Hei! Tässä olisi kysymyksiä teille. Itsellä yrittämistä vielä, jospas se pian onni lykästäisi. Kiitos kaikille!
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty?
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan?
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi.
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi?
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi?
8. Kuinka olet lapsen kanssa alusta tähän päivään selvinnyt? Mitä hyvää ja huonoa ollut?
9. Kadutko päätöstä lapsesta?
10. Oletko saanut arvostelevia kommentteja muilta nuoruutesi puolesta?
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin kumpi on tulossa?
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko lapsen tultua säästämään paljon?
13. Kuinka suuressa asunnossa asutte ja keitä asuu tässä yhteisessä kodissanne?
14. Millainen on päivärytminne?
15. Mikä on ollut hankalinta lapsen saatua?
16. Onko lapsen isä auttanut sinua paljon?
17. Milloin aiot/veit lapsesi päivähoitoon?
18. Mikä on upein asia, mitä lapsi on elämääsi tuonut?
19. Mitä tulevaisuudensuunnitelmia?
20. Vielä kommenttisi kyselystä, kiitos paljon! Ja onnea kaikille nuorille äidille!
GALLUP nuorille äideille!
40
2667
Vastaukset
- Onnelinen äityli
1. 18 ja mies kohta 30v. =)
2. 17v. ja ihan tarkoituksella on pieni perheesemme saapunut eli ei ollut vahinko
3. Menkat jäi pois ja ihana positiivinen testi. Äitini oli onnesaan, isä arvasi kun näki vähän masua, ihan hyvin hänkin asian sitten otti. Äidille lähetin kauniin tekstarin :)
4. Tein silloin tällöin lastenhoito duunia joten mikään ei eritysemmin muuttunut, en vain ota lastenhoito keikkoja vastaan
5. Raskaus oli ihanaa ja rakkaudentäytteistä aikaa! Masu oli söpö
6. Synnytys oli ihana luomu, vesi synnytys kaikki meni juuri nappiin. Kokemus oli kaunis.
7. Poika, nimi senverran harvinainen etten sitä tälle sivulle pistä :)
8. Vauva arki on ihanaa! Rakkaus omaan lapseen on jotain todella suurta! Rankkaa välillä on kun vauva vaan itkee eikä oikein voi tehdä mitään muuta kun olla tukena.
9. EN MISSÄÄN TAPAUKSESSA!
10. En kaikki on ollut positiivista palautetta
11. Menin testin jälkeen shokissa ostamaan vauvalle podin tai jonkun muun vaatteen en muista minkä. En tiennyt luulin että vauva on tyttö, mutta hän olikin ihana poika!
12.Parantunut huomattavasti...
13. Kaksio: minä,vauva ja ihana isä
14. Nukutaan syödään nauretaan ja itsekään ;) vauvan mukaan mennään ilman kiirettä huomisesta
15. Hmmm. ehkä ajoittainen voimattomuus ja väsymys..
16. Ihan mielettömästi! En tiedä miten selviäisin ilman häntä
17. Enpä tiedä.....
18. RAKKAUS!
19. En oikein osaa sanoa
20. KIva kysely jaksoin vastata sen kokonaan =) Kaikille onnea vauvojen kanssa! - mamma -86, tyttö -02
1. 22 ja 24 ja tyttö nykyään 6,5v.
2. vähän ennen kun täytin 16. Ylläri oli.
3. tein raskaustestin kun olin jo toisella kuulla ja 16 täyttäny. Suoraan vaan pamautin asian äidille, järkyttyi se.
4. opiskelu meni hetkeksi jäihin.
5. ei ollu ongelmia, muuta kuin ihmisten mielipiteet nuoresta äidistä.
6. synnytys meni hyvin, oli ihana kätilö :) syntyi 2vko ennen laskettuu aikaa
7. tyttö, kuten jo sanoinkin
8. Alku oli vähän uutta ja erikoista, vaik tyttö olikin maailman helpoin vauva. Ero tytön isästä kun tyttö oli vain puoli vuotta ja uusi, nykyinen, mies tuli kuvioihin kun tyttö oli vajaa 2v. Vaikeaa oli tuo ero aika, nyttemmin elämä tasoittunut omille raiteilleen :) hyvää on nyt sitten tämän nykyinen elämän tilanne mitä ollut jo kohta 5 vuotta :) kihloissa niistä 3v
9. en tehnyt mitään "päätöstä" tai jos tein sellaisen niin se oli selvillä siitä hetkestä kun raskaustesti näytti plussaa. Abortti/Adoptio eivät olleet vaihtoehtoina.
10. Kyllä sitä tulee aika paljon. Eniten se sattu ja haittasi silloin nuorena, alle 18-vuotiaana. Kyllä siitä yhä kuulee et liian nuori on ja välillä päät kääntyy ympärillä yhä kun tyttö kutsuu äidiksi, mut sen oppii suodattamaan.
11.Alussa en höösänny, höösäys alko vasta joskus kesäkuussa (tyttö synty elokuussa). Tuolloin tiesin että tyttö todennäköisesti.
12. Alussa oli tietenkin tiukkaa. Nyt tietysti homma korjaantunut tän nykyisen parisuhteenkin ansiosta.
13. 4h keittiö parveke, minä, mieheni ja tyttö, sekä tytön kultakalat.
14. en oo koskaan tykänny sellasista :) aamulla herätään ja illalla mennää nukkuun :) välil syödää jos on nälkä. En oo koskaan jämähtäny tytön kanssa paikalleen kotiin, aina oltu menossa nii ei meil oo mitään rutiineja.
15. Alussa oli kaikki ihan käytännön asiat, alaikäinen huoltaja tuotti ongelmaa monessa kohtaa. Nykyään en koe, että elämässämme olisi ylitsepääsemättömiä hankaluuksia.
16. Tytön isä kuoli kun tyttö oli 3v, ei auttanut sitä ennenkään, tapasivat silloin tällöin.
17. Tyttö meni päiväkotiin 2-vuotta täytettyään ja kävi siellä aina esiopetusikään asti.
18. Hän itse - vastaus:)
1. 18 ja isä 27
2. Olin 16 vuotias sillon j oli toisaalta aika iso yllätys:) mutta iloinen yllätys:)
3. Vaistosin vaan jotenkin se ja menin ostamaan testin. Äitini suhtautui niin hyvin ku voi suhtautua tuohon ja isäni oli enemmän vastaan mutta heltyi hänki sitten jonkiajan päästä.
4. Laskettuaika oli syksyllä ja sain koulun suoritettua loppuun keväällä jo hyvissä ajoin.
5. muutaman kerran olin sairaalassa antibioottitiputuksessa mutta muuten kakki meni hyvin paitsi mitä nämä närästykset ja pahoinvoinnit jonkinverran kiusasivat.
6. syntyi 5 pvää myöhässä ja synnytys kesti yhteensä 13 tuntia.
7. tyttö
8. Oli alussa vaikeaa kun yksin olen lapsen kanssa kokoajan ollut mutta nyt tyttö on jo 1½ vuoden ikänen joten yöheräämisitä ollaan selvitty ja muutenkin helpompi kommunikoida lapsen kanssa kun osaa jo hiukka sanojakin.
9. En ole koskaan päätöstäni katunut enkä tulekaan katumaan:)
10. Sain jo neuvolassa ja ultrassa moniltakin ja synnytyssairaalassa ja sen jälkeen aika useasti kun tyttö oli pienempi mutta nykyään en enää niin paljon.
11. Sain tietää vasta kun lapsivesikokeet oli otettu että kumpi tulee mutta se oli ma pvä ku plussasin ja perjantaina samalla viikolla jo kaupasta tarttui mukaan ensimmäiset sukat ja hatut:)
12. Paineet olivat kovat että saanko kaiken tarpeellisen hankittua mutta sin ja tähänkin päivään mennessä olemme hyvin pärjänneet kunhan ei hirveesti mitään turhia ostele:)
13. asumme tytön kanssa kahdestaan kolmiossa jossa on neliöitä suunilleen 70 neliötä.
14. aamulla kasin aikoihin ylös, puuro, potalle, vaipan laitto, ulos koiran ja tytön kanssa. Sitten leikitään ja jtn muuta puuhaillaan, lämmin ruoka, päikkärit. sitten jtn välipalaa tai toinen lämminruoka ja sitten onkin melkeen jo iltapuuron aika kasin maissa ja sitte nukkumaan:)
15. nyt ei ainakaan mitn juolahda päähän.
16. lapsen isä on kerran nähnyt tyttönsä ja sen kummemmin ei ole häntä näkynyt kun ei ole osannut olla selvinpäin:S
17. olen varmaan ainakin vielä vuoden kotona ja sitten vasta laian perhepäivähoitajalle tytön.
18. onni, rytmit... kaiken - ansu990
1. Itse 18, mies 26. Ikäeroa 7,5 vuotta.
2. Olin 17 ja raskaus oli toivottu, pillerit jätetty pois yhteisestä päätöksestä :)
3. Tein kaks negatiivista testiä, mut menin lääkärille kuitenkin ja siellä todettiin raskaus. Kerroin heti vanhemmilleni ja molemmat tosi innoissaan.
4. Kävin lukiota toista vuotta, mutta vaikean raskauden takia jätin kesken. Jatkan jossain vaiheessa iltalukiona loppuun, nyt nautin pojan vauva-ajasta kotona :)
5. Oli vaikea.. Oksentelin rv 12-25 viidesti päivässä (tästä syystä en pystynyt käymään koulua). Rv28 jouduin vrk:ksi sairaalaan ottaan kortisonit (kypsyttävät vauvan keuhkoja) ja jouduin lepohoitoon eli loppuajan sain vain maata tiukoilla säännöillä rv34 asti käyden sairaalassa kontrolleissa..
6. Syntyi rv34 4 maanantaina 2.6.2008 - äiti87 tyttö2006
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
äiti 21 ja isä 22
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty?
yllätysraskaus, olin 18
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?
menkat jäi pois. kerroin vanhemmille kasvotusten, toinen vanhemmista oli jo arvannut (olin aika kauan pitkittänyt kertomista..) suhtautuivat ihan ok.
lukio jäi kesken (kolmas vuosi)
loppuraskaudessa sain raskausmyrkytyksen ja synnytys piti käynnistää vk 37
synnytys käynnistettiin 37 0 ja tyttö syntyi 37 3. supistukset oli aika pahoja kun ne oli ns "tekosupistuksia". Muuten synnytys oli aika helppo, 6h meni.
tyttö (2v tällä hetkellä)
8. Kuinka olet lapsen kanssa alusta tähän päivään selvinnyt? Mitä hyvää ja huonoa ollut?
tosi helppo lapsi ollut aina, sairastellu vain muutaman kerran, lapsi nyt reilu 2v.
en missään tapauksessa!
en juurikaan
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin kumpi on tulossa?
arvasin sukupuolen, mutta en missään vaiheessa ollut 100% varma. En höösännyt juuri mitään..ostinkohan 5 vauvanvaatetta itse raskausaikana..
