Ei se näkkyy mene moottorikelkkailijoilla kaaliin, jotta missä saa ajella ja millä vauhdilla! Tiet, joilla ajelette: SELVITTÄKÄÄ ONKO NIILLÄ OIKEUS MOOTTORIKELKOILLA AJAA.
Pienet metsätiet ovat usein yksityisten omistuksessa, ja näin ollen moottoriajoneuvoilla niillä liikkuminen ei ole aivan tuosta noin vaan yksioikoista, luvallista. KYSYKÄÄ MAANOMISTAJILTA LUPA. Jokamiehen oikeus ei koske moottorikelkalla liikkuvaa. Kävellen on eri asia.
Etenkin metsäiset tiet, näitä käytetään paljon hevosharrastajien keskuudessa ettemme menisi autoilijoiden sekaan ja välttäisimme vilkkaat päätiet ja kohtaamiset jopa rekkojen kanssa. Mitä tapahtuu kun moottorikelkalla päräytetään huimuuksissaan kahdeksaakymppiä yllättäen mutkan takaa vastaan! Mitä? Näitä kokemuksia ollaan jo kerätty ja hevonen ei tällaista kestä. Lähellä ovat ihmis-/eläinvahingot. Hevonen lähtee keltä tahaan käsistä jos kelkalla pelotellaan. Talvisin tämä on aina ongelma.
Ajelkaa siellä pääteitten varsilla ajoluiskissa jos siihenkään lupa on (merkityt reitit ovat kelkkailijoille), mutta älkää tulko luvatta yksityisten sivu/metsä/koti/pihateille. En enää monesti saa hevostani käsissä pidettyä harkitsemattoman hurjastelevan kelkkailijan tähden. Aina maastoon lähtiessä pelottavaa vaikka omilla mailla hevosella liikkuisinkin. Tämä ei ole oikein. Järki käteen kelkkailijat. Hevonen pakenee, se on saaliseläin. Tumma epämääräisesti liikkuva ja ääntelevä moottorikelkan möykky on sille peto. Kuka ottaa sitten vastuun kun ratsastaja on tämän tähden loukkaantuneena tai pahimmassa tapauksessa hengettömänä maassa?
Moottorikelkat ja hevoset
41
1270
Vastaukset
- ole sellaisia
kisoja joissa yritetään pysyä mahdollisimaan kauva vikuroivan hevosen selässä. TV:ssä näytetty kun cowboyt yrittävät epätoivon vimmalla pysyä hevosen selässä. Hurjalta meno vaikuttaa ja kansa hurraa. Jollain tavoin siihenkin täytyy harjoitella että voi sanoa olevansa hevosmies.
- Kauhun hetkiä
Aha. Just. Tänään ei taida minulla huumorintaju tähän riittää. Seuraavan kerran nämä luvattomat kelkkaharjoittelijat neuvottelevat poliisin kanssa. Katotaan sitten millaista rodeota on.
- nettisivuilla
näkyi olevan tapaus Haapajärveltä: Kelkkailija oli ajanut hevosmiehen päälle ja lähtenyt sitten pakoon, kun isäntä oli yrittänyt hätistää kelkkailijaa pois ajelemasta hevosaitauksen lähellä,
- Kauhun hetkiä
Joo. Tuokin vielä. Just tuommoiseksi on mennyt. Aivan päättömäksi touhuksi! Röyhkeäksi. Älyttömäksi. Koko ajan saa olla pelossa, että mitä seuraavaksi tapahtuu, että tullaanko hevosen kanssa yhtenä kappaleena takaisin. Maastoratsastuksesta menee rentous ja riemu. En tiedä, mikä se ihmisiä nykyään vaivaa. Tämä ei ole ollenkaan leikin asia. Pitäisi nyt olla jotain maalaisjärkeä kelkkailijallakin päässä ja kunnioitusta. Ja etenkin heidän pitäisi noudattaa lakeja ja omia reittejään. Kelkan ja hevosen kohtaaminen voi olla katastrofi. Varsinkin viikonloppuisin molemmat lajin harrastajat ovat aktiivisesti tuolla luonnossa liikkeellä; ei ole oikein, että minä joudun OMALLA metsätielläni pelkäämään kaahaavia kelkkailijoita.
- Tavan tallaaja
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Joo. Tuokin vielä. Just tuommoiseksi on mennyt. Aivan päättömäksi touhuksi! Röyhkeäksi. Älyttömäksi. Koko ajan saa olla pelossa, että mitä seuraavaksi tapahtuu, että tullaanko hevosen kanssa yhtenä kappaleena takaisin. Maastoratsastuksesta menee rentous ja riemu. En tiedä, mikä se ihmisiä nykyään vaivaa. Tämä ei ole ollenkaan leikin asia. Pitäisi nyt olla jotain maalaisjärkeä kelkkailijallakin päässä ja kunnioitusta. Ja etenkin heidän pitäisi noudattaa lakeja ja omia reittejään. Kelkan ja hevosen kohtaaminen voi olla katastrofi. Varsinkin viikonloppuisin molemmat lajin harrastajat ovat aktiivisesti tuolla luonnossa liikkeellä; ei ole oikein, että minä joudun OMALLA metsätielläni pelkäämään kaahaavia kelkkailijoita.
