Viron tie meidänkin tiemme!

Atte Ateisti

Gallup Internationalin uusimman tutkimuksen mukaan eteläinen veljeskansamme Viro on maailman vähiten uskonnollinen maa. Ainakin niiden 143 maan joukossa, joita tilastossa vertailtiin.

Virossa uskonnon koki elämässään tärkeäksi vain noin 14% virolaisista.

Seuraavaksi pakanallisimpia olivat norjalaiset, tanskalaiset ja ruotsalaiset. Suomalaiset olivat pohjoismaisen sisarusparven uskonnollisimpia, sillä noin 29% näki uskonnolla olevan merkitystä elämälleen.

Amerikkalaisista noin 63% oli tätä mieltö, ja maailman maiden keskiarvo kulki 82% tienoilla.

Ääripäänä oli Egypti, jossa 100% sanoi näin.

Viron tie on meidänkin tiemme! Ainakin todennäköisemmin kuin Egyptin.

11

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskonpa, että kehitys on päinvastaista kuin Virossa.

      • Kun talousnäkymät ovat huonot, tuleeko jumala/jeesus sen selvittämään?
        Usein kun kaikki romahtaa, tulee työttömyyttä, rahahuolia yms. lähtee se viimeinenkin usko.

        Kyllä oletan, että suomalaiset ovat fiksua porukkaa ja ymmärtävät, ettei jeesus auta kun jääkaapissa ei ole edes valoa. Kyllä se itse on vain pärjättävä!


      • Tarkastaja.X kirjoitti:

        Kun talousnäkymät ovat huonot, tuleeko jumala/jeesus sen selvittämään?
        Usein kun kaikki romahtaa, tulee työttömyyttä, rahahuolia yms. lähtee se viimeinenkin usko.

        Kyllä oletan, että suomalaiset ovat fiksua porukkaa ja ymmärtävät, ettei jeesus auta kun jääkaapissa ei ole edes valoa. Kyllä se itse on vain pärjättävä!

        on ihmisillä viimeinkin aikaa pysähtyä ja miettiä elämän tarkoitusta. Kiireisillä uskovilla on viimeinkin aikaa kuunnella Jumalaa ja tehdä sitä mihin heidät on kutsuttu.


      • purje kirjoitti:

        on ihmisillä viimeinkin aikaa pysähtyä ja miettiä elämän tarkoitusta. Kiireisillä uskovilla on viimeinkin aikaa kuunnella Jumalaa ja tehdä sitä mihin heidät on kutsuttu.

        Ei kuulunut jumalia siihen.


      • purje kirjoitti:

        on ihmisillä viimeinkin aikaa pysähtyä ja miettiä elämän tarkoitusta. Kiireisillä uskovilla on viimeinkin aikaa kuunnella Jumalaa ja tehdä sitä mihin heidät on kutsuttu.

        ...nälkäisille lapsille kertomaan, että äiti lähtee tästä kirkkoon...syökää vaikka kynsiänne.
        Haloo..ihmisen tarkoitus on jatkaa sukuaan, siinä samalla elää elämä. Ei täällä ole mitään muuta tarkoitusta...sanokoon satukirjat mitä tahansa.


      • sivusta-ajattelija

        Ollessaan henkisesti heikoilla ihmiset ovat alttiita kaikenmaailman huijareille.


      • Atte Ateisti

        "Tässä taloustilanteessa uskonpa, että kehitys on päinvastaista kuin Virossa."

        En täysin ymmärrä lausettasi. Minullakaan ei ole täyttä käsitystä siitä, mihin suuntaan kehitys on Virossa menossa. Voisihan ajatella niinkin, että ennätysmatalasta tuloksesta Virossa voivat virolaiset tulla vain ylöspäin ja liittyä tuhatmäärin kirkkoon ihan vain siksi, että neuvostoaikana se oli aliarvostettua.

        Silloin Viron ja Suomen "päinvastainen kehitys" tarkoittaisi nousua Virossa ja laskua Suomessa.

        Mikäli kuitenkin elätit toivoa kirkon jäsenyyden yleistymisestä Suomessa, huomatan, että kirkosta eroaminen oli huipussaan myös viime laman aikana heiketäkseen sitten nousukaudella.

        http://www.evl.fi/kkh/ktk/kuvat/kteron79.gif


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Tässä taloustilanteessa uskonpa, että kehitys on päinvastaista kuin Virossa."

        En täysin ymmärrä lausettasi. Minullakaan ei ole täyttä käsitystä siitä, mihin suuntaan kehitys on Virossa menossa. Voisihan ajatella niinkin, että ennätysmatalasta tuloksesta Virossa voivat virolaiset tulla vain ylöspäin ja liittyä tuhatmäärin kirkkoon ihan vain siksi, että neuvostoaikana se oli aliarvostettua.

        Silloin Viron ja Suomen "päinvastainen kehitys" tarkoittaisi nousua Virossa ja laskua Suomessa.

        Mikäli kuitenkin elätit toivoa kirkon jäsenyyden yleistymisestä Suomessa, huomatan, että kirkosta eroaminen oli huipussaan myös viime laman aikana heiketäkseen sitten nousukaudella.

        http://www.evl.fi/kkh/ktk/kuvat/kteron79.gif

        niin virolaisten kuin suomalaistenkin puolesta, että hengelliset asiat alkavat kiinnostaa vielä enemmän molempien kansalaisten keskuudessa.

        Kunnioitan kirkkoon kuuluvia, mutta totean samalla, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon. :)


      • Atte Ateisti
        purje kirjoitti:

        niin virolaisten kuin suomalaistenkin puolesta, että hengelliset asiat alkavat kiinnostaa vielä enemmän molempien kansalaisten keskuudessa.

        Kunnioitan kirkkoon kuuluvia, mutta totean samalla, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon. :)

        "Kunnioitan kirkkoon kuuluvia, mutta totean samalla, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon. :) "

        Minä puolestani yritän kunnioittaa kaikkia ihmisiä.

        Se on totta, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon, esim. islaminuskoiset.

        Ja monet ovat eronneet kirkosta juuri sen maallistumisen takia.

        Mitäs luulet, kumpien joukossa on enemmän ateisteja: kirkon jäsenten vai siitä eronneiden?


      • Atte Ateisti kirjoitti:

        "Kunnioitan kirkkoon kuuluvia, mutta totean samalla, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon. :) "

        Minä puolestani yritän kunnioittaa kaikkia ihmisiä.

        Se on totta, että kaikki uskovat eivät kuulu kirkkoon, esim. islaminuskoiset.

        Ja monet ovat eronneet kirkosta juuri sen maallistumisen takia.

        Mitäs luulet, kumpien joukossa on enemmän ateisteja: kirkon jäsenten vai siitä eronneiden?

        ateisteja löytyy niin kuin uskoviakin molemmista porukoista. Jumalan perhe sen sijaan kasvaa kaiken aikaa :)


      • Atte Ateisti
        purje kirjoitti:

        ateisteja löytyy niin kuin uskoviakin molemmista porukoista. Jumalan perhe sen sijaan kasvaa kaiken aikaa :)

        "Jumalan perhe sen sijaan kasvaa kaiken aikaa :) "

        Jumala se onkin melkoinen panomies. Yhden Mariankin pisti kerran paksuksi.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1074
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      804
    3. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      262
      586
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      17
      585
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      65
      531
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      92
      518
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      492
    8. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      47
      491
    9. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      42
      457
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      427
    Aihe