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko lapsen tultua säästämään paljon?
säästin rahaa raskausaikana pikkasen ja saatiin niillä rahoilla sitten hommattuua sängyt, vaunut ym.
taloudellinen tilanne on suht. ok. välillä on pitänyt kaupparahat laskea senttien tarkkuudella, mutta yleensä on rahaa pikkasen shoppailuunkin ym.
asumme kerrostalossa 3h ja k sauna, vaatehuone ja parveke. Jopa kaksi wc:tä löytyy :)
meitä asuu täällä äiti, isä, tyttö ja koira
olen kotona lapsen kanssa aamusta-iltapäivään ja syödään, ulkoillaan ja leikitään. isä tulee kotiin iltapäivällä ja äiti lähtee (4krt/vk) illalla iltalukioon.
alkuun oli jossain määrin hankalaa kun lapsi oli niin kiinni minussa ja kukaan muu ei kelvannut (eka 1,5v). lapsi oli ekan kerran erossa äidistä 8kk ikäisenä vajaan päivän ja itkeskellen vauvan päivä oli mennyt.. :/
on, tosi paljon. Hoitaa lasta joka päivä
lapsi menee tarhaan aikaisintaan 3v, todennäköisesti aloittaa tarhan n. 3,5v.
hän itse on paras asia :) kokonaisuudessa! en jättäisi päivääkään pois.
valmistun ammattiin ja sitten aletaankin harkita perheenlisäystä - Hipsuli90
1. Minä olen 18 vuotta ja mies 19 ( tai no samana vuonna ollaan synnytty mutta täytti nyt alkuvuodesta jo ja mä loppuvuodesta)
2. 17 vuotiaana ja ihan tarkoituksella :)
3. tein raskaustestin kotona, soitin vanhemmilleni ja he ottivat asiat todella hyvin, ei mitään ongelmia :)
4. opiskelin kokiksi toistavuotta, jatkoin koulun loppuun kevääseen asti ja nyt olisi syksyllä tarkoitus viedä koulu loppuun eli vuosi jäljellä
5. raskausaika oli periaatteessa suhteellisen helppo mitä nyt melko kova aamupahoinvointi aluksi ja 28 viikolla tuli kipeitä supistuksia ja oli vähä auennu mutta kaikki meni kuitenkin hyvin :)
6. lapsemme syntyi rv 40 5, minulla meni lapsivedet tipotellen vuorokautta ennen synnytystä tai siis menin maanantai aamuna 6 aikaa sairaalaa pistettiin antibioottia meneen, siinä sitten odottelin että supistukset alkais, ei ollu mitää koko päivänä vasta sit seuraavana yönä kello 2 aikaa alko aivanku taikaiskusta todella kipeät ja voimakkaat supistukset ja hyväku oli edes 2 minuuttia väliä, sain epiduraalin ja se autto heti eli sit vaan makoilin ja luin ponnistusvaiheeseen asti tuntematta kipua ollenkaa:D ja loppu menikin erittäin hienosti, tiistaina 15.7. kello 11.13 saimme maailman ihanimman pojan - Elikkäs joo
1. Tällä hetkellä minä 21 ja mies 26
2. Olin 18v kun tulin raskaaksi, 19 kun poika syntyi ja suunniteltu oli :)
3. Iltapahoinvoinnista :D Testin tein kylläkin vasta 7 5 viikolla. Mutta tiesin jo sitä ennen että paksuna ollaan :)
4. Opiskelut sain juuri päätökseen ennen lasta ja työpaikkaa en ehtinyt hommaamaan.
5. Helppo kuin mikä :) Ei aamupahoinvointeja (ainoastaan iltaisin vain, mutta sekään ei paha) Ainoa että epäiltiin istukan olevan synnytyksessä edessä, mutta nousi sitten sieltä onneksi :)
6. Itseasiassa ihmeen nopea synnytys oli 10h29min. Kuvittelin että kestää paljon kauemmin! Ja poika syntyi 38 6 viikoilla.
7. Poika
8. Varmaan siinäkin ollut liian helppoa :D Valmistauduin nimittäin todellakin huutavaan lapseen. Mutta tää nukkukin alusta asti yöt kunnolla. Nyt vain alkaa uhma nostamaan päätään :D Mutta siitäkin selvitään.
9. En kadu!
10. Kyllä vain. Kaikenlaista sitä on tullut kuultua. Ja kukaan ei suoraan sanottuna usko että minulla on lapsi :D Jos liikun oman äitini kanssa jossakin, niin lapsi on kaikkien mielestä automaattisesti hänen. Ja kun on korjattu, niin on ihmiset tuhahtelevat ja kipittävät pois :D Loppuu lässytys yleensä siihen.
11. 21 viikon jälkeen alettiin hommaamaan tavaroita kun nähtiin monitorissa pippeli xD
12. Eipä tuo ole muuttunut mihinkään :) Opiskellessa jo onneksi oppi elämään säästeliäästi. Ja onhan tuossa mies auttamassa!
13. Asutaan omakotitalossa, n.108neliötä. Ja asutaan kolmestaan.
14. Aamulla ylös, aamutoimet, pihalle, välipala, päikkärit, lämmin ruoka, taas ulos, (yleensä tässä vaiheessa poika juoksee mummolaan :D )siellä siis välipalaa, haetaan poika kotiin, iltatoimet ja nukkumaan :)
15. Kaverit. Ja heidän tapaaminen.
16. Auttaa enemmän kuin tarttiskaan :D
17. Vien varmaan ensin osapäivähoitoon jossakin välissä kun alkaa ikää olemaan, on tulossa toinen lapsi, niin ei tartte olla koko aikaa hoidossa.Mutta olisi hyvä että saisi tutustua toisiin lapsiin. Kerhoja ei pahemmin ole, mutta toivottavasti sellaisiakin järjestävät vielä!!
18. Vastuullisuutta lisää :D:D
19. Lasten jälkeen koulunpenkille, töihin (jos niitä silloinkaan saa :/) Ja tulevaisuudessa lisää lapsia. Mies haluaa 5 yhteensä :D
20.Mukavaa vaihtelua iltaan :) - moku-perheen äiti
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
* minä 18, (avio)mies 24
* 18-vuotiaana (la 15.4.09) "tarkoituksellinen yllätys", ei siis varsinaisesti yritetty, jätettiin vain ehkäisy pois.
* tein ainakin 5 testiä. Isäni itki onnesta ja äitikin oli onnellinen. Molemmat tukena alusta asti. Kerroin äitipuolelleni ensin ja hän ei meinannut malttaa olla kertomatta isälleni. Isälle ja äitipuolelle kerroin kasvotusten, äidilleni tekstiviestillä kun en oikein tiennyt mitä oisin sanonut.
* opiskelu lukiossa on jatkunut ihan normaaliin tahtiin. Abivuoden ansiosta onkin sujunut ihan hyvin kun kurssejakaan ei ole ollut paljoa.
* helpolla olen päässyt. Puolessa välissä alkoi liitoskivut ja närästys, mutta sen kummempia vaivoja ei ole ollut.
* en ole vielä synnyttänyt, innolla kuitenkin odotan synnytystä. Ei pelota.
* sukupuolestakaan ei tietoa. Eivät kuulemma osaa varmalla sanoa kumpi on tulossa. Välistä tuntuu etteivät vaan halua kertoa...
* -
* en kadu nyt, enkä usko katuvani myöhemminkään.
* eipä vielä kukaan ole tullut suoraan minulle sanomaan, enkä kyllä ole puskaradionkaan kautta mitään kuullut. Enemmänkin on tullut kannustavia ja ylistäviä kommentteja (siitä että jätän nuoruuden sekoilut ja hankin perheen).
* ensimmäiset vaatteet tuli itipuoleltani ja isältäni (heillä nyt 2-vuotias poika) joskus puolenvälin tienoilla. Itse myös ostin silloin pari bodyä. Vasta nyt 32 viikolla on tullut osteltua kaikenlaista vaipoista, vauvaöljyyn.
* -
* asun äitini luona abt 140 neliöisessä omakotitalossa. Olisimme menneet jonnekin vuokralle mieheni tultua Suomeen, mutta äitini vaati meitä jäämään (olisi muuten jäänyt yksin asumaan isoa taloa).
* -
* -
* On tukenut kovasti koko raskauden ajan, vaikka ei olekaan fyysisesti läsnä (asuu vielä toistaiseksi kotimaassaan Ghanassa).
* päiväkoitoon menee luultavasti vasta 2 tai 3 vuotta täytettyään. Mies jää kotiin hoitamaan, minä menen opiskelemaan kun lapsi on yli 1 v.
* -
* pikkukakkonen esikoisen ollessa n. 5 vuotias, englanninkieliseen päivähoitoon /kouluun, muutto ulkomaille (ehkä!).... etc. - lapsi 5kk
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
- 19 & 19
- 18, tarkotuksellinen yllätys :)
- kk jäi pois ja outoi tuntemuksia, kuukautismaiset kivut ym.
Sanoin et on tosi huono olo ym. ja sit äiti arvas et olen raskaana ennenku sanoin ees vaikka olin jo plussannu. Innoissaan se oli jo ostamassa kaikkee...
- Opiskelut on viel vuodel kesken ja palaan ku olen valmis, ehkä jo ens syksynä
- Suht vaikea paha olo oli koko raskauden eikä missään kohtaa ollut sitä "elämäni kunnossa" oloa painoakin tuli 23kg mut raskaus aika meni tosi nopeasti siis tuntu.. :)¨
-Synnytys oli ns. helppo. 42 0 käynnistettiin supistukset oli tosi kipeitä ja sattu ihan sairaasti mut sit loppujen lopuks kesti 7tuntii...nopea
-Poika
-todella hyvin, sain ns.helpon lapsen 2kk iästä asti nukkunu kokonaisia öitä...huonoa...hmm ei mielestäni mitään 2 ekaa kuukautta ku vaivas vatta..
-en iki mailmassa
-en ole, no en nyt ihan niin nuori olekkaan
-vast 35viikon jälkeen, tiesin
-Ei parhaimmasta päästä, mutta toimeen tullaan.. En ole joutunut säästämään sain avustuksia ja kesän tein ennen vauvan syntymää töitä ni sain vaunut turvakaukalot sun muut..
- kaksio, 3 ihmistä
- Aamul herätää 7.00 sit kotona oleillaa pienet tirsat yheksältä sit oleillaa kotona kello 13.00 hedelmäsosetta syödää vaunuihin nukkumaan ja ulos lenkille herää n. 17.00 kotona perunaa syödää tms. sit leikitää ja oleillaa kotona kello 21.00 yö unille suunnilleen tällänen...
