Olisitko niin ystävällinen ja pitäisit sen koirasi kytkettynä, ei ole mukavaa kun koirasi tulee vastaan ja sinä olet jossain kilometrin päässä. Jo muutaman kerran tullut vastaan vapaana, pieniä kauhunhetkiä koettu kun ei tiedä kuinka koirasi käyttäytyy. Rotikoilla tällä hetkellä muutenkin huono maine, joten yritä saada se ulkoilutettua kytkettynä, ei ehkä ihan mahdoton tehtävä vai mitä??
Rotikan ulkoiluttajalle
33
4163
Vastaukset
- kasvattaja
Vaikka rotikasta on kirjotettu kaikenlaista negatiivista,täytyy todeta,että rotikka käy päälle jos sitä kohdellaan kotona todella huonosti...sillon siitä tulee agressiivinen. Omani eli 13 vuotiaaksi eikä koskaan käyny keneenkään kiinni,varotteli murinalla epämääräsiä tyyppejä. Mutta kyllä järjestyssäännöt velvottaa pitämään koirat talutushihnassa!
- asssdasd
aivan totta
- järkiintynyt
Niin tuttua tämä rotikan puolustelu, sen te kasvattajat ja exätkin osaatte. Minulla on ollu tasan kaksi rotikkaa, sisarukset vielä..toinen kiltti kuin enkeli ja toinen puri minua jo pienenä kun otin väärän tavaran pois suusta.
Kaverilla on uros, joka pitää laittaa pesuhuoneeseen kun vieraita tulee..ja ikävin tapaus sattui Elimäellä, senkin koiran olin nähnyt aina siellä tarhassaan. Että jotain vikaa on rodussa, jalostuksessa ja kasvattajissa sekä omistajien arvomaailmassa/osaamisessa.
Meilläpäin ei onneksi ole ihmisillä kyseistä rotua edes jota taluttelisivat ulkona.. - Nykyinen omistaja
järkiintynyt kirjoitti:
Niin tuttua tämä rotikan puolustelu, sen te kasvattajat ja exätkin osaatte. Minulla on ollu tasan kaksi rotikkaa, sisarukset vielä..toinen kiltti kuin enkeli ja toinen puri minua jo pienenä kun otin väärän tavaran pois suusta.
Kaverilla on uros, joka pitää laittaa pesuhuoneeseen kun vieraita tulee..ja ikävin tapaus sattui Elimäellä, senkin koiran olin nähnyt aina siellä tarhassaan. Että jotain vikaa on rodussa, jalostuksessa ja kasvattajissa sekä omistajien arvomaailmassa/osaamisessa.
Meilläpäin ei onneksi ole ihmisillä kyseistä rotua edes jota taluttelisivat ulkona..Rotikka on yksi vaativimmista kasavatettavista koirista. Ei pidä ottaa koiraa jota ei kykene kasvattamaan.Jos ei kykene poistamaan koiran puremista tai ei ymmärrä dominanssia ei kannata hankkia koiraa.Rotikkaa ei missään tapauksessa saa pitää päivät pitkät ns häkkikoirana pihalla tai juoksulangassa. Mikäli näin toimitaan on lähes varmaa että koirasta tulee agressiivinen. Koira kokee ennenpitkää itsensä lauman ulkopuoliseksi ja sen luonne muuttuu.Turha syyttää koiraa omasta kykenemättömyydestään.
- tuttua...
järkiintynyt kirjoitti:
Meilläpäin ei onneksi ole ihmisillä kyseistä rotua edes jota taluttelisivat ulkona..rotikalle täytyy näyttää pentuna kuka on pomo...eipä ihmisten lapsetkaan ole samanlaisia,itselläni 2 lasta toinen helpompi toinen "kovapäisempi".
