Lennonjohdon valintakoe

no, missä mennään?

No, onko kukaan tulossa lennonjohdon koulutusohjelman valintokokeeseen?

Nimilista ainakin on pitkä kuin nälkävuosi. En ole päässyt A-kirjainta pidemmälle, mutta nyt jo ihmettelen mitä Nordean yksityispankkiiri eli sijoitusjohtaja tekee tällä listalla. Toki alaa saa vaihtaa, mutta kuka nyt hyvästä duunista Nordeasta haluaa pois? Entinen pörssimeklari, nykyinen yksityispankkiiri, tuleva lennonjohtaja...

Well, I didn't see that one coming, my lady ;)

14

13536

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tosiaankaan

      Nordeasta vaihtaisi Ilmailulaitokselle. Itse olen tehnyt toisin päin ja sitä ratkaisua en kadu!

    • kivaan duuniin

      Jos haluaa suht´ hyvin palkatun homman, jossa on leppoisa työtuntimäärä ja kahvitauot sekä muut työehdot kohdillaan, kannattaa hakea kurssille. Työnantaja kunnioittaa lennonjohtajia aika nöyrästi elikkä ihan eri tilanne kuin muilla aloilla. Lisäksi Suomessa liki kaikilla kentillä lentoliikenteen eli työn määrä on sekin leppoisa.

      • hakemus sisällä!

        Haettu on!

        Keskiviikkona 25.2.2009 eli toissapäivänä olikin sitten ensimmäinen vaihe eli valintakoe.

        Näin se prosessi etenee...


      • jekjbfkljdbf

        Ensinnäkään joillain kentillä ei ole lennonjohtajilla kahvitaukoja ollenkaan, eli töitä tehdään 7 tuntia putkeen... mainittakoon nyt vaikka Turku.
        Lennonjohtajaksi pääsy on paljolti omista kyvyistä kiinni, sukunimikertoimella saattaa olla vaikutusta vasta haastatteluvaiheessa. Tiedän monta "professorinörttiä" ketkä ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet.
        Näitä pissis 19v teinejä ei onneksi myöskään oteta kurssille!


      • ap.
        jekjbfkljdbf kirjoitti:

        Ensinnäkään joillain kentillä ei ole lennonjohtajilla kahvitaukoja ollenkaan, eli töitä tehdään 7 tuntia putkeen... mainittakoon nyt vaikka Turku.
        Lennonjohtajaksi pääsy on paljolti omista kyvyistä kiinni, sukunimikertoimella saattaa olla vaikutusta vasta haastatteluvaiheessa. Tiedän monta "professorinörttiä" ketkä ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet.
        Näitä pissis 19v teinejä ei onneksi myöskään oteta kurssille!

        " Tiedän monta "professorinörttiä" ketkä ovat hakeneet, mutta eivät ole päässeet.
        Näitä pissis 19v teinejä ei onneksi myöskään oteta kurssille!"

        Just näin!


    • prosessi 2009

      Vuoden 2009 valintaprosessi etenee:

      Lennonjohdon valintakoe. 1. vaihe helmikuun 2009 viimeinen viikko.

      Hakemuksia saapui 700, joista noin 500 kutsuttiin ensimmäisen vaiheen valintokokeeseen. Valintakoepäiviä useita. Ihmiset jaettu sukunimen aakkostuksen mukaan.

      Tämän perusteella heitetään 400 tyyppiä metsään ja 100 onnekasta jatkaa huhtikuussa 2. vaiheen tutkimuksiin puolustusvoimien testikeskukseen.

      Havaintoja: 1. vaiheen valintakokeeseen saapui sen näköisiä neitejä (lue: 'Burberry-teini), että oikein ihmetyttää. No, ei kai siinä ole pahaa, jos 19-vuotias nainen haluaa lennonjohtajaksi, mutta oikeasti... Katsoin valintakoetilaisuudessa, että "hei, neidit. Tämä ei ole kosmetologien tai sairaanhoitajien koulutuslinja. Mulberry, Louis Vuitton, Burberry ja puoli kiloa hopeaa ranteissa näyttää bling-blingiltä yökerhossa, mutta ei nyt sentään oikeasti lennonjohtotornin sovi!"

      Että tällaisia teinejä oli ensitestissä mukana! Onhan se tietysti kiva, kun vahemmat Espoon Nuottaniemessä ehdottavat 19-vuotiaalle tyttärelleen hakua lennonjohtajaksi, mutta kyllä sen tietyssä mielessä näkee päältä, että kuka kuuluu lennonjohtajaksi ja kuka ei.