- Oma ja yhteinen aika
- On aina kun pyytää ja käskee ;)
- En osaa vielä sanoa, suunnittelin et palaisin kouluun kun lapsi on vuoden ikäinen mut en tiedä suunnitelmiin voi tul muutoksia
-Arjen, rytmin, onnellisuuden
-Oma talo, perunamaa, eläimet ja onnellinen elämä elämän loppuun asti
20. Vielä kommenttisi kyselystä, kiitos paljon! Ja onnea kaikille nuorille äidille!
- Hyvä kysely, lapsen ikää ei vaan kysytty missään kohtaa meillä siis 5kk... :)- ap....
Kiitoksia näistä vastauksista! Mukava lueskella. :) Olisi kyllä mukava saada vielä lisää. On teitä varmasti enemmänkin.
- äiti17wee
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
-17 ja 30
-16 ja suunniteltu
-ku tottuivat ajatukseen niin innoissaan olivat, ja sanoin vain.
-koulu jäi kesken aiemmin muista syistä
-raskausaikani oli helppo, loppuraskauden raskausmyrkytystä lukuunottamatta.
-synnytin rv 39 3 pelkän ilokaasun voimin, hyvät muistot jäi.
-poika
-todella hyvin ollaan pärjätty, vauva on ihana ja kiltti.
-en
-en
-en oikeastaan missään välissä, vaatteita hommasin vasta pari viikkoa ennen pojan syntymää..
-hyvin pärjätään vaikka rahaa ei ole mihinkään ylimääräiseen, eikä muuttunut pojan synnyttyä.
-n. 100 m2 mie, mies ja poika
-nukutaan ja syödään silloin ku tarvitaan...
-siivous
-kyllä
-sen näkee sitten joskus
-itsensä.
-toinen lapsi
20. Vielä kommenttisi kyselystä, kiitos paljon!
-?
Ja onnea kaikille nuorille äidille! - ~Iina~
1. Mä olen 15, miestä ei ole, lapsen isä 17
2. Raskaaksi tulin 13-v. Aluksi tuli yllärinä mut sitten tajusin että hei tää on ihan mun juttu
3. Menkat jäi pois ja tein testin. Mun vanhemmat ei oikeestaan sanoneet mitään, sanoin ihan suoraan
4. Koulu keskeytyi, aion jatkaa varmaan ens vuonna
5. Ihan helposti meni, alkuun oksetti aamulla
6. Kauheesti koski
7. Tyttö
8. Hyvin on menny, asutaan mun kotona. Ihanaa pukee lasta ja työnnellä sitä kaupungilla. Joskus riitaa kotona viikonloppuisin, kun haluun vaan bailata eikä mutsi haluis hoitaa aina
9. En tietenkään
10. Joskus
11. Varmaan jossain 7 kk:lla
12. Saan tukia ja vanhemmat maksaa jotain. Ei ollut mistä säästää
13. 3 h k, iskä, mutsi, mä, ipana, 2 siskoo
14. Mä nukun pitkään ja mutsi hoitaa ipanan aamulla. Iltapäivällä mennään kauppoihin ja kahvilaan moikkaamaan tuttuja, illalla käyn kavereilla, leffassa jne., ipana on kotona
15. Bilettäminen
16. Ei millään tavalla
17. Jos mutsi on vielä työttömänä se hoitaa
18. Sitä vaan on kiva seurata ja pukea
19. Aion käydä koulun loppuun ja lähteä opiskelemaan jotain hyvää alaa. Kun valmistun menen hyväpalkkaiseen työpaikkaan ja hommaan asunnon mulle ja ipanalle. Otan kivan ja rikkaan miehen
20. Ihan ok- tääki nyt
pakko pilata tälläsella naurettavalla provolla...
- samaa mieltä
tääki nyt kirjoitti:
pakko pilata tälläsella naurettavalla provolla...
Tietenkin heti provo, kun ei miellyttänyt. Selvähän se.
- äippä89
1. Minä 19 vuotta mies 24 vuotta.
2. 16 vuotiaana, sekä että.. Vauva oli pyöriny meidän mielessä, mut ei odotettu ihan niin nopeesti tulevan.
3. No menkat jäi pois. Jännitin äidille kertomista todella paljon ja lopulta äiti arvasi itse, kun olin yhtäkkiä rauhottunut niin paljon. Ja otti uutisen paljon paremmin vastaan kuin odotin.
4. No opiskelut tietysti keskeytyi, mutta nyt olen taas jatkanu ja pitäis ens vuonna valmistua.
5. En kokenut hankalaksi. Tietysti pahoinvoinnit, jotka jatkuivat koko päivän aamusta iltaan ja ensimmäiset viis kuukautta sai olon tuntumaan hiukan väsyneeksi. Muuten kuitenkin nautin raskausajasta.
6. Mussukka syntyi raskausviikolla 41 6. Synnytys sujui ihan hyvin. Vedet tuli itsestään. Supistukseni käynnistettiin, koska niitä ei alkanut kuulua. Kaiken kaikkiaan synnytys kesti 4 tuntia 16 minuuttia. Epiduraalin sain noin kaksi tuntia ennen h-hetkeä.
7. Tyttö sieltä tuli ja nimekseen sai Aleksandra.
8. Hyvin on mennyt. Tosin tyttö on päästänyt äidin ja isin ehkä vähän liiankin helpolla. Yö heräämiset loppui kuukauden ikäisenä eikä tyttö paljon turhasta kitissyt. Vauva ajasta ei minulla edes huonoja muistoja ole. No ehkä korvatulehdus putki, mutta silloinkaan tyttö ei valittanut. Eli ainoa huono asia oli lääkekulut ja lääkärissä ramppaaminen.
Nyt kun tytöllä on jo "hieman" omaa tahtoa, kaikki on "vaikeeta" :D Kyllä se vekara pistää vanhempansa koville. Tutti ja tuttipullo jäivät ihan huomaamatta pois ja nokkamukiakaan ei oikeestaan olla koskaan tarvittu. Vaipasta eroon pääseminen tosin tuntuu mahdottomolta tehtävältä mutta kaikki ajan kanssa. Nukkuminen tuottaa ongelmia tai oikeestaan nukahtaminen illalla, kun tyttö pelkää pimeetä ja sen lisäksi mukamas lamppuja, ovia sun muita pikkuasioita. Mutta kaikesta ollaan selvitty ni eiköhän vastakin.
9.En kadu. Välillä tottakai miettii että missä sitä olis ilman lasta. Mutta en tyttöä tai hänen kanssaan vietettyä aikaa en vaihtais mihinkään.
10. Mamma hieman ihmetteli aluksi, mutta ei hänkään mitään sen kummallisempaa sanonut, kun huomasi että ajoin viedä kuitenkin opiskelut loppuun saakka.
11. Synnytyssalissa selvisi kumpi tuli ja vauvan vaatteita ja muita tarvikkeita alettiin ostaa vasta viimisillä raskausviikoilla. Tämä johtui siitä, että äitini on ehkä sittenkin hieman taikauskoinen ja höpötti sitä että syntymättömälle lapselle ei saa ostaa mitään, kun se tuottaa huonoa onnea. Mielestäni tuo hösäys oli jotenkin niin hassua että taivuin äidin tahtoon.. Mieli kyllä teki mennä ostamaan ensimmäiset bodyt samana päivänä kun raskaustesti näytti plussaa.
12. Tottakai taloudellinen tila on muuttunut kun on tullut yksi ihminen lisää elätettävää. Välillä on ollut tiukkaa ja välillä on ollut ylimääräistäkin. Säästämään en ole mitään hankintoja varten joutunut, koska miehellä oli kaikki tarvittavat kodinkoneet jo valmiina kun oli jo yksin asunut ja paljon saimme myös vauvan tarvikkeita tutuilta tutun hintaan. Mutta tottakai sitä aina säästöön alitetaan rahaa pahan päivän varalle.
13. Asumme kerrostalo kolmiossa, jossa on 75,2 neliöö muistaakseni ja koko perheen voimin asumme eli minä, avokki ja tyttäremme.
14. Aamulla herätään sittemän aikaan aamulla ja vien tytön kahdeksaksi hoitoon ja menen itse kouluun. Isi hakee tytön hoidosta kolmen aikoihin ja minä tulen puoli neljän aikaan. Sitten tehdään ruoka ja syödään. Leikitään ja luetaan ja lauletaan. Kahdeksan aikaan syödään iltapala ja yhdeksän aikaan mennään nukkumaan. Viikonloppuisin tyttö nukkuu yhdeksään tai kymmeneen. Sitten syödään aamupala, jonka jälkeen leikitään ym. (lauantaisin käydään myös uimassa) kahden aikaan tyttö menee päikkäreille jolloin saa hieman myös omaa aikaa. Siitä sitten riippuen hieman monen aikaa tyttö herää syödään ja taas mennään tytön ehdoilla iltaan saakka.
15. Varmaan minun ja avokin kahdenkeskisen ajan löytäminen
16. On auttanut
17. Tyttö aloitti perhepäivähoitajalla 10 kuukauden ikäisenä.
18. Äidin rakkauden ja ne kaikki pienet asiat, kuten kehitys ja se kun tyttö sanoi ensimmäisen kerran äiti, se on ollut tähän asti kaikista hienointa.
19. No kun koulu on ohi. Muutamme täältä pikku paikkakunnalta pois ja ostamme omakotitalon. Kunhan ensin tietysti löydän työpaikan ja tottakai se pikkukakkonenkin unelmissa häämöttää - hemulitus
1. 19. 21
2. 16. ylläri
3. tein testin. hyvin. äiti ties heti ku pyysin rahat testii, isä löysi apteekin kuitin.
4. opiskelun keskeytin nykyään samalla linjalla jatkoin.
5. ei. opiskelin koko ajan. n. 10päivää ennen laskettua aikaa jäin koulust pois.
6. hyvin. 40 4
7. poika tomi
8. hyvin. hyvää paljon. huonoa se kun yhdes vaihees oltiin molemmat koko ajan kipeitä.
9. en
10. joo ja en
11. en ostanut yhden yhtä vaatetta, perhetutut vaan kanto niitä, ekat "omat" oli äityispakkaus, ja ekan bodyn ostin ku poika oli n.1kk ikäinen
12. kohtalainen. pärjätään kumminkin ilman mitään lainaa. en pahemmin hieman
13. 59m2. minä ja poikani. mies on n. 24/7 siinä mut kirjoilla ei
14. aamul n.7.30 ylös aamupala. sit ulos. 11.lounas sit päikkärit. 14välipala 17päivällinen 19.30 iltapala 20 nukkuu.
15. kipeänä olo yht aikaa
16. on
17.poika oli n. 1.5v
18. olen huomannut pienetkin asiat mistä kannattaa iloita, kun lapsi on ilinen uudesta lelusta itsekkin olen iloinen.
19. koulu loppuun ja töihin...
20. ihan kiva gallub - ...
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
Minä 18.v a mies 23.v
16-vuotiaana, tuli yllätyksenä, mutta oli tervettullut maailmaan.
Kun menkat oli myöhässä, tein raskaustestin. Äiti reagoi hyvin, ei "suuttunut", mutta oli vähän shokissa kyllä :)
Opiskelut suoritan sitten kun lapsi on isompi.
