SYDÄNSARKOIDOOSI

Aleksi

Oisko kenelläkään antaa infoa sydänsarkoidoosista ja sen oireista/labra löydöksistä?

137

17109

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sandranen

Hei,

Itselläni diagnosoitiin viime elokuussa sydänsarkoidoosi, joka alkoi pahoina rytmihäiriöinä, AV- katkoksina ja lopulta totaaliblokkina. Muita oireita oli nopea hengästyminen, hengenahdistus ja tajunnan menetys.
      Hoitona tuli pysyvä tahdistin ja kortisonit. Nyt jo parantumaan päin. Voin kertoa sähköpostiin lisää, jos asia askarruttaa vielä. Tuota tilaa ei voi päästää kovin pitkälle, varsinkin yllä kuvatuilla oireilla, siinä on äkkikuoleman vaara.
      Kaikilla ei tosin oireile samalla lailla varmaankaan. Paha sanoa, kun en ole lääkäri.

• Aleksi

oliko rytmihäiriöitä levossa vai rasituksessa? itselläni leposyke istues 75, heti kun nousee ylös niin 110, d- vitamiinit alhaalla, kalsium ja kortisoli koholla, huimaa, vatsakipuja, verenkierto häiriöitä, verenpaine laskee kävelles ja seisoes,vapinaa,paineen tunne pääs,hengenahdistus, st-t laskuja rasitus ekg, kerrotko lisää??

• Nimetön

Moi

Olis kiva vaihtaa kanssasi taudin nimissä kuulumisia,minulla sama tauti todettu vuotta ennemmin sinua.Kuulolla?

• Aleksi
        Nimetön kirjoitti:

Moi

Olis kiva vaihtaa kanssasi taudin nimissä kuulumisia,minulla sama tauti todettu vuotta ennemmin sinua.Kuulolla?

Kertositko mimmosia oireita sinulla oli/on?

• Nimetön
        Aleksi kirjoitti:

Kertositko mimmosia oireita sinulla oli/on?

Moi

Oireet alko oleen sellasia et rappusia ei oikein pystynyt käveleen ettei tasanteella jo tarvi huilata....voimat meni jaloista ja hengästytti, sydän tykytti...oireet paheni rupes meneen taju jos vaikka juoksi tai teki raskaampaa hommaa.Kerran sitten sydän rupes tykytteleen yli 200...siitä sitten ensiapuun ja syytä ruvettiin etsimään oireisiin.Minä oli koko ajan itse sitä mieltä et ompa huono kunto,mut kun kokoajan liikuin aktiivisesti ,ihmettelin kyllä mitä tämä kaikki heikkouteni on,syy selvisi kuukauden sairalajakson aikana.....sydänsarkoidoosi.Aikaa on tästä nyt 1.5 vuotta,mut en palaudu enää ennallen.
        Kerro itsestäsi,onko samoja tuntemuksia,onko sinulle tehty diagnoosi?
        Kerron lisää jos sinua kiinnostaa,ota yhteyttä jos tunnet et olet kohtalotoveri,tai et sinulla on minulle antaa tietoa sairaudesta,olisin kiitollinen,koska tiedon saanti on ollut huonoa.
        Ü

• Aleksi
        Nimetön kirjoitti:

Moi

Oireet alko oleen sellasia et rappusia ei oikein pystynyt käveleen ettei tasanteella jo tarvi huilata....voimat meni jaloista ja hengästytti, sydän tykytti...oireet paheni rupes meneen taju jos vaikka juoksi tai teki raskaampaa hommaa.Kerran sitten sydän rupes tykytteleen yli 200...siitä sitten ensiapuun ja syytä ruvettiin etsimään oireisiin.Minä oli koko ajan itse sitä mieltä et ompa huono kunto,mut kun kokoajan liikuin aktiivisesti ,ihmettelin kyllä mitä tämä kaikki heikkouteni on,syy selvisi kuukauden sairalajakson aikana.....sydänsarkoidoosi.Aikaa on tästä nyt 1.5 vuotta,mut en palaudu enää ennallen.
        Kerron lisää jos sinua kiinnostaa,ota yhteyttä jos tunnet et olet kohtalotoveri,tai et sinulla on minulle antaa tietoa sairaudesta,olisin kiitollinen,koska tiedon saanti on ollut huonoa.
        Ü

Mulla on diagnoosi hakusessa, mut oireet mulla on kovat en jaksa kävellä kun muutama sata metriä, heikotuksiakin on,ihottumia, jostain syystä syke nousee heti kun nousee ylös niin tonne 120,painokin tippunut kymmenkunta kiloa, huimausta, oliko sinulla verikokeissa mitään poikkeavaa? minulla kortisoli arvot koholla ja kalsium, toivottavasti diagnoosi vielä saadaan, rasitus ekg.ssä selvät st-t muutokset, nyt pitäs holter tehä

• Mies 57
        Nimetön kirjoitti:

Moi

Ü

Kylläpä vaikuttaa tutulta tekstiltä. Keväällä 2006 olin vastaavassa tilateessa. Väsytti ja huimasi vaikka kunto kestävyysliikuntaa harrastaneena piti olla keskimääräistä parempi. Leposyke laski heti rasituksen jälkeen alle 40 vaikka en mikään vireeni olekaan. Hakeuduin oireiden takia viimein tk:n päivystykseen jossa epilivät infarktia ja lähettivät välittömasti ambulanssilla keskussairaalaan tarkkailuun. Seuraavan aamuna totaaliblokki. Onnekseni olin jo sydänosastolla, jossa puolen tunnin kuluessa olin ulkoisessa tahdistimessa. Viikonlopun jälkeen asenenttiin pysyvä tahdistin. Kortisonia olen syönyt siitä saakka. Tästä alkoi minun Luojan suoma jatkoaika. Olenkin sanonut kaikille, että minulla oli Enkelitä matkassa. Vuoden sairasloman jälkeen palasin takaisin töihin. En ole myöskään palunut entiselleni. Väsyn helposti ja tuntuu kuin olisi koko ajan flunssa tuloillaan. Onnekseni pääsin osa-aikaiselle työkyvöttömyyseläkkeelle niin töissä jaksaa joten kuten kun jää riittävästi palautumisaikaa. Sybänsarkoidoosi on melko harvinainen sairaus, joten tutkimustuloksiakin lienee melko vähän. Käsittäkseni ultraäänitutkimus sydänfilmin ja verikokeiden lisäksi lienee paras tapa varmistua diagnoosista. Mutta ehkä se lienee kuitenkin parempi antaa lääkäreiden päätettäväksi. Itse olen ollut tyytyväinen minua hoitaneisiin lääkäreihin ja hoitajiin.

• Sandranen
        Mies 57 kirjoitti:

Kylläpä vaikuttaa tutulta tekstiltä. Keväällä 2006 olin vastaavassa tilateessa. Väsytti ja huimasi vaikka kunto kestävyysliikuntaa harrastaneena piti olla keskimääräistä parempi. Leposyke laski heti rasituksen jälkeen alle 40 vaikka en mikään vireeni olekaan. Hakeuduin oireiden takia viimein tk:n päivystykseen jossa epilivät infarktia ja lähettivät välittömasti ambulanssilla keskussairaalaan tarkkailuun. Seuraavan aamuna totaaliblokki. Onnekseni olin jo sydänosastolla, jossa puolen tunnin kuluessa olin ulkoisessa tahdistimessa. Viikonlopun jälkeen asenenttiin pysyvä tahdistin. Kortisonia olen syönyt siitä saakka. Tästä alkoi minun Luojan suoma jatkoaika. Olenkin sanonut kaikille, että minulla oli Enkelitä matkassa. Vuoden sairasloman jälkeen palasin takaisin töihin. En ole myöskään palunut entiselleni. Väsyn helposti ja tuntuu kuin olisi koko ajan flunssa tuloillaan. Onnekseni pääsin osa-aikaiselle työkyvöttömyyseläkkeelle niin töissä jaksaa joten kuten kun jää riittävästi palautumisaikaa. Sybänsarkoidoosi on melko harvinainen sairaus, joten tutkimustuloksiakin lienee melko vähän. Käsittäkseni ultraäänitutkimus sydänfilmin ja verikokeiden lisäksi lienee paras tapa varmistua diagnoosista. Mutta ehkä se lienee kuitenkin parempi antaa lääkäreiden päätettäväksi. Itse olen ollut tyytyväinen minua hoitaneisiin lääkäreihin ja hoitajiin.

Moi,

Pahoittelut, en ole muistanut kommentoida tälle palstalle aiheesta. Elämässä on tapahtunut niin paljon kaikenlaista muuta.
        Kaikille tietoa ja vertaistukea tarvitseville kirjoittelen mielelläni sähköpostiin. Oma osoitteeni on sandra309(at)hotmail.com.

• www.sydanliitto.fi
        Sandranen kirjoitti:

Moi,

Pahoittelut, en ole muistanut kommentoida tälle palstalle aiheesta. Elämässä on tapahtunut niin paljon kaikenlaista muuta.
        Kaikille tietoa ja vertaistukea tarvitseville kirjoittelen mielelläni sähköpostiin. Oma osoitteeni on sandra309(at)hotmail.com.

Moikka.

Suomen Sydänliitosta saa tietoa sydänsarkoidoosista. Liitolla on myös sähköpostiverkosto sydänsarkoidoosipotilaille. Verkoston kautta voi tiedustella esimerkiksi vertaistuesta.
        Sydänliitto järjestää myös potilastapaamisia k.o. potilasryhmälle.

Suosittelen!

Lisätietoa asiasta saa soittamalla Sydänliittoon tai ottamalla sinne yhteyttä sähköpostitse.

• minar1

Vaimolla todettiin juuri sydänsarkoidoosi tunti sitten. Voisitko laittaa e-mailisi tai puh. numerosi. Kaipaisin kovasti apua. [email protected]. postilaatikon nimi on outo mutta en viitsi laittaa tänne julkisesti omalla nimellä olevaa laatikkoa. Toivottavasti vastaat.

• ÄKKIKUOLEMA
        minar1 kirjoitti:

Vaimolla todettiin juuri sydänsarkoidoosi tunti sitten. Voisitko laittaa e-mailisi tai puh. numerosi. Kaipaisin kovasti apua. [email protected]. postilaatikon nimi on outo mutta en viitsi laittaa tänne julkisesti omalla nimellä olevaa laatikkoa. Toivottavasti vastaat.

Hei.Kiinnostuin kovasti kun näin viestisi.Minä olen sairástanut sydänsarkoidoosia nyt lähes 2 v,minulla on rytmihäiriöt tunnistava tahdistin jossa on myös defilaattori,joka onkin pelastanut henkeni jo 2 kertaa tänä aikana.Minua on hoidettu nyt kortisonilla vuoden ajan,mikä lienee sammuttanut tulehduksen kun ei ole ollut tajunnan menettäviä rytmihäiriöitä,joskin toistuvia kammiolisälyöntejä on runsaasti,jotka tunnen hikoiluna ja väsymyksenä,sydän ikäänkuin värisee ja pulssi on nopea. Jälkimmäistä ilmenee makuulla ollessa-Minulla on kotiseurantalaite lopun ikääni.Sydänliitosta saa kirjallisen tietopaketin sairaudesta,mistä on ollut itselleni paljon apua,lääkärit eivät ole sairaudesta puhuneet,lopun ikää on rytmihäiriöalttius eli vt-taipumus,joka johtuu joko aktiivisesta tulehduksesta sydänlihaksessa tai arveesta joka jää kun tulehdus sammuu joko itsekseen tai kortisonilla.Ota yhteyttä jos tarvit vertaistukea,tämä on hyvin harvinainen sairaus eikä kohtalotovereita tahdo löytyä.

• sandranen
        ÄKKIKUOLEMA kirjoitti:

Hei.Kiinnostuin kovasti kun näin viestisi.Minä olen sairástanut sydänsarkoidoosia nyt lähes 2 v,minulla on rytmihäiriöt tunnistava tahdistin jossa on myös defilaattori,joka onkin pelastanut henkeni jo 2 kertaa tänä aikana.Minua on hoidettu nyt kortisonilla vuoden ajan,mikä lienee sammuttanut tulehduksen kun ei ole ollut tajunnan menettäviä rytmihäiriöitä,joskin toistuvia kammiolisälyöntejä on runsaasti,jotka tunnen hikoiluna ja väsymyksenä,sydän ikäänkuin värisee ja pulssi on nopea. Jälkimmäistä ilmenee makuulla ollessa-Minulla on kotiseurantalaite lopun ikääni.Sydänliitosta saa kirjallisen tietopaketin sairaudesta,mistä on ollut itselleni paljon apua,lääkärit eivät ole sairaudesta puhuneet,lopun ikää on rytmihäiriöalttius eli vt-taipumus,joka johtuu joko aktiivisesta tulehduksesta sydänlihaksessa tai arveesta joka jää kun tulehdus sammuu joko itsekseen tai kortisonilla.Ota yhteyttä jos tarvit vertaistukea,tämä on hyvin harvinainen sairaus eikä kohtalotovereita tahdo löytyä.

Jos haluat vaihtaa kokemuksia, osoitteeni on tuolla ylempänä. Olen myös sairastunut kaksi vuotta sitten.

• vaimoke
        ÄKKIKUOLEMA kirjoitti:

Miehelläni on oireet aivan samanlaiset, hänellä epäilyt alkoivat kesällä 2005. Neljä vuotta tahdistimen kanssa meni hyvin mutta viime vuonna sairaalarumba alkoi, kammiotakykardioita ja tahdistimen iskuja ja monta kertaa sairaalaan. Sitten meni viime talvi taas kohtaisesti mutta taas alkoi vaivat syyskesällä.
        Tuntuu että tauti mitä hänellä ei lopullisesti ole todettu (tosi Pet-kuvaus näytti että ei olisikaan aktiivista sydänsarkoidoosia) on vaiheittainen, jonkin aikaa paremmin ja sitten taas huonoja kausia.

Olisi hyvä saada tästä todellista tietoa ja että löytyykö Suomesta asiaan perehtynyttä lääkäriä.

• perfuusio

Diagnoosi tänään. PET ja gammaperfuusio varmistivat, että kyseessä sellainen kiva harvinaisuus. Sydän vielä ok. eli ei vajaatoimintaa eikä mitään sellaista. Oireet, josta kaikki alkoivat, olivat kammiolisälyönnit ja siitä sitten viikko sairaalassa. Kuvittelin jo, ettei kyseessä ole pelkäämäni sydänsarkoidoosi, vaan olipa kuitenkin. Koepaloissa (nivusista sisään sydämeen) ei löytynyt mitään, mutta ilo oli ennenaikainen... Taustalla 27 vuotta sitten sairastettu keuhkosarkoidoosi. Nyt se sitten tuli takaisin. Tänään aloitettu kortisonihoito 80 mg päivässä. Pelko tulevasta kait päällimäisenä. Tsemppiä kaikille kohtalontovereille.

Ps. Diagnoosi saadaan varmistettua vasta noista kuvista, ei verikokeista, sydänfilmistä tms.