Mitäs pitäis tehdä, kun ajelevat hevosillaan minun yksityisellä peltotiellä sekä pelloilla??? Ja tätä ei oo sattunu muutamaa kertaa, vaan se on jokapäiväistä. Ei oo kukaan käyny multa lupaa kysymässä...
- Kauhun hetkiä
Tavan tallaaja kirjoitti:
Mitäs pitäis tehdä, kun ajelevat hevosillaan minun yksityisellä peltotiellä sekä pelloilla??? Ja tätä ei oo sattunu muutamaa kertaa, vaan se on jokapäiväistä. Ei oo kukaan käyny multa lupaa kysymässä...
Yksityisillä teillä saa jokamiehen oikeuden mukaan RATSASTAA, sillä ratsukko (ihminen hevosen selässä) rinnastetaan jalankulkijaan. Toisin on sitten jos on kärryt perässä. Tämä on jo ajoneuvo, ja sitten ei olisi lupa tulla kysymättä.
Pelloille ei koskaan olipa ratsastaen tai kärryillä jos ei ole lupaa. Viljelyksiä ei saa talloa.
Mutta jos yksityiset hevosihmiset (eivät yritystarkoitukseen siis) käyttävät teitäsi ratsastukseen, näin saa tehdä. Jokamiehen oikeus ja jalankulkija.
Yhteiset säännöt olisi jokaisen hyvä tietää. - Kauhun hetkiä
Eilenkin taas kotimetsätiellä oli kelkoilla hurjasteltu. Oli lauantai, viikonloppu. Tullaan vaan röyhkeästi, ei mitään rotia. Urut auki. Kiitän taas kerran etten juuri sillä hetkellä ollut menossa siellä hevoseni kanssa. Kun vaan saan tuntomerkit ylös.:(
- Hevosmies
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Eilenkin taas kotimetsätiellä oli kelkoilla hurjasteltu. Oli lauantai, viikonloppu. Tullaan vaan röyhkeästi, ei mitään rotia. Urut auki. Kiitän taas kerran etten juuri sillä hetkellä ollut menossa siellä hevoseni kanssa. Kun vaan saan tuntomerkit ylös.:(
Moottori kelkoista on tullut riesa ja mitenkä röyhkeästi mennään.Pieni piiri ei tunne lakeja ja velvollisuuksia.Pilaavat toistenkin maineen. Johdettu kelkkailu on ihan jees.Mitä laki sanoo yksityisten mailla ajamisesta, kysyn vaan!!!?
Hevonen, jonka selässä on ratsastaja täytyy kohdata tosi varoen kelkalla tai autolla! - Kauhun hetkiä
Hevosmies kirjoitti:
Moottori kelkoista on tullut riesa ja mitenkä röyhkeästi mennään.Pieni piiri ei tunne lakeja ja velvollisuuksia.Pilaavat toistenkin maineen. Johdettu kelkkailu on ihan jees.Mitä laki sanoo yksityisten mailla ajamisesta, kysyn vaan!!!?
Hevonen, jonka selässä on ratsastaja täytyy kohdata tosi varoen kelkalla tai autolla!Kyllä, johdetut kelkkailut ovat ok. He noudattavat reittejään ja lakeja, mutta sitten kun on muutama yksityinen, hyvä, että edes hallitsevat ajokkejaan ja ovat kuin maaliman omistajat.
Minä suoraan sanoen pelkään jo jokaista pihasta lähtöä. Ja se jännityshän tarttuu hevoseenkin. Mikä helekutin rentous siinä on enää harrastaa kun en tiedä ryöstäytyykö ruuna taas tällä kertaa käsistä. Eikä heillä ole YHTÄÄN MITÄÄN ASIAA minun yksityiselle tiealueelleni! Tiedän, että käyttävät reittiä oikaistakseen järvialueille ja suuremman kaupungin suuntaan. Kaksi eri kelkkailijaa olen havainnut.
Autoilijoille täytyy antaa kiitosta. Moni huomioi nykyisin jo aika hyvin. Hidastaa. Siltikin jos on pakko mennä tuonne autojen sekaan, tulen selästä alas ja talutan hevosen sen pätkän verran. - Tavan tallaaja
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Kyllä, johdetut kelkkailut ovat ok. He noudattavat reittejään ja lakeja, mutta sitten kun on muutama yksityinen, hyvä, että edes hallitsevat ajokkejaan ja ovat kuin maaliman omistajat.
Minä suoraan sanoen pelkään jo jokaista pihasta lähtöä. Ja se jännityshän tarttuu hevoseenkin. Mikä helekutin rentous siinä on enää harrastaa kun en tiedä ryöstäytyykö ruuna taas tällä kertaa käsistä. Eikä heillä ole YHTÄÄN MITÄÄN ASIAA minun yksityiselle tiealueelleni! Tiedän, että käyttävät reittiä oikaistakseen järvialueille ja suuremman kaupungin suuntaan. Kaksi eri kelkkailijaa olen havainnut.