- kasvattaja taas
Nykyinen omistaja kirjoitti:
Rotikka on yksi vaativimmista kasavatettavista koirista. Ei pidä ottaa koiraa jota ei kykene kasvattamaan.Jos ei kykene poistamaan koiran puremista tai ei ymmärrä dominanssia ei kannata hankkia koiraa.Rotikkaa ei missään tapauksessa saa pitää päivät pitkät ns häkkikoirana pihalla tai juoksulangassa. Mikäli näin toimitaan on lähes varmaa että koirasta tulee agressiivinen. Koira kokee ennenpitkää itsensä lauman ulkopuoliseksi ja sen luonne muuttuu.Turha syyttää koiraa omasta kykenemättömyydestään.
OLEN KANSSASI TÄYSIN SAMAA MIELTÄ...omistaja miettiköön syitä ja seurauksia.
- hölmö_kö
olen kun en tiedä
- Nuh
No se on semmonen rotan ja itikan sekoitus. Ruma kun per.ele! Lentää lepattelee vihaisena pitkin pitäjää ja puree mitä eteen sattuu. Imee vertakin pirulainen ja paljon. Lemmikkinä ihan kiva kunhan muistaa pitää hihnassa, ja mielellään vielä peittää sen karvaisen naaman kuonokopalla.
- hahhaa
no rottwailer ;D yleensä se on omistajassa vika kun ei omaa koiraa kuriin saa. niskasta kiinni ja muutama kunnon kuritus
- Kaminanto
Oikeassa olet. Joskus tuntuu, että taluttimen päässä olevat otukset pitäs vaihtaa toisinpäin.
Meneppäs sitte sanomaan, että koira pitää olla kytkettynä, niin sieltä sanotaan, ettei se pure.
Sitte vielä sellanen juttu, että ne sellaset omistajat pilaa muittenkin koirien maineen. - pelästynyt
Kaksi kertaa on kohdalleni sattunut läheltä piti tilanne jolloin rotweiler hyökkäsi pikkukoirani kimppuun. Koirani ei millään tavalla provosoinut siis haukkunut tms., ei edes huomannut rotikkaa kun tämä syöksyi suoraan kurkkuun kiinni. Toisen kerran toinen rotweiler pyörätiellä vastaantullessa riuhtaisi tosi kovaa koiraani kohti, onneksi omistajalla oli koiransa kiinni. Taaskaan ei ollut mitään pikkukoiran räksytystä tms. edeltävästi. Erittäin pelottavia...ja nämäkin molemmat rotikat oli niitä "kilttejä" jotka eivät pure....
- Houndoggis
Jos rotikka on käynyt koirasi kurkkuun kiinni niin mitä koirallesi kävi.Oikein kasvatettu rotikka on ystävällinen ja rauhallinen sekä haluaa tehdä tuttavuutta toisten koirien kanssa.Tunnistako ystävällisen tai hyökkäävän koiran erot.Jos sinulla on ns isokoira fobia niin kannattaisi etsiä syitä jostain muualta kuin toisten koirista. Itsestä olisi hyvä aloittaa.
Rotikan omistaja - ''¨¨''¨¨
Houndoggis kirjoitti:
Jos rotikka on käynyt koirasi kurkkuun kiinni niin mitä koirallesi kävi.Oikein kasvatettu rotikka on ystävällinen ja rauhallinen sekä haluaa tehdä tuttavuutta toisten koirien kanssa.Tunnistako ystävällisen tai hyökkäävän koiran erot.Jos sinulla on ns isokoira fobia niin kannattaisi etsiä syitä jostain muualta kuin toisten koirista. Itsestä olisi hyvä aloittaa.