      Trendi-neidit voisivat suunnata vaikka oikeustieteitä lukemaan. Siellä on kaltaisianne paljon. (Oikeustieteellisessä 70-75% opiskelijoista naisia! Ja tismalleen näitä trendi-neitejä...)

      • lennonjohtaja

        Hauska havainto :). Mutta jos 19v trendineiti vastas tehtäviin jatkoonpääsyn arvoisesti niin onhan se ansaittu. Onneksi sisään ei voi päästä mitenkään muuten kuin sillä mitä tehtäviin vastaa nyt ja jatkossa. Pää kylmänä pitää vain tehdä oma suoritus.

        Kokemuksesta voin sanoa, että vielä jatkossaki näkyy semmosia jamppoja joista tietää heti että paukut ei riitä mitenkään eteenpäin. Esim. heikko ulosanti = seinä vastaan viimeistään haastatteluissa.


      • prosessi ohi, lopullisesti

        Ei kannata lähteä soitellen sotaan! On se kumma, kun ei edes ekasta testistä päässyt jatkoon. Hävettää.

        503 ihmistä oli 1. vaiheen testeissä, heistä 104 valittiin jatkoon 2. vaiheeseen. EN siis ole yksi heistä!

        Kummallista, luulin että ominaisuuteni sopisivat juuri lennnonjohtajalle: olen rauhallinen, huolellinen, tunnollinen, pedantti, tarkka, toimin ohjeiden mukaan, käyn mieluusti samassa paikassa joka päivä töissä, en ole porukan äänekkäin "pelle", olen kunnianhimoinen ja teen laadukasta työtä. Taskussa kaksi korkeakoulututkintoa (siis tiedekorkeakoulusta, ei mistään amiksesta!).

        Jos karsiutumiseni oli henk.koht. ominaisuuksista kiinni, niin voidaan päätellä toivotunlaisen lennonjohtajan olevan jotain muuta kuin minä eli:

        - yli-aktiivinen, vilkas, jopa hermostunut
        - pitää muutoksesta ja muuttuvasta työstä, jossa reissataan paikasta toiseen ja on paljon virikkeitä jatkuvasti
        - valmis rikkomaan sääntöjä ja toimintatapoja
        - sosiaalisesti lahjakas "pelimies" ja seuraan hakautuva muiden naurattaja
        - hakeutuu huomion keskipisteeksi
        - "minä, minä, minä" -tyyppi, joka ei pysty ryhmätyöhön
        - tekee työt sinne päin -mentaliteetilla

        No, eihän se tietysti noin mustavalkoista ole, mutta olisi oikeasti kiva tietää mitä ominaisuuksia OIKEASTI lennonjohtajasta haetaan. Toivottavasti joku assistentti ei ole mennyt sotkemaan minun koetuloksiani jonkun epäpätevän hakijan tuloksiin. Vai olisikohan isäukon nimi pitänyt löytyä Finavian palkkalistoilta? Ehkä se olisi auttanut? Tai ruotsinkielinen sukunimi? Ehkä sillä olisi päässyt jatkoon.

        No, ehkä lennonjohtajat valitaan eri kriteerein kuin suomalaisten pankkiiriliikkeiden työntekijät. Ehkä ruotsinkieliset etu- ja sukunimet eivät olisikaan auttaneet täällä. Mene ja tiedä.


      • paremmin
        prosessi ohi, lopullisesti kirjoitti:

        Ei kannata lähteä soitellen sotaan! On se kumma, kun ei edes ekasta testistä päässyt jatkoon. Hävettää.

        503 ihmistä oli 1. vaiheen testeissä, heistä 104 valittiin jatkoon 2. vaiheeseen. EN siis ole yksi heistä!

        Kummallista, luulin että ominaisuuteni sopisivat juuri lennnonjohtajalle: olen rauhallinen, huolellinen, tunnollinen, pedantti, tarkka, toimin ohjeiden mukaan, käyn mieluusti samassa paikassa joka päivä töissä, en ole porukan äänekkäin "pelle", olen kunnianhimoinen ja teen laadukasta työtä. Taskussa kaksi korkeakoulututkintoa (siis tiedekorkeakoulusta, ei mistään amiksesta!).

