Onko täällä ketään muuta, joka haluaa kertoa raskaudesta muilla vasta myöhäisessä vaiheessa?
Me ollaan ajateltu kertoa vasta rakenneultran jälkeen ihmisille. Syitä on monia... Raskaus oli vahinko ja halutaan eka itse tottua ajatukseen. Jos ollaan ite vielä epävarmoja kaikesta, ei ole kiva jos koko ympäristö hehkuttaa kuinka ihana asia on.
Lisäksi ollaan jo päätetty että jos rakenneultrassa paljastuu jotain, me todennäköisesti keskeytetään raskaus. Toki silloin kerrottaisiin vanhemmille mutta ei sitten muille.
Raskaudesta kertominen myöhään
16
4274
Vastaukset
- vatsa kasva...
Vai aattelitte niin tehdä... itse olen 17. viikolla ja rakenneultra tehdään täällä 20-23 viikon tienoilla ja vaikken raskaudesta ole monille kertonut, näkyyhän se ja vauva jo potkii! Esikoinen siis kyseessä...
- hmmm..
no mulla on ylipainoa niin paljon että olen melko varma ettei raskaus hirveästi tossa vaiheessa näy. Tai siis ainakaan se ei erotu muun läskin keskeltä...
- minäki..
hmmm.. kirjoitti:
no mulla on ylipainoa niin paljon että olen melko varma ettei raskaus hirveästi tossa vaiheessa näy. Tai siis ainakaan se ei erotu muun läskin keskeltä...
Hei, pakko oli tähän sen verran sanoa, että itsellä on tuota ylipainoa ja ihan kiitettävästi, itse ajattelin ettei tuota masua kukaan huomaa ennen kuin vasta ihan lopussa.
Kappas vaan, rv 14 alko jo näkyä, vaikka taaksepäin kallellaan oleva kohtu ja siitäkin tutut sanonut et ei pitäis niin hyvin näkyä..
Mutta yksilöllistähän se masun kasvaminen ja näkyminen on.
Ja loppu peleissä asia on teidän, missä vaiheessa kenellekin kerrot. Itselle oli helpointa kertoa asiasta heti, ettei tarvii kierrellä ja kaarrella.
ja ekana kerrottii tuleville mummoille, sit sisaruksille..ja np-ultran jälkeen viestitin lopuille tutuille ja ystäville uutisen.
- mammaksi taas
Te teette kuin itse haluatte!
Kerrotteko kun haluatte.
Mulla ei näkyny raskaus ku raskausviikolla 24 ekassa raskaudessa. ja rakenneultra oli rv19. - rv18
Itsellä jo tällä viikolla eräs vieraampi huomasi ja kysyi, eihän se mikään salaisuus ole mutta itse en vielä ollut ajatellut että maha näkyisi selvästi.
Kerrotte kun haluatte mutta varautukaa etukäteen kysymyksiin eli mitä vastaatte jos jos joku suoraan esim kysyy. Voi olla että vielä näy mutta mulla esim rakenneultra viikolla 21 ja esikoisesta kyllä jo näkyi. En mikään hoikka ihminen ole eli pömppö maha mulla joka tapauksessa oli ja on mutta silti vauvamasukin erottui selvästi.. - kerroin..
rv 22, rakenneultran jälkeen. Olen ihan normaalipainoinen ja vasta viimeisen ehkä kahden viikon ajan jouduin vähän peittelemään vatsaa.
- juttu!
Vanhemmille ja muutamalla lähimmälle ystävälle kerrottiin joulun tietämissä, tällä viikolla 21 viikko ja rakenneultra - ja nyt asiasta on sitten puhuttu jo julkisemminkin.
Ei ole oikeaa tai väärää tapaa, jokainen tekee, niinkuin itse parhaaksi näkee.
- -.-.-..-
Mulla on nyt 39 3 eikä vieläkään näy! Ois kyllä ollu kiva että ois näkyny, mut ei voi mitään..:(
- Oxa
Mä kerroin vasta rakenneultran jälkeen rv 18 5 kavereille, työtovereille ym. Isovanhemmille kerroin jo ekan ultran jälkeen joskus rv 13. Ennen raskautta olin jopa hieman alipainoinen 166cm/49kg, painoa toki tullut lisää mutta kukaan ei huomaa vielä et olen edes raskaana, johtuu osin siitä että kohtu taaksepäin kallistunut :) Vauvalla kuitenkin kaikki hyvin. Nyt rv siis 22 0.
- juttisss
Millä perusteella raskauden saa keskeyttää rakenneultran jälkeen, ts vkon 21 jälkeen?
Eikä siihen tarvita melko pahat epämuodostomat, jotka olisi jo pitänyt näkyä esim np-ultrassa?
