Kesämökillämme on rannan tuntumassa 4 hopeapajua, jotka on istutettu n. 30 vuotta sitten. Nyt puut eivät jaksa enää juurikaan kukoistaa, joten tarttis vissiin tehdä jotain.
Kannattaako niitä katkoa vaikka parin metrin korkeudelta vai ihan kannoksi vai miten, jos nyt kuitenkin haluaisi ne vielä säilyttää. Alkaisivatko ne vielä tuottaa uutta oksistoa, jos leikataan. Ja mihin aikaan toimenpiteet pitäisi tehdä ?
Hopeapajun leikkaamisaika ja -tapa ?
2
9028
Vastaukset
- ammattilainen
Pajuja voit leikata kaikkina muina vuodenaikoina, paitsi keväällä silmujen puhkeemisesta juhannukseen ja taas syksyllä lehtien kellastumisen aikana.
Leikkaa kuivat, hankaavat ja vaurioituneet oksat. Älä tapita, älä leikkaa puita muutaman metrin kannoksi. Totta on, että pajujen muutaman metrin korkat rungot (siis kannot) alkavat vesomaan uutta "oksaa" ja ovat kohta melkoisia pöheikköjä. Tässä menet kuitenkin ojasta allikkoon. Uudet vesat eivät ole kiinnittyneet sydänpuuhun kuten oikeat oksat vaan kiinnittyvät kuoren alle nilaan. Vesat kasvavat ja kasvavat ja kohta repeilevät ja ovat ympäristölleen vaaraksi. Menet siis ojasta allikkoon ja töitä piisaa.
Harkitse ovatko puut vielä siinä kunnossa, että kannattaa hoitoleikata. Jos ovat, hommaa paikalle ammattitaitoinen henkilö. Pajut ovat melko lyhytikäisiä, mutta näkemättä puita, tuntuisi että näistä vielä voisi saada elinkelpoisia. Jos epäilet, että ovat ympäristölleen vaaraksi, niin kaada pois. Hopeapajut eivät ole meillä luonnonvaraisia, joten sopivatko mökkisi ympäristöön rantapuiksi? Oisko tervalepät sopivia rantapuita pajujen tilalle?- OipOip
hyödyllisistä kommenteistasi, ammattilainen !
Hopeapajut on aikanaan isäni mökille istuttanut, mielestäni ne kyllä sopivat maisemaan, mutta voimme toki harkita muitakin, esim. tervaleppää.
Rannassa kasvaa myös koivuja aika lähelläkin, joten ehkäpä ne riittäisivät ja pajut voisi kaataa kokonaan. Joka tapauksessa pajuille pitää jotain tehdä, ovat niin rumiksi menneet.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Porvarimediat paniikissa demareiden huiman kannatuksen vuoksi
Piti sitten keksiä "nimettömiin lähteisiin" perustuen taas joku satu. Ovat kyllä noloja, ja unohtivat sen, että vaalit956101KATASTROFI - Tytti Tuppurainen itse yksi pahimmista kiusaajista!!!
STT:n lähteiden mukaan SDP:n eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti3495535Huono päivä
Tänään on ollut tosi raskas päivä töissä. Tekis mieli itkeä ja huutaa. En jaksa just nyt mitään. Minä niin haluaisin ja222757Mikä siinä on ettei persuille leikkaukset käy?
On esitetty leikkauksia mm. haitallisiin maataloustukiin, kuin myös muihin yritystukiin. Säästöjä saataisiin lisäksi lei522629Lääppijä Lindtman jäi kiinni itse teosta
Lindtman kyselemättä ja epäasiallisesti koskettelee viestintäpäällikköä. https://www.is.fi/politiikka/art-20000117808521032015Juuri nyt! Tytti Tuppurainen on käyttäytynyt toistuvasti epäasiallisesti
Ai että mä nautin, Tytti erot vireille! "Käytös on kohdistunut avustajia ja toisia kansanedustajia kohtaan, uutisoi STT1071758- 1141621
Puolen vuoden koeaika
Voisi toimia meillä. Ensin pitäis selvittää "vaatimukset" puolin ja toisin, ennen kuin mitään aloittaa. Ja matalalla pro181583seurakunnan talouspäällikön valinta meni perseelleen
Nyt on ihan pakko kyseenalaistaa tuo Kemijärven seurakunnan päätös talouspäälliköstä. Valitulla ei ole talouspuolen osaa1241484Olen ihmetellyt yhtä asiaa
Eli miksi naiset ovat niin pelokkaan tai vaitonaisen oloisia minun seurassani. Se sai minut ajattelemaan, että olen epäm1361459