VL-perheissä 6-7 lasta

Julkisuuteen on vilauteltu tietoa että vl perheissä on keskimäärin 6-7 lasta.

On ihan sama miten tuohon lukuun on päästy mutta tuo luku ei ole lähelläkään sitä määrää joka keskiverto vl nainen synnytää tosiasiallisesti hedelmällisessä iässään. Niin paljon pieniperheisiä vl piirissä ei ole että noin pieneen lukuun päästäisiin.

Ja toinen asia on se että tullaista lukua vilauttelemalla halutaan luoda milikuvaa siitä etei lapset tule kovinkaan tiheästi. Mikä ei ehkä ole totta.

Jos lapset tulevat 7lasta/7vuotta tahtiin on selvää että tuosta seuraa naisen osalta usemmiten peruutamattomia muutoksia terveyden tilaan. Sen sijaaan jos lapset jakaantuvat 7 lasta / 25 vuotta.

Vielä hurjemmaksi naisen osa menee kun aletaan katsoa tosiasiallisia suhdelukuja tosielämästä. 18/25 tai vaikka vain 13/20. Ja keskenmenot tuohon päälle.

Mitä tarkotaa tuo suhdeluku 13/20 käytännössä.

Se tarkoitaa noin 1½ vuotta ikäeroa. Joka on noin 80 viikoa. Josta äiti on raskaana 40 viikoa ja lapsivuoteessa noin 8 viikkoa. Imetyksiä huomioimatta. Tämä tarkoitaa sitä että tosiasiallisesti nainen on puolet elämästään raskaana. Tuo 8 viikoa ei riitä toipumiseen jos lapsi syntyy keisarinleikkauksella. Eikä myöskän silloin jos synnyts muuten on vaikea ja äiti menetää paljon verta.

Suhdeluku 18 / 25 joka ei ole tavatonta vl perheissä antaa lasten väliksi 72 viikkoa josta nainen on raskaana 40 viikoa 8 viikkoa. Taitaa olla 48 viikkoa. 24 viikkoa kun jakaa kuukausiksi niin äiti odottaa seuraavaa keskimäärin kun vauva on 6 kuukauden ikäinen.

Ja sitten se että pitää katsoa niitä tosiasiallisia suhdelukuja vaikka perheessä olisi vain 10 lasta niin jos ne ovat tulleet 11 vuoden aikana on ihan selvää että raskaudet kuormitavat niin henkisesti kuin fyysiestikin enemmän kuin silloin jos raskaudet jakaantuvat tasaisesti pidemmälle ajalle.

Joten pidän väitettä 6-7 lapsta keskimäärin tietoisena tilastollisena valheena jonka tarkoitus ei ole mikään muu kuin yritää harhautaa sen totuuden edestä ettei tuo määrä ole se määrää jonka keksiverto vl nainen synnytää hedelmällisessä iässään vaan luku on paljon suurempi.

21

2143

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keski, Arvo

Perheen keskikokoa laskevat sinkut, jotka ovat oma ruokakuntansa eli 'perhe'.

• Kiitokset vaivannäöstä

ja näkökulmasta. Jokainen miettiköön tykönään ja tehköön päätöksen jälkeen niin kuin parhaaksi näkee.

Tallennan laskelmat!

• wanhawaimo

Asiat näyttävät ihan erilaisilta, kun niitä lukee tietyllä tavalla.

Jos otetaan tietty hetki, esimerkiksi 1.1.2009 ja katsotaan, paljonko lapsia vl-perheissä on, voidaan todella päätyä tyohon lukuun 6-7.

Mutta se tarkoittaa sekä nuoria perheitä, joissa on vasta 1-2 lasta, että "vanhoja" perheitä, joissa äiti on jo esimerkiksi 50 v ja on jo synnyttänyt kaikki lapsensa. Ja sitten kaikkia muita perheitä tuolta väliltä. Se luku ei ota huomioon, että nuorempien perheitten osalta lapsimäärä kasvaa koko ajan.

