voiko lihava sairastaa virallisesti

anoreksiaa?

Jos voi, niin mitkä ovat diagnostiset piirteet?

Tällä palstalla osa kertoo olevansa lihavia. Ihmetyttää vain, että eikö yksi anoreksian piirre olakin juuri siinä, että tuntee olevansa lihava. Mutta entä jos lihava tuntee olevansa lihava, niin eikö hän ole silloin enemmän realisti?

Tarkoitus ei ole todellakaan v******a. Itsekin asian kanssa painiskelen...

11

4088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tähtönen

      jos henkilöllä on anorektinen ajatusmaailma, hän tuskin ainakaan kovin kauan pysyy lihavana.

    • coffin

      siinähän on virallisesti, että jos alkupainosta on 15% painosta pudonnut on syytä epäillä tai jotain.....kyllä tärkein on kai se epärealistinen ajatusmaailma mutta lääkäri voi diagnosoida vasta kun paino on pudonnut sen 15% tai bmi on 17.5.

      • Hölmistynyt :DDDD

        Siis onks se painoindeksin alaraja 17.5?? :oo Tai siis että jos vaikka epäillään anoreksiaa, ja painoindeksi on joku 17, ni mitäs sitte tapahtuu? :oooo


    • fatsue

      Anoreksian oireita

      1. Anorektikko haluaa laihtua tai pysyä laihana, vaikka hän on ikäänsä ja pituuteensa nähden alipainoinen.

      2. Hän pelkää voimakkaasti lihomista tai painon lisääntymistä

      3. Häiriöt ruumiinkuvassa; anorektikolla on epärealistinen käsitys kehonsa painosta, koosta ja muodosta

      4. Kuukautisten loppuminen

      Ainoa helposti havaittava oire on laihtuminen. Vaikeaksi havaitsemisen tekee usein myös se, että anorektikot ovat yleensä taitavia piilottelemaan ongelmaansa. Anorektikko kokee yleensä olonsa erinomaiseksi ja terveeksi, eikä halua hakeutua terveydenhuollon palvelujen piiriin.

      Että et voi.. siis jos oikeasti olet lihava.

      • anteeksi nyt vain

        Lihavana ollessakin voi sairastua anoreksiaan.

        Alipainoiset anorektikot kuvittelevat, että "titteli" anorektikko ansaitaan, kun on saavuttanut alipainon, mutta näin se ei ole.

        Vaikka painaisi 150 kiloa voi sairastua anoreksiaan, eli pakkomielteiseen laihduttamiseen, laihuuden ihannointiin, itsensä näännyttämiseen, oman kehonkuvan vääristymiseen, henkisiin ongelmiin ym.


      • 170/50
        anteeksi nyt vain kirjoitti:

        Lihavana ollessakin voi sairastua anoreksiaan.

        Alipainoiset anorektikot kuvittelevat, että "titteli" anorektikko ansaitaan, kun on saavuttanut alipainon, mutta näin se ei ole.

        Vaikka painaisi 150 kiloa voi sairastua anoreksiaan, eli pakkomielteiseen laihduttamiseen, laihuuden ihannointiin, itsensä näännyttämiseen, oman kehonkuvan vääristymiseen, henkisiin ongelmiin ym.

        Jos tulee kuukautiset, ei ole virallisesti anorektikko vaan EDNOS. Ja luultavasti lihavalla tulee ne.


      • taas tätä näin
        170/50 kirjoitti:

        Jos tulee kuukautiset, ei ole virallisesti anorektikko vaan EDNOS. Ja luultavasti lihavalla tulee ne.

        Mistähän tuommoisen perustelun olet anorektikosta löytänyt?

        Itse olen vain löytänyt, että se on yksi mahdollinen oire. Suurimmalla osalla anorektikoista kuitenkin vielä on jonkinlaiset kuukautiset.

        Jos laihduttaa rajusti jää kuukautiset pois, myös ylipainoisilta.

        Tämä sinun kriteerisi on siis aivan älytön.

        Jos alipainoiset haluavat omia "tittelin" ainoastaan itselleen, niin pistäkää anorektikon ehdoksi: painoindeksin on oltava alle 18 tms.


    • HeiHalooTyypit

      Anoreksia on mielensairaus, se ei katso sitä oletko lihava vai et. Monet anoreksiassa kärsineet ovat itseassiassa aikasemmin olleet hieman/paljon ylipainoisia ennen laihtumistaan. Väite on sama kun sanoisi että iloinen ei voi sairastua depressioon...

    • kuolonkorina

      lihavalla ei voi olla anoreksiaa mutta henkilöllä voi olla EDNOS/OSFED, bulimia tai BED.
      anoreksian diagnoosiin kuuluu alipaino, epätyypillisessä syömishäiriössä (EDNOS/OSFED) jokin oire puuttuu, esim. alipaino

    • Anonyymi

      Olen itse ymmärtänyt että anoreksia ei välttämättä ole ulkoinen sairaus ja jos on ”lihava” ja paino putoaa nopeammin kuin kuuluisi niin se saattaa olla anoreksian diagnoosi tai jos ahdistuu katsoa itseänsä peilistä tai niin edespäin mutta itse en yhtään tiedä koska olen 12v tyttö

    • Anonyymi

      Mutta en tajua miksi on sitte näitä jotka luulee laihtuvansa jos ei syö, heti ku laihtuu ja alkaa syömään taas niin tulee uudestaan läskiksi. Jos haluaa olla laiha niin urheile, nuku ja vaihda ruokavalio.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5634
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      24
      2496
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1977
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      59
      1725
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1601
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1398
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1307
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      10
      1281
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1239
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1193
    Aihe