Onko tyäpaikka vaarassa?

Kauhulla tässä olen seurannut miten "lama" kehittyy. Ja miten se vaikuttaa minun työpaikkaani. Olen töissä kunta-alalla ja nyt kuuntelin Vanhasen puhetta. Pelottaa, kun hän sanoi että kuntiin pitää saada maltillinen palkkaratkaisu, pitkällä aikavälillä.Mitä se on? No se on sitä, että palkat ei nouse (mutta eivät toivottavasti laskekaan). Ja joudumme taas valitsemaan että lomautetaanko/irtisanotaanko osa vai annammeko esim. lomarahat suosiolla pois.Näin tehtiin monena vuonna yhdeksänkymmentä luvulla. Tätä ei moni usko mutta totta se on. Tiedetään, on työehtosopimusten vastaista. Mutta paikallisestihan voi "sopia" vaikka mitä.Jos on vain kaksi huonoa vaihtoehtoa niin tottakai pitää valita se pienempi paha. Pääasiahan on että kukaan ei saisi lopputiliä.

26

796

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kuten tuolla jo

aiemmin kirjoitin, inhoan työpaikkaani enkä halua mennä sinne.
      Joka aamu tappelen itteni kanssa että saan lähdettyä!
      Voi kun sais lopputilin!

• Meriläinen

• joutis

Osoitat esimiehellesi kalenterista viimeisen työpäiväsi.

Tilanteen vaatiessa yodistajien läsnäollessa.

Tarpeen tullen kirjallisena.

• tattis!

• joutis

Vuosikaudet pelkkiä pätkiä ilman tietoa seuraavasta työstä tai paikkakunnasta.

Jollain muulla minua pitäisi säikytellä!

• Meriläinen

sitä on etukäteen hätäillä, jos mitään ei tapahdu menee hyvät hätäilyt hukkaan.
      Pätkätöissä olin edellisen laman aikaan ja silloinkin hengissä selvittiin, vaikka työt väheni.
      Se on vain aina tilanteen mukaan elettävä suu säkkiä myöten.

• Laivat

Viime laman aikaan tarjottiin vapaaehtoisesti lopputilin ottaville tapporahaa, joka vastasi noin vuoden palkkaa. Nyt jos sellaista tarjotaan, niin otan rahat ja juoksen. Ei sillä, että töissä olisi paha olla, päinvastoin. Mutta tuntuupa tämä aika kuluvan osa-aikaeläkeläisenäkin ihan hyvin. Työntekojaksot sotkevat pahasti vapaa-ajanviettoa...

• Ei kunta sellaseen...

kalossinkuva ahteriin ja kuutpai!

• HTZA

siksi olen opiskellut koko elämäni, työn ohessa.
      Liekö se syynä, että eivät laske ukonräyhkää eläkkeelle, eivätkä potki pois?
      Kuka sen tietää...

• niin pitkällä

tähtäimellä kuin minä töitä vielä teen.

• ()()()().

Kunnissa tilanne vähän vaiheessa, kuin valtiollakin. Menot kasvavat ja tulot pienenevät, ja periaatteessa pitäisi palveluja kasvattaa.

Mahdoton yhtälö.

Osalla porukoista varmasti on työpaikka vaarassa. Siinäpä sitä sitten punnitaan solidaarisuutta.

Vanha keino tilanteen pika-apuun on ylityökielto. Liiat porukat mäkeen, lopuille ylityökielto. Ylityöt voisi vaihtaa vapaaksi, vaan iten pystyt, kun töitä on enemmän kuin kerkeää tehdä?

Simppeli homma, pitämättömät vapaat happanevat aikanaan, se laskee maksetun työn hintaa.

Oikeastaan työehtosoppareissa pitäisi tulevaisuudessa puhua, kuinka paljon palkkoja alennetaan, eikä siitä paljonko nostetaan. Näin työt tulisivat tehdyiksi ja useammalle olisi töitä.

Mutta sosiaalidemokratia toimii toisin.