        Jos karsiutumiseni oli henk.koht. ominaisuuksista kiinni, niin voidaan päätellä toivotunlaisen lennonjohtajan olevan jotain muuta kuin minä eli:

        - yli-aktiivinen, vilkas, jopa hermostunut
        - pitää muutoksesta ja muuttuvasta työstä, jossa reissataan paikasta toiseen ja on paljon virikkeitä jatkuvasti
        - valmis rikkomaan sääntöjä ja toimintatapoja
        - sosiaalisesti lahjakas "pelimies" ja seuraan hakautuva muiden naurattaja
        - hakeutuu huomion keskipisteeksi
        - "minä, minä, minä" -tyyppi, joka ei pysty ryhmätyöhön
        - tekee työt sinne päin -mentaliteetilla

        No, eihän se tietysti noin mustavalkoista ole, mutta olisi oikeasti kiva tietää mitä ominaisuuksia OIKEASTI lennonjohtajasta haetaan. Toivottavasti joku assistentti ei ole mennyt sotkemaan minun koetuloksiani jonkun epäpätevän hakijan tuloksiin. Vai olisikohan isäukon nimi pitänyt löytyä Finavian palkkalistoilta? Ehkä se olisi auttanut? Tai ruotsinkielinen sukunimi? Ehkä sillä olisi päässyt jatkoon.

        No, ehkä lennonjohtajat valitaan eri kriteerein kuin suomalaisten pankkiiriliikkeiden työntekijät. Ehkä ruotsinkieliset etu- ja sukunimet eivät olisikaan auttaneet täällä. Mene ja tiedä.

        Varmaan näillä avuilla mentäisiin jatkoon:

        "Core skills of a controller

        Air traffic controllers are generally individuals with excellent memory, are organized, have spatial awareness, are quick with numeric computational skills, are assertive but calm under pressure, and are able to follow and apply rules yet be flexible when necessary. Almost universally, trainee controllers begin work in their twenties, and retire in their fifties. Rigid physical and psychological tests and excellent hearing and speaking skills are a requirement, and controllers must take precautions to remain healthy and avoid certain medications that are banned for controllers.

        Most training focuses on honing the ability to absorb data quickly from a variety of sources, and to use this to visualize, in time and space, the position of each aircraft under control, and to project this forward into the near future. This skill is termed situational awareness (having the picture or having the flick), and is central to the job. Maintaining a constantly-moving visual scan among all aircraft under one's control, without "fixating" on a particular situation, is how controllers help maintain this overall flick. This is then used to make relatively simple rule-based decisions very quickly and accurately to keep aircraft separated in the sky while moving traffic as expeditiously as possible and presenting the traffic in an orderly and useful manner to the next sector.
        Air traffic controller at Amsterdam Airport Schiphol, Netherlands

        Communication is a vital part of the job: controllers are trained to precisely focus on the exact words pilots and other controllers speak, because a single misunderstanding about an altitude level or runway number for example can result in tragedy. Controllers communicate with the pilots of aircraft using a push-to-talk radiotelephony system, which has many attendant issues such as the fact only one transmission can be made on a frequency at a time, or transmissions will merge together and be unreadable.

        Although local languages are sometimes used in ATC communications, the default language of aviation worldwide is English. Controllers who do not speak this as a first language are generally expected to show a certain minimum level of competency with the language.

        Teamwork plays a major role in a controller’s job, not only with other controllers and air traffic staff, but with pilots, engineers and managers."

        Wikipedia


      • jatkossa oleva
        paremmin kirjoitti:

        Varmaan näillä avuilla mentäisiin jatkoon:

        "Core skills of a controller

        Air traffic controllers are generally individuals with excellent memory, are organized, have spatial awareness, are quick with numeric computational skills, are assertive but calm under pressure, and are able to follow and apply rules yet be flexible when necessary. Almost universally, trainee controllers begin work in their twenties, and retire in their fifties. Rigid physical and psychological tests and excellent hearing and speaking skills are a requirement, and controllers must take precautions to remain healthy and avoid certain medications that are banned for controllers.

        Most training focuses on honing the ability to absorb data quickly from a variety of sources, and to use this to visualize, in time and space, the position of each aircraft under control, and to project this forward into the near future. This skill is termed situational awareness (having the picture or having the flick), and is central to the job. Maintaining a constantly-moving visual scan among all aircraft under one's control, without "fixating" on a particular situation, is how controllers help maintain this overall flick. This is then used to make relatively simple rule-based decisions very quickly and accurately to keep aircraft separated in the sky while moving traffic as expeditiously as possible and presenting the traffic in an orderly and useful manner to the next sector.
        Air traffic controller at Amsterdam Airport Schiphol, Netherlands

        Communication is a vital part of the job: controllers are trained to precisely focus on the exact words pilots and other controllers speak, because a single misunderstanding about an altitude level or runway number for example can result in tragedy. Controllers communicate with the pilots of aircraft using a push-to-talk radiotelephony system, which has many attendant issues such as the fact only one transmission can be made on a frequency at a time, or transmissions will merge together and be unreadable.

        Although local languages are sometimes used in ATC communications, the default language of aviation worldwide is English. Controllers who do not speak this as a first language are generally expected to show a certain minimum level of competency with the language.

