pellettiä,porin mattiin

lämpöä,

kertokaas toimiiko pelletti ja lämpiääkö,olis sellainen porin-matti kannattaako kokeilla?

1

3521

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Setä keskeltä

Aika vanhaan viestiin vastaan, mutta vastan kuitenkin.

Kyllä onnistuu. Uskoisin porinmatin sopivan erittäin hienosti pellettikäyttöön, koska sen kivimassa varaa ja luovuttaa hienosti lämpöä, lisäksi siinä mallissa minkä olen itse omistanut ja toisessa mitä olen kyläillessäni nähnyt, on molemmissa ollut saman kaltainen peltisysteemi, joka on helppo säätää. Tämä on tärkeää, koska peltiä pitää pitää hyvin pienellä, jotta pellettilämmitys toimisi.

Ongelmia on kuitenkin sopivan kokoisen pellettien polttoalustan hankkimisessa. Porinmattiin sopivaa ei ole helppo löytää suoraan myynnistä, jos sarjatuotantona on edes ikinä tehtykään. Porinmatin valmistaja saattaisi olla tehnyt valmiita, kuulostaisi ainakin loogiselta.

Joutunet todennäköisesti kuitenkin siis tekemään itse. Tällöin on otettava huomioon, että pellettien tulisi saada ilmaa alta päin palaessaan, eli porinmatin tapauksessa tuhkaluukkua raottamalla. Ja luukun tiiviydestä huolehtimalla. Perinteisesti porinmatin luukun rakenne on lisäksi sellainen, että luukku on pienempi kuin tulipesä ja arina. Arinan sivuista karkaava ilma on ongelma, se pitää siis estää parhaan tuloksen aikaan saamiseksi. Koska koko arinaa peittävää polttoalustaa ei saa luukusta sopimaan sisään, on käytettävä hieman pienempää alustaa ja arinan pohjalle on sijoitettava "ilmanohjaimia". Metallilevyt voisivat ajaa asian, mutta jos lämpenevät niin tekevät arinalle hallaa. Saman tekee polttoaluta jos makaa arinan päällä. Arinan poisto kokonaan voisi olla järkevämpi lähtökohta ja suunnitella hieman miten arinan tilalle saisi sen polttoalustan. Koska joka tapauksessa joutunee vähän väkräilemään, niin samalla vaivalla voisi kätevästi tulla myös sellainen polttoalusta, joka korvaa arinan JA ohjaa kaiken ilman juuri pellettien läpi.

Itse en porinmatissa koskaan pellettiä poltellut juuri tuon polttopalustaongelman vuoksi, mutta nyt kun minulla on toisenlainen uuni, niin olen tuollaisen "kokeillupakkauksen" polttanut 08-09 talvena. Setissä oli säkki pellettiä ála VAPO ja hyvin simppeli polttoalusta.

Oma uunini on harvia festia peltipönttö, ja se soveltuu mielestäni melko huonosti kyllä pellettikäyttöön, koska toimintaperiaate ei ole varaava. Ostamani alustan koko on bauttiarallaa noin 20x20 cm ja itse laitoin siihen noin 1-2 litraa pellettiä kerrallaan. Aluksi poltin vain yhden satsin, koska arastelin pellettien "hämmentämistä". Kokeilun kautta sain kertapoltomääräksi reilut pari litraa pellettiä joka alkoi jo olla määrä jolla peltipönttöni ja muurikin lämpesi. 20 Asteen pakkasilla tietty joutui lämmittämään pari kertaa päivässä. Nuo kulutusluvut on vähän kyllä vaikeita muistaa, mutta menekki oli kuitenkin kutakuinkin sellainen, että yhden viikon toi kokeilupakkauksen säkki itselläni kesti. Lämpöä tuli huomattavasti hitaammin kuin puista, joilla festia hehkuu kutakuinkin samantien sytytyksestä. Lopputuloksena sanoisin kuitenkin, että pelletti toimii, jos puista on pulaa.

Mökkini on tämmöinen "tasamaan rintamamiestalo", eli perus paaluilla seisova kuutio harjakatolla, muuri keskellä ja mahdollisimman vähän ovia ja ilman kiertoa haittaavia seiniä. Keskellä alakertaa seisova uuni vastaa pääasiallisesti talon lämmittämisestä. Sähkö patterit ikkunoiden alla tukevat. Neliöitä n.95, painovoimainen ilmanvaihto ja sähkön kulutuksen viimeisin uusi arvio karvan alle 10 000 KWh/v

Mutta tämmöisillä referensseillä tämmöisiä ajatuksia minulla :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      110
      3297
    2. GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad?

GALLUP: Kuka voittaa The Voice of Finland -kisan: Oliver, Janina, Julia vai Mohammad? Tänään jännittävä finaalilähetys
      Voice of Finland
      45
      1200
    3. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      83
      1172
    4. Tämä on kyllä heittämällä erikoisin ihmissuhde mitä on koskaan ollut

Hulluinta on se että ei edes ole varsinaista suhdetta minkäänlaista, mutta tuntuu kuin olisit elämässäni mukana koko aja
      Ikävä
      54
      1116
    5. Helikopteri pörrää ja POLIISIT on eristettynä pururadan vieressä!

Suojatehtävä pitää kiireisenä. Kulut ovat kovat!
      Pudasjärvi
      35
      1072
    6. Mikä teki vaikutuksen

että ihastuit kaivattuusi? 🔥
      Ikävä
      60
      1007
    7. Autolla puuhun

Halapahallin kohilla auto puuhun, lujaa on tultu ja ei oo pysyny hallinnassa. Taisipa olla lundin pojan auto, eipä tainn
      Oulainen
      27
      900
    8. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      67
      878
    9. Luuletko, että löydämme vielä

Yhteyden takaisin? Miehelle ....
      Ikävä
      53
      877
    10. Tunnustan

Vaikka peitän sen erittäin hyvin niin tunnustan että pidän sinusta erittäin paljon, mieheltä naiselle
      Ikävä
      39
      872
    Aihe