Normaali raskausaika, ei mitään komplikaatiota tai muitakaan ongelmia ollut.
Synnytys meni ihan hyvin kesti 8 tuntia, ja oli suhteellisen helppo. Syntyi rv 41 5.
Tyttö.
Hyvin olen selvinnyt, ainoa mihin aluksi piti totutella oli ne öiset heräilyt. Hyvää on se että se lapsi on vaan tossa. Huono ehkä oman ajan puute.
En yhtään.
En pahemmin, muuta kun joskus jotkut vanhemmat ihmiset sanoo jotain että "taidat olla melko nuori." Mutta ei mitään arvosteluja ole tullut.
Silloin kun maha alkio näkyä, aloin höösäämään. En muista milloin ensimmäisiä vaatteita ostin, mutta kuitenkin enne syntymää. Vasta rakenneultrassa saimme tietää kumpi on tulossa.
Ihan hyvä, mutta ei ylimääräistä rahaa kovin paljoa löydy. On muuttunut jonkin verran.
Kaksiossa, minä, mieheni ja lapsi.
Aamulla 8 aikaan ylös ja aamupalalle, sitten vähä puuhastellaan kaikenäköistä ja aamupäivällä puistoon leikkimään, sitten kotiin ruokaa tekemän ja syömään. Päivällä odotellaan että isi tulee töistä ja katellaan lastenohjelmia ja leikitään. Illalla pesut ja pisut ja nukkumaan :)
Ei tule mitään mieleen.
Kyllä, joka päivä.
Sitten kun aloitan itse opiskelut ja työt, niin lapsi menee päivähoitoon.
Itsensä :) Rakkautta ja iloa/naurua :)- ap...
Olette ihania, kun jaksatte vastailla! Haluaisiko joku vielä vastata tähän? Mielenkiinnolla luen.
- galluppiin
1. oon 18 (syksyl 19) ja mies pian 20
2. olin täyttämäs 18, ja yllätyksenä tuli
3. ukko epäili ja pakotti tekee testin, soitin äidil aamul ja kerroin testin positiivisuuden nii se vaa sano et me päätetää mitä tehdään.
4. Koulu on keskeytyksessä, jatkan sit loppuun ko kykenen
5. Raskaus aika oli suht helppo, ekat 3kk oksensin ja laihuin 4-6kg, sit olo parani.. heti ko vatsa alko kasvaa ja painamaan enemmä nii iski issias ja muut selkävaivat, selkä ei oo vielkää parantunu (synnytyksestä on 1kk)
6.Tyttö syntyi rv 40 5, lyhyesti kerrottunu synnytys oli nopea ja täysin kivuton, en tarvinu kivunlievittäjiä koska minnee ei sattunu, en revenny mistää eli tikkejäkää en saanu, yhteenlaskettu synnytyksen kesto supistuksien alusta oli 9 tuntia.
7. kuten edelle sanoin tyttö tuli ja nimeksi tulee Sanna Amanda
8.Kaikki on menny tosi hyvi et mtn ongelmia ole ollu, meidä tyttö on tosi kiltti :)
9.EN TODELLAKAAN KADU! oon maailman ylpein äiskä ^^
10.Olen ihan liikaakin, muttei niist kannata välittää, arvostelijat eivät vaa ite ole valmiita tai sit on vaa kateellisia
11.Emmä niinkää missää vaihees hösänny, otin rennosti vaa =) Emme tieneet kumpi oli tulossa =)
12. Me eletty aina Kelan ja sossu rahoil, mitää ei oo tarvinu muuttaa, rahaa vaa menee kaupas joskus enemmä jos vaippoi tarvii ostaa muttei se vaikuta muuten mitenkää
13.Asutaan 54 tai 56 neliön kaksiossa ja tässä asuu minä,mies ja lapsi
14.ööö päivärytmi.. vaikee sanoo, sekava :D
15.ehkä hankalinta on ollu nukkumaan laitto iltasella, mut ei sekää niin vaikeet oo jos tyttö kiltisti eik huuda :)
16. lapsen isä auttaa tytön rauhoittelus, tyttö rauhottuu ainoastaan melkei häne syliinsä, ite vaihan vaipat ja hoidan toki syötöt kerra ukko ei sitä voi tehdä
17. sen näkee
18. lapsi o tuonu mu elämään toisen tarkoituksen =)
19. tulevaisuudessa olisi tarkoitus EHKÄ hankkia lisää, mutta ei tiedetä viel varmaks, tulee jos o tullakeen tai jtn :D
20. oli kiva kysely, kiitoksia itselles.- ap...
On teitä varmasti vieläkin enemmän. Kun vain on aikaa ja mielenkiintoa, niin vastatkaa vielä! Thank you!
- minä.
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
-Minä 23.v ja mies 26.v
-16-v, aivan täytenä yllätyksenä, ehkäisy siis petti (e-pillerit).
- Alkoi tulla joitain raskauteen viittavia oireita, vaikka menkat tulikin, joten tein testin, vaikka sillon ajattelin etten nyt kuitenkaan raskaana voi olla, mutta siinä vaiheessa kun näin ne 2 viivaa, kyllä tuntui et olis sydän pysähtynyt. Lähetin melkeinpä heti äidilleni tekstarin, jossa luki näin että: "moi äiti, susta tulee mummi!" :) Muistan ton viestin varmasti aina. Siihen se sitten vastas että, miten niin? Jouduin siinä sitten selventämään sille, että olen raskaana, ja vielä moneen kertaan toistella sitä, kun ei meinannut äiti muuten uskoa. Kyllä se sitten muutaman päivän sulattelun jälkeen oli ihan ilonen uutisesta, ja lupas tukea.
-Olin peruskoulun just saanut päätökseen, kun sain raskaudesta tietää, joten jatko-opiskelemaan lähdin kun lapsi oli 2.v.
- Alkuun oli hirveät pahoinvoinnit ja hormonimyrskyt, eli oksentelin paljon ja olin kokoajan kiukkunen ja väsynyt. Sitä kesti n. rv 15 asti, ja siitä se sitten lähti laantumaan. Eikä myöhemmin tullut mitään ongelmia. :)
- Synnytys oli helppo. Kuvittelin ennen synnytystä että joudun ainakin 20 tuntia synnyttämään, mutta kaikki sujuikin tosi hyvin, synnytys kesti 4 tuntia, josta 6 min ponnistamista. Ei tullut yhtään repeämää ja istuin jo heti sen jälkeen kun vauva oli ulkona masusta. Kätilökin siihen sanoi, että olin ihan kuin uudellensynnyttäjä, kun niin helposti meni.
Poika syntyi rv 41 5, painoi 3990g ja pituutta oli 51cm- viestiin...
Toinen kysymyshän oli että minkä ikäisenä tulin raskaaksi, niin olin 15.v kun raskaaksi tulin ja pari viikkoa ennen pojan syntymää täytin 16.v.
Kirjoitin sen väärin tohon edelliseen, niin korjaan nyt :D
- gosh
1.Minä 19v. ja mies 25v. mutta ei lasten isä.
Lasten isät ovat 19v. ja 27v.
2. Olin 16v. kun aloin odottaa ensimmäistä.
Ja 17v. kun aloin odottaa toista. Toinen oli suunniteltu.
3. Menkat jäi pois. Äitini oli aivan innoissaan.
4. Koulu jäi kesken.
5. Ensimmäinen oli aika helppo, pahoinvointia oli melko vähän ja muutenkin vatsa jäi aika pieneksi. Toinen oli sitten aivan hirveä, Ensimmäiset 3kk pelkkää oksennusta, vatsa kasvoi niin isoksi ettei mitään voinut tehdä, kamalat kivut joka paikassa.
6. Eka syntyi rvk 35 2, hankala synnytys piti vetää imukupilla ulos.
Toinen tuli muutamalla ponnistuksella.
7. Molemmat tyttöjä, Milma ja Minja.
8. Oikein hyvin kun tukiverkosto toimii:)
9. En ikinä!
10. En edes osaa laskea niin moneen.
11. Ensimmäiselle ostin ekan tuttipullon jo viikolla 10:D Toisen kanssa osasi olla rauhallisempi ja kun ei tarvinut paljoa hankkia.
Toisesta tiesin kumpi tulee.
12. Rahatilanne on hyvä koska mieheni käy töissä. Enpä oikeastaan ole joutunut säästämään. Hyvin pärjätään.
13. Me asutaan omakotitalossa. Kolme makkaria.
Meitä asuu minä, tytöt, mieheni ja koira.
14. syödään nukutaan ulkoillaan.
15. Oman ajan saaminen.
16. Toisen lapsen isä on paljon kuvioissa ja pitää Minjaa paljon. Milman isä käy kylässä ja maksaa elatusmaksut.
17. Varmaan ensi syksynä molemmat tytöt lähtee tarhaan.
18. Äitiyden. Ja olen oppinut sen että vaikka saa lapsen se ei automaattisesti tee minusta aikuista. Olen kasvanut tyttöjen myötä.
19. Antaa tytöille maailman paras perhe. Ja turvallinen tulevaisuus.
20. Kiitos itsellesi - ....
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
- Minä 25-v ja mies (lasten isä) 32-v.
- Ensimmäistä aloin odottaa 15-v ja 3 päivää pojan syntymän jälkeen täytin 16-v. Toista aloin odottaamaan 17-v ja tyttö syntyi n. 2 viikkoa sen jäkeen kun täytin 18-v. Kolmatta aloin odottaa 5kk synnytyksen jälkeen, ja toinen tyttöni syntyi muutama kuukausi 19-v synttäreideni jälkeen. Neljäs lapseni (poika) syntyi 1,5 kk sitten.
- Enismmäisestä sain tietää tavalliseen tyyliin siitä kun menkat jäi pois (kondomi oli kuitenkin ollut ehkäisynä kokoajan, mutta ilmeisesti petti), ja toisesta samaan tyyliin, mutta jokin inhimillinen e-pillerin unohdus oli varmaan tapahtunut. Itse reagoin näihin kahteen ensimmäiseen järkyttyneenä ja epätoivontunteessa. Mietin kokoajan että miten minä tästä selviän, kun olin niin nuorikin. Äitini epäiröi näiden raskauksien aikana tosi paljon, ja vielä jonkin aikaa lasten syntymänkin jälkeen. Oli hän kuitenkin ehkä salaa ilonenkin :) Kyllä hän jälkeen päin on kuitenkin suhtautunut luottavaisesti. Kolmannesta raskaudesta sain tietää vasta ollessani viikolla 15. Se vasta järkytys olikin, mutta aborttia en ajatellut hetkeäkään kun raskaus oli niin pitkällä jo. Enkä olis varmaan sitä saanutkaan. Neljäs lapsi oli huolella suunniteltu. :)
Lähdin 21-v opiskelemaan ja nyt ennen neljättä lastani ehdin olla n. vuoden töissä. Ja nyt taas äitiyslomailen.