Ite olen 21 viikolla ja mun maha on näkynyt ulkopuolisille selvästi viikosta 18 eteenpäin ja tarkkasilmäisille viikosta 16 eteenpäin. Ja olen Hieman ylipainoinen.- goio
On todella harmi että ajattelet tulevasta(?) lapsestasi noin, vammaisuus on rikkaus, ei mikään rasite.
Tuollaiset ihmiset niin pinnalliset pikkusieluiset ääliöt eivät saisi lapsia tähän maailmaan edes tehdä!!
Minä rakastan tulevaa lastani aivan sama onko se terve vai vammainen.
Olisipa maailma tylsä paikka jos kaikki ihmiset olisivat samasta muotista veistetty.
Oletko ikinä tavanut yhtään kehitysvammaista? Epäilempä.
Luonto hoitaa elinkelvottomat pois, jos lapsi on tarkoitettu syntyväksi se syntyy vaikka olisikin erikoislapsi.. Ihminen ei saisi tähän puuttua. - Ei pidä tuomita
goio kirjoitti:
On todella harmi että ajattelet tulevasta(?) lapsestasi noin, vammaisuus on rikkaus, ei mikään rasite.
Tuollaiset ihmiset niin pinnalliset pikkusieluiset ääliöt eivät saisi lapsia tähän maailmaan edes tehdä!!
Olisipa maailma tylsä paikka jos kaikki ihmiset olisivat samasta muotista veistetty.
Luonto hoitaa elinkelvottomat pois, jos lapsi on tarkoitettu syntyväksi se syntyy vaikka olisikin erikoislapsi.. Ihminen ei saisi tähän puuttua.Et taida itsekään olla kovin kypsä kun nimittelet toista kirjoittajaa pikkusieluiseksi ääliöksi. Nämä asiat ovat jokaisen henkilökohtaisesti päätettävissä. Itse en tiedä mitä tekisin, jos selviäisi että sikiö on vammainen. On kuitenkin turha kuitata vammaisuus kommentilla "erilaisuus on rikkaus, ei rasite". Realistisesti ajatellen vammaisuus on rasite. Sillä tavalla rasite, että vammaisen lapsen kanssa voi olla todella raskasta ja hän vaatii erityishuomiota todennäköisesti koko elämänsä ajan. Vammainen lapsi ei ehkä koskaan muuta pois kotoa ja vanhemmat ovat hänessä siis ihan eri tavalla kiinni koko loppuelämänsä. Kaikki vanhemmat eivät jaksa/halua kokea sellaista. On lisäksi ihan realistista sekin, että vammainen lapsi on suunnaton rasite parisuhteelle, paljon suurempi kuin normaali lapsi. Toki joskus se voi entisestään vahvistaa parisuhdetta, mutta on turha väittää, etteikö vastoinkäymisiä vammaisen lapsen takia olisi todennäköisesti enemmän kuin terveen lapsen kanssa. Nämä kaikki seikat eivät tietenkään tarkoita, etteikö vammainen lapsi olisi vanhemmilleen ihan yhtä rakas kuin tervekin ja tärkeä ihminen siinä missä muutkin. Kaikki vain eivät silti uskalla/jaksa ottaa vammaista lasta vastaan. On turha alkaa riehua asiasta, joka ei todellakaan ole mustavalkoinen vaikka sinä sen niin näetkin.
- ei aina..
goio kirjoitti:
Luonto hoitaa elinkelvottomat pois, jos lapsi on tarkoitettu syntyväksi se syntyy vaikka olisikin erikoislapsi.. Ihminen ei saisi tähän puuttua.hoida elinkelvottomia "ajoissa" pois, vaan joskus erittäin, erittäin pahasti vammautunut lapsi selviää syntymään asti vain kuollakseen syntymän jälkeen pois. Onko pakko antaa lapsen kärsiä yhtään ylimääräistä? Mielestäni joissakin tapauksissa raskauden keskeyttäminen on itse asiassa erittäin epäitsekäs teko.
Joskus myös saatetaan huomata niinkin paha poikkeama, että lapsella ei esim. ole aivoja tai muuten tiedetään etukäteen, että kohdunulkoisesta elämästä ei tulisi mitään. Pitääkö silloinkin odottaa, että lapsi ensin syntyy ja sitten katsoa synnytyksen jälkeen lapsen kuolemaa vierestä?
Pahasti vammainen lapsi kärsii itsekin (en nyt puhu mistään down-lapsista, vaan pahemmin vammaisista) ja tämän lisäksi esimerkiksi jo olemassa olevat tai tulevat sisarukset tulevat kärsimään. Kyllä välillä on pakko ajatella muutakin kuin vain itseään, esimerkiksi omia lapsiaan. Raskauden keskeyttäminen ei todellakaan aina ole itsekäs teko, vaan päinvastoin.