• äkkikuolema
        perfuusio kirjoitti:

Diagnoosi tänään. PET ja gammaperfuusio varmistivat, että kyseessä sellainen kiva harvinaisuus. Sydän vielä ok. eli ei vajaatoimintaa eikä mitään sellaista. Oireet, josta kaikki alkoivat, olivat kammiolisälyönnit ja siitä sitten viikko sairaalassa. Kuvittelin jo, ettei kyseessä ole pelkäämäni sydänsarkoidoosi, vaan olipa kuitenkin. Koepaloissa (nivusista sisään sydämeen) ei löytynyt mitään, mutta ilo oli ennenaikainen... Taustalla 27 vuotta sitten sairastettu keuhkosarkoidoosi. Nyt se sitten tuli takaisin. Tänään aloitettu kortisonihoito 80 mg päivässä. Pelko tulevasta kait päällimäisenä. Tsemppiä kaikille kohtalontovereille.

Ps. Diagnoosi saadaan varmistettua vasta noista kuvista, ei verikokeista, sydänfilmistä tms.

Olen siis syönyt vuoden verran kortisonia,Predisolonia,aloitusannos 60mg pv,sitä on sitten pienennetty pikkuhiljaa,tällä hetkellä menee 10mg pv,eikä nyt ole vuoteen ollut kammiotakykardioita.Minullekkin sanottiin ettei ole vajaatoimintaa sydämessä,kuitenkin beetasalpaajaa on lisätty pikkuhiljaa aloitusannoksesta 0,25mg puoltabua pv ja nyt 5mg 2tbl pv.Sydän toimii kuulemma 98prosenttisesti,mutta en ole entiselläni,väsyn helposti,toimintakykyni on alentunut...olen edelleen pois töistä,ollut jo toista vuotta kuntoutustuella,hyvä kun kotitöistä selviydyn,ja yritän käydä ulkoilemassa päivittäin pelostani huolimatta.Päivä kerrallaan mennään,kohtalotoverit.Tämä on elämää kuoleman varjossa,niinkuin työterveyslääkärini rohkaisevasti sanoi minulle...

• vaimoke
        äkkikuolema kirjoitti:

Olen siis syönyt vuoden verran kortisonia,Predisolonia,aloitusannos 60mg pv,sitä on sitten pienennetty pikkuhiljaa,tällä hetkellä menee 10mg pv,eikä nyt ole vuoteen ollut kammiotakykardioita.Minullekkin sanottiin ettei ole vajaatoimintaa sydämessä,kuitenkin beetasalpaajaa on lisätty pikkuhiljaa aloitusannoksesta 0,25mg puoltabua pv ja nyt 5mg 2tbl pv.Sydän toimii kuulemma 98prosenttisesti,mutta en ole entiselläni,väsyn helposti,toimintakykyni on alentunut...olen edelleen pois töistä,ollut jo toista vuotta kuntoutustuella,hyvä kun kotitöistä selviydyn,ja yritän käydä ulkoilemassa päivittäin pelostani huolimatta.Päivä kerrallaan mennään,kohtalotoverit.Tämä on elämää kuoleman varjossa,niinkuin työterveyslääkärini rohkaisevasti sanoi minulle...

Meillä kortisonia syötiin monta kuukautta ja 80 mg päivä eli annokset aikamoisia ja nyt on paljon lääkkeitä kun vihdoin viimein löydettiin rytmihäiriölääke mikä sai takykardiat vähenemään.
        Onkohan tästä sairaudesta vähän tietoa kun ei oikein kukaan lääkäri halua asiaa selostaa tarkemmin.
        Työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan ja toiset päivät menee ihan lepäillessä toisina jotain jaksaa.
        Kyllä on raastavaa aikaa niin potilaalle kuin omaisellekin. Mutta toivoa ei saa koskaan menettää.
        Sarkoidoosihan voi yhtä mystisestä syystä parantua kun on alkanutkin.

• äkkikuolema
        vaimoke kirjoitti:

Meillä kortisonia syötiin monta kuukautta ja 80 mg päivä eli annokset aikamoisia ja nyt on paljon lääkkeitä kun vihdoin viimein löydettiin rytmihäiriölääke mikä sai takykardiat vähenemään.
        Onkohan tästä sairaudesta vähän tietoa kun ei oikein kukaan lääkäri halua asiaa selostaa tarkemmin.
        Työkyvyttömyyseläkkeellä ollaan ja toiset päivät menee ihan lepäillessä toisina jotain jaksaa.
        Kyllä on raastavaa aikaa niin potilaalle kuin omaisellekin. Mutta toivoa ei saa koskaan menettää.
        Sarkoidoosihan voi yhtä mystisestä syystä parantua kun on alkanutkin.

Joo,toivossa on elettävä päivä kerrallaan.Minulle on tehty siis sydämen angiografia,mri-tutkimus,echo eli kaikututkimus,otettu koepaloja sydämestä eikä niistä selvinnyt mitään,diagnoosi varmistettiin kuitenkin kun muut oireet täsmäsivät,ja alkoi tulla tiuhaan tahtiin kammioarytmiöitä,jotka kortisoni rauhoitti.Tiesitkö että voit pyytää lääkäriltäsi lähetteen Hyksiin,sinne on perustettu sydänsarkoidoosin tutkimusyksikkö,varmistamattomilla diagnooseilla on mahdollista päästä sinne seurantatutkimuksiin.Ja Sydänliittoon kun soittaa,sieltä saa tietopaketin,lääkärit eivät todellakaan kerro mitään,vaan on itse otettava asioista selvää...ja tuota jaksamattomuutta kannattaa aina korostaa kun käy lääkärissä,se on tyypillinen oire,itsekkin olen ollut aiemmin hyvinkin aikaansaava,nyt on tehot vähissä.Painoa on tullut kovasti kortisonihoidon myötä,ja myös muita ongelmia,joista ei kerrottu mitään kun lääkitys aloitettiin.Sitäkään ei kerrottu ettei saisi liikuskella kovin kortisonihoidon aikana,totta vai tarua..

• vaimoke
        äkkikuolema kirjoitti:

Joo,toivossa on elettävä päivä kerrallaan.Minulle on tehty siis sydämen angiografia,mri-tutkimus,echo eli kaikututkimus,otettu koepaloja sydämestä eikä niistä selvinnyt mitään,diagnoosi varmistettiin kuitenkin kun muut oireet täsmäsivät,ja alkoi tulla tiuhaan tahtiin kammioarytmiöitä,jotka kortisoni rauhoitti.Tiesitkö että voit pyytää lääkäriltäsi lähetteen Hyksiin,sinne on perustettu sydänsarkoidoosin tutkimusyksikkö,varmistamattomilla diagnooseilla on mahdollista päästä sinne seurantatutkimuksiin.Ja Sydänliittoon kun soittaa,sieltä saa tietopaketin,lääkärit eivät todellakaan kerro mitään,vaan on itse otettava asioista selvää...ja tuota jaksamattomuutta kannattaa aina korostaa kun käy lääkärissä,se on tyypillinen oire,itsekkin olen ollut aiemmin hyvinkin aikaansaava,nyt on tehot vähissä.Painoa on tullut kovasti kortisonihoidon myötä,ja myös muita ongelmia,joista ei kerrottu mitään kun lääkitys aloitettiin.Sitäkään ei kerrottu ettei saisi liikuskella kovin kortisonihoidon aikana,totta vai tarua..

kiitos tiedosta, otankin yhteyttä lääkäriin , oishan se jotenkin selvempää kun tietäis vähän
        että arvailulle olisi vähämmän varaa. itsekin mietin siä Hyksin juttua mutta ajattelin että ei sinne
        pääse täältä muualta Suomesta. Potilas meillä on enemmän tai vähemmän masentunut eikä itsellä hänellä ole oikein halua mihinkään. ymmärrän sen kyllä hyvin.

• äkkikuolema
        vaimoke kirjoitti:

kiitos tiedosta, otankin yhteyttä lääkäriin , oishan se jotenkin selvempää kun tietäis vähän
        että arvailulle olisi vähämmän varaa. itsekin mietin siä Hyksin juttua mutta ajattelin että ei sinne
        pääse täältä muualta Suomesta. Potilas meillä on enemmän tai vähemmän masentunut eikä itsellä hänellä ole oikein halua mihinkään. ymmärrän sen kyllä hyvin.

Joo tulee monta kertaa päivässä vain tunne että minä en jaksa,kun rupeaa tekemään jotain vaatimatontakin kotihommaa...ja olen todella hankala luonteeltani nykyisin,en oikein tahdo itsekkään ymmärtää enää itseäni.Tämä sairaus vaatii läheisiltä kärsivällisyyttä,jota ei aina tahdo löytyä...tekisi mieli vetäytyä autiolle saarelle mietiskelemään...

• vaimoke
        äkkikuolema kirjoitti:

Joo tulee monta kertaa päivässä vain tunne että minä en jaksa,kun rupeaa tekemään jotain vaatimatontakin kotihommaa...ja olen todella hankala luonteeltani nykyisin,en oikein tahdo itsekkään ymmärtää enää itseäni.Tämä sairaus vaatii läheisiltä kärsivällisyyttä,jota ei aina tahdo löytyä...tekisi mieli vetäytyä autiolle saarelle mietiskelemään...

Ymmärrän vallan hyvin että kärsivällisyys loppuu potilaalta. Olenkin itse yrittänyt olla mahdollisimman myötäilevä että ei enää tulisi ainakaan tältä taholta mieliharmia. En tiedä mutta varmaan vaikuttaa olotilaan myös kaikki negatiivinen. Oletko huomannut että jostakin erityisestä tapahtumasta tulee huonompi olo esim. saunomisesta, yleensä kuumasta tai erittäin kylmästä ilmasta. Toisaalta tuntuu varmemmalta kun ottaa asiosta selvää kun meillä lääkärit ei puhu mitään mutta sitten taas tulee kahta epävarmempi olo kun tieto lisää tuskaa.
        Olen kyllä vakaasti ottamassa yhteyttä häntä hoitavaan lääkäriin kun eipä kait ne niin tärkeitä herroja ole että ei kysyä voi kun ärsyttää tämä ylimalkaisuus. Meillä potilas itse ei ole innostunut kuntoutuksesta eikä paljon muustakaan joten en tiedä teenkö oikein.
        Mitä mieltä Sinä olet asiasta?

• Äkkikuolema
        vaimoke kirjoitti:

Ymmärrän vallan hyvin että kärsivällisyys loppuu potilaalta. Olenkin itse yrittänyt olla mahdollisimman myötäilevä että ei enää tulisi ainakaan tältä taholta mieliharmia. En tiedä mutta varmaan vaikuttaa olotilaan myös kaikki negatiivinen. Oletko huomannut että jostakin erityisestä tapahtumasta tulee huonompi olo esim. saunomisesta, yleensä kuumasta tai erittäin kylmästä ilmasta. Toisaalta tuntuu varmemmalta kun ottaa asiosta selvää kun meillä lääkärit ei puhu mitään mutta sitten taas tulee kahta epävarmempi olo kun tieto lisää tuskaa.
        Olen kyllä vakaasti ottamassa yhteyttä häntä hoitavaan lääkäriin kun eipä kait ne niin tärkeitä herroja ole että ei kysyä voi kun ärsyttää tämä ylimalkaisuus. Meillä potilas itse ei ole innostunut kuntoutuksesta eikä paljon muustakaan joten en tiedä teenkö oikein.
        Mitä mieltä Sinä olet asiasta?

Minä olen arvellut,ettei meitä juurikaan voi kuntouttaa...eikä ole tarjolla kuntoutusta näin harvinaista sairautta sairastaville.Kävin tahdistimen asennuksen jälkeen parin vrk sopeutumisvalmennuskurssilla,ja se virkisti kovasti,kun sai jutella kohtalotovereiden kanssa.Eli tarvetta varmaankin olisi kun joku taho järjestäisi,menisin itse varmasti.Psyykkisen puolen hoito jää retuperälle,täytyy vain yrittää selviytyä,itselläkin oli paniikkikohtauksia tajunnan menetysten jälkeen,mutta eipä ne lääkärit niihin kantaa ottaneet,eikä ole jaksanut hakea apua,ei tälläistä tilannetta tajua ennen kuin sen itse kokee...Tänään on taas päivä jolloin kaikki ottaa pannuun,olen riidelly ja rähjänny koko aamun kotiväelle...pitäs lähteä ulos räntäsateeseen käveleen,kun jaksais ja uskaltais,on vain niin veto pois kun yritin tehdä kotihommia,enkä saan tehtyä paljoan mitään,mitä olin aikonu.Vaadin kait vieläkin liikaa iteltäni,pitäis uskoa ettei jaksa niinku ennen.

• EINIARMIIDA
        Äkkikuolema kirjoitti:

Minä olen arvellut,ettei meitä juurikaan voi kuntouttaa...eikä ole tarjolla kuntoutusta näin harvinaista sairautta sairastaville.Kävin tahdistimen asennuksen jälkeen parin vrk sopeutumisvalmennuskurssilla,ja se virkisti kovasti,kun sai jutella kohtalotovereiden kanssa.Eli tarvetta varmaankin olisi kun joku taho järjestäisi,menisin itse varmasti.Psyykkisen puolen hoito jää retuperälle,täytyy vain yrittää selviytyä,itselläkin oli paniikkikohtauksia tajunnan menetysten jälkeen,mutta eipä ne lääkärit niihin kantaa ottaneet,eikä ole jaksanut hakea apua,ei tälläistä tilannetta tajua ennen kuin sen itse kokee...Tänään on taas päivä jolloin kaikki ottaa pannuun,olen riidelly ja rähjänny koko aamun kotiväelle...pitäs lähteä ulos räntäsateeseen käveleen,kun jaksais ja uskaltais,on vain niin veto pois kun yritin tehdä kotihommia,enkä saan tehtyä paljoan mitään,mitä olin aikonu.Vaadin kait vieläkin liikaa iteltäni,pitäis uskoa ettei jaksa niinku ennen.

Olisi mielenkiintoista kuulla miten sydänsarkoidoosi potilaita on työelämässä,itselläni asia on kovasti mietityttänyt kun eläkeyhtiön uudelleenkoulutustarjous menee kohta umpeen,että mikä olisi se ala tai työ jota jaksaisi tehdä...kun on aina ollut fyysisesti raskaan työn tekijä,tuntuu vaikealta ajatella toimistohommia.Hyvinhän tuota sairaslomaa kuitenkin kirjoittavat,ihan pyytämättäkin,joten kait ne armahtaa ja päästävät sitten eläkkeellekkin kunhan muutaman vuoden roikottavat kuntoutustuella.Nyt alkoi jo kolmas vuosi ...

• vaimoke
        EINIARMIIDA kirjoitti:

Olisi mielenkiintoista kuulla miten sydänsarkoidoosi potilaita on työelämässä,itselläni asia on kovasti mietityttänyt kun eläkeyhtiön uudelleenkoulutustarjous menee kohta umpeen,että mikä olisi se ala tai työ jota jaksaisi tehdä...kun on aina ollut fyysisesti raskaan työn tekijä,tuntuu vaikealta ajatella toimistohommia.Hyvinhän tuota sairaslomaa kuitenkin kirjoittavat,ihan pyytämättäkin,joten kait ne armahtaa ja päästävät sitten eläkkeellekkin kunhan muutaman vuoden roikottavat kuntoutustuella.Nyt alkoi jo kolmas vuosi ...