- Kaikissa neljässä aivan järkyttävät pahoinvoinnit ja hormoonimyrskyt alkuraskaudessa. Niitä lukuun ottamatta kaikki on sujunut hyvin. Eli ei mitään muita ongelmia yms. ole ikinä tullut.
- Ensimmäinen syntyi viikolla 42 1, synnytys kesti 12 tuntia, josta ponnistelin 1,5 tuntia. Poika painoi 4120g ja oli 52cm pitkä. Eli melkoisen iso vauva. Toinen syntyi viikolla 40 0 ja synnytystä kesti 9 tuntia, ponnistamista n. 45min. Tyttö oli syntyessään 4010g painoinen. Kolmas syntyi rv 41 2. Tämä synnytys oli jo vähän nopeampi, 6 tuntia ja 15min ponnistin, tyttö oli melkein 4kg painoinen. Neljäs tuli vauhdilla, 3 tuntia ja siitä muutamalla ponnistuksella taas päälle 4kg poitsu tuli maailmaan. Syntyi rv 41 5 :)
- Vili, Sara, Sini ja Topi :)
- Huonoa oli alussa se kun en vain uskonut pärjääväni. Monet yöt tuli itkettyä ja mietittyä että mitä jos tapahtuu niin ja näin jne. Mutta sitten tajusin ettei pidä ajatella niin, vaan pitää elää päivä kerrallaan, ja nauttia siitä mitä on saanut. Luottaa ja uskoa itseensä. Suurimmaksi osaksi näillä ajatuksilla olen tähän päivään asti pärjännyt. Hyvää on se että, olen lasteni kautta oppinut paljon, ja ymmrätänyt monia asiota. Saanut heiltä rakkautta ja ilon aihetta vaikka alussa olikin vaikeeta. Nyt en päivääkään jättäisi pois.
- En. En ikinä ole katunut, vaikka vaikeaa onkin ollut.
- Alussa sain paljon ainakin tuntemattomilta. Läheisetkin kyllä alussa epäröivät paljon minua, mutta ovat oppineet ajan mittaan luottamaan.
- Ensimmäisen tuloa en höösännyt paljoakaan, kun olin kokoajan vähän järkyttynyt. Sitten syntymän jälkeen aloin joitain juttuja ostella. Kaikille muillekin olen melkeinpä vasta syntymän jälkeen ostelemaan enemmän kaikkea. Yhdestäkään ei tiedetty (haluttu tietää) kumpi tulossa, eli vasta syntyessä saatiin tietää :)
- Alkuun oli tietysti vaikeeta monet vuodet. Mies kävi töissä, ja minä sain tukia. Kyllä niistä piti tarkkana välillä olla, että pärjättiin. Säästöön ollaan aina laitettu vähän jos ylimääräistä on ollut. Nykyään on parempi, kun minäkin ehdin jo vähän aikaa olla työelämässä, ja nyt tulee enemmän äitiyspäivärahaa kuin ennen, ja miehellä on parempipalkkainen työ entisiin verrattuna.
- Asutaan paritalossa, 98 neliötä, kolme makkaria ja oma saunakin löytyy. Täällä asutaan minä, mieheni ja lapset :)
- Vanhemmat lapset menee kouluun ja eskariin aamulla, mies töissä, minä kotona vauvan kanssa. Iltapäivällä laspet ja mies tulee kotiin ja lapset yleensä lähtevät kavereineen pihalle leikkimään. Kotona vaan ollaan, syödään jne. Nukkumaanmenoaika lapsilla on 8-9 aikaan illalla. Ja kotiin tulo aika on viimeistään 8. Yleensä tulevat jo 7 aikoihin. :)
- Ensimmäisten synnytyä oli ihan kaikki hankalaa, kun minä olin niin maassa. Se varmasti vaikutti lapsiin paljon. Ja mieheeni. No, mutta pohjalta ei voi muuta kun nousta ylös, ja niin tehtiin :)
- Kyllä, jokaikinen päivä aina ensimmäisen syntymästä lähtien. Sen minkä on vaan pystynyt ja ehtinyt.
- Tämän nuorimmaisen varmaan parin vuoden päästä.
- Lapset on tuonut mulle uskoa, voimaa, viisautta, rakkautta, iloa, naurua, ja myös surua välillä. Ja ennenkaikkea tuonut itsensä ja minulle äitiyden ja tämän äidin ja lapsen välisen rakkauden tunteen. Ei vaan ole mitään muuta niin tärkeää kuin lapset. Mahtavaa on ollut katsella lasten kasvua ja kehitystä. Ensimmäiset sanat ja askeleet, kaikki mitä lapsen kasvun polulle mahtuu. - ...
1. Minä 17.v ja mies 21.v
2. 16-vuotiaana, ei ollut tarkoituksella tehty. Yhden kerran unohdin e-pillerin ottaa, jonka seurauksena tulin raskaaksi. Eli yllätys oli, mutta tervetullut sellainen :)
3. Ihmettelin kun menkkoja ei näkynyt eikä kuulunut, ja kun ne oli viikon verran myöhässä, niin tein testin ja kahta viivaahan se näytti. Tein vielä parin päivän päästä siitä toisen ja kolmannen testin, kun en voinut uskoa mitä silmäni näkivät. Äiti ei ilostunut ollenkaan kuulemastaan, ja vasta nyt pojan synnyttyä alkanut hyväksymään. Kerroin ihan kasvotusten äidille ja isälle ruokapöydän ääressä. :) Järkyttyi ne ja pahasti.
4. Opiskelut olen keskeyttänyt, teen etäällä sen minkä pystyn, ja alotan uudestaan sitten kun poika on isompi.
5. Pahoinvointia oli, mutta loppui siitä rv 12 tienoilla. Muuten sujui hyvin.
6. Synnytys meni yllättävän helposti. Kesti 5 tuntia ja 10 minuuttia, ja ponnistusta oli siitä 25 min. Poitsu syntyi rv 42 0, painoi 4180g ja oli 51cm pitkä - äityliinu
1. Minä 18, mieheni 21
2.17
3.Alkuun ihmettelin kummallisia oireita, jonka jälkeen vauva tuli mieleen ja tein testin.
4.Keskeytin opiskelut
5.Tähän mennessä on ollut vaikeaa(laskettuaika 2vk päästä) Kärsin rankoista pahoinvoinneista, väsymyksestä ja kaikki mitä muuta raskauteen kuuluu, olen kokenut rankimman kautta.. vienyt voimat todella.
6.Toivottavasti tuo tuolta kohta syntyisi, olo alkaa olemaan sen mukainen ainakin että sais tulla jo :D
7.Tyttöhän sieltä taitaa tulla
8.Tulevaisuus hieman pelottaa, mutta uskon selviäväni, koska läpi elämäni on tullut hankalia ja vaikeita aikoja, joiden läpi olen selvinny, oon rautaa ;) Ja enhän odota yksin!
9.En ole katunut
10.Olen saanut vähän liikaakin.
11.no aika loppuvaiheessahan nuo on hankittu, pariin viikkoon en ole kaupoilla käynyt nyt. Mutta ihan hyvä ettei ole montaa kuukautta ollut pölyttymässä.
12.No paremminkin voisi mennä.
13.kolmio, koira 2 kissaa meidän kolmen lisäksi.
14.hmm minä hoidan kotia parhaani mukaan, mies käy töissä.. en osaa sanoa mitä se on kun vauva on talossa.
15.-
16.Ihan tarpeeksi
17.-
18.Luulempa että lapsi kokonaisuudessaan on vain ihaninta. Saa seurata kuinka toinen kasvaa ja oppii - onnellinenäiti94
1. Olen 15 ja poikaystäväni 35, mutta hän ei kuitenkaa ole lapsen biologinen isä.
2. 14-vuotiaana, ei ollut yllätys, sillä emme käyttäneet ehkäisyä
3. Tein testin. Vanhemmat ihmettelivät mahan kasvua ja kerroin viikolla 15. Vanhempani suuttuivat ja äiti pyötyi ja isä löi.
4. Jäin pois koulusta
5. Olen pienikokoinen, joten raskaus oli erityisen vaikea: kamala aamupahoinvointi, vauva potki kylkiluihin ja maha oli raskas kantaa. Tapasin uuden mieheni raskauden puolivälissä.
6. Sektio tehtiin, kun raskaus oli mennyt kaksi viikoa yli ja toipuminen kesti kauan.
7. Tyttö kastettiin Hilja Hanneleksi.
8. Hyvin ollaan pärjätty. Mieheni käy töissä ja minä olen lapsen kanssa kotona.
9. Välillä, kun pitää herätä yöllä monesti..
10. Olen, ja se on ärsyttävää!
11. Emme tienneet kumpi tulee. Aloin varmaa hössöttämään vauvasta ihan heti, mutta sitten vasta näkyvämmin, kun olin kertonut vanhemmilleni
12. Aika samanlainen on.. Mies käy töissä.
13. Asumme mieheni paritalon puolikkaassa, jossa kanssamme asuu mieheni edellisestä avioliitosta 10-vuotiaat kaksostytöt.
14. En jaksa kertoo, ihan tavallinen: herätään, syödään, leikitään, odotellaan tyttöjä koulusta ja syödään taas, kun isäkin tulee kotiin.. ym
15. Koulunkäynti on vaikeaa ja vapaa-aika on vähissä
16. Biologinen ei edes tiedä olevansa isä, mutta nykynen mieheni auttaa ja on mukana lapsen hoidossa, vaikka hänellä on kaksi muutakin lasta, jotka tarvitsevat huomiota.
17. Syksyllä aion alottaa kasin alusta, joten tyttö menee silloin hoitoon.
18. Huomiota ja saa olla lapsen kanssa, saa nähdä sen kasvavan ja eikä tarvi mennä kouluun.
19. Aion käydä peruskoulun loppuun ja sen jälkeen mennä Harjavaltaan lähihoitajakouluun ja haluan suuntautua lapsiin ja nuoriin.
20.Hyvä oli! Vähän pitkä- jj
1. Ikäsi ja miehesi ikä?19 ja 19
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty? juuri täytin 18v ja oli tarkoituksella tehty
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?tein joka kuukaus testin ja kerran se sit näytti kahta viivaa, kerroin vanhemmilleni kun olin neljännellä kuulla, eihän ne siitä aluks riemastunu mut loppuakohti oli aivan innoissaan :)
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan?töissä olin kunnes jäin sairaslomalle ja työsuhde loppui vähä ennen äitiys rahan alkamista
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi. Oli vaikea, vasta 38 viikolla todettiin raskaus ajan diapetes ja muutenkin oli kaikennäköisiä sydän ongelmia ym..