        Teamwork plays a major role in a controller’s job, not only with other controllers and air traffic staff, but with pilots, engineers and managers."

        Wikipedia

        Voittoisasti edetään...


      • wappa
        prosessi ohi, lopullisesti kirjoitti:

        Ei kannata lähteä soitellen sotaan! On se kumma, kun ei edes ekasta testistä päässyt jatkoon. Hävettää.

        503 ihmistä oli 1. vaiheen testeissä, heistä 104 valittiin jatkoon 2. vaiheeseen. EN siis ole yksi heistä!

        Kummallista, luulin että ominaisuuteni sopisivat juuri lennnonjohtajalle: olen rauhallinen, huolellinen, tunnollinen, pedantti, tarkka, toimin ohjeiden mukaan, käyn mieluusti samassa paikassa joka päivä töissä, en ole porukan äänekkäin "pelle", olen kunnianhimoinen ja teen laadukasta työtä. Taskussa kaksi korkeakoulututkintoa (siis tiedekorkeakoulusta, ei mistään amiksesta!).

        Jos karsiutumiseni oli henk.koht. ominaisuuksista kiinni, niin voidaan päätellä toivotunlaisen lennonjohtajan olevan jotain muuta kuin minä eli:

        - yli-aktiivinen, vilkas, jopa hermostunut
        - pitää muutoksesta ja muuttuvasta työstä, jossa reissataan paikasta toiseen ja on paljon virikkeitä jatkuvasti
        - valmis rikkomaan sääntöjä ja toimintatapoja
        - sosiaalisesti lahjakas "pelimies" ja seuraan hakautuva muiden naurattaja
        - hakeutuu huomion keskipisteeksi
        - "minä, minä, minä" -tyyppi, joka ei pysty ryhmätyöhön
        - tekee työt sinne päin -mentaliteetilla

        No, eihän se tietysti noin mustavalkoista ole, mutta olisi oikeasti kiva tietää mitä ominaisuuksia OIKEASTI lennonjohtajasta haetaan. Toivottavasti joku assistentti ei ole mennyt sotkemaan minun koetuloksiani jonkun epäpätevän hakijan tuloksiin. Vai olisikohan isäukon nimi pitänyt löytyä Finavian palkkalistoilta? Ehkä se olisi auttanut? Tai ruotsinkielinen sukunimi? Ehkä sillä olisi päässyt jatkoon.

        No, ehkä lennonjohtajat valitaan eri kriteerein kuin suomalaisten pankkiiriliikkeiden työntekijät. Ehkä ruotsinkieliset etu- ja sukunimet eivät olisikaan auttaneet täällä. Mene ja tiedä.

        Itse kun jonkin verran noita LJ:ia tunnen, niin ovat kyllä yli-aktiivisen vilkkaita, eivät tosin hermostuneita, pitävät muutoksista ja reissaamisesta, eivät halua rikkoa sääntöjä, mutta uhmata ja kyseenalaistaa niitä, ovat sosiaalisesti lahjakkaita, hakeutuvat huomion keskipisteiksi ja ENNEN KAIKKEA ovat minäminäminä -tyyppejä!!!! Kaikki ovat niin pirun itsenäisiä ja kaikkitietäviä työntekijöitä, että ihan ärsyttää!

        Mutta tosin hiljaisempiakin ja rauhallisempia yksilöitäkin löytyy ihan kiitettävä määrä, onneksi :) Aina vaan ei pelkkä korkeakoulutausta riitä, siellä kun ei etsitä niitä...


    • syntinenentinenn

      Mä oon ajatellut hakea lukion jälkeen lennonjohtajaksi, ellen lähde opiskelemaan arkkitehtuuria.

      Ja arvatkaa mitä?

      Olen 19-vuotias nainen :)

      Louis Vuittonin laukkua ei löydy, eikä kosmetologin homma kiinnosta.
      Lellitty kermapersekään en ole. Näytän kuitenkin ihan naiselta, käytän
      korkokenkiä, pitkät hiukset ja sen sellaista.
      Oletan, että nämä kuvailemanne 19v pissikset ovat jotenkin tyhmiä
      tai vastaavaa, vai karsitaanko porukkaa naaman perusteella?
      Jos ei ihan idiootti ole, niin luulisi että 19-vuotiaalla, naisella, on myös mahdollisuus :)

      • 19v

        No kuinka kävi?:D


      • 18vtoinentyyppi

        Ei todennäköisemmin päässyt :D


    Ketjusta on poistettu 22 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 170
      4993
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      126
      4533
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      26
      2911
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      30
      1937
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1794
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1719
    7. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      108
      1706
    8. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1700
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1613
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1561
    Aihe