Meillä ainakin isäntä joka oli rakennustyössä pääsi heti eläkkeelle mutta hänellä tietty oli niin pahat ryhmihäiriöt joita sitten tahdistin sähköiskulla korjaa. Ihme kyllä vakuutusyhtiö ei laittanut yhtään vastaan , ikää hänellä oli kyllä jo 57 vuotta joten mitään uudelleenkoulutusta ei harkittukaan. Neljä vuotta hän kyllä oli suhteellisen hyvässä kunnossa mutta nyt pari vuotta on jo mennyt huonommin. Eläköityminen otti hänelle kyllä todella koville mutta kun oli pakon edessä.
        Hankala tauti. vieläkään ei lopullisesti diagnosoitu mutta vahva epäilys. Sairaalaareissuja usein.

• Äkkikuolema

Hei vaan ,kaikki kohtalotoverit.Talven selkä on taittunut,minä lopetin ihan omin lupineni kortisonin syönnin 18kk kestäneen kuurin jälkeen,ja sydän on rauhoittunut,ja oloni kohentunut kovasti.Lääkityksenä on vain Bisobroll,beetasalpaaja 2x5mg pv.. Laitoin kuntopyörän,jota poljen puol tuntia päivässä,syke ei nouse kuin 120,tai en uskalla kovin rehkiä,pyörässäni on mittari josta seuraan sykettä ym.toimintoja.Mutta hiki irtoaa,ja kunto nousee,yritän tiputtaa kortisonin tuomia lisäkiloja...tuntuu tällähetkellä siltä,että taudin selkä on taittunut,tekemisen puute yllättää tuon tuostakin...kohtauksia tai tahdistintoimintoja ei ole ollut nyt puoleentoista vuoteen.Kontrollikäynnit on puolen vuoden välein. Mitäs muille kuuluu,miten jaksatte arkea,millasin lääkkein,millasin oirein
      ,

• Sandranen

Enpä olis itse uskaltanut lopettaa kortisonia tuosta vaan.., mutta kukin tekee omat ratkaisunsa. Itselläni auttoi ja rauhotti tulehduksen, mutta rytmihäiriö jäi. Siihen käytän emconcoria (2,5mg/vrk). Kortisonia taisi mennä juuri tuo 1,5 vuotta ilman mitään sivuvaikutuksia. Tällä hetkellä (sydänsarkoidoosi todettu -08) vointi normaali, eli en tunne itseäni sairaaksi, mitä nyt tahdistimen kanssa loppuelämän.

• vaimoke

Ihanaa kun voitte hyvin. Kaiketi se kortisoni on jo tulehduksen saanut loppumaan.
        Meillä on taas uudet kortisonisyönnit ja talvi on ollut vaikeaa mutta onhan tämä
        mieheni sairaus huonommalla tolalla kun teidän muiden. Aplaatiossa Meilahdessa tammikuussa ja sen jälkeen pari kuukautta sairaalassa nyt kotona maaliskuusta alkaen. Kunto on vähän heikko mutta mitään häiriöitä ei ole ollut toimenpiteen jälkeen. Lääkkeitä on paljon joten ne aiheuttavat puolestaan varmaan heikkoa oloa. Erään lääkärin mukaan kortisoni kyllä saattaa aiheuttaa rytmihäiriöitä mutta kun sen tietäisikin mikä asia on kellekin paras. Sama sairaus kun saattaa eri ihmisillä esiintyä erilaisin oirein.

• Darone Amio

Voiko jäljestä päin saada selville, onko sairastanut sarkoidoosin? Sain viime vuonna pystymetsästä eteisvärinän. Infektioita ja vatsavaivoja oli ollut. Poskiontelotulehduksia alkoi olla ja on nytkin jatkuvasti. Viime vuonna oli pahoja hengitysvaikeuksia. Palleassa puristi kovin rasituksessa. Jo aiemmin oli todettu pienissä keuhkoputkissa ahtaumaa, mutta syytä en tiedä miksi sitä oli. Sydämen keuhkopuolen paine oli ylärajalla. Rytmi ei kääntynyt normaaliksi sähköllä. Meinattiin jättää tosi hankala eteisvärinä silleen loppuelämäksi. Mutta tahdistintakin jotkut lääkärit ehdottivat. Sitkeän vaatimisen jälkeen yritettiin puolen vuoden päästä uudelleen sähköllä ja Multaq-lääkkeellä. Se kääntyi aivan helposti.

Tänä vuonna on tullut uusia ihme oireita. Lisäksi kalkki on ollut koholla ja PTH. Sarkoidoosiarvo ACE oli ylärajalla, mutta on nyt kesäksi laskenut. Muun tutkimuksen sivulöydöksenä keuhkosta löytyi jokin nappula.

Olisiko minulla ollut viime vuonna sarkoidoosi, josta keuhkossa olisi jälki? Keuhkonappulan laatu ei ole selvillä.

Sydämessä on pieni mitraaliläppävuoto ollut jo ennen eteisvärinää. Vajaatoiminta-arvo proBNP nousi aika lailla eteisvärinän aikana. Tuo eteisvärinä oli minusta niin mystinen juttu, että joku erityinen syy siihen täytyi olla. Infektioita on kyllä epäilty, mutta muu syy?

• Sandranen

Keuhkosarkoidoosihan voi parantua itsestään ja ACE-arvo voi olla koholla myös muista syistä, eli en näin maallikkona usko, että voisit saada jälkeenpäin selville oliko sinulla sarkoidoosi. ACE ja LZM, jotka mittaavat sarkoidoosin aktiivisuutta eivtä ole yksinään diagnostisia, vaan diagnoosi perustuu mm. kliinisiin oireisiin ja koepalalöydöksiin, tietysti labrat tukevat tätä.

EIkös tässä ketjussa keskusteltu sydänsarkoidoosista...

• Darone Amio

Minulla on nyt lysotsyymi koholla, noussut kevään melko pienestä arvosta. Minkä takia lienee?

• juhic43

...Tietääkseni ainut tapa varmistaa sydänsarkoidoosin olemassaolo on koepala sydämestä. Itsellä ollu n 6 kk .Miten noitten ACE ja LZM arvojen pitäisi hoidon myötä reagoida ja millä aikataululla ?

• Sandranen

Koepala taitaa olla juurikin varmin tapa, joskin näytteen osuvuus on arpapeliä. Ymmärtääkseni niitä koepaloja ei kuitenkaan voi napsia kovin montaa kertaa.. Itseltänikin otettu koepala, mutta näytteessä ei ollut osuvuutta. Ei siis todista vielä mitään. Kaiketi nuo labra-arvot vähän laskevat hoidon aikana, mutta kyllä itselläni on ollut ihan "parantuneenakin" arvot hieman koholla.

• Äkkikuolema

Myöskään minulla ei löytynyt koepaloista mitään,vaikka niitä otettiin 4 kpl hyvänkokoisia,oikeasta kammiosta,vasemmasta kammiosta koepalojen ottohan onkin hengenvaarallista puuhaa...minulla sydänsarkoidoosi todettiin kliinisten löydösten perusteella,joskin vakuutuslääkäri oli kirjoittanut että olisin sairastanut sydänsarkoidoosin jossain vaiheessa elämääni,tietämättäni,oireetta.Olen ollut tavanomaisen terve ikäni...minulla nuo labra-arvot kyseisistä kokeista ovat olleet normaalin rajoissa koko ajan,joten sala-kavala ja vaikeasta havaittava on tämä tauti.Varuillaan pitää olla koko ajan,ja kuulostella itseään,vaikka tällä hetkellä vointi on erittäin hyvä.

• TOUKOKUU1.

TÄÄLLÄ UUSI SARKOIDOOSI,Kesäkuussa 2011 yht äkkiä rytmihäiriöitä syke200. Pääsin heti työterveyslääkärin kautta OUYS:iin.Otettiin koepalat, ultra, magneetti, asennettiin ICD-tahdistin.12.07.11. PET-kuvaus ja välikarsinasta 2 imusolmuketta. Nyt lokakuussa aloitettiin kortisonilääkitys 40 mg /vrk osteoporoosi lääk.Joulukuussa kontrolli keuhkopolille, tammikuussa kardiologille.Lisäksi minulla on MERLIN net seurantalaite. Olen nyt ollut 5kk sairauslomalla. Olen 63v. nainen. Olen ennen liikkunut paljon(nyt en jaksa voimat loppu,hengästyttää)ja mielestäni elänyt aina terveellisesti, työ on ollut ruumiillisesti raskasta , olen lihamestari ammatiltani.MInulla on ollut nivelkipuja yli20v,joihin saanut erilaisia reumalääkkeitä,( mutta ei reumatekijää)lisäksi leikattu rintasyöpä v.2004.

• ÄKKIKUOLEMA

Joo niin se mullakin oli veto pois,nyt kun sairastumisestani on jo 3 v.voin jo paremmin.Liikuntaa kannattaa harrastaa päivittäin,oon huomannut että on helpompi käydä kävelyllä itsekseen,huilailen välillä,enkä pysy toisten matkassa jos on seuraa.Kuntopyöräily on hyvä laji,kunto nousee sillä mainiosti,poljen puoli tuntia 5 pvnä viikossa,samoin käyn sauvakäveleen omaa tahtiani.Mullakin on etäseurantalaite,en vaan ajattele sitä,siellä se sängyn vieressä vilkuttaa...en kuljeta sitä mukanani.Soittavat lääkärit jos näkyy vaikkapa itsestään kääntyneitä kammiovärinöitä,joita on ollut pari kertaa,enkä ole niitä itse havainnut. Nyt ei ole ollut kahtteen vuoteen mitään tapahtumia,ja rytmi on tasainen.Aikansa siis ottaa tämä sairaus,itsellä alkoi neljäs vuosi kuntoutustuella,enkä varmaankaan enää entiseen fyysisesti raskaaseen työhöni kykene.

• Gluteenimies

Oletteko selvittäneet onko teillä keliakia tai gluteeni-intoleranssi?

Gluteeni on hyvin usein syynä erilaisissa autoimmuunisairauksissa, kuten esimerkiksi sarkoidooseissa.

Aiheeseen liittyvä perusteos selityksineen on James Bralyn kirja Vaaralliset viljat. Sieltä löytyy väitteiden lisäksi ihan viitteet tieteellisiin tutkimuksiin.

Moni ihminen on saanut autoimmuunisairauksiin avun jättämällä viljat pois ja lisäämällä omega-3 rasvahappojen osuutta ruokavaliossa. Lääkärit eivät aiheesta yleensä tiedä mitään, mutta esimerkiksi lääkärit Olli Sovijärvi ja Antti Heikkilä ovat aiheeseen perehtyneet.

• sandranen

Minä ainakin olen selvittänyt kaiken mahdollisen ja mahdottoman. Ei ole gluteeni-ongelmia, eikä keliakiaa. Ruokavalio on aina ollut hyvin terveellinen, nykyään melkein extreme-terveellinen. Sarkoidoosi ei tule mistään, mitä suuhun laittaa. Viljojen sun muiden poisjättäminen sinänsä on varmasti ihan hyvä juttu, eipähän ainakaan vatsa mene sekaisin. Suosittelisin jättämään myös valkoisen sokerin pois ruokavaliosta.

• EINIARMIIDA

Epäilen sairastuneeni kosteusvaurioisesta asunnosta..sitähän kysyttiin heti sairastumiseni alussa,en vain halunnut uskoa sitä.Tänä kesänä,kun on satanut paljon,olen oireillut kovasti,yskää,kakistelua,ääni menee varsinkin aamuisin,yön jälkeen,kurkunpäätä lyö ahtaalle,silmäoireita,muisti on heikentynyt kovasti,Tilasin sitten sisäilmatutkimuksen,ja selvisi,että kotoani löytyi useita kosteusvaurioindikaattorihomeita,ja näytteessä oli kaasuntuottokykyinen kanta,lisäksi löytyi sädesientä,Streptomyces sp.Ja hiivalajikkeita,sekä muita bakteereita. Yhdessä huoneessa alkoi tuoksua maa aina sateella,sekä öisin haistoin sen. Kotini on täysin rempattu rivari,joskus -60 luvun lopulla rakennettu.Analyysiraportissa suositeltiin poismuuttoa välittömästi,joten olen aivan shokissa,,,mihin tästä suuntaan,ja miten vuokranantajani suhtautuu asiaan,millaiset todistukset pitää hankkia ja mistä...jos aloittaisi siitä että varaisi ajan allergologille,kun kardeologit eivät hoida kuin oman osa-alueensa.Niin no ensiksi pitää katella uus koti vaikkei tässä jaksaisi alkaa millään muuttamaan...olen myös muilla palstoilla törmännyt homeoireilua sarkoidoosiin liittyväksi.Onko muilla kokemuksia tai havaintoja asiasta...

• EINIARMIIDA

Täytyy vielä jatkaa tätä yksinpuhelua,kun ilmeni mielenkiintoisia seikkoja koskien sarkoidoosia.Googletin yksitellen kaikki lajit mitä kotoani oli löytynyt,ja tutkin niiden aiheuttamaa oireilua,ja selvisi että .Aiheuttaa arsytysoireita silmissä,nenässä ja kurkussa,aiheuttaa hengenahdistustakin.Tämä tieto löytyi Duodecimin sivuilta.Pitkäaikainen altistuminen korkeille myrkkypitoisuuksille aiheuttaa sydän-ja keuhko vaurioita,sisäelinvaurioita ym. Aion ottaa tämän puheeksi kun käyn kardeologilla seuraavan kerran,josko nämä voidaan jollain vaikka verestä määritellä.IGG-Vasta-ainemäärityksillä varmaan...luin sydänliiton tiedotteesta,että sydänsarkoidoosipotilaitakin oli ilmaantunut kovasti lisää,jotain 86 oli jo rekistöröitynyt.kun vuosi sitten luku oli jotain puolet vähempi. olisiko lisääntyneet kosteusvauriolöydökset syynä,että ihmiset sairastuvat.Mielenkiintoista tuo mikrobi ja hiiva,miten ovelasti ne sairastuttaa ihmisen.Erityisesti jäi mieleen eräs lause saamassani raportissa.Mikrobit tuottavat aineenvaihduntatuotteita eli kaasuja,joilla on tarkoitus lamauttaa kilpaileva mikrobi.Kosteusvauriorakennuksessa ihminen on tässä kamppailussa tavallaan sivullinen uhri.Ajatelkaapa sitä...

• EINIARMIIDA

Niin se nimi hävisi,se oli cryptococcus-hiivasieni,esiintyy lähes yksinomaan immuunivaje potilailla,ja sarkoidoosia sairastavilla...

• Sandranen

Eikös nuo home-bakteerit ennemminkin aiheuta keuhkoihin sarkoidoosia (siis mikäli tässä nyt on mitään perää), tässä ketjussa kun pääpaino on sydänsarkoidoosin ihmettelyssä. Kerro toki, mitä lääkäri sanoi tuosta home-jutusta, kiinnostaa tietää, onko sillä mitään tekemistä sydämen toiminnan kanssa.

Itselläni ei ole mitään home-ongelmia takana, eli en ihan heti ole valmis näkemään tässä yhteyttä. Mahdollistahan kaikki toki on.

