Niin, kuinka selittää työpaikalla, että joutuu olemaan pari päivää pois? Saikkuahan kyllä saa, mutta todellinen syy, abortti siis, olisi liian intiimi kerrottavaksi työporukalle.
En tiedä olenko raskaana, mutta pian tiedän. Panikoin jo valmiiksi ja tällainen asia alkoi askarruttamaan. Kertokaa abortin tehneet ja työssäkäyvät naiset miten selititte poissaolon?
Selitys poissaololle?
18
2480
Vastaukset
- satuapa
ota pari vapaapäivää?
Jos siis ylimääräisiä vapaapäiviä on. Silloinhan ei ainakaan tartte selittää kenelläkään mitään. - sen...
totuuden halutessaan kuitenkin saa selville lääkäritodistuksen koodeista..joten paras kun tunnustat ihan suoraan vaan. Ehkä voisit jättää koko karmean touhun väliin niin ei tarvi selitellä ja salailla..?
- totuutta?
Lääkärintodistuksessa on koodi, josta poissaolo selviää ainakin palkanlaskijalle. Muidenhan ei tarvitse syytä tietää. Pomolle voit kertoa olevasi päivät XX sairauslomalla, hänen ei syytä tarvitse tietää, kuten ei kollegojen tai/ja työkavereiden. Toisaalta, mikä siinä on ihmeellisempää kuin funssassakaan?
- 1977
...jättää sairauslomatodistuksensa kaikkien katseltavaksi työpaikallaan? Edes esimiehellä ei ole mitään asiaa katsoa sitä, jos esimies ei ole sama kuin työnantaja.
Meillä ei sitä paitsi kunnallisella työntantajalle edes kelpaa mitkään koodit, vaan ohjeiden mukaan pitää olla suomenkielinen selvitys sairausloman syystä. Eli abortti ei käy, vaan pitää lukea raskaudenkeskeytys, jos pilkkua viilataan. Tällä pyritään ehkäisemään, että ihmiset eivät ole ulkomailla "lomailemassa" jatkaessaan sairaslomiaan... - 1977
totuutta? kirjoitti:
Lääkärintodistuksessa on koodi, josta poissaolo selviää ainakin palkanlaskijalle. Muidenhan ei tarvitse syytä tietää. Pomolle voit kertoa olevasi päivät XX sairauslomalla, hänen ei syytä tarvitse tietää, kuten ei kollegojen tai/ja työkavereiden. Toisaalta, mikä siinä on ihmeellisempää kuin funssassakaan?
...jos puhutaan noin isosta organisaatiosita joss aon omat palkanlaskijat, niin siellä poissaolon syy selvitetään esim. sairauslomatodistuksella henkilöstötoimistoon, joka ilmoittaa palkanlaskentaan ne päivät joilta henkilöt saavat tilikauden ajalta plakkaa.
Eli jos palkanlaskennan huolehtii vaikka ulkopuolinen tilitoimisto, niin ei tarvitse pelätä, kukaan siellä ei saa tietää toisen firman henkilöstön henkilökohtaisia asioita.
Pienissä firmoissa on toinen tilanne, kun työnantaja, henkilöstötoimisto ja palkanlaskija on ehkä sama ihminen, joka on vielä lähiesimieskin... - miksei..
totuutta? kirjoitti:
jos se on kerran niin 'yleisesti hyväksyttyä' kun väitetään niin miksi häpeä ja salailu?!
- 1977
Eihän siinä selittää tarvitse kun on sairaslomatodistus, jonka lääkäri kirjoittaa.
Jos teillä on tapana selittää myös työkavereille miksi olette pois, niin sittenpähän sanot vaikka että olit naistentautien polilla toimenpiteessä, josta et halua puhua. Yleensä työtovereita alkaa punottamaan korvissa liian intiimeistä puhuminen, niin eivät kysele lisää... Tai sitten sanot, että olit ripulissa, ihan sama, eihän se työkavereille kuulu.
