Suojausongelma

Kyynikko

Onko kenelläkään tarjota koodia seuraavanlaiseen suojauspulmaan. Hallinnoin päivittäin täytettävää jaettua tiedostoa, mutta ongelmaksi on tullut se, että taulukkoon aiemmin lisättyjä tietoja on voitu käyttäjän toimesta muuttaa.

Olisi tarve saada automaattisesti (makrolla?) tallennuksen yhteydessä suojattua rivit, joille on jo tehty merkintöjä.
Onnistuukohan?

9

670

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jaettu tiedosto

      Moi!
      Tutustu excelin jaettu asiakirjan ominaisuuksiin,
      sen voi suojata salasanalla ja jäljittää muutokset.

      • Kyynikko

        Selvennän! Taulukkoa täydennetään eri työpisteissä. Pulmana on mahdollisuus poistaa (tahattomasti!?) edellisten tekemiä merkintöjä. Muutosloki kyllä paljastaa muutokset, mutta se ei estä niitä. Siksi olisi kätevää saada merkinnät suojattua tavallisen tallennuksen yhteydessä.

        Olen kokeillut makroa, joka sen tekee, mutta se edellyttää suojattavan alueen valitsemista ennen makron suorittavan tallennusnappulan painallusta. Se ei siis riitä.


      • miten on ?
        Kyynikko kirjoitti:

        Selvennän! Taulukkoa täydennetään eri työpisteissä. Pulmana on mahdollisuus poistaa (tahattomasti!?) edellisten tekemiä merkintöjä. Muutosloki kyllä paljastaa muutokset, mutta se ei estä niitä. Siksi olisi kätevää saada merkinnät suojattua tavallisen tallennuksen yhteydessä.

        Olen kokeillut makroa, joka sen tekee, mutta se edellyttää suojattavan alueen valitsemista ennen makron suorittavan tallennusnappulan painallusta. Se ei siis riitä.

        Valaise lisää,

        Se mitä päivittäin täydennetään

        Moneenko soluun käyttäjä täydentää ?

        Yksi mahdollisuus on tehdä lomakkeesta mallipohja, ja siitä vban avulla kopioidaan nimetyt solut jotka liitetään "raporttiin". Raportti tallennettuna kansioon johon vain sinulla on poisto-oikeus. Muut pääsevät vain lukemaan sitä muttei muokkaamaan.


      • Kyynikko
        miten on ? kirjoitti:

        Valaise lisää,

        Se mitä päivittäin täydennetään

        Moneenko soluun käyttäjä täydentää ?

        Yksi mahdollisuus on tehdä lomakkeesta mallipohja, ja siitä vban avulla kopioidaan nimetyt solut jotka liitetään "raporttiin". Raportti tallennettuna kansioon johon vain sinulla on poisto-oikeus. Muut pääsevät vain lukemaan sitä muttei muokkaamaan.

        Taulukkoa siis täydennetään siten, että työntekijät merkitsevät rivi riviltä päiväyksen ja kymmenkunta tapahtumaa, joista kuukausittain tehdään yhteenveto. Se, että samaa tiedostoa täyttää useampi työntekijä, kasvattaa riskiä virheellisiin toimintoihin, joista katalin on toisen työntekijän tekemien merkintöjen poisto. Siksi olisi hyvä saada täydennetty rivi suojattua tallennuksen yhteydessä.


      • Kyynikko kirjoitti:

        Taulukkoa siis täydennetään siten, että työntekijät merkitsevät rivi riviltä päiväyksen ja kymmenkunta tapahtumaa, joista kuukausittain tehdään yhteenveto. Se, että samaa tiedostoa täyttää useampi työntekijä, kasvattaa riskiä virheellisiin toimintoihin, joista katalin on toisen työntekijän tekemien merkintöjen poisto. Siksi olisi hyvä saada täydennetty rivi suojattua tallennuksen yhteydessä.

        poista ensiksi taulukosta (nyt Sheet1) kaikkien solujen lukitus ja suojaa VBA projekti salasanalla. Tallenna sitten työkirja normaalisti ja siinäpä se...

        oletuksena, että A sarakkeeseen tulee aina tieto, muuta sopivaksi

        ThisWorkbook moduuliin...

        Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
        Dim vika As Integer
        On Error Resume Next
        Sheets("Sheet1").Unprotect Password:="Kunde"
        vika = Range("A65536").End(xlUp).Row
        Range("A1:A" & vika).EntireRow.Locked = True
        Sheets("Sheet1").Protect Password:="Kunde"
        End Sub


      • ohjetta
        Kyynikko kirjoitti:

        Taulukkoa siis täydennetään siten, että työntekijät merkitsevät rivi riviltä päiväyksen ja kymmenkunta tapahtumaa, joista kuukausittain tehdään yhteenveto. Se, että samaa tiedostoa täyttää useampi työntekijä, kasvattaa riskiä virheellisiin toimintoihin, joista katalin on toisen työntekijän tekemien merkintöjen poisto. Siksi olisi hyvä saada täydennetty rivi suojattua tallennuksen yhteydessä.