• EINIARMIIDA

Keuhkojen kauttahan se sydämeen menee verenkierron mukana,ja niinkuin edellä kirjoitin,pitkäaikainen altistuma korkeille myrkkypitoisuuksille aiheuttaa sydän,keuhko,sisäelin ym.vaurioita.Meillä minä herkkänä ihmisenä oireilen eniten,muillakin on oireilua,selittämätöntä limaisuutta,yskää. Itselläni on sydänsarkoidoosin löytymisen jälkeen alettu tutkia keuhkoja,ja niista on löytynyt noduuleja,sarkoidoosipesäkkeita,tosin niistä ei ole mainittu sydänsarkoidoosin löytymisen aikoihin,vaikka niitä on näkynyt jo silloin ct ja magneettikuvissa.Sorry jos poikkesin ketjusta,mutta mielestäni tämä liittyy siihen.Kyllähän sitä haluaisi saada jonkinlaisen selvyyden tähän mystiseen sairauteen,itselläni sydämen kanssa on nyt ollut rauhallista,mutta noita edellä mainitsemiani oireita on kovasti.Olen syönyt niihin närästyslääkkeitä,ja käytän jatkuvasti Nasonez-nenäsumutetta,jonka tuoteselosteessa lukee että homeallergian oireiden estoon...mielenkiintoista.

• Toukokuu 1

Hyvää Uutta Vuotta vaan kaikille ! Voisko sanoa että tilanne nyt parempi kuin vuosi sitten. Kortisoonia vähennetty 60mg- 20mg , mutta Azamun 2kertaa 50mg/vrk aloitettiin marraskuulla. Olo huomattavasti parempi , kortisoonista tosi paljon kaikkia sivuoireita esim: alkava osteoporoosi , johon nyt helmikuussa saan sen lääkkeen tiputuksessa vuoden annos kerralla, mutta jaloissa lihaskivut jatkuu. Kiloja tuli 10 lisää, nyt saanut 3kg pois. JES! Olin just neurologilla, jalat todella "kummalliset" ihan kun aivot ei antais niille käskyjä ,menevät lukkoon lenkillä ja kädet alkaneet vähän vapista. Pyysin sydänlääkäriltä päästä neurologille ja aika tuli viikossa. Tätä sarkoidoosiahan on aivoissakin. Nyt sitten viipalekuvaan( tahdistimen vuoksihan en pääse magneettikuvaukseen) ja selkäydinpunktioon.Lääkäri oli kyllä ed .sitä mieltä että vaivat on kortisonin aihuttamia. Aika näyttää...

• Äkkikuolema

Minulla oli ihan samanlaisia tuntemuksia jaloissa varsinkin kortisonohoidon alussa,lievenivät sitten,Ihmettelen miksi joillekkin sarkoidoosipotilaille määrätään azamumia,minulle ei ole sitä tarjottu,Tällä hetkellä vointini on paljon parempi,meni puolisen vuotta kortisonihoidon lopettamisen jälkeen että olo normalisoitui.Uusimmassa Sydän-lehdessä oli sarkoidoosipotilaan haastattelu,jossa mainittiin että sarkoidoosin puhkeamiseen tarvitaan perinnöllisyyden lisäksi jokin ulkoinen ärsyke,kuten mikrobialttius...että onhan se mahdollista kun ajatellaan mikä kupla on puhkeamassa,kun on alettu puhua julkisesti kosteusvaurioista,mikrobien aiheuttamista sairauksista.Minullekkin tuli 16 kg kortisonilääkityksen myötä,kyllä ne pikkuhiljaa karisee,pyrin liikkumaan päivittäin,päivisin ei tarvi enää nukkua,tuntuu että oon pääsemässä niskan päälle tämän taudin kanssa. Minulla ei ole muita lääkkeitä kuin Bisobrolol Actavis beetasalpaaja.Kiinnostaa vielä miksi epäilet sarkoidoosia aivoissasi,noiden mainitsimisi oireiden takiako

• Toukokuu 1

Heippa taas! Todella noiden oireiden takia halusin neurologille kun oireet alkoi mietityttämään, lisäksi isäni sairasti Parkinssonin tautia( jos vaikka perinnollistä) viipalekuvat puhtaat, nyt 15pv tätäkuuta se lanneranganpisto. Nyt vähennetty kortisoni 15mg /vrk ja olokin paljon parempi, Käyn kuntosalilla ja joogassa ja paino nyt tippuna 5kg. Tauti on pysähtynyt, kortisonia vähän kerralla lopetellaan. Tautihan ei koskaan parane kun on vaurioittanut sydäntä. En usko, että minun sairauteen liittyis jotain home/kosteus ongelmia. Sairastin sen yersinian v.78 ja siitä jäi nuo nivelvaivat( luulen taudin jotenkin liittyvän siihen) Eipä tähän ole syytä löydetty..... Siis tuo Azamun tulee kortisonin tilalle kun siitä on vähemmän sivuoireita, ainakin mulle. Hyvää kevättä vaan kaikille ja jospa kesä meitä vähän hellis

• ÄKKIKUOLEMA

Minäkin kävin tutkimuksissa neurosarkoidoosiepäilyn takia,kun sain sellaisia aivoverenkiertohäiriön kaltaisia poissaolo-kohtauksia pari.Mutta ilmeisesti sitten kuitenkin johtuivat sydämen tiheälyöntisyydestä,näitä extra systoleja näkyi nyt olevan enemmän,vaikken niitä itse havaitsekkaan.Minulle tehtiin vain aivosähkökäyrä,jossa ei ilmennyt poikkeavaa.Muutoin on vointi ollut hyvä,jaksan jo kävellä tunnin lenkkejä omaan tahtiini,kaverin matkassa hengästyn,varsinkin jos tulee puhutuksi samalla kun kävelee.Niin ja aloitettiin verenohennuslääke Primaspan,tarkistamatta veriarvoja,mielestäni minun hb-arvoni kohosivat kovasti kortisonikuurin aikana,samoin kolestrolit.Ja olen kai tavallista herkempi noille lääkkeille,Primaspanin alotuskin turvotti kovasti,eikä kortisoni sopinut minulle ollenkaa.Uskon että säännöllinen liikunta auttaa kasvattamaan uusia verisuonia sydämeen,ja ohjaavat verenkiertoa vauriokohdan ohi.Luin jostakin että puoli tuntia kävelyä päivässä riittää,ja virkistäähän se muutenkin.Pääsin muuten eläkkeelle viime syksynä,tänä syksynä tulee 5v. sairatumisesta.Ja olo on kohentunut pikkuhiljaa.Joten Tsemppiä,kaikki kohtalotoverit

• Rakastunut nainen

Minulla on erikoinen tarina. Sairastuin sydänsarkoidoosiin, joka diagnosoitiin v. 2009. Minulla oli tavallinen tahdistin, joka osoittautui kolmessa vuodessa tehottomaksi. Minulle tuli sydämen vajaatoimintaa, eteisvärinää, rytmihäiriöita jne. Olo oli huono, en jaksanut tehdä juuri mitään. Tahdistin vaihdettiin vajaatoimintatahdistimeksi eli defibrillatoriksi. Lääkkeitä määrättiin monenlaista, mm. kortisonia iso annos. Aluksi kortisoni ei auttanut, mutta vähitellen rupesi auttamaan. Olo oli pitkään tosi huonoa. Mutta sitten tapahtui ihme! Rakastuin keväällä 2012. Olo rupesi heti paranemaan. Kortisoni on puolivuosittain voitu vähentää. Seuraavalla kerralla se ilmeisesti lopetetaan. Lääkäri on sanonut, ettei hän, jos ei tietäisi minun historiaani, voisi kuvitella minulla olleen sydänsarkoidoosi. Vointini on koko ajan parantunut. Nyt kuntoilen ja vietän muutenkin mukavaa elämää. Arvelen, että rakastuminen on käynnistänyt minussa kaikki parantavat voimat, koska juuri rakastumisesta alkoi hyvä elämä. Suosittelen rakastumista!

• heinähattu

loistava tarina! onnea ja kaikkea hyvää

• EINIARMIIDA

No olipa erikoinen tarina!Kait sulla jotain jälkiä jäi sydämeen sarkoidoosista jos sellaisen sairastit?Minulla ainakin on seinämä ohentunut,ja vauriot samat kuin aiemminkin,tosin vointini on kohentunut pikku hiljaa,kortisonin lopettamisesta tulee jo 2v.

• Rakastunut nainen

Sydänsarkoidoosissahan tulee vaurioita sydämeen, seinämät ohentuvat, sydän tulee suuremmaksi jne. Mutta minun sydämeni on palautunut normaalikokoon ja muut vauriot ovat ilmeisesti hävinneet. En tiedä, miten selvästi näitä vaurioita on aiemmin näkynyt. Ehkä ei ole juuri näkynytkään. Sydänsarkoidoosi minulla diagnosoitiin patologin tutkimuksen perusteella. Oli siis elävä näyte otettuna tahdistimen laiton yhteydessä.

• ÄKKIKUOLEMA

Kävinpä vuosikontrollissa.Pullistumaa ei enää näkynyt sydämessä,rytmihäiriöitäkään ei lääkärin mielestä näkynyt etäseurantalaitteella,vaikka alkujaan kirjattiin että minulla on lopun ikääni krooniset sydämen rytmihäiriöt vasemman kammion seinämävauruiosta johtuen.Että olenkohan parantunut?Tahdistin jätettiin kuitenkin vielä..että näin sitä paranee paperilla ainakin...

• Rakastunut nainen

Nyt on kortisoni kokonaan lopetettu. Ei kortisonia eikä sen mukanaan tuomia monia ongelmia! Kortisonin vuoksi minulla on ollut osteoporoosilääke ja kalkkitabletteja. Neljän kuukauden päästä tehdään luustomittaus, jonka perusteella päätetään, lopetetaanko myös luustolääkkeet. Näin ne lääkkeet vähenevät yksi toisensa jälkeen!

• EINIARMIIDA

Minulla jätettiin luustolääkkeet pois samalla kun lopetin kortisonin,mitään osteoporoosi tutkimuksia ei ole tehty ennen eikä jälkeen,kalkki-d tabletteja syön lopun ikääni.Ja beetasalpaajaa...välillä sydän jumpsuttaa levossa lujaa,tai jos rasitän liikaa itseäni.Lukeehan niissä hoitopalautteissa mitä siellä sydämessä näkyy,minä käyn sydänultrassa kerran vuodessa,muutokset ovat yhä samanlaiset kuin 5v.sitten.En ole kuullut aiemmin että sydän suurenisi sydänsarkoidoosissa...sinulla sitten sattui koepalat kohdalleen.minulla diagnosoitiin kliinisten löydösten ja oireiden perusteella.Jälkikäteen ajatellen olisi pitänyt vaatia se kortisonikuuri varulta heti alussa,olisikohan välttänyt kohtauksilta,mutta koska alussa oli vain epäily,eivät sitten aloittaneet sitä.Kauaskantoiset seuraamukset kortisonikuurista on,mutta ajattelen että se auttoi,ja tulehdus pysähtyi.Eli tästä voi selviytyä hengissä,kun alusta selviää...

• Rakastunut nainen

Sydänsarkoidoosin diagnosoinnissa, katsoessaan digikuvia sydämestä, lääkäri epäili sarkoidoosia, muttei ollut varma. Sen vuoksi hän otatti näytteet tahdistimen vaihdon yhteydessä. Lisäksi hänen epäilyään vahvistivat oireet, jotka tukivat sarkoidoosia. Kaikki nämä yhdessä päätyivät sydänsarkoidoosin olemassaoloon. En tiedä, miksi sydän oli suurentunut. Minullahan oli myös sydämen vajaatoiminta yhtenä oireena. Johtuneeko siitä? Nyt, kun sarkoidoosi on rauhoittunut eikä sydämen vajaatoimintaa ole, sydän on palautunut normaalikokoonsa. Sydänsarkoidoosissahan on yhä paljon kysymyksiä, joihin ei tiedetä varmaa vastausta. Kyllä, hengissä selvitään ja mieliala on korkealla!

• ÄKKIKUOLEMA

Hei!Onko kellään iholla patteja?Minulla on kämmenselässä ollut jo vuosia n.1cm kokoinen patti,jota epäiltiin gangioksi,mutta sitä on yritetty jo 2 kertaa tyhjentää ruiskulla lääkärissä,eikä sieltä tule mitään kirkasta geelimäistä,niinkuin pitäisi tulla.Eli voiko olla sarkoidoosikyhmy?Samassa kädessä tuntuu myös epätasaisuutta,niinkuin ihon alla kyhmyjä...yritin mennä poistattaan kirurgisesti tuota isoa pattia,mutta kirurgi halusi vain nähdä minut koska olen kuulemma suuren riskin potilas...hoitotakuu on jo mennyt umpeen eikä aikaa ole tullut.

• ttk3

Ootteko työ vielä hengissä?

• EINIARMIIDA

Minä ainakin oon...ja vointi on kohentunut paljon,jaksoin ajaa jo ylämäetkin kuluneena kesänä polkupyörällä.Kävelen myös päivittäin,menee jo tunnin lenkki ihan nätisti.Tahdistin vaihdettiin keväällä,toimintoja ei ole nyt ollut,eikä tuntuvampia rytmihäiriöitä.Eikä tarvi nukkua päikkäreitäkään joka päivä...miten muilla menee?Olisi mukava kuulla mitenkä voitte...

• Vieläkö on toivoa

Hei! Rakastunut nainen! Vuosi on melkein kulunut viimeisimmästä kirjoituksestasi..Onko vointisi edelleen hyvä? Toivottavasti! Itsellä lääkitys lopetettiin noin kuukausi sitten, vointi ei kuitenkaan ole vieläkään hyvä... nyt myös kilpirauhasarvot sekaisin. Onko muilla ollut ongelmaa näiden arvojen kanssa?

• Rakastunut nainen

Hei! En ole lukenut tätä palstaa ennen kuin nyt, joten vastaukseni viipyi. Olin tosi innoissani sarkoidoosin "paranemisesta", mutta valitettavasti se oli vain välivaihe. Kesällä 2014 rupesin epäilemään, että kuntoni on huonontunut. Kävely alkoi väsyttää, töiden tekoa piti jaksottaa ja kuntoilusta huolimatta olo heikkeni. Syksyllä kävin tahdistintarkastuksessa ja siellä lääkäri ilmoitti laboratorioarvojen huonontuneen ja pumppaustehon laskeneen. Semmoinen tämä sairaus on, että välillä on tosi hehkeä olo, välillä sairaus jyllää. Rakastuminen auttoi vähän aikaa. Uskon, että se vauhditti hyviä tuntemuksia.

• Vieläkö on toivoa
        Rakastunut nainen kirjoitti:

Hei! En ole lukenut tätä palstaa ennen kuin nyt, joten vastaukseni viipyi. Olin tosi innoissani sarkoidoosin "paranemisesta", mutta valitettavasti se oli vain välivaihe. Kesällä 2014 rupesin epäilemään, että kuntoni on huonontunut. Kävely alkoi väsyttää, töiden tekoa piti jaksottaa ja kuntoilusta huolimatta olo heikkeni. Syksyllä kävin tahdistintarkastuksessa ja siellä lääkäri ilmoitti laboratorioarvojen huonontuneen ja pumppaustehon laskeneen. Semmoinen tämä sairaus on, että välillä on tosi hehkeä olo, välillä sairaus jyllää. Rakastuminen auttoi vähän aikaa. Uskon, että se vauhditti hyviä tuntemuksia.

