Asun Helsingin tapulikaupungissa.
Sain Soneran 24Mb/1Mb ADSL 2 liittymän 16.01.2009.
Todelliset nopeudet olivat heti alusta ~3-5Mb/0,1Mb.
Soneran vikapalvelu yritti korjata vikaa monesti siinä onnistumatta.
Sonera siirsi korjauksen Elisalle.
Elisa korjasi vian mutta yhteydet eivät parantuneet.
Soneralla tiesivät että kuparia oli välissä yli 2km ja sanoivat
minulle etteivät myy 24Mb/1Mb laajakaistoja yli kilometrin
siirtoteille. Ja hevonv....t, mitenkäs sitä nyt tuli minulle myytyä.
Pyysin Soneraa tiputtamaan nopeuden 8Mb/1Mb.
Tiputtivat, kesti n.10min. Nopeustestit ~3-6Mb/0,02-0,1Mb.
Yhteydet eivät parantuneet, linjoilla vaimennusta 22dB/33dB.
Sivujen latautuminen kestää n.30s-1min/per sivu.
Viimeisin mittaus 11.01.2009 09.30 speedtest.net:
MY CURRENT IP: XX.XXX.XX.XXX - (TELIASONERA FINLAND OYJ)
Download Upload Latency Server Distance
5448 kb/s 51 kb/s 67 ms Helsinki < 50 mi
Siis Tomera, olenko minä joku Tapulikaupungin koegerbiili teidän
testeillenne?
En enää toista Soneran laajakaistaa tule koskaan hankkimaan ja
jos joku tuttavani edes harkitsee niin vedän lättyyn.
Tilasin säkillisen sontaa mutta tulikin autokuormallinen.
Voi hyvä Sonera korjatkaa nyt jo liittymäni, jookosta?
Ollaan sitten ehkä kavereita (ja v....t).
Jeremiaadi Soneralle
16
1831
Vastaukset
- Sonera-asiantuntija
En osaa valitettavasti sanoa, että minkä takia saatavuuskyselymme on ilmoittanut osoitteeseen olevan saatavilla 24M -nopeusluokkaa, vaikka linjapituuden puolesta kyseisen liittymän toteuttaminen ei ole mahdollista.
Jos yhteys toimii luvattoman hitaasti nopeusluokan laskemisenkin jälkeen, kannattaa liittymästä tehdä uusi vikailmoitus. Tuolla linjapituudella 8M liittymän pitäisi kuitenkin toimia.
T: Lauri Soneran asiakaspalvelusta - Keppihevonen
Uppikaistahan on surkea, varmasti rajoittaa tulevaakin. Liekkö jossakin huono kytkentä (voi olla sinun sisäverkossakin, pistoke, johto..) tai sitte sullon siellä joku Zyxelin purkki huonolla firmiksellä.
Toki nämä kaikki ois pitäny tulla vikailmoitusta tehdessä/tutkiessa ilmi.Late pirkule,
Arvappas ukkeli kuinka monta kertaa on sinne 'vikapalveluun' on otettu yhteyttä.
No, ethän sie poika tiiä. Plituttaa vaan kun soittelee ja välillä pitää hakea
puheaikaa lissää nin pankin sivuille pääseminen on samaa kuin muurahaisella
siirapissa naiskentelu.
Kävin taas speedtest.net:ssä ja 5706kk tulos, uploadaamaan ei kyennyt.
Linjoissa on sordiinot päällä - vai mitä sanoo Late Soneran asiakaspalvelusta...
Just mitattu ZyXelillä:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 17 db
noise margin downstream: 15 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 33 db
Linja Resettaus ei auttanut (tietenkään).
Nyt lähden ostamaan patteri yleismittariin kun oli jääny päälle.
Mutta kaikki johdot olen vaihtanut moneen kertaan.
Ei ole Zoneran eika Elizan asentajanretkut käynnynnä seinästä asti katsomassa, pitäisköhän vaatia mulla kun ei ole kaapelitutkaa että voisin ampua seinästä. Siksi toisekseen noi vaimennukset
luultavasti kapasitiivisia eli pulunkakkaa tai asentajan napanöyhtää.
Eikö Zooneralla ole linjavahvistimia eli pari Marshallia ja yksi Mesan Boogie väliin....