Autoilijoille täytyy antaa kiitosta. Moni huomioi nykyisin jo aika hyvin. Hidastaa. Siltikin jos on pakko mennä tuonne autojen sekaan, tulen selästä alas ja talutan hevosen sen pätkän verran.Niin kaikkien tiellä liikkuvien tulee noudattaa sääntöjä ja lakeja. Ihmetyttää miksi sellaisilla hevosilla pitää lähteä liikenteen sekaan, jotka eivät kestä normaalinopeuksilla liikkuvia ajoneuvoja. Autotkin pitää olla katsastuksessa todettu liikennekelpoisiksi. Jonkinlainen "katsastus" pakolliseksi hevosillekin joilla ajetaan tiellä muun liikenteen seassa.
- Ohhoi
Niin kaikkien tiellä liikkuvien tulee noudattaa sääntöjä ja lakeja. Ihmetyttää miksi sellaisilla hevosilla pitää lähteä liikenteen sekaan, jotka eivät kestä normaalinopeuksilla liikkuvia ajoneuvoja. Autotkin pitää olla katsastuksessa todettu liikennekelpoisiksi. Jonkinlainen "katsastus" pakolliseksi hevosillekin joilla ajetaan tiellä muun liikenteen seassa.
Nyt ollaan ihan ulkona aiheesta. Joo.
- meetwurstinkin
Ohhoi kirjoitti:
Nyt ollaan ihan ulkona aiheesta. Joo.
osata käyttäytyä liikenteessä,eikä säntäillä sinnetänne.
Vai voiko mielestäsi kopukka rynntä vaikka moottoritielle,jos kopukankuljettaja niin haluaa? - Kauhun hetkiä
meetwurstinkin kirjoitti:
osata käyttäytyä liikenteessä,eikä säntäillä sinnetänne.
Vai voiko mielestäsi kopukka rynntä vaikka moottoritielle,jos kopukankuljettaja niin haluaa?Meetwurstisi sinä löydät citymarketista. Hevoset ratsastajineen koittavat kyllä parhaan kykynsä mukaan välttää päätiet. Juurikin sen takia minäkin haluaisin metsäisiä teitä käyttää rauhassa, mutta kai se "kopukka" ryntää jos kelkalla siellä pelotellaan. Moottorivehkeet moottorivehkeitten reittilöille, ei hevosten sekaan.
Mitä te nyt siellä väännätte? Simppeli asia. - ja kopukat
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Meetwurstisi sinä löydät citymarketista. Hevoset ratsastajineen koittavat kyllä parhaan kykynsä mukaan välttää päätiet. Juurikin sen takia minäkin haluaisin metsäisiä teitä käyttää rauhassa, mutta kai se "kopukka" ryntää jos kelkalla siellä pelotellaan. Moottorivehkeet moottorivehkeitten reittilöille, ei hevosten sekaan.
Mitä te nyt siellä väännätte? Simppeli asia.pois tiealueilta metsiin(huom.omiin).
Pois pilaamasta toisten teitä!
- kuninkaitako?
On se sitten merkillistä,kun kaikenmailman kopukoilla ajellaan ja ratsastellaan toisten omistamilla yksityisteillä.Tielaissakin mainitaan,että vahingonaiheuttajan on korjattava aiheuttamansa.Vaan muutamat kopukanomistajat pilaavat tiet ja jopa pihoissa käyvät kääntämässä kärrinsä ja paskattamassa ratsukkonsa maanomistajalta kysymättä.
Jos mainitset korvausvastuusta,saat vain pelkän olankohautuksen vastaukseksi.
Joten tällaistakin löytyy.- Kauhun hetkiä
No se on väärin jos pihaan tullaan. Se on yksityisaluetta eli 150 metriä pitäisi olla raja pihoista. Mutta jos yksityistiellä ratsastetaan esim. tien laitaa, sitä EI voida kieltää. Kuten edellä jo sanoin, ratsukko on sama kuin jalankulkija eli tietä saa käyttää jokamiehen oikeudella. Pihaan ei saa tulla eikä viljelyksille. Kärriä perässä vetävä hevonen luokitellaan taas ajoneuvoksi, ja nämä eivät luvatta teitäsi/alueitasi saisi käyttää.
Mutta kuulehan, tässä on kyse nyt siitä, että moottorikelkan kohtaamisissa voi mennä HENKI! Paska pihassa ei voi henkeä viedä ja sellaisen sinä voit kieltää. Mutta minä en mahda kaahaaville kelkkailijoille (muutamalla ihmiselle) mitään, että he saattavat vielä tulevaisuudessa aiheuttaa ison vahingon ratsastajalle tai hevoselle! Ja nyt tällä hetkellä se tuntuu kyllä suuremmalta hädältä kuin tienlaidassa oleva kikkare.
Paskako painaa enemmän kuin henki...Kysyn vaan. Sinun tapukseesi löytyy selvät lait ja yleensä hevosihmiset nämä tietävätkin. Mutta mitä tehdä viisveisaavista moottorikelkkatyypeistä? Vääntävät vaan kahvasta, että pahemmin ulvahtaa! Oikeasti on mahdollista vammautua hevosen kanssa pahasti. Tämä ei ole mikään leikkimielinen huoli.
Minun teilleni näillä moottorikelkkahepuilla ei olisi myöskään mitään asiaa; minä tulen hevosellani näköesteisellä tiellä rauhallista käyntiä mutkan takaa ja kelkka tulee rajua vauhtia vastaan! Te voitte jokainen kuvitella seuraukset. Puupinonko minä tielle rakennan vai mitä teen. - satavarmasti
Kauhun hetkiä kirjoitti:
No se on väärin jos pihaan tullaan. Se on yksityisaluetta eli 150 metriä pitäisi olla raja pihoista. Mutta jos yksityistiellä ratsastetaan esim. tien laitaa, sitä EI voida kieltää. Kuten edellä jo sanoin, ratsukko on sama kuin jalankulkija eli tietä saa käyttää jokamiehen oikeudella. Pihaan ei saa tulla eikä viljelyksille. Kärriä perässä vetävä hevonen luokitellaan taas ajoneuvoksi, ja nämä eivät luvatta teitäsi/alueitasi saisi käyttää.
Mutta kuulehan, tässä on kyse nyt siitä, että moottorikelkan kohtaamisissa voi mennä HENKI! Paska pihassa ei voi henkeä viedä ja sellaisen sinä voit kieltää. Mutta minä en mahda kaahaaville kelkkailijoille (muutamalla ihmiselle) mitään, että he saattavat vielä tulevaisuudessa aiheuttaa ison vahingon ratsastajalle tai hevoselle! Ja nyt tällä hetkellä se tuntuu kyllä suuremmalta hädältä kuin tienlaidassa oleva kikkare.
Paskako painaa enemmän kuin henki...Kysyn vaan. Sinun tapukseesi löytyy selvät lait ja yleensä hevosihmiset nämä tietävätkin. Mutta mitä tehdä viisveisaavista moottorikelkkatyypeistä? Vääntävät vaan kahvasta, että pahemmin ulvahtaa! Oikeasti on mahdollista vammautua hevosen kanssa pahasti. Tämä ei ole mikään leikkimielinen huoli.
Minun teilleni näillä moottorikelkkahepuilla ei olisi myöskään mitään asiaa; minä tulen hevosellani näköesteisellä tiellä rauhallista käyntiä mutkan takaa ja kelkka tulee rajua vauhtia vastaan! Te voitte jokainen kuvitella seuraukset. Puupinonko minä tielle rakennan vai mitä teen.saan ajaa vaikka panssarivaunulla omalla yksityistielläni,jonka olen itse omalla kustannuksellani rakentanut omalle maalleni ja huolehdin myös talvikunnossapidosta.
Silti näitä nyrkinpuijia ja huutelijoita ilmestyy kopukoineen tietä rikkomaan.
Mutta hyvähän se on,että on hevosia,saadaan meetvurstia! - Kauhun hetkiä
satavarmasti kirjoitti:
saan ajaa vaikka panssarivaunulla omalla yksityistielläni,jonka olen itse omalla kustannuksellani rakentanut omalle maalleni ja huolehdin myös talvikunnossapidosta.
Silti näitä nyrkinpuijia ja huutelijoita ilmestyy kopukoineen tietä rikkomaan.
Mutta hyvähän se on,että on hevosia,saadaan meetvurstia!Ajele sinä omillasi, just niin, omillasi! Mutta älä tule muiden! PYSY siellä OMILLA maillasi. Siitä tässä nyt ei olekaan kyse jos omillasi ajelet, mutta minun mailleni ette luvatta tule ihmisiltä ja eläimiltä henkiä viemään. Kyllä teille kelkkamiehillekin lait löytyy. Seuraavan kerran kun joku viikonloppu tiellä odottaakin sinivalkea auto niin katotaan miten suut pannaan. Ei mahda mennä enää meetwurstikaan mielellään kurkusta alas kun sanktioita selvitellään, että kuka liikkuu ja missä ja millä oikeuksilla.
- sanat !
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Ajele sinä omillasi, just niin, omillasi! Mutta älä tule muiden! PYSY siellä OMILLA maillasi. Siitä tässä nyt ei olekaan kyse jos omillasi ajelet, mutta minun mailleni ette luvatta tule ihmisiltä ja eläimiltä henkiä viemään. Kyllä teille kelkkamiehillekin lait löytyy. Seuraavan kerran kun joku viikonloppu tiellä odottaakin sinivalkea auto niin katotaan miten suut pannaan. Ei mahda mennä enää meetwurstikaan mielellään kurkusta alas kun sanktioita selvitellään, että kuka liikkuu ja missä ja millä oikeuksilla.
Mitenkä se tuntuu,että alkaa äänesi kimakoitua?
Taatusti en ole yksityitielläsi kelkkoineni häiritsemässä kopukkaasi.
Tulen myöskin pitämään huolen,etteivät kopukat nimun tietäni pilaa.Mikäli näen Poutun mannekiinejä jatkossa tielläni,tulen vaatimaan vahingonkorvausta lanaamisesta ja muusta tienkäytöstä. - Kauhun hetkiä
sanat ! kirjoitti:
Mitenkä se tuntuu,että alkaa äänesi kimakoitua?
Taatusti en ole yksityitielläsi kelkkoineni häiritsemässä kopukkaasi.