=DW=

• da manni
    • kun viiden vuoden päästä jään eläkkeelle, viimeistään silloin :)

• Vielä kymmenen vuotta jäljellä, jos oikeaan eläkeikään meinaan töissä olla. Sitähän ei tiedä koska terveys pettää mutta toivotaan että kipeät koivet jaksaisi juosta vielä monia vuosia.

Meillä täällä yksi rouvashenkilö täytti 65 vuotta viime kesänä. Ja on edelleen yöissä. Jatkaa kuulemma vuoden kerrallaan. Minä en aijo olla päivääkään yli eläkeijän, jään pois heti kun vaan pääsen.

• k/k

Meinasin ruvetä pötköttämään soffalla niin taksilla hakivat töihin.

• Pirre*

tärkkeeltä immeiseltä, melekein lääkäriltä tai ..ai niin tosiaan, miunkin mies joskus haettiin taksilla johonkin työhässäkkään iltamyöhällä..niinku ministeri ikkään. :)

• Vähän samoin on mullekin käynyt, mutta niinpäin että taksilla olen töistä kotiin saanut ajella...

• *rosoinen*

sain vakinaisen paikan vuoden alusta, kahden vuoden määräaikaisen jälkeen.
      Työkään ei tekemällä lopu, vaan arvaan, vielä tässä hymy hyytyy.
      Viime kesäisestä kuudesta lomatuuraajasta on karsittu neljä pois.
      Venymään on päässyt yksi jos toinenkin, pitkienkin sairauslomien vuoksi.
      Kolmen vuorokauden sairauksia, meillä saa vielä olla omalla ilmoituksella sen aikaa pois, jatkuvasti ja pakko ne on jonkun ylitöinä tehda, sillä ei ole antaa vapaata.
      Kaikkiaan hieman mietityttää, vaikapa juuri nuo kesälomat. Mitä siitä näin äkkiä ajatellen voisi olla muuuta seurausta kuin juuri "sairastumisia", jos ja kun lomaa ei saa juuri silloin, kun itse haluaisi.
      Ja onko se edes tarkoitustaan vastaavaa, jos ei lomaansa saa pitää mielymyksiensä mukaan.
      Mitäpä näillä mietteillä, etukäteen, itselleen näppylöitä kehittämään, aina jotenkin on ennenkin elämä lutviutunu.

• Kuinka kauan jaksamme venyä ja venyä?
        Meillä myös saa olla sen kolme päivää pois ilman sairauslomalappua. Lyhyitä saurauslomia on ollut jo kauan ja nyt alkaa olla niitä pitkijäkin. Sijaisen ottamista venytetään mahdollisimman pitkään. Jos vaan nyt pärjäätte muutaman päivän, katsotaan sitten.

Miten se vuosilomalaissa sanotaan, onhan työntekijällä oikeus päättää ainakin osasta lomaa koska pitää. Mutta minkäs teet jos ei ole väkeä töihin. Jääppä siinä sitten lomalle, ei onnistu.
        Tilanne on huono ja aina vaan huonommaksi menee.

• Meriläinen
        piive kirjoitti:

Kuinka kauan jaksamme venyä ja venyä?
        Meillä myös saa olla sen kolme päivää pois ilman sairauslomalappua. Lyhyitä saurauslomia on ollut jo kauan ja nyt alkaa olla niitä pitkijäkin. Sijaisen ottamista venytetään mahdollisimman pitkään. Jos vaan nyt pärjäätte muutaman päivän, katsotaan sitten.

Miten se vuosilomalaissa sanotaan, onhan työntekijällä oikeus päättää ainakin osasta lomaa koska pitää. Mutta minkäs teet jos ei ole väkeä töihin. Jääppä siinä sitten lomalle, ei onnistu.

olla päivääkään poissa ilman todistusta.
        Pitää olla joko lääkärintodistus tai työterverveyshoitajan, joka voi antaa sen 3 päivää.
        Tavallinen terveyshoitajan todistus ei kelpaa.
        Säännöt on kovat meidän talolla ja ilmotettava heti poissa olosta että ne saa tilalle toisen.
        Siellä on pakko olla määrätty määrä ihmisiä.

