Peruna ja vilja-allergia...

mitä vauvanne

syö?! Meillä alkaa pian olla ongelma...tyttö muutenkin tosi pieni ruokainen ja nyt hän ei voi syödä perunaa eikä viljoja eikä maissia (ainakaan). Bataatti ei maistu. Mitä ihmettä teen hänelle ruoaksi?! Riisiä? En ole mikään ihmekokki, joten ideat on vähissä. Jos jollain on hyvää vinkkiä, niin otan kiitollisena vastaan! Tyttö on 9kk.

9

957

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jo itse kysymykseesi

      eli riisiä. Siitä on hyvä lähteä liikkeelle. Riisiä saa tietysti normaalina puuroriisinä ja irtonaisempana versiona, mutta riisistä on olemassa myös hiutaleet ja mannasuurimontapainen (mannasuurimot on siis vehnää!) karkea riisijauho, jonka valmistaja on Farina. Ja noista sitten erilaisia puuroja, risottoja, paistoksia.
      Tuon tutun riisin jälkeen voi alkaa eksoottinen makumatka eli seuraavia viljoja voi myös kokeilla, mutta niillekin voi siis olla allerginen, ihan niin kuin mille tahansa. Eli hirssiä, tattaria, quinoaa, amaranttia, joista kahta viimeistä saa luontaistuotekaupasta.
      Nyt kannattaa vaan unohtaa se, että suomalaisessa ruokavaliossa on aina lautasella perunaa, hänellä siinä perunan paikalla on nyt sitten jotain muuta, esim. sitä riisiä. Yhtä hyvin perunan paikalla voi olla joitakin kasviksia, jos sellaisia listalta löytyy. Keitetty kukkakaalikin on aika mietoa maultaan ja sopii perunan sijaiseksi.

    • löytyy täältä

      Sivuilla www.karppaus.info on sadoittain perunattomia ja viljattomia ruokaohjeita. Kaikki eivät tietenkään noin pienelle käy, mutta toimivat sitten vähän ajan päästä.

      Perunatta ja viljatta pärjää tässä elämässä ihan mainiosti!
      http://karppaus.info/resepti/suosituimmat.php

    • äitipöllö

      Jos riisi sopii, on se ihan hyvä ottaa ruokavalion perustaksi, kunnes lisää sopivia ruoka-aineita löytyy. Riisistä voi tehdä puuroa, ja tarjota sitä hedelmä- ja marjasoseiden ja kiisseleiden kanssa (HUOM! kiisselin voi suurustaa riisitärkkelyksellä, jos peruna-allergia on niin paha, ettei perunajauhokaan sovi), liha- ja kasvissoseiden lisäkkeenä, jossain olen nähnyt myös riisistä tehtyjen pullien ohjeen. Kaupasta saa riisikakkuja.

      Ja tietysti kannattaa kokeilla noita edellisen mainitsemia eksoottisempia viljoja.

      Älä katso mitä muiden saman ikäiset syövät vaan katso, millaisella ruoalla sinun lapsesi pysyy terveenä.

    • allergisen äippä

      Meillä elettiin 2 vuotta niin että riisi oli ainoa vilja joka sopi. Ja myöskin se peruna pois ja PALJON muita. Mutta siis riisiä voi käyttää puuroihin, velleihin, risottoihin ym. Eikä sitä tarvitse joka aterialla olla, itse käytin ruoan laitossa paljon kasviksia. Kastikkeet suurustin riisijauhoilla. Kiisselit suurustan tapiokatärkkelyksellä (käytetään aivan samanlailla kuin perunajauho).
      Leivoin itse kaikki leivät, rieskoja on helppo tehdä. Tein niitä mm riisistä ja kukkakaalista.
      Reseptejä leipomisiin löydän jos tarvitset. Ohjeeni vain ovat myös maidottomia ja munattomia.
      Pikkusen käteen sopivaa naposteluruokaa olen ostanut täältä:
      http://www.allermiina.fi/shop/index.php

    • Olen toista mieltä

      Olen toista mieltä kahden edellisen kommentoijan kanssa. Riisi on erittäin ravintoköyhää ruokaa. Terveellisyys on lähes samaa luokkaa kun ottaisit ruokavalion perustaksi pullan, kakut tai sokerimurot! Riisi on tietysti se helpoin vaihtoehto, mutta suosittelisin silti miettimään josko ruokavalion perustana olisivatkin vihannekset lisättynä energianlähteeksi hieman oliiviöljyä.