Voisinkohan (kaikille muillekin) saada sellaisen.Olavi63 kirjoitti:
Late pirkule,
Arvappas ukkeli kuinka monta kertaa on sinne 'vikapalveluun' on otettu yhteyttä.
No, ethän sie poika tiiä. Plituttaa vaan kun soittelee ja välillä pitää hakea
puheaikaa lissää nin pankin sivuille pääseminen on samaa kuin muurahaisella
siirapissa naiskentelu.
Kävin taas speedtest.net:ssä ja 5706kk tulos, uploadaamaan ei kyennyt.
Linjoissa on sordiinot päällä - vai mitä sanoo Late Soneran asiakaspalvelusta...
Just mitattu ZyXelillä:
noise margin upstream: 10 db
output power downstream: 21 db
attenuation upstream: 17 db
noise margin downstream: 15 db
output power upstream: 12 db
attenuation downstream: 33 db
Linja Resettaus ei auttanut (tietenkään).
Nyt lähden ostamaan patteri yleismittariin kun oli jääny päälle.
Mutta kaikki johdot olen vaihtanut moneen kertaan.
Ei ole Zoneran eika Elizan asentajanretkut käynnynnä seinästä asti katsomassa, pitäisköhän vaatia mulla kun ei ole kaapelitutkaa että voisin ampua seinästä. Siksi toisekseen noi vaimennukset
luultavasti kapasitiivisia eli pulunkakkaa tai asentajan napanöyhtää.
Eikö Zooneralla ole linjavahvistimia eli pari Marshallia ja yksi Mesan Boogie väliin....
Voisinkohan (kaikille muillekin) saada sellaisen.Ei ole tuoreempaa edes ZyXel:llä.
ZyNOS F/W Version: V3.40(PE.11) | 05/22/2006
DSL FW Version:TI AR7 05.01.03.00
Standard:ADSL2- Keppihevonen
Olavi63 kirjoitti:
Ei ole tuoreempaa edes ZyXel:llä.
ZyNOS F/W Version: V3.40(PE.11) | 05/22/2006
DSL FW Version:TI AR7 05.01.03.00
Standard:ADSL2Niin mikä siellä on modeemin näyttämä yhteysnopeus modeemin ja keskuksen välillä?
Keppihevonen kirjoitti:
Niin mikä siellä on modeemin näyttämä yhteysnopeus modeemin ja keskuksen välillä?
WAN Port Statistics:
Link Status: Up
Upstream Speed: 1023 kbps
Downstream Speed: 8061 kbps
Mikäs pärkkeleen sordiino tässä voi olla kun tuhnuttaa vaan. Noita paketteja kun kalkuloi saa
aika huonoja arvoja.
- S Yväkurkku
uden broadband routerin, enkä ole edes varma, minkä merkkinen tää o, mutta siinä lukee ADSL 2 . Joku HOMELINE tämä on. Riskillä ostin, kun sain halavalla. Heti lähti netti tomimaan niin kuin siinä Soneran johdolta tulleessa tiedotteessa luvattiinkin. Katso säkin, että sun modeemissas on kakkosien ja kakkosplussien kuvia: nykyaikainen Internetyhteys ei toimi ilman niitä. Voi kestää muutamia yhteydenottokertoja, ennenkuin Soneran johdon alaisesta teknisestä tuesta sanovat sullekin niin. Mullekin sanoivat ja siitä heille eli Soneran johdon alaiselle tekniselle tuelle suurkiitos nyt näi tässäkin lähtee: suurkiitos.
Pistikkö ihan vahingossa tämän? Älä, ÄLä, ÄLÄ hyvä mies osta *ikinä* mitään Zooneran suosituksesta. Tämä on parasta plaatua tämän päivän tarpeisiin. Valitettavasti tomerat Soneran boitzulikin ovat sen jostain kuulleet (ehkä Kallion kulmassa työaikaan) ja suosittelevat. Mutta eihän huipputekniikka pärjää soneran nuijasodan aikaiselle semaforitekniikalle (huomioi pieni alkukirjain erillisnimessä).