Mukava kuulla sinusta, rakastunut nainen! Ikävä juttu sen sijaan, että vointisi on huonontunut. Toivottavasti kuitenkin rakkaus ei ole vähentynyt, eli parempia vointeja sinulle!!

• Äkkikuolema

Kyllähän tästä toituu mutta ottaa aikaa.Kävin tänään sydänfilmissä ja vihdoinkin oli niin siisti,ei rytmihäiriöistä jälkeäkään!Minulla myös heitti kilpirauhasarvot viine vuonna mutta en tiedä liittyykö se nyt tähän sarkoidoosiin.Mikä lääke sinulta lopetettiin?

• Vieläkö on toivoa

Kortisoni lopetettiin kokonaan, puolentoista vuoden jälkeen. Jo muutaman kuukauden ollut tosi paljon myös kipuja joka paikassa, epäilin syyksi kortisonin vähentämistä/lopettamista. Sitten tuli mieleen tarkistuttaa nuo kilpirauhasarvot. Sain lähetteen, onneksi! Arvot raja-arvoja, joten uudet labrat otetaan kuukauden päästä. Korjaantuivatko sulla kilpirauhasarvot, vai hoidettiinko jotenkin?
        Hienoa, että rytmihäiriöt ovat kohdallasi jääneet!! Tsemppiä!

• Äkkikuolema

Minä lopetin aikonani itse tuon kortisonin,sehän on 18kk kuuri,auttaa sitten tai ei.Mulla oli niin paljon haittavaikutuksia,ulkonäkökin muuttui täysin...mutta kait se auttoi...lääkäreitten mielestä sitä olisi pitänyt syödä lopun ikäänsä pienellä annostuksella,kirjoittavat joka kerta papereihin että on itse lopettanut...Minulla muutettiin hieman Thyrozin- lääkeannosta,niin tilanne korjaantui.Huomaan aina siitä,jos se on pielessä,että hiuksia lähtee.

• Vieläkö on toivoa

Mulla kans ulkonäkö muuttui.. painoa tuli lisää reilut 10 kg, eikä tunnu lähtevän millään. Etenkin yläkroppa ja kasvot muuttuivat niin, ettei puoliksi tututkaan enää meinanneet tuntea...! Hiuksia lähti kans ihan hirveesti, luulin johtuvan kortisonista.. Mutta taitaa johtuakin kilpirauhasarvoista. Tässä kun on toivonut voinnin kohentuvan, niin väsymys on edelleen sitä luokkaa, ettei mitään tahdo jaksaa.
      Saitko tuohon kilpirauhasjuttuun avun tk-lääkäriltä, vai kävitkö jonkun alan spesialistin luona?

• Äkkikuolema

Niin unohdin mainita että mulla kans särki paikkoja kortisonin lopettamisen jälkeen.Niin kävin vain kontrollissa,eili verikokeissa ja tk lääkäri määräsi muutoksen lääkkeeseen.Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoiminta koko ikäni.Nyt kin kortisonin lopettamisesta on jo 3 vuotta aikaa,paino ei vain putoa,mulle ylimääräistä tuli 16 kg,kaikki mahaan...kasvoista on jo turvotus hävinnyt ja päästä.mutta körmyniska on yhä.Väsymys hellittää ajan myötä,ja painajaisia ei enää ole.Mutta aikaa ottaa.Saitko ihan luvan lopettaa kortisoni?Mulla oli myös lisälyöntejä ja rytmihäiriöitä kovasti kortisonikuurin aikana.

• Vieläkö on toivoa

Kyllä kortisoni on lopetettu luvan kanssa, annosta pikkuhiljaa laskettiin. Nyt ei käytössä olekaan kuin Bisoprolol. Töihin olen palailemassa, vaikka väsymys on aikamoinen ja kaikenlaista muuta vähemmän mukavaa vaivaa on myös. Mutta, josko ne siitä ajan kanssa vähenisivät?

• Äkkikuolema

Mulla sama lääke,joskin annostusta piti lisätä alkutilanteen jälkeen,nykyään 5mg menee 1tabl.aamuin illoin.Minun työura loppui siihen,oli sen verran fyysisesti kuormittava työ että ajattelin etten lähde edes kokeileen,eivätlkä pakottaneet.Olin sairaslomalla kaikkiaan 4v.ja kuntoutustuella,sitten pääsin työkyvyttömyyseläkkeelle.Onhan sitä semmonen että väsyy aivan älyttömästi tavallisista kotitöistäkin.Päiväunet pitää nukkua,ja 8 tunnin yöunet.Niin että kuuntele itseäsi jaksatko varmasti mennä töihin...?

• elviira50

Moi, minulla todettiin syyskuun alussa totaaliblokki ja niinpä sain DDD-tahdistimen. Oireita on ollut jo vuoden alusta; alkoi rytmihäiriöinä, hengenahdistuksena ja lopulta pulssi laski alle 40. Nyt olisi tulossa PET-TT-kuvaus ja SPET-kuvaus, osaisiko joku kertoa niistä, pelottaa niin vietävästi. Minulle on kuvaukset määrätty peräkkäisiksi päiviksi; onko se edes mahdollista, molemmissa tutkimuksissahan käytetään radioaktiivista lääkettä?

• Vieläkö on toivoa

Hei, millainen tutkimus mahtaa olla SPET-kuvaus? Mulle ei ole sellaista tehty, mutta PET-kuvaus kyllä pariinkin otteeseen. Sitä ei tarvi ainakaan yhtään pelätä, merkkiaine laitetaan suoneen ja sitten vaan makoillaan "putkessa".. Vaikka olisi jonkinlaista ahtaanpaikan kammoa, ei olo siinä tunnu pahalta. Tai puhun tietenkin vain omasta kokemuksesta... Mulla oli alkuun samanlaiset oireet kuin sulla, monien tutkimusten jälkeen vihdoin selvisi syy, eli sydänsarkoidoosi. Tahdistin on myös, joten se pitää huolen, ettei pulssi pääse liian alas.
      Milloin menet tutkimuksiin? Tsemppiä!!

• elviira50

Hei, olen menossa tutkimuksiin jo ensi viikon alussa. SPET-kuvaus on sydänlihasperfuusion gammakuvaus (sydänlihaksen verenkiertoa tutkitaan radioaktiivisen merkkiaineen avulla gammakameralla). Minullekin on tehty jos jonkinmoiset tutkimukset ennen näitä, ja kaipa se nyt sitten vihdoin selviää, mikä minun sydämessäni oikein on. Olen lukenut tästä sydänsarkoidoosista, pelottava tauti, voiko tästä koskaan edes jollainlailla parantua?

• Vieläkö on toivoa

Mulle on tehty kans tuo gammaperfuusiotutkimus, ei yhdistänyt tuohon SPET-kuvaukseen... Eli tuo kuvaus on aikalailla samanlainen kuin PET-kuvaus. Mulle tehtiin nuo kuvaukset myös peräkkäisinä päivinä, eikä sen johdosta tullut mitään ongelmia. Eli ihan rauhassa siis, ja hyvillä mielin siitä, että olet päässyt asianmukaisiin tutkimuksiin! Aina sekään ei ole niin itsestään selvää.
      Tauti on kyllä pelottava, mutta päivä kerrallaan tässä mennään eteenpäin. Onneksi hoidovaihtoehtojakin tänä päivänä on.. mulla ollut tuo kortisoni, josta kyllä tuli tosi paljon kaikenlaista "harmia".

• elviira50

Kiitos tiedoista, ihanaa että saa viestiä kohtalotovereilta, jotka ovat jo läpikäyneet näitä asioita. Päivä kerrallanhan tässä mennään, pääasia että saataisiin selville, mikä vaivaa ja päästäisiin hoitoihin, jospa niistä olisi apua. Kortisoni taitaa olla se yleisin lääke, jolla tätä tautia hoidetaan vai mitä muuta tähän lääkärit määräävät? Olen nyt tahdistimen laiton jälkeen ollut pari viikkoa sairauslomalla, miten teillä on mennyt sairauden toteamisen jälkeen ja oletteko pystyneet palaamaan työelämään?

• Tellu66

Minulla todettiin kesäkuussa sydänsarkoidoosi, totaaliblokki kotona ja ambulanssilla Meilahteen. Tahistin laitettiin seuraavana päivänä ja olin 5 viikkoa sairauslomalla ja nyt olen ollut töissä siitä asti. En ole ennallani, olen sinnitellyt töissä, työ on raskasta ja mietinkin kuinka kauan tätä kestän. Olen miettinyt sitä kuntoutustukea voikohan sitä saada tälläiseen....

• Einiarmiida
        Tellu66 kirjoitti:

Minulla todettiin kesäkuussa sydänsarkoidoosi, totaaliblokki kotona ja ambulanssilla Meilahteen. Tahistin laitettiin seuraavana päivänä ja olin 5 viikkoa sairauslomalla ja nyt olen ollut töissä siitä asti. En ole ennallani, olen sinnitellyt töissä, työ on raskasta ja mietinkin kuinka kauan tätä kestän. Olen miettinyt sitä kuntoutustukea voikohan sitä saada tälläiseen....

No hommahan menee niin,että sinä voit hakea sairaslomaa,työnantaja maksaa täyttä palkkaa 3kk,sitten siirryt kelan sairaspäivärahalle.Sitten kun on ollut vuoden sairaslomalla,se muuttuu kuntoutustueksi,jonka maksaa työnantajasi vakuutusyhtiö,ja se on saman suuruinen kuin sairaspäivärahasi.Sitä yleensä myönnetään 3-6kk jaksoissa 4vuoden ajan,sitten pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.Kun hoitaa hakemukset ajallaan,ei tule katkeamia tuloihin.Homma on hyvin sujuvaa nykyisin.Ja jos saa uudelleen koulutupäätöksen,mikä yleensä myönnetään samalla kuin kuntoutustukipäätös tulee.Lääkärit kyllä kirjoittavat sairaslomaa,tämä on hyvin arvaamaton sairaus,jonka kulkua on vaikea ennustaa.Että älä yhtään vähättele jos henkesi on sinulle kallis,työnteko on toisarvoista jos hengissä selviää.Ajatelkoot muut mitä haluaa...Joten ei kun sairasloman hakuun...

• vieläkö on toivoa
        Einiarmiida kirjoitti:

No hommahan menee niin,että sinä voit hakea sairaslomaa,työnantaja maksaa täyttä palkkaa 3kk,sitten siirryt kelan sairaspäivärahalle.Sitten kun on ollut vuoden sairaslomalla,se muuttuu kuntoutustueksi,jonka maksaa työnantajasi vakuutusyhtiö,ja se on saman suuruinen kuin sairaspäivärahasi.Sitä yleensä myönnetään 3-6kk jaksoissa 4vuoden ajan,sitten pääsee työkyvyttömyyseläkkeelle.Kun hoitaa hakemukset ajallaan,ei tule katkeamia tuloihin.Homma on hyvin sujuvaa nykyisin.Ja jos saa uudelleen koulutupäätöksen,mikä yleensä myönnetään samalla kuin kuntoutustukipäätös tulee.Lääkärit kyllä kirjoittavat sairaslomaa,tämä on hyvin arvaamaton sairaus,jonka kulkua on vaikea ennustaa.Että älä yhtään vähättele jos henkesi on sinulle kallis,työnteko on toisarvoista jos hengissä selviää.Ajatelkoot muut mitä haluaa...Joten ei kun sairasloman hakuun...

Mulla ei kyllä kuntoutustuki ollut samansuuruinen kuin sairaspäiväraha, eli oli jonkin verran pienempi. Sairaspäivärahan suuruushan määräytyy viimeisimman valmistuneen verotustiedon mukaan, kuntoutustuki sen sijaan muodostuu kertyneestä eläkemäärästä, eli pitemmän työhistorian ajalta. Näin siis ainakin mulla.

• tuen suuruus
        vieläkö on toivoa kirjoitti:

Mulla ei kyllä kuntoutustuki ollut samansuuruinen kuin sairaspäiväraha, eli oli jonkin verran pienempi. Sairaspäivärahan suuruushan määräytyy viimeisimman valmistuneen verotustiedon mukaan, kuntoutustuki sen sijaan muodostuu kertyneestä eläkemäärästä, eli pitemmän työhistorian ajalta. Näin siis ainakin mulla.

Kuntoutustuki on käsittääkseni samansuuruinen kuin työkyvyttömyseläke, kuntoutustukeahan nimitetään myös määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi.

• Vieläkö on toivoa
        tuen suuruus kirjoitti:

Kuntoutustuki on käsittääkseni samansuuruinen kuin työkyvyttömyseläke, kuntoutustukeahan nimitetään myös määräaikaiseksi työkyvyttömyyseläkkeeksi.

Juuri näin. Mikäli sitten kuntoutustuen jälkeen palaat työelämään työkokeilun kautta, työeläkelaitos maksaa kokeilun ajalta kuntoutusrahaa. Tällöin siihen tulee 33 % korotus.
        Kaikkia noita (sv-päiväraha, kuntoutustuki ja eläke) voi saada myös osa-aikaisena, eli jos tekee samalla töitä. Vaihtoehtoja on siis paljon.

• elviira50

Minä tunnen oloni melkein "normaaliksi" näin kotona ollessa kun ei tarvitse enempiä liikkua, mutta kun lähden kävelylenkille, meno on hidasta ja hengästynkin helposti. Tämän tahdistimen laiton jälkeen lisälyönnit, joista olin kärsinyt vuoden alusta saakka, ovat ainakin toistaiseksi melkein kokonaan hävinneet, joten sen suhteen voin ainakin paremmin. Minullahan ei vielä virallista diagnoosia ole, mutta tutkimukset, joihin olen nyt menossa tähtäävät sarkoidoosin toteamiseen. Ihmettelen kyllä sitä, miten nämä tutkimukset nyt suoritetaan kun minulla on tämä tahdistin ja ainakin noissa tutkimusohjeissa sanotaan että mitään vaatteita, joissa on metallia, ei saa olla.....

• Äkkikuolema

Hei!Kyllä se PET-kuvaus voidaan tehdä vaikka onkin tahdistin,mutta eipä tuosta kait mitään ihmeempiä ilmennyt,en muista saaneeni siitä mitään palautetta.Minulla diagnoosi on tehty kliinisten löydösten perusteella,sydänultrassa näkyy vasemman kammion tyvessä ohentuma,ja on ollut noita kammiovärinöitä.Magneettikuvauksia ei voi tehdä tahdistinpotilaalle.

• Vieläkö on toivoa

Minulle on kyllä tehty myös magneettikuvaus, vaikka on tahdistin. Eli tahdistimia nykyään on sellaisia, jotka mahdollistavat myös tuon tutkimuksen. Riippuu siis siitä, millainen tahdistin on. PET-kuvasta nähdään, mikäli tulehdusta on, mutta tulehduksen laatu lienee tarpeen selvittää vielä koepalan otolla, tai mikäli kudosnäyte saadaan muualta, esim. imusolmukkeista.

• elviira50

Kiitos tiedoista, huomennahan olen jo menossa näihin kuvauksiin, toivotaan että jotakin toivoa vielä olisi... ja kenties jotakin lääkettä, joka pystyisi tämän taudin pitämään kurissa. Netissä on kyllä saatavilla tietoa tästä taudista, mutta toisaalta niitä lukiessa tulee vaan niin lohduton olo...