Rotikan omistajaNythän ei ollut kysymys siitä onko tuo rotikka kiltti vai ei! On vain toivottavaaa että tuo koira ei kulje valvomatta yksin. Sehän ei ole valvonnassa kun omistaja tulee parinsadan metrin päässä itse. Ja eipä tunnu omistaja paljon välittävän kun antaa koiran kulkea yksin. Tiet täällä ovat aika kiemuraiset että mutkan takaa voi tulla auto ja ajaa koiran yli. Miksi aina pitää käydä jotakin ennenkuin omistaja/ulkoiluttaja herää!! Minä itse pidän koirista ja ulkoilutan kyllä omani aina kytkettynä. Mutta jos tuo rotikka tulee minun koiran luo "tutustumaan" niin kyllä minun koira menee päälle. Sattuu olemaan aikamoinen tuo puolustushalu. Mitään ei varmasti käy jos omani myös on vapaana, mutta kun se ei ole sallittua. En ymmärrä miksi koiranomistajat eivät edes halua yrittää parantaa mainettaan. Ehkä joskus tulee päivä että kaikki voivat ulkoilla turvallisesti:))
- taasen
koira isottelee muille,kun kotona alistetaan aivan maanrakoon!
- tälläsen
''¨¨''¨¨ kirjoitti:
Nythän ei ollut kysymys siitä onko tuo rotikka kiltti vai ei! On vain toivottavaaa että tuo koira ei kulje valvomatta yksin. Sehän ei ole valvonnassa kun omistaja tulee parinsadan metrin päässä itse. Ja eipä tunnu omistaja paljon välittävän kun antaa koiran kulkea yksin. Tiet täällä ovat aika kiemuraiset että mutkan takaa voi tulla auto ja ajaa koiran yli. Miksi aina pitää käydä jotakin ennenkuin omistaja/ulkoiluttaja herää!! Minä itse pidän koirista ja ulkoilutan kyllä omani aina kytkettynä. Mutta jos tuo rotikka tulee minun koiran luo "tutustumaan" niin kyllä minun koira menee päälle. Sattuu olemaan aikamoinen tuo puolustushalu. Mitään ei varmasti käy jos omani myös on vapaana, mutta kun se ei ole sallittua. En ymmärrä miksi koiranomistajat eivät edes halua yrittää parantaa mainettaan. Ehkä joskus tulee päivä että kaikki voivat ulkoilla turvallisesti:))
olevan syynä rotikan omistajan käyttäytymiseen; itsetunnon kohotus!Elikkä sillon rotikka on väärissä käsissä piste
- hengenvetoon...
Joo, ja kaksi kertaa vapaana olleet pari pikkukoiraa on purrut minun isoa koiraa! Eikä se jäänyt "lähellä piti tilateeseen". Koirani ei millään tavalla provosoinut siis haukkunut tms., ei edes huomannut pikkukoiraa kun tämä syöksyi suoraan kurkkuun kiinni. Niin hui kauhistus kun ne pikkukoirat on kamalia ja huonosti kasvatettuja. APUAAAAA. Kaikki pikkukoirien omistajat hyi teitä jne plaaplaa!
Siis minun kahden kokemuksen perusteellahan ajattelen suoraan että KAIKKI pienet koirat puree ja räyhää. Niin... yleistetään yleistetään! En kuitenkaan ajattele niin... koska kaikki koirat ja niiden omistajat on tapaus omanaan.
Mutta fakta on, että tiettyjä rotuja on ihan liikaa väärillä ihmisillä. On sitten kyse pienestä tai suuresta rodusta. Siellä hihnan toisessa päässä se vika on 97%:sesti. Älkää perkele syyttäkö niitä koiria ja niiden rotua! Vaan niitä ihmisiä. - houndoggis
''¨¨''¨¨ kirjoitti:
Nythän ei ollut kysymys siitä onko tuo rotikka kiltti vai ei! On vain toivottavaaa että tuo koira ei kulje valvomatta yksin. Sehän ei ole valvonnassa kun omistaja tulee parinsadan metrin päässä itse. Ja eipä tunnu omistaja paljon välittävän kun antaa koiran kulkea yksin. Tiet täällä ovat aika kiemuraiset että mutkan takaa voi tulla auto ja ajaa koiran yli. Miksi aina pitää käydä jotakin ennenkuin omistaja/ulkoiluttaja herää!! Minä itse pidän koirista ja ulkoilutan kyllä omani aina kytkettynä. Mutta jos tuo rotikka tulee minun koiran luo "tutustumaan" niin kyllä minun koira menee päälle. Sattuu olemaan aikamoinen tuo puolustushalu. Mitään ei varmasti käy jos omani myös on vapaana, mutta kun se ei ole sallittua. En ymmärrä miksi koiranomistajat eivät edes halua yrittää parantaa mainettaan. Ehkä joskus tulee päivä että kaikki voivat ulkoilla turvallisesti:))
Olet täysin oikeassa. Koirat on pidettävä kytkettynä taajamissa.Omistaja "ulkoiluttaja" vastaa koiran käyttäytymisestä myös taajaman ulkopuolella vaikka se olisikin vapaana.Myös koiran jätökset on korjattava hoidetuilta alueilta, tällaisia ovat myös jalkakäytävät ja pyörätiet.Kun me kaikki koiranomistajat toimisimme näin niin uskon että yhä useampi ei koiranomistaja suhtautuisi koiriimme myönteisemmin.