• joutis

"lomaa ei saa juuri silloin kun itse haluaisi"?!

Jos tämä olisi kaikkien ajattelutapa ja vieläpä mahdollisuus sen noudattamiseen niin hulinaksi menisi!

Ja miksi juuri Sinulla pitäisi olla oikeus sanella lomasi ajankohta?

Toistaiseksi taitaa työntekijän oikeudet rajoittua pääosan lomasta pitämiseen lomakaudella.
        Kesäkuukausina!

Oikuttelevilta lapsukaisilta voisi odottaa tuon kaltaisia kannanottoja!

• joutis
        piive kirjoitti:

Kuinka kauan jaksamme venyä ja venyä?

On pitää pääosa vuosilomastaan lomakuukausien aikana, touko- > syyskuussa.

Ajankohdasta voidaan keskustella ja sopia mutta viime kädessä työnantajalla on oikeus, sopimuksen puitteissa, määrätä loman ajankohta!

• Meriläinen
        joutis kirjoitti:

"lomaa ei saa juuri silloin kun itse haluaisi"?!

Jos tämä olisi kaikkien ajattelutapa ja vieläpä mahdollisuus sen noudattamiseen niin hulinaksi menisi!

Ja miksi juuri Sinulla pitäisi olla oikeus sanella lomasi ajankohta?

Toistaiseksi taitaa työntekijän oikeudet rajoittua pääosan lomasta pitämiseen lomakaudella.
        Kesäkuukausina!

Oikuttelevilta lapsukaisilta voisi odottaa tuon kaltaisia kannanottoja!

on loma kaikilla heinäkuun alusta alkaen, halusi tai ei.
        Tehdas kiinni.
        Talviloma saadaan rahana, ei lomana.

• vastaista
        Meriläinen kirjoitti:

on loma kaikilla heinäkuun alusta alkaen, halusi tai ei.
        Tehdas kiinni.
        Talviloma saadaan rahana, ei lomana.

Työnantajalla on velvollisuus siitä, että työntekijä pitää lomansa.
        Jos olet talvilomaviikon töissä, niin teet ylityötä ilman ylityökorvausta.

• Meriläinen
        vastaista kirjoitti:

Työnantajalla on velvollisuus siitä, että työntekijä pitää lomansa.
        Jos olet talvilomaviikon töissä, niin teet ylityötä ilman ylityökorvausta.

3 vuorosysteemissä eli 5-vuorotyössä on omat lakinsa.
        Vapaapäiviä vuodessa tulee määrätty määrä ja työpäiviä myös.
        Se on sekalaista tämä työläisen elämä kun kaikki ei tee 40 tuntista työ viikkoa tai 5 päiväistä.
        Ei ole laitonta.

• ainakaan toistaiseksi. Olen jopa saanut tehdä ylitöitä. Ja töitä olisi enemmänkin, jos jaksasin ja viitsisin. Ja olen yksityisellä puolella töissä ja palkkaani ja työoloihini tyytyväinen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies vinkkinä sulle

Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista
      Ikävä
      99
      7760
    2. Oletko katkera kun

Et saanut kaivattuasi
      Ikävä
      107
      5577
    3. Mitä haluat sanoa tällä hetkellä

Hänelle 🫶 ⬇️
      Ikävä
      275
      4841
    4. Haluun sua niin paljon

❤️🥰🥹 Miehelle
      Ikävä
      49
      4763
    5. Vietetään yö yhdessä

Rakastellaan koko yö
      Ikävä
      74
      3517
    6. Mitä palveluita mies..

Haluaisit tilata minulta? -N
      Ikävä
      50
      2808
    7. Oletko tyytyväinen viime tapaamiseemme?

Vai toivoitko sen menevän toisella tavalla? Miten?
      Ikävä
      58
      2487
    8. Olet oikeasti ollut

Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.
      Ikävä
      22
      2438
    9. Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit

Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘
      Ikävä
      29
      2392
    10. Nyt se sit loppuu

Et ei enää nähdä ja yhteyttä pidetä.
      Ikävä
      41
      2264
    Aihe