P-660HW61
802.11g Wireless ADSL 2 4-port Gateway
- ADSL 2 High Speed Internet Access
- Media Bandwidth Management Support
- Multimedia Auto Provisioner (MAP) for Easy Installation
- SPI Firewall with Denial of Service Attack Prevention
- High Speed Wireless 802.11g,5 times Faster than 802.11b
10-4 and out...Olavi63 kirjoitti:
Pistikkö ihan vahingossa tämän? Älä, ÄLä, ÄLÄ hyvä mies osta *ikinä* mitään Zooneran suosituksesta. Tämä on parasta plaatua tämän päivän tarpeisiin. Valitettavasti tomerat Soneran boitzulikin ovat sen jostain kuulleet (ehkä Kallion kulmassa työaikaan) ja suosittelevat. Mutta eihän huipputekniikka pärjää soneran nuijasodan aikaiselle semaforitekniikalle (huomioi pieni alkukirjain erillisnimessä).
P-660HW61
10-4 and out...Se on varmaan Homeline HLA-WR3000 kääminpolttaja, lue:
http://sfnet.fi/group.php?id=2399&newsgroup=sfnet.tietoliikenne.tekniikka&sid=&bf=2
Että se kai sitten siitä, vai mitä sie poika tuumaat?Olavi63 kirjoitti:
Se on varmaan Homeline HLA-WR3000 kääminpolttaja, lue:
http://sfnet.fi/group.php?id=2399&newsgroup=sfnet.tietoliikenne.tekniikka&sid=&bf=2
Että se kai sitten siitä, vai mitä sie poika tuumaat?Telewell ja Homeline eri valmistajat mutta Telewellistä painajaismaisia kokemuksia toisin kuin
ZyXeleistä.
GUGGuuu...Gägönen- S Yväkurkku
Olavi63 kirjoitti:
P-660HW61
10-4 and out...ne mulle vaan suositteli ja TW oli sitä ennen toiminut käytännössä yhtäjaksoisesti niin monta vuotta, että en enään muistanut, minkä merkkinen se oli. Ei mulle mitään merkkiä Soneralta suositeltu: yhden tuntemattoman atk-asentajamyyjän kanssa kaupungilla siitä keskustelin, kumminummielestä se oli epäilyttävän halpa purkki, jota se tarjosi kertomaani tarpeeseen, mutta se vakuutti että se on hyvä. Ja sen sai heti siitä hyllystä. Oli siellä monta kertaa kalliimpiakin, mutta niistä törrötti kauheasti kaikenmaailman antenneja ja mä sanoin, että ei mamma mun tollaista ainakaan sisälle anna tuoda. Tosin mua ihan ensiksi siinä epäilytti se atk-asentajamyyjä, kun sillä oli toinen silmä ihan musta, mutta sitten mä ajattelin, että tuskin se kenenkään asiakkaan kanssa reklamoidessa mustaksi tullut oli ja päätin luottaa miehen sanaan ja hyvin on mennyt nyt.
S Yväkurkku kirjoitti:
ne mulle vaan suositteli ja TW oli sitä ennen toiminut käytännössä yhtäjaksoisesti niin monta vuotta, että en enään muistanut, minkä merkkinen se oli. Ei mulle mitään merkkiä Soneralta suositeltu: yhden tuntemattoman atk-asentajamyyjän kanssa kaupungilla siitä keskustelin, kumminummielestä se oli epäilyttävän halpa purkki, jota se tarjosi kertomaani tarpeeseen, mutta se vakuutti että se on hyvä. Ja sen sai heti siitä hyllystä. Oli siellä monta kertaa kalliimpiakin, mutta niistä törrötti kauheasti kaikenmaailman antenneja ja mä sanoin, että ei mamma mun tollaista ainakaan sisälle anna tuoda. Tosin mua ihan ensiksi siinä epäilytti se atk-asentajamyyjä, kun sillä oli toinen silmä ihan musta, mutta sitten mä ajattelin, että tuskin se kenenkään asiakkaan kanssa reklamoidessa mustaksi tullut oli ja päätin luottaa miehen sanaan ja hyvin on mennyt nyt.