- weq
hengenvetoon... kirjoitti:
Joo, ja kaksi kertaa vapaana olleet pari pikkukoiraa on purrut minun isoa koiraa! Eikä se jäänyt "lähellä piti tilateeseen". Koirani ei millään tavalla provosoinut siis haukkunut tms., ei edes huomannut pikkukoiraa kun tämä syöksyi suoraan kurkkuun kiinni. Niin hui kauhistus kun ne pikkukoirat on kamalia ja huonosti kasvatettuja. APUAAAAA. Kaikki pikkukoirien omistajat hyi teitä jne plaaplaa!
Siis minun kahden kokemuksen perusteellahan ajattelen suoraan että KAIKKI pienet koirat puree ja räyhää. Niin... yleistetään yleistetään! En kuitenkaan ajattele niin... koska kaikki koirat ja niiden omistajat on tapaus omanaan.
Mutta fakta on, että tiettyjä rotuja on ihan liikaa väärillä ihmisillä. On sitten kyse pienestä tai suuresta rodusta. Siellä hihnan toisessa päässä se vika on 97%:sesti. Älkää perkele syyttäkö niitä koiria ja niiden rotua! Vaan niitä ihmisiä.ja yleensähän nämä pikkukoirat on sen päiväsiä räksyjä että hohhoijaa.. "eihän meidän pikku puudeli mitään tee" :)
- Edellinenkään
houndoggis kirjoitti:
Olet täysin oikeassa. Koirat on pidettävä kytkettynä taajamissa.Omistaja "ulkoiluttaja" vastaa koiran käyttäytymisestä myös taajaman ulkopuolella vaikka se olisikin vapaana.Myös koiran jätökset on korjattava hoidetuilta alueilta, tällaisia ovat myös jalkakäytävät ja pyörätiet.Kun me kaikki koiranomistajat toimisimme näin niin uskon että yhä useampi ei koiranomistaja suhtautuisi koiriimme myönteisemmin.
Ei ole täysin aukoton juttu että taajaman ulkopuolella saisi pitää vapaana, luvan kanssa kylläkin ja tiettyinä aikoina oltava aina kytkettynä tai välittömästi kytkettävissä. Ei liene välittömästi kytkettävissä jos on 200m omistajan edellä. Tuossapa kopsattua tietoa hieman:
Koira on pääsääntöisesti pidettävä kytkettynä kaikkialla muualla paitsi omalla pihalla ja puutarhassa sekä koirapuistoissa.
Järjestyslain (www.intermin.fi) mukaan koira on pidettävä taajamassa aina kytkettynä. Eikä sitä kytkettynäkään saa viedä yleiselle uimarannalle, lasten leikkipaikoille, toriaikana torille tai yleiseen käyttöön kunnostetulle ladulle tai urheilukentälle.
Koira pitää olla kytkettynä varsinaisen taajama-alueen lisäksi myös luonnonympäristössä kuten ulkoilureiteillä ja rannoilla.
