eräässä C -ohjelmointioppaassa oli varoittava esimerkki ohjelmointivirheen seurauksena päättymättömästä silmukasta:
#include
void main(void) {
unsigned i;
for (i=10; i >= 0; i--) {
printf(“i is %u\n”, i);
}
}
--------
Entäpä vastaava for -silmukka Delphillä:
procedure TForm1.bnLoopTestClick(Sender: TObject);
var
SL : TStrings;
L : Longword;
begin
//
SL := memLog.Lines;
for L := 10 downto 0 do begin
SL.Add( IntToStr(L) );
// ---------------------------
if L >= $FFFFFFF0
then begin
//
SL.Add('--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---');
EXIT;
end;
end;
end;
Arvatkaapa, tulostaako ohjelma tuon '--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---' ?
EI !!
Ohjelma tulostaa kiltisti numerot 10:stä alaspäin 0:aan saakka ja lopettaa.
Delphi turvallisempi
2
670
Vastaukset
- Delphi fani
Mitä ihmeen varoittavaa tuossa nyt on, meinaa c-koodissa, ikuinen luuppiko, huh!
Eiköhän koodata tuo C sitten hiukan erilailla, kun ei haluta ikuista härdelliä, tuon nyt luulisi
olevan itsestään selvyys, mutta kaipa nuo oppaan tekijät aina ovat niitä "virheistä oppii miehiä"
////////////////////////////////////////////////
#include
void main(void) {
unsigned i;
for (i=10; i >= 0; i--) {
if (i >= 0xFFFFFFF0) break;
printf("i is %u\n", i);
}
}
/////////////////////////////////////////////// - vaarallista!
Kyllä aloittaja nyt tais tehdä kärpäsestä härkäsen. Päättymättömissä luupeissa ei ole itsessään mitään vaarallista, ne voi joissain tilanteissa olla toki harmillisia kun ei exitiä ole vaan ohjelma menee takas alkuun mutta kyllä niistä aina jollain konstin irti pääsee.
Sen sijaan mä kokisin vaaralliseksi jotkut tietyt toimenpiteet jotka on alatason rautakäskyjä, esim. väärillä käskyillä voidaan vaikka vahingossa formatoida kovo, tai vaikka tyhjentää bios.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051034
- 102898
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96777- 85693
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16570- 34496
- 25485
- 43482
Tulimme yöllä reissusta kotosalle
niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa30460