Jos sen sijaan katsotaan vl-perheitä, joissa äidit ovat 50 v ja vanhempia, niin keskiarvo olisi jo jotain aivan toista, ehkäpä sen 9-12 välillä:)

Siis "valmiit" vl-lapsilaumat ovat todellakin suurempia kuin tuo 6-7.

• Sectori

Kysymys pitäisi siis muotoilla uudelleen: Montako lasta keskimäärin on 50-vuotiaalla vl-äidillä?

• kannattaisi
        Sectori kirjoitti:

Kysymys pitäisi siis muotoilla uudelleen: Montako lasta keskimäärin on 50-vuotiaalla vl-äidillä?

Miettiä sitäkin, mitä ihmettä minä (tai sinä) teen sellaisella tiedolla, montako lasta perheessä keskimäärin on. Ihmettelyn ja voivottelunko vuoksi?

• Sectori
        kannattaisi kirjoitti:

Miettiä sitäkin, mitä ihmettä minä (tai sinä) teen sellaisella tiedolla, montako lasta perheessä keskimäärin on. Ihmettelyn ja voivottelunko vuoksi?

Vastaan sinulle, vaikka sinulla onkin myrkkyä kielesi alla. Minun motiivini on pitää näitä asioita esillä sen vuoksi, ettei yksikään ihminen tulisi sidotuksi väärin perustein. Minusta se on hyvä peruste.

Jokainen saa tehdä elämällään ja elämässään mitä lystää, mutta jos jokin asia tuomitaan synniksi, sen todella tulee myös sitä olla. Ymmärrätkö nyt, nimetön ystäväiseni?

• hyshysin

autuuden asiaa huomattavasti eteenpäin.

Minulla on neljä lasta.

• te onnettomat

tavoittelette lapsilaumallanne.
        Lukekaa Dawkinsin Jumalharha, niin edes joku teistä voi tajuta, miten häntä petetään.

• nuoria perheitä paljon!!!

Oletko ottanut huomioon, että kaikki, joilla on yksi lapsi vasta, lasketaan myös perheiksi!
      Ja näitä nuoria perheitä on ihan mielettömästi. Joskus se ensimmäinenkin lapsi synnytetään. Lähiaikoina minunkin lähipiirissä toistakymmentä on mennyt naimisiin ja lykkäävät nyt vauvaa kärryssä. Mitä pidemmälle mennään, keskikoko tulee vain laskemaan juuri siitä syystä, että nuoria vl-perheitä on vain aina enemmän ja enemmän. Suurimmat perheet lähentelevät edelleen kahtakymmentä lasta.

Jos tilastossa oltaisiin laskettu vaan kaikki ne perheet, jotka ovat jo saaneet kaikki lapsensa, keskimääräinen luku olisikin huomattavasti korkeampi. Uskoisin, että se liikkuisi jo 15 tuntumassa!

• se kuinka monta lasta vl naisella on keiskimäärin. Se on aika merkitykseton tilastollinen fakta jolla todellisuudessa ei ole mitään virkaa. Laskennallinen arvo joke ei kerro todellisuudesta.

Juuri siksi minä ihmetleen sitä tapaa jolla tuo luku on tuotu keskuteluun. Ikään kuin tuo olisi kekimääräinen lapsimäärä jonka vl nainen synnytää. Ja sehän ei pidä paikaansa.

Minä tein sellaisen mutu-tutkimuksen ja otin peheet jossa äidit ovat 30-45 vuoden välillä. Ja kun tuosta ikäluokasta lasketaan keksiarvoa jos siinä ryhmässä päästään reilusti yli tuon kekiavon. Saatika kuin tuon ikäryhmän alkupässä olevat äidit saavat vielä varmaankin monta monituista lasta.

