Delphi turvallisempi

C_Vaarallinen

eräässä C -ohjelmointioppaassa oli varoittava esimerkki ohjelmointivirheen seurauksena päättymättömästä silmukasta:

#include
void main(void) {
unsigned i;
for (i=10; i >= 0; i--) {
printf(“i is %u\n”, i);
}
}

--------
Entäpä vastaava for -silmukka Delphillä:

procedure TForm1.bnLoopTestClick(Sender: TObject);
var
SL : TStrings;
L : Longword;
begin
//
SL := memLog.Lines;
for L := 10 downto 0 do begin
SL.Add( IntToStr(L) );
// ---------------------------
if L >= $FFFFFFF0
then begin
//
SL.Add('--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---');
EXIT;
end;
end;
end;

Arvatkaapa, tulostaako ohjelma tuon '--- Päättymätön silmukka - lopetettu. ---' ?

EI !!

Ohjelma tulostaa kiltisti numerot 10:stä alaspäin 0:aan saakka ja lopettaa.

2

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Delphi fani

      Mitä ihmeen varoittavaa tuossa nyt on, meinaa c-koodissa, ikuinen luuppiko, huh!

      Eiköhän koodata tuo C sitten hiukan erilailla, kun ei haluta ikuista härdelliä, tuon nyt luulisi
      olevan itsestään selvyys, mutta kaipa nuo oppaan tekijät aina ovat niitä "virheistä oppii miehiä"


      ////////////////////////////////////////////////
      #include

      void main(void) {
      unsigned i;
      for (i=10; i >= 0; i--) {
      if (i >= 0xFFFFFFF0) break;
      printf("i is %u\n", i);
      }
      }
      ///////////////////////////////////////////////

    • vaarallista!

      Kyllä aloittaja nyt tais tehdä kärpäsestä härkäsen. Päättymättömissä luupeissa ei ole itsessään mitään vaarallista, ne voi joissain tilanteissa olla toki harmillisia kun ei exitiä ole vaan ohjelma menee takas alkuun mutta kyllä niistä aina jollain konstin irti pääsee.

      Sen sijaan mä kokisin vaaralliseksi jotkut tietyt toimenpiteet jotka on alatason rautakäskyjä, esim. väärillä käskyillä voidaan vaikka vahingossa formatoida kovo, tai vaikka tyhjentää bios.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      898
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      496
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Tulimme yöllä reissusta kotosalle

      niin heti tämä öinen häiriökäyttäytyminen ilmeni palatessa. Eikö näitä 2-3 alaikästä laittomilla mopoilla rällääjää saa
      Kiuruvesi
      30
      460
    Aihe