Entäpä ei ylipainoiset PCO tapaukset?

epätietoinen pco tapaus

Jokaisella keskustelupalstalla puhutaan pco:n yhteydessä vain ja ainoastaan ylipainoisista. Entäpä ne, jotka eivät ole ylipainoisia?
Miten meidän pitäisi hoitaa pco:ta, kun laihduttaa ei voi ja ruokavaliokin on jo kunnossa?

Itse en ainakaan tiedä, mitä pitäisi tehdä, eikä lääkärilläkään oikein neuvoja ollut. Liikuntaa olen entisestään lisännyt, mutta mitä muuta voi itse enää tehdä.

9

5646

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä80

harva ylipainoinenkaan pco-tapaus pelkästään elämäntapamuutoksilla saa tuloksia aikaan, joten ei muuta kuin hormonilääkkeet vain avuksi. Clomifen on tuonut ovulaation ja sitä kautta raskauden myös monille pco-laisille. Onko sitä jo kokeiltu?

• Ei este

Vähähiilihydraattisella dieetillä voi olla normaalipainoisena ja ihan hyvin myös nostaa painoaan tarvittaessa. Dieetin teho perustuu vain osittain laihtumiseen ja osaltaan taas alhaisen verensokerin hormonaalisiin vaikutuksiin.

Kärjistäen: jos olet nykyruokavaliollasi pcota sairastava, niin ruokavaliosi ei ole juuri sinulle terveellinen. Esimerkiksi lääkäri Tarja Olkinuora ehdottaa pco potilaille ensin vähähiilihydraattista dieettiä. Tässä esimerkki:
      " Lääkärini - (Tarja Olkinuora, ent. Bützow, vastaanottaa Forumin Mehiläisessä sekä Felicitas-klinikalla Helsingissä) - joka on yleisesti tosi guru tämän PCOS:n tutkimuksessa ja hoidossa, on jo monta vuotta paukuttanut päähäni, että pitäisi syödä matalahiilariruokaa, jättää peruna ja leipä sekä sokeri pois. Nyt kun vihdoin olen sen tehnyt, tuli kuukautiset kuin salaman iskusta. Ja minulla ei luomumenkkoja ole ollut juuri koskaan! Tällä hetkellä 3 viikkoa Heikkilän-karppia takana, -4kg lähtenyt kuin itsestään ja makeanhimo tipotiessään. Olen vakuuttunut, että tää ruokavalio auttaa, koska minulla on metabolinen PCOS. Elikkäs insuliinijutut "pinnassa". "

• MANNA.

Täällä toinen PCO:lainen jolla ei ylipainoa.
      Silti dieeteilly välillä yms. mutta luomuna ei koskaan tulosta. Hoidot ja hormoonit on ollut ainut keino.
      Kyllähän niitä "ihmeitäkin" tapahtuu, että luomunakin tärppää, mutta omalle kohalleni niin ei oo käyny.
      Oon myös käyny kaikenmaailman testit, sokerijutut yms. ja kaikki kunnossa, joten sen puolesta en allekirjoita omalle kohalleni tuota vähähiilari elämänmuutosta. Menkat tulee kyllä, mutta kierto on pitkä.

Zemppiä!

• geokätkö

sitä kun söin ihan kokeeksi niin tulivat menkat säännöllisesti, ja silloinen syönyt samalla mitään e-pillereitä

• epätietoinen pco tapaus
        geokätkö kirjoitti:

sitä kun söin ihan kokeeksi niin tulivat menkat säännöllisesti, ja silloinen syönyt samalla mitään e-pillereitä

Jäi tuosta ensimmäisestä viestistä mainitsematta, että hormonit eli tässä tapauksessa terolutit on jo käytössä. Ja clomifenit tulee mahdollisesti myöhemmin, kun ovulaatiokaan ei näytä luomuna tulevan.

Kyllä mä nyt jo syön melko vähähiilarista ruokaa ja verensokerit on kunnossa. Eli ruokailutottumuksia ei oikein voi enää tän paremmiksi laittaa. Ja myöskään lääkäri ei suositellu mulle mitään muutoksia ruokavalioon, kun hänen mielestään se on jo kunnossa.

• alemmas
        epätietoinen pco tapaus kirjoitti:

Jäi tuosta ensimmäisestä viestistä mainitsematta, että hormonit eli tässä tapauksessa terolutit on jo käytössä. Ja clomifenit tulee mahdollisesti myöhemmin, kun ovulaatiokaan ei näytä luomuna tulevan.

Kyllä mä nyt jo syön melko vähähiilarista ruokaa ja verensokerit on kunnossa. Eli ruokailutottumuksia ei oikein voi enää tän paremmiksi laittaa. Ja myöskään lääkäri ei suositellu mulle mitään muutoksia ruokavalioon, kun hänen mielestään se on jo kunnossa.