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi?41 viikolla synty hätä sektiolla, aluksi yritettiin käynnistystä
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi?poika
8. Kuinka olet lapsen kanssa alusta tähän päivään selvinnyt? Mitä hyvää ja huonoa ollut?hyvin on mennyt,paremmin kuin ajattelin, ei oikeestaan oo ollu mitään huonoa, kiltti poika :)
9. Kadutko päätöstä lapsesta?en
10. Oletko saanut arvostelevia kommentteja muilta nuoruutesi puolesta?en
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin kumpi on tulossa? ekan kolmanneksen jälkee alko vauva tavaraa kotiin tulemaan :D tiesin rv19 kumpi tulossa
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko lapsen tultua säästämään paljon?hyvä tilanne on kun säästin paljon ennen kuin poika syntyi, saa nyt nähä mitä tapahtuu ku jää kotihoitotuille
13. Kuinka suuressa asunnossa asutte ja keitä asuu tässä yhteisessä kodissanne?70 neliöö, kohta 120, mies poika ja minä :)
14. Millainen on päivärytminne? aamulla herätään 7-8 aikaan ja siinä `jutellaan` pojan kanssa ja tehdään aamu pesut ym.. päivällä parit päivä unet ja illalla sitte 20-21 nukkumaan :) noin lyhyesti
15. Mikä on ollut hankalinta lapsen saatua?se kun itelläni jäi ajokortti puolitiehen kun en voinut käydä sitä loppuun raskaus vaivojen takia, niin ei oikeen päästä pojan kanssa minnekkää jos mies ei ole kotona
16. Onko lapsen isä auttanut sinua paljon? on
17. Milloin aiot/veit lapsesi päivähoitoon?en aio pitkään aikaa
18. Mikä on upein asia, mitä lapsi on elämääsi tuonut?poika itse! ikinä en ole tuntenu näin syvää rakkautta keneenkään, täydellin poika - zandaa_
jj kirjoitti:
1. Ikäsi ja miehesi ikä?19 ja 19
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty? juuri täytin 18v ja oli tarkoituksella tehty
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?tein joka kuukaus testin ja kerran se sit näytti kahta viivaa, kerroin vanhemmilleni kun olin neljännellä kuulla, eihän ne siitä aluks riemastunu mut loppuakohti oli aivan innoissaan :)
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan?töissä olin kunnes jäin sairaslomalle ja työsuhde loppui vähä ennen äitiys rahan alkamista
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi. Oli vaikea, vasta 38 viikolla todettiin raskaus ajan diapetes ja muutenkin oli kaikennäköisiä sydän ongelmia ym..
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi?41 viikolla synty hätä sektiolla, aluksi yritettiin käynnistystä
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi?poika
8. Kuinka olet lapsen kanssa alusta tähän päivään selvinnyt? Mitä hyvää ja huonoa ollut?hyvin on mennyt,paremmin kuin ajattelin, ei oikeestaan oo ollu mitään huonoa, kiltti poika :)
9. Kadutko päätöstä lapsesta?en
10. Oletko saanut arvostelevia kommentteja muilta nuoruutesi puolesta?en
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin kumpi on tulossa? ekan kolmanneksen jälkee alko vauva tavaraa kotiin tulemaan :D tiesin rv19 kumpi tulossa
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko lapsen tultua säästämään paljon?hyvä tilanne on kun säästin paljon ennen kuin poika syntyi, saa nyt nähä mitä tapahtuu ku jää kotihoitotuille
13. Kuinka suuressa asunnossa asutte ja keitä asuu tässä yhteisessä kodissanne?70 neliöö, kohta 120, mies poika ja minä :)
14. Millainen on päivärytminne? aamulla herätään 7-8 aikaan ja siinä `jutellaan` pojan kanssa ja tehdään aamu pesut ym.. päivällä parit päivä unet ja illalla sitte 20-21 nukkumaan :) noin lyhyesti
15. Mikä on ollut hankalinta lapsen saatua?se kun itelläni jäi ajokortti puolitiehen kun en voinut käydä sitä loppuun raskaus vaivojen takia, niin ei oikeen päästä pojan kanssa minnekkää jos mies ei ole kotona
16. Onko lapsen isä auttanut sinua paljon? on
17. Milloin aiot/veit lapsesi päivähoitoon?en aio pitkään aikaa
18. Mikä on upein asia, mitä lapsi on elämääsi tuonut?poika itse! ikinä en ole tuntenu näin syvää rakkautta keneenkään, täydellin poika1. Ikäsi ja miehesi ikä?- ite oon nyt 15, miestä ei ole
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty? -olin just 15 ku tulin raskaaksi, vahinko oli..
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?- menkat oli myöhässä, ja aloin epäillä. Kävin terkalla ja sit siitä eteenpäi se selvis et oon raskaana. porukat hajoili eka, mut nyt on jo ihan ok.
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan? - peruskoulu jäi kesken, siis ysiluokka.
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi. - no oli ihan helppo. muutaman kuukauden oksensin välillä yhtäkkiä, muuten ei mitään. pystyin käydä koulus aika loppuun asti. mua nolotti eka ku alko maha näkyy, mut sit tutustuin muihin nuoriin äiteihin ja sit olin ihan ok. :)
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi? viikkoja oli 40, syöksysynnytys oli, eli tosi nopee meni, en ees ehtinyt tajuu! keskellä päivää siis jouduin sairaalaa, ku oli supistellu jo viiden minsan välein.
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi? -tyttöhän sieltä tuli, nimi on iida marianne - Heidykkä
zandaa_ kirjoitti:
1. Ikäsi ja miehesi ikä?- ite oon nyt 15, miestä ei ole
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty? -olin just 15 ku tulin raskaaksi, vahinko oli..
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit?- menkat oli myöhässä, ja aloin epäillä. Kävin terkalla ja sit siitä eteenpäi se selvis et oon raskaana. porukat hajoili eka, mut nyt on jo ihan ok.
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan? - peruskoulu jäi kesken, siis ysiluokka.
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi. - no oli ihan helppo. muutaman kuukauden oksensin välillä yhtäkkiä, muuten ei mitään. pystyin käydä koulus aika loppuun asti. mua nolotti eka ku alko maha näkyy, mut sit tutustuin muihin nuoriin äiteihin ja sit olin ihan ok. :)
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi? viikkoja oli 40, syöksysynnytys oli, eli tosi nopee meni, en ees ehtinyt tajuu! keskellä päivää siis jouduin sairaalaa, ku oli supistellu jo viiden minsan välein.
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi? -tyttöhän sieltä tuli, nimi on iida marianne1. minä nyt 22v, lasten isä kanssa 22v, mutta en ole hänen kanssaan yhdessä. Tällä hetkellä ei ole muuta miestä..vielä.. ;)
2. Olin 17v kun sain muksut (kaksoset siis on). Yllätyshän se oli, kondomia käytettiin, mutta (kännipäissään) meni ilmeisesti rikki jostain kohtaa..
3. Perinteinen aamupahoinvointi herätti epäilyt, sitten jäi kuukautiset pois ja kävin ostamassa testin. Vanhemmat yritti olla mahdollisimman lämpimiä ja suvaitsevaisia, vaikka näinkin niiden olevan järkyttyneitä.
4. Olin aloittanut just ammattikoulun, joten keskenhän se jäi.
5. Pahoinvoinnista kärsinkin sitten melkein rasukauden loppuun saakka. Muutaman kerran olin sairaalassa kovan migreenin takia, joka puhkesi raskauden myötä. Viimeiset kaksi kuukautta ennen lasten syntymää jouduin olemaan melkein täysin vuodelevossa kovan selkäsäryn ja rasituksen vuoksi.
6. Tytöt syntyi 2kk ennen laskettua aikaa hätäsektiolla.
7. Tyttöset Alina ja Olivia
8. Valehtelisin jos sanoisin alun olleen helppoa ja antoisaa. Kyllä siinä oli apu tarpeen, poikaystävä, eli tyttöjen isä jaksoi katsella touhua puoli vuotta jolloin lähti kävelemään. Jäin kaksosten kanssa yksin, mutta en onneksi aivan yksin. Sain kotihoidosta apua, ja tyttöjen mummut oli suurena tukena myös. Kummeista puhumattakaan! Ei siinä tilanteessa tullut mieleenkään kieltäytyä avusta!
9. En kadu!
10. Itseasiassa en ole saanut arvostelua. Sain paremminkin ihastelua kahdesta prinsessasta. :)
11. Voin sen verran huonosti koko raskauden ajan etten ehtinyt höösätä enkä ajtella sellaista. Sukupuolet olivat täysin yllätys.
12. Tällä hetkellä olen työssä, lisäksi suoritan erilaisia kursseja. Tarkoitus on lähetä opiskelemaan se ala loppuun jonka olin ehtinyt aloittaa. jos vaan enää pääsen sinne kouluun.. ;) Nyt on asiat hyvin myös taloudellisesti. Lasten isä maksaa elatusta kiltisti.
13. 3h k p kerrostalo. Meillä asuu minä, tytöt ja kaksi kissaa.
14. Aamulla ennen seitsemää likat tarhaan, ja itse töihin. Kolmelta pääsen duunista, käyn kaupassa ja haen tytöt. Syödään, leikitään, katsellaan telkkaria. Nyt on niinsanotusti helppoa kun tytöt on jo 5v. Kerran viikossa tytöt käy jalkapallokoulussa.
15. No kyllä se on ollut ihan se perus arki. Silloin kun Olivia ja Alina oli alle vuoden ikäisiä, oli se aika raskasta aikaa ja elin kuin sumussa. En olisi täsä ilman kaikkea sitä apua mitä sain.
16. Perus elatuksen se maksaa. Synttärilahjat ja joululahjat se toimittaa. Asuu eri paikkakunnalla, joten harvemmin näkeevät isäänsä. ja parempikin oikeastaan näin. Se "mies" on sen verran nuori vielä henkisesti....
17. Tytöt meni tarhaan pari vuotiaina.
18. Koko elämä! nyt vasta tiedän mitä on elämä! :)
19. Kuten jo mainitsinkin, niin jatkaa opinnot ja saada ammatti. Kohtahan likat jo lähtee kouluunkin..nyyyyh.. :)
20. Eipä kestä! Oli kiva kirjoitella! Ja hyvää kevään odotusta kaikille!
- äiti2009--
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
20 ja lapsen isä 22
18-vuotiaana ja minä osasin kyllä odottaa mutta miehelle tuli yllätyksenä.
rinnat turposivat ja olivat arkana, kuukautiset jäi pois. vanhemmat oli innoissaan ja kerroin kun olin käynyt ensin ultrassa n. rv10.
opiskelusta jäi muutama kuukausi puuttumaan opinn.t.
järkyttävä pahoinvointi rv13-27. oksensin aamusta iltaan kymmeniä kertoja päivässä. loppuaka meni hyvin.
synnytys kesti 17 tuntia, pahoinvointia ja oksentelua puudutteen takia (ei sopinut minulle), epiduraalin jälkeen kaikki meni kuitenkin hyvin. syntyi rv 42
poika
hyvin on selvitty. alussa piti vähän itkeskellä kun hormonit heitteli synnytyksen jlk.
en kadu.
en kommentteja mutta ilmeet kertoo paljon.
olisko ollut kuukausi-kaksi ennen lapsen tuloa. ja en tiennyt.
eipä ole muuttunut paljoakaan.