Tulen myöskin pitämään huolen,etteivät kopukat nimun tietäni pilaa.Mikäli näen Poutun mannekiinejä jatkossa tielläni,tulen vaatimaan vahingonkorvausta lanaamisesta ja muusta tienkäytöstä.Samat sanat, joo. Mitenkä se tuntuu minustakin, että sielläkin istutaan kekäleen päällä, niin. Valitettavasti sinä et voi ratsastamista kieltää. Et. Muuta kuin pihassasi.
Eikä tässä muusta "häirinnästä" ole kyse kuin vaan ratsastajan hengestä kun moottorikelkoista puhutaan. On se kumma vimma, että halutaan toista vahingoittaa kun hyvin tiedetään, että hevonen on eläin ja aika herkkä sellainen. Kummaa vihaa eläimiä ja ihmisiä kohtaan. - kopukkakuskit
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Samat sanat, joo. Mitenkä se tuntuu minustakin, että sielläkin istutaan kekäleen päällä, niin. Valitettavasti sinä et voi ratsastamista kieltää. Et. Muuta kuin pihassasi.
Eikä tässä muusta "häirinnästä" ole kyse kuin vaan ratsastajan hengestä kun moottorikelkoista puhutaan. On se kumma vimma, että halutaan toista vahingoittaa kun hyvin tiedetään, että hevonen on eläin ja aika herkkä sellainen. Kummaa vihaa eläimiä ja ihmisiä kohtaan.eivät korvaa aiheuttamaansa vahinkoa,kyllä oikeuslaitos laittaa asiat kohdalleen.
Jälkien lanauksesta lähtee lasku,liikutpa sitten vaikka ratsain. - Kauhun hetkiä
kopukkakuskit kirjoitti:
eivät korvaa aiheuttamaansa vahinkoa,kyllä oikeuslaitos laittaa asiat kohdalleen.
Jälkien lanauksesta lähtee lasku,liikutpa sitten vaikka ratsain.Yleensä kaupunkilaiset puhuvat näin ja kerran yksikin mies ilman mitään oikeutta vaati tasaamaan tietä hammasharjalla! On sitä aikoihin eletty, sanon minä.
Kyllä hevonen enemmän luontoon kuuluu luonnon omana eläimenä kuin jokin bensalla rytkävä kelkka.
Ja huom sitä paitsi, koitetaan pysyä aiheessa. Kelkat aiheuttavat oikeasti vaaratilanteita, hengenvaarallisia. Tässä nyt kukaan kenenkään teitä halua pilata. Henkiä vaan suojellaan kaahavilta kelkkailijoilta, joten mistä herne nenään ja viha hevosharrastajia kohtaan? Kaikille on lait olemassa ja fiksut hevosihmiset tietävät ne. Lue, mitä laista olen jo kirjoittanutkin. Vai muutenko nyt vaan kiukuttaa? - luontoon..
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Yleensä kaupunkilaiset puhuvat näin ja kerran yksikin mies ilman mitään oikeutta vaati tasaamaan tietä hammasharjalla! On sitä aikoihin eletty, sanon minä.
Kyllä hevonen enemmän luontoon kuuluu luonnon omana eläimenä kuin jokin bensalla rytkävä kelkka.
Ja huom sitä paitsi, koitetaan pysyä aiheessa. Kelkat aiheuttavat oikeasti vaaratilanteita, hengenvaarallisia. Tässä nyt kukaan kenenkään teitä halua pilata. Henkiä vaan suojellaan kaahavilta kelkkailijoilta, joten mistä herne nenään ja viha hevosharrastajia kohtaan? Kaikille on lait olemassa ja fiksut hevosihmiset tietävät ne. Lue, mitä laista olen jo kirjoittanutkin. Vai muutenko nyt vaan kiukuttaa?se tosiaan kuuluu.Miksi sitten pilaatte muiden maksamia ja kunnossapitämiä teitä?
Fiksut kopukkakuskit tosiaankin osaavat vetää kärriensä perässä autonrenkaita lanana,tyhmät kopukkakuskit eivät.
Entäs ratsastajat?Kymmenkunta notkoselkäistä kaakkia latoo tiellä jokapäivä peräkkäin.
Luuletko,ettei tiehen synny valtava ura?Voit joskus vilkaista sinne kopukan taakse ja ihailla jälkiäsi!
Olisikohan niissäkin kauhistelun aihetta? - kopotikopoti
luontoon.. kirjoitti:
se tosiaan kuuluu.Miksi sitten pilaatte muiden maksamia ja kunnossapitämiä teitä?
Fiksut kopukkakuskit tosiaankin osaavat vetää kärriensä perässä autonrenkaita lanana,tyhmät kopukkakuskit eivät.
Entäs ratsastajat?Kymmenkunta notkoselkäistä kaakkia latoo tiellä jokapäivä peräkkäin.
Luuletko,ettei tiehen synny valtava ura?Voit joskus vilkaista sinne kopukan taakse ja ihailla jälkiäsi!