Kaikki siis okkej. Hyvä. Mie vaan silleen ihmetyksestä isoin korvin tänne tulin paasaamaan ku ja vaikka olen ohjelmoija, tietokoneasentaja, elektroniikanero ja herraisä ku ottaa syvämest, mitä kaikkee mie sit oonkaa niin emmie ymmärrä täst Zoneran tekniikast mittää. Mie oon sen kansa sekasin ku tryffelipossu Saharasa.
Mut mitä jos meniskii töihin Zoneran jelppiDeskiin, nii et mitäs sie siihe virkkaisit vel veikkosein... huolisko nuo enää.
Mutta kyllä minä sanoisin näin huumorilla että kun ihmiset kotonaan joutuu taistelemaan näiden toimittajien takia heille tuntemattomien asioiden ja tekniikoiden kanssa omassa kotonaan, omalla ajallaan ja rahallaan niin se on suoraansanoen perseestä. Piste. Perkele.- S Yväkurkku
Olavi63 kirjoitti:
Kaikki siis okkej. Hyvä. Mie vaan silleen ihmetyksestä isoin korvin tänne tulin paasaamaan ku ja vaikka olen ohjelmoija, tietokoneasentaja, elektroniikanero ja herraisä ku ottaa syvämest, mitä kaikkee mie sit oonkaa niin emmie ymmärrä täst Zoneran tekniikast mittää. Mie oon sen kansa sekasin ku tryffelipossu Saharasa.
Mut mitä jos meniskii töihin Zoneran jelppiDeskiin, nii et mitäs sie siihe virkkaisit vel veikkosein... huolisko nuo enää.
Mutta kyllä minä sanoisin näin huumorilla että kun ihmiset kotonaan joutuu taistelemaan näiden toimittajien takia heille tuntemattomien asioiden ja tekniikoiden kanssa omassa kotonaan, omalla ajallaan ja rahallaan niin se on suoraansanoen perseestä. Piste. Perkele.tietenkään kukaan sellainen usko, kenen omalla kohdalla ei semmoinen yllättävä atk-nalli ole napsahtanut.
- riihimäellä sillä sen linja...
ja ei aio korjata koska kuulemma langaton toimii hyvin.Juu 1megaa maksimi.
- kallekk
Maaseudun puhelinlinjat ja laajakaistat.
@450 laajakaista on vammainen.
Hiukan taustatietoa edellä mainituista asioista: Olen kolmentoista vuoden ajan toiminut maaseudulla atk. neuvojana ja käynyt noin tuhannessa maaseudun yrityksessä. Olen toimittanut asiakkaille tietokoneet, ohjelmat ja opettanut niiden käytön, samoin pankkiyhteydet sähköpostin ym.
Monille kylille saatiin laajakaistayhteydet puhelinlinjaa pitkin.
Niihin käytettiin myös runsaasti yhteiskunnan varoja, hyvä niin. Nyt tuo kaikki työ ja yhteydet ovat valumassa hukkaan. Yhteyksiä ollaan korvaamassa @450 verkon palveluilla. Tämä on jonkinlainen palvelu niille joilla ei ole mahdollisuutta muuta kautta saada laajakaistayhteyttä. Valitettavasti vain sillä ei voida korvata jo olemassa olevia yhteyksiä niin, että taattaisiin samat palvelut ja toimintavarmuus kuin nykyisellä verkolla. Monella irtisanotulla on myös nopeampi liittymä kuin mitä tilalle tarjotaan. Myös puhelinten osalta mennään huonompaan suuntaan.
Nykyisillä tekniikoilla ei voida taata puhelinyhteyksiä sähkökatkostilanteessa, tukiasemia on ilman kunnollista varavoimaa vailla tuhansia ne olisi varustettava ehdottomasti diesel agrekaateilla jotta toiminta voitaisiin taata. Myöskin TeliaSoneran minullekin ilmoittama kuuluvuus vain katolle asennettavalla lisä antennilla ei voi olla riittävä. Minulla on Soneran liitymä jolla olen saanut vain yhden puhelun soitettua piipun päältä, tällä pitäisi korvata hyvin toimiva lankapuhelin. Meillä on myös leirintäalue on mukavaa ollut jo 20 vuoden ajan ilmoitaa asiakkaille, että täällä ei Soneran yhteydet toimi, saatte olla aivan rauhassa !
