En nykyisin saa oikein mitään tehtyä.
Korkeintaan yhden asian päivässä. Usein jouduttuani johonkin sosiaaliseen tilanteeseen, tunnen olevani henkisesti niin väsynyt, että saattaa mennä useampikin päivä siitä palautuessa. Kuitenkin tilanne on ihan ok, pidän ihmisten kanssa olemisesta vaikka sitä jännitänkin, ja osaan kaikesta huolimatta käyttäytyä melko luontevasti. Silti nykyään kartan sellaisia tilanteita. Ja vaikka kaikki olisi ollut ok, minulla olisi ollut hauskaa ja kaikki hyvin, mutta jälkeenpäin ahdistun helposti. Teen pikkuasioista ongelmia, ruoskin itseäni jostain pikkuasioista: sanoin jotain vähän väärin, tein jotain vähän väärin... Oikeasti asioita joita kukaan muu tuskin huomaakaan, ja mä ahdistun niin että tuntuu etten halua enää nähdäkään näitä ihmisiä pitkään aikaan!?
Sitten ne univaikeudet. Harvoin saan helposti unta, ja se hetki kun yrittää nukahtaa eikä saa unta ja miettii asioita on päivän pahin. Nukkuminen on ihanaa. Mutta entä sitten kun ei saa unta ennenkuin joskus aamuyöstä, ja aamulla pitäisi herätä. Miten sitä saa itsensä ylös? Kun on vihdoin päässyt siihen ihanaan rauhalliseen uneen, pois murehtimasta, nukkunut vasta pari tuntia. Kesken päivänkin saatan nukahtaa silkasta uupumuksesta. Mutta illalla se nukahtaminen on välillä mahdotonta, vaikka olisin kuinka väsynyt. Eikö ihmiselle pitäisi olla helpointa nukahtaa nimenomaan illalla?
Viimeinen vuosi on ollut huono. Parin läheisen vakava sairastuminen, isovanhempien kuolema. Kaipaisin läheisyyttä, mutta en kykene seurustelemaan. Olen vuoden aikana katkaissut 5 alkavaa suhdetta. Kun tuo ahdistus oikein iskee päälle en saa itseäni ylös sängystä, en jaksa vastata puhelimeen/viesteihin/mihinkään yhteydenottoihin, haluan vaan olla yksin omassa kodissani. En kestä ketään lähelläni ja teen mitä tahansa saadakseni olla rauhassa ja karkoittaakseni ihmiset ympäriltäni, jos joku siinä tilanteessa yrittää ottaa yhteyttä.
Miten ihmeessä tästä kierteestä pääsee pois? Ei elämä aina ole tällaista ollut, vaikka tuntuu että tästä on tullut normaalitila, en edes muista muunlaista elämää.
Mitä tämä on? Miten jaksaa?
2
224
Vastaukset
- osittain
Vaikutat masentuneelta. Turhaan pelkäät tilannettasi, surut menetyksistä pitää surra ja antaa itsensä silloin olla heikko ja väsynyt. Itse en ole surujani käsitellyt aikoinaan vaan yrittänyt olla vahva. Yrittänyt näyttää hyvinvoivalta kahden lapseni tähdenkin jo. Etteivät he lisää ahdistuisi.
Itse olen aikaansaamaton sekä töissä että kotitöiden suhteen. Se kuuluu masennukseen, ei vain jaksa ryhtyä helposti mihinkään vähänkään epämiellyttävämpään puuhaan.
Vertaistuki ja terapia tietysti auttaisivat. Itse en ole apua hakenut vaan lähinnä miesystäväni kanssa asioista puhunut. Saanut tukea häneltä.
Valoisampaa kevättä sulle!! - hajonnut mies -88
Kuulostaa aika tutulta. Itse makaan päivästä toiseen kotona enkä saa koskaan mitään aikaiseksi. Vaikka mitä pitäisi tehdä mutta en saa otetta mistään. Olen todella aloitekyvytön. Haluaisin vain sulkeutua kotiini tai johonkin paikkaan missä voisi muhia omissa mehuissa ihan rauhassa. Lopetin lukion noin 1,5 vuotta sitten kesken ja töitäkään en ole juuri pystynyt tekemään. Tuntuu siltä että olen väsynyt ihan kaikkeen ja tarvitsen lepoa ja omaa rauhaa.
Olen kai masentunu ja voimakkaasti ahdistunut välillä. Yö on hetken pelastus silloin kun saa unta, mutta yleensä saan odottaa unen tuloa aamun tunneille asti. Olen kenties toipumassa jostakin, hermoromahduksesta, jatkuvasta sairastelukierteestä, ajoittain raskaasta elämästä. Välillä tuntuu siltä että pää pitää saada niin sekasin ettei tajua mistään mitään. Alkoholin käyttöni on välillä todella runsasta, suorastaan ongelma minulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p465269Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511730Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1331700Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151619- 141335
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41230No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol24116081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171077Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771028Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60877