Delphi turvallisempi

C_Vaarallinen

eräässä C -ohjelmointioppaassa oli varoittava esimerkki ohjelmointivirheen seurauksena päättymättömästä silmukasta:

#include
void main(void) {
unsigned i;
for (i=10; i >= 0; i--) {
printf(“i is %u\n”, i);
}
}

--------
Entäpä vastaava for -silmukka Delphillä:

procedure TForm1.bnLoopTestClick(Sender: TObject);
var
SL : TStrings;
L : Longword;
begin
//
SL := memLog.Lines;
for L := 10 downto 0 do begin
SL.Add( IntToStr(L) );
// ---------------------------
if L >= $FFFFFFF0
then begin
//
SL.Add('--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---');
EXIT;
end;
end;
end;

Arvatkaapa, tulostaako ohjelma tuon '--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---' ?

EI !!

Ohjelma tulostaa kiltisti numerot 10:stä alaspäin 0:aan saakka ja lopettaa.

2

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delphi fani

      Mitä ihmeen varoittavaa tuossa nyt on, meinaa c-koodissa, ikuinen luuppiko, huh!

      Eiköhän koodata tuo C sitten hiukan erilailla, kun ei haluta ikuista härdelliä, tuon nyt luulisi
      olevan itsestään selvyys, mutta kaipa nuo oppaan tekijät aina ovat niitä "virheistä oppii miehiä"


      ////////////////////////////////////////////////
      #include

      void main(void) {
      unsigned i;
      for (i=10; i >= 0; i--) {
      if (i >= 0xFFFFFFF0) break;
      printf("i is %u\n", i);
      }
      }
      ///////////////////////////////////////////////

    • vaarallista!

      Kyllä aloittaja nyt tais tehdä kärpäsestä härkäsen. Päättymättömissä luupeissa ei ole itsessään mitään vaarallista, ne voi joissain tilanteissa olla toki harmillisia kun ei exitiä ole vaan ohjelma menee takas alkuun mutta kyllä niistä aina jollain konstin irti pääsee.

      Sen sijaan mä kokisin vaaralliseksi jotkut tietyt toimenpiteet jotka on alatason rautakäskyjä, esim. väärillä käskyillä voidaan vaikka vahingossa formatoida kovo, tai vaikka tyhjentää bios.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      129
      1360
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      121
      1209
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      102
      1020
    4. Ketä naista se poju tällä hetkellä vetää höplästä

      Sillä kun pitää aina olla joku höplästä vedettävä kierroksessa
      Ikävä
      283
      909
    5. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      113
      887
    6. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      38
      775
    7. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      755
    8. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      21
      753
    9. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      52
      729
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      49
      629
    Aihe