Ja lisättäköön vielä, että itse en tekisi raskauden keskeytystä, ellen olisi aivan varma, että lapsi olisi todella vammainen ja tulisi kärsimään. Kuitenkin tämä on jokaisen oma ja lainsäädännön asettamissa rajoissa tehtävä valinta. Toisten valintoja voi kunnioittaa, vaikkei itse valitsisi samoin.
Ihan lopuksi haluaisin vielä tiedustella, oletko koskaan nähnyt/hoitanut oikeasti vaikeavammaisia lapsia? Nähnyt, kuinka 15-vuotiaalle syötetään letkuilla ravinteita ja vaihdetaan vaippoja tai avannepussia tms. En tarkoita niitä vammaisia, joita näkee vaikkapa kaupungilla, heillä on asiat hyvin moniin muihin verrattuna. Itse olen hoitoalalla, ja voin kertoa, että monella vaikeasti vammaisella ja heidän kaikilla lähiomaisillaan on erittäin raskas elämä. Jos tämä olisi vältettävissä raskauden keskeytyksellä, niin paljolta säästyttäisiin. - vielä..
goio kirjoitti:
Luonto hoitaa elinkelvottomat pois, jos lapsi on tarkoitettu syntyväksi se syntyy vaikka olisikin erikoislapsi.. Ihminen ei saisi tähän puuttua.edelliseen. Kirjoitit näin: "Luonto hoitaa elinkelvottomat pois, jos lapsi on tarkoitettu syntyväksi se syntyy vaikka olisikin erikoislapsi.. Ihminen ei saisi tähän puuttua."
Jos mielestäsi ihminen ei saa asiaan näin päin puuttua, niin kai olet sitten myöskin sitä mieltä, että esimerkiksi keskoslasta tai liian aikaisin maailmaan syntymässä olevaa vauvaa ei saa mitenkään "keinotekoisesti" auttaa? Jos et ole, niin on aika tekopyhää sanoa, että ihminen ei saa puuttua luonnon valintoihin, paitsi silloin kun se juuri itselle sattuisi sopimaan.
- ssssssss
Hei,
Tosiaan, on ihan teidän oma asia koska raskaudesta kerrotte. Toiset kertoo heti plussatestin jälkeen, toiset ultrien jälkeen. Itse en kyllä uskaltaisi kertoa kellekään ennen np-ultraa.
Me kerrottiin esikoisesta heti mun vanhemmille ja miehen vanhemmille n. rv 15. Tämä johtui siitä, että lapsi sai alkunsa hoidoilla ja mun vanhemmat tiesi koko ajan missä hoidoissa mennään ja mies ei vaan saanut aiemmin kerrotuksi vanhemmilleen. Töissä kerroin raskaudesta rakenneultran jälkeen. Moni ystävä sai tietää vauvasta vasta pari kuukautta ennen synnytystä tai syntymän jälkeen tai kun jäin mammalomalle. En jotenkin osaa huudella asioistani vaan huvikseen, mutta en peitellytkään asiaa.
Nyt odotamme toista lasta rv 5 3 (välissä yksi keskenmeno) ja raskaudesta ei tiedä kukaan. Nyt ei edes mun vanhemmat tiedä, ollaan saatu salattua asia hyvin =) Tarkoitus on taas odottaa np-ultraan asti. Varhaisultraan olen menossa, mutta jos vaan pystymme, odotamme np-ultraan ennenkuin isovanhemmat saavat tietää. Tämä johtuu suuresta keskenmenopelosta. Yleiseen tietoon tämä raskaus tulee taas rakenneultran jälkeen, jos sinne asti pääsemme.- Nimetön
kiitos vastauksistanne. :)
Vastaan vielä kun joku kysyi: olen nähnyt vammaisia ihmisiä, sekä pahasti vammaisia että down-syndroomaa sairastavia. Nämä down-ihmiset ovat ihania, mutta kyllä hekin ovat hyvin haasteellisia mm. tunteenpurkauksineen.
Kyse ei ole siitä, ettenkö arvostaisi erilaisuutta vaan siitä, että realistisesti arvioiden meidän voimavaramme eivät riitä vaikeasti vammaisen lapsen hoitoon. Siltä ainakin tuntuu. :(
Np-ultrasta jo tuli ns. puhtaat paperit mutta rakenneultrassa sitten näkyy muita asioita. Senkin jälkeen saa vielä keskeytyksen, jos näkyy pahoja ongelmia/epämuodostumia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874158Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella283127No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452330- 351348
- 10919
- 133911
- 6894
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12832Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124776- 11760