Minä en heitänyt tuota alkuperäistä arviota vaan se oli jonkun lehden palstoilla.

• vie harhaan

Uskosi vie sinut kauas totuudesta. Perhe, jossa on 15 lasta on todella harvinaisuus myös lestadiolaisuudessa.

• sievistelyä
        hyshys kirjoitti:

se kuinka monta lasta vl naisella on keiskimäärin. Se on aika merkitykseton tilastollinen fakta jolla todellisuudessa ei ole mitään virkaa. Laskennallinen arvo joke ei kerro todellisuudesta.

Juuri siksi minä ihmetleen sitä tapaa jolla tuo luku on tuotu keskuteluun. Ikään kuin tuo olisi kekimääräinen lapsimäärä jonka vl nainen synnytää. Ja sehän ei pidä paikaansa.

Minä tein sellaisen mutu-tutkimuksen ja otin peheet jossa äidit ovat 30-45 vuoden välillä. Ja kun tuosta ikäluokasta lasketaan keksiarvoa jos siinä ryhmässä päästään reilusti yli tuon kekiavon. Saatika kuin tuon ikäryhmän alkupässä olevat äidit saavat vielä varmaankin monta monituista lasta.

Minä en heitänyt tuota alkuperäistä arviota vaan se oli jonkun lehden palstoilla.

halutaan sievistellä todellista määrää.

• 12 lasta

Äitini on synnyttänyt 12 lasta, ja keskusteluissa vl- ja x-vl-kavereiden kanssa olen todennut että sisarusparveni on joukon suurin. Rippikoulussa missä tutustuin moniin vl-nuoriin suurin perhe oli 18 lapsinen, mutta sielläkin se oli poikkeus.
      6-7 lasta kuulostaa "pieneltä" vl-perheeksi mutta ei se kuitenkaan taida kovin kaukana todellisesta keskiarvosta olla. Useimmissa perheissä on kokemusteni mukaan 7-8 lasta, ne joissa on enemmän on yleensä ainakin yhdet kaksoset tai kolmoset joukossa.

• saaraleena

Vaan opetus, jonka vaatimana lapsimäärä synnytetään. Opetus on väkivaltainen, julma, raaka: Synnytä lapsia niin tiheään kuin niitä on syntyäkseen. Sen jälkeen katsotaan saatko pitää henkesi eli uskallatko luottaa lääkäriin. Hänen neuvojensa noudattaminenhan käytännössä merkitsee murhan syntiä.

• saatu...
        saaraleena kirjoitti:

Vaan opetus, jonka vaatimana lapsimäärä synnytetään. Opetus on väkivaltainen, julma, raaka: Synnytä lapsia niin tiheään kuin niitä on syntyäkseen. Sen jälkeen katsotaan saatko pitää henkesi eli uskallatko luottaa lääkäriin. Hänen neuvojensa noudattaminenhan käytännössä merkitsee murhan syntiä.

henki. Yks lysti menipä tuo aamusta tai illasta.

• etkö usko että;
        saaraleena kirjoitti:

Jumala on elämän antaja, ellei Hän sitä sallisi tapahtuvan, ei elämää synny. Tiedän aviopareja joille ei ole annettu yhtään lasta ja toisilla saattaa olla useampi.

Tuo sinun kirjoituksesi on turhan provosoiva ja hyökkäät itseään Jumalaa vastaan.

Jos ihmiset lähtevät omien halujensa mukaiseen elämään, niin mihin he tarvitsevat Jumalaa?

Onko Raamatun neuvot mielestäsi raakoja? Olet nyt pahasti eksyksissä luuloinesi.

Ps.139

13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. [Ps. 119:73]
        14 Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut. [Job 14:5]

• saattaisit tutkia
        etkö usko että; kirjoitti:

Jumala on elämän antaja, ellei Hän sitä sallisi tapahtuvan, ei elämää synny. Tiedän aviopareja joille ei ole annettu yhtään lasta ja toisilla saattaa olla useampi.