• vieläkö on toivoa

Toivottavasti selvyys taudin laadusta tulee mahdollisimman pian, epävarmuus on aina rankkaa aikaa. Tsemppiä siis kuvauksiin! Koita jaksaa!

• vieläkö on toivoa kirjoitti:

Toivottavasti selvyys taudin laadusta tulee mahdollisimman pian, epävarmuus on aina rankkaa aikaa. Tsemppiä siis kuvauksiin! Koita jaksaa!

Kiitos kannustuksesta, tämä keskustelupalsta on ollut kyllä yksi henkireikä tätä sairautta pohtiessa. Toivotaan kaikille voimia ja kyllähän se mielialakin vaikuttaa paljon, miten jaksaa :)

• aiemminkin

Minä olen alkanut pelätä tätä sydänsairkoidoosia. TUtkimuksia on aiemmin tehty lisälyöntien ja rytmihäiriöiden vuoksi, mutta periaatteessa mitään selittävää ei ole löytynyt.

Nyt kuitenkin jo viime talvena alkoi hegästyminen ja sydämen sykkeen kohtuuton nousu pienestäkin rasituksesta, sitten lisälyönnit hurjistuivat muutama kuukausi sitten ja nyt valvottavat öisinkin. Välillä syke on tosi hidas, välillä jumputtaa sataa. Aina kun käyn näden oireiden takia lääkärissä, ottavat ekg:n ja sanovat että "tule takaisin jos taju lähtee tai tulee rintakipua/hengenahdistusta". Pelkkä tajunnan tason alenema, huimaus, vapina, pahoinvointi yms eivät ole ilmeisesti riittäviä oireita.

Alkaa masentaa :(

Tsemppiä teille, sydänsairaudet ovat todella kauheita, kun koko ajan saa pelätä. Siihen ei voi itse vaikuttaa mitenkään.

• Äkkikuolema

Ymmärrän sinua enemmän kuin hyvin...minulla kaikki alkoi siten,että rasituksen jälkeen sydän lähti lyömään lujaa,kääntyi parilla kerralla itsekseen,sitten jäi rytmihäiriö päälle,minä vain oottelin että menee ohi,ja meinasi henki lähteä,oli jo niin huono olo etten sitä tiedostanut.Aiemminkin kävin päivystyksessä mutta sydänfilmissä ei näkynyt mitään.ja ajattelin etteivät usko,en kyllä lähe turhaan...diagnoosi oli vuoden verran hakusessa,koepalat ei osunu kohilleen,eli niistä ei löytynyt mitään poikkeavaa.Onneksi oli tahdistin,se pelasti henkeni useita kertoja.Yritä välttää rasitusta...entäs jos kävisit yksityisellä sydänultrassa?Minulla näkyi jo siinä ettei vasemman kammion tyvessä ole liikettä...ja se aiheuttaa rytmihäiriöitä.

• aiemminkin

Äkkikuolema, yksityisellä käyminen on työttömälle aika kallista... Minulla on viikon päästä holter, mutta rytmikardiologille pääsen vasta sitten joskus kuukauden päästä tai yli. En tiedä, näkyykö holterissa edes mitään, joka voisi viitata sydänsarkoidoosiin? Vai onko ultra varmepi? itne näiden oireiden kanssa pystyy elämään kun pelottaa vaan?

Ärsyttää kun tarjotaan aina sitä paniikkikohtausta vastaukseksi eikä oteta todesta. En tietenkään haluaisi että minulla olisi mitään vakavaa sairautta, mutta kyllä sen itse tietää ettei kaikki ole kunnossa. Pelottaa valmiiksi mennä nukkumaan kun tietää että yön saa valvoa taas lisälyöntien kanssa.

Mikä se totaaliblokki on? Inhottaa olla lasten kanssa keskenään kaikki illat kun miettii että jos vaikka kuukahtaa kesken kaiken niin lapset on sitten raukat täällä kauhuissaan keskenään. Meillä avun tulo kestäisi niin kauan, että eka kerta olisi menoa jos ei elvytystaitoista olisi vieressä. Asutaan siis vähintään noin 30 min päässä ambulanssista. Vpk.n ensivaste saattaa tulla 20 minuutissa jos on vapaana.

• vieläkö on toivoa

Sydänliiton sivulta selvitystä totaaliblokista: "Jos vasemman lisäksi oikeakin johtoradan haara lakkaa toimimasta, syntyy niin sanottu kolmannen asteen eli täydellinen eteiskammiokatkos (”totaaliblokki”). Sydän ei tuolloin pysähdy kokonaan, mutta pulssi menee kyllä hitaaksi, tyypillisesti 30–40 lyöntiä minuutissa, mikä aiheuttaa heikotusoireita ja jopa pyörtymisen. Tuolloin vika korjataan sydämentahdistimella. Useimmiten haarakatkos ei kuitenkaan etene täydelliseen katkokseen, eikä tahdistinta asenneta ennakoivasti muuten kuin erityisistä syistä, esimerkiksi silloin kun johtuminen eteisistä kammioihin on yleisesti hidastunut, mikä näkyy EKG:n niin sanottuna pitkänä PQ-aikana".
        Sydänliiton sivuilta löytyy muutenkin hyvää tietoa, kannattaa tutustua.
        En tiedä, näkyykö holterissa viitteitä mahdollisesta sydänsarkoidoosista, mutta ainakin sydämen ultraääni johtaisi lisätutkimuksiin, mikäli siinä poikkeavuutta ilmenisi.

• Hei taas, tutkimukset PET ja SPET käyty läpi; nyt sitten pitäisi odotella viikko jotta lääkäri saa niistä lausunnon. Jos niistä löytyy jotakin edessä on sitten kuulemma koepalojen otto. Voisiko joku kertoa, kuinka se käytännössä tapahtuu?
      Minulla näihin oireisiin kuuluu vaihtelevuus; välillä on ihan hyvä olo, tuntuupa mitä enemmän rasittaa itseään sen parempi olo, olo ei ainakaan pahene ja välillä sitten pienikin rasitus lyö jarrut päälle. Onko muilla samanlaisia kokemuksia?

• tarina66

Minulta Meilahdessa erittäin taitavasti otettu koepalat, piti aluksi ottaa nivuksia pitkin mutta otettiinkin kaulan kautta. Pelko oli turhaa, sillä näytteenotto sujui super hyvin.

• Vieläkö on toivoa

Samoin minulla koepalat otettiin Meilahdessa kaulan kautta. Toimenpide kaikkineen kesti n. puoli tuntia, ja meni oikein hyvin. Siinä ei juurikaan mitään tuntemuksia itsellä ole, joten ei tarvitse jännittää!

• Äkkikuolema

No oliko koepaloilla osuvuutta,kun sarkoidoosi esiintyy läiskittäin?Minulla ei ollut,otettiin 4 reilua koepalaa.Mitenkähän se vaikuttaa meidän oloon kun sydämestä revitään paloja,useimmiten vielä turhaan,koska vauriot ovat vasemman kammion puolella,sieltä vain on hengenvaarallista niitä ottaa.Kävin Oysin uudistetulla sydänpolilla,nyt siellä on mennyt sarkoidoosipotilaiden hoito eteenpäin,lupailivat jatkossa että olisi aina sama lääkäri.Ja ensin käydään hoitajan juttusilla,samaan tyyliin kuin Meilahdessa kuulemma on tehty aikojen alusta asti.Tuo kiireetön tapaaminen hoitajan kanssa olikin käynnin kohokohta,ultra ja tahdistimen tarkistus ja lääkärin tapaaminen ei antaneet mitään...yhtävähäsanaista touhua,puhuivat lähinnä ammattikieltä keskenään.Pet-tutkimuksissa näkyi sarkoidoosille tyypillisiä muutoksia aikoinaan.

• Vieläkö on toivoa

No eipä ollut munkaan kohdalla osuvuutta.. Eli otettiiin kyllä useita paloja, eikä niistä ilmennyt "kuin" rappeumaa... Sen jälkeen kuitenkin imusolmukkeista löytyi sarkoidoosi ja sen myötä diagnoosi varmistui. PET-kuvassa kyllä näkyi tulehdus, mutta eipä tosiaan osunut koepaloihin.
        Hienosti teillä hoidetaan, kun on tuollainen hoitaja-lääkäri -systeemi. Mulla (en ole pääkaupunkiseudulta) on ollut näistä käynneistä ikävä fiilis, nopeasti on katottu tahdistin ja tehty ultra ja siinäpä se sitten on ollut...rytmihäiriöihin ei ole otettu kantaa, kun kerta seurantalaite ei ole ilmoitellut häiriöistä, vaikka kuitenkin eteisvärinää oli ja siihen Marevankin määrättiin..

• Onko niiden koepalojen otto sitten välttämätöntä, jos suurimmalla osalla niistä ei saada mitään lisäarvoa taudin määrittämiseen...vai eikö lääkärit aloita hoitoja ennen kuin sekin toimenpide on käyty läpi näkyipä sitten PET-kuvissa mitätahansa...Osalla kirjoittajista on seurantalaite, mikä se on? Minulle laitettiin fysiologinen tahdistin, eikä mistään seurannasta ole ollut puhettakaan, toki tahdistin-kontrolli on annettu 3 kk päähän asennuksesta. Olen tutkittavana Oysissa.

• Vieläkö on toivoa

Myös minulla on fysiologinen tahdistin, ja sen mukana sain kotiin etäseurantalaitteen, joka lähettää tiedot mahdollisista rytmihäiriöistä tuonne sairaalaan. Kaikillahan ei tuollaista seurantalaitetta ole.
        Kortisoni aloitettiin jo ennen koepalojen ottoa, eli kyllä PET-kuva antaa jo suuntaa tulehduksesta. Mikäli koepaloista saadaan varma löydös, se tietysti varmistaa diagnoosin. Kyseessä olla muukin tulehdussairaus kuin sarkoidoosi.

• Vieläkö on toivoa kirjoitti:

Myös minulla on fysiologinen tahdistin, ja sen mukana sain kotiin etäseurantalaitteen, joka lähettää tiedot mahdollisista rytmihäiriöistä tuonne sairaalaan. Kaikillahan ei tuollaista seurantalaitetta ole.
        Kortisoni aloitettiin jo ennen koepalojen ottoa, eli kyllä PET-kuva antaa jo suuntaa tulehduksesta. Mikäli koepaloista saadaan varma löydös, se tietysti varmistaa diagnoosin. Kyseessä olla muukin tulehdussairaus kuin sarkoidoosi.

Ihmettelen vaan, miksiköhän minulle ei sitten annettu etäseurantalaitetta, rytmihäiriöillähän tämä tautikierre minulla alun alkaen alkoi...
        Täytyy nyt sitten seuraavalla käynnillä kysellä siitä seurantalaitteesta, millaisissa tapauksissa sitä käytetään.. minulla tahdistimen laiton jälkeen pulssi on nyt levossakin lähempänä 90, ehkäpä vähempikin riittäisi; minulla ei ole nyt käytössä mitään lääkitystä. Kyselinkin tässä aiemmin, onko kenelläkään oireissa vaihtelevuutta; eilen en olisi millään jaksanut kiivetä portaita ja kävellä, piti pysähtyä huokaisemaan ja antamaan sydämen levätä ja tänään sitten samojen portaitten kiipeäminen ja käveleminen ei aiheuttanut olleenkaan samanlaisia oireita.

• Toukokuu 1

Heippa taas! Menihän tässä vuosi kun viimmeksi täällä kirjoitin.Minullakaan ei sydämmestä otetuista koepaloista löytynyt mitään , mutta keuhkojen ja sydämen välisestä karsinasta otettiin 5 imusolmuketta ja kahdessa oli löydös. Siitä on nyt reilu 3vuotta. Nyt kortisooni on tiputettu 5mg ja Azamun on lopetettu, edelleen Orlog 10mg 1 tabu ja Cardace 5mg 1 pv niillä nyt mennään . Ole myös Oy:sin potilas, 3kk välein käyn kontrollissa.Vointi on hyvä, jaksan taas käydä kuntosalilla ym.Hyvää Uutta Vuotta kaikille,

• Äkkikuolema

Minullekkin annettiin etäseurantalaite.Ehkä sen antamisen syy on se,että minulla on äkkikuoleman vaara suurempi,koska sydämessä on vika sellaisessa kohtaa.Minullakin alkoi rytmihäiriöillä,ihmettelen miten sulle ei ole määrätty beetasalpaajaa,kun pulssi on noinkin korkea?Minulle määrättiin heti sitä,tosin liian pienellä annostuksella.Tuo oireitten vaihtelu kuuluu tähän sairauteen,minäkin kävelen tasamaalla ihan keveästi tunnin,mutta marjametsässä en jaksa olla tuntia kauempaa...samoin imurointi kotona ottaa koville,vesi valuu päältä,ja väsyn aivan tavattomasti.Minulla näkyi heti sairauden alussa magneettikuvissa sarkoidoosille tyypillisiä muutoksia,samoin myöhemmin pet-kuvissa.Voi kai niistä noista sydänkoepaloista kieltäytyäkkin,kysyyhän ne luvan...Minulla aloitettiin kortisoni-hoito vasta vuoden päästä ensikohtauksesta ja tahdistimen asennuksesta ,kun alkoi tulla tahdistintoimintoja,ylitahdistuksia,ja iskuja,eli sydän meni kammiovärinään.Niin eikö sinulle tehty magneettitutkimusta ennen tahdistimen asennusta?

• Minulla nämä rytmihäiriöoireet, korkea pulssi ja lisälyönnit alkoivat jo viime vuoden lopulla. EKG:ssä löydettiin vasen haarakatkos, rasitus-EKG:ssä huono suorituskyky ja niinpä tammikuussa tehtiin ultra, jossa ei erikoista ja helmikuussa magneetti, jossa ei myöskään erikoista. Holterkin tehtiin pari kertaa, mutta eipä siinäkään sen erikoisempaa eikä syytä haarakatkokseen löydetty. Lääkkeeksi sain bisoprolo-beetasalpaajaa, ja taidanpa ruveta sitä nyt käyttämään uudelleen, jotta toi pulssi rauhoittuisi. Syyskuussa tuli sitten tämä totaaliblokki, tahdistin asennettiin välittömästi, ja siitä johtuen onkin sitten aloitettu sarkoidoositutkimukset, joitten vastauksia nyt jännityksellä odotan.

• Äkkikuolema

Niin lopetitko sen bisobrololin omin päin,ja miksi?On hyvä lääke,pitää rytmihäiriöt kurissa.Lääkäri sanoikin nyt että näkyy olevan tuhti annos beetasalpaajaa,5mg 2 tabl.päivässä,aamuin illoin.Alkuun oli kylmät jalat,ja tuntu että on jarru päällä kun lähti liikkumaan,mutta nyt ei enää vaikuta siten,oon syönyt sitä jo 6v.Otahan iisisti,toivottavasti saat varmuuden diagnoosiisi,mikä se nyt sitten onkin.Epätietoisuus on pahinta!