Sairauslomatodistus taas menee työterveyshuoltoonne ja työnanataja saa tiedon miksi olet ollut poissa. Eli todistuksessa lukeva abortti tulee työntantajasi tietoon. Työnanatajilla taas 0n erilaisia linjoja siitä, millaisten sairauslomien ajalta he maksavat palkkaa ja miltä ei. Työnanatajahan saa sen päättää. Jos työnantaja perustelee, että tämä ei ole ollut välttämätön sairauspoissaolo, niin sitten menetätä palkan, mutta ei hätää työpaikkaa et voi menettää, sillä poissaolo on luvallinen. Yleensä varmaan jos olet pätkätyössä ja et olisikaan enää äitiysloman alkaessa saman työntantjan kirjoilla, niin työnantaja ei välttämättä suostu maksamaan palkka abortin ajalta ja sanoo sairauden polevan itseaiheutettu. Mutta jos työnanatajalla on järkeä ja olet pitkässä työsuhteessa,e li palkkalistoilla myös kun äitiysloma alkaisi, niin olisi kohtuullista maksaa palkka. Mutta voi työnantaja katsoa silti abortin itseaiheutetuksi sairauspoissaoloksi... Eli palkkaa en hirveämmin odottelisi.
Itse teen epäsäännöllistä vuorotyötä ja kun sain abortti ajan, niin vaihdoin työkaverin aknssa vuoron, että sain vapaapäivän. Kolmen päivän sairauslomatodistuksen sain kanssa, mutta en sitä käyttänyt, sillä olo oli seuravana päivänä jo ihan hyvä, ei estettä töihin menolle...- tämä on
ihmeellinen käytäntö. En ymmärrä miksi työkyvyttömyyden syytä pitäisi työnantajalle kertoa. Jos työkyvyttömyys kerran on lääkärin toteama, niin sen pitäisi riittää. Syyt sairauspoissaoloonhan voivat olla vaikka miten intiimit ja kuitenkin työnantajiakin on joka lähtöön... Itselläni on esim. edessä pieni päiväkirurginen toimenpide ongelmallisen virtsankarkailun helpottamiseksi. Juu, en tosiaankaan toivoisi henkisesti 14 vuotisen tasolla olevan sovinistisia vitsejä laukovan pomoni tietävän mitään minun virtsankarkailujutuistani! Abortti ei todellakaan ole ainoa äärimmäisen henkilökohtainen sairauspoissaolon syy...
- 1977
tämä on kirjoitti:
ihmeellinen käytäntö. En ymmärrä miksi työkyvyttömyyden syytä pitäisi työnantajalle kertoa. Jos työkyvyttömyys kerran on lääkärin toteama, niin sen pitäisi riittää. Syyt sairauspoissaoloonhan voivat olla vaikka miten intiimit ja kuitenkin työnantajiakin on joka lähtöön... Itselläni on esim. edessä pieni päiväkirurginen toimenpide ongelmallisen virtsankarkailun helpottamiseksi. Juu, en tosiaankaan toivoisi henkisesti 14 vuotisen tasolla olevan sovinistisia vitsejä laukovan pomoni tietävän mitään minun virtsankarkailujutuistani! Abortti ei todellakaan ole ainoa äärimmäisen henkilökohtainen sairauspoissaolon syy...
Alkoholihan se yleisin suomalainen syy.
Eli ihminen juo, tulee työkyvyttömäksi.
Lääkäri toteaa vain kyseisen työkyvyttömyyden. Tästä ihmisestä ei ole tällä hetkellä työhön.
Lääkäri kirjoittaa päihtymys työkyvyttömyyden syyksi. Lääkäri on tehnyt osuutensa.
Työnanataja maksaa palkkaa ja työnantaja tottakai on tarkka rahoistaan. Jos joku on poissa työstä päihtymyksen takia, on kohtuutonta, että hän saisi palkkaa kyseiseltä ajalta.
Eli kun meille on joskus ajettu työntekijöiden oikeudet ammattiliittojen voimin, niinv astaavasti myös työntantjille on ajettu oikeudet. Heillä on oikeus itse päättää siitä, milloin sairauslomanajalta maksetaan palkaa ja milloin ei. Nämä ehdot löytyvät työehtosopimuksesta, jossa lukee esim. että työnantaja saa käyttää harkintaansa maksaako sairauslomaajan palkkaa itseaiheutetun työkyvyttömyyden ajalta. - 1977
tämä on kirjoitti:
Toivottavasti kuulut ammattiliittoon, jos joudut sovinististen vitsien uhriksi työnantajasi taholta.
Esimies ei ole kuitenkaan sama kuin työnantaja aina, eli ns. pomo ei välttämättä koskaan saa tietää sairauspoissaolon syytä. Mutta jos on pikkufirma, niin siten ikävämpää. Itselläni esimerkiksi on ainakin kolmessa tasossa pomoja, ennenkuin on sellainen pomo joka ratkaisee asioita, kenelle maksetaan palkka sairausloman ajalta kenelle ei ja joka saa siis tietää miksi ollaan oltu poissa. - ei minulla
1977 kirjoitti:
Alkoholihan se yleisin suomalainen syy.
