ihmetyttää tämä lasten tasapäistämien nykyään.omaan tahtiin ei saa enää kehittyä.joka asiaan on ns.direktiivit.
hiljaiset harvasanaiset miehen alut työnnetään jo 2-3v puheterapeutille,kun he eivät puhu aikuisten mielestä riittävästi.
jos nämä taaperot saavat asiansa esitytetyksi,eivät turhaudu ,kun eivät osaa puhua riittävästi,ovat oppineet varhain liikkumaan ja ovat hyvin fyysisiä ja liikkuvaisia,niin voin sanoa,ei huolta.
useat pojat alkavat myöhemmin puhumaan ,kun neuvolassa odotetaan,pojat alkavat myös melkein aina hitaammin puhumaan kuin tytöt.
viimeistään kun ovat 5-vuotiaita,huomaatte sillä ei ole mitään merkitystä alkoiki juttu luistaa heillä 1v vai 3v.
mitä hyötyä on jos 2-3v käy kerran viikossa jonkun vieraan terapeutin kanssa "leikkimässä" ym?
paljon tehokkaampaa on ,kun vanhemmat puhuvat paljon lapsen kanssa,lukevat joka päivä muutaman kirjan,tukevat lapsen itsetuntoa,eivätkä tee puheen ns.viivästymisestä isoa numeroa,se vaan aiheuttaa mutismin lapselle jne.
usein terapeutit vaan pitkittää puheen viivästymistä,kun nämä ujot pojat alkavat arkailla puhumaan vaikka osaavatkin jo puhua mielessään,mutta eivät päästä puhetta ulos,koska terapeutit ovat tehneet siitä ns.mörön lapselle.
mutta kukin tekee minkä äidinvaisto sanoo, mikä on parhaaksi omalle lapselle.
tästä on nyt turha kenenkään erimieltä olevan ottaa hernettä nenäänsä ja käydä vouhkaamaan terapian tarpeellisuudesta,varsinkaan ,jos ei itsellä ole hyviä kokemuksia terapeutista,eikä edes lasta ,jolla on puheenviivästymä.
ei huolta
5
964
Vastaukset
- suujumppa
Mutta meillä opitiin suujumpan avulla. On oikeasti hyvä keino, jos huolettaa ottakaa siitä selvää
- Lapset erilaisia
Vanhin poikani alkoi puhumaan oikeastaan vasta 4 vuotiaana. Oli kova liikkumaan ja jotenkin sanojen oppimiseen ei ollut motivaatiota.Nyt hän on 16v ja meillä on 2,5v 'iltatähti' poika, joka alkoi puhumaan jo 1,5v ja nyt puhuu miltei täydellisesti.En sitten tiedä, onko itsellä ollut ikääntymisestä johtuen enemmän aikaa hänelle, kuin 1 pojalle aikanaan, sillä hänkin on kyllä liikunallinen jne. Tärkeintä on puhua lapselle paljon ja kirjakieltä, vaikka tuntuisi siltä, ettei hän ymmärrä. Ja lapset on kyllä erilaisia, useimmiten puhe tulee kyllä itsestään , kun ei hermoile eikä tee siitä lapselle mitään numeroa !
- peutti
Sinulla on hyviä mielipiteitä. Itse ammattilaisena ajattelen näitäkin perusteita:
Mitäs jos lapsi ei opikaan puhumaan? Pari-kolme vuotta tärkeää kuntoutusaikaa on mennyt, kielen oppimisen herkkyyskausi päättyy muistaakseni kahdeksan vuoden tietämissä. Toki senkin jälkeen oppii, mutta työläämmin.
Minusta tuo kerran viikossa tapahtuva kuntoutus on enemmän vanhemmille kuin lapselle. Terapeutti leikki lapsen kanssa, jotta oppii tuntemaan lapsen hyvin. Olennaista on kuitenkin se tuokio, minkä terapeutti keskustelee vanhemman kanssa terapian jälkeen. Silloin keskustellaan lapsen taidoista ja edistymisestä ja annetaan kotiin vinkkejä. Kas kun kaikki vanhemmat eivät tiedä, miten lapsen kanssa puhutaan, leikitään ja tuetaan itsetuntoa.
Tuo puheen viivästymän pitkittyminen on kyllä kova väite, eikä varmaan perätön. Uskon, että joidenkin lasten kohdalla näin on. Mutta mistä terapeutti voisi erottaa ylitoiveikkaan äidin, joka ei halua nähdä lapsessa mitään viivästymää ja oikeasti niin hyvin lapsensa tuntevan äidin, että uskaltaa jättää lapsen taitojen virittämisen kotiin?
Nuorempana itsekin mietin, onko tosiaan niin että kuntoutuksesta on hyötyä vain harvoin ja että suurin osa viivästymistä olisi täysin viattomia. Nyt olen ihan tuttavapiirissäni tavannut pari lasta, joiden äidit alle kouluikäisenä viittasivat kintaalla sille, että lapsi ei 2,5-vuotiaana puhunut sanaakaan tai että lapsi ei osannut piirtää vielä 5-vuotiaanakaan. Molemmilla löytyi sitten aika paha lukihäiriö kouluiässä, voit kuvitella mitä äidit sitten ajattelivat. Ovat kasvatusalalla ja tietävät nämä yhteydet teoriassa, vaikkeivät halunneet omalla kohdalla niitä uskoa.- Rauhassa vaan
Meidän poikamme, joka on nyt 22v , oppi aikanaan puhumaan vasta 4v ja alkoi piirtämään 5v. 6v eskarissa oli taideteollisen korkeakoulun oppilaita vierailemassa ja he arvioivat pojan piirtämisen tason yli 10v tasolle ! Eli ei vain halunnut piirtää aiemmin vaikka lahjoja oli ! Ja kun alkoi puhumaan, ei ollut mitään ongelmaa esim koulussa (opiskelee arkkitehdikdi nyt ). Ihmiset vain hermoilevat turhaan, lapset oppivat yksilöllisesti asioita ja turhaan leimataan heti dysfaatikoksi ym. Meidänkin pojasta sanottiin 5v neuvolassa,että kannattaisi harkita erityiskoulua ja nyt siis TKK:lla opiskelemassa.....
- viivettä?
Ammattitaitoinen puhetrapeutti kyllä osaa vetää rajan viiveisen / normaalipuheen / mahdollisen dysfasian välille. Dysfasiaa ei voi diagnosoida ilman seurantaa / kuntoutusta. mikäli kysen oikeasti on dysfasia-diagnoosista, on hyvä ajoissa saada lapsi terapiaan ja siten myös suunnata lapsi oikean koulumuodon pariin.
Dysfasia diagnosoidaan esim. silloin, kun puheen tuotossa / ymmärtämisessä on sellaisia puutteita, joihin kuntoutuskaan ei ole auttanut. Silloin esim. korvaavin kommunikaatiokeinoin (kuvat, viittomat) etsitään lapselle toimiva väylä kommunikointiin. Perhettä voidaan esim.ohjata sopeutumisvalmennukseen.
En näkisi puheterapiaa rangaistuksena vaan mahdollisuutena. Toki erittäin tärkeää ja arvostettavaa on, että vanhemmat itse käyttävät aikaa lapsen kanssa olemiseen -se on korvaamatonta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S617850- 1334524
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.323777- 213138
- 232682
- 292617
- 502316
- 252190
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3922123- 322069