        No koitetaan pidemmän kaavan kautta.

        1. luo sellaiselle verkkoasemalle kansio, johon kaikilla käyttäjillä pääsy.
        2. anna kansion nimeksi vaikka DATA.
        3. muokkaa kansion ominaisuuksista security kohdasta, siten että itselläsi ja pääkäyttäjällä täydet oikeudet. Poista everyone käyttäjä ja luo uusi everyone, jolle täpät ruuduissa; READ&EXECUTE, LIST FOLDER CONTENTS, READ.
        4. luo xls. tiedosto esim. RAPORTTI. ja tallenna se äsken luomaasi DATA kansioon.
        5. luo template (mallipohja) muotoinen tiedosto, joka tulee olemaan se jota kaikki täyttävät. Eli eivät näe mitä aikaisemmin täytetty vaan täydentävät ainostaan omat tietonsa.
        6. seuraava pätkä vban moduuliin tohon luomaasi template tiedostoon.
        Sub luoraportti()

        Range("A1").Select
        ActiveCell.FormulaR1C1 = "=TODAY()"

        Range("A1").Select
        Selection.Copy
        Selection.PasteSpecial Paste:=xlValues, Operation:=xlNone, SkipBlanks:= _
        False, Transpose:=False

        Dim Nimi As String
        Dim Mitä As String
        Dim Missä As String
        Dim Milloin As String
        Dim Koska As String
        Dim Päiväys As Date
        Dim Oletuskansio As String

        Nimi = Range("A3")
        Mitä = Range("B3")
        Missä = Range(”C3”)
        Milloin = Range("D3")
        Koska = Range("E3")
        Päiväys = ActiveCell.Value
        Oletuskansio = "F:\?????\Data"

        If Nimi = "" Then

        MsgBox "Syötä nimi soluun B3"

        Else

        ChDir Oletuskansio
        Workbooks.Open Filename:=Oletuskansio & "\Raportti.xls"
        Range("A2").Select
        Selection.EntireRow.Insert

        Range("A2").Select
        ActiveCell.FormulaR1C1 = Nimi & "_" & Mitä & "_" & Missä & "_" & Milloin & "_" & koska & "_" & Päiväys

        Range("A1").Select
        Application.CutCopyMode = False

        MsgBox "Lisätty rivi 2, solu A2 = " & Nimi & "_" & Mitä & "_" & Missä & "_" & Milloin & "_" & Koska & "_" & Päiväys

        ActiveWorkbook.Save
        ActiveWorkbook.Close
        Range("A1").Select

        End If

        End Sub

        7. MUOKKAA EDELLISTÄ, oletuskansio kohtaan jossa edellä F:\ laita oikea polku.
        kuka, mitä miksi jne. voit itse lisätä siten että riittävät sulle.
        8. Luo painike template tiedostoon, jolla käyttäjä suorittaa makron.

        9. ja sitä mallipohjaa et tallenna samaan kansioon, siis se minkä oikeudet olet muokannut.

        - Kaino -


      • Kyynikko
        kunde kirjoitti:

        poista ensiksi taulukosta (nyt Sheet1) kaikkien solujen lukitus ja suojaa VBA projekti salasanalla. Tallenna sitten työkirja normaalisti ja siinäpä se...

        oletuksena, että A sarakkeeseen tulee aina tieto, muuta sopivaksi

        ThisWorkbook moduuliin...

        Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
        Dim vika As Integer
        On Error Resume Next
        Sheets("Sheet1").Unprotect Password:="Kunde"
        vika = Range("A65536").End(xlUp).Row
        Range("A1:A" & vika).EntireRow.Locked = True
        Sheets("Sheet1").Protect Password:="Kunde"
        End Sub

        Ilmeisesti olen ilmaissut itseäni huonosti, sillä valitettavasti antamasi koodi ei vastannut tarvettani. Siitä voi silti olla hyötyä jossain muuussa tapauksessa, ja sain ainakin lisäoppia koodin sijoittamisesta.

        Kerron taulukostani, joka on siis jaettuna yhteisellä resurssilla. Taulukon solut A1:R5 ja sarakkeet B, O ja P ovat sellaisia, joihin ei ole muilla asiaa, ja ne olen suojannut salasanalla. Riviltä kuusi alkaen taulukkoa täydennetään rivin ollessa yksi tietue. Tietueiden määrää ei ole rajoitettu, mutta olen varautunut tuhanteen riviin värittämällä alueen A6:R1006.

        Taulukko tuntuu toimivan muuten hyvin, mutta se on altis vahingoittumaan, sillä aikaisemmin täydennetyt rivit jäävät ilman suojaa.