Olisikohan niissäkin kauhistelun aihetta?On se nyt helevetti kauheaa jos tiessä on pari pomppua jumaliste. Hommoo autoon uudet iskarit tai vaiha siehii hevoseen nii ei ryttyytä autossa niin pahasti! Kai tuo nyt hevonen kuuluu tiellehii paremmin ku auto; kumpika ol ensin. Turhaa narinaa mistään urista. Tulloohan ne talavella autoloittenni renkaista. Turhan urputusta kaik tyyn.
- pari pomppua!
kopotikopoti kirjoitti:
On se nyt helevetti kauheaa jos tiessä on pari pomppua jumaliste. Hommoo autoon uudet iskarit tai vaiha siehii hevoseen nii ei ryttyytä autossa niin pahasti! Kai tuo nyt hevonen kuuluu tiellehii paremmin ku auto; kumpika ol ensin. Turhaa narinaa mistään urista. Tulloohan ne talavella autoloittenni renkaista. Turhan urputusta kaik tyyn.
Tyypillistä kopukkakuskin vähättelyä tuommoinen.
Arveletko parilla pompulla selviäväsi,jos päivittäin kaakillasi ajat rattaat perässä hiekkatiellä?Totta kirjoitit löpinässäsi siitä,että autoon on hommattava uudet iskarit meetvurstilauman jäljiltä,tie on tosiaankin lähes ajamattomassa kunnossa.
Taidat elää vielä 1800-lukua.Ajele kuule kopukallasi aivan muualla kuin yksityistielläni.
Tai ole sitten myös valmis maksamaan siitä,olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat! - hevosmies ei huoletonta päi...
pari pomppua! kirjoitti:
Arveletko parilla pompulla selviäväsi,jos päivittäin kaakillasi ajat rattaat perässä hiekkatiellä?Totta kirjoitit löpinässäsi siitä,että autoon on hommattava uudet iskarit meetvurstilauman jäljiltä,tie on tosiaankin lähes ajamattomassa kunnossa.
Taidat elää vielä 1800-lukua.Ajele kuule kopukallasi aivan muualla kuin yksityistielläni.
Tai ole sitten myös valmis maksamaan siitä,olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat!Tämä on niin tyypillistä kesämökkiläisen natinaa. Tullaan sieltä kaupungista ku mualiman omistajat mualle ja luullaan, että koko helevetin kesä voidaan paikallisia määräillä! Ollaan niin herkkiähipiäisiä mökkiteineen, että ai jumankauta saamari! Siinä se perkuleen citymaasturi muka pahastikin kärsii ku tätä huimasti kevyempi hevonen on tiellä ensin eiltä männy. Saamari mitä itkua joka helekutin itikan pissistä! Miettikää vähän, millasista asioista nauvutte! Ei oo elämässä suuret huolet jos on vuan hevosista valittaminen! Mänkee nii kauas ku pippuri kasvvaa itkemmään tavan normaali elämmään kuuluvista asioista. Jo pittää eräitten koppaviks käyvä! Tämä mualima ku on muitaki varten. Pankee miettien.
- Päivän selvää
pari pomppua! kirjoitti:
Tai ole sitten myös valmis maksamaan siitä,olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat!Kateutta!! Silkkaa kateutta! Vai että hevosmiehet saisivat suuria summia. Tietämättömyyttä ja sitten pitää kateellisina hevosmiehiä inhota. Eiköhän sitä hevosmies enemmän rääsyissä kulje kun kaikki menee elikon elättämiseen...Mutta kateus taitaa siellä savossa olla tyypillistä?
- kopukkakuskille
Päivän selvää kirjoitti:
Kateutta!! Silkkaa kateutta! Vai että hevosmiehet saisivat suuria summia. Tietämättömyyttä ja sitten pitää kateellisina hevosmiehiä inhota. Eiköhän sitä hevosmies enemmän rääsyissä kulje kun kaikki menee elikon elättämiseen...Mutta kateus taitaa siellä savossa olla tyypillistä?
kateellinen?
Kylläpä vitsin lasautit.Siitäkö olisin kateellinen,että saat tuijottaa hevosen persreikää jokaikinen päivä ja pilata vielä toisten ylläpitämät yksityistiet?Paskalle haisevista rääsyistäsikään en todellakaan ole kateellinen.
Idea on vaan se,että vahinkonsa se joutuu meetvurstikuskikin korvaamaan,vaikkakaan siellä hautuneen karvareuhkan tai hikisen kypärän alla tätä ei tajuakaan.
ps.kukahan se loppupelissä kateellinen on?Tuossa edellinen raapusteli maasturista pelkkää kateellisen märinää. - Päivän selvää
kopukkakuskille kirjoitti:
kateellinen?
Kylläpä vitsin lasautit.Siitäkö olisin kateellinen,että saat tuijottaa hevosen persreikää jokaikinen päivä ja pilata vielä toisten ylläpitämät yksityistiet?Paskalle haisevista rääsyistäsikään en todellakaan ole kateellinen.
Idea on vaan se,että vahinkonsa se joutuu meetvurstikuskikin korvaamaan,vaikkakaan siellä hautuneen karvareuhkan tai hikisen kypärän alla tätä ei tajuakaan.
ps.kukahan se loppupelissä kateellinen on?Tuossa edellinen raapusteli maasturista pelkkää kateellisen märinää."olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat!"