Metsästyslain (www.finlex.fi) mukaan koiraa ei saa pitää milloinkaan irti toisen alueella ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa. Koirat on pidettävä kytkettyinä tai välittömästi kytkettävissä maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään saakka, mikä koskee myös maanomistajia. Koiran omistaja on vahingonkorvausvelvollinen, jos koira aiheuttaa vahinkoa.
Aidatulla pihalla ja koirapuistossa koira voi juosta vapaana. - toisessa
weq kirjoitti:
ja yleensähän nämä pikkukoirat on sen päiväsiä räksyjä että hohhoijaa.. "eihän meidän pikku puudeli mitään tee" :)
päässä vikaa!!!!!
- pelästynyt
Houndoggis kirjoitti:
Rotikan omistajaHalusit tietää mitä koiralleni kävi kun rotikka kävi kurkkuun kiinni... Se jäi henkiin kun paikalla oli vahva mies joka repi rotikan irti. Muuten olisi kyllä henki lähtenyt. En minä rotweilereitä vihaa mutta ihmetyttää kyllä että kaikki hyökkäykset ja läheltä piti tilanteet ovat tulleet rottiksilta..näitä on nimittäin enemmän kuin nämä mainitsemani kaksi tapausta. Tunnen monta isoa koiraa jotka ovat ihania. Rotweilereita kyllä pelkään...ei voi mitään!
- ...
Kyseessä ei ole ainakaan lalunmäentien rotikka! Ja on kyseessä mikä tahansa koira rotu niin koira on oltava yleisillä teillä kiinni! Ei se kyseenalaista vain isoihin koiriin! Pienet rähisijät vapaana on sitten omalla vastuulla.....
- jep,jep
....älähtää,johon kalikka kalahtaa!
- !!!
jep,jep kirjoitti:
....älähtää,johon kalikka kalahtaa!
Älkää ulkoilko Pampyölissä!!!!!!!
- tiitiäinen81
En nyt sanoisi, että rotikka on sen ilkeämpi tai vaarallisempi rotu kuin mikään. Itselläni 3 koiraa tällähetkellä ja kokemusta on myös rotikasta ja muista isoista koirista. Rotikat on ihan lupsakan leppoisia, toki riippuu koirasta ja sen "omistajasta". Useinkaanhan vapaana juokseva koira ei tuntemattomalle ihmiselle tee mitään, mutta toinen homma onkin sitten, jos tällä esim. lenkkeilijällä onkin oma koira mukana ja varsinkin pikkuinen koira, joka ei pysty rotikalta puolustautumaan. Koska ainakin saksanpaimenkoirilla ja juuri rotikoilla on tapana hyökätä pikkukoirien kimppuun, vaikka kuinka olisivat kilttejä muutoin. Joten sen takia olisi ihan hyvä että pidettäisiin koirat kiinni. Mutta koirahan on eläin, eikä ihminen pysty aina takuulla tietämään mitä koiran päässä liikkuu. Itse olen joutunut pariinkin otteeseen oman koiran kanssa tilanteeseen, jossa iso koira hyökännyt vapaana oman koirani kimppuun joka on siis ollut kytkettynä. Siinähän sitten koitat suojella jotakin 10 kg terrieriä 50 kg sakemannilta. Oma Staffini esim. sietää ja tulee hyvin juttuun muiden koirieni kanssa, mutta satavarmasti en voisi luottaa etteikö se kävisi jonkun tuntemattoman pikkukoiran kimppuun. Siksi onkin syytä pitää nuo koirat kytkettyinä, vaikka kuinka luottaisi ettei koira tee mitään. Koskaan ei voi olla varma... Mutta turha tässä nyt on alkaa lietsomaan mitään rotikka yms. koiravihaa!! Koska kaikki koirat ovat aivan ihania, toisin kuin joskus koirien omistajat;) Hauskaa talven jatkoa kaikille koirallisille ja koirattomille;)
- koira
Asia ymmärretty.Lopettakaa.