        Siksi haluaisin, että jokainen täytetty rivi tulisi suojattua (salasanalla) tallennuksen yhteydessä. Tuon tarjoamasi koodin perusteella olettaisin, että se voisi olla jopa mahdollista.

        Oma VBA-taitoni rajoittuu toistaiseksi vielä nauhoitettujen ja muiden tekemien koodien modifiointiin. Tämän palstan ansiosta siitäkin on ollut jo paljon iloa :)

        Kansioiden oikeuksiin minulla ei ole puuttumista, joten haluan pysyä yksinkertaisemmassa ratkaisussa.


      • Kyynikko kirjoitti:

        Ilmeisesti olen ilmaissut itseäni huonosti, sillä valitettavasti antamasi koodi ei vastannut tarvettani. Siitä voi silti olla hyötyä jossain muuussa tapauksessa, ja sain ainakin lisäoppia koodin sijoittamisesta.

        Kerron taulukostani, joka on siis jaettuna yhteisellä resurssilla. Taulukon solut A1:R5 ja sarakkeet B, O ja P ovat sellaisia, joihin ei ole muilla asiaa, ja ne olen suojannut salasanalla. Riviltä kuusi alkaen taulukkoa täydennetään rivin ollessa yksi tietue. Tietueiden määrää ei ole rajoitettu, mutta olen varautunut tuhanteen riviin värittämällä alueen A6:R1006.

        Taulukko tuntuu toimivan muuten hyvin, mutta se on altis vahingoittumaan, sillä aikaisemmin täydennetyt rivit jäävät ilman suojaa.

        Siksi haluaisin, että jokainen täytetty rivi tulisi suojattua (salasanalla) tallennuksen yhteydessä. Tuon tarjoamasi koodin perusteella olettaisin, että se voisi olla jopa mahdollista.

        Oma VBA-taitoni rajoittuu toistaiseksi vielä nauhoitettujen ja muiden tekemien koodien modifiointiin. Tämän palstan ansiosta siitäkin on ollut jo paljon iloa :)

        Kansioiden oikeuksiin minulla ei ole puuttumista, joten haluan pysyä yksinkertaisemmassa ratkaisussa.

        samat ohjeet edelleen...
        eli poista taulukosta kaikkien solujen lukitukset ja tallenna työkirja. Muista suojata VBA koodi myös salasanalla.

        lisätty sarakkeet suojaukseen ja lukitusrivin alku nyt riviltä 6. Helppo lisätä tohon uusia lukittavia soluja

        Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
        Dim vika As Integer
        On Error Resume Next
        Sheets("Sheet1").Unprotect Password:="Kunde"

        Range("A1:R5").Locked = True
        Columns("B:B").Locked = True
        Columns("O:O").Locked = True
        Columns("P:P").Locked = True
        vika = Range("A65536").End(xlUp).Row
        If vika > 5 Then
        Range("A6:A" & vika).EntireRow.Locked = True
        End If
        Sheets("Sheet1").Protect Password:="Kunde"
        End Sub


      • Kyynikko
        kunde kirjoitti:

        samat ohjeet edelleen...
        eli poista taulukosta kaikkien solujen lukitukset ja tallenna työkirja. Muista suojata VBA koodi myös salasanalla.

        lisätty sarakkeet suojaukseen ja lukitusrivin alku nyt riviltä 6. Helppo lisätä tohon uusia lukittavia soluja

        Private Sub Workbook_BeforeSave(ByVal SaveAsUI As Boolean, Cancel As Boolean)
        Dim vika As Integer
        On Error Resume Next
        Sheets("Sheet1").Unprotect Password:="Kunde"

        Range("A1:R5").Locked = True
        Columns("B:B").Locked = True
        Columns("O:O").Locked = True
        Columns("P:P").Locked = True
        vika = Range("A65536").End(xlUp).Row
        If vika > 5 Then
        Range("A6:A" & vika).EntireRow.Locked = True
        End If
        Sheets("Sheet1").Protect Password:="Kunde"
        End Sub

        Tuo homma toimi hienosti, kunnes jaoin tiedoston. Ilmeisesti pitäisi poistaa jako tallennuksen ajaksi, mutta siitä tullee ilmoituksia käyttäjälle. Se ei käy päinsä. Kokeilin jaon poistamista ja palauttamista nauhoitetulla koodilla, mutta siitä tuli vain ongelmia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      139
      2679
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      109
      1524
    3. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      137
      1377
    4. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      356
      1305
    5. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      108
      1218
    6. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      99
      1105
    7. Anna vielä vähän vihreää valoa

      Teen sitten siirtoni, nainen. Tiedän, että olet jo varovaisesti yrittänyt lähestyä, mutta siitä on jo aikaa. Jos tunnet
      Ikävä
      14
      815
    8. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      47
      800
    9. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      252
      759
    10. 55
      744
    Aihe