• Kiitos viestistäsi. Tahdistimen laiton jälkeen pulssi oli mielestäni sopiva, siinä 70 tienoilla, joten lääkärikin oli sitä mieltä, että käytä bisoprololia silloin jos pulssi nousee ja määräsihän hän vaihtoehdoksi propralia, joka on lyhytvaikutteinen beetasalpaaja, jos tarvetta jatkuvalle lääkitykselle ei ole. Mutta liekkö tämä jännitys; tutkimukset ja epävarmuus tulevasta, nostaneet pulssiani. Tänään otinkin sitten 1,25 mg bisoprololia ja pulssi asettuikin siihen 75 tietämille ja täytynee jatkaa lääkitystä edelleen (minulla on matala verenpaine, joten näitä lääkkeitä en voi kovin suurella annoksella käyttääkään, koska ne alentavat myös verenpainetta). Tsemppiä myös sinulle :)

• Carde diem
        elviira50 kirjoitti:

Kiitos viestistäsi. Tahdistimen laiton jälkeen pulssi oli mielestäni sopiva, siinä 70 tienoilla, joten lääkärikin oli sitä mieltä, että käytä bisoprololia silloin jos pulssi nousee ja määräsihän hän vaihtoehdoksi propralia, joka on lyhytvaikutteinen beetasalpaaja, jos tarvetta jatkuvalle lääkitykselle ei ole. Mutta liekkö tämä jännitys; tutkimukset ja epävarmuus tulevasta, nostaneet pulssiani. Tänään otinkin sitten 1,25 mg bisoprololia ja pulssi asettuikin siihen 75 tietämille ja täytynee jatkaa lääkitystä edelleen (minulla on matala verenpaine, joten näitä lääkkeitä en voi kovin suurella annoksella käyttääkään, koska ne alentavat myös verenpainetta). Tsemppiä myös sinulle :)

Oletko sanut tietoa tuloksista? Eli onko sulle tulossa jatkotutkimuksia, koepalan otto?

• Carde diem kirjoitti:

Oletko sanut tietoa tuloksista? Eli onko sulle tulossa jatkotutkimuksia, koepalan otto?

Lääkäri soitti viime viikolla ja kuvauksissa näkyy tulehdus. Koepalat otetaan tällä viikolla ja kortisonihoidon saan aloittaa koepalojen oton jälkeen. Olo on kyllä huonontunut, tuntuu että ahdistaa pienestäkin liikkumisesta ja kaipa toi mielikin on maassa kun tuleva on niin epävarmaa. Toivottavasti kortisoni tehoaa vaikka silläkin taitaa olla tosi hankalia haittoja. Onkohan tähän muuta lääkitystä olemassakaan. No, kunpa tästä nyt jotenkin eteenpäin selviäisi.

• Minulla koepaloja ei otetakkaan sydämestä vaan välikarsinan imusolmukkeesta nukutuksessa. Onko kenelläkään kokemusta siitä operaatiosta?

• Vieläkö on toivoa

Sieltä se tauti saadaan hyvin "kiinni", eikä se toimenpiteenä ole paha, etenkin kun siinä nukutetaan, niin eipä itse hommasta mitään tiedä. Tosin leikkaushaava ainakin minulla on näkyvällä paikalla, ja vieläkin kovasti punoittaa. Mutta vaalenee kaiketi ajan kanssa.

• Moikka, koepalan otossa käyty ja kortisoni 40mg kerran päivässä aloitettu. Nyt pitäisi odotella niitä koepalojen tuloksia, löytyykö niistä sarkoidoosi vai kenties jotakin muuta. Minähän en saanut aloittaa kortisonia ennen koepalojen ottoa, jotta se ei sotkisi tutkimuksia. Vaikka olen käyttänyt kortisonia vasta muutaman päivän, olen huomannut kasvojen pyöristyneen, ryppyjen vähentyneen... ja yöunet ovat vain muutaman tunnin mittaiset. En kyllä käsitä, miten jaksan viikon sairausloman jälkeen mennä töihin, jos elimistö käy tällaisilla kierroksilla jatkuvasti ja hoito on vasta alkumetreillä....

• Vieläkö on toivoa

Meinaatkos tosiaan, että menisit viikon sairausloman jälkeen töihin? Kuuntele nyt kuitenkin oloasi ja kroppaasi, eli jos et ole työkuntoinen, niin pyydä sairaslomaa, ellei sitä sulle "tarjota". Ylikierroksilla saattaa tuntua, että jaksaa vaikka mitä, mutta jos yöunet jäävät vähäisiksi, niin rankaksihan se elämä käy...kenellä tahansa.
        Kyllä sinne töihin ehtii myöhemminkin, vaikka tietysti, jos vointi on hyvä, niin eipä töissä varmaan ehdi murehtia omia vaivojaan...?
        Nää sivuvaikutukset ovat kovin yksilöllisiä, toisillehan ei tule oikein mitään. Valitettavasti itse kuulun siihen joukkoon, joka taitaa saada kaikki mahdolliset murheet lääkityksen myötä.

• Vieläkö on toivoa kirjoitti:

Meinaatkos tosiaan, että menisit viikon sairausloman jälkeen töihin? Kuuntele nyt kuitenkin oloasi ja kroppaasi, eli jos et ole työkuntoinen, niin pyydä sairaslomaa, ellei sitä sulle "tarjota". Ylikierroksilla saattaa tuntua, että jaksaa vaikka mitä, mutta jos yöunet jäävät vähäisiksi, niin rankaksihan se elämä käy...kenellä tahansa.
        Kyllä sinne töihin ehtii myöhemminkin, vaikka tietysti, jos vointi on hyvä, niin eipä töissä varmaan ehdi murehtia omia vaivojaan...?
        Nää sivuvaikutukset ovat kovin yksilöllisiä, toisillehan ei tule oikein mitään. Valitettavasti itse kuulun siihen joukkoon, joka taitaa saada kaikki mahdolliset murheet lääkityksen myötä.

No katsotaan, mihin suuntaan tämä olotila tässä menee ja täytyy sitten käydä työterveyslääkärillä, jos en töihini kykene. Toisaalta töissä saisi muuta ajateltavaa, eikä murehtisi sairastumistaan ja oireitaan...Täytyy tässä ajatella positiivisesti, että jos kortisonista tulee noita haittoja niin jospa se sitten nujertaisi sairauttakin :) Kortisoni-hoidon pituuskin on varmaan yksilöllistä ja miten sen tehoamista tutkitaan?
        Minulle on määrätty seuraava käynti kuukauden päähän sydänpolille.

• Äkkikuolema

Riippuuhan se siitäkin onko työsi raskasta?Mutta antavat varmasti hyvin sairaslomaa,tämä on sellainen sairaus...syyksi riittää kun sanoo että ei jaksa,tämä sairaus aiheuttaa sellaista,ja kun on tutkimuksetkin kesken.Minulle antoivat eka vuonna saikkua 3kk pätkissä,myöhemmin vuoden,sitten jo 2 vuoden lappua,jolla pääsin neljän vuoden jälkeen eläkkeelle,vaikkei koepaloista löytynyt mitään poikkeavaa.Itse söin kortisonia 18kk,se auttoi eli ei ole ollut sen aikana eikä jälkeen kammiotakykardioita.Hyvä kun sait kuurin jo nyt...minulla tuli kaikki haittavaikutukset,paino nousi 16kg,vatsaan jäi kaikki...minä olisin vain nukkunut...

• Työni ei ole fyysisesti raskasta, mutta vaatii tarkkuutta ja ajatuksen pitäisi olla skarppina, joten jos en pysty nukkumaan, ei siitä työnteosta kyllä tule mitään...ja jos tuo kortisoni aiheuttaa enemmälti huonoa oloa muutenkin niin en sen puoleenkaan voi oikein työskennellä...minulla ei oikeastaan ollut sydäntuntemuksia tahdistimen laiton jälkeen, sitä ennenhän oli eteislisälyönnit ja lopulta pulssin lasku, mutta nyt kortisonin aloitettua tuntuu että tuo sydänkin rupeaa hakkaamaan, täytynee se sitten ottaa puheeksi seuraavalla käynnillä ( minulla on bisoprolol 2,5 mg kerran päivässä käytössä)

• Äkkikuolema

Minullakin oli kortisonin käytön aikana paljon lisälyöntejä,sydän oli todella levottoman tuntuinen,ikäänkuin värisi...oli myös paljon rytmihäiriötä.Minullakin aloitettiin liian pienellä beetasalpaaja-annoksella,nykyään menee 5mg,mikä on ollut riittävä.Ei ne lääkärit ottaneet minun kortisonikuurin aikana mitään kantaa,kun kerroin mitä Predisoloni aiheutti.Pienempi paha se kuitenkin on...kyllä se aika menee kun odottaa ja toivoo että se auttaa.Ole kuitenkin varovainen,älä rasita kovasti itseäsi.Ja älä mene sinne töihin,jos vähänkin siltä tuntuu,on parempi kun sairasloma jatkuu tauotta,tulevan kannalta.Keskity paranemiseesi,ulkoile päivittäin,nauti elämästäsi...hiljennä...

• Vieläkö on toivoa

Näin se on... itseään on syytä ajatella, koska puolikuntoisena työteho ei ole kuitenkaan sama kuin normisti. Kyllä sinne töihin ehtii, ei se firma kaadu, vaikket ole siellä ahertamassa. Kyseessä on kuitenkin vakava sairaus, josta ei entiselleen enää tule. Hiljentäminen ja rauhoittuminen lienee paikallaan!

• Äkkikuolema

Eikä ketään potkita sairauden takia pois,hommaa aina hyvissä ajoin sairaslomalappu,ja toimita se työnantajalle,ota kopio itsellesi.Minäkin olin 4 vuotta sairaslomalla ennenkuin työkyvyttömyyseläke myönnettiin.Hyvä kun kotityöt saa hoidettua,tämä sairaus aiheuttaa toimintakyvyn alenemaa.

• Kiitos teille molemmille neuvoista. Kyllä se työ on toisarvoista, turhapa siellä vajaakuntoisena olla, tuskinpa se paranemistakaan edistää..ulkoillut olen voimieni mukaan, pikkusia kotitöitä hommaillut ja yrittänyt mielialaa pitää korkeana luottaen että kyllä tämä taistelu vielä voitetaan...ihanaa että te olette esimerkkinä :)

• pumppu <3

Olen sairastanut tätä kolme vuotta. Alkoi äkillisesti pyörtymisillä , totaaliblokilla. Sydänultrassa näkyi sarkoidoosin tyypilliset muutokset. Tehtin Mri, otettiin koepalat sydämestä nivusen kautta. Ne eivät osoittaneet sairautta. Laitettiin tahdistin ja rankka kortisonikuuri aloitettiin. 60 mg kahden kk:n ajan. Puolentoista vuoden ajan annosta pienenneltiin, ylläpitoannokseksi jäi 5 mg x1. Sairasloma oli tahdistimenlaiton jälkeen 4 kk. Kortisoni piti valtavaa hikeä pinnassa. Töihin en olisi pystynytkään. Ensimm kuukauden aikana en nukkunut yöllä enkä päivällä, sittemmin se ei vaikuttanut yöuniin. Väsymys oli hirvittävä. Kortisoniannoksen pienetessä olo koheni. Vuorotyössä, ilman yötyötä, olen käynyt normaalisti tähän asti lukuunottamatta yhtä sairauslomaviikkoa. Rytmihäiriöitä tunnen levossa varsinkin raskaiden työvuorojen päätteeksi, beetasalpaaja on käytössä. Sydänultrassa olen käynyt muutaman kuukauden välein, joskus pumppausteho on vajaan puolelle, joskus se on vähän parempi. Kyllähän tämä vähän "miestä syö" , vaikka nainen olenkin.

• Kortisoni

Kortisoniannoksesi on 5 mg/vrk, eli ylläpitoannos. Miksi sinulle on määrätty se ylläpitoannokseksi? Itsellä myös sama annos, ja mietin, kuinka pitkään sitä pitää syödä...? Onko sinulle tullut tuolla annoksella haittoja kortisonista?
        Olet sisukas sissi, kun työssä olet jaksanut!

• PYSÄYTTÄÄ SE

Et taida haluta ymmärtää miten vakava sairaus tämä on,kun yrität vain uurastaa samaan malliin kuin ennekin?Et saa hautakiveen merkintää kuoli töissä,vaikka raataisit kuinka.Sinulla on sydämessä vakava vaurio tulehdus sairauksen seurauksena syntynyt,olisit voinut ottaa äkkilähdön jo tuon ensimmäisen kohtauksen saadessasi.Nyt on todellakin aika pysähtyä,ja ajatella vain itseäsi.Asioilla on tapana järjestyä parhain päin,se on hyvä ajatus jos miettii miten tulee toimeen.Terveys on kuitenkin tärkein.

• Anonyymi

Tulin vain kertomaan, että olen vielä elävien kirjoilla, ja työelämässä. Patterit tahdistimeen on kerran vaihdettu. Kortisonia syön edelleen 5 mg/ vrk ja lisäksi monta muuta pilleriä. Taudin kanssa olen siis pärjännyt, tai olen tottunut tähän olotilaan. Normioloissa en koe itseäni kovin sairaaksi, tasamaalla elämä sujuu. Ajoittain työssäjaksaminen on miinuksen puolella, eläke alkaa jo iänkin puolesta tulla pian ajankohtaiseksi. Sydänsarkoidoosia siis 12 v takana.

• Äkkikuolema

Minä en suostunut jatkamaan tuota suositeltua loppuiän kortisonia,5mg,koska olen niin herkkä että siitä tuli niin pahoja sivuvaikutuksia,myös kammioextroja oli paljon kuurin aikana.Nyt on menty pelkällä beetasalpaajalla jo 3vuotta,vointi on ihan hyvä,eikä tahdistintoimintoja ole ollut,tulehdus on sammunut lääkärin mukaan.

• Kortisoni

Tuliko sinulle sivuvaikutuksia myös tuosta 5 mg annoksesta? Onko sinulla todettu läppävuotoa? Itsellä sellainenkin, johtuukohan siitä nuo rytmihäiriöt ja muut tuntemukset: väsyminen, rintakipu ym. Näitten kanssa yritettävä vaan pärjätä. Oletko käynyt kuntoutuksissa?

• Äkkikuolema

Uskon että olisi tullut,koska tuli sivuvaikutuksia alusta alkaen.On todettu mitraaliläpässä vuototupsahduksia.Olen käynyt yhdellä kurssilla,mutta en siitä mitään saanut itselleni.Myös tapaamisessa olen käynyt alkuaikoina.Luin jostakin Meilahden lääkärien kirjoittamasta tutkielmasta,että tuo 18kk kortisoni auttaa taikka ei,ylläpito lääkkeen käytöstä ja sen hyödystä ei ole näyttöä.Varsinkin joa haitat on noin suuret kuin minulla,eilä niistä kerrottu aloitusvaiheessa,itseasiasssa sain puhelinreseptin.Itse piti ottaa selvää...

• Kortisoni

Aika lailla vaihtelee nää jutut, miten seurataan, hoidetaan ja "pidetään huolta". Itse olen kanssa yrittänyt selvitellä asioita parhaani mukaan, kun omassa sairaalassa vaihtuvat lääkärit ja hoitajat, eivätkä muutenkaan tunnu niin kovin ottavan kantaa mihinkään. Ikävää kun asiat viipyvät, nytkin holter ollut 1,5 kk sitten, ja vieläkin pumaska on jonossa, josko lääkäri jossain vaiheessa ehtii sen katsomaan... ei ollut vielä tietoa edes, milloin tuo hetki koittaisi?
      Tiedonkulku on ongelma terveydenhuollossa, siinä voi jossain mutkassa jäädä jotain olennaista kyllä tekemättä/hoitamatta..