Olen hankkinut helmikuussa 2008 @450 yhteydellä toimivan laajakaistayhteyden minua sen toiminta ei vakuuta. Verkko on tehty niin harvaksi, että kunnollista yhteyttä ei saada kuin korkealle asennettavalla suunta-antennilla, tukiasemia on noin 100 km välein ja niiden yhteyksien määrä vain muutamia kymmeniä. Tuolle sadan kilometrin ympyrälle sopii tuhansia käyttäjiä joille kaistaa riittää vain rajoitetusti jos ollenkaan! On myös huomioitava, että kenttä on oltava moitteeton megan yhteysnopeudella jos kaistaa riittää. Sitä löytyy vain ani harvoin toistaiseksi. Tukiasemien määrä pitäisi nostaa moninkertaiseksi nykyiseen nähden. Tukiasemat on myös sijoittettu vääriin paikkoihin eli asutuskeskuksiin siellä nillä ei ole muuta tarvetta kuin saada mahdollisimman suuri väestöpeitto nyt se vain teoreettinen. Kaistan rajoittamin tulisi myös kieltää koska se sallimalla annetaan operaattorille rajaton valta tarjota yhteyttä jolla ei todellisuudessa tee mitään mm. mokkulat 3g verkon ulkopuolella.
Myös Prioriteettin rajoittaminen 5gt jälkeen on järjetön, se mahdollistaa vain hyvin rajoitetun netin käytön, yksi ohjelmistopäivitys on jo 3gt joten prioriteetin ylitys estää netin käytön pahimmillaan kuukausiksi. Operaattori voi myös kohtuuttomien ehtojen perusteella katkaista yhteyden kokonaan. Palvelun tarjoajat on pakotettava tarjoamaan joka tilanteessa sitä nopeutta mistä maksetaan muussa tapauksessa operaatorin tulee olla korvasvelvollinen eikä mitään nimelliskorvauksia vaan todellisesta haitasta, voi olla tuhansia euroja.
Myöskään tuo megan yhteys mitä ollaan kaavailemassa miniminopeudeksi ei ole riittävä, toki sillä voidaan maksaa laskuja ja rajoitetusti surffailla netissä mutta kunnolliseen liikkuvaan kuvaan se ei riitä. Myöskin tulevaisuuden tarpeet olisi otettava huomioon.
Kaavailut uusista nopeista yhteyksistä ovat hyviä ja kannatettavia mutta niistä ei ole apua tahän tilanteeseen. Rakentamisaikakin veisi useita vuosia eikä sitovia päätöksiä ole tehty,
Myös täysin huomiotta on jäänyt mahdollinen kriisitilanne missä langattomat verkot ovat käyttökelvottomia esim: ydinasella ilmakehässä aiheutettu sähkömagneetinen pulssi mikä tuhoaisi kaiken nykytekniikan ja tiedon välityksen. Silloin olisi mahdollista ottaa käyttöön lankalinjat ja vanha puhelintekniikka millä vielä voitaisiin yhteyksiä hoitaa. Mikäli linjat hävitetään ei tätäkään mahdollisuutta voida käyttää. Meidän tulee myös varautua näiden tilanteiden hoitoon parhaalla mahdollisella tavalla ja säilyttää hyvä ja toimiva lankaverkko.
Katson tietämykseni ja kokemukseni perusteella, että nyt ollaan tekemässä korvaamaton virhe jos annetaan operaattorin rajattomalle ahneudelle valta tehdä mitä haluaa.
Oli myös virheratkaisu myydä operaattoritoiminnot ulkomaalaisille, nyt kaikki viestiliikenne on Ruotsin kontrolloitavissa, minkä ulkovallan lie tulevaisuudessa ?
- vilfertti
Ja mikään ei tule muuttumaan, paitsi hinta ylöspäin, jos ja kun meidän viisaat päättäjät antavat maaseuduille suunnitellun valokaapeliverkon rakennuksen ruotsiheebojen hommiksi.
Siinä heebot sitte taas käyttävät määräävää markkina-asemaansa niin väärin, kuin vaan on mahdollista ja meillä ei kukaan uskalla puuttua.. Kyllä muuten ottaa pattiin moine touhu!!!!!!!!!!!!!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874108Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760