Lirissä..

ex-muijan kanssa

Meille tuli avoero ja olisin lunastanut muijalta hänen osuuden asunnostamme. Itse saisin lainaa sen verran lisää, mutta ongelma on siinä että ex-vaimokkeella on asuntolainaa yli oman osuutensa asunnosta. Pankki ei suostu myyntiin, koska silloin lainalta lähtee vakuudet pois eikä hänen ole mahdollista saada takaajaa sille loppuosalle. Mitä tehdä? Jos laittaa asunnon myyntiin niin tilanne on jälleen sama. Voiko pankki pakottaa meidät omistamaan sen asunnon yhdessä hamaan tulevaisuuteen, koska ex ei saa lainojaan maksettu? Meillä on eri lainat ja pankin papereissa lukee ettei toisen osuutta asunnosta voida käyttää toisen lainan maksuun, silti toinen on saanut yli oman osuuteensa arvosta lainaa ja takuuna se asunto!! koska yhteislaina määrä ei ostohetkellä ylittänyt sitä 75 %.
Lukuina: Asunnon arvo tällä hetkellä 150000e
miehen osuus 50% ja lainaa sitä vastaan 40 000e
naisen osuus 50% ja lainaa sitä vastaan 83 000e

Itse olisin sitä mieltä, että on pankin ongelma saada siltä muijalta se ylimääräinen laina takaisin ja antaisi mun hoitaa tuon nyt olevan ja sen tulevan 75 000 e. Mitä mahdollisuuksia on?

6

1062

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ratkeaa,

jos pankki on kieltäytynyt tarjotusta mallista.
      Eikö niitä vaihtoehtoja pitäisi pohtia pankin kanssa, eikä täällä?

• ehdotus

Teet eksän kanssa velkakirjan tuolle 8 000 eurolle samalla, kun asunto on myyty ja maksatte molemmat oman osuutenne lainoista. Pankilla ei pitäisi olla mitään valittamista. Eli eksälle jää 0 euroa ja lainaa sinun suuntaan 8 000 euroa ja sinulle jää 35 000 euroa eksän laina. Parempi tietysti, jos eksä saisi lainan esim. vakuudettomana kulutusluottona, niin ei sinun tarvitsisi stressata. Pääsisit kuitenkin eroon talosta ja omasta lainasta.. Vaikea tilanne. Onko eksä saanut lainaa asuntoa vastaan varsinaisen asuntolainan ottohetken jälkeen, ilman sinun suostumusta vai oliko laina "yli hänen vakuusosan" jo lainanottohetkellä?

• agdsgd

Ompa kummallinen tilanne. Johtuuko tuo ero veloissanne siitä, että snä olet maksanut omaasi paljon nopeammin pois vai onko exälläsi ollut ennestään asuntolainaa?

• ...

Kätevintä on, että lainaat itse pankista 75.000 ja sitten vielä päälle 8.000 euroa, jotta koko toinen laina saadaan maksettua pois. Ex jää sulle velkaa 8.000 euroa, jota hänen tarvitsee sitten sulle lyhennellä.

Toinen mahdollisuus on, että ex saa pankista 8000 euroa, mutta sitten sun pitäisi antaa oma asuntosi sen lainan vakuudeksi, mitä et varmaankaan halua tehdä.

Exän pankilla on kuitenkin puolet asunnosta vakuutena, ja he eivät luovu vakuudesta ennen kuin sitä vastaava laina on maksettu, joten ongelma on enemmän sinun ja exän kuin pankin.

• aloittaja

Mä en pysty ottamaan enään sitä ex osuutta lainaa, ei riitä vakuudet. Ja epäilen hiukan hänen maksukykyään, joten mä en sitä riskiä ota itselleni. Ja syy miksi on erimäärät lainaa, johtuu siitä että mä maksoin omaa osuuttani pois vanhoilla säästöillä alunpitäen. ja exllä on alunpitäen ollut kulutusluottoja jotka laitettiin asuntolainaan, jotta hänen ei tarvitse maksaa useaa lainaa. Tiedän että olisi pitänyt olla tarkempi kenen kanssa menee yhteen, mutta kuvittelin että nainen hoitaisi oman osuutensa kuten oli sovittu. Erossa selvisi ettei hän ole maksanut lyhennyksiä vaan korkoja.
      Itse olen aina hoitanut asiani, ja nyt pankki haluaa ilmeisesti että hoidan ex:nkin asiat.
      Ajattelin että jos täällä olisi joku ollut vastaavassa tilanteessa, niin saisin ohjeita mitä tehdä.

• tulee olemaan

Vaikea tilanne katsoo sitä miltä kantilta vain. Vakuusarvot ovat kokolailla persiillään. Teillä yhteistä lainaa 123keur. Ja torpan arvo 150k. Kumpikin teistä vastaa omista veloistaan. Paras ja tietysti ikävin vaihtoehto on myydä tuo kämppä. Sinulla on vain huono homma että paperilla avokki saa puolet myyntihinnasta koska omistaakin puolet. Olisit korjannut tilannetta kun ylimääräistä lyhensit.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      112
      7733
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      125
      5336
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      29
      3557
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      121
      3554
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2584
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1896
    7. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      357
      1544
    8. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      97
      1540
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      69
      1391
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1376
    Aihe