61 n kaksiossa ja minä poika
ammulla noustaan ylös, vien pojan hoitoon, käyn töissä, haen hoidosta, touhutaan pari tuntia jotain ja nukkumaan.
oman ajan viettäminen
lapsen isä käy hyvällä tuurilla puolen vuoden välein.
lapsi on päivähoidossa (9kk)
koko nykyinen elämä . :)
lapsen kasvattaminen järkeväksi aikuiseksi
20. Vielä kommenttisi kyselystä, kiitos paljon! Ja onnea kaikille nuorille äidille! - ********************
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
-22 ja 30
-18, ns. sekä että. Lapsesta oltiin paljon käyty keskusteluja ja jätetty ehkäisy pois mutta tuli silti "yllätyksenä"
-Kärsin todella kovista vatsakivuista ja lääkärissä totesivat että olen raskaana. Mitään syytä noille kivuille ei löytynyt. Äitini vei minut miesystävänsä kanssa sairalaan, joten oli "pakko" kertoa sairaalassa olon syy.
Äiti tyrmistyi ensin, mutta jo seuraavana päivänä alkoi hössöttämään raskaudestani :)
-Työt lopetin kun jäin äitiyslomalle.
-Oli todella helppo raskaus. Varsinaista pahoinvointia ei ollut ja "vaivat" tulivat vasta loppuraskaudessa.
Raskausaika oli melko opettavainen. Sen aikana opin itsestäni paljon uusia asioita ja itsetuntonikin parani entisestään vaikkei se ennen raskauttakaan huono ollut.
-Melko koominen tilanne. SYnnytys sujui hyvin muutamista "hassuista" tilanteista huolimatta. Lapsi syntyi 40 4
-Poika
-Hyvin ollaan selvitty. Etenkin vauva-aika oli helppoa aikaa, kun lapsi nukkui ja söi hyvin, eikä liiemmin sairastellutkaan.
Eipä ole hirveästi mitään huonoa sanottavaa. Joskus on ollut vaikeuksia, kun mies oli työmatkoilla ja minä kipeänä. Oli vaikeaa saada lapselle hoitaja, mutta onneksi äitini muutti pariksi päivää meille että sain itseni kuntoon.
-En. Tai sanotaanko niin paljon että odotellaan toista :)
-Kerran. Tämä arvostelija tosin taisi luulla minua vielä nuoremmaksi kuin olin
-No melkeinpä heti kun sain tietää olevani raskaana. Pari bodya ostin, vaikkei vielä ollutkaan edes varmaa jatkuuko raskaus (km epäily) mutta sellaisia jotka sopii niin tytölle kuin paojalle.
En ostanut sen enempää vatteita kun ystävät ja sukulaiset niitä lahjaksi antoivat.
Sukupuoli ei selvinnyt ultrassa.
-No tällä hetkellä on ollut hieman tiukkaa, kun on tullut äkillisiä menoja.
Taloudellinen tilanne on kuitenkin pysynyt melko samana lapsen syntymänkin jälkeen. Aina olen pistänyt rahaa "sukan varteen" pahan päivän varalle, enkä ostoksiinkaan laita mitään suuria summia.
-Kolmiossa asutaan minä, mieheni, lapsemme ja koira
-ihan sellainen normi.(herätään, syödään aamupala jne)
- No nykyään pitää suunnitella enemmän asioita etukäteen. Extempore jutut ei samalla tavalla onnistu kuin ennen lasta.
-Ei ole auttanut. Meillä tehdään asiat yhdessä tai jaetusti, eikä kumpikaan ole kummankaan "apuri".
-päivähoito oli pakko järjestää kun tulin uudestaan raskaaksi.
Tämä raskaus kun ei ole ongelmitta sujunut.
-Hän itsessään on upea "asia"- äiti 1990
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
- Minä 19v, mies 23v
- Olin 18-vuotias ja tuli yllätyksenä
- Tein raskaustestin menkkojen ollessa 1vk myöhässä, aluksi vanhemmat olivat järkyttyneitä mutta rauhoittuivat nopeasti, laitoin tekstiviestin
-Lopetin työt ja opiskelun äitiysloman alkaessa
- Melko helppohan se oli. Aamupahoinvointia oli koko raskauden aikana.
- Olihan se aikamoista tuskaa, syntyi 38 3
Esikoinen on tyttö, nuorimmainen on poika
- Hyvin ollaan selvitty, on ollut ihanaa nähdä kun tyyttö kasvaa ja oppii asioita.
-En kadu
- Onhan sitä välillä tullut kuultua
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin
kumpi on tulossa?
- Joskus rv 20 rupesin höösämään ja ostelemaan bodeja, tiesin sukupuolen jo ennen synnytystä
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko
lapsen tultua säästämään paljon?
- Nyt menee taloudellisesti ihan hyvin kun mies pääsi parempiin töihin. Jouduttiin sitä aluksi aika paljon säästämään että saadan ruoka pöytään ja vaatteet tytölle päälle.
- 4 huonetta, keittiö ja 2vessaa. Täällä asuvat minä, mieheni, tyttäremme ja poikamme
- Herätään, syödään, leikitään sisällä, nukutaan jos nukuttaa,mennään ulos, syödään,nukkumaan,leikitään sisällä, syödään, ulos, kotona oleskelua ja iltapuuhat ja nukkumaan
- Pitää ajatella lapsia, rahaa ja kaikkea muutakin. Eikä voi enää mennä miten haluaa
-On, autamme toinen toistamme
- Lapset menevät hoitoon sitten kun äitiyslomani loppuu
- Ei voi sanoa yhtä asiaa lapset itsessään ovat ihania ja upeita.
- Eipä juuri mitään, nuorimmaisen ristiäiset on kuukauden päästä ja kesällä ollaan muuttamassa.
- Ihan kivoja kysymyksiä - Ikäero 4 vuotta
äiti 1990 kirjoitti:
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
- Minä 19v, mies 23v
- Olin 18-vuotias ja tuli yllätyksenä
- Tein raskaustestin menkkojen ollessa 1vk myöhässä, aluksi vanhemmat olivat järkyttyneitä mutta rauhoittuivat nopeasti, laitoin tekstiviestin
-Lopetin työt ja opiskelun äitiysloman alkaessa
- Melko helppohan se oli. Aamupahoinvointia oli koko raskauden aikana.
- Olihan se aikamoista tuskaa, syntyi 38 3
Esikoinen on tyttö, nuorimmainen on poika
- Hyvin ollaan selvitty, on ollut ihanaa nähdä kun tyyttö kasvaa ja oppii asioita.
-En kadu
- Onhan sitä välillä tullut kuultua
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin
kumpi on tulossa?
- Joskus rv 20 rupesin höösämään ja ostelemaan bodeja, tiesin sukupuolen jo ennen synnytystä
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko
lapsen tultua säästämään paljon?
- Nyt menee taloudellisesti ihan hyvin kun mies pääsi parempiin töihin. Jouduttiin sitä aluksi aika paljon säästämään että saadan ruoka pöytään ja vaatteet tytölle päälle.
- 4 huonetta, keittiö ja 2vessaa. Täällä asuvat minä, mieheni, tyttäremme ja poikamme
- Herätään, syödään, leikitään sisällä, nukutaan jos nukuttaa,mennään ulos, syödään,nukkumaan,leikitään sisällä, syödään, ulos, kotona oleskelua ja iltapuuhat ja nukkumaan
- Pitää ajatella lapsia, rahaa ja kaikkea muutakin. Eikä voi enää mennä miten haluaa
-On, autamme toinen toistamme
- Lapset menevät hoitoon sitten kun äitiyslomani loppuu
- Ei voi sanoa yhtä asiaa lapset itsessään ovat ihania ja upeita.
- Eipä juuri mitään, nuorimmaisen ristiäiset on kuukauden päästä ja kesällä ollaan muuttamassa.
- Ihan kivoja kysymyksiäTyttö 17. mies 30?
Valitan, oikeasti jotenkin aika törkeää. Eikohän aikuisen ihmisen pitäisi löytää vähän aikuisempiakin ihmisiä eikä teinitytön reppanoita. Säälittävää. - sääliksi käy
Ikäero 4 vuotta kirjoitti:
Tyttö 17. mies 30?
Valitan, oikeasti jotenkin aika törkeää. Eikohän aikuisen ihmisen pitäisi löytää vähän aikuisempiakin ihmisiä eikä teinitytön reppanoita. Säälittävää.mut miehet vaan tykkää nuoresta lihasta. "rakkautta" nääs..
- luvattu
1. 17 ja 19 (kaksi poikaystävää -oli-)
2. 13, 14 ja 16
3.ekalla, menkat jäi pois, toisella, sama juttu, kolmannella tulin sairaaksi ja sairaalassa tutkittiin, mikä minulla voisi olla. äitini kuoli syöpään minun odottaessa ensimmäistä lasta, oli silti mielissään ja iloinen.
4. kävin kotikoulua, ja niin paljon kuin sillon voin, kävin koulussa. menen nyt syksyllä lukion toiselle.
5.raskaus ajat eivät olleet vaikeita, ne sujuivat YLLÄTTÄVÄN hyvin.
6. eka ja toka syntyivät hyvin vesisynnytyksellä, mutta kaksoset normaalisti alatie synnytyksellä.
7. tyttö, tyttö, poika ja tyttö. ensimmäinen Iida, toinen Myy, kaksoset Heidi ja Joel.
8. lapsien kanssa on sujunut hyvin, minulla on onneksi paljon ystäviä auttamssa.
9. en oikeastaan, vastustan aborttia ja adoptio on mielestäni väärin.
10. olen je en. se riippuu ihmisistä. joskus kaupoissa tai kauppakeskuksissa ihmiset saattavat tuijottaa,
11. en oikeastaan höösännyt, äiti enemmänkin ennen kuolemaansa. vaatteet tuli jossain 2kk ennen syntymää. tiesin kumpi oli tulossa.
12.taloudellinen tilanne ei ole muuttunut oikeastaan, sain vanhemmilta perinnön ja sukulaisia on muutama, en ole sästänyt mitenkään hirveästi.
13. 3h k wc pesutila/sauna.
14. lapset heräävät kahdeksan aikaan ja annan aamupalan, sitten vien päiväkotiin tai lähdetään ulos. iltapäivällä menemme puistoon, kaupungille tai muuten vaan katsomaan kavereita, jne.
15. en oikeen osaa sanoa. on hankalia ja helpompia päiviä. luultavasti erot poikaystäviin.
16. ei, he eivät halua olla missään tekemisissä lastensa kanssa.