Tavallisella "terveellisellä" ruoalla et saa sokereitasi sille tasolle, että muutoksia voisi ruveta sitä kautta tulemaan.

• epätietoinen pco tapaus
        alemmas kirjoitti:

Tavallisella "terveellisellä" ruoalla et saa sokereitasi sille tasolle, että muutoksia voisi ruveta sitä kautta tulemaan.

Tuolle yllä olevalle tahdon kommentoida, että verensokerit on jo kunnossa. Ja ne on alhaalla. Mulla ei oo koskaan missään mitattu yli 6 verensokeria, yleensä ollu 4-5 välillä eli täysin normaali. 3 verensokerilla alkaa jo huippaamaan ja heikottamaan.

Ja kuka on puhunut tavallisesta "terveellisestä" ruuasta. Mielestäni sanoin, että syön terveellisesti ja lääkärikään ei syömisiäni lähtisi muuttamaan. Lukekaa, mitä toinen kirjoittaa, että ei tarvitse koko ajan toistaa itseään.

• Lisään vielä
        epätietoinen pco tapaus kirjoitti:

Tuolle yllä olevalle tahdon kommentoida, että verensokerit on jo kunnossa. Ja ne on alhaalla. Mulla ei oo koskaan missään mitattu yli 6 verensokeria, yleensä ollu 4-5 välillä eli täysin normaali. 3 verensokerilla alkaa jo huippaamaan ja heikottamaan.

Ja kuka on puhunut tavallisesta "terveellisestä" ruuasta. Mielestäni sanoin, että syön terveellisesti ja lääkärikään ei syömisiäni lähtisi muuttamaan. Lukekaa, mitä toinen kirjoittaa, että ei tarvitse koko ajan toistaa itseään.

Karpatessa ruoasta saadaan vähemmän glukoosia joten maksa alkaa tehdä sitä itse. Metabolia muuttuu kokonaan erilaiseksi kuin hiilihydraattipitoisella ruoalla.

Keskiverto lekurilla on ravitsemus asioita opinnoissaan muutaman opintoviikon verran, joten heidän kommenttinsa eivät välttämättä ole kovin kummoiseen tietopohjaan perustuvia.

• tärkein muutos
        Lisään vielä kirjoitti:

Karpatessa ruoasta saadaan vähemmän glukoosia joten maksa alkaa tehdä sitä itse. Metabolia muuttuu kokonaan erilaiseksi kuin hiilihydraattipitoisella ruoalla.

Keskiverto lekurilla on ravitsemus asioita opinnoissaan muutaman opintoviikon verran, joten heidän kommenttinsa eivät välttämättä ole kovin kummoiseen tietopohjaan perustuvia.

Karppauksessa tärkein muutos on insuliinierityksen muuttuminen toisenlaiseksi. Tähän et voi vaikuttaa ilman hiilihydraattien vähentämistä.

Vaikka verensokerisi olisi nyt ja karppauksella sama, on siihen verensokeritasoon päästy ihan eri kautta ja erilaisin metabolisin prosessein.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Laitetaas nyt kirjaimet tänne

kuka kaipaa ja ketä ?
      Ikävä
      101
      8827
    2. Pieni häivähdys sinusta

Olet niin totinen
      Ikävä
      47
      4349
    3. Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle

Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘
      Ikävä
      102
      1946
    4. Taas ryssittiin oikein kunnolla

r….ä hyökkäsi Viroon sikaili taas ajattelematta yhtään mitään https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011347289.html
      NATO
      39
      1554
    5. Missä olet ollut tänään kaivattuni?

Ikävä sai yliotteen ❤️ En nähnyt sua tänään söpö mies
      Ikävä
      24
      1480
    6. Valtimon Haapajärvellä paatti mäni nurin

Ikävä onnettomuus Haapajärvellä. Vene hörpppi vettä matkalla saaren. Veneessä ol 5 henkilöä, kolme uiskenteli rantaan,
      Nurmes
      34
      1209
    7. Vanha Suola janottaa Iivarilla

Vanha suola janottaa Siikalatvan kunnanjohtaja Pekka Iivaria. Mies kiertää Kemijärven kyläjuhlia ja kulttuuritapahtumia
      Kemijärvi
      12
      1190
    8. Rakastuminenhan on psykoosi

Ei ihme että olen täysin vailla järkeä sen asian suhteen. Eipä olis aikoinaan arvannut, että tossa se tyyppi menee, jonk
      Ikävä
      53
      887
    9. Olisinko mä voinut käsittää sut väärin

Nyt mä kelaan päässäni kaikkea meidän välillä tapahtunutta. Jos mä sit kuitenkin tulkitsin sut väärin? Se, miten sä käyt
      Ikävä
      31
      872
    10. Känniläiset veneessä?

Siinä taas päästiin näyttämään miten tyhmiä känniläiset on. Heh heh "Kaikki osalliset ovat täysi-ikäisiä ja alkoholin v
      Nurmes
      29
      837
    Aihe