Näinhän tuota tulit kirjoittaneeksi. Eikö tämä ole muka kateutta? Aivan varmasti. On. - Hai mie mään nyt talliin
Päivän selvää kirjoitti:
"olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat!"
Näinhän tuota tulit kirjoittaneeksi. Eikö tämä ole muka kateutta? Aivan varmasti. On.Ompa aivot pienellään, tässtä aiheesta.Annetaan kaikkien kukkien kukkia.
- ruudinkeksijä?
Päivän selvää kirjoitti:
"olethan tietenkin tienannut kaakillasi raveissa SUURET summat!"
Näinhän tuota tulit kirjoittaneeksi. Eikö tämä ole muka kateutta? Aivan varmasti. On.Jos luulet,että kirjoitin SUURISTA summista vakavissani,olet todella naivi.En tiedä montakaan harrastelijaa,joka olisi voittanut muuten kuin puheissaan.
Mutta teiden rikkominen jatkukoon,sehän on pääasia! - että....
ruudinkeksijä? kirjoitti:
Jos luulet,että kirjoitin SUURISTA summista vakavissani,olet todella naivi.En tiedä montakaan harrastelijaa,joka olisi voittanut muuten kuin puheissaan.
Mutta teiden rikkominen jatkukoon,sehän on pääasia!hiostaa! Paat rattorin perrään lanan, nii johan silivvää eikä oo ennee rutun ruttua tiessä tahi otassa. :) Hyvää mieltä kaikille! Ei nurista ennää!
- eihän
että.... kirjoitti:
hiostaa! Paat rattorin perrään lanan, nii johan silivvää eikä oo ennee rutun ruttua tiessä tahi otassa. :) Hyvää mieltä kaikille! Ei nurista ennää!
toki kopukkakuskin tarvitse aiheuttamiaan vahinkoja korjata.
Kyllä ne muut jäljet siloittelee! - reality check
eihän kirjoitti:
toki kopukkakuskin tarvitse aiheuttamiaan vahinkoja korjata.
Kyllä ne muut jäljet siloittelee!Onko jäänyt gramofoonin neula junnaamaan samaan kohtaan? Kun nyt ei oikein mitään uutta näytä sieltä tulevan...Hoh hoi. Aikas tympeää turhaa jankkaamista.
- Kauhun hetkiä
Taas oli kelkoilla ajaettu minun maillani. Luvatta. Onneksi lumet kohta sulavat ja tämä paskamainen häiriköinti loppuu.
- puliset
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Taas oli kelkoilla ajaettu minun maillani. Luvatta. Onneksi lumet kohta sulavat ja tämä paskamainen häiriköinti loppuu.
...eippä se ketään sellaista naurata, jonka omaisuutta tieten tahtoen tärvellään. Vois rinnastaa varastamiseen tai muutoin ilkivaltaan, jossa rikotaan ja särjetään. Samahan se oli, kun potkaseis toisen omistaman auton kylkeen lommon tai vetäis avaimenperälle viirun kylkeen.
Tuli muuten mieleen, että antaisikko luvan ajella sun maillas jos joku ilimaantus kyselee...? - Kauhun hetkiä
puliset kirjoitti:
...eippä se ketään sellaista naurata, jonka omaisuutta tieten tahtoen tärvellään. Vois rinnastaa varastamiseen tai muutoin ilkivaltaan, jossa rikotaan ja särjetään. Samahan se oli, kun potkaseis toisen omistaman auton kylkeen lommon tai vetäis avaimenperälle viirun kylkeen.
Tuli muuten mieleen, että antaisikko luvan ajella sun maillas jos joku ilimaantus kyselee...?Se olisikin jo aivan eri asia. Minun mielestäni jos tupaan astelee rehti kysyjä, AINA voidaan neuvotella: ajoista ja reiteistä. Yhdessä kun sovitaan, voidaan estää pahat vaaratilanteet ja ollaan molemmin puolin yhteisymmärryksessä. Turvallisen harrastamisen puolesta kannattaa neuvotella. Sehän olisi itse asiassa hiiskutin hienoa, niin ei meikäläisenkään tarvitsisi ihtensä ja hevosen puolesta koko ajan pelätä.
- että osaat
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Se olisikin jo aivan eri asia. Minun mielestäni jos tupaan astelee rehti kysyjä, AINA voidaan neuvotella: ajoista ja reiteistä. Yhdessä kun sovitaan, voidaan estää pahat vaaratilanteet ja ollaan molemmin puolin yhteisymmärryksessä. Turvallisen harrastamisen puolesta kannattaa neuvotella. Sehän olisi itse asiassa hiiskutin hienoa, niin ei meikäläisenkään tarvitsisi ihtensä ja hevosen puolesta koko ajan pelätä.
...ajatella normaalilla maalaisjärjellä asioita kuin asioista...
Tuppaa vaan osa porukoista provosoitumaan liika noitten juttujensa puolesta, vaikka mitään suurempaa syytä asialliseen keskuteluun ei oliskaan.