17. Iida ja Myy ovat olleet vähän aikaa, mutta vien kaikki sitten syksyllä kun jatkan opintoja.
18. perhe ja rakkaus.kun äiti kuoli olin aivan rikki, mutta päätin ryhdistäytyä että lapsellani olisi helpompi elämä.
19. en osaa sanoa. olen 'sopinut' itseni kanssa etten vähään aikaan tuhlaa aikaani miehiin, he ovat aina tuottaneet pettämyksen.
20. kiitos kyselystä, oli mukava kirjoittaa, ja kertoa MINUN elämästäni MINUN näkemys asiaan. toivottavasti ymmärrätte.
tässä vielä sähköpostini/meseni, jos joku haluaa ottaa yhteyttä tai kysellä enemmän. - teinimasu
1. 17 ja mies kohta saman.
2. Tulin raskaaksi 15-vuotiaana, pari viikkoa ennen 16-vuotis syntymäpäivää. Oli aikamoinen shokki kyllä aluksi, kun pillerit oli pettänyt.
3. Huomasin kuukautisten poisjäämisen ensimmäisenä, ja tein muutaman viikon päästä siitä raskaustestin. Kerroin asiasta ensin äidille, joka kyllä huusi aluksi, mutta rauhottui aika äkkiä. Oli ainakin yhtä järkyttynyt kuin minäkin. Poikaystävä otti asian vähän rennommin, mutta kuitenkin vakavasti ja keskusteltiin asiasta ennen kuin päätettiin pitää lapsi.
4. Opiskelu jatkui aika normaalisti tuonne 9. luokan kevään loppuun. Mitä nyt olin raskauspahoinvoinnin takia pois välillä.
5. Ei mikään ylitsepääsemätön. Pahoinvointia jonkun verran, mutta muuten meni ihan hyvin.
6. Synnytys ei ollut kaikkein mieluisimpia kokemuksia, oli melko kivulias, ja kesti lähes 16 tuntia, mutta tuli lopulta alakautta.
7. Tyttö sieltä tuli.
8. Olihan se äiteys alussa aika rankkaa yöheräämisineen mutta kyllä siihen on tottunut.
9. En kadu päätöstä, tietysti sitä miettii mitä jos olisikin tehnyt abortin, antanut adoptioon jne., niin kuinka pitkällä olis nyt lukiossa mutta ihan tyytyväinen olen valintaani.
10.Onhan ihmiset tulleet sanomaan välillä kaupassa jotain ikävää, mutta pääasiassa ihan hyvin suhtautuneet, vaikka aikaisemmin jotkut tututkin arvostelleet.
11. Ensimmäisiä vaatteita rupesin hommaamaan siinä reilua kolmea viikkoa ennen LA.
12. Taloudellinen tilanne nyt on täysin sidettävä. Pärjätään ihan kohtuullisesti kun poikaystävä tekee pientä sivuduunia opiskelun lomassa ja asunto saatiin sukulaiselta vuokrattua kohtuulliseen hintaan. Taloudellinen tilanne muuttui hieman heikommaksi tilapäisesti raskauden aikana, kun muutettiin "omilleen", mutta millekään kovin tiukalle säästökuurille ei tarvinnut ruveta.
13. Kerrostalokolmiossa. Reilu 70 neliötä. Minä, poikaystävä/mies ja tietysti yhteinen lapsi.
14. Päivärytmi. -
15. Hankalinta. Vaikea sanoa,ehkä lapsesta erossa oleminen.
16. Lapsen isä on auttanut jonkin verran, ei osallistu lapsenhoitoon yyhtä aktiivisesti kuin minä, lähinnä ajanpuutteen vuoksi.
17. Olen ajatellut viedä lapsen hoitoon sinä syksynä, kun tämä täyttää kolme.
18. Upein asia on ehkä vastuu.
19. Opiskella lisää, mennä lukioonn, korkeakouluun, ehkä tehdä vielä yksi-kolme lasta lisää, muuttaa johonkin nättiin omakotitaloon. Haaveita riittää.
20. Mukava kysely. Aikaa meni tosin turhan paljon. - ..........
1. Ikäsi ja miehesi ikä?
- 20 ja 19
-20 ja ihan tarkotus oli
-Raskaustestin tekemällä.. Puhelimessa kerroin kun vanhemmat asuu kaukana.. Aluksi ei kovin hyvin, kun luuli vahingoksi..
- Aloitan vasta vuoden päästä
- Tähän mennessö hyvin pahoinvointia lukuunottamatta.
- En oo viä synnyttäny
- Nimi on jo tytölle ja pojalle, mut en sano täälä :D
- ...
- En todellakaan kadu
- En ainakaan nyt raskausaikana (siskon lasta hoitaessa viime kesänä kyllä, koska monen mielestä näytän 15-16 -vuotiaalta)
- Jo sillon ku aettiin yrittämään, ni ostettiin yhet Nalle Puh -sukkahousut, mutta muuten osteltu kaikkea vasta 12 viikon jälkeen..
- Tällä hetkellä opiskelijan tuet, mutta riittäny hyvin tarvikkeitten ostoon käytettynä..
- Muutetaan kaksioon kuukauden päästä
- Vielä koulussa
- ...
- Auttaa välillä liikaakin.. Siivoo ja tekee kaiken, ettei mun tarttee rasittaa itteeni :D
- Näillä näkymin veisin 2011 syksyllä ku koulutki jatkuu tai sitten joskus myöhemmin
- Äitiyden
- Ne on vielä auki, riippuen muutamasta asiasta..
- Ihan hyvä kysely- äiti20v.
1. Ikäsi ja miehesi ikä? 20, pian 23. Olemme tosin eronneet.
2. Minkä ikäisenä tulit raskaaksi? Tuliko yllätyksenä vaiko tarkoituksella tehty? Harkittu, 19.
3. Miten sait tietää olevasi raskaana? Miten vanhempasi reagoivat uutiseen? Miten kerroit? Äitini oli onnellinen puolestani. Olin puolisen vuotta syömättä pillereitä, joten tein testiä testin perään.
4. Miten kävi mahdollisen opiskelun/työpaikan? Työni loppuivat, mutta olisivat ne muutenkin loppuneet määräaikaisuuden vuoksi.
5. Oliko raskausaika vaikea? Kerro raskausajastasi. No voisin kyllä sanoa, että varmasti haasteellisempi kuin monen muun. Minulla ilmeni raskausajan diabetes, loppuraskaudessa insuliinit tuli käyttöön. En osannut siis nauttia raskaudestani kuten kuuluisi, koska se oli loppujen lopuksi pelkkää kellon kyttäämistä jne. Painoa tuli vähän turhaksikin, koska sokerit pomppi taivaissa, vaikka kuinka yritin syödä ohjeiden mukaisesti. Mutta muuten kyllä ihan hyvin, ja kaikki tuo oli kyllä tuon pikkuisen arvoista, pakko sanoa.
6. Miten synnytys sujui? Monennellako raskausviikolla syntyi? Raskausviikkoja oli 41 ja risat. Synnytys käynnistettiin, mutta en auennut normaalisti ja kuume nousi yli 39. Lopulta minut leikattiin, koska supistuksia ei saatu vähenemään ja kivut olivat kamalat, luultavasti käynnistyksestä johtuen.
7. Lapsesi sukupuoli, mahdollisesti nimi? Tyttö, ristiäisiä ei ole vielä ollut.
8. Kuinka olet lapsen kanssa alusta tähän päivään selvinnyt? Mitä hyvää ja huonoa ollut? Hyvin. Alku oli rankkaa koska sektiohaava oli kipeä, ja tulehdusarvot paukutti yli 200 sairaalassa. Kotiuduttuamme tulin vielä kipeämmäksi, plus rintatulehdus jne. Olin aivan poikki ja tuntui kamalalta ajatella etten oikeasti jaksa. Mutta onneksi kaikki kääntyi hyväksi! Hyvää on ollut kaikki, koska ei se koskaan varmasti ole helppoa. Kuitenkin toinen ihminen täysin minusta riippuvainen, mitä sitä voisi muuta kuvitellakaan.
9. Kadutko päätöstä lapsesta? EN TODELLAKAAN.
10. Oletko saanut arvostelevia kommentteja muilta nuoruutesi puolesta? En missään muualla kuin täällä netin palstoilla, silloin kun olin raskaana. Mutta kukapa niistä välittämään, ne tekstit siitä etten ole tarpeeksi kypsä tms kertovat vain heidän ahdasmielisestä ajatusmaailmastaan, eivät minun elämästäni.
11. Milloin aloit jo höösäämään lapsen tuloa, eli milloin tuli ensimmäiset vaatteet? Tiesitkö alun perin kumpi on tulossa? Ostin jo alkuvaiheessa tarpeellisia tarvikkeita, sain kyllä paljon tutuiltakin sängyt jne. En tiennyt.
12. Millainen on taloudellinen tilanteesi nyt ja onko se muuttunut lapsen syntymän jälkeen? Jouduitko lapsen tultua säästämään paljon? Minulla ei tule niin paljon rahaa, että voisin kovinkaan säästöön siitä mitään laittaa. Sain ihan alkuun ilman veroja 2400 e / kk äitiyspv rahaa, nyt se on laskenut hieman. Pian vaihtuu vanhempainrahaan, en muista paljonko kuussa verottomana. Mutta kyllä näilläkin pärjää, lapsen etu tietysti ensimmäisenä.
13. Kuinka suuressa asunnossa asutte ja keitä asuu tässä yhteisessä kodissanne? Asun tällä hetkellä äitini luona toistaisesti, minä, lapsi, äiti ja isoveljeni. Pian isoveljeni naisystävä muuttaa myös ainakin väliaikaisesti tänne. Omakotitalo, 2 asuntoa.
14. Millainen on päivärytminne? Aamulla herätys joskus 7 aikoihin yleensä, päivä menee kotona ollessa, kaupungilla tms. Ulkona pienet päikkärit, ei joka päivä tosin. Riippuu ilmasta. Viikonloppuisin saatamme joskus Sunnuntaisin käydä tytön isoisällä kahvilla jne. Eli siis ihan tavallista arkea.
15. Mikä on ollut hankalinta lapsen saatua? Aluksi kaikki tuntui hieman vaikealta, mutta vaikeinta oli kotonta ulos lähteminen. Kuten vaikka neuvolat jne, koska pelkäsin että menenkö paniikkiin jos vauva rupeaa itkemään. Mutta nykyään en enää stressaa, koska tiedän että vauva itkee, varsinkin neuvolassa kun otetaan vaatteet pois ja kaikki mittaukset jne.. Se on täysin normaalia..
16. Onko lapsen isä auttanut sinua paljon? Ei.
17. Milloin aiot/veit lapsesi päivähoitoon? En ole vielä miettinyt asiaa.
18. Mikä on upein asia, mitä lapsi on elämääsi tuonut? Kaikki hänessä. Lapsi on elämäni paras asia mitä on koskaan tapahtunut.
19. Mitä tulevaisuudensuunnitelmia? En tiedä vielä, sen näkee sitten.
- Hyvä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057