Lapsi oppii kaiken

vanhemmiltaan

Olette varmaan tulleet ajatelleeksi että niin hyvät kuin pahatkin tavat siirtyvät lapsillenne. Niistä tulee osa lasta jotka antavat hänelle sen "oikean" käyttäytymismallin.

Kukaan ei ole täydellinen ja kaikilla on huonotkin puolensa. Se on oikeasti jopa pelottavaa, miten lapset imevät automaattisesti kaiken näkemänsä. Osaanko antaa varmasti hyvää esimerkkiä? Miten käyttäydyn lapsen silmin, esim. kun suutun? Entäpä jos riitelen miehen kanssa, (kukapa ei joskus) miten se vaikuttaa? Voiko kaikkea aina peitellä lapsen silmiltä? Korotanko usein turhaa ääntä? Mitä lapsi siitä ajattelee? Miten mies käyttäytyy eri ongelmatilanteissa?

Meillä miehellä on esim. tapana roiskia äänekkäästi tavaroita, kun joku asia on hänellä hukassa. Se on väärin ja todella ärsyttävä tapa kerjätä todellisuudessa vain huomiota. Tuon hän siirtää mitä ilmeisimmin omalle lapselleen. Hän itse on sen jostain oppinut, isältään kenties.

Ahdistaa, miten tuokin vaikuttaa lapseen. Kuinka hän oppii tulevaisuudessa itse ratkomaan ongelmatilanteet? Rauhallisesti vai heti hermostumalla?

Kuinka sitten vanha koira oppisi uudet temput?
Olen yrittänyt puhua tuosta ja joistain muistakin mieltä puhuttavista asioista, muttei puhe auta. Miten toinen voisi muuttaa omat opitut tapansa?

Onko muilla ollut samankaltaisia mietteitä?

3

307

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kahden pikkuisen äippä

Oon kyllä monesti miettinyt miten meidän, ja muidenkin läheisten, käytös ja tavat vaikuttavat lapsiimme. Välillä oikein joutuu pysähtymään miettimään. Kaksi ja puolivuotiaani juuri yksi päivä sanoin minulle "äiti, ei se ole mikään hemmetti" kun pudotin tavaraa lattialle... :/
      Meidän perheessä se olen yleensä minä joka suutuspäissään huutaa puolisolle. :( Oon sitä yrittänyt kitkeä, mutta joskus lipsuu vieläkin. Toinen huono tapa on rumat sanat puhekielessä, esim. "paska" ja "vituttaa". Onneksi tuota jälkimmäistä ei ole lapsien suusta koskaan kuulunut. Kova kitkentä on kyllä päällä.
      Kukaan meistä ei ole täydellinen, mutta aina voi yrittää olla parempi.

• -tuutikki-

tulee puolison kanssa, se ei ole maailman loppu.. Kuuluuhan se ihan ihmisen perusluonteeseen! Minua hieman kummastuttaa nämä kasvatus neuvot missä ei ikinä saisi mitenkään riidellä lasten aikana. Pystyykö tähän kukaan? Ja minkä kuvan annamme lapselle, jos aikuinen ei ikinä suutu? Vakavat asiat tietysti on hyvä käsitellä ihan aikuisten kesken, rasittamatta lapsia niillä asioilla.. Mutta kai nyt joka talossa tulee nahistelua esim. niistä miehen sukista, mitkä taas lojuvat lattialla??

Kun näitä sukkariitoja tulee, niin tärkeintä on näyttää lapselle myös malli riidan sopimisesta!
      Suuttuminen on yksi normaaleista tunteista, miten sen tekee on aikuisen itse kontrolloitava..
      Tietenkään ei väkivaltaa saa käyttää, eikä paikkoja rikkoa..
      Kannattaa lukea Jari Sinkkosen kirjoja.. Siellä on tätäkin asiaa käsitelty niin että varmasti jokainen ymmärtää!

• iskä..

kaivelee nenäänsä joka paikassa (jopa ruokapöydässä), ja pyörittelee sitten sormiensa välissä löydöksiään.. ja olen ajatellut juuri samoin että onpas kiva kun lapsi ottaa mallia isistä!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      27
      3019
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe