Vanhoillislestadiolaisilta on television katsominen kiellettyä. Minä olen aina ihmetellyt, että minkä takia. Raamatussa ei mainita televisiota sanallakaan.
Voisiko joku selventää asiaa? Mitkä Raamatun jakeet on tulkittavissa televisiokielteisinä? Mitä pahaa television katselusta voi seurata? Onko myös hengellisten ohjelmien katselu kiellettyä? Nähin kysymyksiin haluaisin vastauksen.
Olen kyllä itsekkin kristitty. Olen luterilaiset seurakunnan jäsen. Olen aika maltillinen kristitty ja ihmettelen tiettyjen hihhuliliikeiden omituisia sääntöjä.
Miksi television katsominen on kiellettyä?
2
201
Vastaukset
- yön hönkäys
>>Vanhoillislestadiolaisilta on television katsominen kiellettyä.>>
Mä luulen ettei se varsinaisesti ole enää kiellettyä, tai koskaan ollutkaan. Aiemmin varmaan se koettiin kieltona, mut synniksi se on saarnattu. Alussa varmaan oli käsitteet sekaisin itse kullakin, joka on hyvinkin inhimillistä silloin kun jotakin uutta ja ennenkokematonta tulee eteen.
Siis muuallakin kuin uskovaisten keskuudessa, jos on joku uusi asia.
Tv-kysymys on vaikea selittää niille, jotka eivät ymmärrä vl-uskon sisintä, eli käytännössä ulkopuolisille sitä on turha selittää. Eikä se ole selittäjän vika jos kuulija ei ymmärrä ja sama päin vastoin.
Minäpä selitän siten, että tv:tä voi katsoa, niin kauan kuin siitä ei pahennu. Käytännössä tarkoittaa sitä, että valikoidusti.
Jos tv on uskovaisen olohuoneessa, niin on päivän selvää että pikkuhiljaa se on aina auki, niinhän se on melkein joka kodissa. Ja kun on iso perhe, niin sitä enemmän se olisi auki. Ja kun näin on, niin pian katsot kaikki ohjelmat, josta seuraa se, että pikkuhiljaa siitä tulee niin tärkeä, jotta katsot sitä joka ilta, sarjoja, maailman musiikkia yms.
Seurat jää pikkuhiljaa kakkoseksi ja lopulta seuroissa käynti on enään silmän lumetta, kun kokoajan mietit sielläkin kauniita ja rohkeita ;).
Pahentuminen siis tapahtui ja usko jäi taka-alalle.
Toki voi olla ihmisiä ja perheitä jotka pystyvät kontrolloimaan omaa katsomistaan.
Mut jos vl-usko olisi hyväksynyt tv:n synnittömäksi, sanotaan nyt vaikka 30 vuotta sitten, niin käytännön tasolla se näkyisi siten, että pahentuneita olisi niin paljon, ettei esim suviseuroissa taitaisi olla kuin muutama tuhat ihmistä. Kyllä usko olisi nykyisessä "atomi-ajassa" kuihtunut. Noin minä sen "selitän"
Siinä mielessä ymmärrän hyvin mitä SRK tarkoittaa sillä, että tv-päätös on ollut siunauksellinen.
>Minä olen aina ihmetellyt, että minkä takia. Raamatussa ei mainita televisiota sanallakaan.>
Miksi sinä tuota ihmettelet? Eihän silloin ollut tv:tä olemassakaan? Ethän voi niin ajatella, että vain se on syntiä, mitä sen aikaisessa elämässä oli konkreettista syntiä. Ajattele mitä synti on ja mitä se saa aikaan... Ei tv ole tänä päivänäkään syntiä, vaan sieltä tuleva erinäinen ohjelma pahentaa...
>>Mitkä Raamatun jakeet on tulkittavissa televisiokielteisinä?>
En ole Raamatuntuntija, enkä edes lestadiolainen, mutta varmaan Raamattu antaa ihmiselle synnin tunnon ja ymmärryksen. Sen minäkin tiedän, ettei siellä eritellä ihmisten olohuoneissa olevia laitteita ;).
> Mitä pahaa television katselusta voi seurata?
Altistuminen pahennukselle, siitä voi seurata uskon menetys - pikkuhiljaa. Ymmärtääkseni sellaisia uskovaisia perheitä oli aikanaan, jotka hankkivat tv:n ja pitävät sitä edelleen. En tiedä, mutta voisin veikata, ettei heitä seuroissa ole näkyny ;).
>Onko myös hengellisten ohjelmien katselu kiellettyä?>
Mielestäni ei ole, kuin ei mikään muukaan. Siinä vaiheessa kun tv sinut pahentaa, niin synti on tehny tehtäväänsä...
>Nähin kysymyksiin haluaisin vastauksen.>
Kunhan yritin ;)
> Olen kyllä itsekkin kristitty>
Niin minäkin
< Olen aika maltillinen kristitty ja ihmettelen tiettyjen hihhuliliikeiden omituisia sääntöjä.<
Suotta ihmettelet, lestadiolainen usko on sitä, että ensin saadaan parannuksen armo ja se taas tuo tullessaan myös ymmärryksen... Se usko ei avaudu tv-mysteeriä selvittämällä. ;). - Karpo?
todettiin että tv tehtiin synniksi vahingossa, tarkoitus oli kritisoida sisältöä (ohjelmien, ei laitteen)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse754547Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1093793Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä1473509Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.411992Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575711928Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.891239- 1251064
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.136991- 57933
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä25847