Tein viime viikolla testin, joka näytti plussaa :) Kävin työhaastattelussa ja kysyttiin perhetilannettani. Kerroin vain että perheeseen kuuluu mies ja koira, raskaudesta en kertonut. Mielestäni ei ole pakko kertoa vielä haastattelutilanteessa raskaudesta. Nyt kyllä hieman arveluttaa, että jos saan työn ja kerron raskaudesta että näytetään ovea. Onko muilla ollut vastaavaa tilannetta ja miten on käynyt?
Odotus ja työhaastattelu
11
716
Vastaukset
- potkaista pihalle...
Laki on puolellasi. Jos saat työn niin ei ne voi ovea näyttää (ellet kerro esim. koeaikana raskaudesta-älä sitä tee missään nimessä!). Raskaus kuuluu normaaliin elämään, ei sitä pidä hävetä tai ahdistua jos hankkii lapsia ja samalla uuden työpaikan. Häntä pystyyn!
- werty56
tuo on nyt omasta omatunnostaan kiinni miten haluaa asian hoitaa, mielestäni aika epäreilua työnantajaa kohtaan tehdä tuommoinen temppu.. Et kerkiä olla edes montaa kuukautta töissä ja työnantajan pitää etsiä sijainen jopa kolmeksi vuodeksi sinulle.. minä kertoisin reilusti tilanteeni.. Vaikka mahdollisuus on että työpaikka sinulta evätäänkin..
- tilanne :)
werty56 kirjoitti:
tuo on nyt omasta omatunnostaan kiinni miten haluaa asian hoitaa, mielestäni aika epäreilua työnantajaa kohtaan tehdä tuommoinen temppu.. Et kerkiä olla edes montaa kuukautta töissä ja työnantajan pitää etsiä sijainen jopa kolmeksi vuodeksi sinulle.. minä kertoisin reilusti tilanteeni.. Vaikka mahdollisuus on että työpaikka sinulta evätäänkin..
Moikka!
Mulla on sama tilanne eli rv 6 suunnin piirtein menossa ja eilen olin työhaastattelussa... En myöskään kertonut asiasta mutta perustelen sitä itselleni sillä, että en ole kertonut muutakuin lapsen isälle joten asia ei kuulu vielä muille. Lisäksi onhan tämä vielä niin alkutekijöissään että saatta huonoimmassa tapauskessa käydä vielä niinkin että vaikka paikan saisikin niin olenko vielä raskaana...?
Onnea työnhakuun, paikat todellakin tuntuvat olevan kiven takana ja toivottavasti paikka aukeaa! Ja ehkä se Pikkuinenkin sieltä vielä tulee ;)
- huhtimasu
Periaatteessahan pakko ei ole kertoa, itse kerroin ja sain silti työpaikan. Myöhemmin kyllä sanoin itseni irti.
työnantajani vain sanoi minullekin ettei raskaus ole sairaus ja olen vielä tervetullut heille uudestaan töihinkin. positiivinen kuva jäi tuosta paikasta kyllä tuolta osin.
Ja koeaika on ainut jolloin työnantaja voi ilman perusteltua syytä irtisanoa sinut.
Tällöin jos kerrot raskaudestasi niin voi olla että hän irtisanoo sinut, mutta se että voihan se olla että joudut esim. sairaslomaa hakemaan koeaikana raskauden takia.
Mutta sekin että sulla noita viikkoja sen verran vähän, että käytännössä keskenmenon riskikin on vielä olemassa. että sekin voi olla perustelu ettei vielä kertonut raskaudesta.
toivottavasti jotakin apua löytyy tästäkin.... - rv 16,.,
minulle kävi ihan sama homma parisen vuotta sit ja kerroin heti haastattelussa, en saanut työtä vaikka parhaimmat paperit jne. mutta KM sit rv 8 ja olin tytötön. ei kukaa toivo KM mutta elämä on sitä mitä se on ja ei sitä koskaan tiedä. se raskaus kuuluu vaan sinulle ja miehellesi. onnea !!
- itse työhönottaja
niin olisiko mukavaa, että palkkaamasi henkilö jäisi muutaman kk:n päästä äitiyslomalle (ehkä sairauslomalle ennen tätä) ja sinun pitäisi hankkia uusi työntekijä hänen tilalleen?
- se varmasti..
kivaa olisi, mutta laki on laki. Työnantajalle ei tarvitse kertoa raskaudesta ennenkuin se on jatkunut jo hyvän aikaa. Miksi asiaa pitäisi ajatella vain työhönottajan näkökulmasta? Onko se sitten kivaa, jos odottava äiti jää työttömäksi ja ilman rahoja äitiysloman ajaksi?
- joopajooooo
työnantaja, niin ottaisin kyllä töihin. Tekstistäsi voi päätellä, että olet yksi näistä jotka harrastaa tätä liiton kuvailemaa syrjintää sukupuoleen katsomalla. Vaikka ottaisin ei-raskaana olevan työntekijän, niin ainahan se riski on että työntekijä voi tulla raskaaksi jossain vaiheessa.
- työnantajan
se varmasti.. kirjoitti:
kivaa olisi, mutta laki on laki. Työnantajalle ei tarvitse kertoa raskaudesta ennenkuin se on jatkunut jo hyvän aikaa. Miksi asiaa pitäisi ajatella vain työhönottajan näkökulmasta? Onko se sitten kivaa, jos odottava äiti jää työttömäksi ja ilman rahoja äitiysloman ajaksi?
velvollisuus maksaa äitiysloman ajalta palkkaa muutenkaan?
- mutta..
työnantajan kirjoitti:
velvollisuus maksaa äitiysloman ajalta palkkaa muutenkaan?
äitiyspäiväraha voi jäädä todella pieneksi ilman työpaikkaa. Jos on aikaisemmin ollut opiskelijana tai pienempipalkkaisessa työssä tms, niin silloin olisi tärkeää saada hyvä työpaikka raskauden alussa.
- OOOO
Ei tarvitse kertoa ja itseasiassa työnantajalla ei ole oikeus lain mukaan edes kysyä perheenperustamissuunnitelmista. Raskauden takia ei ketään voida jättää palkkaamatta tai työstään irtisanoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p646225Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "813896Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242851- 232400
No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452282Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621863Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61709Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy851332- 341291
81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201266