Eli ihminen juo, tulee työkyvyttömäksi.
Lääkäri toteaa vain kyseisen työkyvyttömyyden. Tästä ihmisestä ei ole tällä hetkellä työhön.
Lääkäri kirjoittaa päihtymys työkyvyttömyyden syyksi. Lääkäri on tehnyt osuutensa.
Työnanataja maksaa palkkaa ja työnantaja tottakai on tarkka rahoistaan. Jos joku on poissa työstä päihtymyksen takia, on kohtuutonta, että hän saisi palkkaa kyseiseltä ajalta.
Eli kun meille on joskus ajettu työntekijöiden oikeudet ammattiliittojen voimin, niinv astaavasti myös työntantjille on ajettu oikeudet. Heillä on oikeus itse päättää siitä, milloin sairauslomanajalta maksetaan palkaa ja milloin ei. Nämä ehdot löytyvät työehtosopimuksesta, jossa lukee esim. että työnantaja saa käyttää harkintaansa maksaako sairauslomaajan palkkaa itseaiheutetun työkyvyttömyyden ajalta.tässä mistään rahasta ole kyse. Sama se mulle tuleeko palkkaa sairauslomasta vai ei, mutta en haluaisi työnantajani tietävän niin intiimistä ongelmastani kuin virtsankarkailu.
Minusta työnantajille ei pitäisi olla pakko kertoa sairausloman syytä, ellei sairauslomia ole samalla henkilöllä poikkeuksellisen paljon. Ja eikös se lääkäri voisi toimia sen määrittelijänä onko työkyvyttömyyden syy itse aiheutettua vaiko ei? Joskushan aborttiinkin esimerkiksi on sellaiset syyt, joille ei itse ole mitään voinut. Tai jos syy pitää kertoa, niin esimerkiksi "gynegologinen peruste" pitäisi riittää tms. - kylläkin
1977 kirjoitti:
Toivottavasti kuulut ammattiliittoon, jos joudut sovinististen vitsien uhriksi työnantajasi taholta.
Esimies ei ole kuitenkaan sama kuin työnantaja aina, eli ns. pomo ei välttämättä koskaan saa tietää sairauspoissaolon syytä. Mutta jos on pikkufirma, niin siten ikävämpää. Itselläni esimerkiksi on ainakin kolmessa tasossa pomoja, ennenkuin on sellainen pomo joka ratkaisee asioita, kenelle maksetaan palkka sairausloman ajalta kenelle ei ja joka saa siis tietää miksi ollaan oltu poissa.ammattiliittoon. Mutta tuntuu vaan älyttömältä että tällaisen asian takia pitää joko valita kuuleeko sovinistisia vitsejä intiimeistä vaivoistaan vai lähteekö käymään isoa juttua työnantajaansa vastaan niiden takia. Kummassakin tapauksessa joudun mielestäni kärsimään kohtuuttomasti sairauteni takia.
- 1977
ei minulla kirjoitti:
tässä mistään rahasta ole kyse. Sama se mulle tuleeko palkkaa sairauslomasta vai ei, mutta en haluaisi työnantajani tietävän niin intiimistä ongelmastani kuin virtsankarkailu.
Minusta työnantajille ei pitäisi olla pakko kertoa sairausloman syytä, ellei sairauslomia ole samalla henkilöllä poikkeuksellisen paljon. Ja eikös se lääkäri voisi toimia sen määrittelijänä onko työkyvyttömyyden syy itse aiheutettua vaiko ei? Joskushan aborttiinkin esimerkiksi on sellaiset syyt, joille ei itse ole mitään voinut. Tai jos syy pitää kertoa, niin esimerkiksi "gynegologinen peruste" pitäisi riittää tms.Juuri mitä sanoit lopussa, joskus tilanteet vaihtelevat, aborttikaan ei ole aian itse aiheutettu. Myös työnantajien kannat vaihtelevat, siksi lääkäri ei voi niihin puuttua, joku katsoo läpi sormien, toinen taas on erittäin tiukkis rahojensa suhteen.