Tuo sinun kirjoituksesi on turhan provosoiva ja hyökkäät itseään Jumalaa vastaan.

Jos ihmiset lähtevät omien halujensa mukaiseen elämään, niin mihin he tarvitsevat Jumalaa?

Onko Raamatun neuvot mielestäsi raakoja? Olet nyt pahasti eksyksissä luuloinesi.

Ps.139

13 Sinä olet luonut minut sisintäni myöten, äitini kohdussa olet minut punonut. [Ps. 119:73]
        14 Minä olen ihme, suuri ihme, ja kiitän sinua siitä. Ihmeellisiä ovat sinun tekosi, minä tiedän sen.
        15 Minä olen saanut hahmoni näkymättömissä, muotoni kuin syvällä maan alla, mutta sinulta ei pieninkään luuni ole salassa.
        16 Sinun silmäsi näkivät minut jo idullani, sinun kirjaasi on kaikki kirjoitettu. Ennen kuin olin elänyt päivääkään, olivat kaikki päiväni jo luodut. [Job 14:5]

lisää sydäntäsi.

On nimittäin epäuskoa, ettet luota siihen, että Jumala voi vaikuttaa sinussa tahtonsa mukaista elämää.

Sielunvihollinen tarjoaa epäuskoa:
        - ei varaa isompaan autoon,
        -ei varaa isompaan asuntoon,
        - ei varaa isompiin talousmenoihin, jne.

Jos uskot näihin, mutta kuitenkin sosiaalisen paineen ja rangaistuksen pelosta synnytät lapsia, olet epäuskoinen. Lisäksi olet langennut omaan vanhurskauteen uskoen olevasi siksi kristitty, että niin teet tai säilyväsi niin tekemällä kristittynä.

Uskon hedelmä on kuitenkin, että rukouksessa kerrot Jeesukselle, että tuntuu silt ja tältä ja et jaksaisi vielä uutta pienokaista. Yhdessä pyydätte puolison kanssa vastausta rukoukseenne ja luotatte siihen. Vaikka se olis päätös siirtää puoli vuotta pienokaisen hankintaa, niin Jumala siunaa suunnitelmanne, kun olette sen yhdessä rukouksen kanssa päättäneet.

Hän myös antaa teille siihen ne voimat ja varat. On väärin se, että ponnistelet saavuttaaksesi tietyn lapsimäärän, että saat sitten kehuskella ja kulkea rinta kaarella ry:llä, kuinka meitä on siunattu. Katsokaa nyt miten hyviä me ollaan.

• vl-kasvatti

yli 12 perheisiä lapsia ei ole paljon. Enempi lienee alle 6 lapsisia. Eniten on perheitä, joissa lapsia on n. 10. Keskiarvo muuttuu paljon, jos on yksikin suuri poikkeama.

Ajatellaan vaikkapa yksi 1-lapsinen perhe kolmen 10-lapsisen perheen joukossa. Perheissä keskiarvo on 7 - 8 lasta, ilman tuota poikkeamaa se olisi 10 lasta. keskiarvo tippui 22,5 prosenttia eli melkein neljänneksen. Sitten on lapsettomat parit.

• itse itselle

Tuonkin erheen ja virheen saat kuule uskoa anteeksi Jeesuksen nimessä ja veressä.

• 1 henki

jos 1 hengen perheet lasketaan mukaan

• 120 tuhatta

joista SRK:n jäseniä 33 tuhatta. Jäseneksi pääsee kait täysi-ikäisenä(?).
        Näihin lukuihin suhteutettuna 6-7 lasta / perhe kuulostaa ihan järkevältä.

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      47
      5345
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      60
      2042
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      18
      1750
    4. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      138
      1723
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      1445
    6. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      30
      1397
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      4
      1300
    8. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1087
    9. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      77
      1048
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      60
      887
    Aihe