• Minulla tämä hoito on aloitettu Prednisolon 40 mg kerran päivässä annoksella. Nyt olen käyttänyt muutaman viikon ja onhan noita haittojakin ilmennyt. Yöunet menivät, tekisi mieli touhuta vaikka mitä, mutta kunto ei anna periksi, kasvot ovat pyöreinä ja kortisoniakne rehottaa kasvoilla ja ylävartalolla...sydän tuntuu "hyppelehtivän", lienevät niitä lisälyöntejä...bisoprolol kylläkin käytössä ja vatsansuojalääke myös.. ruokahalu on erittäin hyvä, mutta onneksi vielä en ole saanut lisäkiloja... töissä olen nyt ollut jonkin aikaa, mutta en kyllä jaksa pidemmän päälle, jos tämä meno jatkuu... Miten kortisonin tehoamista tutkitaan, kun tämä sairaus ei labratuloksissa näy?

• Äkkikuolema

Sepä se...ei sitä millään kokeella saa selville.Mulla loppui kammiovärinä kohtaukset kuurin myötä,eli tuledus ilmeisesti parani.Mulla oli päinvastainen vaikutus kortisonilla,olisin vain nukkunut,olin äkkipikainen,sain raivareita,kuukasvot,paino lähtio heti nousuun,ja mahaan kertyi höttöä...ei se syömisestä tuo paino nouse,vaan rasvasolut vaihtaa paikkaa,ja nestettä kertyy vatsaan.Nivustaipeisiin ja rintojen alle iski sieni-infektio,ja hiivatulehdus.Hikoilutti.Ulkonäkö muuttui pysyvästi,eikä ole vieläkään palautunut.Painoa on vaikea saada pois.Mutta parasta on kun pelko pikkuhiljaa hellittää...uskaltaa käydä pitempiä lenkkejä,yksin,ilman että herää tien poskesta kammiovärinän jälkeen.

• Kortisoni

Myös minulla ulkonäkö muuttui niin, ettei entinen työkaveri, eikä osa tutuista enää tunnistanut! Tosi masentavaa. Painoa tuli toistakymmentä kiloa lisää, enkä vieläkään ole päässyt eroon niistä...pari kiloa on kovan työn kanssa lähtenyt, mutta eipä se tässä paljoa lohduta. Hiuksia lähti ja pelkäsin tulevani kaljuksi, välillä jo kasvoivat takaisin, mutta nyt taas tuntuvat irtoavan päästä. Kasvoissa sen sijaan karvat tuntuivat kasvavan niin, että välillä aina piti huomata ajella "partaa"... Kyllä tässä naisellisuus on mennyttä ja tanttaelämä alkanut...!

• Äkkikuolema

Niinpä niin!Ei auta kuin hyväksyä itsensä sellaisena kuin on...jalat on reisistä ohuet,sisäreisissä löysät heltat,niskassa körmy,painoa 99kg...liikunta on lähes turhaa,kun beetaslpaaja jarruttaa sykkeen nousua,niin rasva ei pala niinkuin ennen.Minäkin ajelen yhä partaa...poskiuntuvaa...kaulaankin ilmestyi ihmeellisiä hain eviä..katosivat myöhemmin,kun kuuri loppui.Kerrottiinko sinulle kortisonin haitoista kun aloitit kuurin?

• Kortisoni

Itse olin jo netistä etukäteen (!) tutkaillut kortisonin haittoja, joten ne olivat jo aika hyvin tiedossa.. Lääkäri kyllä määräsi vatsansuojalääkkeen sekä kalkkivalmisteen samalla kortisonin kanssa. Muuten hän ei kyllä kertonut haitoista, eipä siinä lyhyellä vastaanottoajalla olisi ehtinytkään... Kortisonin myötä koin kyllä olevani todella sairas, niin paljon se elämää muutti. Nykyäänhän on jo muitakin lääkkeitä käytössä.

• Eikö kenellekään ole tullut kortisoniaknea? Minulla nämä finnit ja näpyt alkoivat puskea pintaan jo aika alussa kortisonin aloittamisesta ja tuntuu että ne vaan lisääntyvät. Kortisoni on kyllä mielestäni auttanut perussairauteen, voin paremmin kuin ennen sen aloittamista, jaksan jopa käydä kävelemässä ilman että pitää heti pikku matkan jälkeen pysähtyä huilaamaan. Se on kyllä totta, että ulkonäkö on mennyt, jos sitä nyt koskaan on niin ollutkaan ;) mutta se taitaa olla pikku hinta siitä että henkiriepu säilyisi...täytyy tosiaan vaan hyväksyä se, että entiseen ei ole enää paluuta..

• Kortisoni

Minulle ei kyllä mitään näppyjä tullut, mutta nämä sivuvaikutuksethan ovat kovin yksilöllisiä. Luusto on haurastunut, eikä tässä iässä enää paluuta vahvempaan luustoon ole. Hiusten lähtö oli myös masentavaa, mutta eihän se tässä enää tainnut haitata, kun kroppa oli muutenkin turvonnut niin, ettei peiliin tehnyt mieli katsoa... kasvoista ei enää tunnistanut.

• Äkkikuolema

Minulle tuli kans finnejä kasvoihin,hiukset kihartuivat.en niinkään huomannut niitten lähtevän!Luusto haurastui niin että hampaita lohkeilee yhä.Kasvoista on laskeutunut jo turvotus aikojen saatossa.Silmälasitkin mahtuu jo päähän,kortisonia syödessä pääkin turvosi niin ettei sangat sopineet enää päähän!

• Kortisoni

Voi, tuon olin jo melkein unohtanut....! Eli että kun silmälasitkaan ei kunnolla päähän mahtuneet...aisat painoivat syvät kolot, vaikka käytössä olivat vanhat ja "venyneet" kehykset. Mutta tuo hampaiden lohkeilu on todella ikävää (ja kallista!). Mun pitäis mennä hoidattamaan hammas, kun murenee...tulee maksamaan lähes tonnin, joten olenpa vielä siirtänyt tuota operaatiota..

• Äkkikuolema

Sullakinko lohkeilee?Saisivat hoitaa ilmaiseksi kun on kerta kortisonin haittavaikutuksista johtuvia!Ja tuo pitäisi lisätä haittavaikutuksiin,että pääkin levenee...tuosta oli muuten kerran tvssäkin juttua.Ja pohkeet oli kuin sementtiä,varsinkin hoidon alussa,tuntui että jää välille kun lähti kävelylle.Rupesi niin pakottaan...mutta meni ohi sitten ajan myötä.Painajaiset oli myös pahoja.Näin aina sellaista unta että mulla oli valtava pää...

• Millainen teidän kortisoni-kuurin annostus ja pituus oikein oli? Minulle aloitettiin 40 mg ja itse asiassa nyt kun olen sitä kuukauden päivät käyttänyt, saan vähentää 30 mg:aan, tosin en tiedä vielä kuinka kauan menen tällä annoksella, se selviää seuraavan kontrollikäynnin yhteydessä, joka onkin tulossa lähiaikoina. Minulle ei ole määrätty mitään luusto- tai kalkkilääkkeitä, vatsansuojalääke kylläkin käytössä, mutta sekin taitaa omalta osaltaan vaan haurastuttaa luustoa ainakin pakkausselosteen mukaan. Kortisonin käytön myötä myös pissalla juokseminen on alkanut, etenkin iltaisin ja nukkumaan mennessä alkaa varsinainen rumba, mutta onneksi se sitten rauhoittuu, niin että yöllä en tarvitse sen takia heräillä... painajaisia en ole vielä nähnyt ja sitten kun (vihdoin) saan unen päästä kiinni, nukun kuin tukki, mutta rauhoittuminen yöpuulle on vaikeaa...

• Kortisoni

Minulla aloitettiin myös 40 mg, jota söin kuukauden, sitten n. 2 kk 30 mg, 3 kk 20 mg ja sitten taas vähennystä, eli 2 kk 15 mg ja sitten 10 mg.... loppuvaiheessa 5 mg ensin joka pv ja sitten joka toinen pv. Mulla kyllä jouduttiin kortisoni aloittamaan uudestaan, eli eroon siitä en ole päässyt. Oma kortisolituotanto ei enää käynnistynyt, joten edessä siis mahdollisesti lopun ikää (kuinka pitkä se onkaan...?) kortisonilääkitys.
      Luustonsuojaksi määrättiin Calcichew, mutta siitä huolimatta tuli osteopenia, ja nyt siis mm. hampaat murenevat. Kortisoni on ollut käytössä reilut puolitoista vuotta. Olen ollut aina huono nukkumaan, joten se on jo "normaalia", ettei nuku.... levottomia ja outoja unia näkee sitten, kun nukahtaa. Mua ne eivät kyllä haittaa, mielenkiintoisia välillä kyllä ovat.... Mitähän joku unientulkitsija niistä kommentoisi....?
      Mun mielestä sun elviira50 kannattaisi varmistaa tuota luustonsuojajuttua, eli olisikohan sinullakin tarpeen saada siihen suoja/lääkitys. Minäkin pyysin itse lähetettä luuntiheysmittaukseen, kun siitä ei kardiologi mitään maininnut. Tk-lääkäri kirjoitti kiltisti (!) lähetteen tutkimukseen, joka siis olikin aivan aiheellinen! Tk-lääkäriltä kannattaa pyytää lähetteet tutkimuksiin, kyllä ainakin minulla on kaikki järjestyneet hyvin.
      Hyvä, että olet saanut jo annostusta pienemmäksi! Tsemppiä!

• Äkkikuolema

Miten huomasit ettei oma kortisolin tuotanto käynnistynyt enää?Minulla aloitettiin 20mg,nostettiin sitten 60mg kun sain vielä VTn eli itsestään kääntyneen kammiotakykardian,jota en huomannut olossani mitenkään!Luustonsuojana oli Fosavance,joka muuten aiheutti ikenien vetäytymistä...ja Nexium.Niin ja Calcishewia olen käyttänyt jo pitkään,lääkärin määräyksestä.

• Täytyypä tosiaan ottaa nämä luustoasiat puheeksi seuraavalla käynnillä, jos lääkäri itse ei niistä mainitse. Hurjat ovat nämä kortisonin haitat, mutta pakkohan se on sitä käyttää, jotta tulehdus rauhoittuisi; minulle ei ainakaan ole muuta lääkettä tähän tarjottukaan. Sairaus itsessään on jo erittäin vakava, mutta hoidon aiheuttamat haitat tekevät tästä vielä niin henkisesti kuin fyysisestikin kaksin verroin haastavampaa....

• Toukokuu 1

Minä söin 60mg kortisonia vuoden ajan .3kk päästä laitettiin osteoporoosilääke tippana vuoden kuuri (olikohan se joku Acla) Nyt lokakuun kontrollissa oli tää luuntiheys mittaus, en tarvi uutta kuuria, Niin nyt se Prenidsolan on 5mg vrk ollut jo puoli vuotta,Ei enää oo haittavaikutuksia.

• Hei "kohtalontoverit"! Millaisia ennusteita olette saaneet lääkäreiltänne taudista/sen vaikutuksesta elinikään ja toimintakykyyn (vai antavatko ennusteita ollenkaan...)? Onko muilla home-tai sairaalle sisäilmalle altistumisia?Ja onkohan muilla sarkoidoosia todettu muuallakin kuin sydämessä?Minulla on sydämessä läiskittäin 4 paikassa ja paljon löydöksiä myös keuhkoissa, mediastinumissa,maksassa,munasarjoissa,silmissä...Ilmeisesti huonoennusteisempaa, kun löydöksiä monessa paikassa...Sairastin 7 v sitten kahden vuoden ajan ns Löfgrenin syndrooma-sarkoidoosin, joka oli moni-ja rajuoireinen,kortisonilla hoidettiin ja oletettiin parantuneeksi,eikä oletettu uusivan.Sen jälkeen oli voimakkaita selkä-ja nivelkipuja, jotka valvottivat öisin;hoidetttiin kortisonipiikein ja kipulääkkein. Sarkoidoosi uusi viime vuoden alussa ja todella vaikea oli päästä hoitoon, vaikka itse tiesin olevani vakavasti sairas, mutta onneksi viimein pääsin tutkimuksiin ja em. löydökset tehtiin.Kortisoni aloitettiin lopulta 60 mg annoksella (paljon ikäviä sivuvaikutuksia on) ja on nyt alennettu.Lisäksi solunsalpaajaa ja muita lääkkeitä,esim bisoprololia.Lisäksi minulla on astma ja spondyloartropatiaa; selkärankareumaepäily ja DISH-sairautta. Kauhea autoimmuuniongelmatapaus siis...Itse olen myös valitettavasti joutunut altistumaantöissä homeille ja sairaalle sisäilmalle ja sairaudet ovat puhjenneeet noiden altistumisien myötä. Nyt sitten olen useamman erikoissairaanhoidon poliklinikan asiakas, eikä kukaan koordinoi hoitoa, itselle jää valtava vastuu asioista ja raskasta on, kun on aivan uupunut sairauden vuoksi. Kaiken huippu oli sairastumiseni alussa se, että jouduin jäämään vuorotteluvapaalle, kun en ensin päässyt hoitoon, vaikka itse kyllä tajusin olevani vakavasti sairas,enkä uskaltanut heikon vointini vuoksi vastuulliseen työhöni palata.Sairaslomaa oli alkuun vain 3 kk (vv-vapaalle jäätyäni olisi kyllä sairaslomaa annettu,kun lääkärit tajusivat minun oikeasti olevan vakavasti sairas!!). Toivottavasti muilla on parempia kokemuksia hoitoonpääsysytä ja seurannoista! Voimia toivottelen tämän salakavalan taudin kanssa, joka muuttaa loppuelämän täysin...

• Sydänvaurioinen

Hei!Mahtavaa,tätä olen odottanut!Että joku muukin hoksaisi yhdistää sarkoidoosin johtuvan sisäilmaongelmista!Itselläni on todettu sydänsarkoidoosi joitakin vuosia sitten,ja olen altistunut mm.sädesienelle,ja asunut useissa sellaisissa asunnoissa,joissa on ollut sisäilmaongelmia.Tätä minulta kysyttiinkin sairauden alussa.Muutin eri asuntoon,ja olen voinut huomattavasti paremmin,sarkoidoosi on sammunut.Mitään ennustetta en ole kysellyt,eikä lääkärit ole mitään puhuneet,olen vain saanut sääliviä katseita osakseni,nuori ihminen!Taudin kulku on niin yksilöllinen,sitä on vaikea ennustaa.Kannattaa kuitenkin miettiä tiloja missä viettää paljon aikaa,kotona,ja työssä,olisiko siellä jotain joka olisi laukaissut tämän ikävän sairauden.Mutta mahtavaa kun asiasta on vihdoin alettu puhua,ehkä tutkimuksetkin etenee,aion ottaa asian esille ensi lääkärikäynnilläni.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      315
      7329
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2136
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1817
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1347
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1277
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1221
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1200
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      54
      1136
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1071
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1009
    Aihe