Uskon, että jokin inhimillinen mahdollisuus on, kun et vaadi palkkaa ajalta. Jos ei ole potkujen vaaraa, niin voithan olla niinkuin luvattomasti poissa työstä, eli et toimita ollenkaan sairauslomatodistusta...
Tai hetkinen: Omasta työehtosopimuksesta tuli mieleen sellainen juttu, että työnanatajalla on oikeus pidättäytyä palkan maksusta, jos selvitys poissaolonsyystä on epäselvä. Pyydä siis lääkäriltä ihan suoraan tekemään ympäripyöreä selvitys, koska et välttämättä haluakaan palkkaa. Esimerkiksi tuo mainitsemasi voi olla varsin hyvä. Ja tuollahan on vielä mahdollisuudet vaikka saadakin se palkka. Mutta onhan ainakin jokin selvä syy, miksi olet ollut poissa ja tuota ei voi epäillä päihtymykseksi. Jos yönantaja vaatii tarkempaa selvitystä, sano vain, että "jätä se palkka maksamatta, mutta tarkempaa en kerro, minulla on todistus poissaoloon ja se riittää..." - Kokemus-73
kylläkin kirjoitti:
ammattiliittoon. Mutta tuntuu vaan älyttömältä että tällaisen asian takia pitää joko valita kuuleeko sovinistisia vitsejä intiimeistä vaivoistaan vai lähteekö käymään isoa juttua työnantajaansa vastaan niiden takia. Kummassakin tapauksessa joudun mielestäni kärsimään kohtuuttomasti sairauteni takia.
Jos työpaikallasi todella toimitaan niin että pomot vitsailevat salassapidettävistä asioista(=työntekijöiden terveystiedot) kaikkien kuullen niin siellä on myös paljon muuta pielessä. Silloin pomot eivät tiedä velvollisuuksiaan eivätkä tunne lainsäädäntöä puhumattakaan siitä että he eivät tiedä edes normaaleja käytössääntöjä. Sinuna ottaisin vain lomaa toimenpidettä varten mutta miettisin muutamaan kertaan haluaisinko olla tuollaisessa työpaikassa enää jatkossa. Suurimmassa osassa firmoja nimittäin asiat hoidetaan asiallisesti ja ilman mitään turhia puheita.
- asian näin
että mulla on lääkärikäynti, lääkärin käynnin jälkeen sanoin, että laittoivat lähetteen polille, polikäynnin jälkeen sanoin, että ottavatkin mut sisälle osastolle toimenpiteitä varten. Missään vaiheessa en kertonut todellista syytä, kunnes tuli pattitilanne. Eli masennuin ja jouduin tämän takia turvautumaan laitoshoitoon. Silloin menin luottamuksellisesti puhumaan pomon kanssa ja hän sanoi, että kyllä se on silleen, että jos meinaa jaksaa töitä tehdä niin pitää jaksaa itsensä hoitaa kuntoon. Pelkäsin työni puolesta, koska olin uusi remmissä ja työsoppari oli juuri loppumassa. Tosin jatkoa pitäisi olla tiedossa. Selitin myös miten paljon juuri tämä työ on vaikuttanut positiivisesti perhe-elämään, ja miten työpaikan muutos joka minulla tarkottaisi vuorotyöhön palaamista saattaisi viedä pohjan koko arjesta selviytymisestä.
- poissa-olo
Varmaan ehkä kannattaa miettiä sitä raskauden alkamista myös muulta kannalta. Vaikka sen voi tehdä ihan salassa niin kuitenkin itse sitä abortin toedellisuutta ei pakoon pääse. Jos abortin jälkeen ahdistaa niin on tosi vaikeaa työssä näytellä että hyvin menee kun oma sydän on ihan riekaleina ja sitten ainakaan ei voi kertoa ja menee kamala energia siihen kasvojen pitämiseen. Mun mielestä abortille on myös vaihtoehtoja joka tilanteessa!
- saikkutodistuksen
Ja siinä se. He ovat vaitiolovelvollisia, joten eipä varsinainen työporukka tiennyt muuta kuin että olin kaksi viikkos sairaslomalla.
Ainakaan meillä ei tarvitse työkavereille tai edes pomolle kertoa sen tarkempaa syytä miksi on sairaslomalle kirjoitettu. Se on sitten ihan omassa harkinnassa, jos todistus on työterveyteen toimitettu. - helejdjskdjd
Mitä vittua ihmiset nyt niitä syitä
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p595910Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "793289Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242511No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol402115- 202055
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621843Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61639Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83123281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome201216Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah811085