- ja sen omistaja
http://www.americanrottweiler.org/images/2007/11/02/cenashirt.jpg
Tuollasia tulee pampyölissä!!! - mmm
Sanoppa kuule suoraa sille rotikan ulkoiluttajalle kun seuraavaks näät. ihan turha tääl on alkaa kirjottelemaa, koska kyseinen ihminen ei välttämättä tääl ees käy lukemassa. Vai eikö uskalla suoraa sanoo?
- ex-omistaja
Kaikille rotikan omistajille koirakoulu pakolliseksi, missä opetellaan koirankasvatusta ja käytöstapoja :) jos ei läpäise voi ottaa vaikka kissan.
- hiphei
Koirakoulu on hyvä vaihtoehto kaikille koiranomistajille, rotuun katsomatta, jos on koulutuksessa hieman epätietoisuutta...
- lisuri
Isojen koirien kohdallahan täytyy tietenkin pitää tiukempaa kontrollia, luulisi tämän olevan itsestään selvää myös pampyöliläisille. Jos joku pikkukoira tulee kimppuun sen pystyy helposti potkimaan pois luotaan, mutta rotikan kanssa on vähän eri asia.
Naurettavaa miten ihmiset yrittävät kompensoida pientä penistään isolla koiralla. - juupa..
Ihmiset hei!! lopetetaanpa se rotikoiden ja yleensä isojen koirien syyttely jo alkuunsa! Jos alettaisiin tilastoja/galluppeja tekemään niin voisin 150% varmuudella sanoa, että suurin osa koirien hyökkäyksistä on niiden mamman pikku hellanterttujen tekosia.. nämä hyökkäykset vain eivät ylitä uutikynnystä eivätkä pienet koirat saa yhdellä puraisulla yhtä suurta jälkeä aikaan kuin isot Koirat.
Omista kokemuksista voin sanoa, että enemmän ne pienet koirat räyhää ja yrittää tapella ja haastaa riitaa kun isommat. Oman koirani kimppuun (n.35kg "iso" koira)on suoraan hyökännyt 3 pientä koiraa ja yksi aiheutti koirani kuonoon verta vuotavan haavan, siltikään koirani ei alkanut yhdellekään rähistä takaisin vaan yritti saada näitä vielä leikkimään kanssaan. Parasta tässäkin tilanteessa oli ettei kukaan kysynyt lupaa saako heidän koiransa tulla katsomaan omaani, eikä edes sen koiran omistaja jonka koira puri omaani pyytänyt tapahtunutta anteeksi, vaan nappasi koiransa pois sanoen: mennään ennenkuin tuo iso vihainen koira satuttaa sinua!
Ja kyllähän se näyttää hurjemmalta kun 30-80kg koira lähtee rähisemään/hyökkäämään kun sitä täytyy 2käsin pitää kiinni, kun taas pientä 10kg koiraa voi pitää kiinni yhdellä kädellä ja vielä vihellellä.
Voisitte myös vaihtaa ne flexit pois tai pitää niitä lyhyemmällä, koska ei ole mukavaa tulla oman koiran kanssa vastaan kun ne pikkuiset suhahtelevat edestakaisin katua omistajiensa ulottumattomissa(15m hihnaa kun ei ihan äkkiä kelata takaisin jos hätä tulee) Tämä kun on vähän hämäävää sekä muille koiran ulkoilujittajille kuin myös koirille.
Itse pidän koirani kytkettynä taajama alueella, mutta kyllä tuolla HEVOSHAASSAKIN on pari näitä koiran omistajia joilla koirat jatkuvasti vapaana tiellä juoksentelemassa, eikä omistajia näy mailla eikä halmeilla, koirat ovat siis jätetty täysin ilman valvontaa. Varsinkin se pieni perhoskoira. Ja jos omistajan joskus saan kiinni niin kyllä annan asiasta kuulua.
Pieniä koiria minulla ei ole mitään vastaan, yleensä se vika kun löytyy sieltä hihnan toisesta päästä. Eikä tarvitsisi yhden huonon kokemuksen/tapahtuman perusteella syyttää koko rotua. - jepulis
Ei ole koiran syy jos on huono omistaja :)tapakasvatus kunniaan!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760