liikkeen tiukoista normeista, esimerkiksi syntyvyyden säännöstelyn kieltämisestä. Hänen mukaansa myös liikkeen oppi itsestään ainoana pelastavana yhteisönä nousee usein esiin. Ero yhteiskunnan valtavirtaan on suuri ja kasvava.
–Saatetaan ajatella, että liikkeeseen kuuluminen on hyvin hintavaa, että ollaan marginaalissa, Salomäki summaa.
Vanhoillislestadiolaisten parissa on Salomäen mukaan käyty viime aikoina runsaasti keskustelua liikkeen tilanteesta. Julkisuudessa esiin noussut ehkäisykieltokohu on herättänyt tunteita. Liikkeen arvopohjaa kriittisesti pohtivat lestadiolaiset kohtaavat toisiaan internetin keskustelupalstoilla"
http://www.verkkouutiset.fi/juttu.php?id=142896
Onko ehkä muita syitä kuin ehkäisykielto ja "vain me" -oppi?
Miksi nuoret jättävät
18
1034
Vastaukset
- harvat ovat valitut
Sillä monta on kutsuttu, mutta harvat ovat valitut. (Matt. 22:14)
- aionion
..selvisi. Oletko itse häissä? Häät ovat jo täällä maanpäällä niillä harvoilla ja valituilla. Kullakin aikanaan jälleensyntyminen huomioiden. Yksinäiset ovat Häissä.
49.Jeesus sanoi, ”Onnittelut niille, jotka ovat yksinäisiä ja valittuja, sillä te löydätte valtakunnan. Sillä sieltä te olette tulleet ja sinne te jälleen palaatte.”(tuomaan evankeliumi) - synnyttämällä.
Edes kolmasosa näistä vl:ksi synnyttämällä synnytetyistä ja lapsesta saakka aivopestyistä ei jää yhteisöön.
- Näin mulla
..että tämä on vain yksi herätysliike muiden joukossa, vain yksi keksitty sepitelmä todellisuudesta. Siis yksi monista keksityistä "totuuksista" eikä mikään totuus.
- SRK hoitanut asiansa huonosti
Vanhoillislestadiolaisuus on uskomusjärjestelmä siinä kuin muutkin.
- keinosynnit
eivätuppoa nykyajan sivistyneeseen nuorisoon samoin kuin ne uskolla vastaan otettiin vielä 60-luvun Leppävirran Kurjalassa.
- Lapsuuden vl-uskon jättänyt
Mulla suurin syy oli se, että yksinkertaisesti otin asioista selvää.
Miksi uskottiin mihinkin, miksi ei saanut tehdä jotain, tai sai jne..
Kun tiesin uskonnosta enemmän, en enää uskonut :)- Tälleen se menee
Sama! Ensin uskoin vastauksia joita sain kysymyksiini. Mutta sitten huomasin etteivät vastaukseet pitäneet yhtä totuuden kanssa.
Esimerkiksi väite että evankeliumia olisi julistettu kaikkialla maailmassa ja joka ikisellä kansakunnalla olisi ollut mahdollisuus "ottaa evankeliumi vastaan". Että jos eivät olleet joskus silloin uskoneet, ei meillä siitä syystä enää ole velvollisuutta tehdä lähetystyötä... Tosiasia onkin että kaikki kansakunnat maailmanhhistoriassa eivät suinkaan ole saaneeet tietoa "elävästä uskosta"!!
Toinen esimerkki on ehkäisy-opetus. Rupesin käymään kristinoppia ja Raamattua systemaattisesti läpi. Huomasin että mistään Jumalan sanasta ei voi johtaa perustelua, että ehkäiseminen olisi syntiä. Tutkiminen oli hyödyllistä siksikin että Raamatun ydinasiat tulivat tutuksi.
Mitä enemmän perehtyy kristinuskoon ja Lutheriin, sitä harhaisemmalta ja ihmisten keksinnöltä vl-oppi tuntuu. - SRK:ta.
Mitä sanoo Raamattua tuntematoin maanviljelijäsaarnaaja siihen kun rivivl kertoo tutkineensa Raamatun perinpohjaisesti ja sieltä ei perhesuunnittelusyntiä löydy?
Tällaisia tilanteita SRK pelkää kuollakseen..
- neonvalot yms
Kun tutustutaan ei-vl kavereiden välityksellä vapaampaan elämäntyyliin ja koetaan ne mieluisiksi niin niistä voi olla hankala luopua. 15-20 vuotiaat eikä vielä paljon vanhemmatkaan ajattele kuoleman jälkeistä elämää kun maanpäällinen elämäkin on vasta aluillaan, Ehkä ajatellaan että ehtiihän sitä parannuksen tehdä myöhemmin, nautitaan nyt.
- metaskeema
Yhtä selkeää syytä liikkeen jättämiselle ei löydy.
Toisaalta milloin voidaan tulkita jonkun jättäneen liikkeen? Tässäkin asiassa tulkinnat vaihtelevat rajusti. - kokouksiin.
Olen nähnyt sen, että valtaosa vl-uskovaisista nauttii kun saavat katsella lähimmäisten julkista nöyryyttämistä ja romahtamista. Mutta minulle se ei ollut lainkaan huvia vaan erittäin vastenmielistä. Siksi jätin vl-järjestön.
- voinut olla
itse valona ja suolana. Toisten synnit eivät sinua kadota.t.lyyleri
- niille, jotka
voinut olla kirjoitti:
alkoivat puolustaa väärin syytettyjä.
En väitä ketään syyttömäksi, mutta menettelytavat olivat vääriä.
Olisi pitänyt olla kärsivällisyyttä mahdollisesti vikaan joutuneita kohtaan.
Näissä tilaisuuksissahan oli usein sekaantunut epäily jostakin ja syyttäminen. Epäily kun saattaa olla perusteeton ja vääräkin. - ja sen opetuksiin
niille, jotka kirjoitti:
Näissä tilaisuuksissahan oli usein sekaantunut epäily jostakin ja syyttäminen. Epäily kun saattaa olla perusteeton ja vääräkin.olisi estänyt hoitokokousten kaltaisen menettelyn. Kaikki, minkä ihminen panee lisää omaansa, on tuhoon tuomittu - ennemmin tai myöhemmin.
- jäänyt
voinut olla kirjoitti:
istumaan niihin saatanallisiin hoitokokouksiin? Itse jäit, ja kuulemma sait armon olla ilmiantajanakin joten ehkä myös jotenkin perverssillä tavalla jopa nautit hoitokokousjulmuudesta..
- saatanalle
niille, jotka kirjoitti:
Näissä tilaisuuksissahan oli usein sekaantunut epäily jostakin ja syyttäminen. Epäily kun saattaa olla perusteeton ja vääräkin.ja sitten jatkettiin alkuperäosen syytetyn syyttämistä. Tämän näin henkilökohtaisesti kerran kun isä alkoi puolustamaan omia poikiaan ja arvostelemaan hoitomiesten julmuutta!
Isä julistettiin saatanan lapseksi ja poikien hoitokokousta jatkettiin.
- Nainen 19v.
koska haluan tulevaisuudessa perustaa oman perheen. Lestadiolaisena tämä olisi tarkoittanut jatkuvaa raskaana olemista ja synnyttämistä, ei kiitos.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1084711Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293443No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452400- 491524
- 361423
- 381246
- 141162
- 1641050
- 271048
- 6954