...ja toisekseen ei mulla mitään kelkkaa ois ollukkaan, joten rauhallisia ajohetkiä hevosesi kanssa. - kopukkakuski
Kauhun hetkiä kirjoitti:
Se olisikin jo aivan eri asia. Minun mielestäni jos tupaan astelee rehti kysyjä, AINA voidaan neuvotella: ajoista ja reiteistä. Yhdessä kun sovitaan, voidaan estää pahat vaaratilanteet ja ollaan molemmin puolin yhteisymmärryksessä. Turvallisen harrastamisen puolesta kannattaa neuvotella. Sehän olisi itse asiassa hiiskutin hienoa, niin ei meikäläisenkään tarvitsisi ihtensä ja hevosen puolesta koko ajan pelätä.
ei sitten voi astella tupaan keskustelemaan asiallisesti tiekorvauksista?
Pitäisi nähdä omaakin napaansa pidemmälle! - asiahan
kopukkakuski kirjoitti:
ei sitten voi astella tupaan keskustelemaan asiallisesti tiekorvauksista?
Pitäisi nähdä omaakin napaansa pidemmälle!...ei minulle kuulu, mutta eiköhän jokainen saa ajella omilla maillaan miten lystää. Se on taas toinen asia jos ajelee toisen yksityitiellä ilman omistajan lupaa on tietyllä tavoin jäykkäkäytöksistä ja törkeää toisen omaisuuden turmelemista. Kait se pitäis jokaisen tervejärkisen ymmärtää missä menee milloinkin hyvän maun raja.
Toisaalta kait jokaisella kopukkakuskilla on sen verran omia maita ja mantuja, jotta ei tarvii mennä paikkoihin missä hevosajeluista on terveyden ja hengen vaaraa itelle ja muille.
Toisaalta muitten kanssaihmisten tulisi olla ssellaisella siviilijärjellä varustettuja, jotta hevosen ei tarviis olla viisampi, kuin se päristelijän. Onhan se ihmisen pentu käyny sitä koulua muuteski enempi, vaikka olishan sillä hevosella enempi sitä päätä miettiä vastaantulevan toilailuja ja toikkarointeja.
Toisaalta jos tie on yksityistie ja siihen ei ole saatu tienkäyttöön tai perustukseen valtion tukea pennin latia, niin siihenhän voi laittaa niin paksun ja pitkän puomin kuin haluaa. Ja se muuten tarkoittaa myös sitä, että siellä ei päristellä millään muullakaan kulkineella ilman maanomistajan antamaa lupaa.
Jokamiehenoikeus jalkapatikassa liikkumiseen on toki sallittua, joten eippä siinä sen enempiä.
Mikä ei ole kiellettyä, niin se onten sit sallittua, mutta järki se pitää olla päässä myös kerjätessäkin. - olisi,
asiahan kirjoitti:
...ei minulle kuulu, mutta eiköhän jokainen saa ajella omilla maillaan miten lystää. Se on taas toinen asia jos ajelee toisen yksityitiellä ilman omistajan lupaa on tietyllä tavoin jäykkäkäytöksistä ja törkeää toisen omaisuuden turmelemista. Kait se pitäis jokaisen tervejärkisen ymmärtää missä menee milloinkin hyvän maun raja.
Toisaalta kait jokaisella kopukkakuskilla on sen verran omia maita ja mantuja, jotta ei tarvii mennä paikkoihin missä hevosajeluista on terveyden ja hengen vaaraa itelle ja muille.
Toisaalta muitten kanssaihmisten tulisi olla ssellaisella siviilijärjellä varustettuja, jotta hevosen ei tarviis olla viisampi, kuin se päristelijän. Onhan se ihmisen pentu käyny sitä koulua muuteski enempi, vaikka olishan sillä hevosella enempi sitä päätä miettiä vastaantulevan toilailuja ja toikkarointeja.
Toisaalta jos tie on yksityistie ja siihen ei ole saatu tienkäyttöön tai perustukseen valtion tukea pennin latia, niin siihenhän voi laittaa niin paksun ja pitkän puomin kuin haluaa. Ja se muuten tarkoittaa myös sitä, että siellä ei päristellä millään muullakaan kulkineella ilman maanomistajan antamaa lupaa.
Jokamiehenoikeus jalkapatikassa liikkumiseen on toki sallittua, joten eippä siinä sen enempiä.
Mikä ei ole kiellettyä, niin se onten sit sallittua, mutta järki se pitää olla päässä myös kerjätessäkin.kun kopukkakuski vetäisi niitä rattaita ja hevonen istuisi kyydissä.Olisi viisaus oikein päin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Näin Enter-napilla tehdään miljardi euroa - Helsingissä
"Ei se nyt niin kovin ihmeelliseltä näytä. Tavallinen nappi, musta muovinpala, joka kököttää parikymppiä maksavan mustan1711233Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv8010371- 514443
- 244147
Perussuomalaiset kirjoittaa vain positiivisista uutisista
Ei tarvitse palstaa paljon seurata, kun sen huomaa. Joka ainoa positiivinen uutinen Suomen taloudesta tai ylipäätään, ni164102Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv353896Ben Z: "SDP ei ole ollut 50 vuoteen näin huolissaan velasta"
"– Olen ollut eduskunnassa noin 50 vuotta, eikä SDP ole koskaan ollut niin huolissaan velasta kuin nyt. Se on tietysti h573799No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol413623- 563332
- 423045