      • äitipöllö

        Ihan kaikille ei ne vihanneksetkaan sovi. Pienten allergikkojen ruokavalion perusta kasattava niistä ruoka-aineista, jotka sopivat ihan varmasti. Uusia ruoka-aineita kokeillaan yksi kerrallaan, ja kun ruokavalio laajenee, vähenee niiden ruoka-aineiden merkitys, jotka olivat aluksi se "perusta".


      • allergisen
        äitipöllö kirjoitti:

        Ihan kaikille ei ne vihanneksetkaan sovi. Pienten allergikkojen ruokavalion perusta kasattava niistä ruoka-aineista, jotka sopivat ihan varmasti. Uusia ruoka-aineita kokeillaan yksi kerrallaan, ja kun ruokavalio laajenee, vähenee niiden ruoka-aineiden merkitys, jotka olivat aluksi se "perusta".

        ruokavalio on kyllä ihan eri asia kuin aikuisena aloitettu vähähiilarinen ruokavalio. Se ei ole valinta, vaan pakon sanelema juttu. Hiukan huvittuneena luin joitakin kommentteja, joista näkyy läpi se, ettei allergisen lapsen elämää ole kantapään kautta koettu. Silloin on helppo kertoa, että käytä runsaasti kasviksia ja sitä ja tätä. Oman lapseni ruokavalio oli erittäin rajattu ja tiukka, vuosia neljällä ruoka-aineella, joidenkin mielestä niin ravintoköyhillä, etten viitsi edes kertoa, mitkä ne neljä olivat. Silloin tärkeintä oli turvata lapsen kasvu ja energian saanti - hengissä pysyminen ilman oireita. Silloin ei muuten käynyt ainutkaan terveellinen ja monipuolinen ja ravitseva kasvis, edes kypsennettynä! Eikä ei edes soijaöljyä sisältävät D-vitamiinitipat.


      • Riisi vai muuta
        allergisen kirjoitti:

        ruokavalio on kyllä ihan eri asia kuin aikuisena aloitettu vähähiilarinen ruokavalio. Se ei ole valinta, vaan pakon sanelema juttu. Hiukan huvittuneena luin joitakin kommentteja, joista näkyy läpi se, ettei allergisen lapsen elämää ole kantapään kautta koettu. Silloin on helppo kertoa, että käytä runsaasti kasviksia ja sitä ja tätä. Oman lapseni ruokavalio oli erittäin rajattu ja tiukka, vuosia neljällä ruoka-aineella, joidenkin mielestä niin ravintoköyhillä, etten viitsi edes kertoa, mitkä ne neljä olivat. Silloin tärkeintä oli turvata lapsen kasvu ja energian saanti - hengissä pysyminen ilman oireita. Silloin ei muuten käynyt ainutkaan terveellinen ja monipuolinen ja ravitseva kasvis, edes kypsennettynä! Eikä ei edes soijaöljyä sisältävät D-vitamiinitipat.

        Kuvaamasi tilanne on tietysti ihan eri juttu. Minusta kuitenkin mennään ojasta allikkoon, jos sellaisessa tilanteessa missä terveellisempiäkin vaihtoehtoja olisi, valitaan se helpoin vaikka se olisi epäterveellisin.

        PS: ruokavaliooni on koko elämäni ajan kuulunut max 10 ainetta


    • .....

      antaa perunaa pakastettuna?Minulla on 1v2kk ikäinen poika, jolla maito- ja vilja-allergiat ym.ym, hänelle käy esim.Oolannin pakasteperunamuusi-aines tai sitten itse tehdä perunasosetta ja pakastaa...Tuoreesta perunasta saa oireita...Tsemppiä!!Kokemuksesta tiedän, että tää on niin raastavaa :(

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      74
      1423
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1237
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      114
      1183
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      78
      1126
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      70
      984
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      78
      783
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      732
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      42
      725
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      376
      722
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      676
    Aihe